Spring naar bijdragen

Daniel 5


Aanbevolen berichten

Citaat

25 Dit nu is het schrift, dat daar getekend is: MENE, MENE, TEKEL, UPHARSIN.

26 Dit is de uitlegging dezer woorden: MENE; God heeft uw koninkrijk geteld, en Hij heeft het voleind.

27 TEKEL; gij zijt in weegschalen gewogen; en gij zijt te licht gevonden.

28 PERES; uw koninkrijk is verdeeld, en het is den Meden en den Perzen gegeven.

Met name 27, gewogen en te licht bevonden worden, is mij persoonlijk van belang. Dit oordeel is zwaar, voor zover je het geloof in God hebt. Afwachten tot de dood je vindt dan maar?

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Noel:

Met name 27, gewogen en te licht bevonden worden, is mij persoonlijk van belang. Dit oordeel is zwaar, voor zover je het geloof in God hebt. Afwachten tot de dood je vindt dan maar?

Dit bericht was bestemd voor een goddeloze, zelfingenomen koning en niet voor jou. God ziet in jou zijn Zoon Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Willempie:

Dit bericht was bestemd voor een goddeloze, zelfingenomen koning en niet voor jou. God ziet in jou zijn Zoon Jezus.

Zoals ik het nu begrijp was de strijd met het beest bij Jezus het sterkst, en God wil misschien dat je daaraan een voorbeeld neemt. Het is opperste genade als God in je leven komt, maar als je te licht bevonden bent zit dat er niet in. Dan gaat God niet eens de strijd aan met het beest in je.

26 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

 

leuk, er niet te zwaar aan tillen is een optie.

serieus lijkt te zijn dat niets dat de mens kan doen enig verschil maakt, de mens zit vol zonden, altijd, en God bepaalt wie gered kan worden. Toch wil ik ook het beest temmen...

 

bewerkt door Noel
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Noel:

Zoals ik het nu begrijp was de strijd met het beest bij Jezus het sterkst, en God wil misschien dat je daaraan een voorbeeld neemt. Het is opperste genade als God in je leven komt, maar als je te licht bevonden bent zit dat er niet in. Dan gaat God niet eens de strijd aan met het beest in je.

Er staan in de Bijbel zeer ernstige waarschuwingen voor trotse en hoogmoedige boosdoeners. En heerlijke bemoedigingen voor nederige mensen. De harde woorden die Jezus sprak tegen religieuze leiders van zijn tijd waren niet bestemd voor de gewone mensen. Die werden door Hem genezen, onderwezen en bemoedigd. Als je Jezus aanneemt en in jouw hart toelaat is er geen sprake van veroordeling of te licht worden bevonden. Dan wordt je God's kind. Dat is de blijde boodschap van het evangelie (en van het Koninkrijk). 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Er staan in de Bijbel zeer ernstige waarschuwingen voor trotse en hoogmoedige boosdoeners. En heerlijke bemoedigingen voor nederige mensen. De harde woorden die Jezus sprak tegen religieuze leiders van zijn tijd waren niet bestemd voor de gewone mensen. Die werden door Hem genezen, onderwezen en bemoedigd. Als je Jezus aanneemt in in jouw hart toelaat is er geen sprake van veroordeling of te licht worden bevonden. Dat is de blijde boodschap van het evangelie (en van het Koninkrijk). 

Dank je.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:
2 uur geleden zei Noel:

Met name 27, gewogen en te licht bevonden worden, is mij persoonlijk van belang. Dit oordeel is zwaar, voor zover je het geloof in God hebt. Afwachten tot de dood je vindt dan maar?

Dit bericht was bestemd voor een goddeloze, zelfingenomen koning en niet voor jou. God ziet in jou zijn Zoon Jezus.

Tel uw zegeningen, tel ze één voor eén !
Elk schriftwoord is nuttig tot onderwijzing in de Wil van God.
En de Geest onderzoekt alle dingen, zelfs ook de diepste wijsheden van God, en behoudt het goede.
De strekking van deze boodschap geldt voor iedereen die in het Koninkrijk van God en in deze wereld is gesteld tot macht en beheersing.

De boodschap is deze: Tel; ja tel al je werken, en God weegt, en wat je hebt, wordt van je afgenomen. 
Dat er staat 'tellen'; geeft aan dat er iets geteld moet worden.
Dat er staat 'wegen', geeft aan dat het verschil maakt of er iets te tellen valt.
Dat er staat 'zij verdelen', betekent dat het door anderen wordt benut, wat jij dan nog wel hebt.

En de les is dat eenieder moet tellen wat hij heeft, en als hij niet heeft (te licht bevonden),
ook wat hij heeft dat wordt van hem afgenomen (verdeeld onder de andere dienstknechten, die welgeteld wèl genoeg hebben)

De onderbouwing daarvan vindt je in het Nieuwe Testament:
Mattheüs 25:29 
Want een iegelijk die heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloedig hebben;
maar van dengene, die niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.


Voor de wereldse mensen is dat een zaak van het goede en het barmhartige en het waarachtige en het rechtvaardige:
dat alles is wel degelijk van God, maar wie niet heeft wat geteld wordt te wegen, ook wat hij heeft wordt hem afgenomen.
En de wat minder toegankelijke diepte is voor de gelovige, dat jouw werken hier niet worden geteld naar het vlees,
want ook voor jou geldt dat je wordt gewogen en te licht bevonden, en wat je nog wel hebt, verdeeld over hen die wel hebben.

Met als tussenstap de les van de goede dienstknecht, gekoppeld aan de grondwet van Mattheüs 5, de bergrede,
die leert dat heilige priesters ook moeten uitblinken in barmhartigehdi en naastenliefde,
en dat die liefde niet moeilijk is, maar overal te zoeken en te vinden is.

Maar jouw werken worden door jouzelf vernietigd en gekruisigd en alles wat je doet draag je op aan God:
Je geloof en je inzet en je liefde, laat je beheersen door de kracht van Gods heilige Geest aan de leiband van Gods heilig Woord. 
En dat legt nieuw gewicht in de schaal: het geestelijke doet de balans doorslaan,
omdat het lichaam van Christus in de schaal is gesteld.
En daarom is het nuttig om alles wat je doet, (Nee; maar alles wat je Goed doet), te doen in de Naam van de Heere,
(Niet als de schenders van God en gebod, die roepen Heere Heere, en dan slechtheid brengen),
opdat heel de schepping, en alle engelen, weten dat dit geen mensengewicht is,
Maar de onmetelijke kracht meebrengt van het allerhoogste gewicht,
Van Gods eigen Zoon, die Hij naar de wereld heeft gestuurd,
om al die weegschalen tot Gods eer en heerlijkheid,
naar de goede kant te doen doorslaan.

Dus samenvattend, het is simpel:
Christus komt aan jouw kant op je weegschaal staan,
mits je dat wilt, en ernaar handelt. Want wat je wilt en wenst, 
en alles wat je heiligend en in dankzegging aan God ook doet, 
wordt nog steeds geteld.

Nu niet meer omdat jij het doet, want je kunt echt niks,
maar omdat je het wenst, en God geeft daaraan alle gewicht,
nog voor je begint om het te doen,
waardoor alles wat je doet uitsluitend uit dankbaarheid is,
en zelfs ook volgens jezelf, in weerwil van je eigen inbreng,
zodat je het telt als zegening van God, 
(in voortdurend besef dat je vlees wil roemen en afwijken
door het getelde te zien als eigen domein van heerlijkheid en rust.)

Mattheüs 13:10-13
En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.
Want wie heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloediglijk hebben; maar wie niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.
Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Noel:

Of God heeft het me anders laten proberen...

God geeft je ontzettend veel vrijheid, ook om dingen uit te proberen die niet werken. Daar leer je dan ook weer van, namelijk dat dat niet werkt. Ik bid je God's wijsheid, vrede en vreugde toe. Geef nooit op maar ga net zolang door met zoeken totdat je vindt wat je zoekt. Het is namelijk een belofte van God dat je het dan vindt en God heeft nog nooit een belofte verbroken. Niemand die op Hem vertrouwt wordt teleurgesteld. Het allerbelangrijkste is om te beseffen dat God zoveel van ons houdt dat Hij bereid is zijn eigen Zoon te laten bespotten, mishandelen en doden, om onze schuld te voldoen en ons met Hem te verzoenen. Dus hoe groot je zonden ook zijn, het offer van Jezus is groter. Zonder die wetenschap had ik het al lang opgegeven. Ik heb dingen gedaan waarvan ik dacht dat ze zo erg waren dat ik het voorgoed verprutst had bij God. Maar wat moet je dan? Er is geen enkel alternatief dan om opnieuw voor God te buigen en Hem om vergeving te vragen, en weer door te gaan. God's offer is zelfs voldoende voor mijn zonden.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Noel:
7 uur geleden zei Noel:

Jouw woorden getuigen van menselijke waardigheid, die alleen met God mogelijk is.

Ik heb het anders geprobeerd.

Of God heeft het me anders laten proberen...

Wie zichzelf tegenkomt door zichzelf of door zijn omgeving, die heeft goede kans ook God tegen te komen. Want God zoekt de verdrukte en gebrokene van hart. Mattheüs 5 laat mooi zien hoe alle soorten van verdrukking genade vinden in Gods ogen, als de lijdenden daarin hun hoop en hun heil zoeken bij uitredding. Dat wil zeggen dat zij daarvan niet vals of revolutionair of hard of oneerlijk of wetteloos of wat dan ook worden, maar zichzelf blijven richten naar het goede, ondanks de mate waarin ze onrecht wordt aangedaan en in verdrukking zijn. Dat zijn de zielen waar Gods hart naar uitgaat, om hen te zoeken en te redden. Dat was ook precies waarop Christus zich toelegde. Want zij die het wel weten of die het al goed hebben, die hebben in deze schepping al de uitredding in het vlees gehad, en zijn dus alleen maar dankbaarheid verschuldigd. Maar naar de wet van afnemend grensnut zal iemand die al naar het vlees gered is, minder behoefte hebben om God ergens nodig te hebben. En hij zal dus ook minder door God worden herkend, en minder erkend als een afhankelijk kind dat alles van God verwacht. En van dankbaarheid kan geen sprake zijn, als iemand zelf al de boel op orde heeft. Hoe zou hij God danken voor wat hij al had voordat hij aan danken dacht? En de paradox is dat zij die op aarde méér een leven als een god in Frankrijk hebben, minder kwalificeren om als een god eeuwig te leven. Daarom is het ook dat er geen enkele reden is om buitensporig te prijzen dat wij in een 'rijk' land wonen. Een rijke gaat niet gemakkelijk in, in het Koninkrijk van God. En een rijke, dat is niet alleen iemand met een dikke bankrekening, maar dat is ook iemand die denkt een dikke bankrekening bij God te hebben (schatten in de hemel of een geschenk in Christus). En dat is ook iemand die denkt het goede en rechtvaardige en het barmhartige al zelf gedaan of geprobeerd te hebben. Het is alles ijdelheid, zegt Prediker. Daarover struikelen is goed. Daardoor in verdrukking komen heeft nut. Hoewel er situaties zijn waar het zodanig erg en ernstig is, dat de mens er beter aan doet om zijn mond te sluiten, en de mooie praatjes voor zich te houden. Want er bestaat ook ellende die zodanig diep gaat, dat het helder is dat God daarin niet de geijkte paden en middelen inzet. Maar hetzij in diepe ellende en tegenspoed, hetzij in de rijkdom van zelfredzaamheid, de genade van God is met degenen die beginnen met kleine beetjes van Gods genade af te dwingen door wat in het leven drukt en weegt, af te wentelen op Christus, tot goudklompjes van groot gewicht op de weegschaal van God. 

Spreuken 16
De mens heeft schikkingen des harten; maar het antwoord der tong is van den HEERE.
Alle wegen des mans zijn zuiver in zijn ogen; maar de HEERE weegt de geesten.
Wentel uw werken op den HEERE, en uw gedachten zullen bevestigd worden.
De HEERE heeft alles gewrocht om Zijns Zelfs wil; ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads.
Al wie hoog is van hart, is den HEERE een gruwel; hand aan hand, zal hij niet onschuldig zijn.

Psalm 37 berijmd, vers 1,2,9

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Noel:

Zoals ik het nu begrijp was de strijd met het beest bij Jezus het sterkst, en God wil misschien dat je daaraan een voorbeeld neemt. Het is opperste genade als God in je leven komt, maar als je te licht bevonden bent zit dat er niet in. Dan gaat God niet eens de strijd aan met het beest in je.

leuk, er niet te zwaar aan tillen is een optie.

serieus lijkt te zijn dat niets dat de mens kan doen enig verschil maakt, de mens zit vol zonden, altijd, en God bepaalt wie gered kan worden. Toch wil ik ook het beest temmen...

 

Dat geloof ik dan weer niet, dat christenen die oprecht Jezus volgen nog vol zonden altijd zit. Die ervaring heb ik niet. We gaan wel eens de fout in, maar zo erg nou ook weer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Willempie:

God geeft je ontzettend veel vrijheid, ook om dingen uit te proberen die niet werken. Daar leer je dan ook weer van, namelijk dat dat niet werkt. Ik bid je God's wijsheid, vrede en vreugde toe. Geef nooit op maar ga net zolang door met zoeken totdat je vindt wat je zoekt. Het is namelijk een belofte van God dat je het dan vindt en God heeft nog nooit een belofte verbroken. Niemand die op Hem vertrouwt wordt teleurgesteld. Het allerbelangrijkste is om te beseffen dat God zoveel van ons houdt dat Hij bereid is zijn eigen Zoon te laten bespotten, mishandelen en doden, om onze schuld te voldoen en ons met Hem te verzoenen. Dus hoe groot je zonden ook zijn, het offer van Jezus is groter. Zonder die wetenschap had ik het al lang opgegeven. Ik heb dingen gedaan waarvan ik dacht dat ze zo erg waren dat ik het voorgoed verprutst had bij God. Maar wat moet je dan? Er is geen enkel alternatief dan om opnieuw voor God te buigen en Hem om vergeving te vragen, en weer door te gaan. God's offer is zelfs voldoende voor mijn zonden.

Ik moet vooral vechten tegen hooghartigheid

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Gaitema:

Dat geloof ik dan weer niet, dat christenen die oprecht Jezus volgen nog vol zonden altijd zit. Die ervaring heb ik niet. We gaan wel eens de fout in, maar zo erg nou ook weer niet.

Misschien.

@Tomega Misschien dat sommige mensen beter verstoken blijven van God die al hun hart's wensen doet uitkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Noel:

Misschien dat sommige mensen beter verstoken blijven van God die al hun hart's wensen doet uitkomen.

Dat doet God zeker niet. Dan zullen 'al hun hart's wensen uitkomen' wordt ingeleid met het woordje 'dan'.
Dat is dus niet alles, maar dat wat ervoor opgesomd staat. Zie de tekst van berijmd Psalm 37:2 hierboven.
Hooghartigheid, kun je beschouwen als de rijkdom, van het beter weten.
Dat is grote armoede, omdat het hart niet zoekt en niet luistert en niet ziet;
want het hart is zelfvergenoegd.

1 uur geleden zei Noel:

Ik moet vooral vechten tegen hooghartigheid

IJdelheid der ijdelheden
Begrijp wel dat het goede altijd goed is, ook indien een ongelovige het goede bewerkt of het goede zoekt. 
Maar het goede doen, brengt geen goedheid en geen beter leven op deze aarde. Recht wordt overheerst door onrecht en goed wordt overheerst door kwaad, en barmhartigheid wordt overheerst door liefdeloosheid. Daar ku je dus wel heel ver in komen, maar op het moment dat je daar de credits voor zoekt, verlies je alles weer. Want de credits worden niet gegeven aan wie goed doet en ook niet aan wie recht doet en ook niet aan wie barmhartigheid doet. Daarom is de les en de uitkomst om niets van de mensen te verwachten, maar om te geloven dat het goede en rechtvaardige en het barmhartige door God wordt gezien en gemeten.

..en God zal je bezoeken
Koning Nebukadnezar was machtig over heel de alsdan ontwikkelde wereld, en geloofde in God niet. Maar dankzij Gods dienstknechten trok God zijn plan ook voor deze ongelovige koning, en hij bewerkte ook bij deze ongelovige koning dat het goede werd vermenigvuldigd en het kwade vernietigd. Waarmee het helder is dat eenieder die 'goed' doet in Gods ogen, ook Gods oog verleid om niet verder te gaan en af te wenden, maar om op hem te blijven rusten. En omgekeerd eenieder die al onder Gods trouw en Gods verbond valt, die kan bewerken dat God Zijn gelaat afwendt. dat is het moment dat eenieder deed wat kwaad was in Gods ogen, of dat eenieder goed deed in eigen ogen. En alle volken, worden geoordeeld op hun werken of wandaden, totdat Hij komt om het oordeel over dat volk te brengen. 

Daniël 4:24-37 Daniël legt een droom uit:
God ziet toe, en pakt de hooghartigen aan

Dit is de beduiding, o koning! en dit is een besluit des Allerhoogsten, hetwelk over mijn heer, den koning, komen zal:
Te weten, men zal u van de mensen verstoten, en met het gedierte des velds zal uw woning zijn, en men zal u het kruid, als den ossen, te smaken geven;
en gij zult van den dauw des hemels nat gemaakt worden, en er zullen zeven tijden over u voorbijgaan,
totdat gij bekent, dat de Allerhoogste heerschappij heeft over de koninkrijken der mensen,
en geeft ze, wien Hij wil.
Dat er ook gezegd is, dat men den stam met de wortelen van dien boom laten zou;
uw koninkrijk zal u bestendig zijn, nadat gij zult bekend hebben, dat de Hemel heerst.
Daarom, o koning! laat mijn raad u behagen, en breek uw zonden af door gerechtigheid, en uw ongerechtigheden
door genade te bewijzen aan de ellendigen, of er verlenging van uw vrede mocht wezen.

Dit alles overkwam den koning Nebukadnezar.
Want op het einde van twaalf maanden, toen hij op het koninklijk paleis van Babel wandelde,
Sprak de koning, en zeide: Is dit niet het grote Babel, dat ik gebouwd heb tot een huis des koninkrijks,
door de sterkte mijner macht, en ter ere mijner heerlijkheid!
Dit woord nog zijnde in des konings mond, viel er een stem uit den hemel:
U, o koning Nebukadnezar! wordt gezegd: Het koninkrijk is van u gegaan.
En men zal u van de mensen verstoten, en uw woning zal bij de beesten des velds zijn;
men zal u gras te smaken geven, als den ossen, en er zullen zeven tijden over u voorbijgaan,
totdat gij bekent, dat de Allerhoogste over de koninkrijken der mensen heerschappij heeft,
en dat Hij ze geeft, aan wien Hij wil.
Ter zelfder ure werd dat woord volbracht over Nebukadnezar, want hij werd uit de mensen verstoten,
en hij at gras als de ossen, en zijn lichaam werd van den dauw des hemels nat gemaakt,
totdat zijn haar wies als der arenden vederen, en zijn nagelen als der vogelen.

Ten einde dezer dagen nu, hief ik, Nebukadnezar, mijn ogen op ten hemel,
want mijn verstand kwam weer in mij; en ik loofde den Allerhoogste, en ik prees en verheerlijkte den Eeuwiglevende,
omdat Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, en Zijn Koninkrijk is van geslacht tot geslacht;
En al de inwoners der aarde zijn als niets geacht, en Hij doet naar Zijn wil met het heir des hemels en de inwoners der aarde,
en er is niemand, die Zijn hand afslaan, of tot Hem zeggen kan: Wat doet Gij?
Ter zelfder tijd kwam mijn verstand weder in mij;
ook kwam de heerlijkheid mijns koninkrijks, mijn majesteit en mijn glans weder op mij;
en mijn raadsheren en mijn geweldigen zochten mij, en ik werd in mijn koninkrijk bevestigd;
en mij werd groter heerlijkheid toegevoegd.
Nu prijs ik, Nebukadnezar, en verhoog, en verheerlijk den Koning des hemels,
omdat al Zijn werken waarheid, en Zijn paden gerichten zijn;
en Hij is machtig te vernederen degenen, die in hoogmoed wandelen.

Bedenk bij deze geschiedenis dat koning Nebukadnezar Gods aandacht kreeg,
omdat hij ook veel 'goeds' bracht. God had er behagen in om aan hem Zijn almacht te tonen,
om hem bij de les van Gods heerschappij te brengen.
En God bezocht de koning in zijn dromen, en maakte zijn geest onrustig en zoekende naar de waarheid van het leven.
En dat kon ook daadwerkelijk gevonden worden, omdat Daniël als dienstknecht van God daarbij gevoegd was,
om hem tot Gods lessen te brengen, en hem daarbij te houden.
En hier zie dus ook, dat ook het goede (in Gods ogen) bij ongelovigen,
iets is dat gezaaid en geplant en opgewekt wordt door God Zelf.

Waarmee ook een diepere les onthuld wordt,
dat de heilige Geest alleen, niet voldoende is,
maar dat daartoe gevoegd moet worden,
het Woord van God, en dat ook geestelijk bediend.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Noel:

leuk, er niet te zwaar aan tillen is een optie.

serieus lijkt te zijn dat niets dat de mens kan doen enig verschil maakt, de mens zit vol zonden, altijd, en God bepaalt wie gered kan worden. Toch wil ik ook het beest temmen...

Hoe kom je erbij dat niet te zwaar aan zonde tillen ook een optie is? Insinuerende reactie van niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Noel:

Ik zag de video als humor (= er niet te zwaar aan tillen)

Die video illustreert heel duidelijk dat wij niets kunnen doen om de zaligheid te verdienen. Jezus komt niet bij je op de weegschaal staan om het tekort aan te vullen. Nee, Hij komt alleen op die weegschaal te staan omdat Hij alleen aan het kruis heeft geleden en is gestorven voor onze zonden. Als wij dat geloven komen we in het Boek des Levens te staan zonder enige verdienste van onze kant.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Noel:

Misschien.

Ik vind dat vooral in het calvinistische deel van het christendom te veel de nadruk wordt gelegd op de zonden, in plaats van op het leven "na" de bekering. Het is net alsof ze nog ongelovigen zijn, als ik hen hoor belijden dat zo o zo zondig zijn. Het maakt het leven o zo zwaar en onaantrekkelijk. 

Dan vraag ik me af of ze wel echt Jezus kennen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 10 months later...
Op 17-12-2018 om 10:55 zei Noel:

Met name 27, gewogen en te licht bevonden worden, is mij persoonlijk van belang. Dit oordeel is zwaar, voor zover je het geloof in God hebt. Afwachten tot de dood je vindt dan maar?

Voor mij persoonlijk is het een aansporing om zoveel mogelijk godsvruchtig te leven. Dat wil zeggen houden aan Gods geboden. Handelen naar Gods geboden (werken doen) is een middel voor mij om de zaad van Gods genade, die ik in mijn doop en andere sacramenten ontvangen heb, te bewaren en doen groeien. Dat is voor mij de weg om de waardigheid van mijn christen zijn te behouden. 

Denk hierbij aan de parabel uit het evangelie over de arbeiders die ieder zijn taak heeft gekregen van de vertrekkende meester. Een van die arbeiders heeft het kapitaal van zijn meester bewaard, maar verder niks gedaan. Hij is degene die ook te licht gevonden is door zijn meester (Christus). Laat ons daarom streven om waardige christenen te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Modestus:

Voor mij persoonlijk is het een aansporing om zoveel mogelijk godsvruchtig te leven. Dat wil zeggen houden aan Gods geboden. Handelen naar Gods geboden (werken doen) is een middel voor mij om de zaad van Gods genade, die ik in mijn doop en andere sacramenten ontvangen heb, te bewaren en doen groeien. Dat is voor mij de weg om de waardigheid van mijn christen zijn te behouden. 

Denk hierbij aan de parabel uit het evangelie over de arbeiders die ieder zijn taak heeft gekregen van de vertrekkende meester. Een van die arbeiders heeft het kapitaal van zijn meester bewaard, maar verder niks gedaan. Hij is degene die ook te licht gevonden is door zijn meester (Christus). Laat ons daarom streven om waardige christenen te zijn.

Er zijn een paar verhalen die hier op lijken, maar je bent niet duidelijk in welke je precies bedoelt.
Ik denk dat het gaat om 'de verloren zoon', (Lucas 15: 11-32).
Degene echter, die daar het kapitaal bewaard, wordt juist geprezen daarvoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Er zijn een paar verhalen die hier op lijken, maar je bent niet duidelijk in welke je precies bedoelt.
Ik denk dat het gaat om 'de verloren zoon', (Lucas 15: 11-32).
Degene echter, die daar het kapitaal bewaard, wordt juist geprezen daarvoor.

Nee, ik bedoelde Mattheus 25: 14-30 https://www.statenvertaling.net/bijbel/matt/25.html  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-12-2018 om 10:08 zei Kaasjeskruid:

Hoe kom je erbij dat niet te zwaar aan zonde tillen ook een optie is? Insinuerende reactie van niks.

Hoe kom jij erbij dat je vooral heel zwaar aan zonde moet tillen? Zie je dan niet dat dat nou juist geen verdienste is? En dat je met je verering van zonde (al die aandacht aan die oude mens) er een verdienste van maakt en het Kruisoffer teniet doet? 

Wie blijft omzien naar het verleden verandert in een zoutpilaar in plaats van de goede reuk die van Christus is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid