Spring naar bijdragen

Kunnen wij onze redding verliezen?


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een schrijven van @Tomega

 

Waarin hij vraagt of we al zijn aangekomen met een "nee" beantwoord. Ik ben van mening dat we wel deze rust zijn ingegaan en wel op het moment van onze bekering. Op dat moment mogen we onze eeuwige zaligheid gegarandeerd weten. Sommigen zullen zeggen dat eens gered altijd gered mensen aanmoedigt om in zonde te leven, waar ik gemakshalve luiheid dan ook maar onder schaar. Maar zijn mensen die er als volgt mee omgaan wel Christen? Naar mijn stellige overtuiging is liefde voor Degene die ons, jou en mij dus, gered heeft de grootste en enige acceptabele beweegreden voor het leven van een heilig leven. Uiteraard; hoe groter de verlossing is die iemand heeft ontvangen, des te groter de liefde en dankbaarheid dunkt mij. Dus de wetenschap dat iemand verzekerd is van eeuwig leven geeft een groter motief om uit dankbaarheid een goed leven te leiden ipv angst om het te verliezen vanwege een zonde. Als nu redding van de straf wegens het zondigen niet verdiend kan worden door goede daden, dan kan ze ook niet verloren gaan door slechte daden. Mijn werken spelen geen enkele rol in zowel het verdienen als het behouden van verlossing. Verlossing kan alleen gegeven worden als vrije gift als de straf die op mijn zonde staat volledig is afbetaald. Dat gaat mij nooit lukken! Jezus wel en Hij zorgt er ook voor dat ik in Zijn Hand blijf. Daarom ben ik van mening dat ik de eeuwige rust reeds ben in gegaan. Dit garandeert geen leven op rolletjes, zonder moeite of pijn. Daarin geef ik je gelijk @Tomega, en hebben wij ons kruis te dragen. Maar die is dan ook te dragen, ondanks alle zorgen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 339
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Naar aanleiding van een schrijven van @Tomega   Waarin hij vraagt of we al zijn aangekomen met een "nee" beantwoord. Ik ben van mening dat we wel deze rust zijn ingegaan en wel op het momen

Uiteraard wordt er niets geforceerd. Je moet eraan toe zijn. Bijvoorbeeld omdat je je oude staat, in zonde, als hopeloos beschouwt. Ik denk vooral dat Jezus je roept, en dat je op een bepaald m

Goed? Wat is er zó goed op deze aarde, dat het niet tot stof zal zijn? Ik zou niet de fout maken te denken dat ik, door in dienst te gaan, in dienst ben van Gods engelenleger. Waarom zou j

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Naar aanleiding van een schrijven van @Tomega

 

Waarin hij vraagt of we al zijn aangekomen met een "nee" beantwoord. Ik ben van mening dat we wel deze rust zijn ingegaan en wel op het moment van onze bekering. Op dat moment mogen we onze eeuwige zaligheid gegarandeerd weten. Sommigen zullen zeggen dat eens gered altijd gered mensen aanmoedigt om in zonde te leven, waar ik gemakshalve luiheid dan ook maar onder schaar. Maar zijn mensen die er als volgt mee omgaan wel Christen? Naar mijn stellige overtuiging is liefde voor Degene die ons, jou en mij dus, gered heeft de grootste en enige acceptabele beweegreden voor het leven van een heilig leven. Uiteraard; hoe groter de verlossing is die iemand heeft ontvangen, des te groter de liefde en dankbaarheid dunkt mij. Dus de wetenschap dat iemand verzekerd is van eeuwig leven geeft een groter motief om uit dankbaarheid een goed leven te leiden ipv angst om het te verliezen vanwege een zonde. Als nu redding van de straf wegens het zondigen niet verdiend kan worden door goede daden, dan kan ze ook niet verloren gaan door slechte daden. Mijn werken spelen geen enkele rol in zowel het verdienen als het behouden van verlossing. Verlossing kan alleen gegeven worden als vrije gift als de straf die op mijn zonde staat volledig is afbetaald. Dat gaat mij nooit lukken! Jezus wel en Hij zorgt er ook voor dat ik in Zijn Hand blijf. Daarom ben ik van mening dat ik de eeuwige rust reeds ben in gegaan. Dit garandeert geen leven op rolletjes, zonder moeite of pijn. Daarin geef ik je gelijk @Tomega, en hebben wij ons kruis te dragen. Maar die is dan ook te dragen, ondanks alle zorgen.

Onze geest is onvernietigbaar, los van wat wij allemaal wel of niet gedaan hebben. Dat is namelijk de basiseigenschap van de geest. Dus zullen wij sowieso eeuwig leven. De geest kent namelijk geen ruimte-en-tijd-dimensies. Dus ook geen einde.

De gedachte dat de geest vernietigd zou kunnen worden, is er alleen maar ingestampt om de mensen bang te maken met de als doel dat de kerk z'n macht kon botvieren. Doe wat wij willen of anders wordt u vernietigd.

Gelukkig zijn inmiddels in Nederland de meeste mensen wijs geworden, bleek vandaag in het nieuws. Zij geloven dit soort zelfbedachte rariteiten niet meer. Maar enkele goedgelovigen laten zich nog steeds iets wijsmaken en zich bang maken.

bewerkt door Zolderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Zolderworm:

Onze geest is onvernietigbaar, los van wat wij allemaal wel of niet gedaan hebben. Dat is namelijk de basiseigenschap van de geest. Dus zullen wij sowieso eeuwig leven. De geest kent namelijk geen ruimte-en-tijd-dimensies. Dus ook geen einde.

De gedachte dat de geest vernietigd zou kunnen worden, is er alleen maar ingestampt om de mensen bang te maken met de als doel dat de kerk z'n macht kon botvieren. Doe wat wij willen of anders wordt u vernietigd.

Gelukkig zijn inmiddels in Nederland de meeste mensen wijs geworden, bleek vandaag in het nieuws. Zij geloven dit soort zelfbedachte rariteiten niet meer. Maar enkele goedgelovigen laten zich nog steeds iets wijsmaken en zich bang maken.

Zelfbedachte rariteiten? Geweldig om dit uit jouw mond te horen... 

De eerste mens kreeg eeuwig leven in Gods nabijheid, maar verspeelde het. De wedergeboren, herschapen mens wordt een onsterfelijke ziel. 

De anderen hoeven zich geen zorgen te maken want de doden zijn zich van niets bewust. Eeuwige pijniging is bangmakerij en past niet bij een liefdevolle God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos:

Zelfbedachte rariteiten? Geweldig om dit uit jouw mond te horen... 

De eerste mens kreeg eeuwig leven in Gods nabijheid, maar verspeelde het. De wedergeboren, herschapen mens wordt een onsterfelijke ziel. 

De anderen hoeven zich geen zorgen te maken want de doden zijn zich van niets bewust. Eeuwige pijniging is bangmakerij en past niet bij een liefdevolle God. 

Miischien kan ik je de volgende website aanraden. Het gaat over de gruwelijke misdaden van God. http://www.debijbelzegt.nl/recht.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

@Zolderworm en @Hermanos , jullie zijn compleet offtopic. Het gaat hier om de zekerheid van je redding indien je bekeerd bent. Niet om het wel of niet bestaan van de hel. Graag ontopic reageren.

Of de geest eeuwig is (en buiten de tijd staat) of tijdelijk is een theologische vraag en heeft alles te maken met het topic.

bewerkt door Zolderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Misdaden van God? Ik weet maar een persoon die God beschuldigd van misdaden. Zou een beetje op je woorden passen.

Ik zou die website maar eens lezen. Zelfs genocide was God niet vreemd, zoals bijvoorbeeld in het geval van Ai, waar God de Israëlieten opdracht gaf om een complete stad uit te moorden en plat te branden. In Jozua 8 : 1 t/m 29 zet God Jozua ertoe aan alle bewoners van de stad uit te moorden en deze vervolgens plat te branden. Alle inwoners, dus ook vrouwen en kinderen. Het lijkt mij een ernstige misdaad.

6 minuten geleden zei Willempie:

Ik dacht niet dat het hier over de "misdaden" van God ging. Daar zijn andere fora voor waar je lekker los kunt gaan.

Ja, ik snap wel dat je dit niet wilt horen.

bewerkt door Zolderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Nee, je snapt het helemaal niet. 

Het enige wat je kunt zeggen is dat het in dit topic off-topic is. En dat klopt op zich. Maar ik heb ook de indruk dat je hier überhaupt niet over wilt praten. Het is een vervelende boodschap. We zouden een nieuw topic kunnen openen rondom de vraag hoe een liefdevolle God genocide kan plegen.

bewerkt door Zolderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Zolderworm:

Ik zou die website maar eens lezen. Zelfs genocide was God niet vreemd, zoals bijvoorbeeld in het geval van Ai, waar God de Israëlieten opdracht gaf om een complete stad uit te moorden en plat te branden. In Jozua 8 : 1 t/m 29 zet God Jozua ertoe aan alle bewoners van de stad uit te moorden en deze vervolgens plat te branden. Alle inwoners, dus ook vrouwen en kinderen. Het lijkt mij een ernstige misdaad.

Ja, ik snap wel dat je dit niet wilt horen.

Het is hier off topic en het valt mij persoonlijk van je tegen dat je nu ons probeerd te belagen na het goede gesprek dat we hadden in het topic over bijna dood ervaringen.

12 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Naar aanleiding van een schrijven van @Tomega

 

Waarin hij vraagt of we al zijn aangekomen met een "nee" beantwoord. Ik ben van mening dat we wel deze rust zijn ingegaan en wel op het moment van onze bekering. Op dat moment mogen we onze eeuwige zaligheid gegarandeerd weten. Sommigen zullen zeggen dat eens gered altijd gered mensen aanmoedigt om in zonde te leven, waar ik gemakshalve luiheid dan ook maar onder schaar. Maar zijn mensen die er als volgt mee omgaan wel Christen? Naar mijn stellige overtuiging is liefde voor Degene die ons, jou en mij dus, gered heeft de grootste en enige acceptabele beweegreden voor het leven van een heilig leven. Uiteraard; hoe groter de verlossing is die iemand heeft ontvangen, des te groter de liefde en dankbaarheid dunkt mij. Dus de wetenschap dat iemand verzekerd is van eeuwig leven geeft een groter motief om uit dankbaarheid een goed leven te leiden ipv angst om het te verliezen vanwege een zonde. Als nu redding van de straf wegens het zondigen niet verdiend kan worden door goede daden, dan kan ze ook niet verloren gaan door slechte daden. Mijn werken spelen geen enkele rol in zowel het verdienen als het behouden van verlossing. Verlossing kan alleen gegeven worden als vrije gift als de straf die op mijn zonde staat volledig is afbetaald. Dat gaat mij nooit lukken! Jezus wel en Hij zorgt er ook voor dat ik in Zijn Hand blijf. Daarom ben ik van mening dat ik de eeuwige rust reeds ben in gegaan. Dit garandeert geen leven op rolletjes, zonder moeite of pijn. Daarin geef ik je gelijk @Tomega, en hebben wij ons kruis te dragen. Maar die is dan ook te dragen, ondanks alle zorgen.

Ik ben het met je eens, al gebruik ik niet meer de woorden "werken uit dankbaarheid". Ik leg er meer de nadruk op dat niet wij, maar Jezus het werk in ons doet, want zonder Hem kunnen wij niks doen. Maar dat verwoorde je min of meer ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Zolderworm:

Het enige wat je kunt zeggen is dat het in dit topic off-topic is. En dat klopt op zich. Maar ik heb ook de indruk dat je hier überhaupt niet over wilt praten. Het is een vervelende boodschap. We zouden een nieuw topic kunnen openen rondom de vraag hoe een liefdevolle God genocide kan plegen.

Dat mag je doen. Je denkt blijkbaar ten onrechte dat gelovigen de Bijbel niet lezen en dat er dingen in staan waar christenen niet over nadenken en waarvan ze geen kennis willen nemen. In werkelijkheid zijn hier al duizenden boeken over geschreven. Wat je waarschijnlijk ook niet genoeg beseft is dat de Schepper voortdurend wordt aangeklaagd. Dat begint al in Genesis. Dat is dus niet iets nieuws. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Gaitema:

Het is hier off topic en het valt mij persoonlijk van je tegen dat je nu ons probeerd te belagen na het goede gesprek dat we hadden in het topic over bijna dood ervaringen.

Dat was een ander onderwerp. Maar de vraag omtrent de liefde van God, is een zeer belangrijke, maar inderdaad off-topic. Hoe kunnen dergelijke liefdeloze daden van God worden gerijmd met zijn liefdevolle aard? Het lijkt mij een essentiële vraag. Veel theologen hebben met deze vraag geworsteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Zolderworm:

Dat was een ander onderwerp. Maar de vraag omtrent de liefde van God, is een zeer belangrijke, maar inderdaad off-topic. Hoe kunnen dergelijke liefdeloze daden van God worden gerijmd met zijn liefdevolle aard? Het lijkt mij een essentiële vraag. Veel theologen hebben met deze vraag geworsteld.

Dat snap ik heel goed, maar toch vertrouw ik erop dat God weet wat Hij doet. De joden waren een klein tot slaven gemaakte volk dat in Egypte zwaar vervolgd werd. Ze moesten zich vrij vechten. 

Maar eerlijk gezegd, dat is hier pff topic en ik heb eerlijk gezegd ook geen behoefte daarover te discuseren. Daar komen we namelijk toch niet uit.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Dat mag je doen. Je denkt blijkbaar ten onrechte dat gelovigen de Bijbel niet lezen en dat er dingen in staan waar christenen niet over nadenken en waarvan ze geen kennis willen nemen. In werkelijkheid zijn hier al duizenden boeken over geschreven. Wat je waarschijnlijk ook niet genoeg beseft is dat de Schepper voortdurend wordt aangeklaagd. Dat begint al in Genesis. Dat is dus niet iets nieuws. 

Nee, maar alleszins logisch, al je ziet wat er soms in de Bijbel over hem wordt geschreven. Maar zelfs in de meer vrijzinnige kerken komt dit nauwelijks ter sprake. Je moet er gewoon vanuit gaan dat de verschillend Bijbelboeken in een verschillende tijd zijn geschreven, en dat God werd geacht te handelen volgens de mentaliteit van de betreffende tijd. In de tijd van Jozua werd God beschouwd als een oorlogsgod. Ik denk dat christenen zich alleen maar op het Nieuwe Testament zouden moeten richten.

1 minuut geleden zei Gaitema:

Dat snap ik heel goed, maar toch vertrouw ik erop dat God weet wat Hij doet. De joden waren een klein tot slaven gemaakte volk dat in Egypte zwaar vervolgd werd. Ze moesten zich vrij vechten. 

Maar eerlijk gezegd, dat is hier pff topic en ik heb eerlijk gezegd ook geen behoefte daarover te discuseren. Daar komen we namelijk toch niet uit.

Nee, dat klopt. Ik stop er hier ook over. Weer terug naar het topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Gaitema:

Ik ben het met je eens, al gebruik ik niet meer de woorden "werken uit dankbaarheid". Ik leg er meer de nadruk op dat niet wij, maar Jezus het werk in ons doet, want zonder Hem kunnen wij niks doen. Maar dat verwoorde je min of meer ook.

Hoe verklaar jij dan het volgende Bijbelvers:

Dit is een getrouw woord, en deze dingen wil ik, dat gij ernstelijk bevestigt, opdat degenen, die aan God geloven, zorg dragen, om goede werken voor te staan; deze dingen zijn het, die goed en nuttig zijn den mensen. (Tit.3:8)

Blijkbaar hebben wij voor deze werken zorg te dragen en ik kan mij daarom niet geheel vinden in je opmerking dat niet wij, maar Jezus of de Heilige Geest dit alleen doet. Wij zijn toch geen willoze slaven geworden op het moment dat we zijn bekeerd? Wat heeft God aan robotjes en jaknikkers?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Hoe verklaar jij dan het volgende Bijbelvers:

Dit is een getrouw woord, en deze dingen wil ik, dat gij ernstelijk bevestigt, opdat degenen, die aan God geloven, zorg dragen, om goede werken voor te staan; deze dingen zijn het, die goed en nuttig zijn den mensen. (Tit.3:8)

Blijkbaar hebben wij voor deze werken zorg te dragen en ik kan mij daarom niet geheel vinden in je opmerking dat niet wij, maar Jezus of de Heilige Geest dit alleen doet.

Ik lees in het beeld van de wijnstok dat Jezus gaf, waarin wij als ranken worden voorgesteld en Hij als wijnstok, dat we alles uit Hem dienen te doen. Jezus zegt daarin "zonder Mij" kan je niks doen. Ik heb dikwijls vooral de indruk in de PKN gekregen, dat mensen zonder Jezus aan de slag wilden gaan. Vaak zag ik mensen afbranden in hun werk. Als ze aan de slag gingen, vonden ze het vaak niet nodig om vooraf te bidden.

Dus met andere woorden: werk met Jezus samen. Doe het niet op eigen kracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hoe verklaar jij dan het volgende Bijbelvers:

Dit is een getrouw woord, en deze dingen wil ik, dat gij ernstelijk bevestigt, opdat degenen, die aan God geloven, zorg dragen, om goede werken voor te staan; deze dingen zijn het, die goed en nuttig zijn den mensen. (Tit.3:8)

Blijkbaar hebben wij voor deze werken zorg te dragen en ik kan mij daarom niet geheel vinden in je opmerking dat niet wij, maar Jezus of de Heilige Geest dit alleen doet. Wij zijn toch geen willoze slaven geworden op het moment dat we zijn bekeerd? Wat heeft God aan robotjes en jaknikkers?

Precies Jakobus 2 is nog iets duidelijker

17 Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood.

 

8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;

 

God liefhebben boven alles en de naaste als uzelven 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hoe verklaar jij dan het volgende Bijbelvers:

Dit is een getrouw woord, en deze dingen wil ik, dat gij ernstelijk bevestigt, opdat degenen, die aan God geloven, zorg dragen, om goede werken voor te staan; deze dingen zijn het, die goed en nuttig zijn den mensen. (Tit.3:8)

Blijkbaar hebben wij voor deze werken zorg te dragen en ik kan mij daarom niet geheel vinden in je opmerking dat niet wij, maar Jezus of de Heilige Geest dit alleen doet. Wij zijn toch geen willoze slaven geworden op het moment dat we zijn bekeerd? Wat heeft God aan robotjes en jaknikkers?

Ik denk dat Gaitema gelijk heeft. Wij kunnen ons uit onszelf niet verbeteren. Daartoe is de zonde te veel in ons verankerd. Wat nodig is is de transformerende kracht van Jezus, of feitelijk Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Jezus zegt daarin "zonder Mij" kan je niks doen.

Echter je hart openstellen lijkt mij een actie die vanuit de mens, dat gaat Jezus toch zekers niet forceren lijkt mij. Als we de Heilige Geest kunnen weerstaan, dan kunnen we deze ook toelaten. Liefde blijft te allen tijde tweerichtingsverkeer dunkt mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Echter je hart openstellen lijkt mij een actie die vanuit de mens, dat gaat Jezus toch zekers niet forceren lijkt mij. Als we de Heilige Geest kunnen weerstaan, dan kunnen we deze ook toelaten. Liefde blijft te allen tijde tweerichtingsverkeer dunkt mij.

Ik denk dat zelfs het openstellen van je hart niet zonder Jezus kan. Twee richtingsverkeer is het juiste woord :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Echter je hart openstellen lijkt mij een actie die vanuit de mens, dat gaat Jezus toch zekers niet forceren lijkt mij. Als we de Heilige Geest kunnen weerstaan, dan kunnen we deze ook toelaten. Liefde blijft te allen tijde tweerichtingsverkeer dunkt mij.

Uiteraard wordt er niets geforceerd. Je moet eraan toe zijn. Bijvoorbeeld omdat je je oude staat, in zonde, als hopeloos beschouwt.

4 minuten geleden zei Gaitema:

Ik denk dat zelfs het openstellen van je hart niet zonder Jezus kan. Twee richtingsverkeer is het juiste woord :)

Ik denk vooral dat Jezus je roept, en dat je op een bepaald moment die roep gaat horen.

bewerkt door Zolderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Zolderworm:

Uiteraard wordt er niets geforceerd. Je moet eraan toe zijn.

Dat impliceert alsnog het doen van goede werken dat vooraf moet gaan aan de bekering. Wanneer is een mens er aan toe om zich te bekeren? Moet een mens eerst zichzelf wat opknappen voordat deze stap genomen kan worden, moet ze zich wat fatsoeneren voor ze zich kan presenteren? Ik denk van niet en ben ervan overtuigd dat ieder mens op elk moment van zijn leven er aan toe is, en hoognodig ook!

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid