Spring naar bijdragen

Kunnen wij onze redding verliezen?


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Dat impliceert alsnog het doen van goede werken dat vooraf moet gaan aan de bekering. Wanneer is een mens er aan toe om zich te bekeren? Moet een mens eerst zichzelf wat opknappen voordat deze stap genomen kan worden, moet ze zich wat fatsoeneren voor ze zich kan presenteren? Ik denk van niet en ben ervan overtuigd dat ieder mens op elk willekeurig moment van zijn leven er aan toe is, en hoognodig ook!

Ik denk dat het doen van goede werken feitelijk een schijnvertoning is, omdat dit niets verandert aan onze staat van geworteld zijn in de zonde. Volgens mij gaan wij de roep van Jezus steeds duidelijk horen, ook omdat we verlangen naar een uitweg uit de staat van zonde. Dan komt op een bepaald moment de ommekeer. Zo zie ik het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 339
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Naar aanleiding van een schrijven van @Tomega   Waarin hij vraagt of we al zijn aangekomen met een "nee" beantwoord. Ik ben van mening dat we wel deze rust zijn ingegaan en wel op het momen

Uiteraard wordt er niets geforceerd. Je moet eraan toe zijn. Bijvoorbeeld omdat je je oude staat, in zonde, als hopeloos beschouwt. Ik denk vooral dat Jezus je roept, en dat je op een bepaald m

Goed? Wat is er zó goed op deze aarde, dat het niet tot stof zal zijn? Ik zou niet de fout maken te denken dat ik, door in dienst te gaan, in dienst ben van Gods engelenleger. Waarom zou j

Zojuist zei Zolderworm:

Ik denk dat het doen van goede werken feitelijk een schijnvertoning is, omdat dit niets verandert aan onze staat van geworteld zijn in de zonde. Volgens mij gaan wij de roep van Jezus steeds duidelijk horen, ook omdat we verlangen naar een uitweg uit de staat van zonde. Dan komt op een bepaald moment de ommekeer. Zo zie ik het.

Goede werken van een onbekeerd mens zijn inderdaad schijnvertoningen. Met een dergelijke vertoning kom je bij God niet mee weg. Het bevestigt slechts het geloof in jezelf en getuigt niet van afhankelijkheid van het werk van Jezus Christus. Een bekeerd mens daarentegen heeft zijn wortels niet meer liggen in de zonde maar is overgeplant naar een nieuw leven in de voorhof van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Goede werken van een onbekeerd mens zijn inderdaad schijnvertoningen. Met een dergelijke vertoning kom je bij God niet mee weg. Het bevestigt slechts het geloof in jezelf en getuigt niet van afhankelijkheid van het werk van Jezus Christus. Een bekeerd mens daarentegen heeft zijn wortels niet meer liggen in de zonde maar is overgeplant naar een nieuw leven in de voorhof van God.

Is op zich juist, maar ik denk dat de bekering slechts de eerste stap is. Wat volgt is een transformatie onder invloed van de kracht van Jezus, die uiteindelijk naar nieuwe-mens-wording, ofte wel wedergeboorte, leidt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Zolderworm:

Is op zich juist, maar ik denk dat de bekering slechts de eerste stap is. Wat volgt is een transformatie onder invloed van de kracht van Jezus, die uiteindelijk naar nieuwe-mens-wording, ofte wel wedergeboorte, leidt.

De wedergeboorte is een instant gebeuren, wat volgt is een proces van heiligmaking dat zijn voltooiing bij veruit de meeste mensen vindt na het sterven van dit fysieke lichaam en bij de opstanding in het nieuwe Leven in de directe nabijheid van God. Of moet men soms met de vacuümpomp tevoorschijn worden getrokken omdat we blijven steken halverwege het geboortekanaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei sjako:

En de holocaust is door God veroorzaakt volgens jou? Of zou het Gods tegenstrever satan zijn? In Johannes 12:31 wordt satan de heerser van deze wereld genoemd. Het is wel duidelijk dat God hier niet achter zit. 

Man, wat kan jij slecht lezen. Een holocaust ontkenner zegt dat er geen holocaust is geweest, hij beweert niet dat iemand anders het gedaan heeft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei sjako:

1 Timotheus 4:7 staat dat je wedstrijd tot de finish moet uitlopen. Dan pas heb je de kroon van rechtvaardigheid ontvangen. Dus je moet je best blijven doen en dus kan je van het geloof afvallen.

38 minuten geleden zei Zolderworm: Lees je de Bijbel wel?

Ik wel, en begrijp hem ook.

Misschien ben je dit vergeten te lezen.

Wie in de bijbel leest, stuit al gauw op weerzinwekkend Godsgedrag. Bijvoorbeeld Numeri 21 : 1 t/m 24. Daar roept God Mozes op te doen wat de Duitsers in de oorlog in Putten hebben gedaan, of erger nog, want ook alle niet-maagdelijke vrouwen werden gedood. In Jozua 8 : 1 t/m 29 zet God Jozua ertoe aan alle bewoners van de stad uit te moorden en deze vervolgens plat te branden.
In Numeri 15 lees je over een man (geen vrouw, maar een man) die hout sprokkelde op de sabbat. De HEERE geeft het bevel om de man te stenigen.
Psalmen 137:9: Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.
Jesaja 13:18: Maar hun bogen zullen de jongelingen verpletteren, en zij zullen zich niet ontfermen over de vrucht des buiks; hun oog zal de kinderen niet verschonen.
Jeremia 13:15: En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.
Ezechiel 9:6: Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe.
Lukas 19:27: Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.
Deuteronomium 21:11-14: En gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt; Zo zult gij haar binnen in uw huis brengen; en zij zal haar hoofd scheren, en haar nagelen besnijden. En zij zal het kleed harer gevangenis van zich afleggen, en in uw huis zitten, en haar vader en haar moeder een maand lang bewenen; en daarna zult gij tot haar ingaan, en haar man zijn, en zij zal u ter vrouwe zijn. En het zal geschieden, indien gij geen behagen in haar hebt, dat gij haar zult laten gaan naar haar begeerte.
Met andere woorden: Als er zich een mooie vrouw onder de krijgsgevangenen bevindt mag men deze mee naar huis nemen haar om uit te proberen. Mocht ze niet bevallen dan moet men haar de vrijheid teruggeven.
Samuel 12:11: Zo zegt de HEERE: Zie, Ik zal kwaad over u verwekken uit uw huis, en zal uw vrouwen nemen voor uw ogen, en zal haar aan uw naaste geven; die zal bij uw vrouwen liggen, voor de ogen dezer zon.
Dus God laat als straf voor een man zijn vrouwen verkrachten door de buren. Ook het verkrachten van de vrouwen van een complete stad is onderdeel van Gods gericht.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De wedergeboorte is een instant gebeuren, wat volgt is een proces van heiligmaking dat zijn voltooiing bij veruit de meeste mensen vindt na het sterven van dit fysieke lichaam en bij de opstanding in het nieuwe Leven in de directe nabijheid van God. Of moet men soms met de vacuümpomp tevoorschijn worden getrokken omdat we blijven steken halverwege het geboortekanaal?

Hoe gaat die opstanding dan precies in zijn werk? Graag details.

bewerkt door Zolderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

@Zolderworm en @Hermanos , jullie zijn compleet offtopic. Het gaat hier om de zekerheid van je redding indien je bekeerd bent. Niet om het wel of niet bestaan van de hel. Graag ontopic reageren.

Ik heb moeite met het concept: Eens gered, altijd gered!

Jezus heeft zich voor ons opgeofferd, dat volmaakte offer kon de mens niet brengen. Maar nadat je tot geloof komt en bekeerd bent, moet je volgens mij wel aan de slag om je christelijk leven vorm te geven. Geloof zonder werken is dood. Ik las laatst een vergelijking met een zeilboot. De geest is als de wind die de boot voortstuwt, maar als jezelf op die boot niet actief meewerkt kun je geen gebruik maken van die wind.

Als je de geest die in je is, niet blijft voeden, stopt je geestelijke groei. En stilstand betekent hier achteruitgang. En zal leiden tot afdwalen van God. De oprechtheid waarmee je gelooft lijkt mij essentieel. Door geestelijk te blijven groeien zul je steeds minder zondigen. De zonden die je door je onvolmaaktheid begaat zullen na belijden en berouw je niet aangerekend worden. Maar de zonden die je opzettelijk blijft begaan, daar zie ik toch een serieus probleem, want daar stagneert je geestelijke groei en komt je redding in gevaar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos:

Jezus heeft zich voor ons opgeofferd, dat volmaakte offer kon de mens niet brengen. Maar nadat je tot geloof komt en bekeerd bent, moet je volgens mij wel aan de slag om je christelijk leven vorm te geven. Geloof zonder werken is dood. Ik las laatst een vergelijking met een zeilboot. De geest is als de wind die de boot voortstuwt, maar als jezelf op die boot niet actief meewerkt kun je geen gebruik maken van die wind.

Waarom zou je de zeilen niet willen hijsen als Christen?

5 minuten geleden zei Hermanos:

Als je de geest die in je is, niet blijft voeden, stopt je geestelijke groei.

Ik ben van mening dat dit de omgedraaide wereld is. Het is de Geest die jou voedt, echter jij zal je mond wel open moeten doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Echter je hart openstellen lijkt mij een actie die vanuit de mens, dat gaat Jezus toch zekers niet forceren lijkt mij. Als we de Heilige Geest kunnen weerstaan, dan kunnen we deze ook toelaten. 

Je slaat de spijker op zijn kop!

En dat is ook precies de reden dat sommigen hier Gods motieven in twijfel trekken en weigeren de bijbel te begrijpen. Ze staan ingesteld op ontkennen, ontkennen en nog eens ontkennen. Ze herkennen zelfs geen olifant meer als ze ertegenaan lopen. Jezus zelf nam zich niet eens meer de moeite om zulke mensen te overtuigen. Hij zei: Wie oren heeft om te horen, die hore!

Het is daarom volkomen zinloos om hier nog iemand uit te leggen waarom de bijbel Gods onfeilbare woord is.

3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom zou je de zeilen niet willen hijsen als Christen?

Ik ben van mening dat dit de omgedraaide wereld is. Het is de Geest die jou voedt, echter jij zal je mond wel open moeten doen.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar we komen dan uit bij de discussie of iemand wel christen is. Wat ik wil zeggen is, dat indien je bekeerd bent en je daarna niet omringd met gelijkgezinden en niet regelmatig Gods woord bestudeert en niet dagelijks bidt, etc. Dan voed je de geest niet, die in je werkzaam is. En jij hebt gelijk dat de geest dan ook niets voor jou kan doen, zeker.

23 minuten geleden zei Zolderworm:

Misschien ben je dit vergeten te lezen.

Wie in de bijbel leest, stuit al gauw op weerzinwekkend Godsgedrag. Bijvoorbeeld Numeri 21 : 1 t/m 24. Daar roept God Mozes op te doen wat de Duitsers in de oorlog in Putten hebben gedaan, of erger nog, want ook alle niet-maagdelijke vrouwen werden gedood. In Jozua 8 : 1 t/m 29 zet God Jozua ertoe aan alle bewoners van de stad uit te moorden en deze vervolgens plat te branden.
In Numeri 15 lees je over een man (geen vrouw, maar een man) die hout sprokkelde op de sabbat. De HEERE geeft het bevel om de man te stenigen.
Psalmen 137:9: Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.
Jesaja 13:18: Maar hun bogen zullen de jongelingen verpletteren, en zij zullen zich niet ontfermen over de vrucht des buiks; hun oog zal de kinderen niet verschonen.
Jeremia 13:15: En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.
Ezechiel 9:6: Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe.
Lukas 19:27: Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.
Deuteronomium 21:11-14: En gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt; Zo zult gij haar binnen in uw huis brengen; en zij zal haar hoofd scheren, en haar nagelen besnijden. En zij zal het kleed harer gevangenis van zich afleggen, en in uw huis zitten, en haar vader en haar moeder een maand lang bewenen; en daarna zult gij tot haar ingaan, en haar man zijn, en zij zal u ter vrouwe zijn. En het zal geschieden, indien gij geen behagen in haar hebt, dat gij haar zult laten gaan naar haar begeerte.
Met andere woorden: Als er zich een mooie vrouw onder de krijgsgevangenen bevindt mag men deze mee naar huis nemen haar om uit te proberen. Mocht ze niet bevallen dan moet men haar de vrijheid teruggeven.
Samuel 12:11: Zo zegt de HEERE: Zie, Ik zal kwaad over u verwekken uit uw huis, en zal uw vrouwen nemen voor uw ogen, en zal haar aan uw naaste geven; die zal bij uw vrouwen liggen, voor de ogen dezer zon.
Dus God laat als straf voor een man zijn vrouwen verkrachten door de buren. Ook het verkrachten van de vrouwen van een complete stad is onderdeel van Gods gericht.

En tijdens de zondvloed kwamen velen om, die echt niet allemaal slechte mensen waren.

En tijdens het beleg van Jeruzalem maakte men zich zelfs schuldig aan kannibalisme.

En twee beren doodden tientallen jeugdigen, die een profeet van God lastig vielen.

Ga nog even door zo. Je begrijpt er echt helemaal niets meer van, hè?!

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hermanos:

Wat ik wil zeggen is, dat indien je bekeerd bent en je daarna niet omringd met gelijkgezinden en niet regelmatig Gods woord bestudeert en niet dagelijks bidt, etc. Dan voed je de geest niet, die in je werkzaam is. En jij hebt gelijk dat de geest dan ook niets voor jou kan doen, zeker.

Volgens mij is het je eigen geest die gevoed moet worden en zal de Heilige Geest de ruimte moeten worden gegeven om dit te kunnen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Hermanos:

Ik heb moeite met het concept: Eens gered, altijd gered!

Heb ik ook gehad. Maar als ik niet goed genoeg kan leven om gered te worden, dan kan ik ook onmogelijk goed genoeg leven om deze redding te behouden immers... Alles is Gods werk en enkel genade, Hij laat niet varen wat Zijn Hand is begonnen. Ik maak daarom ook onderscheid tussen Christenen en christenen, schapen die worden gekend en bokken die nooit zijn gekend... daar ontkom je gewoon niet aan.

https://www.thebereancall.org/content/eternal-security

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Heb ik ook gehad. Maar als ik niet goed genoeg kan leven om gered te worden, dan kan ik ook onmogelijk goed genoeg leven om deze redding te behouden immers... Alles is Gods werk en enkel genade, Hij laat niet varen wat Zijn Hand is begonnen. Ik maak daarom ook onderscheid tussen Christenen en christenen, schapen die worden gekend en bokken die nooit zijn gekend... daar ontkom je gewoon niet aan.

https://www.thebereancall.org/content/eternal-security

Hij laat niet varen, wat Zijn Hand is begonnen. Mooi!

Die webpagina ziet interessant uit, ga ik straks in zijn geheel lezen. De vraag die mij te binnen schiet: Hoe weet ik dan of ik bekeerd, wedergeboren en gered ben? Hou ik mezelf niet voor de gek. En het is wel van belang dat ik dat zeker weet, anders kan ik die boodschap niet uitdragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos:

Hij laat niet varen, wat Zijn Hand is begonnen. Mooi!

Die webpagina ziet interessant uit, ga ik straks in zijn geheel lezen. De vraag die mij te binnen schiet: Hoe weet ik dan of ik bekeerd, wedergeboren en gered ben? Hou ik mezelf niet voor de gek. En het is wel van belang dat ik dat zeker weet, anders kan ik die boodschap niet uitdragen.

Uitstekende vraag, die alleen jij kunt beantwoorden. Op het eind van het artikel wordt hier ook op in gegaan. Alvast een hint:

Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt. (2Kor.13:5)

Leeszuh!

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Heb ik ook gehad. Maar als ik niet goed genoeg kan leven om gered te worden, dan kan ik ook onmogelijk goed genoeg leven om deze redding te behouden immers... Alles is Gods werk en enkel genade, Hij laat niet varen wat Zijn Hand is begonnen. Ik maak daarom ook onderscheid tussen Christenen en christenen, schapen die worden gekend en bokken die nooit zijn gekend... daar ontkom je gewoon niet aan.

Het gaat om een goede hartestoestand. Jezus vraagt toch wel een paar dingen van je en als je dat moedwillig veronachtzaamd lijkt me dat toch een probleem. Als je zo redeneert als jij dan zou niemand bekeerd hoeven te worden, want je kan toch geen goed doen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Zolderworm:

Hoe gaat die opstanding dan precies in zijn werk? Graag details.

Die vraag wil ik best dieper op in gaan, maar hier lijkt het me te ver verwijderd van het onderwerp. Mocht het je daadwerkelijk interesseren, dan beveel ik je het volgende schrijven aan:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/opstanding2.pdf

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Hermanos:

Die webpagina ziet interessant uit, ga ik straks in zijn geheel lezen. De vraag die mij te binnen schiet: Hoe weet ik dan of ik bekeerd, wedergeboren en gered ben? Hou ik mezelf niet voor de gek. En het is wel van belang dat ik dat zeker weet, anders kan ik die boodschap niet uitdragen.

Als je Jezus aanneemt en leeft naar Zijn wet ben je op de smalle weg. Het is wel van belang op die smalle weg te blijven lopen. En als je eens een misstap doet dan is er altijd het zoenoffer van Jezus. Maar je mag daar geen misbruik van maken door moedwillig te zondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Die vraag wil ik best dieper op in gaan, maar hier lijkt het me te ver verwijderd van het onderwerp. Mocht het je daadwerkelijk interesseren, dan beveel ik je het volgende schrijven aan:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/opstanding2.pdf

Zo komen we eenvoudig tot de kwantumfysici.

De vraag of zij dan in de opstanding daarbij weer beschikken over dezelfde materiedeeltjes als die hun aardse lichaam bezat bij hun geboorte, dan wel de stofdeeltjes waaruit hun lichaam bestond bij hun sterven, is daarbij van geen enkele betekenis. En zelfs áls het verstand werkelijk onoverkomelijke bezwaren zou weten op te werpen, dan nog rust de gelovige in de verzekering: “Wat onmogelijk is bij de mensen, is mogelijk bij God”. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Leeszuh!

Is dat jouw website in je onderschrift?

Mijn naam is Jos Hobé, tot bekering gekomen in 2002. Sinds 2009 houd ik mij bezig met de website. Dit komt voort uit mijn zorg over de enorme dwalingen die er zijn binnen het christendom waardoor er steeds meer mensen weggetrokken worden van de waarheid. Niet dat ik denk dat ik alles weet, maar doordat ik zelf, na mijn bekering, ben ‘opgegroeid’ in een zeer charismatische gemeente wil ik mensen waarschuwen voor de dwalingen waar ik zelf door misleid ben geweest. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nee. Wat is de relevantie mbt het onderwerp?

De rol die je hier speelt in het algemeen. 

"Dit komt voort uit mijn zorg over de enorme dwalingen die er zijn binnen het christendom waardoor er steeds meer mensen weggetrokken worden van de waarheid."

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid