Spring naar bijdragen

Romeinen 14: 5-6 vs Galaten 4: 9-11


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben Bas en nieuw op dit forum. Ik ben van mening dat de in het onderwerp genoemde verzen elkaar enigszins tegenspreken. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Vriendelijke groet van Bas

Romeinen 6:

5 Deze immers stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd.

6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God.

Galaten 4:

9 Nu gij echter God hebt leren kennen, ja, meer nog, door God gekend zijt, hoe kunt gij thans terugkeren tot die zwakke en armelijke wereldgeesten, waaraan gij u weder van meet aan dienstbaar wilt maken?

10 Dagen, maanden, vaste tijden en jaren neemt gij waar.

11 Ik vrees, dat ik mij wellicht tevergeefs voor u ingespannen heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Bastiaan73:

Hallo allemaal,

Ik ben Bas en nieuw op dit forum. Ik ben van mening dat de in het onderwerp genoemde verzen elkaar enigszins tegenspreken. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Vriendelijke groet van Bas

Romeinen 6:

5 Deze immers stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd.

6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God.

Galaten 4:

9 Nu gij echter God hebt leren kennen, ja, meer nog, door God gekend zijt, hoe kunt gij thans terugkeren tot die zwakke en armelijke wereldgeesten, waaraan gij u weder van meet aan dienstbaar wilt maken?

10 Dagen, maanden, vaste tijden en jaren neemt gij waar.

11 Ik vrees, dat ik mij wellicht tevergeefs voor u ingespannen heb.

Hallo bastiaan73 en welkom.

Ze spreken elkaar niet tegen integendeel ze vullen elkaar aan.

Romeinen 6 spreekt over de schaduw geboden welke heenwezen naar het kruis

Die hoeven wij niet meer te houden, 

Gelaten

13 Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde.

14 Want de gehele wet wordt in een woord vervuld, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben, gelijk uzelven.

de koninklijke wet: waar Christus voor gestorven is opdat het ons niet zou oordelen (10 geboden)

Mattheus 

35 En een uit hen, zijnde een wetgeleerde, heeft gevraagd, Hem verzoekende, en zeggende:

36 Meester! welk is het grote gebod in de wet?

37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.

38 Dit is het eerste en het grote gebod.

39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.

40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik ben Bas en nieuw op dit forum. Ik ben van mening dat de in het onderwerp genoemde verzen elkaar enigszins tegenspreken. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Hallo Bas,

In Romeinen 14 spreekt Paulus tot bekeerde joden, terwijl in Galaten 4 hij spreekt tot bekeerde heidenen. De joden hebben hun hang naar wettiscisme, de heidenen hun hang naar de heidense godsdienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi @Bastiaan73 Welkom op het forum en een goede vraag als binnenkomer.

Christenen staan niet meer onder de Mozaische wet dus hoeven geen sabbat meer te vieren. Mocht iemand toch een dag willen reserveren voor rust en geestelijke zaken dan is dat niet verkeerd. Dat staat in Romeinen 14.

Paulus schreef  dat Christenen zijn vrijgemaakt van de Wet (Gal. 5:1-6). Aangezien de Wet geen rechtvaardigheid kon voortbrengen, was ze in zekere zin zwak en moest ze vervangen worden door een „betere hoop” of regeling (Hebr. 7:18, 19). Daarom kon er worden gezegd dat degenen die opnieuw de Wet gingen onderhouden, ’tot iets zwaks terugkeerden’ en ’er weer als slaven dienst voor gingen verrichten’.

Die Christenen (voornamelijk Joden) die terugvielen in de oude gewoonten gingen ook weer de oude feesten en sabatten etc vieren.

Dus in Romeinen staat dat het niet verkeerd is een dag uit te kiezen voor bijv rust en studie en in Galaten staat dat de oude wettische feesten en sabbatten vieren niet goed is omdat er een betere hoop of regeling is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Hallo allemaal,

Ik ben Bas en nieuw op dit forum. Ik ben van mening dat de in het onderwerp genoemde verzen elkaar enigszins tegenspreken. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Vriendelijke groet van Bas

Romeinen 6:

5 Deze immers stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd.

6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God.

Galaten 4:

9 Nu gij echter God hebt leren kennen, ja, meer nog, door God gekend zijt, hoe kunt gij thans terugkeren tot die zwakke en armelijke wereldgeesten, waaraan gij u weder van meet aan dienstbaar wilt maken?

10 Dagen, maanden, vaste tijden en jaren neemt gij waar.

11 Ik vrees, dat ik mij wellicht tevergeefs voor u ingespannen heb.

Hallo Bas,

Op alle vragen die hier worden gesteld worden antwoorden gegeven afhankelijk van cultuur, opvoeding en scholing, en daar komt ook nog eens de theologische doctrine bij.

Een 1ste vraag is; wil een Bijbels antwoord of een antwoord vanuit bovenstaande zoals je wellicht hier kan lezen kan dat namelijk nogal van elkaar verschillen.

Ten 2de, wat is je start punt; geloof je werkelijk dat de Bijbel van kaft tot kaft Gods Woord is, Zijn Woord wat niet veranderd?

Als dat nl niet het geval is, dan kan je elk antwoord die goed voelt accepteren alszijnde het antwoord terwijl dat misschien tegen de Bijbel in gaat.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid