Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

33 minuten geleden zei Peter79:

  Het is een ernstige aansporing. Maar ook dat is je blijkbaar ontgaan, dus ik laat het er maar bij.

Peter, 

De Bijbel bestuderen is iets anders als geeikte theorieen opzeggen / lezen, of andermans preken copieeren.

Ik kom uit de zg 'christelijke' wereld ben ruim 30 jaar actief geweest en als er vragen waren (en die waren er genoeg) over feesten of Shabbat, over evangelie of geloof dan werd dat door iedereen incl. mijzelf altijd naar de achtergrond verwezen en zeiden dan iets als " Jezus zag onze hart en wist dat we het voor Hem deden"

En idd Hij kent ons hart en daarom bepaalt Hij en niet wi,j hoe en wat Hij gedaan wilt hebben.

Ik ken de meeste theologische antwoorden heb dat Jaren geloofd en ook zelf uitgedragen, maar die zijn op menselijke theorieen gestaafd niet op Bijbelse.

Die theorieen hebben ervoor gezorgd dat je op elke hoek van de straat een andere kerk heb afh. van de theorie die die kerk aanhangt.

Op een gegeven moment en door een aantal achter elkaar opvolgende situaties ben ik eens echt zelf de Bijbel gaan lezen en kwam erachter dat heel veel zaken juist 180 graden andrsom waren, ipv mensen de kans te geven dacht ik dat het tijd was om God en Zijn Woord nu eens de kans te geven.

Als getuige van Zijn onveranderlijk Woord (je weet wel die alles heeft geschapen) geeft Hij de schepping om ons heen die al 6000 jaar doen wat ze moeten doen en dat onveranderd, alleen mensen hebben de keus gekregen en bepalen zelf wel wat goed is en wat kwaad, vanaf dag 1 tot nu ook daar is niets in veranderd.

En zie wat het elke keer bracht, oorlog honger, rampen, uitzetting etc. etc.en bovenal door God verlaten, terwijl elke keer als de mensen terug keerde naar Wat God Zei, zegen, voorspoed en bescherming voor een lang en overvloedig leven.

Maar zoals Yeshua zegt "als je de getuige van de schlepping niet eens begrijpt hoe moet je dan geestelijke zaken begrijpen"

Ik weet helaas ook dat dit  verhaal maar een enkele tot actie doen overgaan, maar dat is voor mij genoeg, Yeshua zegt hier keihard waar het op staat, niet die zoetsappige christelijke verhaaltjes.

Dus als je het niet erg vind ga ik door met mensen de weg terug te laten zien, want anders dan jouw "aansporing" zou ik graag Zijn Leven willen zien.

 

1 minuut geleden zei WdG:

We zijn machthebbers. Er is een verschil tussen geloof en gelovigen. Naar jouw openingspost, te beginnen met:

Luk.18:8 Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?

Je kunt jezelf de vraag stellen in hoeverre er nu geloof is? Leggen gelovigen zieken de handen op, en genezen ze? Drijven gelovigen demonen uit, met succes? Voeren we daadwerkelijk onze taken uit? Er zijn groeperingen die niet eens geloven dat wij (gelovigen) zieken zullen genezen, terwijl deze zelfde gelovigen Christus wel als Verlosser en God aanvaard hebben. We leven in de bedeling der genade, maar, dat betekent niet dat wonderen en tekenen daar niet bij horen. Als Christen ben je machthebber en geloof je in het complete, volbrachte, werk van Christus. Maar, zoals gezegd, er valt nog veel meer over te zeggen....

Klopt helemaal wat je zegt, ik ben het helemaal met je eens vanuit mijn begrip van de Bijbel.

Blijft nog steeds de vraag wat zijn de Bijbelse betekenissen van dat geloof en het complete volbrachte werk.

Je kan hier nog steeds alle kanten mee op, tevens bring je een nieuw begrip dat is genade nog zo'n abstract woord, wat denk jij hoe dat de Bijbel deze woorden definieren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 141
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tja, je vraagstelling is dan ook nogal, laten we zeggen, bijzonder: "Hallo allemaal, waarom geloven jullie niet het Woord van God en waarom dienen jullie afgoden?" Dat is geen vraag, maar een regelrec

Bedankt WdG, Je uitleg is duidelijk voor mijn begrip en ik ga hierin met je mee. Ter aanvulling:  ik geloof dat de Bijbel 'verdiepingen' heeft in het Woord, ter vergelijking de 4 evangelieen

@Raymond B Je moet het zelf weten. Ik blijf erbij dat wat je geeft, je ook ontvangt. Als je met respect behandelt wil worden, dan zul je respect moeten geven. En als je meent een profeet Gods te zijn

Op 25-12-2018 om 16:48 zei Raymond B:

Geloof vind je in allerlei soorten en mate, de een een kleine groep en de ander een hele grote.

Het hudige Christendom is nog steeds de grootste religie in de wereld met zo'n 30% van de wereldbevolking.

Op rond de 8 Biljoen mensendie nu leven is dat ongeveer 2.5 BILJOEN mensen, gevolgd op 25% met een razend groei tempo de islam.

 

Hoe staat dat in verhouding met de uitspraken van (Jezus) Yeshua zelf,  als Hij zegt;

Math 7:14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.

Megakerken, reuze samenkomsten hoezo weinigen?

Luk.18:8 Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?

Echt waar? je zou bijna denken of Hij het wel over hetzelfde geloof heeft!

 

modbreak Trajecto: Je bedoelt miljard waar je biljoen zegt. De verschillende manier van heel grote getallen benoemen is wat verwarrend. In Amerika en tegenwoordig ook in de UK wel spreekt men van billion wat wij miljard noemen.

Miljard = 1.000.000.000 (en biljoen is bij ons 1.000.000.000.000)

 

Je hebt helemaal gelijk de enige die mag binnengaan is Raymond B de rest is verloren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Raymond B:

Blijft nog steeds de vraag wat zijn de Bijbelse betekenissen van dat geloof en het complete volbrachte werk.

Je kan hier nog steeds alle kanten mee op, tevens bring je een nieuw begrip dat is genade nog zo'n abstract woord, wat denk jij hoe dat de Bijbel deze woorden definieren?

Geloof bestaat uit verschillende facetten. De duivel gelooft ook, zoals je weet. Er is dus een kennis-deel. De Bijbel zegt ook duidelijk dat "mijn volk ten onder gaat aan gebrek aan kennis". Kennis is dus belangrijk. Weten WIE we ZIJN in Christus, en wat onze taken zijn. Een ander aspect van geloof is "vertrouwen" (faith). Vertrouwen we daadwerkelijk op het complete volbrachte werk? Het complete volbrachte werk houdt in feite een ruil in. Christus werd een vloek voor ons. Hij droeg onze zonde, werd gestraft, zodat wij niet gestraft worden. Hij werd arm, zodat wij rijk zouden zijn. Door Zijn striemen ZIJN we genezen, enz. enz. Zo abstract is het niet. De vraag is of we het geloven? Dit is het Bijbelse verhaal. De wereld gaat er vaak tegen in (ongeloof) door naar de "omstandigheden" te kijken, en niet naar de waarheid. Genade bestaat uit twee facetten: ten eerste ontvangen we NIET wat we verdienen (we "verdienen" de hel, maar, ontvangen die niet) en ten tweede ontvangen we datgene wat we NIET verdienen: het eeuwige leven, voorspoed, gezondheid, enz. enz. Belangrijk hierin is te beseffen dat we alles ontvangen door het volbrachte werk van Christus. Het is een kwestie van aannemen en geloven (vertrouwen). Helaas vertrouwen de meesten - ook Christenen - op wereldse wijsheden, artsen, banken, en niet op Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

De duivel gelooft ook, zoals je weet.

Fout, de duivel gelooft niks. De duivel weet. Het is zijn taak de mensen in verleiding te brengen. Zijn opdrachtgever is de Heer en hij kan die taak alleen op zich genomen hebben in de wetenschap dat de Heer bestaat. Wij mensen moeten maar aannemen (= geloven) dat de Heer bestaat (en de duivel).

6 minuten geleden zei WdG:

Helaas vertrouwen de meesten - ook Christenen - op wereldse wijsheden, artsen, banken, en niet op Jezus Christus.

Een bank heb ik nog nooit vertrouwd. Maar als de meesten de wereldse wijsheden links laten liggen, vooral de artsen, dan kunnen die de zorgkosten aanzienlijk drukken. Ik zie hier wel een positief punt in. Dus WdG, niet meer naar de dokter als je iets mankeert ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Helaas vertrouwen de meesten - ook Christenen - op wereldse wijsheden, artsen, banken, en niet op Jezus Christus.

Hup hup, daar komt weer een stokpaardje voorbij. Bij WdG moet je zijn voor genezing, die legt je de handen op en voila... klaar is Kees, of hoe je dan ook mag heten, want genezing is vrijelijk beschikbaar voor een ieder! Zolang je maar geloofd. Moet je wel goed je best doen om te geloven hoor, anders werkt het niet. Vandaar dat mongolen niet genezen... die zijn te dom om goed genoeg te geloven waarschijnlijk. En Kaasjeskruid geniet een bijstandsuitkering omdat hij verkeerd geloofd en te weinig vertrouwd op de striemen van Jezus!

Grote menigten die bezorgd zijn over hun gezondheid, welzijn en succes. Maar op God vertrouwen dat doen ze niet en daar weet menig charismaat uitstekend munt uit te slaan. Want dat is immers een gave van God; financiële voorspoed! Logisch toch allemaal. En als Christen een professie als arts ambiëren is de duivel dienen! Wat een achterhaalde flauwekul dergelijke stielen. Volledig overbodig en weggegooid geld. Begint je neus te lopen? Even wat beter geloven, voordat er een berg aan geloof nodig is om de kanker te keren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Geloof bestaat uit verschillende facetten. De duivel gelooft ook, zoals je weet. Er is dus een kennis-deel. De Bijbel zegt ook duidelijk dat "mijn volk ten onder gaat aan gebrek aan kennis". Kennis is dus belangrijk. Weten WIE we ZIJN in Christus, en wat onze taken zijn. Een ander aspect van geloof is "vertrouwen" (faith). Vertrouwen we daadwerkelijk op het complete volbrachte werk? Het complete volbrachte werk houdt in feite een ruil in. Christus werd een vloek voor ons. Hij droeg onze zonde, werd gestraft, zodat wij niet gestraft worden. Hij werd arm, zodat wij rijk zouden zijn. Door Zijn striemen ZIJN we genezen, enz. enz. Zo abstract is het niet. De vraag is of we het geloven? Dit is het Bijbelse verhaal. De wereld gaat er vaak tegen in (ongeloof) door naar de "omstandigheden" te kijken, en niet naar de waarheid. Genade bestaat uit twee facetten: ten eerste ontvangen we NIET wat we verdienen (we "verdienen" de hel, maar, ontvangen die niet) en ten tweede ontvangen we datgene wat we NIET verdienen: het eeuwige leven, voorspoed, gezondheid, enz. enz. Belangrijk hierin is te beseffen dat we alles ontvangen door het volbrachte werk van Christus. Het is een kwestie van aannemen en geloven (vertrouwen). Helaas vertrouwen de meesten - ook Christenen - op wereldse wijsheden, artsen, banken, en niet op Jezus Christus.

Bedankt WdG,

Je uitleg is duidelijk voor mijn begrip en ik ga hierin met je mee.

Ter aanvulling:  ik geloof dat de Bijbel 'verdiepingen' heeft in het Woord, ter vergelijking de 4 evangelieen.

Alle 4 beschrijven ze hetzelfde verhaal maar met andere aspecten en of inzichten.

Paulus, uitermate geleerd in het Woord en de studies van de oude wijzen noemde het zo:

Ef.3:18 Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte zij,

Dat kan je voor een deel uit de gewone Nederlandse tekst halen maar voor de volledigheid moet je naar de bron gaan oftwel Bijbels Hebreeuws.

Aangezien de allereerste vorm van Hebreeuws leters  (net als het Chinees) karakters zijn wordt de betekenis van deze karakters uitgebreid naarmate er meer karakters erbij komen.

voorbeeld woord geloof = emunah komt van aman, dit woord komt 110 keer voor in het oude testament. maar wordt verschillend vertaald.

Jes 22:22 En Ik zal den sleutel van het huis van David op zijn schouder leggen; en hij zal opendoen, en niemand zal sluiten, en hij zal sluiten, en niemand zal opendoen. 23 En Ik zal hem als een nagel inslaan in een vaste plaats; en hij zal wezen tot een stoel der eer voor het huis zijns vaders.

Hier hebben we de inzet (nagel) naar een "vaste" plaats gedreven. Het Hebreeuwse woord dat hier als "vast" is vertaald, is het werkwoord אמן (aman, Strong # 539), wat letterlijk betekent "vast of zeker zijn". 

een afgeleide van aman behalve emunah is ook a men de bevestiging van een gegeven woord 

Heb.11 het is de vaste grond en het bewijs, oftwel niet alleen geloof je wat er wordt gezegd maar doe het het ook, in het hebreeuws is horen en doen 1 zelfde handeling.

Helaas willen weinigen verder studeren en geven aan Bijbelse termen Nederlandse uitleggingen van vandaag de dag.

Dit terwijl de Bijbel is geschreven in een "joods' land met Joodse gebruiken, door "Joden' voor 'Joden' in een vroeg 'Joodse'tijd.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Raymond B:

Bedankt WdG,

Je uitleg is duidelijk voor mijn begrip en ik ga hierin met je mee.

Ter aanvulling:  ik geloof dat de Bijbel 'verdiepingen' heeft in het Woord, ter vergelijking de 4 evangelieen.

Alle 4 beschrijven ze hetzelfde verhaal maar met andere aspecten en of inzichten.

Uiteraard. Ze vullen elkaar aan, maar daarnaast belicht ieder evangelie een andere "kant" van Christus.

Citaat

 

Paulus, uitermate geleerd in het Woord en de studies van de oude wijzen noemde het zo:

Ef.3:18 Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte zij,

Dat kan je voor een deel uit de gewone Nederlandse tekst halen maar voor de volledigheid moet je naar de bron gaan oftwel Bijbels Hebreeuws.

 

Op zich ben ik het hiermee eens. Echter, niet iedereen beheerst het Hebreeuws. Gods Geest verklaart, dat staat voorop. Het is overigens om de door jou genoemde reden van groot belang de juiste Bijbel-leraren te hanteren. Paulus maakt ons duidelijk dat er een tijd komt (gekomen is!) dat mensen in fabelen geloven en zich afwenden van de waarheid. Het begint al bij de schepping. Wie gelooft nog dat de aarde daadwerkelijk ca. 6000 jaar geleden in zes letterlijke dagen geschapen is, met alles erop en eraan? Wie gelooft nog dat Christus geneest? Wie gelooft nog dat Christenen handen op zieken zullen leggen en, ze zullen genezen? Wie gelooft nog dat Christenen demonen zullen uitdrijven? Men gelooft liever de wereld dan de Bijbel. Paulus waarschuwt:

3 Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten. 4 Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels. 5 Maar u, wees nuchter in alles. Lijd verdrukkingen. Doe het werk van een evangelist. Vervul uw dienstwerk ten volle.

 

 

Citaat

Helaas willen weinigen verder studeren en geven aan Bijbelse termen Nederlandse uitleggingen van vandaag de dag.

Het gaat nog een stapje verder! Het woord wordt bespot, Christenen die zieken genezen worden niet serieus genomen. Er worden miljarden verspild, terwijl Jezus duidelijk maakt dat we gratis ontvangen hebben, en gratis zullen doorgeven:

En als u op weg gaat,  predik dan: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. Genees zieken, reinig melaatsen, wek doden op, drijf demonen uit.  U hebt het voor niets ontvangen, geef het voor niets.

En, degene die ontkent dat wij gratis zieken kunnen (moeten!) genezen, gratis demonen moeten uitdrijven en zelfs doden moeten opwekken, beweert in feite dat de Bijbel niet correct is, of, heeft een gebrek aan vertrouwen, faith = geloof. En, dat is dus exact het punt waarover deze discussie gaat! Zal Christus nog geloof aantreffen bij de wederkomst?

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Raymond B:

Dit terwijl de Bijbel is geschreven in een "joods' land met Joodse gebruiken, door "Joden' voor 'Joden' in een vroeg 'Joodse'tijd.

Wat een onzin verkoop je m.i. weer. De Bijbel is helemaal niet geschreven voor joden. De Bijbel is er voor de mensheid. De Bijbel legt de hele geschiedenis van de mensheid vast, van het allereerste begin tot aan de dag waarop de aarde zal verdwijnen en een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zullen verschijnen. De Bijbel beslaat de geschiedenis van de mensheid van begin tot eind.

Volgens mij ben jij joden aan het vereren ipv God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat een onzin verkoop je m.i. weer. De Bijbel is helemaal niet geschreven voor joden. De Bijbel is er voor de mensheid. De Bijbel legt de hele geschiedenis van de mensheid vast, van het allereerste begin tot aan de dag waarop de aarde zal verdwijnen en een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zullen verschijnen. De Bijbel beslaat de geschiedenis van de mensheid van begin tot eind.

Volgens mij ben jij joden aan het vereren ipv God.

Bijna goed kaask.  maar wat jij zegt zal je nergens vinden in de Bijbel.

Voor de volledigheid, Ik zette Joden ook tussen '  '  waar de Bijbel Israel alle 12 stammen bedoeld, dit deed ik omdat bijna iedereen alleen maar de stam Judah als het hele volk zien.

Wat je wel uitgebreid in de Bijbel kan vinden is;

Israel is het volk, Zijn oogappel uitgekozen en bedoeld om licht te geven aan de rest van de mensheid.

Hij kent alleen Israel en als heiden mag je daaraan worden toegevoegd, als wilde op de edele olijf waarbij de wortels = Woord van God je dan draagt.

En dus niet de tegenwoordige kerkleer (bron van jouw onzin??)

Dus nee, ik geef alleen maar aan 1 God eer de God van de Bijbel YHWH.

Misschien handig als je de Bijbel zo nu en dan leest, dan weet je tenminste wat er staat!

13 Want ik spreek tot u, heidenen, voor zoveel ik der heidenen apostel ben; ik maak mijn bediening heerlijk;

14 Of ik enigszins mijn vlees tot jaloersheid verwekken, en enigen uit hen behouden mocht.

15 Want indien hun verwerping de verzoening is der wereld, wat zal de aanneming wezen, anders dan het leven uit de doden?

16 En indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig, en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig.

17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,

18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.

19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeent worden.

20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees.

21 Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare.

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Raymond B:

Hij kent alleen Israel en als heiden mag je daaraan worden toegevoegd, als wilde op de edele olijf waarbij de wortels = Woord van God je dan draagt.

En Israël wordt alleen zalig door te geloven in Jezus als Verlosser en Messias, Hij is de wortel die ons allen draagt. Hetgeen dus zoveel wil zeggen dat men zich ook van harte plaatst onder het Nieuwe Verbond en niet onder de bediening van de dood, ofwel de wet. Judaïsme heeft geen plaats op die boom en is een van de takken die afgebroken zijn.

En indien de bediening des doods in letters bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid van zijn aangezicht, die te niet gedaan zou worden, Hoe zal niet veel meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn?  (2Kor.3:7-8)

Tijd dus voor de bediening van de Geest! Men kan niet in de bediening van de Geest leven en daarnaast ook joodse inzettingen houden. Dat laatste is verraad plegen jegens onze Rechtvaardigmaker, de Verlosser van Wet en schuld, door Zijn bloed. Lauwe gozer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Raymond B:

Bijna goed kaask.  maar wat jij zegt zal je nergens vinden in de Bijbel.

Misschien handig als je de Bijbel zo nu en dan leest, dan weet je tenminste wat er staat!

De Bijbel leert ons heel veel, Raymond, ook bijvoorbeeld dat jij je tijd niet moet verspillen. Immers, geef het heilige niet aan de honden, en werp uw parels niet voor de zwijnen, opdat die ze niet op enig moment met hun poten vertrappen, zich omkeren en u verscheuren. Doe je taak, en, wanneer men je niet wil ontvangen, verkondig dat het Koninkrijk nabij is, en ga verder!

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En Israël wordt alleen zalig door te geloven in Jezus als Verlosser en Messias, Hij is de wortel die ons allen draagt. Hetgeen dus zoveel wil zeggen dat men zich ook van harte plaatst onder het Nieuwe Verbond en niet onder de bediening van de dood, ofwel de wet. Judaïsme heeft geen plaats op die boom en is een van de takken die afgebroken zijn.

En indien de bediening des doods in letters bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid van zijn aangezicht, die te niet gedaan zou worden, Hoe zal niet veel meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn?  (2Kor.3:7-8)

Tijd dus voor de bediening van de Geest! Men kan niet in de bediening van de Geest leven en daarnaast ook joodse inzettingen houden. Dat laatste is verraad plegen jegens onze Rechtvaardigmaker, de Verlosser van Wet en schuld, door Zijn bloed. Lauwe gozer.

Waarom hebben jij en dingo het steeds over Judaisme? willen jullie zo graag dat uitdragen? doe dat dan in ee eigen klasje.

Ik in ieder geval niet! Judaisme heeft compleet niets met de takken te maken en zijn dus ook niet afgebroken!

Het nieuwe verbond waarvan je denkt dat dat een compleet ander verbond is is hetzelfde verbond alleen in plaats van dieren nu het Bloed van Yeshua, in plaats ven tijdelijk nu voor eeuwig. De wet is geestelijk niet alleen onderdeel van de wortels maar de basis.

Het is daarbij zeker tijd voor de bediening van de Geest en nee ik doe niets met Joodse inzettingen.

Ik doe echter alles met Zijn inzettingen, wellicht verraad met jullie jezus maar alles in overeenstemming met Zijn Woord en met mijn Messias Yeshua.

Heb je zelf al wat bestudeerd of gecontroleerd uit de Bijbel of heb je een kast vol liggen met deze verzinsels?

 

13 uur geleden zei WdG:

De Bijbel leert ons heel veel, Raymond, ook bijvoorbeeld dat jij je tijd niet moet verspillen. Immers, geef het heilige niet aan de honden, en werp uw parels niet voor de zwijnen, opdat die ze niet op enig moment met hun poten vertrappen, zich omkeren en u verscheuren. Doe je taak, en, wanneer men je niet wil ontvangen, verkondig dat het Koninkrijk nabij is, en ga verder!

wat ik hier probeer te 'leren' is puur 'basic',  ik ben aan het vissen, de parels komen geeneens aan bod.

Ik doe het voor diegene die Zijn stem (willen) verstaan. 

Dat de meerderheid liever de overleveringen en leugens van hun 'vaders' willen vasthouden is een gegeven zo oud als de Bijbel.

Ik probeer de Bijbels vader Abraham en zijn God bij te brengen.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Raymond B:

wat ik hier probeer te 'leren' is puur 'basic',  ik ben aan het vissen, de parels komen geeneens aan bod.

Ik begrijp het probleem, en ik ben het volkomen met je eens dat het puur 'basic' is. Desondanks ziet "men" dit forum niet als een plek voor onderwijs. Ik vrees dat de parels op zak blijven, tenminste, in dit forum. Daarom ook mijn advies geen tijd te verspillen. Er is genoeg "werk" te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Raymond B:

wat ik hier probeer te 'leren' is puur 'basic',  ik ben aan het vissen, de parels komen geeneens aan bod. 

Ik doe het voor diegene die Zijn stem (willen) verstaan. 

Dat de meerderheid liever de overleveringen en leugens van hun 'vaders' willen vasthouden is een gegeven zo oud als de Bijbel.

Ik probeer de Bijbels vader Abraham en zijn God bij te brengen.

Tja, je vraagstelling is dan ook nogal, laten we zeggen, bijzonder: "Hallo allemaal, waarom geloven jullie niet het Woord van God en waarom dienen jullie afgoden?" Dat is geen vraag, maar een regelrechte aanval, waarop een verstandige gelovige dan natuurlijk niet ingaat.
Ik bedoel, stel dat ik jou zou vragen: "Hallo Raymond, waarom verwerp jij de ene, ware, katholieke Kerk van Christus en wil je je eigen geloof samenstellen?" Daar kun je dan toch ook geen antwoord op geven? Want wat je daarop ook antwoord, je legt op één of andere manier altijd de aandacht op de aanval en niet op het geloof zelf.
Begin je immers met: "Omdat..." dan beken je dus dat je datgene doet. Maar begin je met: "Dat doe ik niet..." dan moet je eerst uitgebreid ontkennen waarom de beschuldiging vals is en heb je het dus enkel over de beschuldiging zelf.

In je schrijven hier ga je er dus vanuit dat wij allemaal God niet juist dienen, niet christelijk/bijbels bezig zijn en jij en jouw gemeenschap als enige dat wél doet. Wij vinden daarop dat jij er nogal met gestrekte been ingaat, zonder voldoende kennis van zaken dingen roept die niet waar zijn en dat je blijkbaar meer geïnteresseerd bent in het zoeken naar bevestiging van jouw oordelen dan in onze verhalen zelf.
Dus wekt jouw schrijven alleen maar discussie op en niet het open oor dat je van ons wellicht verlangt. Wat je geeft is echter wat je ontvangt, wat je zaait zul je oogsten.
Als mensen dus niet openstaan voor jouw verhaal, dan moet je misschien eerst beginnen met openstaan voor hún verhaal. Zonder aanvallende vragen, zonder boude oordelen, zonder eigen, cynische interpretaties van hun doen en laten.

En begin niet over parels en zwijnen. Het Evangelie is niet bedoeld om anderen voor zwijnen uit te maken en jouzelf als parel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Dat is geen vraag, maar een regelrechte aanval, waarop een verstandige gelovige dan natuurlijk niet ingaat.

Dan mag je jezelf nu ook tot het rijtje onverstandigen rekenen. Lekker bezig hoor jij, en zelf proberen te duiken zekers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Robert Frans:

Tja, je vraagstelling is dan ook nogal, laten we zeggen, bijzonder: "Hallo allemaal, waarom geloven jullie niet het Woord van God en waarom dienen jullie afgoden?" Dat is geen vraag, maar een regelrechte aanval, waarop een verstandige gelovige dan natuurlijk niet ingaat.
Ik bedoel, stel dat ik jou zou vragen: "Hallo Raymond, waarom verwerp jij de ene, ware, katholieke Kerk van Christus en wil je je eigen geloof samenstellen?" Daar kun je dan toch ook geen antwoord op geven? Want wat je daarop ook antwoord, je legt op één of andere manier altijd de aandacht op de aanval en niet op het geloof zelf.
Begin je immers met: "Omdat..." dan beken je dus dat je datgene doet. Maar begin je met: "Dat doe ik niet..." dan moet je eerst uitgebreid ontkennen waarom de beschuldiging vals is en heb je het dus enkel over de beschuldiging zelf.

In je schrijven hier ga je er dus vanuit dat wij allemaal God niet juist dienen, niet christelijk/bijbels bezig zijn en jij en jouw gemeenschap als enige dat wél doet. Wij vinden daarop dat jij er nogal met gestrekte been ingaat, zonder voldoende kennis van zaken dingen roept die niet waar zijn en dat je blijkbaar meer geïnteresseerd bent in het zoeken naar bevestiging van jouw oordelen dan in onze verhalen zelf.
Dus wekt jouw schrijven alleen maar discussie op en niet het open oor dat je van ons wellicht verlangt. Wat je geeft is echter wat je ontvangt, wat je zaait zul je oogsten.
Als mensen dus niet openstaan voor jouw verhaal, dan moet je misschien eerst beginnen met openstaan voor hún verhaal. Zonder aanvallende vragen, zonder boude oordelen, zonder eigen, cynische interpretaties van hun doen en laten.

En begin niet over parels en zwijnen. Het Evangelie is niet bedoeld om anderen voor zwijnen uit te maken en jouzelf als parel.

Ik begrijp je reactie, zou zoetsappig meepraten denk je helpen?

Ik gaf al aan wat de Bijbel zegt over geloof en dat is niet wat de KK nu in haar vaandel heeft, dus waarom verwerp ik en de Bijbel dat? heel eenvoudig omdat er niets Bijbels aan is. Toch even een zijsprong er zullen gerust vele in de KK zitten die heel oprecht God willen dienen, echter worden zij dus misleid.

Misschien moet ik het voorbeeld van iemand uit de Bijbel nemen om de mensen terug te brengen naar God of denk je dat dat helemaal te streng is? namen die werden gebruikt om de mensen vriendelijk terug te brengen naar God zoals;

honden, ezels, hitsige hengsten, hoer, belialskinderen, dronkaards,

Wat dacht je van Jezus , een paar voorbeelden hoe Hij vriendelijk religieuzen noemde, die het Woord naast zich neer legden en die hun eigen gemaakte regeltjes boven God hadden gezet.

witte graven, blinden, wettelozen, onrechtvaardigen, slangen, adderen gebroedsels, blinde leidslieden, wolven.

En toch apart dat ik zo gemakkelijk de meeste  theorieen hier met de Bijbel kan pareren er er dan allerlei meer theorieen bij komen zonder Bijbelse basis.

Wat denk je zou Mozes of YHWH vriendelijk hebben uitgelegd aan het volk (toen ze een zelf bedacht feest voor God in Zijn naam hadden samengesteld) waarom ze dat beter niet konden doen?

Of zou God Zijn volk straks met lieflijke kerkliederen uit de landen lokken?

Dat de Bijbel / Zijn Woord onder andere  hagel en vuur, oorlog, verwoesting, overheersing, verbanning, armoede, honger etc gebruikt om de mensen wakker te schudden is je zeker ook onbekend. dan ben ik nog poeslief.

En je laatste opmerking is dat je KK liefde of je KK wijsheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thorgrem:

Bijbels dit en bijbels dat. Wat versta je onder bijbels en waar uit de bijbel haal je die benauwende definitie?

Bijbels gewoon je Bijbel, heel je Bijbel, wat iedereen vroom Gods woord mee bedoeld, waaheid van kaft tot kaft,  ik bedoel letterlijk dat geloven in plaast van alleen maar zeggen dat je dat doet.

en wat bedoel je met je 2de opm die is voor mij te cryptisch, wat is voor jou benauwend?

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Raymond B:

Wat dacht je van Jezus , een paar voorbeelden hoe Hij vriendelijk religieuzen noemde, die het Woord naast zich neer legden en die hun eigen gemaakte regeltjes boven God hadden gezet.

witte graven, blinden, wettelozen, onrechtvaardigen, slangen, adderen gebroedsels, blinde leidslieden, wolven.

Sterker nog: Maar Hij keerde Zich om en zei tegen Petrus: Ga weg achter Mij, satan!  U bent een struikelblok voor Mij, want u bedenkt niet de dingen van God, maar die van de mensen.

En, dit is aan de orde van de dag. Mensen met de beste bedoelingen gaan tegen de Bijbel in, door bijvoorbeeld te beweren dat God mensen ziek maakt om ze te vormen, of door te beweren dat gelovigen geen macht hebben. Er zijn veel Christenen met de beste bedoelingen die God blijven smeken om genezing of vergeving, terwijl het allemaal al volbracht IS. I.p.v. het in dank aan te nemen, willen mensen door het toevoegen van allerlei inspanningen het nogmaals voor elkaar krijgen bij God. Alles ligt klaar, het is een kwestie van aannemen. En, wanneer een Christen een zieke de handen oplegt, terwijl een ander zegt "dit heeft geen zin", dan zijn Jezus' woorden wel degelijk van toepassing. Geen zoete praatjes, maar de waarheid. Dat is liefde!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Raymond B Je moet het zelf weten. Ik blijf erbij dat wat je geeft, je ook ontvangt. Als je met respect behandelt wil worden, dan zul je respect moeten geven. En als je meent een profeet Gods te zijn met de schijnbare plicht lomp en onbeschoft te handelen, dan zul je lompheid en onbeschoftheid terugkrijgen. Aan jou dus de keuze.
Net zoals ik en met mij alle anderen de keuze heb om wel of niet met jou in gesprek of discussie te gaan.
Ik bedoel, je kunt er ook voor kiezen om de vele bijbelse teksten over die "zoetsappige" zachtmoedigheid, vriendelijkheid, geduld, lankmoedigheid en liefde als richtingwijzer te nemen; de Schrift geeft je alle vrijheid daartoe, want je komt alle karakteristieken er tegen. Ze dwingt je nergens toe daarin.

@Kaasjeskruid Volgens mij ga ik helemaal niet in op zijn vraag, maar enkel op hoe hij die stelt. Maar als je me als onverstandig wil zien, dan is dat ook jouw keuze en die zal ongetwijfeld ook niet irreëel zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Raymond B:

Bijbels gewoon je Bijbel, heel je Bijbel, wat iedereen vroom Gods woord mee bedoeld, waaheid van kaft tot kaft,  ik bedoel letterlijk dat geloven in plaast van alleen maar zeggen dat je dat doet.

Je bedoeld een verzameling van 66 boeken? Of bedoel je een verzameling van 75 boeken? Of nog een andere variatie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_de_Bijbel

En waar staat dat alles in die boeken letterlijk geloofd moet worden. En waar staat dat er buiten de bijbel geen Waarheid is? 

24 minuten geleden zei Raymond B:

en wat bedoel je met je 2de opm die is voor mij te cryptisch, wat is voor jou benauwend?

Jouw visie dat jouw mening bijbels is en een andere mening niet. De bijbel is namelijk ontzettend multi-interpretabel en jouw interpretatie is ook het product van buitenbijbelse traditie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Robert Frans:

@Raymond B Je moet het zelf weten. Ik blijf erbij dat wat je geeft, je ook ontvangt. Als je met respect behandelt wil worden, dan zul je respect moeten geven. En als je meent een profeet Gods te zijn met de schijnbare plicht lomp en onbeschoft te handelen, dan zul je lompheid en onbeschoftheid terugkrijgen. Aan jou dus de keuze.
Net zoals ik en met mij alle anderen de keuze heb om wel of niet met jou in gesprek of discussie te gaan.
Ik bedoel, je kunt er ook voor kiezen om de vele bijbelse teksten over die "zoetsappige" zachtmoedigheid, vriendelijkheid, geduld, lankmoedigheid en liefde als richtingwijzer te nemen; de Schrift geeft je alle vrijheid daartoe, want je komt alle karakteristieken er tegen. Ze dwingt je nergens toe daarin.

@Kaasjeskruid Volgens mij ga ik helemaal niet in op zijn vraag, maar enkel op hoe hij die stelt. Maar als je me als onverstandig wil zien, dan is dat ook jouw keuze en die zal ongetwijfeld ook niet irreëel zijn.

Ik wil idd wat ik geef dat ik dat ook ontvang, gewoon waarheid niets meer niets minder. 

Ik meen niet een profeet te zijn, alhoewel ik goed begrijp hoe eenzaam ze waren door alles en iedereen veracht, meestal alleen tegen koningen en volkeren

Mijn keuze is om alles wat iemand zegt te toetsen met Gods Woord, dat de antwoorden tegen de algemene opvattingen in gaan dat snap ik, en dat zou een belletje moeten zijn, Zijn Woord gaat tegen alle wereldse ideeen en theorieen in.

Ik kies daarbij om de Bijbel te volgen, sorry als die antwoorden niet passen in de kerkelijke doctrines

4 minuten geleden zei Thorgrem:

Je bedoeld een verzameling van 66 boeken? Of bedoel je een verzameling van 75 boeken? Of nog een andere variatie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_de_Bijbel

En waar staat dat alles in die boeken letterlijk geloofd moet worden. En waar staat dat er buiten de bijbel geen Waarheid is? 

Jouw visie dat jouw mening bijbels is en een andere mening niet. De bijbel is namelijk ontzettend multi-interpretabel en jouw interpretatie is ook het product van buitenbijbelse traditie. 

En dat haal je uit welke tekst?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid