Spring naar bijdragen

Het Levende WOORD van het BEGIN


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 132
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Serieus mensen, kijk gewoon eens in een woordenboek voor de betekenis van een woord.

Zo, daar zijn we weer snel over eens. ?

Voor de vraag of Yeshua JHVH is kunnen we -- aanvaardende de Drie-eenheid*) -- het bovenstaande schema gebruiken. Bij Der Vater links bovenaan kunnen we ook JHVH invullen en rechts waar Der Sohn

Posted Images

28 minuten geleden zei sjako:

Nee, misschien niet, maar je denkt niet na voordat je antwoord. Maar dat geldt niet enkel voor jou.

Dat is een nogal ernstige beschuldiging! Zeker denk ik na. Twee feiten: (1) Jezus is God en (2) jij ontkent dit. Ofwel, je brengt valse leer, door te suggereren dat Jezus een geschapen wezen is. De feiten zijn anders. Je bent een struikelblok, want jij bedenkt niet de dingen van God, maar die van de mensen! Daar is dus wel degelijk over nagedacht!

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei WdG:

Ik haat je niet, sjako. Ik heb je juist lief, en juist daarom vermaan ik je!

Heel vreemd om een ongelovige te gaan vermanen. Ik ben van mening dat dit niets uithaalt behalve dan schandvlekken op het eigen gewaad. Ongelovigen kun je beter het evangelie voor houden ipv als een broeder gaan vermanen.

Wie de spotter tuchtigt, behaalt zich schande; en die de goddeloze bestraft, zijn schandvlek. Bestraf de spotter niet, opdat hij u niet hate; bestraf de wijze, en hij zal u liefhebben. Leer de wijze, zo zal hij nog wijzer worden; onderwijs de rechtvaardige, zo zal hij in leer toenemen. (Spr.9:7-9)

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei thom:

Ik maak nu van deze ''discussie'' gebruik om afscheid te nemen hier.

Ik kan er niet meer tegen betreft het kleineren van anderen door de eigen onwetendheid en dogmatiek groot te maken.

Alleen Christus wordt hier gekleineerd, doordat Hij als een schepsel wordt weggezet.

bewerkt door WdG
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

Vanzelf, zoals iedereen weet staat dat in de Bijbel en wel in Genesis 86:21-19. Dat is natuurlijk een grapje, iedereen snapt dat dit stukje van @sjako volledig uit de duim van het besturende lichaam van de JG komt en dat Jehova's hieraan niet mogen twijfelen. 

Het staat wel degelijk in de Bijbel. Spreuken 8:22 Hier wordt Jezus of het Woord voorgesteld als de personificatie van Wijsheid

En dat laatste komt dan ook volledig uit de duim van het besturende lichaam.

Het stukje heet 'Wijsheid spreekt''  , dat het Jezus zou betreffen is volledig eigen invulling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

En dat laatste komt dan ook volledig uit de duim van het besturende lichaam.

Spreuken 8:1 Roept de wijsheid niet?Laat het inzicht zijn stem niet horen 

of Statenvertaling

‘Roept de Wijsheid niet, en verheft niet de Verstandigheid Haar stem?’
‭‭Spreuken‬ ‭8:1‬ ‭SV1750‬‬
http://bible.com/165/pro.8.1.sv1750

Aantekeningen bij de Statenvertaling

De eeuwige, zelfstandige Wijsheid des Vaders (de Zone Gods, onze Heere Jezus Christus) wordt hier ingevoerd, predikende tot alle soorten van mensen, openbaarlijk en klaarlijk

Die duim is dus veel breder dan jij denkt.

zie bijv ook https://hjstoutjesdijk.nl/inleiding/Hoofdstuk 18 - Het Bijbelboek Spreuken, en de Wijsheid; personificatie of hypostase.pdf

Link naar bericht
Deel via andere websites

WDG. Is dit een methode van zelf indoctrinatie, blijven roepen dat iets is zoals je denkt of velen veronderstellen maakt er nog geen waarheid van, zelf had je weleens toegegeven dat het punt niet in de Bijbel te vinden is. Net als zoveel andere aangepaste of toegevoegde leringen waarvan men meent dat de schrift dat autoriseert blijven veel theologen en kerkelijke onderwijzers dat roepen, het maakt er geen waarheid van, daarbij zeg ik niet al die leringen überhaupt negatief zijn, het kan positief en op een meerwaarde lijken, maar vergeet niet Satan  wordt in de schrift ook vergelekenl met een engel des lichts.

Verder geldt voor mij dit topic en veel draadjes die hier op een mark te vergelijken forum, ook andere fora verschijnen dat vaak een beetje voorbeelden  zijn van van verharding  van eigen theologie.

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

En dat laatste komt dan ook volledig uit de duim van het besturende lichaam.

Spreuken 8:1 Roept de wijsheid niet?Laat het inzicht zijn stem niet horen 

of Statenvertaling

‘Roept de Wijsheid niet, en verheft niet de Verstandigheid Haar stem?’
‭‭Spreuken‬ ‭8:1‬ ‭SV1750‬‬
http://bible.com/165/pro.8.1.sv1750

Aantekeningen bij de Statenvertaling

De eeuwige, zelfstandige Wijsheid des Vaders (de Zone Gods, onze Heere Jezus Christus) wordt hier ingevoerd, predikende tot alle soorten van mensen, openbaarlijk en klaarlijk

Die duim is dus veel breder dan jij denkt.

zie bijv ook https://hjstoutjesdijk.nl/inleiding/Hoofdstuk 18 - Het Bijbelboek Spreuken, en de Wijsheid; personificatie of hypostase.pdf

Zo kun je nog een paar dozijn voorbeelden geven van mensen of instanties die jouw interpretatie van de tekst delen.
Feit blijft dat het een eigen verzinsel is, het staat er niet. De tekst heeft het over wijsheid en niets anders. Voortdurende en alleen maar in de vrouwelijke vorm, ook dat nog.

Om terug te komen op waar ik op doelde: het door jou veronderstelde voormenselijk leven van Jezus.
In het NT wordt meerdere malen de term 'eniggeboren zoon' gebruikt. Dat geeft geen ruimte voor het verzinnen van een 'voormenselijk leven'.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Feit blijft dat het een eigen verzinsel is, het staat er niet. De tekst heeft het over wijsheid en niets anders. Voortdurende en alleen maar in de vrouwelijke vorm, ook dat nog.

Het staat er wel, alleen begrijp je het niet, dat is wat anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Dat beloof ik:

 

Om terug te komen op waar ik op doelde: het door jou veronderstelde voormenselijk leven van Jezus.
In het NT wordt meerdere malen de term 'eniggeboren zoon' gebruikt. Dat geeft geen ruimte voor het verzinnen van een 'voormenselijk leven'.

Voor de duidelijkheid; ik ben dit Topic begonnen juist om vast te stellen dat Yeshua = YHWH = van eeuwigheid tot eeuwigheid.

De onderstaande tekts maken duidelijk dat Yeshua de Schepper is van alle dingen.

Als Hij dus de Schepper is dan is Hij niet geschapen maar was Hij er al, bij ons bekend als eeuwig

 

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond.

 

Ik heb al meerdere malen aangegeven dat Johannes om precies die reden (dat Yeshua de Schepper is)  hiermee begon

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei sjako:

Het staat er wel, alleen begrijp je het niet, dat is wat anders.

Ik kan Nederlands lezen dus begrijp heel goed wat er staat.
En er staat niet dat deze tekst over Jezus gaat.
Er staat dat deze tekst over wijsheid gaat.

Je kunt het niet aanwijzen en dus staat het er niet.
Je haalt er andere zaken bij, zoals uitleg, interpretaties, aantekeningen.
Daarmee kun je tot het idee komen dat er met de tekst wat anders wordt bedoeld dan er staat.
Daar heb ik het niet over.

Je weet heel goed dat, feitelijk gezien, jouw idee er niet staat.
Echter, je geeft een bepaalde betekenis aan de tekst, en daarin pas je het idee toe dat met de waarheid eigenlijk Jezus wordt bedoeld.
Dat is een mooi idee, maar het staat er niet.
Je opmerking "het staat er wel, maar je begrijpt het niet" slaat dus volledig de plank mis; eigenlijk bedoel je te zeggen "Je bent het niet eens met mijn uitleg van deze tekst"
Dat klopt, maar iedereen mag een tekst uitleggen hoe hij dat zelf wil.
Wat je echter NIET mag doen is vervolgens stellen "het staat er wel", je gaat dan wat er staat en wat er volgens jou mee wordt bedoeld door elkaar halen.

21 minuten geleden zei Raymond B:

Voor de duidelijkheid; ik ben dit Topic begonnen juist om vast te stellen dat Yeshua = YHWH = van eeuwigheid tot eeuwigheid.

De onderstaande tekts maken duidelijk dat Yeshua de Schepper is van alle dingen.

Als Hij dus de Schepper is dan is Hij niet geschapen maar was Hij er al, bij ons bekend als eeuwig

 

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond.

 

Ik heb al meerdere malen aangegeven dat Johannes om precies die reden (dat Yeshua de Schepper is)  hiermee begon

Dat maken die teksten niet duidelijk, want daarin is alleen sprake van God en niet van Yeshua.
Als je daarbij uitgaat dat God hetzelfde is als Jezus, dan kom je uiteraard tot de conclusie dat Jezus schepper is.

Als je iets wil ontdekken waar je bij aanvang van de redenatie al van uit gaat, heet dat een cirkelredenatie, en dat klopt dus niet.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik kan Nederlands lezen dus begrijp heel goed wat er staat.
En er staat niet dat deze tekst over Jezus gaat.
Er staat dat deze tekst over wijsheid gaat.

Dat is nogal duidelijk. Wie zou er anders naast God staan voordat de aarde gevormt was etc. Het is dan ook door elke Christelijke kerk aangenomen dat dit zo is, maar jij denk het beter te weten....

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Raymond B:

De onderstaande tekts maken duidelijk dat Yeshua de Schepper is van alle dingen.

Als Hij dus de Schepper is dan is Hij niet geschapen maar was Hij er al, bij ons bekend als eeuwig

De schepping is ontstaan via Jezus niet door. Een veel gemaakte vertaalfout in Johannes. Het Griekse woord is dia wat doorheen betekent. En dat is ook wat de hele Bijbel zegt.

Sspreuken 8:30 30 toen was ik naast hem als een meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer.Ik was altijd vrolijk bij hem.

Johannes 1:3 3 Alles is via hem ontstaan, en zonder hem is er helemaal niets ontstaan. (In het engels zie je het nog iets beter, daar staat through en niet by.)

1kor 8:6 Want ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde — en er zijn veel ‘goden’ en veel ‘heren’ —  6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn ontstaan en voor wie wij bestaan. En er is één Heer, Jezus Christus, via wie alle dingen zijn ontstaan en via wie wij bestaan

Hebreeën 1:2

2 Maar nu, aan het eind van deze dagen, heeft hij tot ons gesproken via zijn Zoon, die hij heeft aangesteld als erfgenaam van alle dingen en via wie Hij de samenstelsels van dingen heeft gemaakt. 

Jezus heeft idd de schepping gemaakt dmv de Geest van Zijn Vader. Iets wat Genesis ook zegt.

Genesis 1:2 ‘De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed; en de Geest van God zweefde boven het water.’
‭‭Genesis‬ ‭1:2‬ ‭HSV‬‬
http://bible.com/1990/gen.1.2.hsv

Zonder de Vader dus geen schepping.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei sjako:

De schepping is ontstaan via Jezus niet door. Een veel gemaakte vertaalfout in Johannes. Het Griekse woord is dia wat doorheen betekent. En dat is ook wat de hele Bijbel zegt.

Sspreuken 8:30 30 toen was ik naast hem als een meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer.Ik was altijd vrolijk bij hem.

Johannes 1:3 3 Alles is via hem ontstaan, en zonder hem is er helemaal niets ontstaan. (In het engels zie je het nog iets beter, daar staat through en niet by.)

1kor 8:6 Want ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde — en er zijn veel ‘goden’ en veel ‘heren’ —  6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn ontstaan en voor wie wij bestaan. En er is één Heer, Jezus Christus, via wie alle dingen zijn ontstaan en via wie wij bestaan

Hebreeën 1:2

2 Maar nu, aan het eind van deze dagen, heeft hij tot ons gesproken via zijn Zoon, die hij heeft aangesteld als erfgenaam van alle dingen en via wie Hij de samenstelsels van dingen heeft gemaakt. 

Jezus heeft idd de schepping gemaakt dmv de Geest van Zijn Vader. Iets wat Genesis ook zegt.

Genesis 1:2 ‘De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed; en de Geest van God zweefde boven het water.’
‭‭Genesis‬ ‭1:2‬ ‭HSV‬‬
http://bible.com/1990/gen.1.2.hsv

Zonder de Vader dus geen schepping.

Ik hoor zo vaak dat je terug moet gaan naar de grond tekst of dat is jouw invulling en ja dat gaat voor iedereen op.

Dat wil zeggen voor een ieder die welke taal ook gebruikt behalve Bijbels Hebreeuws.

Omdat de orginele taal in 'plaatjesvorm' is neergezet veranderd de tekst nooit, heel eenvoudig omdat je bijvoorbeeld van een oog nooit een koe kan maken! 

Om die reden alleen al kan en moet YHWH zeggen dat Zijn Woord nooit veranderd.

 

Ik melde al dat Johannes met deze teksten begon omdat Yeshua zich zo voorsteld, dit omdat In het Hebreeuws, in de allereerste zin, Hij al staat.

En niet alleen in het oude maar ook in het nieuwe testament is het tekstueel zeer duidelijk en kan je het zelfs in het Nederlands vinden.

Dat is als je Bijbels principes aanhoud.

En dat is nu het punt, welke leer je ook aanhoud, als dit niet op Bijbelse grond en principes is gestoeld, kan je alle kanten opgaan, wat hier dus ook gebeurd.

Ik claim dus niet dat ik alle wijsheid heb maar ik weet wel hoe ik een tekst op Bijbels Hebreeuws moet bestuderen, ik neem daarbij niets maar dan ook niets meer zomaar aan.

En iedereen zegt natuurlijk dat hij of zij de Bijbel bestudeerd wat in de praktijk betekend dat de gemaakte dogna van de groep waar die persoon zich bevind wordt verdedigd en de BijBel vaak geeneens wordt opengeslagen. (enkele uitzonderingen nagelaten)

Omdat begrippen door een ieder anders worden 'vertaald' en idd in plaats van naar de orginele tekst te kijken blijf je dit soort discussies houden en dit geld voor elke theorie.

 

 

 

 

bewerkt door Raymond B
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Raymond B:

Dat wil zeggen voor een ieder die welke taal ook gebruikt behalve Bijbels Hebreeuws

Het NT is in het Grieks geschreven alhoewel er wel wetenschappers van mening zijn dag het ook in het Hebreeuws is geschreven, maar daar is geen bewijs voor.

Je kan de grondtekst opzoeken op internet. Zelf gebruik ik een computerprogramma.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Het NT is in het Grieks geschreven alhoewel er wel wetenschappers van mening zijn dag het ook in het Hebreeuws is geschreven, maar daar is geen bewijs voor.

Je kan de grondtekst opzoeken op internet. Zelf gebruik ik een computerprogramma.

Wij kennen het nieuwe testament alszijnde geschreven in het Grieks. Dit omdat de oudste copieen van het Nieuwe testament hoofdzakelijk in het Grieks waren geschreven. Hoewel dit voor het oude testament ook gold tot de vondst van de dode zeerollen vond de toenmalige wetenschap het niet aannemelijk dat de Tenach ook oorspronkelijk in het Grieks was geschreven.
Vanwege de toenmalige kerkelijke invloed (die niets met Joodse geschriften doen) is deze aanneming in ieder geval Nederland blijven steken, maar in oa Amerika, Engeland en zelfs Israel denken wetenschappers en archeologen er al lange tijd gemengd /anders over.

Om een voorbeeld te noemen alle munten die uit de tijd voor Yeshua en ver daarna die door Israel werden geslagen zijn allemaal of in het 'modern' Hebereeuws of paleo Hebreeuws beschreven. Munten zijn een soort van spiegel van de taal die werd gevoerd.

Ander voorbeeld; 90 % van de gevonden teksten in de dode zeerollen zijn in het Hebreeuws, niet alleen de zg religieuze rollen maar ook gebruiks /huishoudelijk /leefomstandigheden teksten. Waarom schreven zij in het Hebreeuws als de gangbare taal Grieks was? 5% was in het Aramees en 5% in het Grieks geschreven.

Verder heeft Iedereen heeft wel eens van de Maccabeen gehoord, hoe zij de tempel en het land op de Grieken heroverden.
Iedereen in Israel had vanwege de Grieken wat zij oa met het land /wetten en Tempel deden een bloedhekel gekregen aan alles wat Grieks was.
Zij regeerden tot ongeveer 37 voor Christus waarna Rome zijn intrede deed, zou Israel na het jaar 37 Grieks gaan leren? De Maccabeen brachten iedere landgenoot om die maar iets van Grieks over had genomen, en het blijkt in vele geschriften buiten de Bijbel om dat Grieks nog steeds een verafschuwende taal was voor de " joden' 

Josephus de Joodse geschiedschrijver voor de Romeinen, schreef in zijn boek antiquities het volgende; "Want diegenen van mijn eigen natie erkennen vrijelijk dat ik hen ver overtref in het leren van de Joden; Ik heb ook heel wat moeite gedaan om het leren van de Grieken te verkrijgen en de elementen van de Griekse taal te begrijpen, hoewel ik er al zo lang aan gewend ben om onze eigen taal te spreken, dat ik het Grieks niet met voldoende nauwkeurigheid kan uitspreken; want onze natie moedigt niet degenen aan die de talen van vele naties leren"
Waarom zegt hij dit? een Joodse geleerde die Grieks moeilijk vind en als 1 van de weinige van zijn tijd deze taal kent?
Hoe kan dit in een tijd dat volgens velen een ieder Grieks sprak en schreef?

Als laatste motivatie voor dit onderwerp zijn de vele anekdoten van de zg kerkvaders zoals Papias die rond het jaar 170 na Christus leefde, hij schreef over het boek Mattheus; ("Matheus heeft de woorden in de Hebreeuwse taal samengesteld en een ieder heeft dat vertaald in zijn eigen taal/dialect".

En zo zijn er naast Papias nog meerdere kerkvaders die met de zelfde conclusies komen.

Dus Grieks alszijnde de taal gebruikt in Judea? dacht het niet!

Dan heb ik het nog niet eens over de vele taalkundige Hebreeuwse begrippen die je in het Hebreeuws Nieuwe testament kan vinden en die in elk andere taal nergens op slaan en ook niets mee wordt gedaan.

Of de vele poetische Hebreeuwse bewoordingen uit het zg Oude testament, die gewoon in het Nieuwe testament doorgaan maar ook niet opvallen met een Grieks of welk andere vertaling, Want waarom zou een Griekse tekst een Hebreeuwse poezie weergeven en die ook niet vertalen , maar alleen zichtbaar is in het Hebreeuws.

Want net zoals Grieks een afschuw was voor Israel was alles wat Joods was een afschuw voor de Grieken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Raymond B:

Hoewel dit voor het oude testament ook gold tot de vondst van de dode zeerollen vond de toenmalige wetenschap het niet aannemelijk dat de Tenach ook oorspronkelijk in het Grieks was geschreven.

De wetenschap is nooit van gedachte geweest dat de Tenach in het Grieks is geschreven. In sinagogen waren nog zeer veel kopieën in het Hebreeuws te vinden. Die zijn zeer nauwkeurig overgeleverd. Wat ze wel hebben gevonden was het Griekse septuagenta met daarin de Godsnaam JHWH in het Hebreeuws. Het zou best kunnen dat de oorspronkelijke evangelieën in het Hebreeuws zijn geschreven, maar hard bewijs is daar niet voor. Dus ik zeg niet dat het niet zo is. Er zijn idd aanwijzingen voor.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

De wetenschap is nooit van gedachte geweest dat de Tenach in het Grieks is geschreven. In sinagogen waren nog zeer veel kopieën in het Hebreeuws te vinden. Die zijn zeer nauwkeurig overgeleverd. Wat ze wel hebben gevonden was het Griekse septuagenta met daarin de Godsnaam JHWH in het Hebreeuws. Het zou best kunnen dat de oorspronkelijke evangelieën in het Hebreeuws zijn geschreven, maar hard bewijs is daar niet voor. Dus ik zeg niet dat het niet zo is. Er zijn idd aanwijzingen voor.

 

En? Neemt niet weg dat Jezus eeuwig is, dat Hij de Schepper is. Conclusie: Jezus is God. En, als je er goed over nadenkt, is het juist iets geweldigs, sjako! God die Zichzelf vernederd heeft door als baby geboren te worden, Mens te worden. Geen enkel gewoon mens, geen enkel geschapen wezen zou in staat zijn geweest de straf van de hele mensheid te dragen. Alleen God Zelf kan die straf dragen. Ik hoop van harte dat je dit gaat inzien, sjako. Jezus = God. Het is geen mantra, het is een Bijbels feit. Het is de WAARHEID: Jezus is God!

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei WdG:

En? Neemt niet weg dat Jezus eeuwig is, dat Hij de Schepper is. Conclusie: Jezus is God.

Ik zie het verband niet. Leg eens uit.

22 minuten geleden zei WdG:

Geen enkel gewoon mens, geen enkel geschapen wezen zou in staat zijn geweest de straf van de hele mensheid te dragen. 

Ook dat lijkt me onzin. Geen enkel mens kon dat omdat elk mens zondig was. Maar Jezus was zonder zonden omdat Hij geen erfzonde had.

Adam heeft de mensheid in de ellende gestort. Om dat op te heffen moest er een zoenoffer gebracht worden gelijk aan Adam, een volmaakt mens, want Adam was ook een volmaakt zondeloos mens. De weegschaal moest weer in evenwicht gebracht worden. Maar een volmaakt mens was er dus niet. Dus Jezus, in de hoedanigheid als vokmaakt mens net als Adam, kon dat wel en heeft dat ook gedaan. Waarom moest Hij anders als mens naar de wereld komen?

Als God zelf dit zoenoffer had gebracht dan was dit toch veel te groot geweest. Bovendien kan God niet sterven.

Ik hoop ook dat je de waarheid gaat inzien en beseft hoe groot God wel niet is. Een enorme kracht, wijsheid, rechtvaardigheid en energie. De Bijbel zegt dat we God niet kunnen zien en leven. Heel veel mensen hebben Jezus gezien en Hij heeft in de Naam van God laten zien hoe Hij is. Ik vind het een schitterend iets dat God Zijn eigen Zoon heeft gestuurd.

1Joh 4:12 Niemand heeft God ooit gezien. Als we van elkaar blijven houden, blijft God in ons en is zijn liefde in ons volmaakt geworden (Johannes had Jezus wel gezien, maar zegt hier dat niemand God heeft gezien)

Johannes 1:18 Geen enkel mens heeft ooit God gezien. De eniggeboren god, die dicht bij de Vader is, die heeft duidelijk gemaakt wie Hij is.

Exodus 33:20 Maar hij voegde eraan toe: ‘Mijn gezicht kun je niet zien, want geen mens kan mij zien en in leven blijven.’

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik kan Nederlands lezen dus begrijp heel goed wat er staat.
En er staat niet dat deze tekst over Jezus gaat.
Er staat dat deze tekst over wijsheid gaat.

Dat is nogal duidelijk. Wie zou er anders naast God staan voordat de aarde gevormt was etc. Het is dan ook door elke Christelijke kerk aangenomen dat dit zo is, maar jij denk het beter te weten....

Ik weet niet waar in de Bijbel staat dat er iemand naast God stond voordat de aarde was gevormd ?
Er zijn een paar Christelijke stromingen waarin men denkt dat Jezus God is, maar niet allemaal.

Vreemd genoeg staat er in het OT van alles over God's zonen (=meervoud) of meerdere Goden, maar daar hoor je nou nooit eens een Christen over.
In Job bv, wordt er diverse keren melding gemaakt van een samenkomst van de kinderen (wederom meervoud) van God.
In Psalm 82 staat God 'in de vergadering van Goden'.
Verder wordt in het OT op meer dan 200 plaatsen melding gemaakt van 'Heere der Heirscharen', ofwel: de aanvoerder van een heel leger.
Kortom:  gezelschap genoeg om 'naast God te staan' , op welk moment dan ook.

Ik pretendeer niet het beter te weten dan jij.  Ik heb regelmatig echter wel het gevoel dat dit zo is, en snap daarom wel dat jij dat van mij ook denkt.
Vermoedelijk komt dit om dat jij er allerlei zaken bij haalt (al dan niet onder indoctrinatie van het Bestuurlijk Lichaam) die niets met de teksten in de Bijbel te maken hebben. Nu ook weer: Je stelt de vraag "wie zou er anders naast god staan". Waarschijnlijk denk je dat hier maar 1 antwoord op mogelijk is (Jezus), maar als je de Bijbel inhoudelijk beschouwt zie je dat hier een heleboel antwoorden op mogelijk zijn.

 

3 uur geleden zei sjako:

Het NT is in het Grieks geschreven alhoewel er wel wetenschappers van mening zijn dag het ook in het Hebreeuws is geschreven, maar daar is geen bewijs voor.

Je kan de grondtekst opzoeken op internet. Zelf gebruik ik een computerprogramma.

We weten simpelweg niet welke taal dat is geweest, omdat er geen originelen bekend zijn. Voor beiden is het bewijs niet geleverd. Dus ook niet door de wetenschappers die er van uit gaan dat het Grieks was. Persoonlijk lijkt het me erg sterk dat vissers in Galilea Grieks spraken, laat staan schrijven, denk je niet ?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Ik zie het verband niet. Leg eens uit.

Ook dat lijkt me onzin. Geen enkel mens kon dat omdat elk mens zondig was. Maar Jezus was zonder zonden omdat Hij geen erfzonde had.

Adam heeft de mensheid in de ellende gestort. Om dat op te heffen moest er een zoenoffer gebracht worden gelijk aan Adam, een volmaakt mens, want Adam was ook een volmaakt zondeloos mens. De weegschaal moest weer in evenwicht gebracht worden. Maar een volmaakt mens was er dus niet. Dus Jezus, in de hoedanigheid als vokmaakt mens net als Adam, kon dat wel en heeft dat ook gedaan. Waarom moest Hij anders als mens naar de wereld komen? 1)

Als God zelf dit zoenoffer had gebracht dan was dit toch veel te groot geweest. Bovendien kan God niet sterven. 2)

Ik hoop ook dat je de waarheid gaat inzien en beseft hoe groot God wel niet is. Een enorme kracht, wijsheid, rechtvaardigheid en energie. De Bijbel zegt dat we God niet kunnen zien en leven. Heel veel mensen hebben Jezus gezien en Hij heeft in de Naam van God laten zien hoe Hij is. Ik vind het een schitterend iets dat God Zijn eigen Zoon heeft gestuurd.3)

1Joh 4:12 Niemand heeft God ooit gezien. Als we van elkaar blijven houden, blijft God in ons en is zijn liefde in ons volmaakt geworden (Johannes had Jezus wel gezien, maar zegt hier dat niemand God heeft gezien)

Johannes 1:18 Geen enkel mens heeft ooit God gezien. De eniggeboren god, die dicht bij de Vader is, die heeft duidelijk gemaakt wie Hij is.

Exodus 33:20 Maar hij voegde eraan toe: ‘Mijn gezicht kun je niet zien, want geen mens kan mij zien en in leven blijven.’

1)Idd waarom kwam Hij als Hij alleen mens was? aangezien geen enkel mens zonder zonde was en is, is niemand uitgesloten, ook Jezus niet als Hij alleen mens was.

2) in hieraan kan je onder andere zien wie het OT met het NT heeft bestudeerd want de schaduwen dat God zelf alleen het zoen offer kon brengen is gewoon aanwezig. Voordat dat gebeurde zou Elia komen en Johannes is gekomen om de weg voor YHWH voor te bereiden.

Ziet, Ik zende Mijn engel, die voor Mijn aangezicht den weg bereiden zal; en snellijk zal tot Zijn tempel komen die Heere, Dien gijlieden zoekt, te weten de Engel des verbonds, aan Denwelken gij lust hebt; ziet, Hij komt, zegt de HEERE der heirscharen.

En YHWH kan inderdaad niet sterven daarom nam Hij een menselijk lichaam aan, dat het YHWH was die dan de Naam Yeshua krijgt is overduidelijk te zien in het NT.

3) en als laatste; Als niemand YHWH heeft gezien wie zouden ze dan hebben gezien? Bijv. Mozes, 70 Oudsten, Jozua etc., het klopt nl wat je zegt dat niemand YHWH kon zien en leven maar het klopt ook dat al die mensen YHWH hebben gezien en toch waren blijven leven! 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Ook dat lijkt me onzin. Geen enkel mens kon dat omdat elk mens zondig was.

Geen enkel mens kon dit, inderdaad.

Citaat

Maar Jezus was zonder zonden omdat Hij geen erfzonde had.

Jezus was niet zonder zonden, OMDAT Hij geen erfzonde had. Schaam je, sjako! Jezus IS zonder zonden, OMDAT Jezus God is! De Drie-eenheid is een fundamenteel onderdeel van het Christen zijn!

Citaat

Adam heeft de mensheid in de ellende gestort.

Klopt! Van de rest van je verhaal klopt weinig. Sterker nog, het zijn verzinsels.

Citaat

Om dat op te heffen moest er een zoenoffer gebracht worden gelijk aan Adam, een volmaakt mens, want Adam was ook een volmaakt zondeloos mens. De weegschaal moest weer in evenwicht gebracht worden. Maar een volmaakt mens was er dus niet. Dus Jezus, in de hoedanigheid als vokmaakt mens net als Adam, kon dat wel en heeft dat ook gedaan. Waarom moest Hij anders als mens naar de wereld komen?

Ga weg achter Mij, satan!  U bent een struikelblok voor Mij, want u bedenkt niet de dingen van God, maar die van de mensen.

Waarom werd Jezus (= God de Zoon!) mens? Jezus liet ons God de Vader te laten zien. God, als Mens, rekende zo met de zonde af, God is gekomen, verrassend (!) om de mens te dienen, en zo zijn er nog tal van redenen te vinden waarom God Mens werd. De MENS Jezus stierf, maar, rekende op die wijze af met de zonde, overwon de dood, omdat HIJ God is!

Waarom kon een mens dit niet? Omdat geen mens de Vader gezien heeft, alleen God de Zoon (= Jezus) zelf:

Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon,  Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard.

Jezus bevestigt het Zelf:

Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien.

Als we jouw dwalingen gaan volgen, sjako, kunnen we ook concluderen dat God iedere willekeurige engel had kunnen sturen! Immers, engelen zijn ook niet belast met de erfzonde. Noch een engel, noch een mens kon de straf die voor de mens bedoeld was dragen. Alleen God Zelf kan dit!

Het is ronduit lasterend Jezus Christus, onze Verlosser, als geschapen wezen neer te zetten. Een Christelijk forum onwaardig!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei WdG:
Citaat

Adam heeft de mensheid in de ellende gestort.

Klopt! Van de rest van je verhaal klopt weinig

Dat klopt niet, het was Eva, dus ook jouw reactie klopt niet.
Genesis 3:6.
Wie plukte de vruchten en gaf ze aan de ander?

De bijbelkennis van sommige mensen hier is abominabel.

2 uur geleden zei WdG:

Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon,  Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard

Ook dat klopt niet, zoals ik al eerder zei: In Job wordt verschillende keren melding gemaakt van een samenkomst van de kinderen van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid