Spring naar bijdragen

Het Levende WOORD van het BEGIN


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 132
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Serieus mensen, kijk gewoon eens in een woordenboek voor de betekenis van een woord.

Zo, daar zijn we weer snel over eens. ?

Voor de vraag of Yeshua JHVH is kunnen we -- aanvaardende de Drie-eenheid*) -- het bovenstaande schema gebruiken. Bij Der Vater links bovenaan kunnen we ook JHVH invullen en rechts waar Der Sohn

Posted Images

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De Drie-Eenheid is geen randzaak. Als Jezus niet God is, dan zijn we gedoemd tot de hel. Wij kunnen niet afhankelijk zijn van mensenwerk als het aankomt op verzoening.

Jezus was wel mens toen Hij op aarde was. Waarom moest Hij anders eerst mens worden? Anders had Hij het ook wel vanuit de hemel kunnen regelen toch? Adam was geen God en hij is de oorzaak van de zondeval. Adam was wel een volmaakt mens en Jezus was in de hoedanigheid als mens ook een volmaakt mens. Hij was de Zoon van God en bestond al voordat Abraham bestond. Waarom zou Hij God moeten zijn om Zijn loskoopoffer te brengen? Leg me dat nu maar eens uit.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één (1Joh.5:7)

Onecht vers zoals al vele malen is vastgesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De drie eenheid waar zijn ze 1 in eigenlijk?

Ik geloof dat de Bijbel zegt dat er maar 1 God is YHWH die zich manifesteerd in verschillende 'lichamen'

oa Geest en Zoon, gelijk 1 van Zijn titels Elohim en zo kan het niet anders dat ieder 'lichaam'die hij laat zien, elke keer dezelfde woorden zegt elke keer dezelfde dingen doet.

Maar ik begrijp dat hier wordt gezegd dat of er zijn meerdere goden => wat tegen de Bijbel in gaat.

Of God veranderd Zijn 'ding'of Woord => wat tegen de Bijbel in gaat.

En toch lijkt het dat(bijna) iedereen eens  is dat YWHW een 'drieeenheid' is , hoe kan dat?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei sjako:

Waar staat dat? Ik ken wel een vers die zegt dat JHWH Eén is. 

Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één (1Joh.5:7)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Raymond B:

Ik geloof dat de Bijbel zegt dat er maar 1 God is YHWH die zich manifesteerd in verschillende 'lichamen'

En Jezus bad tot Zijn Vader, hoe is dat dan te rijmen? De Geest = God. Als je de uitwerking van de Geest ziet, zie je Gods werk. Gods Geest reikt tot de uiteinden van het heelal, het is de scheppende kracht die van God, de Vader, uitgaat. Jezus gebruikt die kracht, om bijv te scheppen, doden op te wekken etc. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei thom:

Ik weet niet wie YWHW is, maar ik weet wel dat God ook omschreven staat als een ''Beweging en Rust''.

En daar past het werkzame model als de Drie-eenheid prima in.

Mijn PC heeft soms een eigen wil ik weet ook niet wie YWHW is, ik bedoelde YHWH.

En hoe past volgens jou de rest daarin wat ik zei ;

Maar ik begrijp dat hier wordt gezegd dat of er zijn meerdere goden => wat tegen de Bijbel in gaat.

Of God veranderd Zijn 'ding'of Woord => wat tegen de Bijbel in gaat.

En toch lijkt het dat(bijna) iedereen eens  is dat YWHW een 'drieeenheid' is , hoe kan dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

En Jezus bad tot Zijn Vader, hoe is dat dan te rijmen?

Miljoenen  mensen bidden dagelijks tot de Vader op dezelfde tijd en toch heeft iedereen persoonlijk aandacht.

God is geen mens, Hij is niet gebonden aan onze beperkingen

bewerkt door Raymond B
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Raymond B:

Miljoenen  mensen bidden dagelijks tot de Vader op dezelfde tijd en toch heeft iedereen persoonlijk aandacht.

God is geen mens, Hij is niet gebonden aan onze beperkingen

De drie-eenheid wordt ook verschillend uitgelegd. Een uitleg is dat de Vader, de Zoon en de heilige Geest drie aparte Personen zijn, maar toch één Wezen. Of dat het God is die zich manifesteert als 3 aparte Personen. Jij gaat voor de laatste uitleg toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

De drie-eenheid wordt ook verschillend uitgelegd. Een uitleg is dat de Vader, de Zoon en de heilige Geest drie aparte Personen zijn, maar toch één Wezen. Of dat het God is die zich manifesteert als 3 aparte Personen. Jij gaat voor de laatste uitleg toch?

Nee.

Je kan zelf de verschillende 'lichamen'in de Bijbel lezen hoe God zichzelf manifesteerd.

Vader, Zoon en Geest zijn daar enkele van , maar alle 'lichamen'zijn die ene God.

Hij gaf in het OT al diverse keren aan dat alleen Hij de redder is dat alleen Hij God is en alleen Hij de Aleph en de Taw is.

Hij laat dit ook vele malen zien in de Hebreeuwse teksten.

1voorbeeld;

Vader is Av, Zoon is ben, roststeen is even, zowel de Vader als de Zoon zijn de rotssteen.

De rotssteen is samengesteld uit AV en Ben, samen Even

 

 

3 minuten geleden zei thom:

Ik denk dat de mens niet kan bidden tot de Vader. De Zoon wel, door Geest. Of het is de Geest, door de Zoon.

Wel prettig model zo.. 

Rom.8

14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

Onze Vader die.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ja. En Jezus is niet God de Vader. Deze eenheid kunnen wij nu niet bevatten met onze door de zondeval aangetaste verstandelijke vermogens, maar geloven des te meer. Geloven kan een kleuter zelfs. Mooi man dat geloven.

En men noemt Zijn Naam

       Wonderlijk,  Raadsman,

   Sterke God,

      Eeuwige Vader,

   Vredevorst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:

Ik denk dat de mens niet kan bidden tot de Vader. De Zoon wel, door Geest. Of het is de Geest, door de Zoon.

Je bid toch tot de Vader? Maar we bidden in Jezus naam, dus met Jezus als Middelaar. 

5 minuten geleden zei Raymond B:

Nee.

Je kan zelf de verschillende 'lichamen'in de Bijbel lezen hoe God zichzelf manifesteerd.

Vader, Zoon en Geest zijn daar enkele van , maar alle 'lichamen'zijn die ene God.

Hij gaf in het OT al diverse keren aan dat alleen Hij de redder is dat alleen Hij God is en alleen Hij de Aleph en de Taw is.

Hij laat dit ook vele malen zien in de Hebreeuwse teksten.

1voorbeeld;

Vader is Av, Zoon is ben, roststeen is even, zowel de Vader als de Zoon zijn de rotssteen.

De rotssteen is samengesteld uit AV en Ben, samen Even

Sorry, maar snap hier niks van. Dus er zijn nu dus meer dan 3 manifestaties? God is Redder idd, met Jezus als Middelaar en middel tot redding. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

Je bid toch tot de Vader? Maar we bidden in Jezus naam, dus met Jezus als Middelaar. 

Sorry, maar snap hier niks van. Dus er zijn nu dus meer dan 3 manifestaties? God is Redder idd, met Jezus als Middelaar en middel tot redding. 

Ken je je Bijbel niet? de vele verhalen in hoe God zich aan de mensen toont? Misschien toch maar lezen dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Raymond B:

Ken je je Bijbel niet? de vele verhalen in hoe God zich aan de mensen toont? Misschien toch maar lezen dan.

We kunnen God niet zien. Dat moet je dan ook weten. Het waren vertegenwoordigers van God die namens God spraken. O.a. Jezus zelf. Bijv in Exodus 23:20. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Yeshua Jezus) en de Vader zijn dezelfde evenals de HG.

Maar wederom Als Yeshua dezelfde is als de Vader hoe kan het dan dat Yeshua Zijn eigen Woorden veranderd?

En nog sterker hoe kan het dat de HG dat toestaat? tenslotte is Zijn functie om juist Zijn Woorden in ons  levend te maken zodat wij ze doen

26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Raymond B:

En nog sterker hoe kan het dat de HG dat toestaat? tenslotte is Zijn functie om juist Zijn Woorden in ons  levend te maken zodat wij ze doen

Omdat de Heilige Geest de Vader zelf is. Het is de uitwerkende kracht die van de Vader afkomt, geen apart Persoon. 

13 minuten geleden zei thom:

Het in Jezus naam bidden, door dat te benoemen dan als afsluiting, vind ik nog steeds iets vreemds. Want als het bidden via de Zoon gaat, door Geest, of door Geest via de Zoon, dan is dat niet nodig om dit er achteraan te zeggen als afsluiting.

Jezus heeft instructies gegeven hoe te bidden. Jezus is Middelaar en dat moet je in elk gebed erkennen. Hij is onze Hogepriester.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Omdat de Heilige Geest de Vader zelf is. Het is de uitwerkende kracht die van de Vader afkomt, geen apart Persoon. 

Dus , als ik het goed begrijp zeg je dat de Vader wel dezelfde persoon is als de HG maar Yeshua niet?

Hoe zijn Ze dan 1?

Trouwens waarom heeft de Vader welke geest is, nog eens een Heilige geest nodig?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Raymond B:

Dus , als ik het goed begrijp zeg je dat de Vader wel dezelfde persoon is als de HG maar Yeshua niet?

Hoe zijn Ze dan 1?

Trouwens waarom heeft de Vader welke geest is, nog eens een Heilige geest nodig?

2Kor 3:17 staat dat de Heer (Jehovah) nu is de Geest, en waar de Geest is van de Heer (Jehovah) daar is vrijheid. 

Jezus en Jehovah God zijn één zoals hij ook één is met zijn volgelingen. Johannes 17:11 zegt dan ook in het Hogepriesterlijk gebed:

Ik ben al niet meer in de wereld, maar zij zijn in de wereld, en ik kom naar u toe. Heilige Vader, waak over hen ter wille van uw naam, die u mij gegeven hebt, zodat zij één mogen zijn zoals wij één zijn.

Het gaat dus om een één zijn in doel, handelen, eigenschappen etc. Wij moeten dus ook als het ware één zijn met God en Jezus. 

Je laatste opmerking laat zien dat je het eigenlijk wel begrijpt want het antwoord is 'nee'. Gods Geest reikt tot in het verste heelal. Alom tegenwoordig dus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei thom:

Tja, eenheid is eenheid. Er los bijhangen lijkt mij niet de strekking van Joh. 17

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

En 1 strekking uit dit topic was oa dat niet alleen Yeshua dezelfde is als de Vader maar ook dat Hij niets deed zonder dat Hij dat de Vader had zien doen.

Dat is nogal wat! wanneer deed de Vader dat dan?

De Zoon kan niets van Zichzelven doen, tenzij Hij den Vader dat ziet doen; want zo wat Die doet, hetzelve doet ook de Zoon desgelijks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei thom:

 

Joh. 5

17 En Jezus antwoordde hun: Mijn Vader werkt tot nu toe, en Ik werk ook.

18 Daarom zochten dan de Joden te meer Hem te doden, omdat Hij niet alleen den sabbat brak, maar ook zeide, dat God Zijn eigen Vader was, Zichzelven Gode evengelijk makende.

19 Jezus dan antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De Zoon kan niets van Zichzelven doen, tenzij Hij den Vader dat ziet doen; want zo wat Die doet, hetzelve doet ook de Zoon desgelijks.

20 Want de Vader heeft den Zoon lief, en toont Hem alles, wat Hij doet; en Hij zal Hem groter werken tonen dan deze, opdat gij u verwondert.

21 Want gelijk de Vader de doden opwekt en levend maakt, alzo maakt ook de Zoon levend, Die Hij wil.

22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft al het oordeel den Zoon gegeven;

23 Opdat zij allen den Zoon eren, gelijk zij den Vader eren. Die den Zoon niet eert, eert den Vader niet, Die Hem gezonden heeft.

Ik kan het mis hebben, maar ik starte dit topic omdat er zoveel discussies waren dat het OT voor de 'joden'was en dat de christenen alleen maar uit genade en of volgens jet NT hoefde te leven.

Zo goed als alle antwoorden hier stellen dat de Vader en Yeshua 1 zijn, maar ik heb nog geen 1 antwoord gezien hoe dat kan daar de Vader het ene zegt en Yeshua het andere.

Twee verschillende waarden en normen op na houden  is nu niet wat eenheid uitstraalt en zeker niet Bijbels gezien, die zegt dat Hij de Vader en Hij de zoon dezelfde zijn die was en is en komen zal.

Dus ze zijn 1, in woord en daad of ze zijn het niet

 

bewerkt door Raymond B
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Omdat als men de Triniteit verwerpt als dogma, men reddeloos verloren gaat!

Waar staat dat dan in de Bijbel? Ik lees namelijk iets heel anders als voorwaarde voor verlossing. De eerste christenen kenden het woord Triniteit nog niet eens en ze konden er dus ook niet over bekvechten. Dat probleem kwam pas later. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid