Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Een kind van God die zich buiten de door God gestelde grenzen waagt, kan niet buiten God geraken m.i. Wel kan deze te maken krijgen met:

En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt; Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt. Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?) Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen. (Heb.12:5-8, SV)

Ik lees hier toch wel degelijk een mate van dwang in. Jaagt God Zijn kinderen weg met dergelijk handelen? 

Die mate wel, maar nooit los van de vrije wil. Als je satan één vinger geeft, grijpt hij jouw hele hand en wordt je zijn slaaf en de slaaf van de zonde. Dat houdt niet eerder weer op, dan wanneer Jezus jou daarvan verlost. Zonder Hem lukt dat niet. Echter als je God niet meer wenst in jouw leven, dan gaat God gewoon op jouw verzoek uit jouw hart weg. Het is niet dat je gedwongen een slaaf bent van zijn liefde en niet meer kan zondigen, totdat satan jou zou verlossen van God. Daarin zie je toch een verschil in omgang met ons tussen God en satan.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 408
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daarmee herhaal je in andere woorden wat je al eerder zei , nl. 'mensen beschouwen het vanuit verschillende perceptievelden'. Je gaat echter niet inhoudelijk in op de zin die je van mij aanhaalt.

In theorie wel. Maar het is niet zo dat wanneer bepaalde mensen het een dogma noemen, het ook waarheid is. Eigenlijk dus precies zoals waarheid. Waarheid = waarheid. Maar er kunnen veel mensen iets wa

Van kwaad naar erger, met inbegrip van een overweldigend aanbod aan congruente analyses. In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soor

4 minuten geleden zei Gaitema:

Die mate wel, maar nooit los van de vrije wil. Als je satan één vinger geeft, grijpt hij jouw hele hand en wordt je zijn slaaf en de slaaf van de zonde. Dat houdt niet eerder weer op, dan wanneer Jezus jou daarvan verlost. Zonder Hem lukt dat niet. Echter als je God niet meer wenst in jouw leven, dan gaat God gewoon op jouw verzoek uit jouw hart weg. Het is niet dat je gedwongen een slaaf bent van zijn liefde en niet meer kan zondigen, totdat satan jou zou verlossen van God. Daarin zie je toch een verschil in omgang met ons tussen God en satan.

Ook interessant is dat de slaven de vertegenwoordigers worden, op die manier kan niemand meer vertrouwd worden. Het resultaat liegt er niet om.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Helaas wel ja. 

Van kwaad naar erger, met inbegrip van een overweldigend aanbod aan congruente analyses.

In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Echter als je God niet meer wenst in jouw leven, dan gaat God gewoon op jouw verzoek uit jouw hart weg. Het is niet dat je gedwongen een slaaf bent van zijn liefde en niet meer kan zondigen, totdat satan jou zou verlossen van God.

Mijn ervaring is dat als God eenmaal in je hart zit, Hij nooit weer weggaat. Ook al besluit ik met mijn eigenwijze harses de andere kant op te gaan. Godzijdank.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Gaitema:

Dat klinkt wel waar ja. 

Voor veel 'christenen' is het een onderwerp dat niet besproken mag worden, het confronteert ons immers met veel dogma's.

3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Mijn ervaring is dat als God eenmaal in je hart zit, Hij nooit weer weggaat. Ook al besluit ik met mijn eigenwijze harses de andere kant op te gaan. Godzijdank.

Is je dat plots overkomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nee, dat komt door te kiezen. Een heel bewuste aangelegenheid dus.

Geen makkelijke keuze in deze wereld, nobel van je.

Het is interessant om te zien dat, hoewel Jezus het heeft over de satan als “de overste van deze wereld” (Joh 14:30), Hij nooit verwijst naar de Satan als de andere meester tegenover God, die mensen kunnen kiezen om te dienen. Wanneer Jezus sprak van twee meesters die door mensen gediend kunnen worden, noemde Hij deze twee: God en de Mammon (Luk 16:13). In het christendom, over algemeen gesproken, hebben predikers de mensen altijd aangespoord te kiezen tussen God en de Satan. Jezus echter spoorde mensen aan te kiezen tussen God en de Mammon. Satan is een meesterintrigant. Hij weet dat als mensen verteld wordt te kiezen tussen God en de Satan niemand de Satan zal kiezen. Maar wanneer de keuze is tussen God en Mammon, dan weet Satan dat zelfs gelovigen het moeilijk zullen vinden om een beslissende keuze te maken. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Geen makkelijke keuze in deze wereld, nobel van je.

Het is interessant om te zien dat, hoewel Jezus het heeft over de satan als “de overste van deze wereld” (Joh 14:30), Hij nooit verwijst naar de Satan als de andere meester tegenover God, die mensen kunnen kiezen om te dienen. Wanneer Jezus sprak van twee meesters die door mensen gediend kunnen worden, noemde Hij deze twee: God en de Mammon (Luk 16:13). In het christendom, over algemeen gesproken, hebben predikers de mensen altijd aangespoord te kiezen tussen God en de Satan. Jezus echter spoorde mensen aan te kiezen tussen God en de Mammon. Satan is een meesterintrigant. Hij weet dat als mensen verteld wordt te kiezen tussen God en de Satan niemand de Satan zal kiezen. Maar wanneer de keuze is tussen God en Mammon, dan weet Satan dat zelfs gelovigen het moeilijk zullen vinden om een beslissende keuze te maken. (bron)

Heeft niks met nobelheid van doen. Wat een mooie ouderwetse preek overigens.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Volgens Jehova's getuigen is de aartsengel Michaël identiek aan Jezus voordat hij mens werd.

Heel dom en de Bijbel geweld aan doen is dat. Michael is een schutsengel (de schutsengel van Israël) en dus geschapen, Jezus is geen schepsel maar is Schepper.

In Openbaring 12:7 wordt ook over Michael geschreven, daar wordt m.i. wel Jezus Christus bedoeld die de oorlog in Zijn voordeel beslecht tegen de grimmige draak.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Heel dom en de Bijbel geweld aan doen is dat. Michael is een schutsengel (de schutsengel van Israël) en dus geschapen, Jezus is geen schepsel maar is Schepper. In Openbaring 12:7 wordt ook over Michael geschreven, daar wordt m.i. wel Jezus Christus bedoeld die de oorlog in Zijn voordeel beslecht tegen de grimmige draak.

Dan zou Jezus die schutsengel zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nee, in Op.12:7 wordt Jezus Michael genoemd. Daarmee is Hij niet Michael de schutsengel.

Er staat dat ze identiek zijn, het is alleen nog niet zo duidelijk hoe die zin gelezen dient te worden. Was het voordat Michaël mens werd of Jezus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Mijn ervaring is dat als God eenmaal in je hart zit, Hij nooit weer weggaat. Ook al besluit ik met mijn eigenwijze harses de andere kant op te gaan. Godzijdank.

Oké, dus jij kan niet meer zondigen. Apart. Die ervaring van bezeten zijn door God heb ik niet. Ook voel ik me niet door de waarheid gedwongen. Dat is mijn ervaring. Het leven met God ervaar ik als totale vrijheid.

Openbaring 3 vers 14-22 is een brief aan de gemeente van Laodicea. In vers 20 lezen we: "zie Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik binnenkomen, en we zullen samen eten, Ik met hem en hij met Mij."

Kennelijk zat Jezus niet meer in de harten van Laodicea. 

6 uur geleden zei TTC:

Voor veel 'christenen' is het een onderwerp dat niet besproken mag worden, het confronteert ons immers met veel dogma's.

Dat klopt.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid