Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Ik denk dat deze depressie zich juist voor de wedergeboorte kan voordoen en aanleiding geeft tot het je afhankelijk weten en opstellen van God. Een vorm van prenatale depressie laat maar zeggen.

Denk dat beiden mogelijk zijn, velen belanden dan ook in psychiatrische instellingen.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 408
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daarmee herhaal je in andere woorden wat je al eerder zei , nl. 'mensen beschouwen het vanuit verschillende perceptievelden'. Je gaat echter niet inhoudelijk in op de zin die je van mij aanhaalt.

In theorie wel. Maar het is niet zo dat wanneer bepaalde mensen het een dogma noemen, het ook waarheid is. Eigenlijk dus precies zoals waarheid. Waarheid = waarheid. Maar er kunnen veel mensen iets wa

Van kwaad naar erger, met inbegrip van een overweldigend aanbod aan congruente analyses. In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soor

13 minuten geleden zei TTC:

Denk dat beiden mogelijk zijn, velen belanden dan in psychiatrische instellingen.

Ik weet niet of ik het hiermee eens kan zijn en ben van mening dat het eerder een prenatale depressie betreft. Ik kan mij niet voorstellen dat een wedergeboorte een zenuwinzinking, zware depressie en psychoses veroorzaakt.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik weet niet of ik het hiermee eens kan zijn en ben van mening dat het eerder een postnatale depressie betreft. Ik kan mij niet voorstellen dat een wedergeboorte een zenuwinzinking, zware depressie en psychoses veroorzaakt.

Misschien heeft dat te maken met het worstelen of dat groeiproces zelf, een proces waarin de ziel verstrikt kan raken. Er bestaan veel lijstjes waarin het spirituele aspect naar voren komt.

  • Je ben zo somber dat je geen toekomst meer ziet;
  • Je denkt dat de wereld vergaat of dat je de wereld moet redden;
  • Je hebt versterkte spirituele ervaringen.

Om het binnen het kader van geboorten te houden, misschien kunnen we dat een misval of misgeboorte noemen?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Misschien heeft dat te maken met het worstelen of dat groeiproces zelf, een proces waarin de ziel verstrikt kan raken. Er bestaan veel lijstjes waarin het spirituele aspect naar voren komt.

  • Je ben zo somber dat je geen toekomst meer ziet;
  • Je denkt dat de wereld vergaat of dat je de wereld moet redden;
  • Je hebt versterkte spirituele ervaringen.

Om het binnen het kader van geboorten te houden, misschien kunnen we dat een misval noemen.

Ik heb mijn bericht nog gewijzigd. Postnatale moet prenatale zijn... En miskramen komen pertinent niet voor bij God en zijn i.m.o. enkel het gevolg van zelf aanmodderen en zelfbevrijding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik weet niet of ik het hiermee eens kan zijn en ben van mening dat het eerder een prenatale depressie betreft. Ik kan mij niet voorstellen dat een wedergeboorte een zenuwinzinking, zware depressie en psychoses veroorzaakt.

Het kan overigens wel leiden tot religieus fanatisme, dat wat religie nu net in een kwaad daglicht stelt.

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Ik heb mijn bericht nog gewijzigd. Postnatale moet prenatale zijn... En miskramen komen pertinent niet voor bij God en zijn i.m.o. enkel het gevolg van zelf aanmodderen en zelfbevrijding.

Hoe dan ook Kaasjeskruid, we spreken hier over de eerste fasen. Zoals je eerder aangaf komt er nog een hele weg van heiliging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Het kan overigens wel leiden tot religieus fanatisme, dat wat religie nu net in een kwaad daglicht stelt.

Afhankelijk van de opstelling van zowel de zender als de ontvanger. Fanatiek zijn is niets mis mee, maar het behoort de ander noch jezelf niet te beschadigen. Petrus kon ook fanatiek uit de hoek komen, kijk maar hoe hij de soldaat bejegend die Jezus wil arresteren... Maakt hem dat een fanatieke zeloot? Neen, hij leert van zijn fouten en getuigt van een juiste innerlijke gezindheid die een Christen eigen behoort te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Afhankelijk van de opstelling van zowel de zender als de ontvanger. Fanatiek zijn is niets mis mee, maar het behoort de ander noch jezelf niet te beschadigen. Petrus kon ook fanatiek uit de hoek komen, kijk maar hoe hij de soldaat bejegend die Jezus wil arresteren... Maakt hem dat een fanatieke zeloot? Neen, hij leert van zijn fouten en getuigt van een juiste innerlijke gezindheid die een Christen eigen behoort te zijn.

Dat is met veel zo Kaasjeskruid, het fanatisme staat soms wel in de weg om andere relevante informatie toe te laten.

Zowel motivatie en de geestelijke vermogens van de ontvanger bepalen de mate van uitgesprokenheid. Twee voorbeelden van motivationele factoren die van invloed zijn op de gepercipieerde uitgesprokenheid van een boodschap betreffen de relevantie voor de persoon die de boodschap ontvangt en de autonome geneigdheid tot overdenken van de ontvanger. Factoren die gerelateerd zijn aan de geestelijke vermogens van de ontvanger betreffen de afwezigheid van afleiding en het beschikken over relevante noodzakelijke kennis om de logische argumenten op hun merites te beoordelen. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Dat is met veel zo Kaasjeskruid, het fanatisme staat soms wel in de weg om andere relevante informatie toe te laten.

Zowel motivatie en de geestelijke vermogens van de ontvanger bepalen de mate van uitgesprokenheid. Twee voorbeelden van motivationele factoren die van invloed zijn op de gepercipieerde uitgesprokenheid van een boodschap betreffen de relevantie voor de persoon die de boodschap ontvangt en de autonome geneigdheid tot overdenken van de ontvanger. Factoren die gerelateerd zijn aan de geestelijke vermogens van de ontvanger betreffen de afwezigheid van afleiding en het beschikken over relevante noodzakelijke kennis om de logische argumenten op hun merites te beoordelen. (bron)

Gedrag hoeft niet altijd juist te zijn omdat je de waarheid spreekt. Zo heeft een leraar mij eens ten onrechte gestraft op vermeend afkijken bij een ander tijdens een toets. Hij had de pech dat ik op dat moment dus niet afkeek, maar in gedachten verzonken richting een ander aan het kijken was. Ik heb mijn tafel naar zijn hoofd geslingerd en ben per direct met een rood hoofd van woede de klas uitgelopen. Tja.. maar ik had wel gelijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Gedrag hoeft niet altijd juist te zijn omdat je de waarheid spreekt. Zo heeft een leraar mij eens ten onrechte gestraft op vermeend afkijken bij een ander tijdens een toets. Hij had de pech dat ik op dat moment dus niet afkeek, maar in gedachten verzonken richting een ander aan het kijken was. Ik heb mijn tafel naar zijn hoofd geslingerd en ben per direct met een rood hoofd van woede de klas uitgelopen. Tja.. maar ik had wel gelijk!

Gele hesjes vind je overal. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

We dwalen af, maar leuk gesprek gehad. Ga nu ergens anders mee bezig. Prettige dag gewenst.

Inderdaad Kaasjeskruid, alles wordt veel duidelijker als er ook rekening gehouden wordt met het proces waar het in essentie om gaat. En dat is heel wat anders dan wedergeboorten verkopen alsof het solden zou zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Elke keuze heeft zo zijn gevolg, maar in dit geval is dat niet waar ik op reageerde. Dat was @Gaitema's zin:

Als ik dus zeg "er worden dus geen gevolgen aan verbonden"  dan doel ik op zaken die je kunt rangschikken onder 'rancune, lesje leren, straffen'. Als je nl. tevoren weet dat daar wel sprake van zou zijn, dan is er imo wél sprake van een vorm van gedwongenheid. Zoals de koe in de wei blijft uit angst voor het schrikkeldraad. 

Als je dat zo wens te noemen, is dat prima en dat zal dat ook wel zijn. Echter heb ik het over de vrijheid die leven met Jezus geeft en dat is er ook. We leven ook in een land met veel vrijheden. Toch neemt dat niet weg dat we ons niet buiten de wet moeten begeven. Er is vrijheid voor wie binnen de grenzen van de wet leeft. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

We dwalen af, maar leuk gesprek gehad. Ga nu ergens anders mee bezig. Prettige dag gewenst.

Ga in vrijheid broeder! Voel je nergens toe gedwongen ?

2 minuten geleden zei TTC:

Overigens, wat me hier te binnen schoot, was Jezus destijds ook geen 'doe het zelver' dan?

Ooh nee, doe het zelvers leven onder de wet ?

Jezus was voortdurend in de Heer! 

6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Complimenten voor je reactie.
Je zegt iets, het wordt onderbouwd en er wordt zelfs nog een slag dieper gegraven.

Dank u ?

6 uur geleden zei Dat beloof ik:


Echter, ik stelde een vraag. Daar is je reactie geen antwoord op. Zou je daarop willen reageren ? 

Inmiddels afdoende meneer?

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Gaitema:

Ooh nee, doe het zelvers leven onder de wet. Jezus was voortdurend in de Heer! 

Hij was dat alleen even vergeten? Z'n carrière is toch maar pas later begonnen, niet?

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nee, Jezus deed het voor de ander.

Doen z'n volgelingen dat niet allemaal? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nee, Jezus deed het voor de ander.

Dat proces van heiliging is intens verwarrend, lees ik.

Heiliging stopt echter niet bij onze verlossing, maar is een progressief proces dat in een Christelijk leven blijft voortduren. In tegenstelling tot de dingen en plaatsen die door God in de Bijbel zijn geheiligd, hebben mensen het vermogen om te zondigen. Ook al zijn we als Gods kinderen "uitgekozen", toch blijven wij ons op manieren gedragen die hiermee in strijd zijn. Als Christenen realiseren wij ons, al kort nadat we zijn gered, dat er een nieuwe innerlijke strijd in ons binnenste wordt gestreden - een strijd tussen onze oude, door zonden geleide natuur en de nieuwe, door de Geest geleide natuur. Paulus beschrijft deze inwendige worsteling het best in het boek Galaten, en wel in Galaten 5:17: "Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt." (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei TTC:

Dat proces van heiliging is intens verwarrend, lees ik.

Heiliging stopt echter niet bij onze verlossing, maar is een progressief proces dat in een Christelijk leven blijft voortduren. In tegenstelling tot de dingen en plaatsen die door God in de Bijbel zijn geheiligd, hebben mensen het vermogen om te zondigen. Ook al zijn we als Gods kinderen "uitgekozen", toch blijven wij ons op manieren gedragen die hiermee in strijd zijn. Als Christenen realiseren wij ons, al kort nadat we zijn gered, dat er een nieuwe innerlijke strijd in ons binnenste wordt gestreden - een strijd tussen onze oude, door zonden geleide natuur en de nieuwe, door de Geest geleide natuur. Paulus beschrijft deze inwendige worsteling het best in het boek Galaten, en wel in Galaten 5:17: "Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt." (bron)

Goedzo, spit die site maar eens grondig door. Valt veel moois in te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Goedzo, spit die site maar eens grondig door. Valt veel moois in te lezen.

Zag ik, het geeft mooi aan dat christen worden toch niet zo eenvoudig is dan het lijkt. 

5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Goedzo, spit die site maar eens grondig door. Valt veel moois in te lezen.

Het is als jezelf kastijden, wie is daartoe bereid?

Onze keuzes zijn steeds vaker gemotiveerd door liefde en waarheid, in plaats van zelfzuchtigheid en eigenbelang. We kunnen ons vertrouwen bijvoorbeeld onterecht in schoonheid, rijkdom en materialisme gesteld hebben, maar God kan ons moeilijke omstandigheden geven die ons bevrijden van deze valkuilen die onze groei belemmeren. Het transformatieproces kan pijnlijk zijn, maar het is altijd gemotiveerd door Gods liefde voor ons. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Zag ik, het geeft mooi aan dat christen worden toch niet zo eenvoudig is dan het lijkt. 

Het is als jezelf kastijden, wie is daartoe bereid?

Onze keuzes zijn steeds vaker gemotiveerd door liefde en waarheid, in plaats van zelfzuchtigheid en eigenbelang. We kunnen ons vertrouwen bijvoorbeeld onterecht in schoonheid, rijkdom en materialisme gesteld hebben, maar God kan ons moeilijke omstandigheden geven die ons bevrijden van deze valkuilen die onze groei belemmeren. Het transformatieproces kan pijnlijk zijn, maar het is altijd gemotiveerd door Gods liefde voor ons. (bron)

Het is vooral niet eenvoudig voor mensen die te moeilijk doen... of die bewust de zaak lopen te saboteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Het is vooral niet eenvoudig voor mensen die te moeilijk doen... of die bewust de zaak lopen te saboteren.

Dat is zeker zo, dan komt het over als een auto-immuunziekte die we voor ons uit blijven duwen. Beetje als die wederkomst, uitstellen wat tijdloos is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei TTC:

Zag ik, het geeft mooi aan dat christen worden toch niet zo eenvoudig is dan het lijkt. 

Daarom zei Jezus ook dat je eerst de kosten moet bereken voordat je eraan begint. Zolang je niet bereid bent om alles daarvoor op te offeren kun je er beter niet aan beginnen. Zo van "half wel en half niet" gaat hem niet worden. Dan word je een verscheurd en ongelukkig wezen. Het is dus alles of niets. En aangezien deze draad over dogma's gaat wil ik nog eens duidelijk kwijt dat ik daarmee helemaal niets mee te maken wil hebben omdat die alleen maar strijd en verdeeldheid (en erger) veroorzaken. Ik heb niets met mensen die dogma's verkondigen. Ik heb iets met mensen die God en Jezus liefhebben en hun naasten ook. Dat is voor mij wat het christendom inhoudt en alles wat daarvan afleidt en verdeeldheid, veroordeling en erger veroorzaakt, daar wil ik gewoon niets mee te maken hebben. Als de Heilige Geest in jou woning heeft gemaakt en je hebt God's Woord om alles aan te toetsen, heb je geen kerkdogma's nodig. Goed, gedegen onderwijs is in de Kerk natuurlijk wel van groot belang maar dat is iets heel anders dan dogma's verkondigen en die eindeloos blijven herhalen, als een soort van hersenspoeling. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Daarom zei Jezus ook dat je eerst de kosten moet bereken voordat je eraan begint. Zolang je niet bereid bent om alles daarvoor op te offeren kun je er beter niet aan beginnen. Zo van "half wel en half niet" gaat hem niet worden. Dan word je een verscheurd en ongelukkig wezen. Het is dus alles of niets. 

Ben je terug? Hebben die oefening nog open staan, wat je vorig jaar vroeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid