Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 408
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daarmee herhaal je in andere woorden wat je al eerder zei , nl. 'mensen beschouwen het vanuit verschillende perceptievelden'. Je gaat echter niet inhoudelijk in op de zin die je van mij aanhaalt.

In theorie wel. Maar het is niet zo dat wanneer bepaalde mensen het een dogma noemen, het ook waarheid is. Eigenlijk dus precies zoals waarheid. Waarheid = waarheid. Maar er kunnen veel mensen iets wa

Van kwaad naar erger, met inbegrip van een overweldigend aanbod aan congruente analyses. In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soor

2 uur geleden zei TTC:

 metacognitief

Ik heb het op internet opgezocht wat dit woord betekend en zelfs dan wordt het me niet duidelijk. Kan je het in andere woorden verduidelijken?

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dat zie ik als een misdaad.

Ik kan de Drie-Eenheid ook niet bevatten, maar wel geloven. Iemand die deze niet aanvaard gelooft in een andere Jezus dan de Jezus zoals Hij Zich openbaart in de Bijbel. Het staat de ander vrij om degene die Jezus niet als God beschouwd als een naamchristen te beschouwen. Daarmee pleegt men geen misdaad m.i.

De drie eenheid is een menselijke bedenksel over het geen in de bijbel staat. Ik kies voor de bijbelse woorden en het interesseerd me geen moer wat jij daar van vindt. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Gaitema:

Ik heb het op internet opgezocht wat dit woord betekend en zelfs dan wordt het me niet duidelijk. Kan je het in andere woorden verduidelijken?

Het zijn debatten die pas betekenis krijgen op een hoger cognitief niveau, naargelang het spirituele groeiproces dat we doormaken. Zo zou je ook kunnen beginnen bij het pleroma maar dat heeft voor velen weinig relevantie met het leven van alledag. Het is echter wel op dit aardse niveau dat de strijd gevoerd wordt, vaak om heel andere redenen dan religieuze.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik kan de Drie-Eenheid ook niet bevatten, maar wel geloven.

Ik kan het ook niet bevatten en ook niet in de Bijbel lezen. Ik geloof en denk niet wat anderen mij vertellen wat ik moet denken en geloven. Ik bestudeer de Bijbel, biddend, in de wetenschap dat ik het zonder de hulp van God's Geest niet goed vat. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik de kerktraditie veracht, maar die is voor mij niet absoluut bindend. En daarvoor heb ik de kerkgeschiedenis als redelijk excuus. We hebben goed en gedegen Bijbelonderwijs nodig, geen dogma's. Wat zijn trouwens de vruchten van die dogma's, behalve verdeeldheid, veroordeling, verkettering, verbanning, marteling en zelfs moord? Zie jij een goede vrucht?  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Willempie:

Ik kan het ook niet bevatten en ook niet in de Bijbel lezen. Ik geloof en denk niet wat anderen mij vertellen wat ik moet denken en geloven. Ik bestudeer de Bijbel, biddend, in de wetenschap dat ik er zonder de hulp van God's Geest geen moer van begrijp. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik de kerktraditie veracht maar die is voor mij niet absoluut bindend. en daarvoor heb ik de kerkgeschiedenis als excuus. 

Zoals?

Er is sprake van een Vader, een Moeder en een Zoon. De Vader ziet zich weerspiegeld in het lichtwater dat hem omgeeft en realiseert zich dat hij zichzelf ziet. Die gedachte verzelfstandigt zich en dat creëert de Moeder, vaak aangeduid als de Eerste Gedachte of ook wel Barbelo. Zij ontvangt een lichtvonk van de vader en produceert een Licht, de Zoon. Die wordt door de Vader gezalfd en daarom de Gezalfde, Christus, genoemd. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Ik geloof en denk niet wat anderen mij vertellen wat ik moet denken en geloven.

Je bent vrij om je iets van een ander aan te trekken of niet, zoals ik vrij ben om iets van een ander te vinden of niet.

18 minuten geleden zei Gaitema:

Ik heb het op internet opgezocht wat dit woord betekend en zelfs dan wordt het me niet duidelijk. Kan je het in andere woorden verduidelijken?

Een vorm van zelfreflectie. Een studie over hoe jij kennis opdoet. Kennis over het kennis opdoen dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Zoals?

Er is sprake van een Vader, een Moeder en een Zoon. De Vader ziet zich weerspiegeld in het lichtwater dat hem omgeeft en realiseert zich dat hij zichzelf ziet. Die gedachte verzelfstandigt zich en dat creëert de Moeder, vaak aangeduid als de Eerste Gedachte of ook wel Barbelo. Zij ontvangt een lichtvonk van de vader en produceert een Licht, de Zoon. Die wordt door de Vader gezalfd en daarom de Gezalfde, Christus, genoemd. (bron)

Je geeft hier, misschien zonder het te beseffen, een goede illustratie van de vruchten van een kerkdogma. Heel veel katholieken mensen dat de Drievuldigheid bestaat uit de Vader, Maria en de Zoon. Dat geeft geen probleem want ze geloven immers in het dogma van de Drievuldigheid.

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Je bent vrij om je iets van een ander aan te trekken of niet, zoals ik vrij ben om iets van een ander te vinden of niet.

Je laat het meeste weg van wat ik probeerde te zeggen. De essentie ervan, zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Je geeft hier, misschien zonder het te beseffen, een goede illustratie van de vruchten van een kerkdogma. Heel veel katholieken mensen dat de Drievuldigheid bestaat uit de Vader, Maria en de Zoon. Dat geeft geen probleem want ze geloven immers in het dogma van de Drievuldigheid.

Over de Goden blijkt men alles te weten, over aardse dingen blijkbaar veel minder. Wil dat ook zeggen dat religie enkel misleidend is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Willempie:

Je laat het meeste weg van wat ik probeerde te zeggen. De essentie ervan, zeg maar.

Logisch, je blijft je bericht maar bewerken... Volgens mij heb ik de essentie wel te pakken echter bevalt mijn reactie hierop jou niet.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Logisch, je blijft je bericht maar bewerken... Volgens mij heb ik de essentie wel te pakken echter bevalt mijn reactie hierop jou niet.

Misschien zijn we wel wat te snel met conclusies trekken. :) Het is net zoals met het eten van de boom der kennis van goed en kwaad.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Misschien zijn we wel wat te snel met conclusies trekken. :) Het is net zoals het eten van de boom der kennis van goed en kwaad.

Het staat je vrij om er van te vinden wat jij ervan vind. Ik blijf bij mijn conclusie dat iemand die de Drie-Eenheid loochent, onmogelijk een Christen kan zijn.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Willempie:

Religie is inderdaad misleidend.

Als het over dogma's gaat.

Onder religie (van het Latijnse religio) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat. In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven. Deze religiositeit kan al dan niet beschouwd worden in relatie tot een macht, of manifestaties van een macht, of een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit. Het gaat daarom dus niet per se om een identiteit, een persoon. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Als het over dogma's gaat.

Onder religie (van het Latijnse religio) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat. In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven. Deze religiositeit kan al dan niet beschouwd worden in relatie tot een macht, of manifestaties van een macht, of een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit. Het gaat daarom dus niet per se om een identiteit, een persoon. (bron)

Als het over dogma's gaat, of over religies, hebben we het over menselijke denksystemen waardoor mensen hopen een stapje verder te komen op weg naar God of goddelijkheid. En beiden werken uiteindelijk voor niemand en zijn daarom misleidend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Als het over dogma's gaat, of over religies, hebben we het over menselijke denksystemen waardoor mensen hopen een stapje verder te komen op weg naar God of goddelijkheid. En beiden werken uiteindelijk voor niemand en zijn daarom misleidend.

Denksystemen die misleidend zijn, wie is dan de misleider in dat geval?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het staat je vrij om er van te vinden wat jij ervan vind. Ik blijf bij mijn conclusie dat iemand die de Drie-Eenheid loochent, onmogelijk een Christen kan zijn.

Het probleem is dat je niet eens in staat bent om dit dogma op een logische manier uit te leggen, zelfs niet met behulp van de Bijbel. En wat je verder doet is mensen veroordelen zonder reden.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Het probleem is dat je niet eens in staat bent om dit dogma op een logische manier uit te leggen, zelfs niet met behulp van de Bijbel. En wat je verder doet is mensen veroordelen zonder oorzaak.

Ik ben prima in staat om op Bijbelse wijze dit dogma uit te leggen en heb dat vorig jaar ook meerdere keren gedaan. Wat mij niet lukt is jou overtuigen, maar dat is dan ook niet mijn bedoeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Ik ben prima in staat om op Bijbelse wijze dit dogma uit te leggen en heb dat vorig jaar ook meerdere keren gedaan. Wat mij niet lukt is jou overtuigen, maar dat is dan ook niet mijn bedoeling.

En daarom ben ik dus volgens jou geen christen. Het boeit me eigenlijk niet eens. Ik probeer een volgeling van Jezus te zijn. Ik luister daarbij naar de mening van anderen, zoals jij, maar ik neem niet klakkeloos meningen over omdat dat "moet". Het enige dat ik moet is gehoorzaam zijn aan wat God mij vertelt, door de Bijbel en door zijn Heilige Geest. Daarbij weet ik heel goed dat die twee niet in tegenspraak met elkaar kunnen zijn. Ik denk dat ik God's Woord serieuzer neem dan dat jij dat doet. Een boude uitspraak. Ik weet het.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Ik denk dat ik God's Woord serieuzer neem dan dat jij dat doet. Een boude uitspraak. Ik weet het.  

Jij zegt het.

5 minuten geleden zei Willempie:

Ik luister daarbij naar de mening van anderen, zoals jij, maar ik neem niet klakkeloos meningen over omdat dat "moet".

Jij moet helemaal niets van mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

k kan de Drie-Eenheid ook niet bevatten, maar wel geloven. Iemand die deze niet aanvaard gelooft in een andere Jezus dan de Jezus zoals Hij Zich openbaart in de Bijbel. Het staat de ander vrij om degene die Jezus niet als God beschouwd als een naamchristen te beschouwen. Daarmee pleegt men geen misdaad m.i.

Dit snap ik dus niet. Je kan de drieeenheid niet bevatten zeg je, maar je zegt wel dat Hij zich zo openbaart. Hoe weet je dat als je het niet snapt? Dan kan je toch niet zeggen dat je het gelooft. Als ze mij hogere wiskunde voorschotelen kunnen ze mij ook alles wijs maken, ik snap het niet en kan dus ook niet zeggen of het klopt of niet. Dus om te zeggen dat het zo is zal je het toch eerst moeten begrijpen lijkt me.

1 uur geleden zei Willempie:

Heel veel katholieken mensen dat de Drievuldigheid bestaat uit de Vader, Maria en de Zoon.

Gnostische Christenen geloofden soms in een drieeenheid van de Vader, de Zoon en Sophia. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei TTC:

Heb je zelf nog een wens?

En verlustig u in den HEERE, zo zal Hij u geven de begeerten (wensen) uws harten. (Psalm 37:4)

Opdat een ieder genoegen mag scheppen in God, in welke omstandigheden dan ook. Dat is het mooiste om te doen en dan kan men Paulus begrijpen als hij zegt:

Niet dat ik dit zeg vanwege gebrek; want ik heb geleerd vergenoegd te zijn in hetgeen ik ben. (Fil.4:11)

Ondanks zijn vaak erbarmelijke omstandigheden predikt hij:

Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; (Fil.4:6)

Dan wens ik voor mezelf:

Uw bescheidenheid zij allen mensen bekend. (Fil.4:5)

Want daar wil het nog wel eens aan ontbreken; bescheidenheid. Werk in uitvoering, zeg ik dan maar.

12 minuten geleden zei sjako:

Als ze mij hogere wiskunde voorschotelen kunnen ze mij ook alles wijs maken, ik snap het niet en kan dus ook niet zeggen of het klopt of niet.

Dus komt het aan op de ander geloven, ook al snap je er geen reet van. Tenzij jij dan vindt dat hogere wiskunde onzin is, dat is ook je goed recht...

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dus komt het aan op de ander geloven, ook al snap je er geen reet van. Tenzij jij dan vindt dat hogere wiskunde onzin is, dat is ook je goed recht...

Dus je gelooft het omdat een ander het gelooft? Ik overtuig liever mezelf en wat ik wel snap. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Dus je gelooft het omdat een ander het gelooft? Ik overtuig liever mezelf en wat ik wel snap. 

Ik geloof de Drie-Eenheid omdat het in de Bijbel staat:

Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één (1Joh.5:7)

Daarmee beweer ik niet dat ik deze ten volle begrijp. Zo staat er wel meer in de Bijbel wat ik niet snap maar wel geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid