Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 408
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daarmee herhaal je in andere woorden wat je al eerder zei , nl. 'mensen beschouwen het vanuit verschillende perceptievelden'. Je gaat echter niet inhoudelijk in op de zin die je van mij aanhaalt.

In theorie wel. Maar het is niet zo dat wanneer bepaalde mensen het een dogma noemen, het ook waarheid is. Eigenlijk dus precies zoals waarheid. Waarheid = waarheid. Maar er kunnen veel mensen iets wa

Van kwaad naar erger, met inbegrip van een overweldigend aanbod aan congruente analyses. In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soor

1 minuut geleden zei sjako:

Nee, dat is een onecht vers. Dus als dit je fundament is bouw je op zand.

Jij vind dat een onecht vers en als dat jou reden is om de Drie -Eenheid in twijfel te trekken dan doe je dat. Ik geloof de Bijbel echter van kaft tot kaft, Hij is inerrant. Als er een vers vals zou zijn in de Bijbel, dan kan ie wat mij betreft volledig op de schroothoop en help ik zelfs mee met verbranden. Dat hoeft echter niet want ik geloof dat ook dat vers waar is en in de Bijbel thuis hoort.

Verder heb ik geen belang bij jou leugens dus eindigt de discussie hierover met jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als er een vers vals zou zijn in de Bijbel, dan kan ie wat mij betreft volledig op de schroothoop

Dat is vervelend, want uit onderstaande blijkt dan dan ie naar de schroothoop moet. 

Zoals je wellicht weet spreekt Genesis over 3 zonen van Noach te weten Sem, Cham en Jafeth.
Volgens Genesis 10:22 waren de zonen van Sem: Elam, Assur, Arpachsad, Lud en Aram.
1 Kronieken 1:17 geeft daar echter nog meer zonen van Sem bij, nl dezelfde namen én Uz, Hul, Gether en Mas.
Maar, volgens Genesis 10:23 waren deze 4 zonen van Aram.

In ieder geval één van deze verzen is dus vals.....
 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Jij vind dat een onecht vers en als dat jou reden is om de Drie -Eenheid in twijfel te trekken dan doe je dat. Ik geloof de Bijbel echter van kaft tot kaft, Hij is inerrant. Als er een vers vals zou zijn in de Bijbel, dan kan ie wat mij betreft volledig op de schroothoop en help ik zelfs mee met verbranden. Dat hoeft echter niet want ik geloof dat ook dat vers waar is en in de Bijbel thuis hoort.

Verder heb ik geen belang bij jou leugens dus eindigt de discussie hierover met jou.

Die vers zegt niet dat het drie personen zijn. En "het Woord" is nog niet "Jezus"

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik geloof de Bijbel echter van kaft tot kaft, Hij is inerrant. 

Ik ook, maar niet de Statenvertaling.

8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Jij vind dat een onecht vers en als dat jou reden is om de Drie -Eenheid in twijfel te trekken dan doe je dat. 

Een van de vele ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En verlustig u in den HEERE, zo zal Hij u geven de begeerten (wensen) uws harten. (Psalm 37:4)

Opdat een ieder genoegen mag scheppen in God, in welke omstandigheden dan ook. Dat is het mooiste om te doen en dan kan men Paulus begrijpen als hij zegt:

Niet dat ik dit zeg vanwege gebrek; want ik heb geleerd vergenoegd te zijn in hetgeen ik ben. (Fil.4:11)

Ondanks zijn vaak erbarmelijke omstandigheden predikt hij:

Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; (Fil.4:6)

Dan wens ik voor mezelf:

Uw bescheidenheid zij allen mensen bekend. (Fil.4:5)

Want daar wil het nog wel eens aan ontbreken; bescheidenheid. Werk in uitvoering, zeg ik dan maar.

Dat is oprecht mooi en congruent gezegd Kaasjeskruid, dank.

3 uur geleden zei Gaitema:

Die vers zegt niet dat het drie personen zijn.

Het is een eenheid dat zich ontvouwt als drie manifestaties, we kunnen het dan ook dubbel beschouwen.

8 uur geleden zei sjako:

Nee, dat is een onecht vers. Dus als dit je fundament is bouw je op zand.

Wat is het fundament dan wel volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Wat is het fundament dan wel volgens jou?

Markus 12:1-44 Jezus antwoordde: ‘Het eerste is: “Luister, Israël. Jehovah, onze God, is één Jehovah, 30  en je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel, je hele verstand en je hele kracht.” 31  Het tweede is: “Je moet je naaste liefhebben als jezelf.”  Er is geen gebod dat belangrijker is dan deze geboden.’

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:

Markus 12:1-44 Jezus antwoordde: ‘Het eerste is: “Luister, Israël. Jehovah, onze God, is één Jehovah, 30  en je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel, je hele verstand en je hele kracht.” 31  Het tweede is: “Je moet je naaste liefhebben als jezelf.”  Er is geen gebod dat belangrijker is dan deze geboden.’

Jehovah heeft inderdaad veel kracht aan z'n moeder onttrokken zodat hij de wereld kon scheppen, op die manier wordt het dispuut ook helder.

Die schepping is het resultaat van een breuk binnen het pleroma. De laagste eon, Sophia, ook wel Pistis Sophia, wil uit zichzelf iets voortbrengen zonder de wetenschap van haar paargenoot en de vader. Dat heeft een misgeboorte tot gevolg. Die wordt door Sophia buiten het pleroma gestoten. Het is de Demiurg, ook wel Jaldabaoth genaamd. In de gnostiek wordt die vereenzelvigd met JHWH, de Hebreeuwse God van het Oude Testament. Hij heeft veel kracht aan zijn moeder onttrokken en dat stelt hem in staat de wereld en de mens te scheppen. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Leg eens uit hoe Jehovah een moeder kan hebben als Hij geen begin heeft gekend.

Jehovah wordt gezien als een eon, als een emanatie van de Moeder en de Zoon.

In alle gnostische teksten over het pleroma verschijnen dan eonen. Dat zijn emanaties van de Moeder en de Zoon. Het zijn goddelijke krachten van een lagere orde. In vrijwel alle teksten hebben de eonen een vorm van een ruimtelijk aspect. Het kunnen entiteiten zijn, die de bewustzijnsniveaus beheersen die er tussen hemel en aarde zijn. Over het algemeen is er sprake van een hiërarchische structuur van eonen. De meest uitgebreide beschrijving van een pleroma is in de teksten van de vier versies van het Geheime Boek van Johannes of het Apocryphon van Johannes. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Die gnostisch uitleg is natuurlijk demonisch.

Ook interessant, ik dacht je ergens eens sprak over zeven hemelen. Hieronder wordt gewag gemaakt van 365 hemelen.

De kerkvader Ireneüs van Lyon (ca. 140-ca. 202) schrijft in zijn Adversus Haereses de constructie van een ander pleroma aan Basilides toe. Daarin komen een aantal goddelijke gestalten uit elkaar voort. Uit een Ongeboren Vader ontstaan Geest (Nous), Verstand (Logos), Inzicht (Phronesis) en Wijsheid (Sophia). Uit het laatste paar ontstaan krachten als engelen die een eerste hemel scheppen. Daaruit ontstaat een tweede hemel en dat herhaalt zich tot er 365 hemelen zijn. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei TTC:

Het zijn debatten die pas betekenis krijgen op een hoger cognitief niveau, naargelang het spirituele groeiproces dat we doormaken. Zo zou je ook kunnen beginnen bij het pleroma maar dat heeft voor velen weinig relevantie met het leven van alledag. Het is echter wel op dit aardse niveau dat de strijd gevoerd wordt, vaak om heel andere redenen dan religieuze.

Oké 

 

5 uur geleden zei TTC:

Het is een eenheid dat zich ontvouwt als drie manifestaties, we kunnen het dan ook dubbel beschouwen.

De Vader is de Liefde, het Woord is wat de Liefde spreekt en de Heilige Geest is Gods kracht en wil.

De Liefde, het Woord en Gods wilskracht getuigen alle drie. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is vervelend, want uit onderstaande blijkt dan dan ie naar de schroothoop moet. 

Zoals je wellicht weet spreekt Genesis over 3 zonen van Noach te weten Sem, Cham en Jafeth.
Volgens Genesis 10:22 waren de zonen van Sem: Elam, Assur, Arpachsad, Lud en Aram.
1 Kronieken 1:17 geeft daar echter nog meer zonen van Sem bij, nl dezelfde namen én Uz, Hul, Gether en Mas.
Maar, volgens Genesis 10:23 waren deze 4 zonen van Aram.

In ieder geval één van deze verzen is dus vals.....
 

Mattheüs 1:1
Het boek des geslachts van JEZUS CHRISTUS, den Zoonvan David, den zoon van Abraham.

Jezus is

de zoon van David 

De zoon van Abraham

De zoon van God

De zoon des mensen

Wiens zoon is hij ? Tsja.. moet vast vals zijn (sarcastisch)

Nee je moet begrijpen dat kleinzonen ook aangeduid worden als zonen, evenals een geslacht en volk. Enz...

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

Mattheüs 1:1
Het boek des geslachts van JEZUS CHRISTUS, den Zoonvan David, den zoon van Abraham.

Jezus is

  • de zoon van David 
  • De zoon van Abraham
  • De zoon van God
  • De zoon des mensen

Wiens zoon is hij ? Tsja.. moet vast vals zijn (sarcastisch). Nee je moet begrijpen dat kleinzonen ook aangeduid worden als zonen, evenals een geslacht en volk. Enz...

Jezus zei iets anders, zo staat hier.

De Joden dan zeiden tot Hem: U bent nog geen vijftig jaar en hebt U Abraham gezien? Jezus zei tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: vóór Abraham werd, ben Ik. Zij namen dan stenen op om ze op Hem te werpen. (Johannes 8:57-59)

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Jezus zei iets anders, zo staat hier.

De Joden dan zeiden tot Hem: U bent nog geen vijftig jaar en hebt U Abraham gezien? Jezus zei tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: vóór Abraham werd, ben Ik. Zij namen dan stenen op om ze op Hem te werpen. (Johannes 8:57-59)

Yep, Jezus is God daar gaat het mij ook niet om maar het feit dat men misplaatste "feiten" weerspiegeld niet wetende hun dwaasheid. En zich men hoger acht dan de ander tenzij men uit is op duivels vermaak wat wel mijn vermoeden is, tis een combinatie.

 

 

 

Er zijn hier een aantal mensen die zichzelf ubermensen achten en opereren in het verborgen denkende dat niemand hen ziet.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Thinkfree:

Yep, Jezus is God daar gaat het mij ook niet om maar het feit dat men misplaatste "feiten" weerspiegeld niet wetende hun dwaasheid. En zich men hoger acht dan de ander tenzij men uit is op duivels vermaak wat wel mijn vermoeden is, tis een combinatie. Er zijn hier een aantal mensen die zichzelf ubermensen achten en opereren in het verborgen denkende dat niemand hen ziet.

Ubermensen? Over wie heb je het?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

In dien het nog niet verhard is laat de conscientia zichzelf aanklagen. Oordelende een ieder bij zichzelfen.

Het topic handelt sowieso over dogma's, het begint bij verschillende interpretaties van dat begrip. 

39 minuten geleden zei Gaitema:

De Vader is de Liefde, het Woord is wat de Liefde spreekt en de Heilige Geest is Gods kracht en wil. De Liefde, het Woord en Gods wilskracht getuigen alle drie. 

En de wijsheid van God, onder welke term valt dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid