Spring naar bijdragen

Een Christendom zonder Drie-eenheid is geen Christendom


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 272
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bij christelijk geloven gaat het om openbaringskennis denk ik, voor een deel kan je het rationeel beredeneren en voor een ander deel schiet de ratio gewoon te kort, is het God die je verstand verlicht

Wat versta je onder Bijbelisme? Overigens geloof ik zeker dat een Christen buiten-Bijbelse zaken kan prakiseren. Of het goed is, blijft de vraag. Echter, een Christen is geen Christen omdat hij o

De christelijke kerk moet de JG-leer absoluut buitensluiten, want de leer is niet Schriftuurlijk. Niet voor niets past de JG hun eigen boek aan, aan hun JG leerstellingen. Die inmenging zou je als c

Op ‎7‎-‎1‎-‎2019 om 17:25 zei WdG:

In de rubriek "feedback" las ik onderstaande stelling:

Een Christendom zonder Drie-eenheid is geen Christendom

Uiteraard deel ik deze stelling volledig. Om te voorkomen dat de discussie verder in de rubriek "feedback" wordt gevoerd lijkt het me verstandig deze stelling hier te bespreken.

Als christenen die wel geloven dat Jezus God is, maar niet de leer van de drie eenheid woord voor woord onderschrijven gedwongen zijn in Levensbeschouwing te reageren en daarmee het stigma "niet-christelijk" krijgt, met een zwijgplicht erover in het "christelijke" gedeelte van het forum, dan kies ik er voor te zwijgen en niet mee te doen in deze discussie.  

Ik ken jouw lijn. In jouw forum werden mijn berichten verwijderd, als ik beweerde dat God niet altijd geneest om ons door het lijden heen ook te vormen. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar laten we eerlijk wezen, deze hele ophef is vanwege de discussies die de jehovagetuigen hier voeren. Ik vraag me echter af of dat buitensluiten van Jehovagetuigen nou Christus' wil is. En als je het onkruid wil wieden, trek je dan geen goede tarwe erbij uit?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Gaitema:

Maar laten we eerlijk wezen, deze hele ophef is vanwege de discussies die de jehovagetuigen hier voeren. Ik vraag me echter af of dat buitensluiten van Jehovagetuigen nou Christus' wil is. En als je het onkruid wil wieden, trek je dan geen goede tarwe erbij uit?

Toch gaat het daar niet om. Is het niet vreemd dat wanneer we vanuit geloof redeneren, God een Drie-ene God is, terwijl als we het leven beschouwen, "god" van alles kan zijn? En, het zijn Jehovah's getuigen.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei WdG:

Toch gaat het daar niet om. Is het niet vreemd dat wanneer we vanuit geloof redeneren, God een Drie-ene God is, terwijl als we het leven beschouwen, "god" van alles kan zijn? En, het zijn Jehovah's getuigen.....

De jehova's getuigen gaat het hier om ja. Dat dacht ik al. Echter waar je hier ook tegen aanloopt is dat er christenen zoals ik hier rond lopen die niet geloofsbelijdenisgeschriften volgen, maar vanuit de bijbel het geen wil verwoorden. Neem nu "De Heilige Geest". Het wordt als "persoon" uitgelegd door de leer, maar in Joël lezen we er over: "Ik zal 'van Mijn' Geest uitstorten op al het vlees." Is die Heilige Geest niet gewoon een snufje van God de Vader zelf dan?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Gaitema:

Het wordt als "persoon" uitgelegd door de leer, maar in Joël lezen we er over: "Ik zal 'van Mijn' Geest uitstorten op al het vlees." Is die Heilige Geest niet gewoon een snufje van God de Vader zelf dan?  

En dan is het niet vreemd als er wordt gesproken over Mijn Zoon of Mijn Vader? Dat kan wel, maar zodra er over Mijn Geest wordt gesproken dan verdwijnt de hele context... De Heilige Geest is een persoon Gaitema en een ieder die dat niet geloofd is geen christen i.m.o.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En dan is het niet vreemd als er wordt gesproken over Mijn Zoon of Mijn Vader? Dat kan wel, maar zodra er over Mijn Geest wordt gesproken dan verdwijnt de hele context... De Heilige Geest is een persoon Gaitema en een ieder die dat niet geloofd is geen christen i.m.o.

Jij bent gek

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Gaitema:

Jij bent gek

In principe ben jij nu aan het schelden. Hoe dan ook, ik trek slechts consequent de lijn door die de topictitel doet vermoeden: Zonder Drie-Eenheid geen Christendom. De Heilige Geest is een van de personen van de Drie-Eenheid, dus als men deze ontkent is men geen Christen. Deze stelling onderschrijf ik van harte en met ernst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

In principe ben jij nu aan het schelden. Hoe dan ook, ik trek slechts consequent de lijn door die de topictitel doet vermoeden: Zonder Drie-Eenheid geen Christendom. De Heilige Geest is een van de personen van de Drie-Eenheid, dus als men deze ontkent is men geen Christen. Deze stelling onderschrijf ik van harte en met ernst.

Je dwaalt

Ik sta ook verder niet meer open voor dit gesprek. Discuseer gerust met gelijkgestemden verder en verketter iedereen die zich niet de leer van de drie eenheid door de strot laat drukken. Ik werk hier niet aan mee.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎7‎-‎1‎-‎2019 om 17:25 zei WdG:

In de rubriek "feedback" las ik onderstaande stelling:

Een Christendom zonder Drie-eenheid is geen Christendom

Uiteraard deel ik deze stelling volledig. Om te voorkomen dat de discussie verder in de rubriek "feedback" wordt gevoerd lijkt het me verstandig deze stelling hier te bespreken.o

Het is een zelfde soort stelling als "Een Christendom dat homofielen accepteert is geen Christendom".
Daarmee bedoel ik dat je een mening ( "Er is een drie-eenheid" of "Homofielen worden als zodanig geaccepteerd")  koppelt aan de vraag "is dat wel of geen Christendom".
En daar gaat het niet om. Binnen het christendom zijn er zowel voor- als tegenstanders van deze meningen. 
Het koppelen van zo'n mening aan het oordeel wel of geen christen, is een erg simplistische manier van denken, in lijn met de manier waarop in het OT het geloof wordt uitgelegd: het is ja of nee, en als het nee is volgt de doodstraf.
Jouw onderschrift laat ook deze simplistische manier van denken zien:

Citaat

Wees bevreesd voor Hem Die, nadat Hij gedood heeft, ook macht heeft in de hel te werpen. Ja, Ik zeg u, wees bevreesd voor Hem!

Deze manier van denken was in het stenen tijdperk handig. 
Maar nu leven we in de 21e eeuw en wordt er van mensen verwacht dat ze kunnen nuanceren en discussie voeren.
Als je dat niet kunt, plaats je jezelf buiten de realiteit.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het is een zelfde soort stelling als "Een Christendom dat homofielen accepteert is geen Christendom".

Toch niet. Er is een groot verschil tussen de Drie-eenheid en het (niet) accepteren van homofielen. Het zijn dus twee verschillende stellingen. Ook zijn het geen stellingen van "dezelfde soort". Ik kan me voorstellen dat jij, als evolutionist denkt in "soorten" die allen dezelfde voorouder hebben of op de een of andere manier aan elkaar verwant zijn, maar, die vlieger gaat helaas niet op. Maar, misschien iets voor een nieuw topic? Probeer het eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-1-2019 om 22:03 zei Gaitema:

Maar laten we eerlijk wezen, deze hele ophef is vanwege de discussies die de jehovagetuigen hier voeren. Ik vraag me echter af of dat buitensluiten van Jehovagetuigen nou Christus' wil is. En als je het onkruid wil wieden, trek je dan geen goede tarwe erbij uit?

De christelijke kerk moet de JG-leer absoluut buitensluiten, want de leer is niet Schriftuurlijk. Niet voor niets past de JG hun eigen boek aan, aan hun JG leerstellingen.
Die inmenging zou je als christelijke kerk niet moeten willen, sterker nog bestrijden (met woorden).
Wel kan het mij verdrietig maken wanneer ik de grote ijver zie van veel JGér om G'd te dienen met de wetenschap dat het hen uiteindelijk niets brengen zal.
Zelfde geldt voor Boeddhisten ook, veel christenen (mijzelf voorop) kunnen niet bij deze mensen in de schaduw staan in relatie met hun vredelievende daden.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kelderworm:

De christelijke kerk moet de JG-leer absoluut buitensluiten, want de leer is niet Schriftuurlijk. Niet voor niets past de JG hun eigen boek aan, aan hun JG leerstellingen.
Die inmenging zou je als christelijke kerk niet moeten willen, sterker nog bestrijden (met woorden).
Wel kan het mij verdrietig maken wanneer ik de grote ijver zie van veel JGér om G'd te dienen met de wetenschap dat het hen uiteindelijk niets brengen zal.
Zelfde geldt voor Boeddhisten ook, veel christenen (mijzelf voorop) kunnen niet bij deze mensen in de schaduw staan in relatie met hun vredelievende daden.
 

Voor mij is hun leer wel fout, maar ik laat het oordeel bij God. Er is zo veel foute leer. Ik kan aan oordelen niet eens beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En dan is het niet vreemd als er wordt gesproken over Mijn Zoon of Mijn Vader? Dat kan wel, maar zodra er over Mijn Geest wordt gesproken dan verdwijnt de hele context... De Heilige Geest is een persoon Gaitema en een ieder die dat niet geloofd is geen christen i.m.o.

Correct, zie

4 Lieve kinderen, u bent uit God en u hebt hen overwonnen, want Hij Die in u is, is groter dan hij die in de wereld is.
1 Johannes 4

De Heilige Geest is een persoon; onderdeel van de drie-eenheid waar G'd OOK de Heilige Geest is, maar de Heilige Geest niet G'd.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

De christelijke kerk moet de JG-leer absoluut buitensluiten, want de leer is niet Schriftuurlijk. Niet voor niets past de JG hun eigen boek aan, aan hun JG leerstellingen.

Er worden alleen nooit voorbeelden gegeven van foute leer, en als er al een wazig punt is aangegeven  wordt dat door JG aan de hand van de schrift steeds rechtgezet, het is dus leuteren  wat je doet.

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kelderworm:

Wel kan het mij verdrietig maken wanneer ik de grote ijver zie van veel JGér om G'd te dienen met de wetenschap dat het hen uiteindelijk niets brengen zal.
Zelfde geldt voor Boeddhisten ook, veel christenen (mijzelf voorop) kunnen niet bij deze mensen in de schaduw staan in relatie met hun vredelievende daden.

Hoe kan je dat nu beweren? Er is niets vredelievend aan de ijver van de JG, want die ijver is niet voor God maar voor het wachttorengenootschap. Slechts economische belangen die hierin een rol spelen. Heel ijverig mensen de afgrond in helpen is wat ze doen, ik kan daar geen traan om laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Gaitema:
7 minuten geleden zei Kelderworm:

De christelijke kerk moet de JG-leer absoluut buitensluiten, want de leer is niet Schriftuurlijk. Niet voor niets past de JG hun eigen boek aan, aan hun JG leerstellingen.
Die inmenging zou je als christelijke kerk niet moeten willen, sterker nog bestrijden (met woorden).
Wel kan het mij verdrietig maken wanneer ik de grote ijver zie van veel JGér om G'd te dienen met de wetenschap dat het hen uiteindelijk niets brengen zal.
Zelfde geldt voor Boeddhisten ook, veel christenen (mijzelf voorop) kunnen niet bij deze mensen in de schaduw staan in relatie met hun vredelievende daden.
 

Voor mij is hun leer wel fout, maar ik laat het oordeel bij God. Er is zo veel foute leer. Ik kan aan oordelen niet eens beginnen.

Eens maar je kunt zonder de JGérs persoonlijk te (ver)oordelen maar moet wel hun leer blokkeren uit het christendom, om dwaling te voorkomen.
Eens dat ook binnen teveel christelijke kerken dwaling voorkomt omdat men de Schrift niet als onfeilbaar Woord van G'd accepteert.

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:
10 minuten geleden zei Kelderworm:

Wel kan het mij verdrietig maken wanneer ik de grote ijver zie van veel JGér om G'd te dienen met de wetenschap dat het hen uiteindelijk niets brengen zal.
Zelfde geldt voor Boeddhisten ook, veel christenen (mijzelf voorop) kunnen niet bij deze mensen in de schaduw staan in relatie met hun vredelievende daden.

Hoe kan je dat nu beweren? Er is niets vredelievend aan de ijver van de JG, want die ijver is niet voor God maar voor het wachttorengenootschap. Slechts economische belangen die hierin een rol spelen. Heel ijverig mensen de afgrond in helpen is wat ze doen, ik kan daar geen traan om laten.

Ik maak onderscheid tussen de JG leding die bewust onderdanen uitmelkt uit eigen gewin en de slachtoffers die misleid zijn door dezen, en oprecht ijveren.
Voor de slachtoffers en onderdanen bij de JG voel ik derhalve medelijden. Zij zouden wanneer niet misleid, zeer voorbeeldige christenen kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei antoon:
Citaat

De christelijke kerk moet de JG-leer absoluut buitensluiten, want de leer is niet Schriftuurlijk. Niet voor niets past de JG hun eigen boek aan, aan hun JG leerstellingen.

Er worden alleen nooit voorbeelden gegeven van foute leer, en als er al een wazig punt is aangegeven  wordt dat door JG aan de hand van de schrift steeds rechtgezet, het is dus leuteren  wat je doet.

De basis is al incorrect in de JG leer, dat Yeshua een schepsel en profeet is, haalt het hele Fundament van Christus al weg.
Verder is er eindeloos veel info over te vinden online (zoek op WTG dwaalleer) voor wie dat wenst. Persoonlijk vind ik het jammer van mijn tijd om het uit te diepen.

4 minuten geleden zei antoon:

Bij mij komt dit over als ziekelijk stangen naar JG. en hopen dat de moderatie hun een berisping geeft, waarna ze lekker in de slachtoffer modus kunnen gaan, men doet maar 

De intentie is er niet om wie dan ook te stangen, mijn excuus wanneer je dat zo ervaart.
Maar wanneer JG ter discussie komt dan kan een bijbelgetrouw Christen niet heen om het aan te kaarten.
Overigens ben je nu zelf degene die in de slachtofferrol kruipt met je commentaar, vergelijkbaar met de homoseksuelen.

Het is leuk wanneer de JG meedoen aan de discussies, maar op basis van de Schrift kan je niet anders dan concluderen dat JG geen Christenen zijn.
In de JG-leer wordt het christendom ook afgevallen.
Geen christen die daar problemen mee heeft, ze doen maar bij de JG.
Dus daag ik de JG uit om de christenen ook te laten doen wat ze willen.

Van bekenden die tijd hebben gestoken op JG forums heb ik begrepen dat elke leer buiten die JG wordt geblokt.
Wat dat betreft hebben de JG hier en op veel andere christelijke forums grote vrijheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben de Bijbelse leer dus de zienswijze van de schepper netjes en duidelijk uitgelegd, met je eigen Bijbel kan je het nagaan, niet een antwoord krijgen we terug dan alleen maar roepen, hier hou ik het bij , het is zo onnoemlijk vervelend wat enkelen hier uitvreten, ik heb geen enkele zin  meer om hierbij betrokken geraakt te worden, met vriendelijke groet en doe vooral wat je niet laten kunt

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei antoon:

We hebben de Bijbelse leer dus de zienswijze van de schepper netjes en duidelijk uitgelegd, met je eigen Bijbel kan je het nagaan, niet een antwoord krijgen we terug dan alleen maar roepen, hier hou ik het bij , het is zo onnoemlijk vervelend wat enkelen hier uitvreten, ik heb geen enkele zin  meer om hierbij betrokken geraakt te worden, met vriendelijke groet en doe vooral wat je niet laten kunt

Ja maar jullie eigen aangepaste vertaling van de bijbel is NIET gelijk aan de Schrift. Het wijkt op essentiele punten ernstig af en dat alleen al is een doodszonde op zich en maakt de discussie al moeilijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blijft men nu aan de gang, vooruit maar ik reageer, je bent dan van de straat, en ja het is een vrije tijds vullende bezigheid. Veel vertalingen wijken af met corrupte passages waarover men meent  dat het met voorop gezette bedoeling kan zijn geplaatst, om bv. De drie-eenheid te promoten, de NWV.  heeft deze dingen niet, en als het blijkt, werkelijk blijkt dat een passage niet of misschien niet in de schrift thuishoort, dan zullen zij daar beslist iets mee doen.Het gaat om het woord van God, en niemand minder.

 

 

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Kelderworm:

Correct, zie

4 Lieve kinderen, u bent uit God en u hebt hen overwonnen, want Hij Die in u is, is groter dan hij die in de wereld is.
1 Johannes 4

De Heilige Geest is een persoon; onderdeel van de drie-eenheid waar G'd OOK de Heilige Geest is, maar de Heilige Geest niet G'd.

 

Je moet de leer van de drie-eenheid wel onderschrijven, anders ben je volgens die leer niet enkel geen christen, maar zelfs niet behouden. Terwijl die hele leer een toevoeging is aan de woorden die Jezus sprak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Je moet de leer van de drie-eenheid wel onderschrijven, anders ben je volgens die leer niet enkel geen christen, maar zelfs niet behouden. Terwijl die hele leer een toevoeging is aan de woorden die Jezus sprak.

Hoezo zelfs? Vanzelfsprekend ben je als niet Christen niet behouden... Dat is gewoon logisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Gaitema:

Voor mij is hun leer wel fout, maar ik laat het oordeel bij God. Er is zo veel foute leer. Ik kan aan oordelen niet eens beginnen.

Het gaat niet om oordelen, Gaitema. Wanneer iemand niet ziet, aanvaardt en gelooft dat de Heilige Geest een Persoon, is die persoon m.i. geen Christen. Zo is Jezus volkomen Mens EN volkomen God. Het zijn fundamentele grondbeginselen. Over tal van zaken kan je discussieren, maar, niet over het FEIT dat de Heilige Geest een Persoon is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid