Spring naar bijdragen

Een Christendom zonder Drie-eenheid is geen Christendom


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 272
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bij christelijk geloven gaat het om openbaringskennis denk ik, voor een deel kan je het rationeel beredeneren en voor een ander deel schiet de ratio gewoon te kort, is het God die je verstand verlicht

Wat versta je onder Bijbelisme? Overigens geloof ik zeker dat een Christen buiten-Bijbelse zaken kan prakiseren. Of het goed is, blijft de vraag. Echter, een Christen is geen Christen omdat hij o

De christelijke kerk moet de JG-leer absoluut buitensluiten, want de leer is niet Schriftuurlijk. Niet voor niets past de JG hun eigen boek aan, aan hun JG leerstellingen. Die inmenging zou je als c

1 uur geleden zei sjako:

Maar laat me dan eens een tekst zien in het OT waaruit blijkt dat de HG een apart Persoon is.

O.a in 1 Johannes 4
4 Lieve kinderen, u bent uit God en u hebt hen overwonnen, want Hij Die in u is, is groter dan hij die in de wereld is.

Hij verwijst hier naar een Persoon.

Romeinen 8
27 En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.

1 uur geleden zei sjako:

Bovendien werd tijdens de uitstorting van de HG een hele groep tegelijkertijd vervult van HG. Dat geeft toch al aan dat dit geen persoon kan zijn?

Ja zo lust er nog meer,
De Heilige Geest is bij alle christenen die Yeshua werkelijk volgen na dopen door onderdompeling in water en na doop in de Heilige Geest.
Dus in meerdere mensen tegelijkertijd.

Maar G'd hoort toch ook meerdere gebeden tegelijkertijd en antwoord er ook tegelijkertijd op, al bevind de 1 zich in Nieuw Zeeland en de ander in Canada?
Toch is het Een G'd.

bewerkt door Kelderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Kelderworm:

4 Lieve kinderen, u bent uit God en u hebt hen overwonnen, want Hij Die in u is, is groter dan hij die in de wereld is.

 

Dat is het NT )-: en is

Iets begrijpelijker misschien: Jullie komen uit God voort, lieve kinderen, en jullie hebben hen overwonnen, omdat Hij die in eendracht met jullie is, groter is dan hij die in eendracht met de wereld is.

 

16 minuten geleden zei Kelderworm:

Hij verwijst hier naar een Persoon.

Ja, naar de Vader.

Johannes 17:21 zodat ze allemaal één zullen zijn, net zoals u, Vader, in eendracht met mij bent en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons zijn, zodat de wereld gelooft dat u mij hebt gestuurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Iets begrijpelijker misschien: Jullie komen uit God voort, lieve kinderen, en jullie hebben hen overwonnen, omdat Hij die in eendracht met jullie is, groter is dan hij die in eendracht met de wereld is.

Je blijft hangen in paradigma's van de Jehovah's getuigen. Dat is hier toegestaan, maar, Bijbels is het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kelderworm:

Romeinen 8
27 En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.

Ook de Vader dmv Zijn Geest. Vergelijk het met Jeremia 11:20 Maar Jehovah van de legermachten oordeelt rechtvaardig. Hij onderzoekt het hart en de diepste gedachten.  Laat me zien hoe u wraak op ze neemt, want ik heb mijn rechtszaak in uw handen gelegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Ook de Vader dmv Zijn Geest. Vergelijk het met Jeremia 11:20 Maar Jehovah van de legermachten oordeelt rechtvaardig. Hij onderzoekt het hart en de diepste gedachten.  Laat me zien hoe u wraak op ze neemt, want ik heb mijn rechtszaak in uw handen gelegd.

Wraak? Ben je er weer met je polariserende toevoegingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Natuurlijk is het Bijbels, maar je wilt er overheen brullen.

Ga ZIJN Rust in, sjako, de Rust van onze eeuwige God en Verlosser Jezus Christus. HIJ houdt van jou.

3 minuten geleden zei TTC:

Wedergeboren worden is verboden, anders klopt het verhaal niet meer.

Voor een select groepje Jehovah's getuigen is het toegestaan. Om precies te zijn 144.000. En, ze weten hoeveel plaatsen nog vrij zijn....

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:
2 uur geleden zei Tomega:

Gods Geest kan dus in jou zijn en ook in mij, en we kunnen dwalen allebei.

Spreek voor jezelf. 

Gods Geest is in mij, en hoe het met jou is weet ik niet.

2 uur geleden zei sjako:

De heilige Geest wordt bijv in het OT ook niet gezien als een apart Persoon, want dan zouden de Joden wel in een twee-eenheid hebben geloofd en daar was geen sprake van. Het kan niet zo zijn dat de HG ineens een persoon is in het NT. En waarom is de HG soms onzijdig??

Het oude testament geeft heel eenduidige de natuur van het vlees weer, en wat iets goddelijks daarmee doet:
De heiige geest creëert goden. Elke ziel die de Kracht Gods brengt, wordt geïdentificeerd met God en gepersonificeerd als god.

Heilige Geest die wordt bedroefd, tot de kandelaar wordt weggenomen
Als dan de heilige Geest iets menselijks doet, is het niet meer God zelf, maar God de geest.
Denk bijvoorbeeld aan Saul die begon te profeteren. Saul is een ziel en Gods Geest is in hem.
Maar wat brengt de heilige Geest? Lees maar mee:
1. Vuur van heiligheid - 1 Samuël 10:11 Wat is dit, dat den zoon van Kis geschied is? Is Saul ook onder de profeten?
    Van toen aan was Saul de gezalfde koning onder God.
2. Vuur van de satan's inbreng - 1 Samuël 18:10 Saul profeteerde door een boze geest en viel David met zijn speer aan.
   Van toen was de geest van God van Saul geweken (vers 12).
3. Dwaasheid in het eigen vlees - 1 Samuël 15:13 en 26 Saul liet Gods Woord los, en ging zelf God dienen in het vlees.
   Van toen af kwam de sturing van God (door de profeet) niet meer terug, en het koninkrijk werd op aarde van Saul afgenomen.

Jij vraagt je dan af of de heilige Geest een persoon is. Je vergeet dan totaal dat de Geest van God niet God Zelf is.
God duldt niet dat de satan over Hem regeert. God dult niet dat het vlees Hemzelf verwerpt.
Dus is de heilige Geest wel echt God, maar is het in een bepaalde hoedanigheid:
De heilige Geest is God die gehoorzaamt aan de mens.
Of zoals Paulus zegt: de profeet heerst over de geesten die in hem zijn.

Als de heilige Geest dan God is, maar gehoorzaam aan het lichaam dat hem ontvangt, dan kan dat lichaam dus alle kanten op.
maar God zegt: Pas op lichaam: sterf jezelf af en onderwerp je aan de Geest. 
Maar dat kan niet, want het lichaam kan Geest en geest niet onderscheiden.
Dat zien we aan Saul en ook aan David en ook aan Saulus. 
En daarom is daar het Woord van God, dat het lichaam leert wat de Geest wil,
om zo te zien en dan te doen wat de Vader wil.

De heilige Geest die wordt verheerlijkt tot Gods kandelaar !
Merk op dat de heilige Geest minder kan worden door het vlees, maar ook méér!
De heilige Geest kan zelfs worden gepersonificeerd als God Zelf !
Dat is opnieuw omdat de mens in het vlees maar ten dele ziet en begrijpt.
Zo zegt God tegen Mozes: omdat jij Aäron inschuift tussen jou en het volk,
zul jij voor Aäron als een god zijn. 

Lees maar mee:
Exodus 6:6 En Ik zal ulieden tot Mijn volk aannemen, en Ik zal u tot een God zijn.
Exodus 7:1 Toen zeide de HEERE tot Mozes: Zie, Ik heb u tot een God gezet over Farao; en Aäron, uw broeder, zal uw profeet zijn.
Exodus 4:10-16 Toen zeide Mozes tot den HEERE: Och Heere! ik ben geen man wel ter tale, noch van gisteren, noch van eergisteren,
noch van toen af, toen Gij tot Uw knecht gesproken hebt; want ik ben zwaar van mond, en zwaar van tong.
En de HEERE zeide tot hem: Wie heeft den mens den mond gemaakt, of wie heeft den stomme, of dove, of ziende, of blinde gemaakt?
Ben Ik het niet, de HEERE? En nu ga henen, en Ik zal met uw mond zijn, en zal u leren, wat gij spreken zult.

Doch hij zeide: Och, Heere! zend toch door de hand desgenen, dien Gij zoudt zenden.
Toen ontstak de toorn des HEEREN over Mozes, en Hij zeide: is niet Aäron, de Leviet, uw broeder?
Ik weet, dat hij zeer wel spreken zal, en ook, zie, hij zal uitgaan u tegemoet; wanneer hij u ziet, zo zal hij in zijn hart verblijd zijn.
Gij dan zult tot hem spreken, en de woorden in zijn mond leggen; en Ik zal met uw mond, en met zijn mond zijn; en Ik zal ulieden leren, wat gij doen zult.
En hij zal voor u tot het volk spreken; en het zal geschieden, dat hij u tot een mond zal zijn, en gij zult hem tot een god zijn.

Merk op dat doordat Aäron werd tussengeplaatst, Mozes tot grotere afstand kwam van het volk, zodat ook daarin de zonde van het gouden kalf als gevolg kan worden gerekend: het volk ging klagen en vroeg zich af wie nu eigenlijk die Mozes is die zolang wegbleef. Aäron geloofde wel in Mozes, maar zijn geloof hielp het volk niet. En opnieuw als het volk bij de rots murmureert, en Mozes zichzelf net als Saul losmaakte van wat God had gezegd, en sprak dat hij, Mozes, water uit de rots zou slaan, om zijn gezag te herstellen. Eigen verantwoordelijkheid in eigen maakbaarheid in haalbaarheid.
Dat kostte Mozes net als Saul, zijn rust en zijn heerlijkheid in het vlees.

En dat is nu de heilige Geest van God onder de mensen,
waarover jij rare dingen roept zoals twee-eenheid en onzijdigheden. 

Gods Woord leert ons hier om:
1. Het vuur van God ruimte te geven in ijver en goedwillige onderwerping aan Zijn Woord;
2. Elk ontbrandend vuur te beproeven of die uit God is of uit Tegenstand, om die laatste dan met grote ijver weg te doen en uit te bannen.
3. Elke eigen inbreng en verantwoord gedrag te doden, om te verantwoorden tot God: wat ik deed was tegen de natuur, uit het geloof alléén !

Aanbidding van de heilige Geest??
Leer uit het bovenstaande dat de heilige Geest inderdaad niet wordt aanbeden.
Niet omdat de heilige Geest niet God is, maar omdat hij al in verbinding is met de ziel.
De vuurkolom werd niet aanbeden. De wolkkolom werd niet aanbeden.
De braamstruik werd niet aanbeden. Mozes werd niet aanbeden.
De heilige Geest wordt niet aanbeden; Hij wordt alleen maar tegengewerkt.

Alléén in het vuur komt de mens tot geestelijke werken,
maar het is juist in dat vuur waar de Tegenstander zich evengoed en beter thuis voelt.
Want het vlees kiest van tweeën nooit één, maar van beiden een beetje.
En dat is waarom het vlees steeds zo categorisch afgestorven moet worden, 
en gekruisigd, om ruimte te geven aan werken van de Geest.

Dus: niet de heilige Geest, maar God wordt aanbeden.
En de heilige Geest bidt voor ons.
Dus is de heilige Geest inderdaad een aparte persoon.
Gepersonificeerd naar het lichaam waarin hij huist,
bij iedere gelovige opnieuw tot een nieuwe schepping.

En dat is waarom het gesproken wordt: 
Wees heilig ! Want God is heilig.
Wie meer heeft, van hem wordt meer gevraagd!
Begin te zoeken wat het is, om te kunnen vinden!
Word geleerden en geoefenden in Geloof en in de Schrift,
want alle zonen en dochters kunnen tot profeteren komen! 

Opdat de tegenstander wordt gebonden en openbaar geloochenstraft,
en de heilige Geest komt op allen zodat God is in allen, tot Zijn eer.
Het koninkrijk van God is niet klaar en af,
maar moet beginnen te groeien,
in ieder hart opnieuw.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei sjako:

Het ging me erom om aan te tonen wie het hart onderzoekt. En dat weet jij heel goed. Zo dom ben je niet.

dom? brullen? Je bent al door de mand gevallen. Het wordt nu ook zichtbaar. Je weet wat de Bijbel ons leert? Jezus is God! De Heilige Geest is God! De belofte is voor iedereen beschikbaar, sjako. Ook voor jou! Ik gun het je. Pak het nu het nog kan!

28 minuten geleden zei sjako:

De Vader is God, dus de Geest van de Vader.

Het paradigma komt weer langs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Ja, naar de Vader.

Johannes 17:21 zodat ze allemaal één zullen zijn, net zoals u, Vader, in eendracht met mij bent en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons zijn, zodat de wereld gelooft dat u mij hebt gestuurd.

Nee hier is door de JG wederom in hun eigen vertaling onjuist Vader toegevoegd, om zo de de JG bijbel aan te passen aan de JG leerstellingen.
Al het tweede voorbeeld ervan, van vele voorbeelden waar dat gebeurd. Iets om over na te denken Sjako.
Ik zie dat je van goede wil bent en ijverig de Heer zoekt. Des te meer zou ik het betreuren als je de plank toch mis zou slaan.

1 uur geleden zei sjako:

De Vader is God, dus de Geest van de Vader.

Nee G'd is de Vader (Net zoals G'd Yeshu is en de Heilige Geest).
Maar de Vader is NIET G'd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei TTC:

Wie is de Vader in die zinsnede?

Vroeger had je van die spelletjes, zoek de zeven verschillen.

  • De Vader is God, dus de Geest van de Vader.
  • Jezus is God, de Heilige Geest is God.

Je draait het om TCC.
G'd is wel de Vader, maar de Vader is niet G'd.
G'd is wel Yeshua, maar Yeshua is niet G'd.
G'd is de Heilige Geest maard e Heilige Geest is niet G'd.

Even een vergelijking:

De Krijgsmacht is de Koninklijke Landmacht, maar de Koninklijke Landmacht is NIET de (hele) Krijgsmacht.
De Krijgsmacht is de Koninklijke Luchtmacht, maar de Koninklijke Luchtmacht is NIET de (hele) Krijgsmacht.
De Krijgsmacht is de Koninklijke Marine, maar de Koninklijke Marine is NIET de (hele) Krijgsmacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid