Spring naar bijdragen
WdG

Is Jezus een geschapen wezen?

Aanbevolen berichten

Er zijn gelovigen die problemen hebben met het dogma "Drie-eenheid", maar toch geloven dat Jezus eeuwig is. Echter, er zijn ook mensen die denken dat Jezus een geschapen wezen is, een gewoon mens of een vleesgeworden engel.

Volgens mij kan er geen misverstand over bestaan dat Jezus God is, dus dat Jezus ook eeuwig is:

Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst.

Ik behoor bij de groep Christenen die gelooft dat Jezus God is, dat Jezus eeuwig is, niet geschapen.

Hier kunnen we evt. andere visies bespreken.

bewerkt door WdG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei WdG:

Er zijn gelovigen die problemen hebben met het dogma "Drie-eenheid", maar toch geloven dat Jezus eeuwig is. Echter, er zijn ook mensen die denken dat Jezus een geschapen wezen is, een gewoon mens of een vleesgeworden engel.

Volgens mij kan er geen misverstand over bestaan dat Jezus God is, dus dat Jezus ook eeuwig is:

Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst.

Ik behoor bij de groep Christenen die gelooft dat Jezus God is, dat Jezus eeuwig is, niet geschapen.

Er zullen ook mensen zijn die de tekst "Een kind is ons geboren" onderstrepen en die daar de nadruk op leggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei WdG:

Bestaan er dan Christenen die niet geloven dat Jezus God is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Bestaan er dan Christenen die niet geloven dat Jezus God is?

Nee.

Maar, we zijn wel in levensbeschouwing hier. Er zijn dus wel mensen die zichzelf "Christen" noemen en toch denken dat Jezus een geschapen wezen is. Je zult dan de definitie van "Christen" moeten bekijken. Naar mijn mening kan je niet satanist en Christen tegelijk zijn, of boeddhist en Christen tegelijk, of Jehovah's getuige en Christen tegelijk, of moslim en Christen tegelijk. Dat er toch mensen zijn die daar anders over denken blijkt wel:

Citaat

Kun je tegelijk christen en boeddhist zijn?
In dit artikel behandelt theoloog Wim Beurskens de vraag of het mogelijk is gelijk christen en boeddhist te zijn. Beurskens zegt zelf beide te zijn en hier de positieve gevolgen van te ondervinden.

Bron: lucepedia

Citaat

CHRISTEN ÉN BOEDDHIST ZIJN? VELEN ZIEN HET PROBLEEM NIET…

Bron: https://weet-magazine.nl/christen-en-boeddhist-zijn-velen-zien-het-probleem-niet/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-1-2019 om 19:04 zei WdG:

Dit is een ketterij.

'Jezus' wordt meestal gebruikt voor de mens Jezus.

'De Zoon' of soms 'Christus' wordt meestal gebruikt voor de tweede hypostase van het goddelijk wezen.

Dus Jezus is wel degelijk een geschapen wezen. Hij was een mens, net als wij. En volgens de orthodoxe leer is Hij ook God. Hij bestaat in één persoon, in twee naturen, onvermengd en ongescheiden. En als het gaat over de Zoon, dan is Hij volgens de orthodoxe leer niet geschapen, maar Hij wordt eeuwig verwekt/gegenereerd uit de Vader.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Desid:

Dus Jezus is wel degelijk een geschapen wezen. Hij was een mens, net als wij. En volgens de orthodoxe leer is Hij ook God. Hij bestaat in één persoon, in twee naturen, onvermengd en ongescheiden. En als het gaat over de Zoon, dan is Hij volgens de orthodoxe leer niet geschapen, maar Hij wordt eeuwig verwekt/gegenereerd uit de Vader.

Strikt genomen zijn er maar twee mensen geschapen: Adam en Eva. Wij worden niet geschapen maar komen de wereld in door voortplanting.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid