Spring naar bijdragen

Is Jezus een geschapen wezen?


Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Tomega:

In jouw beeld is het Woord dus niet God Zelf. Het is hier dat zich de vergelijking opdringt met de JG:

Nee, dat is in het beeld dat jij hebt over wat ik zeg, wat iets heel anders is dan ik zeg. En ik zeg je nogmaals dat ik geen JG ben.

12 minuten geleden zei Tomega:

Door te leren dat Christus niet is gestorven, wordt Christus' natuur als mens ontkend. Hij is dan God in verschijning of engel in verschijning, maar geen mens die een nieuwe schepping is: uit Adam, en uit God Zelf.

Of jij wel of niet in dezelfde lijn spreekt, is niet aanstonds duidelijk. En dus spreek ik ter communicatie in en vanuit een vooroordeel.

Nee, ik spreek niet in die lijn, dat je dat niet ziet is verbijsterend.

13 minuten geleden zei Tomega:

Jij concludeert uit het citaat dat het Woord gemaakt is. En je beschouwt dat als een vernedering die God ondergaat.

Je heb zelfs een deel van mijn originele bericht gekopieerd en geplakt hierboven, maar je snapt er helemaal niets van, dat is duidelijk, ik plak het bovenste deel nog een keer hieronder.

Op 31-1-2019 om 09:07 zei Aristarkos:

Als we beseffen wat de Schrift zegt over de « zoon » kan het wat duidelijker worden. Toen er nog niets was geschapen was God genoegzaam inzichzelf, het Beeld van de Vader weerspiegelt in de Geest was wat later de eerst geboren der schepping was. Het voorgaande staat in Heb. 1:3 « Dewelke, alzo Hij is het Afschijnsel Zijner heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld Zijner zelfstandigheid ... » en Kol. 1:15 « Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods, de Eerstgeborene der creatie ».

Wie dit tot zich door laat dringen zal er misschien meer van gaan snappen. We hebben 1. dus het Beeld Gods, dit is God en kan niet sterven. De eerste vernedering was dat 2. het Beeld Gods creatuur werd, daarover lezen we in Joh. 1:1 « In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God ». De tweede veel ernstigere vernedering 3. was het mens worden (van de eerste creatuur). Hier komt het verschil tussen de Vader en de Zoon pas goed naar voren. Het Beeld Gods word de eerste Creatuur, en word de mens Jezus Christus. Dit is vrijwillig en uit liefde voor de schepping. Daarom is Jezus volledig ondergeschikt aan de Vader.

Als je één van de stappen 1 — 3 ontkent heb je een probleem, ik ontken ze niet, ik erken ze, jij snapt ze niet, anders was je niet bezig mij te overtuigen van iets wat ik noch zeg, noch geloof.

18 minuten geleden zei Tomega:

JG: God is meer dan Christus en Christus is meer dan de mens. En omdat God één is, is Christus geen mens en ook geen God, maar een engel of iets van een dergelijke niet minder unieke, mindere strekking. Jij: God is meer dan Christus, en Christus is een schepsel, en Christus is waarachtig God.
En ik zeg: ook de JG van Christus als God, maar halen zij vervolgens elke betekenis van het goddelijke onderuit door ook de satan eronder te rekenen.

Ja, dat is dus klinklare onzin.

21 minuten geleden zei Tomega:

Dat Christus waarachtig mens is, hoef ik niet te ondersteunen met citaten.  Hij noemt zichzelf mensenzoon, en is geboren uit de mens Maria. 

Galaten 4:1-7
och ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles;
Maar hij is onder voogden en verzorgers, tot den tijd van den vader te voren gesteld.
Alzo wij ook, toen wij kinderen waren, zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen der wereld.
Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet;
Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader!
Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon;
en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus.

Wat heeft dit nu te maken met waar we over aan het bakkeleien zijn? Je weet dat de brontekst in v. 5 niet « kinderen » heeft maar « zoonschap », in het Grieks « uihothesia ». Je begrijpt ook dat Paulus in zijn eerste zeven brieven probeert om mensen tot dat zoonschap te krijgen? Dit heeft niets te maken met wie Christus is.

25 minuten geleden zei Tomega:

Dank je; en integendeel: met de bijbelse leer schieten we juist gelijk heel veel mee op. Dan kunnnen we ter voorkoming van verwarring terugvallen op de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Dordtse leerregels, of de Heidelbergse Catechismus.

Precies, zoals ik dus zeg Kerkleer.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De eeuwige Zoon stierf niet, of preciezer gezegd, toen Christus stierf ontstond er een soort crash omdat de goddelijke natuur niet kan sterven. Op het moment dat God de dood binnentrad, was de dood ov

Je ageert nu tegen een opvatting die ik niet naar voren heb gebracht. Er is geen twijfel over mogelijk dat Christus stierf. Als ik zeg dat de Zoon naar zijn goddelijke natuur wel de dood ing

Als we beseffen wat de Schrift zegt over de « zoon » kan het wat duidelijker worden. Toen er nog niets was geschapen was God genoegzaam inzichzelf, het Beeld van de Vader weerspiegelt in de Geest was

1 uur geleden zei Tomega:

Door te leren dat Christus niet is gestorven, wordt Christus' natuur als mens ontkend. Hij is dan God in verschijning of engel in verschijning, maar geen mens die een nieuwe schepping is: uit Adam, en uit God Zelf.

Ik zeg dus wel dat Christus volledig was gestorven, anders was het geen overeenkomstig zoenoffer. 

1 uur geleden zei Aristarkos:

Nee, dat is in het beeld dat jij hebt over wat ik zeg, wat iets heel anders is dan ik zeg. En ik zeg je nogmaals dat ik geen JG ben.

Klopt, want zijn visie komt totaal niet overeen met die van de JG.

1 uur geleden zei Aristarkos:

Als je één van de stappen 1 — 3 ontkent heb je een probleem, ik ontken ze niet, ik erken ze, jij snapt ze niet, anders was je niet bezig mij te overtuigen van iets wat ik noch zeg, noch geloof.

Onzin natuurlijk. Als God zou willen dat we allemaal zouden geloven in een drieëenheid zou Hij het wel een stuk duidelijker opgegekend laten hebben. Nu is het een puzzel van samengeraapte teksten waarover ze al bijna tweeduizend jaar steggelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Aristarkos:

En ik zeg: ook de JG van Christus als God, maar halen zij vervolgens elke betekenis van het goddelijke onderuit door ook de satan eronder te rekenen.

Dat zeggen de JG helemaal niet. Jezus wordt een god (kleine g) genoemd, maar dat werden door Jehovah aangestelde koningen ook genoemd. Dat wil dus niet zeggen dat Jezus de almachtige God is. Hij is de Zoon van God, de eerstgeborene. Geen engel, maar een unieke positie tov God. In 2Kor 1:3 wordt de Vader de God van onze Heer Jezus genoemd. Hoe kan de Vader de God (hoofdletter) van Jezus zijn als Jezus ook God is. Dat kan gewoonweg niet omdat er maar één God is. Dat is met de drieeenheidgedachte niet te verklaren.

Gezegend zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, de Vader der tedere barmhartigheden en de God van alle vertroosting,  

Paulus geloofde dat ook niet. Voor hem was er maar één God en één Heer. 1Kor 8:6 en die ene God is de Vader van Christus

6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en wij voor hem; en er is één Heer, Jezus Christus, door bemiddeling van wie alle dingen zijn en wij door bemiddeling van hem.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Aristarkos:
2 uur geleden zei Tomega:

In jouw beeld is het Woord dus niet God Zelf. Het is hier dat zich de vergelijking opdringt met de JG:

Nee, dat is in het beeld dat jij hebt over wat ik zeg, wat iets heel anders is dan ik zeg. En ik zeg je nogmaals dat ik geen JG ben.

ok; sorry dat ik die indruk had.

1 uur geleden zei Aristarkos:
Op 31-1-2019 om 09:07 zei Aristarkos:

Als we beseffen wat de Schrift zegt over de « zoon » kan het wat duidelijker worden. Toen er nog niets was geschapen was God genoegzaam inzichzelf, het Beeld van de Vader weerspiegelt in de Geest was wat later de eerst geboren der schepping was. Het voorgaande staat in Heb. 1:3 « Dewelke, alzo Hij is het Afschijnsel Zijner heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld Zijner zelfstandigheid ... » en Kol. 1:15 « Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods, de Eerstgeborene der creatie ».

Wie dit tot zich door laat dringen zal er misschien meer van gaan snappen. We hebben 1. dus het Beeld Gods, dit is God en kan niet sterven. De eerste vernedering was dat 2. het Beeld Gods creatuur werd, daarover lezen we in Joh. 1:1 « In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God ». De tweede veel ernstigere vernedering 3. was het mens worden (van de eerste creatuur). Hier komt het verschil tussen de Vader en de Zoon pas goed naar voren. Het Beeld Gods word de eerste Creatuur, en word de mens Jezus Christus. Dit is vrijwillig en uit liefde voor de schepping. Daarom is Jezus volledig ondergeschikt aan de Vader.

Als je één van de stappen 1 — 3 ontkent heb je een probleem, ik ontken ze niet, ik erken ze, jij snapt ze niet, anders was je niet bezig mij te overtuigen van iets wat ik noch zeg, noch geloof.

Het onderwerp is of Christus een geschapen wezen is. Ik beschouwde je dus ten onrechte als JG, waar je zegt in punt 2, dat God een schepsel werd. Een schepsel is een engel, een mens, een god, een whatever. Maar daarvoor biedt je tekst geen reden of noodzaak, waar het Woord de Kracht van God zelf is.
Zoals ook Hebreeën 1 betoont: ... en alle dingen draagt door het woord Zijner kracht, nadat Hij de reinigmaking onzer zonden door Zichzelven te weeg gebracht heeft,...

Dat in het beginne het Woord was, dat geeft veelmeer weer dat wie Christus is, terug te voeren is op Gods allereerste raadsbesluit en samenhangt met wie God is en met alles wat Hij doet. Zijn Woord is zijn Kracht.

Christus is wel geboren, en daarin geldt inderdaad dat ook God zich geen roof heeft geacht aan de mens en aan rovers en moordenaars gelijk gerekend te worden. Dat God zichzelf vernederde geeft opnieuw een handvat tot onschriftuurlijkheden. Bijvoorbeeld dat God Zichzelf bleef en dat de geboren Christus 'slechts' een verschijning is, zoals een engel verschijnt. Of dat God juist niet zichzelf bleef, maar erboven bleef en iemand anders offerde, namelijk Christus.

En de diepte zit erin dat het spanningsveld juist opgezocht moet worden: de liefde van God dat Hijzelf alles ondergaat wat hij vraagt van de mens. En de liefde van de mens tot de Vader dat de mens in alles zich aan God onderwerpt. Die Enige in twee hoedanigheden, is Christus.

1 uur geleden zei Aristarkos:

Als je één van de stappen 1 — 3 ontkent heb je een probleem, ik ontken ze niet, ik erken ze, jij snapt ze niet

Ja, dat klopt; ik zie niet de eenvoud, die jij erin ziet.

1 uur geleden zei Aristarkos:
2 uur geleden zei Tomega:

Dank je; en integendeel: met de bijbelse leer schieten we juist gelijk heel veel mee op. Dan kunnnen we ter voorkoming van verwarring terugvallen op de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Dordtse leerregels, of de Heidelbergse Catechismus.

Precies, zoals ik dus zeg Kerkleer.

Kerkleer, bijbelse leer, de gezonde leer, de leer van Christus, het maakt niet uit. Het geeft de handvatten tot schriftuurlijkheid.

Op 31-1-2019 om 09:07 zei Aristarkos:

Daarom is Jezus volledig ondergeschikt aan de Vader.

Hebreeën 1:8 Maar tot den Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid; de schepter Uws koninkrijks is een rechte schepter.

Christus heeft een weg te gaan, alvorens hij ZIjn rechtmatige plaats als Verlosser en Redder en Rechter en Heerser en Koning en Vader over alles gesteld zal zijn. Dat is Hij nu nog niet. Toch is de Vader er nu wel, en ook de Hogepriester en ook Gods Zoon en ook de mensenzoon. En omdat Christus dat nu nog niet is, is Hij ondergeschikt tot ook dat meerdere in Hem worden zal. Dat is geen zaak van meer en minder macht en kracht, maar een zaak van een proces doorlopen die wordt geëist door Gods Liefde en Rechtvaardigheid om het heilsplan tot voleinding te brengen. 

Toen Christus als kind in de tempel werd gevonden, zei hij verklarend dat hij aan Zijn Vader gezag geeft. Dat is terecht, maar niettemin had de Vader hem aan het gezag van Jozef en Maria overgegeven. En dus gehoorzaamde Jezus zijn ouders als gezagsdragers van de Vader. Dat is zijn rol voor dat moment. Zo doorloopt de Koningszoon rollen en processen, tot hij Zelf Koning zal zijn.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Tomega:

ok; sorry dat ik die indruk had.

Dus snap je er niks van.

7 minuten geleden zei Tomega:

Hebreeën 1:8 Maar tot den Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid; de schepter Uws koninkrijks is een rechte schepter.

Hoe vaak moet ik dit vers nog uitleggen? Dit is een aanhaling uit de Psalmen gericht tegen een menselijke heerser, waarschijnlijk Salamo en dat was ook niet de Almachtige God toch? Het illustreert de koningschap van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Dat wil dus niet zeggen dat Jezus de almachtige God is. Hij is de Zoon van God, de eerstgeborene. Geen engel, maar een unieke positie tov God.

Christus zal regeren en alles aan de Vader overdragen, waarna ook Christus zal onderworpen worden.
Dat is Christus in zijn hoedanigheid en rol van Middelaar en Zoon, die alsdan tot zijn Volheid komt.

1 Corinthiërs 15:24-28
Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben;
wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.
Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.
De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.
Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. 
Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn,
zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft. 
En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien,
Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Tomega:

Het onderwerp is of Christus een geschapen wezen is. Ik beschouwde je dus ten onrechte als JG, waar je zegt in punt 2, dat God een schepsel werd. Een schepsel is een engel, een mens, een god, een whatever. Maar daarvoor biedt je tekst geen reden of noodzaak, waar het Woord de Kracht van God zelf is.
Zoals ook Hebreeën 1 betoont: ... en alle dingen draagt door het woord Zijner kracht, nadat Hij de reinigmaking onzer zonden door Zichzelven te weeg gebracht heeft,...

Dat in het beginne het Woord was, dat geeft veelmeer weer dat wie Christus is, terug te voeren is op Gods allereerste raadsbesluit en samenhangt met wie God is en met alles wat Hij doet. Zijn Woord is zijn Kracht.

Christus is wel geboren, en daarin geldt inderdaad dat ook God zich geen roof heeft geacht aan de mens en aan rovers en moordenaars gelijk gerekend te worden. Dat God zichzelf vernederde geeft opnieuw een handvat tot onschriftuurlijkheden. Bijvoorbeeld dat God Zichzelf bleef en dat de geboren Christus 'slechts' een verschijning is, zoals een engel verschijnt. Of dat God juist niet zichzelf bleef, maar erboven bleef en iemand anders offerde, namelijk Christus.

En de diepte zit erin dat het spanningsveld juist opgezocht moet worden: de liefde van God dat Hijzelf alles ondergaat wat hij vraagt van de mens. En de liefde van de mens tot de Vader dat de mens in alles zich aan God onderwerpt. Die Enige in twee hoedanigheden, is Christus.

Kijk Tomega, het verschil tussen ons is dat ik de Bijbel citeer, jij schrijft wat je denkt te snappen.

37 minuten geleden zei Tomega:

Kerkleer, bijbelse leer, de gezonde leer, de leer van Christus, het maakt niet uit. Het geeft de handvatten tot schriftuurlijkheid.

Alleen de Bijbel is Gods woord, zelfs de Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt dit:

De volkomenheid van de Heilige Schrift
Wij geloven dat deze Heilige Schrift den wil Gods volkomenlijk vervat, en dat al hetgeen de mens schuldig is te geloven om zalig te worden, daarin genoegzaam geleerd wordt. Want overmits de gehele wijze van den dienst dien God van ons eist, aldaar in het lange beschreven is, zo is het den mensen, al waren het zelfs apostelen, niet geoorloofd anders te leren, dan ons nu geleerd is door de Heilige Schriften; ja, al ware het ook een engel uit den hemel, gelijk de apostel Paulus zegt. Want dewijl het verboden is den Woorde Gods iets toe of iets af te doen, zo blijkt daaruit wel dat de leer daarvan zeer volmaakt en in alle manieren volkomen is. Men mag ook gener mensen schriften, hoe heilig zij geweest zijn, gelijkstellen met de Goddelijke Schriften, noch de gewoonte met de waarheid Gods (want de waarheid is boven alles), noch de grote menigte, noch de oudheid, noch de successie van tijden of personen, noch de conciliën, decreten of besluiten; want alle mensen zijn uit zichzelven leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met dezen onfeilbaren regel niet overeenkomt, gelijk ons de apostelen geleerd hebben, zeggende: Beproeft de geesten of zij uit God zijn. Insgelijks: Indien iemand tot ulieden komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis.

Dus de Schrift of niets.

37 minuten geleden zei Tomega:

Hebreeën 1:8 Maar tot den Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid; de schepter Uws koninkrijks is een rechte schepter.

Christus heeft een weg te gaan, alvorens hij ZIjn rechtmatige plaats als Verlosser en Redder en Rechter en Heerser en Koning en Vader over alles gesteld zal zijn. Dat is Hij nu nog niet. Toch is de Vader er nu wel, en ook de Hogepriester en ook Gods Zoon en ook de mensenzoon. En omdat Christus dat nu nog niet is, is Hij ondergeschikt tot ook dat meerdere in Hem worden zal. Dat is geen zaak van meer en minder macht en kracht, maar een zaak van een proces doorlopen die wordt geëist door Gods Liefde en Rechtvaardigheid om het heilsplan tot voleinding te brengen. 

Toen Christus als kind in de tempel werd gevonden, zei hij verklarend dat hij aan Zijn Vader gezag geeft. Dat is terecht, maar niettemin had de Vader hem aan het gezag van Jozef en Maria overgegeven. En dus gehoorzaamde Jezus zijn ouders als gezagsdragers van de Vader. Dat is zijn rol voor dat moment. Zo doorloopt de Koningszoon rollen en processen, tot hij Zelf Koning zal zijn. 

Christus heeft zijn weg door vleesworden, dood en opstanding afgelegd. Hij hoeft nu niets meer te doen zoals Php. 2:9 zegt « Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd, en heeft Hem de Naam (God) gegeven, welke boven allen naam is » en heeft hem alle macht gegeven « En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde », Mat. 28:18. Dit zijn dingen die jij blijkbaar of ontkent of gewoon niet ziet.

Wat je ook niet ziet is de verschillende « functies » die de Zoon heeft en dan ga je allerlei dingen zeggen om aan te tonen wat ik niet gezegd heb. Jammer

Aristarkos

bewerkt door Aristarkos
Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei sjako:
48 minuten geleden zei Tomega:

Hebreeën 1:8 Maar tot den Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid; de schepter Uws koninkrijks is een rechte schepter.

Hoe vaak moet ik dit vers nog uitleggen? Dit is een aanhaling uit de Psalmen gericht tegen een menselijke heerser, waarschijnlijk Salomo en dat was ook niet de Almachtige God toch? Het illustreert de koningschap van Christus.

Zit jij hier Paulus te verbeteren? Waarom spreek je hem niet gewoon na, en waarom erken je er niet gewoon het profetische woord in?

11 minuten geleden zei Aristarkos:
48 minuten geleden zei Tomega:

En de diepte zit erin dat het spanningsveld juist opgezocht moet worden: de liefde van God dat Hijzelf alles ondergaat wat hij vraagt van de mens. En de liefde van de mens tot de Vader dat de mens in alles zich aan God onderwerpt. Die Enige in twee hoedanigheden, is Christus.

Kijk Tomega, het verschil tussen ons is dat ik de Bijbel citeer, jij schrijft wat je denkt te snappen.

Is dat een tegenstelling? ;)

11 minuten geleden zei Aristarkos:

Alleen de Bijbel is Gods woord, zelfs de Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt dit

Kerkleer, bijbelse leer, de gezonde leer, de leer van Christus, het maakt niet uit. Het geeft de handvatten tot schriftuurlijkheid.

11 minuten geleden zei Aristarkos:

Dit zijn dingen die jij blijkbaar of ontkent of gewoon niet ziet. (...) en dan ga je allerlei dingen zeggen om aan te tonen wat ik niet gezegd heb.

Spreek voor jezelf. Ik heb geen behoefte om aan te tonen wat jij gezegd hebt. :huh:

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Tomega:

Zit jij hier Paulus te verbeteren? Waarom spreek je hem niet gewoon na, en waarom erken je er niet gewoon het profetische woord in?

Misschien bedoelt Paulus iets anders wat jij denkt?

psalm 45:6

God is uw troon tot onbepaalde tijd, ja, voor eeuwig;De scepter van uw koningschap is een scepter van recht.  7 Gij hebt rechtvaardigheid liefgehad en gij haat goddeloosheid.Daarom heeft God, uw God, u gezalfd met de olie van uitbundige vreugde, meer dan uw deelgenoten.

De persoon waartoe dit vers geschreven was toch geen God? Hij was een afstammeling van David en dat was Jezus ook. Paulus wilde zeggen dat het koningschap van Jezus bevestigd door deze profetie. Hij was afstammeling van David en uit deze stam zou de Messias komen. Deze Messias en afstammeling van David zou de troon van God eeuwig ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Misschien bedoelt Paulus iets anders wat jij denkt?

psalm 45:6

God is uw troon tot onbepaalde tijd, ja, voor eeuwig;De scepter van uw koningschap is een scepter van recht.  7 Gij hebt rechtvaardigheid liefgehad en gij haat goddeloosheid.Daarom heeft God, uw God, u gezalfd met de olie van uitbundige vreugde, meer dan uw deelgenoten.

De persoon waartoe dit vers geschreven was toch geen God? Hij was een afstammeling van David en dat was Jezus ook. Paulus wilde zeggen dat het koningschap van Jezus bevestigd door deze profetie. Hij was afstammeling van David en uit deze stam zou de Messias komen. Deze Messias en afstammeling van David zou de troon van God eeuwig ontvangen.

Maar dat is in een vertaling die het Hebreeuw weergeeft zoals men wil, niet zoals de Heilige Geest dit inspireerde, als we naar de YLT vertaling kijken staat er heel wat anders « Thy throne, O God, is age-during, and for ever, A sceptre of uprightness Is the sceptre of Thy kingdom », dit gaat over de troon Zijner Heerlijkheid, « Versmaad ons niet, om Uws Naams wil; werp den troon Uwer heerlijkheid niet neder; gedenk, vernietig niet Uw verbond met ons » Jer. 14:21 of in het N.T. Mat. 25:31 « En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon Zijner heerlijkheid » en Mat. 19:28 « En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israels ».

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Aristarkos:

Maar dat is in een vertaling die het Hebreeuw weergeeft zoals men wil, niet zoals de Heilige Geest dit inspireerde, als we naar de YLT vertaling kijken staat er heel wat anders « Thy throne, O God, is age-during, and for ever, A sceptre of uprightness Is the sceptre of Thy kingdom », dit gaat over de troon Zijner Heerlijkheid,

Maar dat werd wel gezegd tegen een menselijke heerser en wel een voorouder van Jezus, niet tegen de Almachtige God. Hoe je het ook vertaald. Het geeft dus aan dat Jezus Degene is die de belofte was. Het bevestigd het koningschap van Jezus.

1 uur geleden zei Aristarkos:

Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israels ».

Beetje off-topic maar zie je trouwens de overeenkomst met de 144.000? Over hen wordt gezegd in Openbaring 5:8

 Toen hij de boekrol nam, vielen de vier levende wezens en de 24 oudsten voor het Lam neer. Elk had een harp en ze hadden gouden schalen vol wierook. (De wierook betekent de gebeden van de heiligen.) 9  Ze zingen een nieuw lied:  ‘U bent het waard de boekrol te nemen en de zegels te openen, want u bent geslacht en met uw bloed hebt u mensen voor God gekocht uit alle stammen, talen, volken en landen. 10  U hebt ze gemaakt tot een koninkrijken tot priesters voor onze God, en ze zullen als koningen over de aarde regeren.’

De uitverkorenen krijgen een wedergeboorte om met met Christus in de hemel te gaan meeregeren (zij zitten op twaalf tronen--> ze zullen als koningen over de aarde regeren)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

De uitverkorenen krijgen een wedergeboorte om met met Christus in de hemel te gaan meeregeren (zij zitten op twaalf tronen--> ze zullen als koningen over de aarde regeren)

Maar dat is nou net het punt, degene die in het O.T. God is dus Jehovah is Hij die later in het vlees kwam, Christus, maar dat zegt alleen maar dat Christus God is zoal Thomas ook belijde in Joh. 20:28 « En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! ». Dus het gaat veel dieper dan men denkt. De wedergeboorte is slechts de eerste stap op de weg der behoudenis en maakt je kind van God zoals Joh. 1:12 zegt « Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven ».

In de brieven van Paulus gaat deze verder predikt het zoonschap hij geeft eerst de vorige toestand aan Gal. 4:1 « Doch ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles » en in Gal. 4:5 « Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot zoonschap verkrijgen zouden ». Zie je dat de Schrift constant tegen Israelieten gericht is « Opdat Hij degenen, die onder de wet waren ... », het Zoonschap verlost van de wet zoals Gal. 3:13 zegt « Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt ». Dus Israel, dat heidenen ook tot het Zoonschap konden komen is puur genade en de uitwerking van de Abrahamitische belofte Gal. 3:8 « En de Schrift, te voren ziende, dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft te voren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende: In u zullen al de volken gezegend worden », dit is wat in Handelingen het inenten op de olijfboom is Rom. 11:17 « En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden » Zoals ik al meer heb gezegd de olijfboom symboliseerd de geestelijk voorrechten die Israel had gekregen Psa. 52:10 « Maar ik zal zijn als een groene olijfboom in Gods huis; ik vertrouw op Gods goedertierenheid eeuwiglijk en altoos » Voor eeuwiglijk en altoos staat in het Hebreeuws « olam va ed », m.a.w. de olam en verder.

1 uur geleden zei sjako:

Toen hij de boekrol nam, vielen de vier levende wezens en de 24 oudsten voor het Lam neer. Elk had een harp en ze hadden gouden schalen vol wierook. (De wierook betekent de gebeden van de heiligen.) 9  Ze zingen een nieuw lied:  ‘U bent het waard de boekrol te nemen en de zegels te openen, want u bent geslacht en met uw bloed hebt u mensen voor God gekocht uit alle stammen, talen, volken en landen. 10  U hebt ze gemaakt tot een koninkrijken tot priesters voor onze God, en ze zullen als koningen over de aarde regeren.’

Het spijt me maar dat klopt ook niet, noch volgens de Schrift, noch volgens de vertaling. Ze zingen een nieuw lied, welk was dat? Dat vinden we in de Psalmen (geschreven aan Israel) Psa. 149:1 « Hallelujah! Zingt den HEERE een nieuw lied; Zijn lof zij in de bijeenkomst Zijner gunstgenoten », dus Israel want het O.T. was tot Israel gericht.

1 uur geleden zei sjako:

De uitverkorenen krijgen een wedergeboorte om met met Christus in de hemel te gaan meeregeren (zij zitten op twaalf tronen--> ze zullen als koningen over de aarde regeren)

Sorry, maar ook dit is onjuist, degene die op de twaalf tronen zullen zitten zijn de 12 Apostelen Mat. 19:28 « En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij (de twaalf waartegen Hij sprak) ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israels ».

Aristarkos

bewerkt door Aristarkos
Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Aristarkos:

degene die in het O.T. God is dus Jehovah is Hij die later in het vlees kwam

Waar staat dat? Ik heb toch aangetoond dat Jehovah de Vader is? De Vader verblijft in de hemel. Zijn Zoon is uitgezonden naar de aarde en krijgt de Geest van de Vader. Daarom bad Hij tot Zijn Vader bij de opstanding van Lazarus bijv. Hij kreeg de kracht van Zijn Vader. Als Jehovah Jezus is, waarom bad Hij dan tot Jehovah? Die uitspraak van Thomas kan je ook heel anders interpreteren en is zeker geen bewijs. 

 

46 minuten geleden zei Aristarkos:

De wedergeboorte is slechts de eerste stap op de weg der behoudenis en maakt je kind van God zoals Joh. 1:12 zegt « Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven ».

Volgens mij is de wedergeboorte alleen voor degenen die een hemelse hoop hebben. Ook iets wat dit vers zegt

 En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israels »

De overgrote meerderheid van de mensen hebben een aardse hoop in het herstelde Paradijs.

Israël is nu de olijfboom met de geënte takken. Niet vruchtdragende takken werden weggebroken en 'heidense' takken komen er voor in de plaats. Er is nu een geestelijk Israël, vroeger een vleselijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Waar staat dat? Ik heb toch aangetoond dat Jehovah de Vader is? De Vader verblijft in de hemel. Zijn Zoon is uitgezonden naar de aarde en krijgt de Geest van de Vader. Daarom bad Hij tot Zijn Vader bij de opstanding van Lazarus bijv. Hij kreeg de kracht van Zijn Vader. Als Jehovah Jezus is, waarom bad Hij dan tot Jehovah? Die uitspraak van Thomas kan je ook heel anders interpreteren en is zeker geen bewijs.

Nee, dat heb je gezegd, niet aangetoond. De eerste aanwijzing staat in Jes. 43:10 « Gijlieden zijt Mijn getuigen, spreekt de HEERE (Hebreeuws Jehovah), en Mijn knecht, dien Ik uitverkoren heb; opdat gij het weet, en Mij gelooft, en verstaat, dat Ik Dezelve ben, dat voor Mij geen God geformeerd is, en na Mij geen zijn zal ». In Col. 1:15 staat « Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods, de Eerstgeborene der creatie », in Rom. 9:5 « Welker zijn de vaders, en uit welke Christus is, zoveel het vlees aangaat, Dewelke is God boven allen te prijzen in de aionen. Amen ».

Waar staat in de Schrift dat Jezus tot Jehovah bad? Hij bad tot de Vader maar er is geen enkele Schrift die zegt dat de Vader en Jehovah dezelfde zijn. Er zijn er plenty die zeggen dat Jezus en Jehovah dezelfde zijn.

8 minuten geleden zei sjako:

Volgens mij is de wedergeboorte alleen voor degenen die een hemelse hoop hebben. Ook iets wat dit vers zegt

 En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israels »

Nee, dat is voor degene die een aardse hoop hebben, voor de hemelse hoop is zoonschap nodig.

8 minuten geleden zei sjako:

De overgrote meerderheid van de mensen hebben een aardse hoop in het herstelde Paradijs.

Israël is nu de olijfboom met de geënte takken. Niet vruchtdragende takken werden weggebroken en 'heidense' takken komen er voor in de plaats. Er is nu een geestelijk Israël, vroeger een vleselijk.

Nee, want Israel is nog maar relatief kort terug in het land en is nog steeds Lo-Ammi, er is geen tempel en die zal er moeten zijn. Er is helemaal geen « geestelijk » Israel, dat staat nergens in de Schrift. Je weet ik volg en erken alleen de Schrift.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Aristarkos:

De eerste aanwijzing staat in Jes. 43:10 « Gijlieden zijt Mijn getuigen, spreekt de HEERE (Hebreeuws Jehovah),

Daarom heten wij ook Jehovah's Getuigen. 

47 minuten geleden zei Aristarkos:

opdat gij het weet, en Mij gelooft, en verstaat, dat Ik Dezelve ben, dat voor Mij geen God geformeerd is, en na Mij geen zijn zal ».

Dus Jehovah is de ENIGE God (met een hoofdletter, dus Almachtige God).

48 minuten geleden zei Aristarkos:

Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods, de Eerstgeborene der creatie »

Dus Jezus is de eerste die God heeft voortgebracht als het begin van Zijn schepping. Omdat Jezus rechtstreeks door Jehovah is voortgebracht is hij wel goddelijk en wordt Hij de Zoon van God genoemd. Als je het Beeld bent van God, dan ben je dus niet God zelf, maar weerspiegel je Hem volmaakt. 

53 minuten geleden zei Aristarkos:

Waar staat in de Schrift dat Jezus tot Jehovah bad? Hij bad tot de Vader maar er is geen enkele Schrift die zegt dat de Vader en Jehovah dezelfde zijn. Er zijn er plenty die zeggen dat Jezus en Jehovah dezelfde zijn.

Zoals? Paulus (en trouwens ook Jezus) maakt bekend  dat de Vader de enige ware God is. (Johannes 17:3) Mee eens? De enige ware God heeft zijn naam bekend gemaakt, JHWH, veelal als Jehovah of Jahweh uitgesproken. (Jesaja 42:8; Exodus 3:15) Mee eens? Dus de enige ware God is de Vader en heet Jehovah. Gewoon logisch nadenken. Ook is het veelzeggend dat de Vader ook de God van Jezus is. 

1 uur geleden zei Aristarkos:

Nee, dat is voor degene die een aardse hoop hebben, voor de hemelse hoop is zoonschap nodig.

1 uur geleden zei sjako:

Als je wedergeboren wordt BEN je een zoon van God. Mensen met een aardse hoop uiteindelijk ook, maar dat is meer een adoptie als zoon. Dus wedergeborenen hebben een hemelse hoop.

1 uur geleden zei Aristarkos:

Nee, want Israel is nog maar relatief kort terug in het land en is nog steeds Lo-Ammi, er is geen tempel en die zal er moeten zijn. Er is helemaal geen « geestelijk » Israel, dat staat nergens in de Schrift. Je weet ik volg en erken alleen de Schrift.

Paulus spreekt bijv over Israël in vleselijk opzicht. Bijv Romeinen 9:8

Dat wil zeggen: de natuurlijke afstammelingen zijn niet echt de kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als het nageslacht gerekend.

Dus je hoeft niet Jood te zijn om kinderen van de belofte te worden. De staat Israël van nu is NIET persé Gods volk. Ze hebben Jezus niet aangenomen als Messias. Wellicht is de staat opgericht om de derde tempel mogelijk te maken? We zullen het zien. Deze tempel zou een valse tempel zijn want er is geen tempel meer nodig. Jezus zelf is onze Hogepriester. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Israël wordt niet alleen maar gesymboliseerd door de olijfboom maar ook door de vijgenboom en de amandelboom. De heidenen worden niet geënt op de vijgenboom en ook niet op de amandelboom.

Het is en blijft een lastig onderwerp. Daarom zijn er zoveel visies op. Je bedoelt Lukas 13 (vijgenboom). Daar heeft Jezus het zelfs over het omhakken van de vijgenboom omdat die geen vrucht draagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Het is en blijft een lastig onderwerp. Daarom zijn er zoveel visies op. Je bedoelt Lukas 13 (vijgenboom). Daar heeft Jezus het zelfs over het omhakken van de vijgenboom omdat die geen vrucht draagt.

Inderdaad, en na verloop van tijd begint die vijgenboom, die een beeld is van het aardse Israël, toch weer uit te lopen en blad te vertonen. Dat zien we voor onze ogen gebeuren. Over de betekenis van de amandelboom valt ook veel te vertellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Inderdaad, en na verloop van tijd begint die vijgenboom, die een beeld is van het aardse Israël, toch weer uit te lopen en blad te vertonen.

Ja, maar het is maar de vraag of dat door Gods toedoen is. De gelijkenis spreekt er niet over. De boom wordt omgehakt. Als die derde tempel er moet komen, dan moet er ook een staat Israël zijn. De pionnen worden gewoon klaargezet voor de eindspurt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei sjako:

Ja, maar het is maar de vraag of dat door Gods toedoen is. De gelijkenis spreekt er niet over. De boom wordt omgehakt. Als die derde tempel er moet komen, dan moet er ook een staat Israël zijn. De pionnen worden gewoon klaargezet voor de eindspurt.

Daarover staan erg veel profetieën in de Bijbel maar als je Israël alleen nog maar vergeestelijkt kun je die niet meer begrijpen en kloppen ze ook van geen kant. Ze snijden dan gewoon geen hout meer. En uiteindelijk negeren we ze dan maar en onderzoeken het ook niet verder, zelfs indien ze voor onze ogen worden vervuld. Dat is dan "toeval".  

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei sjako:

Daarom heten wij ook Jehovah's Getuigen. 

Dus Jehovah is de ENIGE God (met een hoofdletter, dus Almachtige God).

Dus Jezus is de eerste die God heeft voortgebracht als het begin van Zijn schepping. Omdat Jezus rechtstreeks door Jehovah is voortgebracht is hij wel goddelijk en wordt Hij de Zoon van God genoemd. Als je het Beeld bent van God, dan ben je dus niet God zelf, maar weerspiegel je Hem volmaakt.

Maar wat was de eerstgeboren der creatie? Het beeld Gods, wat God zag weerspiegelt in Zijn geest. Als je het beeld van God bent, ben je God. Een zwak voorbeeld, als jij in de spiegel kijkt zie je niet iemand anders maar jezelf.

Dus ik zal nog eenmaal uitleggen wat er gebeurde toen God alleen was. Hij zag zijn beeld weerspiegelt in Zijn Geest Heb. 1:3 « Dewelke, alzo Hij is het Afschijnsel Zijner heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld Zijner zelfstandigheid ... ». In Christus is dus Gods volheid volledig uitgedrukt. Dit Beeld Gods werd de eerstgeboren van de Creatie dus van Beeld Gods, creatie, dit is de Elohim of Jehovah van het O.T.. Ik merk dat je mijn citaat van Jesaja negeert waarin Jehovah zegt dat Hij de geformeerde God is. Geformeerd betekent dus geschapen, de Vader is niet geschapen.

46 minuten geleden zei sjako:

Zoals? Paulus (en trouwens ook Jezus) maakt bekend  dat de Vader de enige ware God is. (Johannes 17:3) Mee eens? De enige ware God heeft zijn naam bekend gemaakt, JHWH, veelal als Jehovah of Jahweh uitgesproken. (Jesaja 42:8; Exodus 3:15) Mee eens? Dus de enige ware God is de Vader en heet Jehovah. Gewoon logisch nadenken. Ook is het veelzeggend dat de Vader ook de God van Jezus is. 

Zoals b.v. Abraham spreekt van: de Rechter der ganse aarde, Gen. 18:25. Paulus in, 2 Cor. 5:10, van: Christus' rechterstoel, Mattheus. in 25:31, 32 dat voor de Zoon des mensen alle volken zullen vergaderd worden. Zijn er dan twee rechters?

Jehovah heet de Heilige Israëls, Jes. 43:3. Petrus noemt Christus in Hand. 3:14: de Heilige en Rechtvaardige.

Jehovah heet Israëls Koning: « Ik ben de Heere, uw Heilige, de Schepper Israëls, ulieder Koning », Jes. 43:15. Zo zegt de Heere, de Koning Israëls en Zijn Verlosser, Jes. 44:6. Christus heet de Koning Israëls, Joh. 1:50, 12:13, Mat. 27:42, Mar. 15:32. Heeft Israël twee Koningen: Jehovah en Christus. Of zijn het Dezelfde?

« Ik, Ik ben de Heere, en daar is, geen Heiland behalve Ik », Jes. 43:11. « Want er is ook onder den hemel geen andere naam... door welken we moeten zalig worden », Hand. 4:12.

« Wendt u tot Mij, wordt behouden, alle gij einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer », Jes. 45:22. Uit het N. T. weten we, dat Christus de Behouder der wereld is. Hij is een Heiland (Grieks: Behouder) Joh. 12:47. Zie ook Hand. 4:12.

« Ik heb gezworen bij Mij zelven, daar is een woord der gerechtigheid uit Mijn mond gegaan, en het zal niet wederkeren: dat Mij alle knie zal gebogen worden, alle tong Mij zal zweren », Jes. 45:23. Opdat in den naam van Jezus zich zou buigen alle knie... en alle tong zou belijden, (spontaan, vrijwillig uitspreken) dat Jezus Christus de Heere is tot heerlijkheid Gods des Vaders », Fil. 2:11, 12.

« Men zal van Mij zeggen: Gewisselijk in den Heere zijn gerechtigheden, tot Hem zal men komen », Jes. 45:24. « Opdat wij zouden zijn rechtvaardigheid Gods in Hem », 2 Cor. 5:21.

« Ik, Ik ben het Die uw overtredingen uitdelg om. Mijnentwil », Jes. 43:25. « Het bloed van Jezus Christus reinigt ons van alle zonden», 1 Joh. 1:7. Zie ook Hebr. 1:3, Col. 2:14.

Volgens Ez. 34:6 zal de Heere zoeken wat verloren was. Luk. 19:10 zegt, dat de Zoon des mensen gekomen is om te zoeken en zalig te maken (Gr. te behouden) dat verloren was.

Dus er zijn zat teksten die dit zeggen. Je ziet het verschil niet tussen de functies van de Zoon als geschapene en Zijn functie als Beeld Gods, dus God zelf.

1 uur geleden zei sjako:

Als je wedergeboren wordt BEN je een zoon van God. Mensen met een aardse hoop uiteindelijk ook, maar dat is meer een adoptie als zoon. Dus wedergeborenen hebben een hemelse hoop.

Dat is een simplificering van Gods woord, waar er onderscheid word gemaakt tussen kinderen en zonen van God. In Fil. 1:10 lezen we « Opdat gij beproeft de dingen, die verschillen, opdat gij oprecht zijt, en zonder aanstoot te geven, tot den dag van Christus ». De meest gemaakt fout is dat elke kerk zegt, o dat is allemaal hetzelfde, dat is het dus niet.

De wedergeborene hebben een aardse hoop, vergeving van zonden, de zonen hebben rechtvaardiging, wat veel meer is.

1 uur geleden zei sjako:

Paulus spreekt bijv over Israël in vleselijk opzicht. Bijv Romeinen 9:8

Dat wil zeggen: de natuurlijke afstammelingen zijn niet echt de kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als het nageslacht gerekend.

Dus je hoeft niet Jood te zijn om kinderen van de belofte te worden. De staat Israël van nu is NIET persé Gods volk. Ze hebben Jezus niet aangenomen als Messias. Wellicht is de staat opgericht om de derde tempel mogelijk te maken? We zullen het zien. Deze tempel zou een valse tempel zijn want er is geen tempel meer nodig. Jezus zelf is onze Hogepriester.

Vleselijk will niet zeggen dat je niet echt bent, dat word er van gemaakt. Ook de vleselijke van Israel zijn nog steeds Abrahams zaad. Jezus in niet onze Hogepriester, maar Israels Hogepriester, dat is nooit aan heidenen beloofd.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Willempie:

Daarover staan erg veel profetieën in de Bijbel maar als je Israël alleen nog maar vergeestelijkt kun je die niet meer begrijpen en kloppen ze ook van geen kant. Ze snijden dan gewoon geen hout meer. En uiteindelijk negeren we ze dan maar en onderzoeken het ook niet verder, zelfs indien ze voor onze ogen worden vervuld. Dat is dan "toeval".  

Of zijn ze juist wel te begrijpen. Ik twijfel ernstig aan de lezing van een derde tempel. Als die profetieën alleen van toepassing zijn op Joden dan hebben wij Christenen een probleem toch? Dus ik denk dat je de meeste profetieën geestelijk moet zien. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Aristarkos:

Maar wat was de eerstgeboren der creatie? Het beeld Gods, wat God zag weerspiegelt in Zijn geest. Als je het beeld van God bent, ben je God. Een zwak voorbeeld, als jij in de spiegel kijkt zie je niet iemand anders maar jezelf.

Als je naar de term eerstgeborene kijkt dan is dat meestal het kind dat als eerste geboren werd. Dit kind had speciale voorrechten. Kijk naar het verhaal van Jacob en Esau. Openbaring noemt Jezus de eerstgeborene van de hele schepping. Lijkt me duidelijk wat daar mee bedoelt wordt. 

Als jij een afdruk maakt van een munt of zo, dan lijkt die afdruk heel veel op die munt, maar het is die originele munt niet. De eigenschappen lijken er heel veel op, maar je kunt er niet mee betalen. Het beeld van die spiegel gaat ook niet op. Het weerkaatste beeld is een weerspiegeling van jezelf. Maar geef die weerspiegeling maar eens een tik op z'n neus. Je voelt er niets van, omdat je het zelf in het vlees niet bent. Jezus had volmaakt alle eigenschappen meegekregen van Zijn Vader. 

55 minuten geleden zei Aristarkos:

Jehovah heet Israëls Koning: « Ik ben de Heere, uw Heilige, de Schepper Israëls, ulieder Koning », Jes. 43:15. Zo zegt de Heere, de Koning Israëls en Zijn Verlosser, Jes. 44:6. Christus heet de Koning Israëls, Joh. 1:50, 12:13, Mat. 27:42, Mar. 15:32. Heeft Israël twee Koningen: Jehovah en Christus. Of zijn het Dezelfde?

Israël had Jehovah als koning verworpen. Daarom kreeg Israël menselijke koningen, als eerste Saul. Deze koningen zaten als het ware op Jehovah's troon. Hizkia (of Hosea, weet niet zeker) was dacht ik de laatste koning die onder toestemming van Jehovah op de troon zat. Daarna zijn er heidense heersers, zoals de Romeinen, over Israël gaan heersen. Deze periode wordt ook wel de 'tijden der heidenen' genoemd. De periode dat er geen door Jehovah aangestelde koning op de troon zat. Op den duur zou er weer iemand op Gods troon gaan zitten en zijn deze tijden der heidenen voorbij.  Dit is natuurlijk Jezus die uit de bloedlijn van David afstamt. 

Conclusie: Jehovah en Christus zijn niet Dezelfde. 

Waarom het draait is dat Jezus de Persoon is die God gebruikt om de mensheid weer tot het reine te brengen. Hij heeft de macht van God gekregen om over ons te heersen. Net als de vroegere koningen van Israël, maar nu in het groot, de hele wereld. Na het 1000-jarig Rijk geeft Hij het Rijk weer aan Zijn Vader. Dus als bijv gezegd wordt dat Jezus de Redder is dan wordt bedoelt dat Hij het middel van Redding van God is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei sjako:

Als die profetieën alleen van toepassing zijn op Joden dan hebben wij Christenen een probleem toch?

Er staat veel profetieën in de Bijbel die Israël en ook zelfs Joden betreffen. Ik zie niet in waarom dat voor christenen een probleem zou moeten zijn. Ik zie eerder een probleem als christenen gaan aannemen dat God zijn beloften verbreekt. Maar verklaar je nader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid