Spring naar bijdragen

De ondertekenaars van het Manifest van Nashville moeten zwaar gestraft worden


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 286
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het probleem is niet dat zij geen recht hebben op een overtuiging. Dat recht hebben ze namelijk wel. En ze mogen er ook naar leven.  Het probleem met het opstellen van een manifest waarin men hun

@antoon, Als de zelfmoordcijfers onder transgenders extreem hoog is, waar zou dat dan door komen? Zou dat dan te maken hebben hoe wij als maatschappij, -gelovig en niet gelovig-met hen omgaan. Zo

1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Aha. Dus ook homo's zonder als mens te oordelen of het zonde is. Enkel Jezus is daarin bevoegd, niet Paulus, niet Mozes. 

Paulus en Mozes kregen instructies van Jezus en God. Ze waren boodschappers. Dus wat ze te zeggen hadden kwam van God. Jezus ziet alles veel evenwichtiger dat wij dat doen. Ik zal dan ook nooit iemand veroordelen want ik heb daar het recht niet toe omdat ik zelf zo'n enorme vracht bij me draag, net als ieder ander mens. Als een vader zegt: je mag niet met vuur spelen, dan zegt hij dat niet om het kind te pesten. Het zou zijn vingers wel eens kunnen branden. Zo is het ook met Jezus geboden. Hij wil het beste voor je. Je zult als Jezus werkelijk lief hebt naar Hem luisteren. Dat is Christen zijn: Jezus zien als je voorbeeld en Hem navolgen. Het is veruit de beste manier van leven.

4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Heb ik gedaan.

Dat heb je dan vlot gedaan....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ik het hierbij beter laat. Ideologie is niet mijn ding, ik zie alles anders en dat doet me telkens de zot voelen :D maar dan niet plezant zot. Ik ga het maar prettig gestoord houden. 

Ja ik lees heel snel sjako, sneller dan ik typ, tot 500 aanslagen per minuut. Maar nu even geen klavier haha. Mijn samenvatting bewijst dat ik het goed gelezen heb. ;)

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei sjako:

Paulus en Mozes kregen instructies van Jezus en God. Ze waren boodschappers. Dus wat ze te zeggen hadden kwam van God. Jezus ziet alles veel evenwichtiger dat wij dat doen. Ik zal dan ook nooit iemand veroordelen want ik heb daar het recht niet toe omdat ik zelf zo'n enorme vracht bij me draag, net als ieder ander mens. Als een vader zegt: je mag niet met vuur spelen, dan zegt hij dat niet om het kind te pesten. Het zou zijn vingers wel eens kunnen branden. Zo is het ook met Jezus geboden. Hij wil het beste voor je. Je zult als Jezus werkelijk lief hebt naar Hem luisteren. Dat is Christen zijn: Jezus zien als je voorbeeld en Hem navolgen. Het is veruit de beste manier van leven.

Dat heb je dan vlot gedaan....

Misschien heb ik het de afgelopen dagen wat ver gedreven. Laat wel duidelijk zijn dat de bijbel nog steeds het fundament van mijn geloof zie. Alleen worstel ik met bepaalde gedachten die jullie dus allemaal hebben kunnen aanschouwen. Ik geloof wel dat God Mozes geleid heeft, maar ik weet ook dat die teksten uiteindelijk door de mens geschreven zijn. We weten allemaal hoe moeilijk het soms kan zijn een simpel gevoel te beschrijven, hier beschrijft men Gods wil. Ik vraag mij af of die lijfstraffen van God of de mens zijn toenmalig denken komt? Ik herken die wetten niet in Christus, integendeel zelfs. 

Ik heb Jezus maar 1 keer kwaad weten zijn en dat is wanneer ze zijn tempel voor andere zaken gebruikten dan God te eren. Het zijn 2 compleet andere dimensies mijn inziens, het OT en het NT. Het OT is wel een prachtig boek, maar de wetten erin lijken me te menselijk eerder dan bovennatuurlijk. Daar heb je het NT voor nodig. Dat ging compleet tegen onze natuur in, Jezus was zo anders dan iedereen gewoon was te horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik geloof wel dat God Mozes geleid heeft, maar ik weet ook dat die teksten uiteindelijk door de mens geschreven zijn.

Als een directeur een brief dicteert aan zijn secretaresse, van wie is die brief dan? Van de directeur of van de secretaresse? Zo moet je dat ook zien met de Bijbel. De woorden zijn gekozen door mensen, maar de boodschap komt van God. Je ziet het ook in de evangelieën. De stijl is allemaal anders, maar de boodschap is hetzelfde. Het vult elkaar aan. Je ziet ook dat er een rode draad loopt door alle boeken heen. Boeken geschreven door verschillende personen in verschillende tijden, maar de boodschap is gelijk. Dat kan alleen maar als er een inspirator achter die boeken zit en dat is God. Je kan de Bijbel dan ook 100% vertrouwen. 

Als je doet wat de Bijbel zegt zul je geen conflicten met jezelf krijgen. Als je bijv politiek actief bent, dan zul je botsen met de woorden van Jezus. Dat er geëvangeliseerd moet worden zie je ook keer op keer in de Bijbel. Het hoort bij het volgen van Christus. Geef het tijd en bid om wijsheid.

1 minuut geleden zei thom:

Inderdaad.

En zal het gedrag voort(moeten)komen uit het geloof, de zogenaamde werken volgend op het geloof, zoals 'deugd, kennis, lankmoedigheid en ootmoed'. Best een proces. En waarbij en waardoor uiteindelijk de Liefde zich zal tonen in Godsvrucht. En Godsvrucht kan niet anders dan Liefde bevatten.

Precies, door je geloof ga je goede werken doen. Het is niet andersom. Het is de Geest die in je werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Als een directeur een brief dicteert aan zijn secretaresse, van wie is die brief dan? Van de directeur of van de secretaresse? Zo moet je dat ook zien met de Bijbel. De woorden zijn gekozen door mensen, maar de boodschap komt van God. Je ziet het ook in de evangelieën. De stijl is allemaal anders, maar de boodschap is hetzelfde. Het vult elkaar aan. Je ziet ook dat er een rode draad loopt door alle boeken heen. Boeken geschreven door verschillende personen in verschillende tijden, maar de boodschap is gelijk. Dat kan alleen maar als er een inspirator achter die boeken zit en dat is God. Je kan de Bijbel dan ook 100% vertrouwen. 

Als je doet wat de Bijbel zegt zul je geen conflicten met jezelf krijgen. Als je bijv politiek actief bent, dan zul je botsen met de woorden van Jezus. Dat er geëvangeliseerd moet worden zie je ook keer op keer in de Bijbel. Het hoort bij het volgen van Christus. Geef het tijd en bid om wijsheid.

Precies, door je geloof ga je goede werken doen. Het is niet andersom. Het is de Geest die in je werkt.

Sjako, een connectie met het bovennatuurlijke vanuit deze dimensie vraagt veel van 1. Zelfs voor Christus was het veelal een zware last. Ik betrouw wel op de bijbel, vraag me gewoon af of alle passages wel effectief de wil van God zijn. Ik denk eerder het toenmalig geestelijk kader in ons hoofd, en laat God nu net DE Geestelijke zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik herken die wetten niet in Christus, integendeel zelfs. 

 

De tijd was ook anders. Als God niet zo streng was geweest dan was er ook geen Israël geweest en ook geen Messias uit Israël. Het was noodzakelijk ter bescherming tegen de omringende volken en voor de zuivere aanbidding. Dat het nogal eens mis ging kan je volop lezen.

Zojuist zei Fundamenteel:

Ik denk eerder het toenmalig geestelijk kader in ons hoofd, en laat God nu net DE Geestelijke zijn.

God is volmaakt heilig. Hij moet Zijn wet wel volmaakt uitvoeren. Een volmaakte wet die niet door onvolmaakte mensen gehouden kan worden. De zonden werden dus bloot gelegd en leidden tot de Christus. Alleen Christus kon die volmaakt volbrengen. Je moet je dan ook geen zorgen maken als je denkt dat je je niet volmaakt aan Gods wetten kan houden. Daar is nu juist het zoenoffer van Jezus voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei sjako:

De tijd was ook anders. Als God niet zo streng was geweest dan was er ook geen Israël geweest en ook geen Messias uit Israël. Het was noodzakelijk ter bescherming tegen de omringende volken en voor de zuivere aanbidding. Dat het nogal eens mis ging kan je volop lezen.

God is volmaakt heilig. Hij moet Zijn wet wel volmaakt uitvoeren. Een volmaakte wet die niet door onvolmaakte mensen gehouden kan worden. De zonden werden dus bloot gelegd en leidden tot de Christus. Alleen Christus kon die volmaakt volbrengen. Je moet je dan ook geen zorgen maken als je denkt dat je je niet volmaakt aan Gods wetten kan houden. Daar is nu juist het zoenoffer van Jezus voor.

Maar toen God onder ons kwam als gelijke oefende Hij géén enkele wet uit maar plaatste iedereen onder genade. Met de wet uitoefenen bedoel ik dus oa lijfstraffen. Christus kon het zodanig uitleggen dat het onweerlegbaar het woord van God is. Ik mis dat echt bij veel andere profeten, al vind ik ze wel relevant. Door de bijbel zien we hoe we van gevallen steeds dichterbij God komen. Maar hoe dichterbij God dan (Christus) hoe minder er van de wet overeind blijft. Hoe is die dan vervuld? Vroeger moesten mensen in naam van God de macht uitoefenen, na Christus niet meer? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar toen God onder ons kwam als gelijke oefende Hij géén enkele wet uit maar plaatste iedereen onder genade. Met de wet uitoefenen bedoel ik dus oa lijfstraffen.

Mooi toch? Jezus was het einde van de Wet. Maar dat wil niet zeggen dat er straks geen oordeel komt. Het oordeel is gewoon verplaatst naar de jongste dag. We staan nu onder de Wet van de Christus en een Nieuw Verbond. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Mooi toch? Jezus was het einde van de Wet. Maar dat wil niet zeggen dat er straks geen oordeel komt. Het oordeel is gewoon verplaatst naar de jongste dag. We staan nu onder de Wet van de Christus en een Nieuw Verbond. 

Ik kan er met de beste wil niet bij en heb daar toch enorm mee geworsteld. Maar misschien moet ik dit even laten rijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Fundamenteel:

Hoe is die dan vervuld?

Dat stuk wat ik je gisteren liet lezen liet het verband zien tussen de Wet en Gods liefde. Jezus is pure liefde. Niemand kon die Wet zo volmaakt volbrengen omdat Jezus pure liefde IS. Hij is de belichaming van Gods liefde voor de mens. Door Jezus aan te nemen als onze Heer en Messias kunnen we in een goede verhouding komen met God omdat we dan in Christus rechtvaardig worden verklaard. Dat aannemen is een 'samenspel' tussen jou en God. Jij doet een stap naar voren en God pakt je bij de hand. Hij gaat je tot Zich trekken.

2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik kan er met de beste wil niet bij en heb daar toch enorm mee geworsteld. Maar misschien moet ik dit even laten rijpen.

Precies. Als je dat eenmaal door hebt dan gaat het steeds beter en sneller. Maar dan moet je ook wel precies weten wat God van je wilt. En dat kost wel wat inspanning door o.a. studie. Door studie van Gods Woord, gaat God je als het ware toespreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Dat stuk wat ik je gisteren liet lezen liet het verband zien tussen de Wet en Gods liefde. Jezus is pure liefde. Niemand kon die Wet zo volmaakt volbrengen omdat Jezus pure liefde IS. Hij is de belichaming van Gods liefde voor de mens. Door Jezus aan te nemen als onze Heer en Messias kunnen we in een goede verhouding komen met God omdat we dan in Christus rechtvaardig worden verklaard. Dat aannemen is een 'samenspel' tussen jou en God. Jij doet een stap naar voren en God pakt je bij de hand. Hij gaat je tot Zich trekken.

Amen. Maar bedoel je dan die link? Ja Christus plaatste ons onder genade, maar vervulde Hij de wet dan zou Hij Zijn kruis toch niet opgenomen hebben? Dat is hoe ik dat zie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Fundamenteel:

Amen. Maar bedoel je dan die link? Ja Christus plaatste ons onder genade, maar vervulde Hij de wet dan zou Hij Zijn kruis toch niet opgenomen hebben? Dat is hoe ik dat zie.

Hij vervulde pas die Wet door de grote liefdesdaad. Hij stierf als volmaakt mens voor de zonden van Adam, Hij bracht het perfecte zoenoffer, zodat het evenwicht weer is hersteld. Door hierin geloof te stellen profiteer je ook van dat offer. Hij sterft in jou plaats. Door de doop laat je zien dat je in Jezus gelooft en dat je naar Zijn voorbeeld wilt leven. Je begraaft als het ware je oude leven en komt boven water als nieuw mens.

14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar bedoel je dan die link?

Ja, het is een eerste studie bestaande uit 4 gedeelten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei sjako:

Hij vervulde pas die Wet door de grote liefdesdaad. Hij stierf als volmaakt mens voor de zonden van Adam, Hij bracht het perfecte zoenoffer, zodat het evenwicht weer is hersteld. Door hierin geloof te stellen profiteer je ook van dat offer. Hij sterft in jou plaats. Door de doop laat je zien dat je in Jezus gelooft en dat je naar Zijn voorbeeld wilt leven. Je begraaft als het ware je oude leven en komt boven water als nieuw mens.

Ja, het is een eerste studie bestaande uit 4 gedeelten.

Hij stierf door onze zondes ja. Door de kruisdood versloeg Jezus de duivel aan het kruis. Door in Hem te blijven kunnen we de duivel verslagen. Jezus vervulde de profetie spot on, alle pijlen wijzen naar Hem. I am there, ik ben er fundamenteel van overtuigd dat Jezus de weg is. Het geloof prikkelt mij alleen maar beter te worden, ook al worstel ik zo tegen. ik weet dat als ik een “destinatie” heb, deze christelijk is. Die strijd is echter geen christen onbekend.... misschien is mijn ongeloof in de mens (nu dan Mozes) wel afkomstig van mijn donkere zijde die even niet aan zelfloochening kan doen. Het moet eruit en verwerkt worden zodat ik dit finaal kan plaatsen. 

Waarom waren er lijfstraffen nodig om Gods woord te handhaven? Hoe kan Jezus die vervullen door te zeggen dat wij allemaal van de duivel zijn en geen enkele straf toepast maar ons onder genade plaatst? Verlost Hij ons dan niet eerder van de wet? De wet is maar vervuld door ons met de waanzin ervan uit te confronteren. Want als het oordeel God toekomt, en God komt als gelijke onder ons als Christus maar voert geen oordeel via een straf uit; dan kan ik er niet bij hoe die vervuld wordt. Hij liet Zijn apostelen zelfs eten op de sabbat. 

Vier gedeeltes? Ik heb 1 pagina gelezen, mijn excuses indien meer mij ontging. Ik check het nog even dubbel na.

Toch nog dezelfde tekst over 1 pagina verspreid hoor sjako, en zoveel anders is mijn mening niet. Ja er zijn ook geboden de zonen van je volk lief te hebben, heb uw naaste,lief. Maar Jezus zei daarna: heb ook uw vijand lief.

De link geeft een voorbeeld van toepassen van de wet bij moord. Maar het gaat hier wel voornamelijk over homofilie. Als je daarop een tekst zou schrijven vanuit Leviticus wordt het wel wat moeilijker mooi praten geloof ik.

bewerkt door Fundamenteel
Dt
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-5-2019 om 17:06 zei Levi:

De 2e, Wajikra/Leviticus 18.
En dan opent deze tekst met: ve-etzachar. En dat wordt door vertalers weergegeven als man, in plaats van mannelijk wat een van de letterlijke betekenissen is, máár in de spreektaal is dé gebruikte betekenis vrijwel altijd die van herinneren. En dan ineens krijgt de tekst een andere inhoud, vooral omdat de connotatie van het woord liggen die is van dwang. Als je de tekst op die wijze vertaald krijg je dus eerst de opsomming wanneer je geen sex met vrouwen mag hebben, waarna onze tekst daaraan toevoegt: herinner je dat je geen dwang mag gebruiken als je met een vrouw/echtgenote ligt. Waarom moet je dat herinneren? Omdat er juist een heel hoofdstuk aan voorbeelden is gegeven waarin het allemaal fout ging.

Sorry, maar dat is onzin. Wil je werkelijk binnen een context waarin זכר onmiddelijk wordt voorafgegaan door את suggereren dat het binnen dit verband als werkwoord kan worden vervoegd? את heeft slechts twee mogelijkheden: een aanduider van een lijdend voorwerp of het voorzetsel 'met'? Jouw vertaling is geen optie.

Citaat

De ondertekenaars van het Manifest van Nashville moeten zwaar gestraft worden

Wat mij betreft moeten ze de kast in worden gejaagd door het achterhaalde discriminerende gedachtengoed aan de publieke schandpaal te blijven nagelen. Indien een godsdienst niet evolueert en zich niet aanpast aan haar sociale leefruimte, zal het niet overleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-5-2019 om 09:28 zei sjako:

Het zijn 4 aparte artikelen. De andere drie staan ergens anders.

Als ik er 2x overgekeken heb, dan vraag ik me af waar? Ik heb op die pagina op volgende geklikt maar dan kwam ik op een getuigenis van iemand die zich bekeerde.

Op 11-5-2019 om 03:14 zei Chaim:

. Indien een godsdienst niet evolueert en zich niet aanpast aan haar sociale leefruimte, zal het niet overleven.

Dat is een paradox :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Fundamenteel:

Als ik er 2x overgekeken heb, dan vraag ik me af waar? Ik heb op die pagina op volgende geklikt maar dan kwam ik op een getuigenis van iemand die zich bekeerde

Ik moet ook even kijken want ze zijn niet aansluitend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Fundamenteel:
52 minuten geleden zei sjako:

Ik moet ook even kijken want ze zijn niet aansluitend. 

Zie je wel dat ik dan wel gelezen had wat daar stond :p

en geef toe, de tekst zou minder aardig bufferen wanneer men een ander voorbeeld dan moord zou gebruiken he? 

Er staat onderaan dat artikel

Verwante artikelen

Liefde en recht in de christelijke gemeente

Liefde en recht tegenover slechtheid

Troost voor slachtoffers van misbruik

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar hij wil me tonen hoe Jezus de wet vervulde.

Staat dat niet in Romeinen 7 en Romeinen 8 beschreven en in Galaten 3:

10 Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.
11 En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven.
12 Doch bij de wet gaat het niet om geloof, maar: wie dat doet, zal daardoor leven.
13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.
14 Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen in Jezus Christus, opdat wij de belofte des Geestes ontvangen zouden door het geloof.

?

Romeinen 13:

8 Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.

Galaten 5:

14 Want de gehele wet is in een woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Bastiaan73:

Staat dat niet in Romeinen 7 en Romeinen 8 beschreven en in Galaten 3:

10 Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.
11 En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven.
12 Doch bij de wet gaat het niet om geloof, maar: wie dat doet, zal daardoor leven.
13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.
14 Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen in Jezus Christus, opdat wij de belofte des Geestes ontvangen zouden door het geloof.

?

Romeinen 13:

8 Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.

Galaten 5:

14 Want de gehele wet is in een woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Idd zoals je eerder al eens een citaat deelde waarin de letter de dood brengt en de geest het leven.

wel, is “wie de ander liefheeft heeft de wet vervuld” de wet van Mozes vervullen? Of is dat de wet van Jezus nadat Hij leerde ook de vijand lief te hebben? Want de wet van Mozes leed tot de dood en Jezus (de enige man vrij van zonde) paste daar maar weinig van toe.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Fundamenteel:

Idd zoals je eerder al eens een citaat deelde waarin de letter de dood brengt en de geest het leven.

wel, is “wie de ander liefheeft heeft de wet vervuld” de wet van Mozes vervullen? Of is dat de wet van Jezus nadat Hij leerde ook de vijand lief te hebben? Want de wet van Mozes leed tot de dood en Jezus (de enige man vrij van zonde) paste daar maar weinig van toe.

Johannes 1:

17 ... de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.

Romeinen 7:

7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Volstrekt niet! Ja, ik zou de zonde niet hebben leren kennen, tenzij door de wet; immers, ook van de begeerlijkheid zou ik niet geweten hebben, indien de wet niet zeide: gij zult niet begeren.

...

12 Zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid