Spring naar bijdragen
Bastiaan73

De kennis van Eva of het gebrek daaraan

Aanbevolen berichten

Zojuist zei Gaitema:

Dat bedoel ik TTC. Jezus reikt het door ons heen uit. Zo zijn we de handen van Jezus.

Hoeveel handen zijn er zo ongeveer, enige schatting?

1 minuut geleden zei Willempie:

Religie is inderdaad een probleem. Een vertrouwens- en liefdesrelatie met de Schepper is de oplossing.

Dan weet je wat je kan doen, informatie is gratis geschonken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Hoeveel handen zijn er zo ongeveer, enige schatting?

Ben ik niet bij machte. Eens werd ik geholpen op een bijzondere manier door een lesbische buurvrouw die een echtscheiding met een man achter de rug heeft en geen belijdend christen is en een rouwdouwer uit een achterbuurt van Enschede van oorsprong is. 

Ze gaf me van alles waar ik toen thuis een gebrek aan had.

Het zijn miljarden handen. Vele mensen doen wel eens wat goeds. 

bewerkt door Gaitema

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei TTC:

Je weet wat je te doen staat dan, volledige overgave vanaf hier.

Doe ik. :) Elke dag en elk moment weer opnieuw. Ik ben er nog lang niet. Ik ga regelmatig op mijn bek en dan sta ik weer op om door te gaan.

bewerkt door Willempie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-1-2019 om 17:22 zei Bastiaan73:

Het Hebreeuwse woord voor 'kennis' in Genesis 2:9 en 2:17 is 'daath' (Strong's H1847).

Volgens https://biblehub.com/hebrew/1847.htm betekent dit woord:

concern (1), know (3), knowledge (81), premeditation (2), skill (1), truth (1), unintentionally* (2), what (1).

Zoals je op de door jou genoemde website kan lezen, is het woord daath afgeleid van het woord yada' (Strong's H3045).

Dit woord kennen kan gelezen worden als verkiezen/ bestemmen:

Genesis 18: 19 (HSV): Want Ik heb hem uitgekozen,  opdat hij aan zijn kinderen en zijn huis na hem bevel zou geven om de weg van de HEERE in acht te nemen, door gerechtigheid en recht te doen, opdat de HEERE over Abraham zal brengen wat Hij over hem gesproken heeft.

Job 34:4 (SV): op basis van de parallel tussen beide zinnen - kennen = kiezen:

Laat ons kiezen voor ons, wat recht is;

laat ons kennen onder ons wat goed is.

Jeremia 1:5 (HSV): Voordat Ik u in de moederschoot vormde, heb Ik u gekend; voordat u uit de baarmoeder naar buiten kwam,  heb Ik u geheiligd. Ik heb u aangesteld tot een profeet voor de volken.

Amos 3: 2 (HSV): Alleen u heb Ik gekend uit alle geslachten op de aarde.

De betekenis van yada is dus méér dan het hebben van kennis of dat je iets weet.

Buiten Genesis 2 en 3 wordt het woord kennen op drie plaatsen verbonden met de begrippen goed en kwaad (Deut 1:39, 2 Sam 19: 36 en Jona 4:11). 

Deuteronomium 1: 39 (HSV): En ook uw kleine kinderen, waarvan u zei: Zij zullen de vijand tot buit worden, en uw kinderen die heden nog geen goed of kwaad kennen, die zullen erin komen. Aan hen zal Ik het geven en zij zullen het in bezit nemen.

Deut 1:39 is de zuiverste parallel met Genesis 2, omdat in beide teksten het werkwoord yada' verbonden wordt met dezelfde naamval (accusativus). Kinderen die nog geen kennis hebben van goed en kwaad, zijn kinderen die daar nog geen verschil tussen kunnen maken. Ze kunnen nog niet uitmaken wat goed is en wat kwaad. Deze opvatting van Deut 1:39 wordt bevestigd door Jesaja 7:15 over Immanuël: hij zal boter en honing eten, zodra hij het kwade weet te verwerpen en het goede te verkiezen. Het gaat daarbij om een bepaalde leeftijd.

2Sam 19:35 (HSV): Ik ben nu tachtig jaar oud. Zou ik kunnen onderscheiden tussen goed en kwaad? Barzillai kan vanwege zijn ouderdom geen onderscheid meer maken (denk ook aan Prediker 12).

Jona 4:11 (SV): En Ik zou die grote stad Nineve niet verschonen? waarin veel meer dan honderd en twintig duizend mensen zijn, die geen onderscheid weten tussen hun rechterhand, en hun linkerhand; daartoe veel vee? Er waren 120.000 kinderen die niet konden bepalen wat hun linker- en rechterhand was.

Ook synoniemen van yada' wijzen in dezelfde richting (2Sam 14:17; 1Kon 3:9)

Door verschillende bijbelteksten te vergelijken, krijg je meer kennis van het gebruik van het woord yada'. In verband met de boom van het kennen van goed en kwaad betekent dit, dat het de boom is van het bepalen van wat goed is en wat kwaad.

Je valt onder het oordeel als je het kwade goed en het goede kwaad noemt (Jesaja 5:20 HSV): Wee hun die het kwade goed noemen en het goede kwaad; die duisternis voorstellen als licht, en licht als duisternis; die bitter voorstellen als zoet en zoet als bitter. De leiders van Israël horen het recht te kennen, maar in plaats daarvan haten ze het goede en hebben het kwade lief (Micha 3:2 HSV). In het goede, het onderwerpen aan de Heer, ligt het leven: Zoek het goede en niet het kwade, opdat u leeft! Dan zal de HEERE, de God van de legermachten, met u zijn, zoals u altijd zegt. Haat het kwade en heb het goede lief, handhaaf het recht in de poort (Amos 5: 14,15 HSV).

De slang spreekt onwaarheid als hij zegt dat de mens niet zal sterven als hij van de verboden boom eet. Maar het omver werpen van het goddelijk gebod typeert de slang juist, als hij zegt dat de mens als God zal zijn, want inderdaad maakt de mens zich daardoor aan God gelijk. Hij gaat doen wat alleen God toebehoort. God typeert de zonde van de mens op precies dezelfde wijze: Zie de mens is geworden als onzer een, kennende het goed en kwaad. Daarin heeft de mens zich aan God gelijk gemaakt, dat hij de gehoorzaamheid aan God heeft opgezegd en zelf is gaan uitmaken wat goed is en wat kwaad. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Gaitema:

Ben ik niet bij machte. Eens werd ik geholpen op een bijzondere manier door een lesbische buurvrouw die een echtscheiding met een man achter de rug heeft en geen belijdend christen is en een rouwdouwer uit een achterbuurt van Enschede van oorsprong is. Ze gaf me van alles waar ik toen thuis een gebrek aan had. Het zijn miljarden handen. Vele mensen doen wel eens wat goeds. 

Het gaat snel vooruit, we gaan van miljoenen plots naar miljarden. Herinner dat we maar met 7 miljard zijn, overmorgen is het allemaal achter de rug.

13 minuten geleden zei Willempie:

Doe ik.  Elke dag en elk moment weer opnieuw. Ik ben er nog lang niet. Ik ga regelmatig op mijn bek en dan sta ik weer op om door te gaan.

Neem anders de correcte documenten eens mee, doe dit echter niet voor je ze zelf begrijpt. Anders val je direct door de mand.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Neem anders de correcte documenten eens mee, doe dit echter niet voor je ze zelf begrijpt. Anders val je direct door de mand.

Gaan we weer over op geheimtaal? Wil je niet dat ik het begrijp?

bewerkt door Willempie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Je hebt er geen tijd voor Willempie, we hebben nog maar net de twijfel bij alle lezers weggenomen. Trop is teveel, zegt men.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

Het gaat snel vooruit, we gaan van miljoenen plots naar miljarden. Herinner dat we maar met 7 miljard zijn, overmorgen is het allemaal achter de rug.

Ik laat het hier bij. 

10 minuten geleden zei Willempie:

Die vent heeft een steekje los in de bovenkamer. 

bewerkt door Gaitema

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei TTC:

Je ziet het blijkbaar echt niet, wees bedachtzaam Gaitema. 

Ik zie dat binnen 40 jaar deze wereld op is. 100 procent inzet is nodig. 20 procent wordt gegeven. 80 procent komen we te kort. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Ik zie dat binnen 40 jaar deze wereld op is. 100 procent inzet is nodig. 20 procent wordt gegeven. 80 procent komen we te kort. 

Ja, zie vervolgens wat 'christenen' hier trachten te doen, echt niet om te lachen. We zullen wel zien wat het wordt, we hopen het beste maar vrezen het ergste.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid