Spring naar bijdragen

Bevrijdingstheologie


Aanbevolen berichten

Wat betreft bevrijdingstheologie waarin het Evangelie centraal staat, vraag stelt zich welke praktische elementen bijdragen tot het beoogde doel.

Bevrijdingstheologie is vooral in Latijns-Amerikaanse landen een populaire theologie. In de bevrijdingstheologie staat de bevrijding van de zonde centraal. In de ogen van de bevrijdingstheologen is het begrip "zonde" in de westerse benadering aan de orde bij de problematiek van het vergeven van bepaalde verkeerde handelingen van de individuele gelovige, zoals de leugen, de seksuele misdraging, oplichterij, overspel en moord. Het begrip "zonde" volgens de bevrijdingstheologen is veeleer te vinden in sociale onderdrukking, slavernij, ongelijkheid, economische onrechtvaardigheid enzovoort. Vaak sluiten bevrijdingstheologen het concept van individuele zonde zelfs uit; enkele onder hen zijn overtuigde deterministen en stonden van begin af op gespannen voet met de Rooms-katholieke geloofsleer. De radicaliteit van het Evangelie is het uitgangspunt.

Bijkomende vraag, is een redelijk debat mogelijk zonder overladen te worden met duizenden woorden die hier op zich al duizend keer verschenen zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zij zonde noemen zoals onderdrukking enz. Is ook zonde, toch benaderde Jezus zijn volgelingen en andere mensen niet strikt volgens deze theologie, hij hield zich verre van politiek, mengde zich er niet in, terwijl  we weten dat er ook toen genoeg fout zat.

basis van de leer is oa. De bergrede, als iedereen zich aan dat principe houdt is er al veel bereikt

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei antoon:

Wat zij zonde noemen zoals onderdrukking enz. Is ook zonde, toch benaderde Jezus zijn volgelingen en andere mensen niet strikt volgens deze theologie, hij hield zich verre van politiek, mengde zich er niet in, terwijl  we weten dat er ook toen genoeg fout zat. Basis van de leer is oa. De bergrede, als iedereen zich aan dat principe houdt is er al veel bereikt

Jezus pleitte mi voor transformatie waardoor hij zich indirect wel met politiek mengde, iets waar velen vandaag aan werken zonder dat ze de naam Jezus daarvoor gebruiken. In die optiek is er eigenlijk nog niets veranderd, wat gelijk ook wil zeggen dat er maar bitter weinig van begrepen werd/wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk ik ga er geen welles nietes spelletje van maken, dat is overigens voor iedereen bedoelt, als ik antwoord geef rneem ik de schrift in beschouwing met uitleggingen , duidelijk is daarin de boodschap dat Christenen zich niet met politiek  bemoeien, dat was de leer van Jezus. De eerste christenen volgden die leer ook JG volgt die leer en er zijn meer christenen die dat doen, mocht je de mening hebben dat het anders is dan graag voorleggen met onderbouwing en niet iets roepen.

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei antoon:

Kijk ik ga er geen welles nietes spelletje van maken, dat is overigens voor iedereen bedoelt, als ik antwoord geef rneem ik de schrift in beschouwing met uitleggingen , duidelijk is daarin de boodschap dat Christenen zich niet met politiek  bemoeien, dat was de leer van Jezus. De eerste christenen volgden die leer ook JG volgt die leer en er zijn meer christenen die dat doen, mocht je de mening hebben dat het anders is dan graag voorleggen met onderbouwing en niet iets roepen.

Velen rapporteren over hetzelfde, wat betreft onderbouw:

Bij tweedimensionaliteit komt de kritische splijting tussen wat bestaat en wat mogelijk is in termen van een betere en menswaardiger wereld pas echt aan de orde. In de woorden van een geestverwant van Marcuse, Ernst Bloch, klinkt dat zo: 'Was ist kann nicht wahr sein.' (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de link, door jou kan ik onderhand een verzameling van Wiki aanleggen. Hier  worden door mensen die er over denken stellingen geplaatst, niets op tegen, een Christen, iedere Christen zal ook  zijn mening hebben over goed of slecht belijd, het is wat anders om daadwerkelijk veranderingen in politiek door te voeren, daar beginnen Christenen die Jezus zijn woorden goed inschatten niet aan.

Overigens heb je nog geen voorbeelden gegeven uitgaande van de schrift dat oa. Jezus ook aan door jou genoemde stelling deed, je  roept het maar legt geen link naar een uitspraak van Jezus of welke bijbelschrijvers dan ook.

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei antoon:

Bedankt voor de link, door jou kan ik onderhand een verzameling van Wiki aanleggen. Hier  worden door mensen die er over denken stellingen geplaatst, niets op tegen, een Christen, iedere Christen zal ook  zijn mening hebben over goed of slecht belijd, het is wat anders om daadwerkelijk veranderingen in politiek door te voeren, daar beginnen Christenen die Jezus zijn woorden goed inschatten niet. Overigens heb je nog geen voorbeelden gegeven uitgaande van de schrift dat oa. Jezus ook aan door jou genoemde stelling deed, je  roept het maar legt geen link naar een uitspraak van Jezus of welke bijbelschrijvers dan ook.

Ja, dat is ook gekende materie, bij mythisch lidmaatschap lopen mensen het risico om in te boeten aan cognitieve flexbiliteit. Het wil uiteindelijk zeggen dat hetzelfde in andere woorden plots niet meer hetzelfde blijkt, in reactie daarop wordt het vaak nog erger. Dit is zowel heikele als fascinerende materie, zeker voor al wie de intrinsieke waarde van religie in het vreedzame hart draagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

TC dit slaat nergens op , ik vraag om onderbouwing vanuit de schrift, van iets wat je roept, zodra dat er is kunnen we verder de dingen uitdiepen, dit is nu ronduit prietpraat, je bent er in het verleden meer mee bezig geweest daarna kwam er een tijd dat ik dacht dat je heel, heel goede vorderingen maakte, nu ben je weer terug bij af, zo lijkt het tenminste maar het vreemdste is dat je suggesties doet naar andere mensen, zonder ook maar een onderbouwing. Met jou valt moeilijk te praten,  ik wens je overigens het beste, want als persoon ben je er niet minder om, voor mij niet althans.

ik bewerk mijn post nog even, je moet de link leggen tussen Bijbelpassages en de gegeven stelling of Wiki.

waar kunnen we leren dat Jezus dat voorstond, als dat zo is ben ik zeer benieuwd

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei antoon:

TC dit slaat nergens op , ik vraag om onderbouwing vanuit de schrift, van iets wat je roept, zodra dat er is kunnen we verder de dingen uitdiepen, dit is nu ronduit prietpraat, je bent er in het verleden meer mee bezig geweest daarna kwam er een tijd dat ik dacht dat je heel, heel goede vorderingen maakte, nu ben je weer terug bij af, zo lijkt het tenminste maar het vreemdste is dat je suggesties doet naar andere mensen, zonder ook maar een onderbouwing. Met jou valt moeilijk te praten,  ik wens je overigens het beste, want als persoon ben je er niet minder om, voor mij niet althans. ik bewerk mijn post nog even, je moet de link leggen tussen Bijbelpassages en de gegeven stelling of Wiki. waar kunnen we leren dat Jezus dat voorstond, als dat zo is ben ik zeer benieuwd.

Lees je ooit wat mensen schrijven? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik lees alles wat mensen schrijven en daar reageer ik op met een antwoord, maar bij jou is het wel zo een vreemde zaak, je lijkt geen antwoord te kunnen geven, en verschuil je nu in de slachtoffer rol.

TC wat denk je is het geen tijd om normaal te doen, volgens mij kan je het zeker, maar om de een of andere reden verschuil jij je in een glazen huis met een status aparte, dat je geen uitleg verschuldigd ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei antoon:

Ja ik lees alles wat mensen schrijven en daar reageer ik op met een antwoord, maar bij jou is het wel zo een vreemde zaak, je lijkt geen antwoord te kunnen geven, en verschuil je nu in de slachtoffer rol. TC wat denk je is het geen tijd om normaal te doen, volgens mij kan je het zeker, maar om de een of andere reden verschuil jij je in een glazen huis met een status aparte, dat je geen uitleg verschuldigd ben.

Niet dus, misschien kan je de OP nog eens herlezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei antoon:

Iets roepen wederom, hoe lang gaat dit duren, verlos mij eens dan, dat lijkt mij Christelijk, en geef tekst uit de schrift, waarbij ik zeg dat het niet eens onnozel hoeft te lijken, dan kunnen we van prietpraat transformeren naar discussie.

Jezus heeft het over spirituele groei.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei antoon:

Groei dat klopt inderdaad, bedankt, het zou nog mooier zijn als we de verzen centraal stellen ook met het omliggende gedeelte,  vaak kunnen we dan opmerken wat Jezus of de Bijbelschrijvers precies bedoelt kan hebben, het kan ook weleens anders zijn dan we eerst vermoeden.

Bijkomende vraag, is een redelijk debat mogelijk zonder overladen te worden met duizenden woorden die hier op zich al duizend keer verschenen zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het hoeven er maar enkelen te zijn, in veel vraagstukken heb ik gemerkt dat een paar omliggende teksten voldoende zijn. Ik studeer ook nog steeds, ook ik heb weleens afgevraagd bij een vraagstuk wat de bedoeling is , in naastgelegen verzen zijn mij goede antwoorden gegeven, ook in teksten elders die in de lijn liggen, een heel enkele keer is het dat ik niet genoeg hebt aan ongeveer 3 of 4, stuks, maar meer dan 10 verzen komt niet voor.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei antoon:

Het hoeven er maar enkelen te zijn, in veel vraagstukken heb ik gemerkt dat een paar omliggende teksten voldoende zijn. Ik studeer ook nog steeds, ook ik heb weleens afgevraagd bij een vraagstuk wat de bedoeling is , in naastgelegen verzen zijn mij goede antwoorden gegeven, ook in teksten elders die in de lijn liggen, een heel enkele keer is het dat ik niet genoeg hebt aan ongeveer 3 of 4, stuks, maar meer dan 10 verzen komt niet voor.

Dan staat er 'de radicaliteit van het Evangelie', dit betekent 'aan de wortel' dat dubbel kan beschouwd worden. Ten individuele titel betekent dit een transformatie in de vorm van spirituele groei die zich doorzet in een aangepaste modus operandi in woord en daad. In praktijk resulteert dit in het aanleveren van remedies die het doel dienen, dit is vreedzaam maar betekent niet dat er geen chaotische verwarring en tumult kan ontstaan. Zo bijvoorbeeld:

Derde orde vernieuwingen komen niet zo vaak voor want ze ontregelen en de meeste mensen houden daar niet zo van. Je kunt derde orde vernieuwingen niet plannen of sturen en de meeste managers vinden dat ongemakkelijk. Het idee van derde orde vernieuwingen is voor veel mensen een verleidelijke gedachte die warme gevoelens oproept. Het is tegelijkertijd ook een meerduidig concept vol onzekerheden die de meeste mensen liever uit de weg gaan. Geregeld worden tweede orde veranderingen of zelfs eerste orde verbeteringen geduid als een derde orde zoektocht vanwege het jubeljargon en een romantisch verlangen naar iets nieuws of omdat zich onzekerheid voordoet in het verloop van de verandering. Het is echter de vraag of die onzekerheid deel uit maakt van de vernieuwing of een gevolg is van een slecht doordachte verandering. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei antoon:

waar kunnen we leren dat Jezus dat voorstond, als dat zo is ben ik zeer benieuwd

Marcus 9:9-10 - 9 Toen ze de berg afdaalden, zei hij tegen hen dat ze aan niemand mochten vertellen wat ze hadden gezien voordat de Mensenzoon uit de dood zou zijn opgestaan. 10 Ze namen zijn woorden ter harte, maar vroegen zich onder elkaar wel af wat hij bedoelde met deze opstanding uit de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei antoon:

Groei dat klopt inderdaad, bedankt, het zou nog mooier zijn als we de verzen centraal stellen ook met het omliggende gedeelte,  vaak kunnen we dan opmerken wat Jezus of de Bijbelschrijvers precies bedoelt kan hebben, het kan ook weleens anders zijn dan we eerst vermoeden.

Dit is het geschenk van de Heilige Geest. De Heilige Geest is onze grootste helper en "heiliger". Als wij ons overgeven aan Zijn leiding, dan heeft Hij de macht om ons te helpen zonden te weerstaan en positieve veranderingen door te voeren. "Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten." (Galaten 5:16)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid