Spring naar bijdragen

het Nieuwe testament iets NIEUWS??


Aanbevolen berichten

Als Jezus/Yeshua al het oude heeft weggedaan en iets nieuws bracht.

Waarom moet je dan nog volgens Hem zelf naar Mozes luisteren of dat al Zijn werken door Mozes zijn opgeschreven bij:

  • de OPSTANDING ; Luk.16 :31 Indien zij Mozes en de profeten niet horen, zo zullen zij ook, al waren het, dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen.
  • ZIJN LEVEN; Luk 24:27 En begonnen hebbende van Mozes en van al de profeten, legde Hij hun uit, in al de Schriften, hetgeen van Hem geschreven was.
  • GELOOF in Jezus; Joh.5:46 Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven.
  • Jezus de beloofde PROFEET; Hand.3:22 Want Mozes heeft tot de vaderen gezegd: De Heere, uw God, zal u een Profeet verwekken, uit uw broederen, gelijk mij; Dien zult gij horen, in alles, wat Hij tot u spreken zal.
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Peter79:

Je ogen moeten eerst geopend worden voor je zijn koninkrijk kan zien. Dan zul je zien wat het nieuwe is en hoe Mozes daarvan heeft getuigd.

Volgens mij zegt Yeshua keer op keer dat Hij niet iets nieuwe kwam brengen maar dat de boodschap wat Hij bracht al sinds Mozes bestond incl het evangelie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat Mozes en de profeten van Hem getuigen. Het is natuurlijk niet zo dat het ‘oude’ niet meer geldig is. Het heeft wel een andere context gekregen omdat de Messias de Wet vervult heeft en we nu onder de genadewet leven, de Wet van de Christus. Deze overlapt ten dele de oude Wet. Maar bijv de spijswetten etc zijn voor Christenen niet meer geldig. Maar het NT is een voortzetting van het OT.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Peter79:

Als Jezus niets nieuws deed, zou Hij niet gekruisigd zijn en zou het evangelie niet de wereld over zijn gegaan. 

kan je dat toelichten? ik volg je niet

35 minuten geleden zei sjako:

Omdat Mozes en de profeten van Hem getuigen. Het is natuurlijk niet zo dat het ‘oude’ niet meer geldig is. Het heeft wel een andere context gekregen omdat de Messias de Wet vervult heeft en we nu onder de genadewet leven, de Wet van de Christus. Deze overlapt ten dele de oude Wet. Maar bijv de spijswetten etc zijn voor Christenen niet meer geldig. Maar het NT is een voortzetting van het OT.

Als dit waar zou zijn dat klopt oa deze waarheid niet die Yeshua van zichzelf zegt Hand.3:22 Want Mozes heeft tot de vaderen gezegd: De Heere, uw God, zal u een Profeet verwekken, uit uw broederen, gelijk mij; Dien zult gij horen, in alles, wat Hij tot u spreken zal.

En vind je het niet vreemd dat heel het oude testament,  Iedereen de wet moet doen, ze ongehoorzaam zijn aan de wet en uiteindelijk daarom uit het land verdreven worden. Dat YHWH keer op keer smeekt dat ze zich omkeren terug naar Hem en dat alle profetieen melden dat er een dag komt dat zij dat zullen doen geholpen door de HG die Zijn wet in hun harten legt en vervolgens is alles voor niets geweest want het hoeft ploteseling niet meer.

Een ieder (hele volken) die in de vloek / ban kwam omdat ze de wet niet deden, oorlogen, hongersnoden en verbanningen. 

Dat tot op de laatste blz van het oude testament, de laatste verzen met klem aandacht voor de wet van Mozes wordt gvraagd en waar Johannes al wordt aangekondigd als voorbode van YHWH. => maar dat zal aan mij liggen dat ik dat wel vreemd vind.

Mal4:4 Gedenk der wet van Mozes, Mijn knecht, die Ik hem bevolen heb op Horeb aan gans Israël, der inzettingen en rechten.

5 Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.

6 En hij zal het hart der vaderen tot de kinderen wederbrengen, en het hart der kinderen tot hun vaderen; opdat Ik niet kome, en de aarde met den ban sla.

 

 

bewerkt door Raymond B
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Raymond B:

Waarom moet je dan nog volgens Hem zelf naar Mozes luisteren of dat al Zijn werken door Mozes zijn opgeschreven bij

Het vervolgverhaal.

3 uur geleden zei sjako:

Maar het NT is een voortzetting van het OT.

Alleen het laatste boek is nog interessant, over morgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Raymond B:

Volgens mij zegt Yeshua keer op keer dat Hij niet iets nieuwe kwam brengen maar dat de boodschap wat Hij bracht al sinds Mozes bestond incl het evangelie

Als Jezus niets nieuws deed, zou Hij niet gekruisigd zijn en zou het evangelie niet de wereld over zijn gegaan.

 

Het is geen wonder dat je overeenkomst vindt met Mozes. Jezus zegt dit zelf als zijn bediening start: Laat het nu gebeuren, want op deze wijze past het ons alle gerechtigheid te vervullen (Mattheus 3:15 HSV). Om iets te vervullen, moet er iets zijn wat je kan vullen, bijvoorbeeld een fles die je met water vult. Maar vervullen is ook dat je iets gaat doen, wat in een boek in letters staat opgeschreven. Het geschreven woord wordt dan werkelijkheid. Jezus voert het script uit: Zie, Ik kom – in de boekrol is over Mij geschreven – om Uw wil te doen, o God (Hebreeën 10:7 HSV). 

In die boekrol is dus van Jezus geschreven. Ieder ander die de wet houdt en liefheeft, zou dus bij Hem uit moeten komen, want Mozes schrijft over Hem. En ieder die de wet houdt, vervult wellicht de wet (de taken hem opgedragen), maar vervult die wet niet zoals Jezus dat wel deed (profetische vervulling). Daarom doet Jezus iets nieuws. Dat exclusieve van Jezus komt ook in Openbaring naar voren: Zie,  de Leeuw Die uit de stam van Juda is,  de Wortel van David, heeft overwonnen om de boekrol te openen en zijn zeven zegels te verbreken (Openbaring 5:5 HSV).

Wat is nog meer nieuw? (ik beperk me even tot Mattheus 1-20)

Toen Jezus deze woorden had geëindigd, gebeurde het dat de menigte versteld stond van Zijn onderricht, want Hij onderwees hen als gezaghebbende en niet zoals de schriftgeleerden (Mattheus 5: 28 en 29 HSV).

De mensen verwonderden zich en zeiden: Wat voor Iemand is Dit, dat zelfs de winden en de zee Hem gehoorzaam zijn? (Mattheus 8:27 HSV).

Maar opdat u zult weten dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde zonden te vergeven (toen zei Hij tegen de verlamde): Sta op, neem uw bed op en ga naar uw huis (Mattheus 9:6 HSV).

Jezus zei tegen hen:  De bruiloftsgasten kunnen toch niet treuren zolang de Bruidegom bij hen is? Maar de dagen zullen komen dat de Bruidegom van hen weggenomen zal zijn, en dan zullen zij vasten (Mattheus 9: 15 HSV).

Toen Johannes in de gevangenis over de werken van Christus gehoord had, stuurde hij twee van zijn discipelen, en zei tegen Hem: Bent U het Die komen zou, of verwachten wij een ander? En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Ga heen en bericht Johannes wat u hoort en ziet: blinden worden ziende en kreupelen kunnen lopen; melaatsen worden gereinigd en doven kunnen horen; doden worden opgewekt en aan armen wordt het Evangelie verkondigd; en zalig is hij die aan Mij geen aanstoot neemt (Mattheus 11:2-6 HSV).

Want de Zoon des mensen is Heere, óók van de sabbat (Mattheus 12:8 HSV).

Maar als Ik door de Geest van God de demonen uitdrijf, dan is het Koninkrijk van God bij u gekomen (Mattheus 12:28 HSV).

Want voorwaar, Ik zeg u  dat veel profeten en rechtvaardigen verlangd hebben te zien wat u ziet, en zij hebben het niet gezien; en te horen wat u hoort, en zij hebben het niet gehoord (Mattheus 13:17 HSV).

Simon Petrus antwoordde en zei: U bent de Christus, de Zoon van de levende God. En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard,  maar Mijn Vader, Die in de hemelen is (Mattheus 16: 16-17 HSV).

Hij zei tegen hen: Mozes heeft vanwege de hardheid van uw hart u toegestaan uw vrouw te verstoten; maar van het begin af is het zo niet geweest. Maar Ik zeg u: Wie zijn vrouw verstoot anders dan om hoererij en met een ander trouwt, die pleegt overspel, en wie met de verstotene trouwt, pleegt ook overspel (Mattheus 19: 8-9 HSV).

Nogmaals zeg Ik u: Het is gemakkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat. Toen Zijn discipelen dit hoorden, stonden zij versteld en zeiden: Wie kan dan zalig worden? Maar Jezus keek hen aan en zei tegen hen: Bij de mensen is dat onmogelijk,  maar bij God zijn alle dingen mogelijk (Mattheus 20: 24-26 HSV).

 

Dus: met Jezus is er iets compleets nieuws, namelijk de vervulling van Mozes. Voor ieder die Jezus' woorden begrijpt en ter harte neemt, geldt: Daarom, iedere schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk aan een heer des huizes die uit zijn voorraad nieuwe en oude dingen tevoorschijn haalt (Mattheus 13:52 HSV). De Joden namen geen aanstoot aan Jezus omdat Hij Mozes hield, maar omdat Hij méér is dan een gewoon mens. Daarom wilden ze Hem doden en dat is ook gebeurd. Tenslotte, Mozes maakte onderscheid tussen Israël en de volken; Israël mocht zich niet met de volken vermengen. Maar Jezus gebiedt om de volken tot discipelen te maken. Dat is iets heel nieuws, dat Israël niet heeft voortgebracht.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Peter79:

Als Jezus niets nieuws deed, zou Hij niet gekruisigd zijn en zou het evangelie niet de wereld over zijn gegaan.

 

1)Het is geen wonder dat je overeenkomst vindt met Mozes. Jezus zegt dit zelf als zijn bediening start: Laat het nu gebeuren, want op deze wijze past het ons alle gerechtigheid te vervullen (Mattheus 3:15 HSV). Om iets te vervullen, moet er iets zijn wat je kan vullen, bijvoorbeeld een fles die je met water vult. Maar vervullen is ook dat je iets gaat doen, wat in een boek in letters staat opgeschreven. Het geschreven woord wordt dan werkelijkheid. Jezus voert het script uit: Zie, Ik kom – in de boekrol is over Mij geschreven – om Uw wil te doen, o God (Hebreeën 10:7 HSV). 

2)In die boekrol is dus van Jezus geschreven. Ieder ander die de wet houdt en liefheeft, zou dus bij Hem uit moeten komen, want Mozes schrijft over Hem. En ieder die de wet houdt, vervult wellicht de wet (de taken hem opgedragen), maar vervult die wet niet zoals Jezus dat wel deed (profetische vervulling). Daarom doet Jezus iets nieuws. Dat exclusieve van Jezus komt ook in Openbaring naar voren: Zie,  de Leeuw Die uit de stam van Juda is,  de Wortel van David, heeft overwonnen om de boekrol te openen en zijn zeven zegels te verbreken (Openbaring 5:5 HSV).

3)Wat is nog meer nieuw? (ik beperk me even tot Mattheus 1-20)

Toen Jezus deze woorden had geëindigd, gebeurde het dat de menigte versteld stond van Zijn onderricht, want Hij onderwees hen als gezaghebbende en niet zoals de schriftgeleerden (Mattheus 5: 28 en 29 HSV).

De mensen verwonderden zich en zeiden: Wat voor Iemand is Dit, dat zelfs de winden en de zee Hem gehoorzaam zijn? (Mattheus 8:27 HSV).

Maar opdat u zult weten dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde zonden te vergeven (toen zei Hij tegen de verlamde): Sta op, neem uw bed op en ga naar uw huis (Mattheus 9:6 HSV).

Jezus zei tegen hen:  De bruiloftsgasten kunnen toch niet treuren zolang de Bruidegom bij hen is? Maar de dagen zullen komen dat de Bruidegom van hen weggenomen zal zijn, en dan zullen zij vasten (Mattheus 9: 15 HSV).

Toen Johannes in de gevangenis over de werken van Christus gehoord had, stuurde hij twee van zijn discipelen, en zei tegen Hem: Bent U het Die komen zou, of verwachten wij een ander? En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Ga heen en bericht Johannes wat u hoort en ziet: blinden worden ziende en kreupelen kunnen lopen; melaatsen worden gereinigd en doven kunnen horen; doden worden opgewekt en aan armen wordt het Evangelie verkondigd; en zalig is hij die aan Mij geen aanstoot neemt (Mattheus 11:2-6 HSV).

4)Want de Zoon des mensen is Heere, óók van de sabbat (Mattheus 12:8 HSV).

Maar als Ik door de Geest van God de demonen uitdrijf, dan is het Koninkrijk van God bij u gekomen (Mattheus 12:28 HSV).

Want voorwaar, Ik zeg u  dat veel profeten en rechtvaardigen verlangd hebben te zien wat u ziet, en zij hebben het niet gezien; en te horen wat u hoort, en zij hebben het niet gehoord (Mattheus 13:17 HSV).

Simon Petrus antwoordde en zei: U bent de Christus, de Zoon van de levende God. En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard,  maar Mijn Vader, Die in de hemelen is (Mattheus 16: 16-17 HSV).

Hij zei tegen hen: Mozes heeft vanwege de hardheid van uw hart u toegestaan uw vrouw te verstoten; maar van het begin af is het zo niet geweest. Maar Ik zeg u: Wie zijn vrouw verstoot anders dan om hoererij en met een ander trouwt, die pleegt overspel, en wie met de verstotene trouwt, pleegt ook overspel (Mattheus 19: 8-9 HSV).

Nogmaals zeg Ik u: Het is gemakkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat. Toen Zijn discipelen dit hoorden, stonden zij versteld en zeiden: Wie kan dan zalig worden? Maar Jezus keek hen aan en zei tegen hen: Bij de mensen is dat onmogelijk,  maar bij God zijn alle dingen mogelijk (Mattheus 20: 24-26 HSV).

 

5)Dus: met Jezus is er iets compleets nieuws, namelijk de vervulling van Mozes. Voor ieder die Jezus' woorden begrijpt en ter harte neemt, geldt: Daarom, iedere schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk aan een heer des huizes die uit zijn voorraad nieuwe en oude dingen tevoorschijn haalt (Mattheus 13:52 HSV). De Joden namen geen aanstoot aan Jezus omdat Hij Mozes hield, maar omdat Hij méér is dan een gewoon mens. Daarom wilden ze Hem doden en dat is ook gebeurd. Tenslotte, Mozes maakte onderscheid tussen Israël en de volken; Israël mocht zich niet met de volken vermengen. Maar Jezus gebiedt om de volken tot discipelen te maken. Dat is iets heel nieuws, dat Israël niet heeft voortgebracht.

 

Peter, bedankt voor je commentaar.

ik heb er nrs bij gezet zodat je weet hoe ik er over denkt bij de juiste item.

1)Ik begrijp het zoals je het omschrijft, het was idd nieuw wat Yeshua deed.

Maar het was niet nieuw in de zin dat het iets anders was, Bijbels vervullen is nl het 100% doen of invullen zoals het bedoeld is.

Daarom verklaarde Yeshua het als; er staat geschreven maar...., Hij gaf de juiste betekenis zoals de Messias dat ook zou gaan doen, dat is de Torah verklaren.

2) nogmaals het was dus niet nieuw voor hem maar wel voor de mensen. Een bekende kreet die ik veel hoorde was;" Alles draait om Jezus" en dat klopt.

Als je dat werkelijk gelooft en op de Bijbel projecteerd dan is alles wat er in de Bijbel staat opgeschreven aan gebeurtenissen een schaduw van Yeshua, Zijn volk en Zijn koninkrijk. En dit bedoelt Hij dus ook zelf letterlijk als Hij verklaart dat alles wat door Mozes en de Profeten staat opgeschreven over Hem gaan.

3) Yeshua laat hier en in de evangelien zien dat Hij de beloofde profeet, de Messias, de zoon van David was, door die dingen te doen die alleen YHWH kan doen.

wederom niet nieuw maar ter bevestiging dat Hij het werkelijk was.

4) Heer van wat??

verder zie nr 3

5) Yeshua deed perfect de wet van Mozes ( anders was Hij niet zonder zonde, zonde is overtreding van de wet) maar hij legde wel uit wat die wet precies inhield. De hoofd reden dat ze Hem wilde doden was omdat de religieuzen een ieder hadden wijsgemaakt dat Yeshua, Mozes (de wet) had overtreden, en dus een vals profeet was die gedood moest worden. en uiteindelijk hadden ze door valse beschuldigingen precies om deze reden dat Yeshua tegen Mozes zou zijn ingegaan, de bevolking misleid.

Dit deden ze door oa de zelfbedachte wetten, waar Yeshua elke keer tegen in ging, alzijnde als wetten van de Torah te weergeven.

Dit deden ze ook met Stafanus en met Paulus en ieder ander die Mozes / Yeshua wilde volgen.

Voor de mensen was het dus nieuw omdat niemand dan God Zijn Eigen Woord in die tijd kon uitleggen.

Er waren geen profeten meer, geen Koningen of andere door God gezondenen, Johannes bereide daarom de weg om de mensen weer terug te brengen in herinnering te brengen naar de vaderen (Abraham, Izaak en Jacob)

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-1-2019 om 16:38 zei sjako:

Omdat Mozes en de profeten van Hem getuigen. Het is natuurlijk niet zo dat het ‘oude’ niet meer geldig is. Het heeft wel een andere context gekregen omdat de Messias de Wet vervult heeft en we nu onder de genadewet leven, de Wet van de Christus. Deze overlapt ten dele de oude Wet. Maar bijv de spijswetten etc zijn voor Christenen niet meer geldig. Maar het NT is een voortzetting van het OT.

God heeft inderdaad de wet vervuld, toen Hij als Mens op aarde was, toen Hij voor ons aan het kruis gestorven is, voor onze zonden, toen Hij letterlijk opstond uit de dood. En, daarmee geldt het oude niet meer. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen. Geen oude wijn meer in nieuwe zakken!

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei WdG:

God heeft inderdaad de wet vervuld, toen Hij als Mens op aarde was, toen Hij voor ons aan het kruis gestorven is, voor onze zonden, toen Hij letterlijk opstond uit de dood. En, daarmee geldt het oude niet meer. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen. Geen oude wijn meer in nieuwe zakken!

Als je teksten met elkaar probeert te matchen dan is het wel handig om de Bijbels wijze aan te houden, anders haal je van alles door elkaar. dit is wederom een ander topic.

Aangezien elke keer de wet  (alszijnde wat Yeshua weggedaan zou hebben) erbij wordt gehaald nu maar eens enkele teksten die betrekking hebben wat het nieuwe verbond nu eens inhoud/om draait, voor wie en wat het betekend de wet in in je hart.

 

Jer:3133 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Ez.36;27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-1-2019 om 19:58 zei TTC:
Op 13-1-2019 om 16:38 zei sjako:

Maar het NT is een voortzetting van het OT.

Alleen het laatste boek is nog interessant, over morgen.

Wie met zijn hoofd leeft in de toekomst, mist wat vandaag zijn lichaam overkomt.
Wie vandaag leert van het verleden, is bereid voor morgen.  

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-1-2019 om 19:52 zei TTC:

Ja, en driemaal is scheepsrecht. Er is enkel nog wat twijfel hoe we dit nu precies dienen te interpreteren.

Bij mij niet, ik vertrouw op wat de Bijbel zegt ; dit topic bijvoobeeld nieuw testament? het was beter als het goed was vertaald in vernieuwd.

stel;  iemand wilt een huis huren,en tekent een huurcontract. vervolgens heeft die persoon lak aan het contract en dit gaat zo jaren door, ondanks de vele waarschuwingen, totdat hij eruit wordt gezet en een ander huurder wordt aangetroken. die krijgt een nieuw contract.

Zouden de regels dan zijn gewijzigd? => nee er is alleen een nieuw contract opgesteld voor de nieuwe huurder. met dezelfde waarschuwing dat als die het contract niet nakomt ook hij verwijderde zal worden.

9 Hetgeen er geweest is, hetzelve zal er zijn, en hetgeen er gedaan is, hetzelve zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws is onder de zon.

10 Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen: Ziet dat, het is nieuw? Het is alreeds geweest in de eeuwen, die voor ons geweest zijn.

15 Hetgeen geweest is, dat is nu, en wat wezen zal, dat is alrede geweest; en God zoekt het weggedrevene;

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid