Spring naar bijdragen

Vraag over bronvermelding


Aanbevolen berichten

Ik constateer dat er regelmatig geknipt en geplakt wordt van de site van de Jehovah's getuigen, jw.org. Overigens is dit door sjako zelf bevestigd:

Citaat

Dat komt van het knippen en plakken. Op jw.org staat er een verklaring wanneer je op het sterretje klikt. Had ik weg moeten halen.

Mijn vraag: moet er bij iedere stukje, al is het slechts enkele regels, dat geknipt en geplakt wordt, een bron-vermelding staan? Voor mij wordt het er wel gemakkelijker op, scheelt een hoop zoekwerk. Ik zoek regelmatig naar de bijbehorende site. En, is het dan voldoende om - in dit geval (maar uiteraard ook voor ander plak en knip werk) - te volstaan met "Bron: jw.org", of moet de volledige url vermeld worden? Zijn er richtlijnen / eisen?

Voor de duidelijkheid: persoonlijk heb ik geen moeite met knip en plakwerk van andere sites, ook niet van jw.org, ondanks het feit dat ik de paradigma's niet deel.

Graag een reactie om misverstanden te voorkomen. Alvast hartelijk dank!

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei WdG:

Mijn vraag: moet er bij iedere stukje, al is het slechts enkele regels, dat geknipt en geplakt wordt, een bron-vermelding staan?

bron-discussies zijn typisch heel gewild om elkaar mee aan te vallen. 
Uiteindelijk wil je liever dat iemand zich baseert op echte bronnen, dus is een bron winst.
Uiteindelijk wil je liever dat iemand iets authentieks zegt, dus is een bron een last.

Maar waar alles om gaat, is dat er een gesprek komt, met waarneembare toetsbaarheden.
Dat is natuurlijk ongewenst waar uitsluitend emotie en persoonlijke ervaringen gewenst worden,
en ook waar kennis vooral is gebaseerd op emotie of geloof.

Maar in elke andere setting is inhoud winst voor wie de inhoud zoekt,
en een last voor wie de inhoud ontvlucht.
Bronvermelding is dan afhankelijk van degene die het inbrengt:
kies je voor toetsbaarheid met de bron, of identificeer je je met wat je naspreekt of citeert.

Ik vind het fijner zonder link, want dan weet je dat er iets wordt gezegd,
en 'argueing by link' is gesprekstechnisch niet erg inhoudelijk. 
Maar hoe je er ook tegenaan kijkt:
het gaat altijd om aanspreekbaarheid.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, er moet steeds een bronvermelding bij. En de tekst hoort in een "hok" voor citaten te worden geplaatst.

Bijbeltekst hoeft niet in een "hok" maar er moet wel even worden aangegeven uit welke Bijbelvertaling hij komt.

Als de bron een internetpagina is, is het handig om een link daarnaartoe te plaatsten. die kan via de het icoontje boven het invulveld waarin je je forumbericht schrijft gekozen worden. in het pop-up-scherm dat je dan krijgt kun je de URL invullen en een tekst die de lezer van je bericht ziet. Dat laatste kan weer de hele URL zijn maar dat hoeft niet. Je kunt daar bijvoorbeeld ook LINK of Bron invullen.

Hele lappen tekst citeren is niet de bedoeling en dat mag ook doorgaans niet vanwege copyright. Je forumbericht moet ook niet uitsluitend uit een citaat bestaan. Op zijn minst moet je aangeven waarom je het citaat geeft; toont het iets aan /  is het misschien iets waarover je verder wilt praten / etc. ...

Inderdaad, zoals @Tomega ook wel aangeeft, moeten citaten meer een ondersteuning zijn bij wat je aan het vertellen bent, of wat je vraagt. Dus het moet duidelijk zijn waarom je het citaat plaatst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid