Spring naar bijdragen

Alles is perfect


Aanbevolen berichten

Citaat

Het is duidelijk dat naar jouw mening verlichting of wat jij ‘onpersoonlijke verlichting’ noemt, het veranderen, letterlijk transformeren, van deze wereld betreft. Maar leraren heb ik verlichting als het tegenovergestelde daarvan horen beschrijven – als het stoppen met proberen ook maar iets te veranderen.

Nou, eigenlijk zijn beide waar. En dit paradoxale feit maakt wat verlichting is, en wat het eigenlijk betekent, zo moeilijk te bevatten voor veel zoekers – en ook voor veel leraren. De verlichtingservaring omvat twee fundamentele componenten. De ene is, eenvoudig uitgedrukt, de bevrijdende openbaring dat alles volmaakt is zoals het is – te allen tijde, overal, onder alle omstandigheden. Er vindt een diep loslaten van angst en gehechtheid plaats. De andere component is het evolutionair imperatief, zoals ik het genoemd heb, die door spiritueel ontwaken geactiveerd wordt. Deze wordt ervaren als een drang naar evolutie en totale verandering, hier en nu, ter wille van het leven zelf. Deze schijnbare paradox – dat alles volmaakt is en dat alles moet veranderen – geeft het complete beeld wat verlichting inhoudt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Deze schijnbare paradox – dat alles volmaakt is en dat alles moet veranderen – geeft het complete beeld wat verlichting inhoudt.

Deze waarheid, heet dat dan. De liefde geeft enerzijds de kennis en wetenschap en het geruststellende dat alles perfect is,
terwijl het anderzijds drijft tot het totale omdenken en vernieuwing, om het perfecte ook te doen.
Dat is 'het is volbracht' tegenover 'weest heilig, want God is heilig'.
Dat is de heldere eis van de wet, tegelijk met de barmhartigheid voor wie erin struikelt.
Dat is meer kennis en verlichting van het kwaad, tot meer kennis van het goede en wenselijke. 
Het is de volheid van het goede willen, als winnaar over het niet goed hebben gedaan.
Het is de volheid van het goede doen, als winnaar over het goede niet hebben geleerd.
Het is de leegheid van alles dat zich losmaakt van de wet van de norm  naar de spiegeling van de Wet van Mozes en de Profeten (de bijbel).
Het is de leegheid van alles wat zich losmaakt van de wet van het doen naar de Bergrede van Mattheüs 5.

Verlichting brengt perfectie, namelijk van zien wat is.
En wat is, dat vraagt om inzet naar een geest van perfect willen en een hart van perfect doen,
in het besef dat de perfectie er is, maar dan wel buiten jezelf.
Namelijk in Christus en in je toekomst,
en die ga je welgemoed tegemoet.

Helaas zie je in de praktijk nogal eens dat de norm helder wordt gezet voor wie ver weg is,
Maar zodra de praktijk dichtbij komt, wordt de norm vervangen door de liefde,
en de norm uit liefde opzij gezet, zodat per saldo liefdeloosheid heerst.
Maar perfectie leert méér norm plus méér liefde.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Tomega:

Deze waarheid, heet dat dan. De liefde geeft enerzijds de kennis en wetenschap en het geruststellende dat alles perfect is,
terwijl het anderzijds drijft tot het totale omdenken en vernieuwing, om het perfecte ook te doen.
Dat is 'het is volbracht' tegenover 'weest heilig, want God is heilig'.
Dat is de heldere eis van de wet, tegelijk met de barmhartigheid voor wie erin struikelt.
Dat is meer kennis en verlichting van het kwaad, tot meer kennis van het goede en wenselijke. 
Het is de volheid van het goede willen, als winnaar over het niet goed hebben gedaan.
Het is de volheid van het goede doen, als winnaar over het goede niet hebben geleerd.
Het is de leegheid van alles dat zich losmaakt van de wet van de norm  naar de spiegeling van de Wet van Mozes en de Profeten (de bijbel).
Het is de leegheid van alles wat zich losmaakt van de wet van het doen naar de Bergrede van Mattheüs 5.

Verlichting brengt perfectie, namelijk van zien wat is.
En wat is, dat vraagt om inzet naar een geest van perfect willen en een hart van perfect doen,
in het besef dat de perfectie er is, maar dan wel buiten jezelf.
Namelijk in Christus en in je toekomst,
en die ga je welgemoed tegemoet.

Helaas zie je in de praktijk nogal eens dat de norm helder wordt gezet voor wie ver weg is,
Maar zodra de praktijk dichtbij komt, wordt de norm vervangen door de liefde,
en de norm uit liefde opzij gezet, zodat per saldo liefdeloosheid heerst.
Maar perfectie leert méér norm plus méér liefde.

Zo, hiermee is de relatie tussen niets en iets hersteld, er zijn geen problemen meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Mijn excuses, maar ik kan me niet herinneren dat ik een meer -- zoals ze dat noemen -- zweverige tekst heb gelezen. Dit slaat nergens op.                                      Graag zoem ik in op één zin -- al heb ik mijn vragen bij alles wat hierboven staat.

Op 16-1-2019 om 17:05 zei TTC:

Dat is meer kennis en verlichting van het kwaad, tot meer kennis van het goede en wenselijke. 

Als we terug naar het begin van onze aarde gaan, naar adam en eva, horen we de slang zeggen: "God weet dat, op de dag dat u daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden en dat u als God zult zijn, goed en kwaad kennend." gen 3:5. Volgens jullie stelling heeft dit geleid tot meer kennis van het goed en wenselijke. Echter, Adam en Eva zijn uit het paradijs gezet, direct contact met God is verbroken -- dit houdt in dat de kennis van het goede en wenselijke zoals jullie het noemen, verbroken werd. De zonde (het kwade) heeft een scheiding gemaakt tussen de mens en God. Dit heeft geleid tot alle ellende van de +- afgelopen 6000 jaar.

Johannes de geliefde disciple schrijft: "En dit is de boodschap die wij van Hem gehoord hebben en aan u verkondigen,  dat God licht is en dat in Hem in het geheel geen duisternis is." 1Joh1:5  en markus 10:18 "Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God.".

Hebben wij meer kennis nodig van het kwade om het goede te leren begrijpen? - een logische vervolg redenering zou zijn dat het aan te raden is om te experimenteren met verschillende zonden om zo meer kennis van het goede te krijgen. Zonde brengt dood en ellende, onze focus dient op het Licht gericht te zijn op Jezus.

Weet eigenlijk niet eens waarom ik hierop reageer. Trek nu zelfs in twijfel of dat ze hierboven niet gewoon de boel hier in de zeik nemen. Nogmaals, ik ben zelden zo een belachelijke redenering tegen gekomen.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Servant:

Als we terug naar het begin van onze aarde gaan, naar adam en eva, horen we de slang zeggen: "God weet dat, op de dag dat u daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden en dat u als God zult zijn, goed en kwaad kennend." gen 3:5. Volgens jullie stelling heeft dit geleid tot meer kennis van het goed en wenselijke. Echter, Adam en Eva zijn uit het paradijs gezet, direct contact met God is verbroken -- dit houdt in dat de kennis van het goede en wenselijke zoals jullie het noemen, verbroken werd. De zonde (het kwade) heeft een scheiding gemaakt tussen de mens en God. Dit heeft geleid tot alle ellende van de +- afgelopen 6000 jaar. Johannes de geliefde disciple schrijft: "En dit is de boodschap die wij van Hem gehoord hebben en aan u verkondigen,  dat God licht is en dat in Hem in het geheel geen duisternis is." 1Joh1:5  en markus 10:18 "Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God.". Hebben wij meer kennis nodig van het kwade om het goede te leren begrijpen? - een logische vervolg redenering zou zijn dat het aan te raden is om te experimenteren met verschillende zonden om zo meer kennis van het goede te krijgen. Zonde brengt dood en ellende, onze focus dient op het Licht gericht te zijn op Jezus. Weet eigenlijk niet eens waarom ik hierop reageer. Trek nu zelfs in twijfel of dat ze hierboven niet gewoon de boel hier in de zeik nemen. Nogmaals, ik ben zelden zo een belachelijke redenering tegen gekomen.

Misschien is minder tekst eenvoudiger, net zoals het aanleiding kan geven tot nog veel meer vragen.

  1. we kunnen kennis nemen van het spel van goed en kwaad en daarbinnen naar geluk streven.
  2. wie is er die kennis neemt van het spel van goed en kwaad?

In praktijk loopt het altijd door elkaar heen waardoor steeds chaos en tumult ontstaat, als een mallemolen kan dit eeuwig blijven duren.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De slang is nochtans breed te benaderen in de mythologie en symboliek. 

Iets met de kundalini, maar daar ga ik hedendaags met een enorme grote bocht rond. Dat zijn deurtjes die ge beter onbeschermd dicht laat.

Op 16-1-2019 om 15:15 zei TTC:

Nou, eigenlijk zijn beide waar. En dit paradoxale feit maakt wat verlichting is, en wat het eigenlijk betekent, zo moeilijk te bevatten voor veel zoekers – en ook voor veel leraren. De verlichtingservaring omvat twee fundamentele componenten. De ene is, eenvoudig uitgedrukt, de bevrijdende openbaring dat alles volmaakt is zoals het is – te allen tijde, overal, onder alle omstandigheden. Er vindt een diep loslaten van angst en gehechtheid plaats. De andere component is het evolutionair imperatief, zoals ik het genoemd heb, die door spiritueel ontwaken geactiveerd wordt. Deze wordt ervaren als een drang naar evolutie en totale verandering, hier en nu, ter wille van het leven zelf. Deze schijnbare paradox – dat alles volmaakt is en dat alles moet veranderen – geeft het complete beeld wat verlichting inhoudt.

Alles was volmaakt. Nu worden we alleen maar zieker en zieker. Zeggen ze dat we steeds ouder worden, ik zie dat niet rond mij gebeuren 21e eeuw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei TTC:

Het is nog steeds volmaakt, mensen hebben nog steeds liever vrede dan oorlog.

Neen broeder, de duivel zijn toorn gaat als een tierelier tekeer. Onze aarde gaat gebukt onder de macht van de duistere zijde die al millennia oorlogen voedt. Deze leert uit verlies en werd steeds meer geslepen en zal met een knaller ondergaan. 

Vandaag is quasi ieder mens onder diens gezag, al dan niet bewust. Zijn intrede is gaande en de inleiding daarvan is toch zeer fysiek zichtbaar. Als je anders kijkt dan wat men op de oppervlakte wil aantonen kan men best niet slordig zijn, het ligt er vingerdik op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Fundamenteel:

Neen broeder, de duivel zijn toorn gaat als een tierelier tekeer. Onze aarde gaat gebukt onder de macht van de duistere zijde die al millennia oorlogen voedt. Deze leert uit verlies en werd steeds meer geslepen en zal met een knaller ondergaan. Vandaag is quasi ieder mens onder diens gezag, al dan niet bewust. Zijn intrede is gaande en de inleiding daarvan is toch zeer fysiek zichtbaar. Als je anders kijkt dan wat men op de oppervlakte wil aantonen kan men best niet slordig zijn, het ligt er vingerdik op.

Zie je, je reageert spontaan op het kwade, anderen slapen en reageren niet. Toch perfect zoals het is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Fundamenteel:

Moet er dan iemand op reageren? :) Maar is dat niet meestal zo? Dat goede raad in dovemansoren verdwijnt?

Nee, meestal is dat niet zo, het zou anders ook absurd worden om over wedergeboorten te spreken. Die dovemansoren zijn traditie, men is immers met heel andere dingen bezig, er is gewoon geen tijd om hier ernstig over na te denken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Nee, meestal is dat niet zo, het zou anders ook absurd worden om over wedergeboorten te spreken. Die dovemansoren zijn traditie, men is immers met heel andere dingen bezig, er is gewoon geen tijd om hier ernstig over na te denken. 

Dat komt omdat de mensheid een blinde vlek heeft. Ik heb een sjamanistisch ritueel en “zweethutjes” nodig gehad bewust met mezelf en de wereld te worden. Zonder die ervaringen had ik nog oogkleppen en was ik wellicht nog zeer narcistisch geaard. Het is door de demonen langs mijn kant te verjagen dat ik de duivel en diens praktijken snel herken. Je weet dat ik ver kan gaan en geen ervaring geschuwd heb tot ik me verbrandde, play with fire and you’ll get burned. Of je de duivel nu als persoon of energie ziet, den boze heeft grip op de menselijke psyche, ze vervreemd ons van God/onze natuur en transformeert ons in cyborg waarin totale mind control gaat komen.(MK ultra)

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat komt omdat de mensheid een blinde vlek heeft. Ik heb een sjamanistisch ritueel en “zweethutjes” nodig gehad bewust met mezelf en de wereld te worden. Zonder die ervaringen had ik nog oogkleppen en was ik wellicht nog zeer narcistisch geaard. Het is door de demonen langs mijn kant te verjagen dat ik de duivel en diens praktijken snel herken. Je weet dat ik ver kan gaan en geen ervaring geschuwd heb tot ik me verbrandde, play with fire and you’ll get burned. Of je de duivel nu als persoon of energie ziet, den boze heeft grip op de menselijke psyche, ze vervreemd ons van God/onze natuur en transformeert ons in cyborg waarin totale mind control gaat komen.(MK ultra)

Die blinde vlek is eenvoudig transparant te maken, veel mensen weten dat. Niet eens zo moeilijk om te begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Neen net niet. Ik stond daar machteloos en heb per abuus een bril in handen gekregen met magische lenzen. I was stuck into my own matrix until the Overself hit me.

Het is eenvoudig transparant te maken, het zegt niet dat jij dat ook moet doen. Sowieso is het nu te laat voor je, je hebt een andere keuze gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Het is eenvoudig transparant te maken, het zegt niet dat jij dat ook moet doen. Sowieso is het nu te laat voor je, je hebt een andere keuze gemaakt.

Wat wil je dan transparant maken? Het monetaire? Dat is toch grotendeels gebeurd? Weet je nog toen men zei “er is geen geld voor een basisinkomen?” Waarop die initiatiefnemers dan vrachtwagens lieten komen met miljoenen geld (in kleine centjes welkswaar) en brulden: “Hoezo er is geen geld?” Het zijn reuzen waar je tegen staat TTC, hoe transparant je dat systeem ook maakt.... Als aantonen dat de EU samenwerkte met jihadisten en mede verantwoordelijk is aan christenvervolging (ergo genocide)het niet doet, waarom zou iets anders de blinde vlekken bij mensen dan wel oplossen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Wat wil je dan transparant maken? Het monetaire? Dat is toch grotendeels gebeurd? Weet je nog toen men zei “er is geen geld voor een basisinkomen?” Waarop die initiatiefnemers dan vrachtwagens lieten komen met miljoenen geld (in kleine centjes welkswaar) en brulden: “Hoezo er is geen geld?” Het zijn reuzen waar je tegen staat TTC, hoe transparant je dat systeem ook maakt.... Als aantonen dat de EU samenwerkte met jihadisten en mede verantwoordelijk is aan christenvervolging (ergo genocide)het niet doet, waarom zou iets anders de blinde vlekken bij mensen dan wel oplossen?

Blijkbaar hou je nog altijd geen rekening met die specifieke obstakels, nu is het te laat gezien de keuze die je gemaakt hebt. Over dovemansoren blijk je wel alles te weten, we zullen dat maar best met een korreltje zout nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Blijkbaar hou je nog altijd geen rekening met die specifieke obstakels, nu is het te laat gezien de keuze die je gemaakt hebt. Over dovemansoren blijk je wel alles te weten, we zullen dat maar best met een korreltje zout nemen.

Advies, vergroot materie niet tot jou of mij. Wij hebben weinig tot geen invloed op de wereld. Andersom wel en het zijn keuzes hoe je daarmee omgaat. Sedert mijn vorming is alles voor het betere verandert en ik kan mijn ervaringen niet loochenen.

Ik ben getuige van een God die ons liefheeft en Zijn Zoon stuurde als gelijke aan ons ons de ware weg te tonen. Niemand kan zeggen “dit of dat” als excuus vergeleken met Jezus’ kruisdood. Jezus paste genade toe, liefde en kon scherp zijn waar nodig. Hij is nu mijn leermeester en al de rest zijn dwaalleren. Jozua 24:15

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Advies, vergroot materie niet tot jou of mij. Wij hebben weinig tot geen invloed op de wereld. Andersom wel en het zijn keuzes hoe je daarmee omgaat. Sedert mijn vorming is alles voor het betere verandert en ik kan mijn ervaringen niet loochenen. Ik ben getuige van een God die ons liefheeft en Zijn Zoon stuurde als gelijke aan ons ons de ware weg te tonen. Niemand kan zeggen “dit of dat” als excuus vergeleken met Jezus’ kruisdood. Jezus paste genade toe, liefde en kon scherp zijn waar nodig. Hij is nu mijn leermeester en al de rest zijn dwaalleren. Jozua 24:15

Je bent vrij in je keuze, het belet ons niet om verder te groeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Je zit daar goed, misschien dat het later duidelijker wordt. 

Aub antwoord, waarnaar refereer je met “groeien”? Groeien in wat? De democratie? Is als communisme en we gaan toch niet zeggen: democratie werkt wel, we hebben het gewoon nog niet juist toegepast. Dat is de dada van communisten. Of het monetaire? Waar ooit goud de waarde van je brieven bepaalde en nu je sociale status die waarde bepaalt? Waarin groeien en hoe groeien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Aub antwoord, waarnaar refereer je met “groeien”? Groeien in wat? De democratie? Is als communisme en we gaan toch niet zeggen: democratie werkt wel, we hebben het gewoon nog niet juist toegepast. Dat is de dada van communisten. Of het monetaire? Waar ooit goud de waarde van je brieven bepaalde en nu je sociale status die waarde bepaalt? Waarin groeien en hoe groeien?

Het heeft geen zin om hier verder op in te gaan, dit zal zichzelf wel uitwijzen binnen de gemeenschap waarin je je troost hebt gevonden. Laat dat zo zijn, geen probleem mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Het heeft geen zin om hier verder op in te gaan, dit zal zichzelf wel uitwijzen binnen de gemeenschap waarin je je troost hebt gevonden. Laat dat zo zijn, geen probleem mee.

Ergo je weet het niet... 

De kerk is geen troost he (of toch niet alleen dat), dat is een manier van leven. En zo fundamenteel ga ik er echt (nog) niet mee om hoor. 

Wij hebben geen invloed op die reuzen, ze blazen ons weg. Je kan al gaan stellen dat het gros van de mensheid in hun genade leeft. Wat jij denkt is dat we het zullen redden met hun middelen terwijl hun middelen de mensheid en de hele planeet naar de ondergang leiden. Als dit leven een creatie is zal de Schepper ervan ook Zijn beloftes nakomen en daarin heb ik geloof. Zonder schroom, zonder excuus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid