Spring naar bijdragen

Kwaad in de wereld en de liefde van God voor de wereld


Aanbevolen berichten

We hebben het over Christenen  die  nu leven, Christenen met kennis en inzicht, de meeste Christenen hebben wel kennis evenals atheïsten trouwens, kennis van wat erin  alsook geografische en lokale achtergronden, talen en wat dies  meer zei.

Inzicht is wat anders, dan komt logische gevolgtrekkingen maken en inzien dat er werkelijk een schepper bestaat aan de orde. Deze Christenen die nu leven zullen niet snel in de war gebracht worden door menselijke of wetenschappelijke meningen, die dus ook aan verandering onderhevig zijn.

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 290
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En toch is dat wat er volgens de Bijbel na de zondvloed gebeurde. Gewoon weer opnieuw beginnen. Vandaar dat ik schreef "Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg" (of zoie

Er komt daarmee nooit een einde aan het spel. Er zijn altijd individuen die wel of niet ergens in te passen zijn. Daarmee bestaat er ook niet zoiets als een eindtijd of duizendjarig vredesrijk want da

Het is als een rechte op de aarde proberen te trekken, gedoemd om te mislukken. Het is toch dezelfde Bijbel als weleer?

1 uur geleden zei Dat beloof ik:
2 uur geleden zei Kelderworm:

G'd Zijn liefde voor de wereld is dus dat G'd niet meer alleen maar liefde toonde voor Israel maar nu OOK liefde toonde naar door Hem uitgekozen zielen uit de heidenen.Het  betekent dus niet dat G'd de hele wereld zal redden en genade zal verlenen.

Als je het doorstreepte weglaat zie je pas wat een kromme redenatie dit is.

Ja zo lust ik er nog wel een paar zeg. ppff Natuurlijk wordt een zin verkracht wanneer je de essentie eruit weg streept.

voobeeld:
Als je het doorstreepte weglaat zie je pas wat een kromme redenatie dit is.?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kelderworm:

Als je het doorstreepte weglaat zie je pas wat een kromme redenatie dit is.

Het is als een rechte op de aarde proberen te trekken, gedoemd om te mislukken. :)

10 minuten geleden zei antoon:

We hebben het over Christenen  die  nu leven, Christenen met kennis en inzicht.

Het is toch dezelfde Bijbel als weleer?

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Willempie:

We hebben alle drie een verschillend inzicht. Maar wat je hierboven schrijft zou niet zo raar moeten zijn, tenzij je meent dat we God als onpersoonlijk dienen te zien. We zien God vooral in de Mens Jezus.

Helemaal met je eens. Eigenlijk heel mooi. We zien de Almachtige God als een vriend. Hoe mooi is dat! Jezus heeft echt geopenbaard hoe God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

We zien de Almachtige God als een vriend. Hoe mooi is dat! Jezus heeft echt geopenbaard hoe God is.

Misschien is het mijn cynisme of hebben jullie een bord voor je kop, maar als ik mijn kind zou (laten) martelen en aan het zou (laten) kruisnagelen zou niet alleen de kinderbescherming aan mijn deur staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Mullog:

Misschien is het mijn cynisme of hebben jullie een bord voor je kop, maar als ik mijn kind zou (laten) martelen en aan het zou (laten) kruisnagelen zou niet alleen de kinderbescherming aan mijn deur staan.

Vroeger was vierendelen normaal Mullog, vandaag gebruikt men andere strategieën om mensen het zwijgen op te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Mullog:

Misschien is het mijn cynisme of hebben jullie een bord voor je kop, maar als ik mijn kind zou (laten) martelen en aan het zou (laten) kruisnagelen zou niet alleen de kinderbescherming aan mijn deur staan.

Het is jouw cynisme. Jezus heeft dit vrijwillig ondergaan om iets te demonstreren en iets te overwinnen. En vergeet niet dat hij door de mensheid is bespot, gemarteld en vermoord, niet door Zijn Vader. Je legt de schuld waar die niet hoort (oordelen).

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Willempie:

Het is jouw cynisme. Jezus heeft dit vrijwillig ondergaan om iets te demonstreren en iets te overwinnen. En vergeet niet dat hij door de mensheid is bespot, gemarteld en vermoord, niet door Zijn Vader. Je legt de schuld waar die niet hoort (oordelen).

Je doet het voorkomen als een soort van ramptoerisme, een mens voelt zich blijkbaar gelukkiger als vooral anderen lijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei TTC:

Je doet het voorkomen als een soort van ramptoerisme, een mens voelt zich blijkbaar gelukkiger als vooral anderen lijden.

Daar moeten we inderdaad erg voor oppassen want het zit in ons allemaal. Hoe zouden jij en ik ons in nazi-Duitsland hebben gedragen? Of in een concentratiekamp? We moeten ook niet de Kaïn in ons de Abel in ons laten doodmaken. Het komt in wezen allemaal op hetzelfde neer. We moeten ergens bovenuit getild worden.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Willempie:

Daar moeten we inderdaad erg voor oppassen want het zit in ons allemaal. Hoe zouden jij en ik ons in nazi-Duitsland hebben gedragen? Of in een concentratiekamp? We moeten ook niet de Kaïn in ons de Abel in ons laten doodmaken. Het komt in wezen allemaal op hetzelfde neer. We moeten ergens bovenuit getild worden.

Dat is het grote gevaar van oplossingen, plots beseffen dat je heel de tijd bedrogen bent geweest en daar niet op een gepaste manier mee omspringen. Nog erger is dat je vooral jezelf voor de gek hebt gehouden, en daarmee anderen in je omgeving ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Mullog:

Misschien is het mijn cynisme of hebben jullie een bord voor je kop, maar als ik mijn kind zou (laten) martelen en aan het zou (laten) kruisnagelen zou niet alleen de kinderbescherming aan mijn deur staan.

Hij offerde zichzelf op. Wat is een groter bewijs voor liefde voor de mensheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Willempie:

Het is jouw cynisme. Jezus heeft dit vrijwillig ondergaan om iets te demonstreren en iets te overwinnen. En vergeet niet dat hij door de mensheid is bespot, gemarteld en vermoord, niet door Zijn Vader. Je legt de schuld waar die niet hoort (oordelen).

Citaat

Mattheus 26:39 En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan! doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.

Blijkbaar had God, als ik Jezus hier beluister, er toch wel wat over te zeggen (althans, dat lijkt de overtuiging van Jezus te zijn). Dat kan ook niet ander want God wordt op dit forum als almachtig beschouwd.

Als mijn kind mij vraagt haar te beschermen dan dal ik daar gehoor aan geven. Dat is je ouderlijke plicht. Tenzij God natuurlijk niet meer in kon grijpen, maar dan gaat zijn almachtigheid op de schop.

Op een meta niveau is het nog ingewikkelder. Jezus stierf om ons van de zondeval te verlossen. Als ik het forum hier moet geloven dan kon dat alleen op de manier zoals in de bijbel beschreven. Niet door als een oude man na een vruchtbaar leven in bed in vrede in te slapen. Zijn dan de uitvoerders van die verschrikkelijke daad niet gewoon spelers die een hun opgedrongen rol moeten vervullen, daarin geen keus hadden? En als dat zo is, kun je ze dan een verwijt maken of de schuld geven?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Mullog:

Blijkbaar had God, als ik Jezus hier beluister, er toch wel wat over te zeggen (althans, dat lijkt de overtuiging van Jezus te zijn). Dat kan ook niet ander want God wordt op dit forum als almachtig beschouwd.

God is almachtig, heilig en rechtvaardig. Als Hij mensen Zijn wetten oplegt dan houdt Hij zich ook aan Zijn eigen wetten. Daarin zit de clou. Als iemand onder de Mozaische wet iemand vermoord had, dan moest dat met gelijke munt worden terug betaald dus de dader moest ook dood. Oog om oog, tand om tand. Adam had ook een moord gepleegd, eigenlijk van de hele mensheid. Maar hij kon dat niet loskopen met zijn eigen leven, want Adam was toen hij die daad deed volmaakt zonder zonde. Daarom moest een volmaakt persoon in de vorm van Gods eigen Zoon naar de aarde komen als mens. Deze mens was net als Adam zonder zonde en dus gelijk aan Adam. Hij kon dat loskoopoffer wel betalen. Het was de enige oplossing voor het loskopen van de mensheid. Dat was Gods wil om te kunnen voldoen aan Zijn eigen wetten. Maar Jezus deed dat wel vrijwillig, daar is geen enkele twijfel over.

1 uur geleden zei Mullog:

dan de uitvoerders van die verschrikkelijke daad niet gewoon spelers die een hun opgedrongen rol moeten vervullen, daarin geen keus hadden? En als dat zo is, kun je ze dan een verwijt maken of de schuld geven?

In feite niet, de uitvoerders niet. De Joden wel, want die wezen de Zoon van God af, terwijl ze konden weten dat Hij het was. Jezus vroeg  ook aan God Zijn Vader om het hun te vergeven, want ze wisten niet wat ze deden.

Lukas 23:34

Jezus zei: ‘Vader, vergeef hen, want ze weten niet wat ze doen.’ En ze verdeelden zijn kleren door het lot te werpen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Blijkbaar had God, als ik Jezus hier beluister, er toch wel wat over te zeggen (althans, dat lijkt de overtuiging van Jezus te zijn). Dat kan ook niet ander want God wordt op dit forum als almachtig beschouwd.

Dat klopt helemaal. Er stonden legioenen engelen klaar om in te grijpen, misschien wel huilend van woede. Maar God zei: "Nog niet".

 

1 uur geleden zei Mullog:

Als mijn kind mij vraagt haar te beschermen dan dal ik daar gehoor aan geven. Dat is je ouderlijke plicht. Tenzij God natuurlijk niet meer in kon grijpen, maar dan gaat zijn almachtigheid op de schop.

En God offerde Zijn Zoon op om de mensheid te redden. Dat is nog erger dan jezelf op te offeren.

 

1 uur geleden zei Mullog:

Zijn dan de uitvoerders van die verschrikkelijke daad niet gewoon spelers die een hun opgedrongen rol moeten vervullen, daarin geen keus hadden? En als dat zo is, kun je ze dan een verwijt maken of de schuld geven?

Mogelijk wel. Jezus bad om vergeving voor die spelers. Maar dat wil nog niet zeggen dat die spelers geen eigen verantwoording dragen voor hun daden. Als je niet door de Heilige Geest wordt geleid word je automatisch een speelbal of een marionet van de vijand. Dat besef je zelf waarschijnlijk helemaal niet. Toch gaan er keuzes aan vooraf die je maakt en waarvoor je verantwoordelijk bent. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei sjako:

Adam had ook een moord gepleegd, eigenlijk van de hele mensheid. Maar hij kon dat niet loskopen met zijn eigen leven, want Adam was toen hij die daad deed volmaakt zonder zonde.

Moord, verboden fruit gegeten is ook al moord? Natuurlijk kon hij dat niet loskopen met zijn eigen leven. Ten eerste waren er toen nog geen geboden als "Gij zult niet doden" want de dood bestond nog niet (je eigen woord, je zit er ook altijd zo op te hameren dat er niet meer dood gegaan mag worden) en ten tweede om kinderen te krijgen heb je er twee nodig en als God Adam had gestraft door hem te doden was er geen mogelijkheid tot nageslacht meer geweest.

25 minuten geleden zei sjako:

De Joden wel, want die wezen de Zoon van God af, terwijl ze konden weten dat Hij het was.

En ook dit raakt kant noch wal. Volgers van Jezus, later christenen, hebben bedacht dat Jezus de Messias was. Er was nauwelijks een Jood die daar ook maar enige reden toe zag omdat het messiaanse beeld in het Jodendom bepaald niet van toepassing was op Jezus. Ze wezen de Zoon van God niet af, God heeft ze in het OT een volstrekt ander beeld van de Messias gegeven zodat ze hem niet als dusdanig herkende, misschien beter, konden herkennen.

Ik zei eerder al dat dit allemaal ingewikkeld is. En dus vooral door het volstrekte gebrek aan logica in de gelegenheidsargumenten die hier geformuleerd worden. Ik verwijt dat overigens God niet maar de mens.  

1 minuut geleden zei Willempie:

En God offerde Zijn Zoon op om de mensheid te redden. Dat is nog erger dan jezelf op te offeren.

Maar ook een stuk makkelijker :-) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Mullog:

En ook dit raakt kant noch wal. Volgers van Jezus, later christenen, hebben bedacht dat Jezus de Messias was. Er was nauwelijks een Jood die daar ook maar enige reden toe zag omdat het messiaanse beeld in het Jodendom bepaald niet van toepassing was op Jezus. Ze wezen de Zoon van God niet af, God heeft ze in het OT een volstrekt ander beeld van de Messias gegeven zodat ze hem niet als dusdanig herkende, misschien beter, konden herkennen.

En toch is het evangelie door Joden verspreid. Het christendom heeft geen andere oorsprong dan het jodendom. Eigenlijk heel vreemd, vind je ook niet?

6 minuten geleden zei Mullog:

Maar ook een stuk makkelijker :-)

Denk je dit werkelijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Mullog:

Maar ook een stuk makkelijker :-) 

Los van die hele discussie tussen vooral jou en Sjako: zou dat écht gemakkelijker zijn? Is het echt gemakkelijker om je kind op te offeren dan jezelf? Ik denk dat veel ouders dat toch héél anders zien. En dan hebben we het nog niet eens over de kwestie dat Christus God zélf is en er dus slechts in persoon er sprake is van een Ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Robert Frans:

Los van die hele discussie tussen vooral jou en Sjako: zou dat écht gemakkelijker zijn? Is het echt gemakkelijker om je kind op te offeren dan jezelf?

Ik denk het niet. Ik geef mijn leven voor mijn kinderen.

Dat maakt het hele verhaal zo onwaarschijnlijk dat ik van mening ben dat je zonder problemen een opmerking met een :-) erachter kunt maken. Stel je voor dat het echt is (sorry, dat doen jullie).... Opnieuw.... Het gebeurt echt. Dan heb je het dus over een vader die zijn zoon een toneelspel instuurt waarin deze doodgemarteld wordt. Die zoon vraagt nog of het einde herschreven kan worden, maar de vader negeert dat volledig, reageert niet eens. En dan hebben we het nog niet over de absurde reden waarvoor dit alles gebeurt en wat er allemaal aan ellende zich heeft voorgedaan tussen het eerste en het laatste hoofdstuk.

Het punt wat ik probeer te maken, en ik heb werkelijk geen idee of mij dat lukt, is dat ik hier mensen redeneringen zie opbouwen die meer met op hol geslagen fantasie te maken hebben dan met de realiteit. Neem onderstaande opmerking van @Willempie

18 minuten geleden zei Willempie:

Dat klopt helemaal. Er stonden legioenen engelen klaar om in te grijpen, misschien wel huilend van woede. Maar God zei: "Nog niet".

God, je weet wel, die het universum geschapen heeft, heeft blijkbaar legioenen engelen nodig om een tiental Romeinse soldaten te lijf te gaan die zijn zoon gaan arresteren. En hoe stel je dat dan voor, denk ik dan. Een veldslag zoals gisteren bij deel drie van de Lord of the Rings waarbij een partij geesten als een soort van groene tsunami over een slagveld rollen?

In hoeverre moet je dit allemaal serieus nemen? Ik kan dat niet, eerlijk gezegd (en dat betekent niet dat ik iemand zijn geloof niet serieus neem).

2 minuten geleden zei TTC:

Begrijp ik niet, waarom is dat zo?

Jij hebt geen kinderen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Mullog:

Dan heb je het dus over een vader die zijn zoon een toneelspel instuurt waarin deze doodgemarteld wordt. Die zoon vraagt nog of het einde herschreven kan worden, maar de vader negeert dat volledig, reageert niet eens.

Twee onjuiste aannames. Ten eerste ging de zoon vrijwillig het toneel op. Ten tweede gaf de vader zijn zoon op de één of ander manier de overtuiging dat het zo goed was. Van negeren is dus geen sprake. Ik denk, op grond van wat ik lees, dat Jezus niet eens zo bezorgd was om zijn eigen leven maar omdat Hij de consequenties voor het Joodse volk, dat Hij zo liefhad, voorzag. Uiteindelijk aanvaardde Hij dat God een hoger plan had, waaraan Hij zich onderwierp. Juist door die volkomen gehoorzaamheid is Hij de redder van de mensheid geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid