Spring naar bijdragen

Geldt de wet van Mosjé voor christenen?


Aanbevolen berichten

Even een tegenvraag. Wat denk je hiervan:

Iemand maakte onderscheid tussen de wet van God en de wet van Mozes. De wet van God is dan de Tien woorden; de wet van Mozes de overige bepalingen. Dit onderscheid zou dan ook tot uitdrukking komen in het feit dat deze bepalingen in een afzonderlijk wetboek naast de ark (met daarin de twee tafelen) lagen. Hij was er ook nog zeker van dat de tien woorden ook niet in dat wetboek stonden.

Ik denk dat dit niet houdbaar is, alleen al omdat Mozes alle woorden van God opschreef, nog voordat hij de stenen tafelen ontving. Maar is een dergelijk onderscheid op grond van het Jodendom/Messiaanse Jodendom te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Levi:

[...]

Naar aanleiding van bovenstaande post vroeg ik mij af of de wet van Mosjé nog voor christenen van kracht is. 

Nee, dat is al twintig eeuwen niet het geval. Wij vallen onder het eeuwig hogepriesterschap van Christus, naar de orde van Melchisédek, niet onder de mozaïsche van het OT. Nieuwe wijn behoort immers in nieuwe zakken, zo zegt Christus zelf, ook als de oude wijn nog best goed kan zijn (vgl. Lucas 5,39).
Daarbij is er ook geen tempel meer, waardoor het mozaïsche priesterschap niet eens op volledige wijze kan worden uitgeoefend. Zoals de joden nu de wet houden, is grotendeels gebaseerd op evenals eeuwenoude rabbijnse tradities, waar het christendom niet onder valt; zij heeft haar eigen Kerk en geloofstraditie gebaseerd op genoemd hogepriesterschap, overgeleverd door de apostelen.

Het mozaïsch priesterschap schrijft één tempel voor en vele offers. Het hogepriesterschap van Christus schrijft vele kerken voor en één Offer, wereldwijd van zonsopgang tot zonsondergang tegenwoordiggesteld in de eucharistie. Die twee riten kun je dus niet zonder meer met elkaar vermengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is God dezelfde?

Is Zijn woord onveranderlijk?

Bepaald Hij de 'spel'rëgels, dan moet je onderstaande volgen

29 En dit zal voor u tot een eeuwige inzetting zijn: gij zult in de zevende maand, op den tienden der maand, uw zielen verootmoedigen, en geen werk doen, inboorling noch vreemdeling, die in het midden van u als vreemdeling verkeert.

26 Maar gij zult Mijn inzettingen en Mijn rechten onderhouden, en van al die gruwelen niets doen, inboorling noch vreemdeling, die in het midden van u als vreemdeling verkeert.

22 Enerlei recht zult gij hebben; zo zal de vreemdeling zijn, als de inboorling; want Ik ben de HEERE, uw God!

Ook Christus volgde deze woorden en dat kan ook niet anders want Hij is het levend geworden Woord van het begin.

De roomse kerk heeft hier een eigen draai aan gegeven en de meeste lopen daar achteraan, aan u de keuze wie je wilt volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Raymond B:

Is God dezelfde?

Is Zijn woord onveranderlijk?

Bepaald Hij de 'spel'rëgels, dan moet je onderstaande volgen

29 En dit zal voor u tot een eeuwige inzetting zijn: gij zult in de zevende maand, op den tienden der maand, uw zielen verootmoedigen, en geen werk doen, inboorling noch vreemdeling, die in het midden van u als vreemdeling verkeert.

26 Maar gij zult Mijn inzettingen en Mijn rechten onderhouden, en van al die gruwelen niets doen, inboorling noch vreemdeling, die in het midden van u als vreemdeling verkeert.

22 Enerlei recht zult gij hebben; zo zal de vreemdeling zijn, als de inboorling; want Ik ben de HEERE, uw God!

Ook Christus volgde deze woorden en dat kan ook niet anders want Hij is het levend geworden Woord van het begin.

De roomse kerk heeft hier een eigen draai aan gegeven en de meeste lopen daar achteraan, aan u de keuze wie je wilt volgen.

Misschien is het voor de duidelijkheid handig om 21e eeuws Nederlands te gebruiken. Duidelijk willen zijn is ook een keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 23-1-2019 om 10:53 zei Levi:

Naar aanleiding van bovenstaande post vroeg ik mij af of de wet van Mosjé nog voor christenen van kracht is. 

Zeker, denk bijvoorbeeld aan de tien geboden.

In de oudtestamentische wet, door God gegeven via Mozes, zijn er drie delen: leer, moraal en ritueel. Met de komst van Christus heeft het rituele deel van de wet zijn kracht verloren, het is afgeschaft, de overige delen worden aangevuld, krijgen een perfecte interpretatie en blijven 'leermeester tot Christus' (Gal. 3:24).

De oudtestamentische geboden van de wet van Mozes hebben volgens de apostel Paulus grote betekenis vóór de komst van het geloof in de Heiland Jezus Christus. Galaten 3:24 ' Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden. 25. Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester'. Elke wet heeft een dwingend effect. De Mozaïsche wet weerspiegelt de wil van God, die ook met dwang moest worden vervuld. Wanneer een christen, die wedergeboren is in het sacrament van de heilige doop en geheiligd door de Heilige Geest, over zichzelf kan met de apostel Paulus zeggen: "Ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij" (Gal. 2:20), dan vervult hij de wil van God niet als slaaf of huurling, maar als liefhebbende zoon. Met andere woorden, zo iemand volgt de wil van God niet uit plicht, maar uit liefde. De nieuwtestamentische geschriften generaliseren de wil van God met één gebod, het gebod van liefde. Romeinen 13:8 'want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. 9. Want dit: U zult geen overspel plegen, u zult niet doden, u zult niet stelen, u zult geen vals getuigenis geven, u zult niet begeren, en welk ander gebod er ook is, wordt in dit woord samengevat, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.' 

Nee, de geboden van het Oude Testament zijn niet veranderd en niet ingetrokken. Jezus Christus Zelf zegt: Mattheüs 5:17 'Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen. 18. Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is', dat wil zeggen, zolang deze aarde bestaat, zal de wet erop bestaan, zoals allerlei wetten in het algemeen. Hoe anders? Deze wereld is een wereld van kwaad en de wetten daarin zijn noodzakelijk. Maar degene die al hier, op aarde, in het koninkrijk van het kwaad, leeft door Jezus Christus en de Heilige Geest - hij oogst de "vrucht van de Geest". Galaten 5:22 'De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. 23. Daartegen richt de wet zich niet.' 

Weet je zeker dat liefde in jou oppermachtig is? Voel je constant vreugde en vrede in jezelf? Dan ben je een heilige man en heb je geen wet nodig. Als je hier niet zeker van bent, dan heb je de wet nog steeds nodig. Natuurlijk niet de hele wet met al zijn rituele instellingen. Maar zijn ethische voorschriften, uitgedrukt in de tien geboden, zijn op zijn minst de moeite waard om te onthouden, ze te volgen en ernaar te streven ze te overtreffen door het gebod van liefde te vervullen.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid