Spring naar bijdragen

Johannes 10:16 Ik heb nog andere schapen...


Aanbevolen berichten

... die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.

Het kwam aan bod in een ander topic (De Belofte) en het blijkt dat de meningen er over verdeeld zijn, zowel in dat topic als buiten dit forum.

Wie zijn die 'andere schapen'? Zijn dit de andere stammen van Israël of (gelovigen uit) de heidenen?

Een voorbeeld van 'het zijn de andere stammen van Israël':

Citaat

We are left then, with the “other sheep…not of this fold.” Throughout the Bible, God refers to the people of Israel as His sheep. There is no indication that this is referring to the Gentiles. Those other sheep are the other tribes of Israel. We find in Matthew 10:6 Christ’s instruction to His disciples, “But go rather to the lost sheep of the house of Israel.” The apostle James directly addressed the “lost tribes of Israel” in James 1:1, “…to the twelve tribes which are scattered abroad…” The Jews also made the same reference in John 7:35: “…will He go unto the dispersed among the Gentiles?”

Met Google vertaald (niet persé correct Nederlands):

We zijn dan achtergelaten, met de "andere schapen ... niet van deze schaapskooi." In de hele Bijbel verwijst God naar het volk van Israël als Zijn schapen. Er is geen indicatie dat dit verwijst naar de heidenen. Die andere schapen zijn de andere stammen van Israël. We vinden in Mattheüs 10: 6 de opdracht van Christus aan zijn discipelen: "Maar ga liever naar de verloren schapen van het huis van Israël." De apostel Jakob richtte de "verloren stammen van Israël" in Jakobus 1: 1 rechtstreeks tot "... tot de twaalf stammen die verspreid zijn in het buitenland ... "De Joden maakten ook dezelfde verwijzing in Johannes 7:35:" ... zal Hij gaan naar de verstrooiden onder de heidenen? "

Bron: https://rcg.org/questions/p012.a.html

Een voorbeeld van 'het zijn de heidenen':

Citaat

And other sheep I have, which are not of this fold.--The words recall to the mind a question which the Jews had asked at this very feast, "Will He go unto the dispersed among the Gentiles, and teach the Gentiles?" (John 7:35). They asked it in the bitterness of scorn. He asserts that among the Gentiles--who are not of the Jewish fold--He already possesses sheep; just as He says to Paul concerning Corinth, "I have much people in this city" (Acts 18:10). The Old Testament prophets had foretold this coming of the Gentiles, as e.g. Isaiah 52:13et seq.; Isaiah 53:10 et seq.; Micah 4:2; and it is present to our Lord's mind here as the result of His laying down His life for the sheep. (Comp. Notes on John 11:52; John 12:32.)

Met Google vertaald (niet persé correct Nederlands):

En andere schapen heb ik, die niet van deze schaapskooi zijn. De woorden herinneren aan de geest een vraag die de Joden op ditzelfde feest hadden gesteld: "Zal Hij naar de verstrooiden onder de heidenen gaan en de heidenen onderwijzen?" (Johannes 7:35). Ze vroegen het in de bitterheid van minachting. Hij beweert dat onder de heidenen - die niet van de Joodse schaapskooi zijn - Hij al schapen bezit; precies zoals Hij tegen Paulus zegt over Corinthe: "Ik heb veel mensen in deze stad" (Handelingen 18:10). De oudtestamentische profeten hadden deze komst van de heidenen voorspeld, zoals b. Jesaja 52:13 en verder; Jesaja 53:10 en verder; Micah 4: 2; en het is hier aanwezig voor de geest van onze Heer als het resultaat van het feit dat Hij zijn leven heeft neergelegd voor de schapen. (Aanvullende opmerkingen over Johannes 11:52; Johannes 12:32.)

Bron: https://biblehub.com/john/10-16.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus heeft het hier over 3 schaapskooien. De eerste schaapskooivormt een afbeelding het Mozaisch Wetverbond. De Wet was als het ware een omheining, waardoor de Joden afgescheiden werden van de heidense volken om hen heen.

Johannes de Doper was als het ware de deurwachter van deze eerste schaapskooi. Johannes de Doper deed de deur open door Jezes als de Messias te indentifiseren. 

De tweede schaapskooi vormen de schapen die Jezus bij naam roept. Jezus zegt: ‘Voorwaar, voorwaar, ik zeg u: Ik ben de deur van de schapen’. Dus een nieuwe schaapskooi. Dit is het Nieuwe Verbond dat tijdens Pinksteren werd bevestigd door de uitstorting van de heilige Geest. Jezus had zijn volgelingen even daarvoor ‘kleine kudde genoemd’. Dit zijn degenen die in de tweede schaapskooien opgenoemen worden. Volgens Openbaring 7 en 14 zijn dat er 144.000. Deze gaan naar de hemel om met Jezus mee te regeren over het Koninkrijk der Hemelen. 

Vervolgens zegt Jezus ‘Ik heb nog andere schapen die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet ik brengen, en zij zullen naar mijn stem luisteren, en zij zullen één kudde, één herder worden.

De kleine kudde heeft dus een hemelse bestemming. Deze derde, andere schapen, hebben een aardse bestemming, op het aardse Paradijs wat straks hersteld zal worden. Er is geen jaloezie tussen de twee laatste kooien en we hebben ook niet het gevoel dat er een scheiding is. Jezus is onze herder, één kudde. In topic ‘de belofte’ staat daar het een en ander al geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goeie vraag Bastiaan.

De meeste die alleen met het NT bekend zijn, denken hier niet over na, want 'alles' is toch al volbracht?

Alleen door de OT te doorgronden weet je dat de beloofde Messias een aantal dingen zou gaan doen.

Vandaar dat onder andere de discipelen vragen  Heere, zult Gij in dezen tijd aan Israël het Koninkrijk wederoprichten?

De belofte door de profeten herhaalt zich keer op keer en de Bijbel hint hier elke keer op door de geschiedenissen heen.

Het heeft alles te maken dat YHWH Zijn volk straft doordat ze eeuwen lang Hem niet willen gehoorzamen en daarop komen de beloftes dat er een dag zal komen dat Hij Zijn volk zal terughalen en Zijn Geest in hun binnenste zal brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

... die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.

Het kwam aan bod in een ander topic (De Belofte) en het blijkt dat de meningen er over verdeeld zijn, zowel in dat topic als buiten dit forum.

Wie zijn die 'andere schapen'? Zijn dit de andere stammen van Israël of (gelovigen uit) de heidenen?

Een voorbeeld van 'het zijn de andere stammen van Israël':

Bron: https://rcg.org/questions/p012.a.html

Een voorbeeld van 'het zijn de heidenen':

Bron: https://biblehub.com/john/10-16.htm

Waar de meeste bijbel studenten teveel in vast zitten in hun door traditie overgeleverde leer. Die leerde dat de « kerk » in de plaats van Israel was gekomen. Pas in 1948 — de oprichting van de staat Israel — is hier langzaam verandering in gekomen.

We lezen in Eze. 37 dat de splitsing van Israel en Juda ongedaan word gemaakt (de twee houten), we zitten nu in de situatie voordat dit gebeurd. Diezelfde Ezechiel praat ook over schapen in v. 34:2 « Mensenkind! profeteer tegen de herders van Israel; profeteer en zeg tot hen, tot de herders: Alzo zegt de Heere HEERE: Wee den herderen Israels, die zichzelven weiden! zullen niet de herders de schapen weiden? », zie ook wat de volgende verzen zeggen (v. 2, 3, 6, 8, 10, 11, 12, 15, 17, 19, 22, 31) dit gaat over Israel.

In Psa. 80:2 lezen we weer over Israel « O Herder Israels! neem ter ore, Die Jozef als schapen leiddet; Die tussen de cherubim zit, verschijn blinkende », zo ook in Jes. 40:11 « Hij zal Zijn kudde weiden gelijk een herder; Hij zal de lammeren in Zijn armen vergaderen, en in Zijn schoot dragen; de zogenden zal Hij zachtjes leiden », ook over Israel. Zo ook 1 Kon. 22:17 « En hij zeide: Ik zag het ganse Israel verstrooid op de bergen, gelijk schapen, die geen herder hebben; en de HEERE zeide: Dezen hebben geen heer; een iegelijk kere weder naar zijn huis in vrede ».

Dus in het O.T. zijn Israel en Jehovah (Hij die later in het vlees als Christus verscheen), schapen en de Herder, niet de heidenen. Nu komen we in het N.T. (voortzetting van het O.T.) zou het als het over schapen gaat, nu opeens de heidenen zijn? Zonder dat we daar ook maar iets over vinden in het O.T.? Nee, zoals in mijn vorige post in het andere draadje, zorgt het Grieks ervoor dat we die fout niet kunnen maken, het verschil tussen « allos » en « heteros ».

De Heere had twee kuddes, die in diaspora en die in Jeruzalem, dit zijn schapen van dezelfde soort « allos », geen heidenen want die zijn « heteros » van een andere soort en dat is wat Joh. 10:16 zegt « Ik heb nog andere (allos) schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden een kudde, en een Herder ». Twee houten tot één koninkrijk.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei sjako:

Lees nog maar eens goed.

Ik lees uiteindelijk ook alleen maar 1 kudde.

Johannes 10:16 Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden een kudde, en een Herder.

Mattheüs 2:6En gij Bethlehem, gij land Juda! zijt geenszins de minste onder de vorsten van Juda; want uit u zal de Leidsman voortkomen, Die Mijn volk Israël weiden zal.

Echter is die ene kudde nu nog verdeelt in 2 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Aristarkos:

...

Nee, zoals in mijn vorige post in het andere draadje, zorgt het Grieks ervoor dat we die fout niet kunnen maken, het verschil tussen « allos » en « heteros ».

Ook uit dat andere draadje: in Mattheüs 8:21 staat in het Grieks G2087 heteros.

21 Een ander uit Zijn discipelen zei tegen Hem: Heere, sta mij toe dat ik eerst wegga en mijn vader begraaf.

Idem in Lucas 9:

59 Tegen een ander zei Hij: Volg Mij. Maar die zei: Heere, sta mij toe dat ik wegga om eerst mijn vader te begraven.

61 Weer een ander zei: Heere, ik zal U volgen, maar sta mij eerst toe dat ik afscheid neem van hen die in mijn huis zijn.

Als ik jouw gedachtegang volg m.b.t. allos en heteros had hier toch G243 allos moeten staan? Tenzij het heidense discipelen waren?

Citaat

Another
Ἕτερος (Heteros)
Adjective - Nominative Masculine Singular
Strong's Greek 2087: (a) of two: another, a second, (b) other, different, (c) one's neighbor. Of uncertain affinity; other or different.

Bron: https://biblehub.com/matthew/8-21.htm

other
ἄλλα (alla)
Adjective - Accusative Neuter Plural
Strong's Greek 243: Other, another (of more than two), different. A primary word; 'else, ' i.e. Different.

Bron: https://biblehub.com/john/10-16.htm

 

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Ook uit dat andere draadje: in Mattheüs 8:21 staat in het Grieks G2087 heteros.

21 Een ander uit Zijn discipelen zei tegen Hem: Heere, sta mij toe dat ik eerst wegga en mijn vader begraaf.

Idem in Lucas 9:

59 Tegen een ander zei Hij: Volg Mij. Maar die zei: Heere, sta mij toe dat ik wegga om eerst mijn vader te begraven.

61 Weer een ander zei: Heere, ik zal U volgen, maar sta mij eerst toe dat ik afscheid neem van hen die in mijn huis zijn.

Als ik jouw gedachtegang volg m.b.t. allos en heteros had hier toch G243 allos moeten staan? Tenzij het heidense discipelen waren?

 

Nee, het gaat erom wat voor discipelen het waren zoals je kunt zien uit de voorgaande verzen: In Mat. 8:19 staat « En er kwam een zeker Schriftgeleerde tot Hem, en zeide tot Hem: Meester! ik zal U volgen, waar Gij ook henengaat » in v. 21 staat « En een ander (heteros dus geen Schriftgeleerde) uit Zijn discipelen zeide tot Hem: Heere! laat mij toe, dat ik eerst heenga, en mijn vader begrave ».

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Raymond B:

Ik lees uiteindelijk ook alleen maar 1 kudde.

Uiteindelijk ja, 3 verschillende schaapskooien worden 1 kudde. 

Zoals uitgelegd was Johannes de Doper de eerste deurwachter. Hij onthulde dat Jezus de Messias was.

Hem doet de deurwachter open, en de schapen luisteren naar zijn stem, en hij roept zijn eigen schapen bij de naam en leidt ze naar buiten uit schaapskooi 1, het Wetsverbond.  4 Wanneer hij alle die van hem zijn, naar buiten heeft gebracht, gaat hij voor ze uit, en de schapen volgen hem, omdat ze zijn stem kennen.

Let op dat er staat dat de schapen naar buiten werden geleid. Lezen we het verslag van Johannes de Doper dan zien we dat Joden onder het Wetsverbond gelovig werden en werden gedoopt. Maar dat was een andere doop dan de doop in Christus. Hij deed als het ware voorbereidend werk. Hij leidde de schapen naar buiten.

Jezus gaat verder

Daarom zei Jezus wederom: „Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Ik ben de deur van de schapen.  8 Allen die in plaats van mij zijn gekomen, zijn dieven en plunderaars; maar de schapen hebben niet naar hen geluisterd.  9 Ik ben de deur; al wie door mij binnengaat, zal gered worden, en hij zal in- en uitgaan en weide vinden.

Dit is dus een deur van een andere schaapskooi, het Nieuwe Verbond, schaapskooi 2. Hier gaan Jezus volgelingen dus naar binnen en kent ze bij naam. De kern van dit Nieuwe Verbond vormen de uitverkorenen die bij Hem in de hemel gaan meeregeren over Gods Koninkrijk, de 144.000, de kleine kudde.

Schaapskooi 3 zijn dan de schapen die Hij ook moet brengen. Net zo belangrijk, alleen een andere bestemming, de aardse. Aan Abraham werd land beloofd en ook Jesaja laat het duidelijk zien.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Uiteindelijk ja, 3 verschillende schaapskooien worden 1 kudde. 

Zoals uitgelegd was Johannes de Doper de eerste deurwachter. Hij onthulde dat Jezus de Messias was.

Hem doet de deurwachter open, en de schapen luisteren naar zijn stem, en hij roept zijn eigen schapen bij de naam en leidt ze naar buiten uit schaapskooi 1, het Wetsverbond.  4 Wanneer hij alle die van hem zijn, naar buiten heeft gebracht, gaat hij voor ze uit, en de schapen volgen hem, omdat ze zijn stem kennen.

Let op dat er staat dat de schapen naar buiten werden geleid. Lezen we het verslag van Johannes de Doper dan zien we dat Joden onder het Wetsverbond gelovig werden en werden gedoopt. Maar dat was een andere doop dan de doop in Christus. Hij deed als het ware voorbereidend werk. Hij leidde de schapen naar buiten.

Jezus gaat verder

Daarom zei Jezus wederom: „Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Ik ben de deur van de schapen.  8 Allen die in plaats van mij zijn gekomen, zijn dieven en plunderaars; maar de schapen hebben niet naar hen geluisterd.  9 Ik ben de deur; al wie door mij binnengaat, zal gered worden, en hij zal in- en uitgaan en weide vinden.

Dit is dus een deur van een andere schaapskooi, het Nieuwe Verbond, schaapskooi 2. Hier gaan Jezus volgelingen dus naar binnen en kent ze bij naam. De kern van dit Nieuwe Verbond vormen de uitverkorenen die bij Hem in de hemel gaan meeregeren over Gods Koninkrijk, de 144.000, de kleine kudde.

Schaapskooi 3 zijn dan de schapen die Hij ook moet brengen. Net zo belangrijk, alleen een andere bestemming, de aardse. Aan Abraham werd land beloofd en ook Jesaja laat het duidelijk zien.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

 

nee, behalve dan dat dit tegenstrijdig is aan het oude testament dus ook aan her nieuwe.

Ik heb wat vragen voor je;

Waar heb je dat vandaan dat Joh een deurwachter is?

Waar heb je vandaan dat 'de Joden' een andere schaapskooi zijn?

of uberhaubt verschillende schaapskooien aangezien er maar 1 Herder is.?

Wie zij zijn, In ieder geval zal niemand buiten Israel bij de 144000 horen

4 En ik hoorde het getal dergenen, die verzegeld waren: honderd vier en veertig duizend waren verzegeld uit alle geslachten der kinderen Israëls.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Raymond B:

Waar heb je dat vandaan dat Joh een deurwachter is?

Hij baande toch een weg voor Jezus. Bovrndien was dat voorzecht. Lukas 1:17

Bovendien zal hij voor hem uit gaan met de geest en de kracht van Eli̱a, ten einde de harten van vaders tot kinderen terug te brengen en de ongehoorzamen tot de praktische wijsheid van rechtvaardigen, om voor Jehovah een toebereid volk gereed te maken

 

2 uur geleden zei Raymond B:

Waar heb je vandaan dat 'de Joden' een andere schaapskooi zijn?

Omdat ten tijde van Joh. De doper er nog geen andere schaapskooi was. Dit moeten de Joden onder het Mozaische verbond zijn die ‘toebereid volk’ voor God werden gemaakt. Tenslotte is enkel door geloof in Jezus redding mogelijk.

2 uur geleden zei Raymond B:

of uberhaubt verschillende schaapskooien aangezien er maar 1 Herder is.?

We hebben toch ook regering en dat zijn ook Nederlanders onder Willem Alexander. Regering en volk vormen een geheel onder een koning. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei sjako:

Hij baande toch een weg voor Jezus. Bovrndien was dat voorzecht. Lukas 1:17

Bovendien zal hij voor hem uit gaan met de geest en de kracht van Eli̱a, ten einde de harten van vaders tot kinderen terug te brengen en de ongehoorzamen tot de praktische wijsheid van rechtvaardigen, om voor Jehovah een toebereid volk gereed te maken

 

Omdat ten tijde van Joh. De doper er nog geen andere schaapskooi was. Dit moeten de Joden onder het Mozaische verbond zijn die ‘toebereid volk’ voor God werden gemaakt. Tenslotte is enkel door geloof in Jezus redding mogelijk.

We hebben toch ook regering en dat zijn ook Nederlanders onder Willem Alexander. Regering en volk vormen een geheel onder een koning. 

1) ik wilde het wat meer context uit de Bijbel betrekken wat nu precies de bedoeling was van Johannes.

Hij moest in dezelfde Geest als Elia het de mensen voor bereiden dat zij een hart hadden wat terug verlangde naar de aarts vaderen Abraham,Jacob en Izaak en hun belofte met YHWH.

Het begint met de leefregels van Mozes, waarom eigenlijk als Jezus kwam om ze af te schaffen?

4 Gedenk der wet van Mozes, Mijn knecht, die Ik hem bevolen heb op Horeb aan gans Israël, der inzettingen en rechten.

5 Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.

6 En hij zal het hart der vaderen tot de kinderen wederbrengen, en het hart der kinderen tot hun vaderen; opdat Ik niet kome, en de aarde met den ban sla.

2) De schaapskooi heeft altijd bestaan echter toen de 10 stammen (bekend als Israel) zich afkeerde van de overige 2 (bekend als Judah) waren er diverse profetieen dat op een dag YHWH ze weer bijeen zou brengen.

Er zijn dus wel andere schapen maar er is maar 1 kooi.

3)YHWH is een God van 1 heid, er zijn diverse delen maar Hij streeft altijd naar 1heid, of je nu praat over Hemzelf, de tabernakel, man en vrouw of schapen, zodra er verdeeldheid is dan wilt Hij helpen om het weer 1 te maken. in het geval van Zijn volk Israel die dus nog steeds verdeeld zijn zijn de legio profetiieen dat op een dag Hijzelf ze zal samenvoegen.

Math10:6 Maar gaat veel meer heen tot de verloren schapen van het huis Israëls.

Math 15:24 Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls.

Je had het over dat Johannes een deurwachter is maar de Bijbel zegt dat de enige deur(wachter) Yeshua is, zonder Hem kom je de enige schaapskooi niet binnen.

Johannes 10:1 Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die niet ingaat door de deur in den stal der schapen, maar van elders inklimt, die is een dief en moordenaar

Johannes 10:2 Maar die door de deur ingaat, is een herder der schapen.

 7 Jezus dan zeide wederom tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Ik ben de Deur der schapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Raymond B:

De schaapskooi heeft altijd bestaan echter toen de 10 stammen (bekend als Israel) zich afkeerde van de overige 2 (bekend als Judah) waren er diverse profetieen dat op een dag YHWH ze weer bijeen zou brengen.

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat deze twee stammen apart genoemd worden. Mijn uitleg klopt ook in context met de rest van de Bijbel.

5 minuten geleden zei Raymond B:

Er zijn dus wel andere schapen maar er is maar 1 kooi.

Volgens de gelijkenis niet. Eerst werden de schapen uitgeleid vanuit een schaapskooi, toen binnengeleid. Als dat dezelfde schaapskooi was dan had dat weinig zin. Schapen werden geleid vanuit Oude Verbond in het Nieuwe verbond. Deze 'verbonden' wordt vergeleken met schaapskooien. Lijkt me toch vrij duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Raymond B:

Het begint met de leefregels van Mozes, waarom eigenlijk als Jezus kwam om ze af te schaffen?

Mattheüs 5 (HSV):

17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Raymond B:

Je had het over dat Johannes een deurwachter is maar de Bijbel zegt dat de enige deur(wachter) Yeshua is, zonder Hem kom je de enige schaapskooi niet binnen.

Joden werden voorbereid door Johannes de Doper. Toen waren ze nog in het Oude Verbond. Jezus had immers nog niet Zijn zoenoffer betaald en de heilige Geest was nog niet uitgestort. Johannes kwam in de naam van Christus. Dus de schapen hoorden als het ware de stem van Christus en reageerden daarop. 

Pas na Jezus' zoenoffer en na de uitstorting van de HG ging het Nieuwe Verbond in. Toen werden ze door Jezus naar binnen geleid, van de ene schaapskooi naar de andere.

Als je de geschiedenis bekijkt dan waren de andere schapen buiten beide schaapskooien. Het waren andere schapen dan voornoemde twee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Mattheüs 5 (HSV):

17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.

Zei ik ' sarcastisch' ik ben het met jouw inzet 100% eens in de zin van dat Bijbels vervullen betekend, het doel bereiken en doen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.

Nog even over 'niet van deze schaapskooi'. Zijn de schapen/stammen in de verstrooiing dan 'niet van deze schaapskooi'? Het is natuurlijk beeldspraak maar wat is in deze zin/context de schaapskooi? Het huis Israëls? Jeruzalem? Het Oude Verbond kan het m.i. sowieso niet zijn, dan zou er een groep Joden zijn die niet onder het Oude Verbond viel/valt. Of mis ik dan iets?

In de Griekse grondtekst wordt overigens onderscheid gemaakt tussen schaapskooi (of stal) en kudde.

Schaapskooi/stal: G833. aulé;

Citaat

Gebruik: binnenplaats, voorhof, schaapskooi; maar het kan worden begrepen als: paleis, huis.

Kudde: 4167. poimné

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid