Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

14 minuten geleden zei sjako:
16 minuten geleden zei Thinkfree:

Onzin, Jezus stierf ook voor het vierde ook dat gebod plante hij in mijn hart.

Paulus legt het prima uit. Christenen hebben geen Wet van Mozes. Die was enkel bedoelt voor de Joden. We vallen nu onder de Wet van de Christus.

De wet van christus is dezelfde als de wet van God, christus en God de vader hebben geen contradictie.

Zook het oude testament niet als God van de koninklijke geboden spreekt dat deze eeuwig durend zijn en zijn koninklijke sabbat tot een eeuwig teken zet tussen hem en zijn volk.

Dus christenen hebben ook niet de wet van mozes maar de wet van God.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 339
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gewoon een pin door de kop, dan is het binnen hoogstens een paar tellen gedaan. Mijns inziens zijn de levensomstandigheden vóór de slacht daarbij nog belangrijker dan het slachten zelf. Want het slach

Moeten, moeten! Er staat in de brief dat je er goed aan doet je ervan te onthouden. Anno 2019 is dat door de moderne slachtmethoden en vleesverwerking niet eens meer mogelijk, tenzij je helemaal geen

Ik citeer Wikipedia over de zogeheten open bloedsomloop:  

47 minuten geleden zei Thinkfree:

De wet van christus is dezelfde als de wet van God, christus en God de vader hebben geen contradictie.

Zeker weten van niet. Als dat waar dan zou ik maar zorgen dat je jezelf snel laat besnijden bijv. Ook dat is niet meer nodig. De Wet is vervuld in Christus. Dat ontkennen is ontkennen van Christus zoenoffer. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Thinkfree:

De wet van christus is dezelfde als de wet van God, christus en God de vader hebben geen contradictie.

Zeker weten van niet. Als dat waar dan zou ik maar zorgen dat je jezelf snel laat besnijden bijv. Ook dat is niet meer nodig. De Wet is vervuld in Christus. Dat ontkennen is ontkennen van Christus zoenoffer. 

Heb ik net compleet het verschil tussen de koninklijke en schaduwen uitgelegd, komt meneer met een schaduw gebod als argument terwijl de koninklijke sabbat een koninklijk gebod is.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:
42 minuten geleden zei Thinkfree:

Heb ik net compleet het verschil tussen de koninklijke en schaduwen uitgelegd, komt meneer met een schaduw gebod als argument terwijl de koninklijke sabbat een koninklijk gebod is.

En waar ligt die scheiding dan volgens jou?

God liefhebben boven alles, eerste tafel met de eerste 4 geboden.

En de naaste als jezelf, tweede tafel met de laatste 6

Dit is Gods ganse koninklijke wet.

 

42 minuten geleden zei Thinkfree:
2 uur geleden zei Thinkfree:

De wet van christus is dezelfde als de wet van God, christus en God de vader hebben geen contradictie.

Zeker weten van niet.

Openbaringen geeft aan dat alleen de mensen die Gods wet houden, binnen zullen gaan.

Hoe ga je dat oplossen als je leert dat de wet van christus niet hetzelfde is?

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Thinkfree:

Kol 3:17 

17 En al wat gij doet met woorden of met werken, doet het alles in den Naam van den Heere Jezus, dankende God en den Vader door Hem.

Schaduwen van het komen en lijden van christus, die gekomen is, en overwonnen heeft.

Het jodenom is de kern vergeten lijkt het

De tien geboden (gesproken en geschreven door God zelf)

 

Oké, daar ben ik het niet mee eens.

zou u me alleen nog een tekst in het nieuwe testament willen geven waar er staat dat we de 10 geboden wel moeten doen en de rest niet meer? Want wat u nu zegt, zegt u met uw eigen woorden.

Ef 2:5-10 staat er dat we door genade gered zijn, niet door werken.

in Jak 2:26: Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.

ik heb hier ooit eens een vergelijking over gehoord:

er was eens iemand die 100km/uur reed op een plek waar je maar 30 mag rijden. Een politieagent hield hem tegen en zei tegen hem: je hebt 100 gereden waar je maar 30 mag rijden, ik moet je dus een grote boete geven. Ik zal echter uit genade deze boete voor jou betalen. De man die 100 reed was hier zo dankbaar voor dat hij vanaf nu zich overal aan de snelheid probeerde te houden en iedereen vertelt over deze bijzondere gebeurtenis. Dat deed hij opdat hij besefte hoeveel genade hij had gekregen.

zo is het ook bij ons. We hebben gezondigd, we verdiend de doodstraf. Jesus is echter in onze plaats gestorven. Uit dankbaarheid proberen we niet meer te zondigen, soms falen we hier in, maar dan bekeren we ons meteen. Steeds terugdenkend aan het grote geschenk, de genade die we van Jesus hebben gekregen.

iedereen is onderweg. Iedereen gaat zijn/haar weg. Wat ik het belangrijkste vind is dat ik het Woord blijf bestuderen en onderzoeken, met steeds als leidraad Jesus. Als God me iets zegt gehoorzaam ik daar in. en ik  hoop dat iedereen blijft onderzoeken, en dat ze een levende relatie met God mogen hebben.

mijn naam is Emoena Chai. Dat is Hebreeuws voor levend geloof. Ik hoop dat ik dit tot aan mijn dood toe mag hebben en ik wens dit iedereen toe!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Emoena Chai:

Oké, daar ben ik het niet mee eens.

zou u me alleen nog een tekst in het nieuwe testament willen geven waar er staat dat we de 10 geboden wel moeten doen en de rest niet meer? Want wat u nu zegt, zegt u met uw eigen woorden.

Volgens mij heb ik een volledig bijbels onderbouwing gegeven, 

10 minuten geleden zei Emoena Chai:

Ef 2:5-10 staat er dat we door genade gered zijn, niet door werken.

in Jak 2:26: Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.

Klopt het is genade, alleen die genade heft de werken niet op. Maar plant deze in het hart.

12 minuten geleden zei Emoena Chai:

zo is het ook bij ons. We hebben gezondigd, we verdiend de doodstraf. Jesus is echter in onze plaats gestorven. Uit dankbaarheid proberen we niet meer te zondigen, soms falen we hier in, maar dan bekeren we ons meteen. Steeds terugdenkend aan het grote geschenk, de genade die we van Jesus hebben gekregen.

iedereen is onderweg. Iedereen gaat zijn/haar weg. Wat ik het belangrijkste vind is dat ik het Woord blijf bestuderen en onderzoeken, met steeds als leidraad Jesus. Als God me iets zegt gehoorzaam ik daar in. en ik  hoop dat iedereen blijft onderzoeken, en dat ze een levende relatie met God mogen hebben.

Al de werken der koninklijke wet, inclusief de sabbat. Want dat is een beaming van het dienen en eren, van de ware scheppende God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Emoena Chai:

zou u me alleen nog een tekst in het nieuwe testament willen geven waar er staat dat we de 10 geboden wel moeten doen en de rest niet meer? Want wat u nu zegt, zegt u met uw eigen woorden.

Die is er niet. Als Christenen staan we niet meer onder de Wet. Wel de wet van Christus, een wet op harten geschreven en niet meer op stenen platen (Mozaische wet), zoals de Bijbel dit mooi verwoord.

2 Kor 3:3 Want het is duidelijk dat jullie een brief van Christus zijn, die wij als dienaren hebben geschreven, niet met inkt maar met de geest van een levende God, niet op stenen platen maar op harten.

De Wet van de Christus staat verspreidt over het NT. Vaak gaat ze verder dan de Wet van Mozes, bijv als je naar een vrouw blijft kijken, heb je al overspel gepleegd terwijl de Wet van Mozes overspel verbiedt. De Wet van Christus gaat veel meer uit van beginselen en de Geest stuurt die ook aan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei sjako:

Die staat er ook niet en zeker niet een die het veranderd in de zondag. De Shabbat veranderd in die zin voor Christenen dat ze nu een grotere rust binnengaan. Hebreeën 4:3. Romeinen 7:6 zegt dat Christenen ontslagen zijn van de Wet. Romeinen 10:4 stelt zelfs dat Christus het einde van de Wet is. Ga 4:10,11 zegt duidelijk dat we geen vaste tijden en jaren moeten onderhouden.

Het is wel nuttig om een vrije dag te houden, maar wettelijk gezien is het niet meer nodig.

Het staat er NIET letterlijk. Dit vind ik best wel lastig, God is in het O.T. zo duidelijk over wat er wel mag gebeuren en wat niet. Waarom is Hij dat niet in het N.T.?

in heb 4:3 staat er inderdaad dat we in de rust komen, maar ik lees dan in de latere verzen juist dat er juist heel positief staat geschreven over de 7de dag, de Shabbat.

als je Rom 7 leest, moet je ook vers 7 en 12 lezen. Daar staat er juist dat de wet goed is. En dat we de zonde niet kennen zonder de wet. Volgend de wet/Thora verdiend iedereen de doodstraf. Jesus is echter in onze plaats gestorven, dat betekent niet dat we niet meer de wet moeten doen, het betekent dat we niet meer moeten sterven.

ik heb over dit onderwerp eens een vergelijking gehoord:

er was eens iemand die 100km/uur reed op een plek waar je maar 30 mag rijden. Een politieagent hield hem tegen en zei tegen hem: je hebt 100 gereden waar je maar 30 mag rijden, ik moet je dus een grote boete geven. Ik zal echter uit genade deze boete voor jou betalen. De man die 100 reed was hier zo dankbaar voor dat hij vanaf nu zich overal aan de snelheid probeerde te houden en iedereen vertelt over deze bijzondere gebeurtenis. Dat deed hij opdat hij besefte hoeveel genade hij had gekregen.

zo is het ook bij ons. We hebben gezondigd, we verdiend de doodstraf. Jesus is echter in onze plaats gestorven. Uit dankbaarheid proberen we niet meer te zondigen, soms falen we hier in, maar dan bekeren we ons meteen. Steeds terugdenkend aan het grote geschenk, de genade die we van Jesus hebben gekregen.

in Rom 10:4 staat er voor het woordje einde in het Grieks; Thelos wat betekent doel. Er staat dus: wan het doel der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.

je kunt het checken in de blue letter bibble.

U spreekt van een vers 4:10-11 kunt u me zeggen van welk bijbelboek u dit bedoeld?

weet u dat de zondag pas is ingevoerd in 321 n.c. door Constantijn de grote?

in Ex 20:11, in de 10 geboden staat er dat we moeten rusten op de Shabbat omdat God de hemel en aardemaakte in 6 dagen en ruste op de 7de dag. Is dit dan niet voor iedereen als er nergen in het N.T. LETTERLIJK staat dat dit veranderd is?

9 minuten geleden zei Thinkfree:

Volgens mij heb ik een volledig bijbels onderbouwing gegeven, 

Klopt het is genade, alleen die genade heft de werken niet op. Maar plant deze in het hart.

Al de werken der koninklijke wet, inclusief de sabbat. Want dat is een beaming van het dienen en eren, van de ware scheppende God.

Oké, ik denk dat ik genoeg teksten heb gegeven om dit te weerleggen, dus het is beter dat ik hier niet verder over discussieer.

ik wil u bedanken voor deze disscussie en u nog een gezegende dag wensen!

Emoena Chai

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Emoena Chai:
17 minuten geleden zei Thinkfree:

Volgens mij heb ik een volledig bijbels onderbouwing gegeven, 

Klopt het is genade, alleen die genade heft de werken niet op. Maar plant deze in het hart.

Al de werken der koninklijke wet, inclusief de sabbat. Want dat is een beaming van het dienen en eren, van de ware scheppende God.

Oké, ik denk dat ik genoeg teksten heb gegeven om dit te weerleggen, dus het is beter dat ik hier niet verder over discussieer.

ik wil u bedanken voor deze disscussie en u nog een gezegende dag wensen!

Emoena Chai

Nee dat heb je niet, hier nog een bewijs uit matheus 22

35 En een uit hen, zijnde een wetgeleerde, heeft gevraagd, Hem verzoekende, en zeggende:

36 Meester! welk is het grote gebod in de wet?

37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.

38 Dit is het eerste en het grote gebod.

39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.

40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Dus als Jezus spreekt dat er geen enkele jota of titel vergaan zal uit de wet spreekt hij van het grote gebod oftewel het koninklijke.

Dus een waar christen zal streven naar het houden van alle 10

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Emoena Chai:

Het staat er NIET letterlijk. Dit vind ik best wel lastig, God is in het O.T. zo duidelijk over wat er wel mag gebeuren en wat niet. Waarom is Hij dat niet in het N.T.?

Aangezien we niet meer onder de Wet leven, maar onder de onverdiende goedheid (genade) van de Christus. Als we nog steeds naar de Wet zouden leven zou Christus tevergeefs zijn gestorven. We kunnen geen eeuwig leven krijgen door werken, maar alleen door geloof. Dat wilt niet zeggen dat we wetteloos zijn. In beginsel zijn de oude wetten goed, maar ze zijn veel te strikt waardoor geen mens ze kan houden. Eigenlijk heeft God laten zien dat het voor ons onmogelijk is naar Zijn volmaakte wil te leven. Daarom staan we nu onder de wet van de Christus waardoor fouten ons vergeven worden dmv het zoenoffer wat Hij gebracht heeft. De Geest moedigt je aan het juiste te doen, het doet veel meer beroep op je hart. Bijv. er staat nergens dat je een bepaald aantal uur moet prediken. Toch wordt het van ons gevraagd en doen we dat omdat we uit liefde andere mensen willen helpen. We doen het niet om onszelf te redden, want we zijn al gered. 

Dus het is niet meer nodig om alles tot in de puntjes te regelen via een wet. 

8 minuten geleden zei Emoena Chai:

U spreekt van een vers 4:10-11 kunt u me zeggen van welk bijbelboek u dit bedoeld?

Het staat er wel bij: Galaten 4:10-11

9 minuten geleden zei Emoena Chai:

weet u dat de zondag pas is ingevoerd in 321 n.c. door Constantijn de grote?

Ik vier dan ook geen zondag.

10 minuten geleden zei Emoena Chai:

in Ex 20:11, in de 10 geboden staat er dat we moeten rusten op de Shabbat omdat God de hemel en aardemaakte in 6 dagen en ruste op de 7de dag. Is dit dan niet voor iedereen als er nergen in het N.T. LETTERLIJK staat dat dit veranderd is?

De Shabbat was maar een voorafbeelding van de grote rust die we nu zijn ingegaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Die is er niet. Als Christenen staan we niet meer onder de Wet. Wel de wet van Christus, een wet op harten geschreven en niet meer op stenen platen (Mozaische wet), zoals de Bijbel dit mooi verwoord.

2 Kor 3:3 Want het is duidelijk dat jullie een brief van Christus zijn, die wij als dienaren hebben geschreven, niet met inkt maar met de geest van een levende God, niet op stenen platen maar op harten.

De Wet van de Christus staat verspreidt over het NT. Vaak gaat ze verder dan de Wet van Mozes, bijv als je naar een vrouw blijft kijken, heb je al overspel gepleegd terwijl de Wet van Mozes overspel verbiedt. De Wet van Christus gaat veel meer uit van beginselen en de Geest stuurt die ook aan. 

Dus als we de wet in ons hart hebben, zouden we van nature moeten gaan doen.

weer u dat Jer 31:31-... dit voorzegt?! Dit is een prachtige tekst!! Ik zou u echt aanreden deze te lezen!!!

in de wet staat dat als een vrouw overspel pleegt, zij en de man gestenigd moeten worden als door 2 getuigen betrapt zijn. ik zie in dit stukje (Joh 8 ) niks geschreven over de man of 2 getuigen. Dus het was ook niet legaal om haar te stenigen. Er staat ook in vers 6 dat bepaalde Schriftgeleerden en  farizeeen dit deden op Jesus te verzoeken. Jesus heeft echter als Christus het recht haar te stenigen. Dit doet Hij echter niet: vers11

Jesus is het levende Woord! Joh 1

6 minuten geleden zei Thinkfree:

Nee dat heb je niet, hier nog een bewijs uit matheus 22

35 En een uit hen, zijnde een wetgeleerde, heeft gevraagd, Hem verzoekende, en zeggende:

36 Meester! welk is het grote gebod in de wet?

37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.

38 Dit is het eerste en het grote gebod.

39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.

40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Dus als Jezus spreekt dat er geen enkele jota of titel vergaan zal uit de wet spreekt hij van het grote gebod oftewel het koninklijke.

Dus een waar christen zal streven naar het houden van alle 10

Waar staat er in deze tekst dat het over een koningklijk gebod gaat?

zoals ik al zei, ik kan u niet overtuigen, dat hoeft ook niet. Zolang u maar luistert naar wat de Vader u zegt te doen in uw leven, en dat u niet alleen luisterd, maar ook gehoorzaam bent.

ik wens u beste toe! Dat de Vader u mag zegenen en behoeden!

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Emoena Chai:

Dus als we de wet in ons hart hebben, zouden we van nature moeten gaan doen.

weer u dat Jer 31:31-... dit voorzegt?! Dit is een prachtige tekst!! Ik zou u echt aanreden deze te lezen!!!

Ik weet het. Daarom is mijn uitleg ook in overeenstemming met de rest van de Bijbel. Ik vind het zelfs een van de mooiste teksten in de Bijbel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Emoena Chai:
12 minuten geleden zei Thinkfree:

Nee dat heb je niet, hier nog een bewijs uit matheus 22

35 En een uit hen, zijnde een wetgeleerde, heeft gevraagd, Hem verzoekende, en zeggende:

36 Meester! welk is het grote gebod in de wet?

37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.

38 Dit is het eerste en het grote gebod.

39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.

40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Dus als Jezus spreekt dat er geen enkele jota of titel vergaan zal uit de wet spreekt hij van het grote gebod oftewel het koninklijke.

Dus een waar christen zal streven naar het houden van alle 10

Waar staat er in deze tekst dat het over een koningklijk gebod gaat?

zoals ik al zei, ik kan u niet overtuigen, dat hoeft ook niet. Zolang u maar luistert naar wat de Vader u zegt te doen in uw leven, en dat u niet alleen luisterd, maar ook gehoorzaam bent.

Jakobus2 LET OP ?

 

8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;

9 Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders.

10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

11 Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.

12 Spreekt alzo, en doet alzo, als die door de wet der vrijheid zult geoordeeld worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Aangezien we niet meer onder de Wet leven, maar onder de onverdiende goedheid (genade) van de Christus. Als we nog steeds naar de Wet zouden leven zou Christus tevergeefs zijn gestorven. We kunnen geen eeuwig leven krijgen door werken, maar alleen door geloof. Dat wilt niet zeggen dat we wetteloos zijn. In beginsel zijn de oude wetten goed, maar ze zijn veel te strikt waardoor geen mens ze kan houden. Eigenlijk heeft God laten zien dat het voor ons onmogelijk is naar Zijn volmaakte wil te leven. Daarom staan we nu onder de wet van de Christus waardoor fouten ons vergeven worden dmv het zoenoffer wat Hij gebracht heeft. De Geest moedigt je aan het juiste te doen, het doet veel meer beroep op je hart. Bijv. er staat nergens dat je een bepaald aantal uur moet prediken. Toch wordt het van ons gevraagd en doen we dat omdat we uit liefde andere mensen willen helpen. We doen het niet om onszelf te redden, want we zijn al gered. 

Dus het is niet meer nodig om alles tot in de puntjes te regelen via een wet. 

Het staat er wel bij: Galaten 4:10-11

Ik vier dan ook geen zondag.

De Shabbat was maar een voorafbeelding van de grote rust die we nu zijn ingegaan. 

Ik denk dat Gal 5:14, 22-24 de kern is van de galatenbrief en dat Paulus hier spreekt over mensen die denken dat ze gered worden door werken, wat niet zo is. 

Kunt u weerleggen de antwoorden die ik gaf op de vorige teksten die u aangaf?

8 minuten geleden zei sjako:

Ik weet het. Daarom is mijn uitleg ook in overeenstemming met de rest van de Bijbel. Ik vind het zelfs een van de mooiste teksten in de Bijbel. 

Wat doet u dan met psalm 119? Daar wordt de Wet/Thora geprezen net als in vele andere psalmen en het boek spreuken,...

8 minuten geleden zei Thinkfree:

Jakobus2 LET OP ?

 

8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;

9 Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders.

10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

11 Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.

12 Spreekt alzo, en doet alzo, als die door de wet der vrijheid zult geoordeeld worden.

Dus u bedoeld dat u niet alle geboden kunt doen en daarom ze allemaal kunt overtreden opdat u gered bent door de wet? Als ik uw redenatie volg mag ik opeens gaan moorden, stelen, etc!

ik lees in deze tekst dat we allemaal zondig zijn en de dood verdienen. Jesus is echter in onze plaats gestorven voor al die keren dat we struikelen, wat we allemaal doen. Niemand van ons kan de wet helemaal doen! De enige die geen enkel gebod heeft overtreden is Jesus! Hij leefde in perfectie!! Daarom dat we ze gered door genade. Dit betekent niet dat we zomaar alles overboord kunnen gooien!

Zoals ik al zei! Al het beste ik wens u niks dat zegenen toe!

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Emoena Chai:

Dus u bedoeld dat u niet alle geboden kunt doen en daarom ze allemaal kunt overtreden opdat u gered bent door de wet? Als ik uw redenatie volg mag ik opeens gaan moorden, stelen, etc!

Nee, dat zijn allemaal koninklijke geboden die ik verdedig en jij aanvalt.

21 minuten geleden zei Emoena Chai:

lees in deze tekst dat we allemaal zondig zijn en de dood verdienen. Jesus is echter in onze plaats gestorven voor al die keren dat we struikelen, wat we allemaal doen. Niemand van ons kan de wet helemaal doen! De enige die geen enkel gebod heeft overtreden is Jesus! Hij leefde in perfectie!! Daarom dat we ze gered door genade. Dit betekent niet dat we zomaar alles overboord kunnen gooien!

De koninklijke wet blijft over, het aanhangsel daarvan is overbodig

Gods koninklijke wet is licht en niet zwaar, hier een aantal teksten die spreken over de koninklijke geboden.

Tevens bevestigend dat Gods geboden dezelvde als die van christus zijn.

Johannes 14:21
Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.

Johannes 14:31
Maar opdat de wereld wete, dat Ik den Vader liefheb, en alzo doe, gelijkerwijs Mij de Vader geboden heeft. Staat op, laat ons van hier gaan.

Johannes 15:10
Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Thinkfree:

Nee, dat zijn allemaal koninklijke geboden die ik verdedig en jij aanvalt.

De koninklijke wet blijft over, het aanhangsel daarvan is overbodig

Gods koninklijke wet is licht en niet zwaar, hier een aantal teksten die spreken over de koninklijke geboden.

Tevens bevestigend dat Gods geboden dezelvde als die van christus zijn.

Johannes 14:21
Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.

Johannes 14:31
Maar opdat de wereld wete, dat Ik den Vader liefheb, en alzo doe, gelijkerwijs Mij de Vader geboden heeft. Staat op, laat ons van hier gaan.

Johannes 15:10
Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.

 

Deze laatste 3 teksten die u citeert zeggen mij juist heel de bijbel in acht te nemen. Het oude testament, het nieuwe testament. Ik probeer me aan beide te houden uit liefde voor mij redder! Ik heb het nooit als last beschouwd om dit te doen, maar juist als een grote vreugde! Met hart springt op van vreugde dat ik dit mag doen! Ik voel zoveel liefde en vrede hier bij!!

misschien denkt u nu, ik heb hier te maken met een oude dame die er van houdt regeltjes te volgen, niks is minder waar! Ik ben 20 jaar en Jesus is mijn grote liefde! In Zijn voetsporen te gaan en Hem te volgen is mijn grootste streven! En dit in het grote besef dat iedere ademtocht, genade is!

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Emoena Chai:

Wat doet u dan met psalm 119? Daar wordt de Wet/Thora geprezen net als in vele andere psalmen en het boek spreuken,...

Omdat die nog steeds de grootsheid en liefde en rechtvaardigheid van God laten zien. Bijv als je kosher wilt eten, mag dat nog steeds, maar wettelijk gezien hoeft het niet, maar is wellicht wel beter voor je. Alleen je moet in je achterhoofd houden dat je er niet rechtvaardig door kunt worden verklaard. Dat kan enkel maar door Jezus.

45 minuten geleden zei Emoena Chai:

Dus u bedoeld dat u niet alle geboden kunt doen en daarom ze allemaal kunt overtreden opdat u gered bent door de wet? Als ik uw redenatie volg mag ik opeens gaan moorden, stelen, etc!

Nee, want dat zijn ook onderdelen van de wet van de Christus. Jezus heeft die punten allemaal genoemd. Hij doet een beroep op je hart en je moet leren denken in beginselen. Als het goed is helpt de Geest je daarbij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Emoena Chai:

Deze laatste 3 teksten die u citeert zeggen mij juist heel de bijbel in acht te nemen. Het oude testament, het nieuwe testament. Ik probeer me aan beide te houden uit liefde voor mij redder! Ik heb het nooit als last beschouwd om dit te doen, maar juist als een grote vreugde! Met hart springt op van vreugde dat ik dit mag doen! Ik voel zoveel liefde en vrede hier bij!!

misschien denkt u nu, ik heb hier te maken met een oude dame die er van houdt regeltjes te volgen, niks is minder waar! Ik ben 20 jaar en Jesus is mijn grote liefde! In Zijn voetsporen te gaan en Hem te volgen is mijn grootste streven! En dit in het grote besef dat iedere ademtocht, genade is!

Nee hoor, de zwakke in geloof is ook welkom?

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Emoena Chai:

Niemand van ons kan de wet helemaal doen!

Dat is nu juist de kern. We moeten inzien dat we Jezus zoenoffer nodig hebben. Naar de werken verdienen we de dood, door geloof ontvangen we leven. Als je Jezus gaat volgen ga je anders denken en doen. En als je dan eens fout gaat, zoals iedereen doet, dan weet je dat er vergeving mogelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Emoena Chai:

in Ex 20:11, in de 10 geboden staat er dat we moeten rusten op de Shabbat omdat God de hemel en aardemaakte in 6 dagen en ruste op de 7de dag. Is dit dan niet voor iedereen als er nergen in het N.T. LETTERLIJK staat dat dit veranderd is?

Naar mijn idee is het nog steeds goed om de sabbat te houden en koosjer te eten. De woorden van God zijn bedoeld tot (ons) welzijn en niet om ons onnodige wetjes op te leggen. Het houden van God's geboden (eigenlijk: woorden) is echter geen voorwaarde voor onze redding. Bijvoorbeeld: Het is goed om niet te roken maar het is niet zo dat je verloren bent als je rookt. Het doet slechts mogelijk schade.

1 uur geleden zei sjako:

Als we nog steeds naar de Wet zouden leven zou Christus tevergeefs zijn gestorven.

Als we volgens God's wet zouden leven, zou het zoenoffer van God niet nodig zijn. Het is juist omdat we niet volgens God's wet leven dat het verzoeningsoffer nodig is om ons te rechtvaardigen en met God te verzoenen. Je draait de zaak dus eigenlijk om.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

De Shabbat was maar een voorafbeelding van de grote rust die we nu zijn ingegaan.

En het houden ervan is nog steeds (zoals het vanaf het begin is geweest) tot ons (eigen) welzijn. Als we dat niet willen is dat in ons (eigen) nadeel. Maar het is geen absolute voorwaarde voor onze redding. Wederom een voorbeeld: Gezond eten en voldoende rust nemen is goed voor ons maar daardoor worden we niet gerechtvaardigd.   

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

En het houden ervan is nog steeds (zoals het vanaf het begin is geweest) tot ons (eigen) welzijn. Als we dat niet willen is dat in ons (eigen) nadeel. Maar het is geen absolute voorwaarde voor onze redding. Wederom en voorbeeld: Gezond eten en voldoende rust nemen is goed voor ons maar daardoor worden we niet gerechtvaardigd.   

Wat voor nadeel kleeft er aan het niet houden van de sabbat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

er staat nergens dat je een bepaald aantal uur moet prediken. Toch wordt het van ons gevraagd

Door wie wordt dat gevraagd?

1 uur geleden zei sjako:

maar ze zijn veel te strikt waardoor geen mens ze kan houden.

Ze zijn niet te strikt. Ze zijn volmaakt. Ze duiden ons het verschil aan tussen goed en kwaad en heilig en onheilig.

1 uur geleden zei sjako:

Ik vier dan ook geen zondag.

Dus geen rustdag?

1 uur geleden zei sjako:

Daarom is mijn uitleg ook in overeenstemming met de rest van de Bijbel.

Niet hoogmoedig worden. :)

1 uur geleden zei Emoena Chai:

Ik denk dat Gal 5:14, 22-24 de kern is van de galatenbrief en dat Paulus hier spreekt over mensen die denken dat ze gered worden door werken, wat niet zo is. 

Kunt u weerleggen de antwoorden die ik gaf op de vorige teksten die u aangaf?

Wat doet u dan met psalm 119? Daar wordt de Wet/Thora geprezen net als in vele andere psalmen en het boek spreuken,...

Dus u bedoeld dat u niet alle geboden kunt doen en daarom ze allemaal kunt overtreden opdat u gered bent door de wet? Als ik uw redenatie volg mag ik opeens gaan moorden, stelen, etc!

ik lees in deze tekst dat we allemaal zondig zijn en de dood verdienen. Jesus is echter in onze plaats gestorven voor al die keren dat we struikelen, wat we allemaal doen. Niemand van ons kan de wet helemaal doen! De enige die geen enkel gebod heeft overtreden is Jesus! Hij leefde in perfectie!! Daarom dat we ze gered door genade. Dit betekent niet dat we zomaar alles overboord kunnen gooien!

Zoals ik al zei! Al het beste ik wens u niks dat zegenen toe!

Kleine tip: In het Nederlands is het Jezus en niet Jesus.

12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat voor nadeel kleeft er aan het niet houden van de sabbat?

Je mist dan iets heel moois. Je mist een geschenk van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei sjako:

Omdat die nog steeds de grootsheid en liefde en rechtvaardigheid van God laten zien. Bijv als je kosher wilt eten, mag dat nog steeds, maar wettelijk gezien hoeft het niet, maar is wellicht wel beter voor je. Alleen je moet in je achterhoofd houden dat je er niet rechtvaardig door kunt worden verklaard. Dat kan enkel maar door Jezus.

Nee, want dat zijn ook onderdelen van de wet van de Christus. Jezus heeft die punten allemaal genoemd. Hij doet een beroep op je hart en je moet leren denken in beginselen. Als het goed is helpt de Geest je daarbij. 

Dus als ik u goed begrijp zegt u dat de geboden die in het O.T. Staan goed zijn maar dat we ze niet hoeven te doen. Alles wat Jesus specifiek zegt moeten we zeker doen, maar alles wat Hij niet zegt is niet nodig. Heb ik dit goed begrepen dat u dit zo ziet?

als dat zo is, wil ik u er op wijzen dat Jesus een jood was. De mensen die Hem omringden waren joden. De joden deden automatisch al wat er in het O.T. Staat. Ik geloof echter dat zij dingen hebben toegevoegd en dat Jesus en o.a. Paulus hier naar verwijzen. Want toevoegen is niet goed!

Mat 23:2-3 staat er. Zeggende: De Schriftgeleerden en de Farizeen zijn gezeten op den stoel van Mozes; Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.

De stoel van Moses is de plek waar iedere Shabbat het O.T. werd gelezen in de synagoge. De gelovigen moesten dus doen wat er gezegd werd op die stoel, maar moesten niet doen wat de farizeeen deden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid