Spring naar bijdragen

ONDER WELK VERBOND?


Aanbevolen berichten

19 minuten geleden zei Aristarkos:

Maar dan moeten we ons allemaal laten besnijden want de wet gaat niet voorbij dan door vervulling zoals de Heere zegt « Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied ». Dus de wet is nu nog niet vervult — want de nieuwe hemel en aarde komen pas na de volgende aioon — zoals velen denken.

Aristarkos

Nog zo'n scherpe opm.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Aristarkos:

Waar staat het letterlijk in Gods Woord? Niet in een vertaling.

‘En zovelen als er naar dezen regel zullen wandelen, over dezelve zal zijn vrede en barmhartigheid, en over het Israel Gods.’
‭‭Galaten‬ ‭6:16‬ ‭SV1750‬‬
 

De term Israël Gods komt enkel in dit vers voor, maar geeft duidelijk aan dat dit een ander Israel is dan het natuurlijke. Het is het door God bijeengebrachte nieuwe Israël, inclusief de heidenen.

 

2 uur geleden zei Aristarkos:

Waar staat dit in Gods Woord?

 

Romeinen 9:6 Het is echter niet zo alsof het woord van God gefaald zou hebben. Want niet allen die uit I̱sraël [voortspruiten], zijn werkelijk „I̱sraël”.  

2 uur geleden zei Aristarkos:

Maar dan moeten we ons allemaal laten besnijden want de wet gaat niet voorbij dan door vervulling zoals de Heere zegt « Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied ». Dus de wet is nu nog niet vervult — want de nieuwe hemel en aarde komen pas na de volgende aioon — zoals velen denken.

Dit volk staat dan ook onder een andere Wet. Dat zie je toch het hele NT door? Heidenen hoeven zich niet te laten besnijden. Trouwens Christelijke Joden ook niet. Behalve het rijtje uit Handelingen mogen we alles eten, hoeven we niet meer te offeren, hebben we een Hogepriester, Jezus Christus enz enz. Het nieuwe Verbond ziet er heel anders uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

‘En zovelen als er naar dezen regel zullen wandelen, over dezelve zal zijn vrede en barmhartigheid, en over het Israel Gods.’
‭‭Galaten‬ ‭6:16‬ ‭SV1750‬‬

De term Israël Gods komt enkel in dit vers voor, maar geeft duidelijk aan dat dit een ander Israel is dan het natuurlijke. Het is het door God bijeengebrachte nieuwe Israël, inclusief de heidenen.

Maar dat staat er niet, dat maak je er van Paulus duidelijk wijst hier op twee groepen « En zovelen als er naar dezen regel zullen wandelen, over dezelve zal zijn vrede en barmhartigheid » dit is de eerste groep het woordje « en » geeft de tweede groep aan, « en over het Israel Gods ». Het andere is het het overblijfsel wat God altijd bewaard zoals ik mijn vorige post ook aangaf. Ik zal je nog meer teksten geven: Isa. 10:20 « En het zal geschieden te dien dage, dat het overblijfsel van Israel, en de ontkomenen van het huis Jakobs niet meer steunen zullen op dien, die ze geslagen heeft; maar zij zullen steunen op den HEERE, den Heilige Israels, oprechtelijk », dus het Israel Gods. Zo ook in Isa. 10:22 « Want ofschoon uw volk, o Israel! is gelijk het zand der zee, zo zal toch maar het overblijfsel daarvan wederkeren; de verdelging is vastelijk besloten, overvloeiende met gerechtigheid », dus het Israel Gods. Isa. 11:16 « En er zal een gebaande weg zijn voor het overblijfsel Zijns volks, dat overgebleven zal zijn van Assur, gelijk als Israel geschiedde ten dage, toen het uit Egypteland optoog », dus het Israel Gods. Jer. 31:7 « Want zo zegt de HEERE: Roept luide over Jakob met vreugde, en juicht vanwege het hoofd der heidenen; doet het horen, lofzingt, en zegt: O HEERE! behoud Uw volk, het overblijfsel van Israel », dus het Israel Gods. Rom. 9:27 « En Jesaja roept over Israel: Al ware het getal der kinderen Israels gelijk het zand der zee, zo zal het overblijfsel behouden worden », dus het Israel Gods. In de hele Schrift worden heidenen nooit Israel genoemd.

18 minuten geleden zei sjako:

Romeinen 9:6 Het is echter niet zo alsof het woord van God gefaald zou hebben. Want niet allen die uit I̱sraël [voortspruiten], zijn werkelijk „I̱sraël”.  

Dit volk staat dan ook onder een andere Wet. Dat zie je toch het hele NT door? Heidenen hoeven zich niet te laten besnijden. Trouwens Christelijke Joden ook niet. Behalve het rijtje uit Handelingen mogen we alles eten, hoeven we niet meer te offeren, hebben we een Hogepriester, Jezus Christus enz enz. Het nieuwe Verbond ziet er heel anders uit.

Ook dat zegt deze tekst niet, de tekst zegt « Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn ». Met deze betere vertaling gaat jouw lezing al niet meer op. Jij noemt dit een volk maar volgens jou is het een allergaartje uit alle heidenen en Israel wat opeens Israel is geworden. Als je wilt weten wie Israel is: « En Hij gaf hem het verbond der besnijdenis; en alzo gewon hij Izak, en besneed hem op den achtsten dag; en Izak gewon Jakob (Israel), en Jakob de twaalf patriarchen ». De twaalf patriarchen zijn de twaalf zonen van Jacob, oftewel de 12 stammen van Israel, hier is geen enkele heiden bij betrokken.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei sjako:

15  Want het maakt niet uit of je besneden bent of niet— een nieuwe schepping, daar gaat het om. 16  Allen die volgens deze gedragsregel leven, wens ik vrede en barmhartigheid toe. Zij zijn het Israël van God.

 

13 uur geleden zei Aristarkos:

Maar dat staat er niet, dat maak je er van Paulus duidelijk wijst hier op twee groepen « En zovelen als er naar dezen regel zullen wandelen, over dezelve zal zijn vrede en barmhartigheid » dit is de eerste groep het woordje « en » geeft de tweede groep aan, « en over het Israel Gods ».

Het gaat hier dus om een vertaalissue. Hoort het woordje 'en' er te staan en staat het woordje 'en' in elke codex? 

13 uur geleden zei Aristarkos:

In de hele Schrift worden heidenen nooit Israel genoemd.

13 uur geleden zei sjako:

In het geval van Galaten zou je dat toch wel denken.

13 uur geleden zei Aristarkos:

Met deze betere vertaling gaat jouw lezing al niet meer op.

Een betere vertaling voor jou punt. Dus eerst maar eens uitzoeken wat andere vertalingen zeggen. NBG51 zegt bijv Want niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël, en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat ze nageslacht van Abraham zijn......

Dus dat correspondeert wel met mijn stelling. Het hangt niet af van de afstamming (nageslacht van Abraham) of ze werkelijk Israël zijn. Hier moet het dus over een geestelijk Israël gaan.

13 uur geleden zei Aristarkos:

Jij noemt dit een volk maar volgens jou is het een allergaartje uit alle heidenen en Israel wat opeens Israel is geworden.

Om Gods volk nu een allergaartje te noemen vind ik nogal wat. Ik hoop dat jij ook bij dat allergaartje hoort, anders hebben wij een probleem. Israël is nog steeds de naam van Gods volk, aangevuld met de 'heidenen'. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei sjako:

Het gaat hier dus om een vertaalissue. Hoort het woordje 'en' er te staan en staat het woordje 'en' in elke codex?

Er is vast wel een codex te vinden waar het niet instaat, maar is dat de goede? Als je op biblehub kijkt zul je zien dat ze practisch allemaal « en » hebben, dus je hebt hier geen argument.

21 minuten geleden zei sjako:

In het geval van Galaten zou je dat toch wel denken.

Nee, niet volgen de Schrift, maar zeker volgens jouw Kerk. Niet beledigend bedoelt, maar dat is wat ik tegen kerken heb.

22 minuten geleden zei sjako:

Een betere vertaling voor jou punt. Dus eerst maar eens uitzoeken wat andere vertalingen zeggen. NBG51 zegt bijv Want niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël, en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat ze nageslacht van Abraham zijn......

Dus dat correspondeert wel met mijn stelling. Het hangt niet af van de afstamming (nageslacht van Abraham) of ze werkelijk Israël zijn. Hier moet het dus over een geestelijk Israël gaan.

Maar zelfs in jouw vertaling wat staat er nou precies? « Want niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël », dus de Farizeeën, Sadduceeën, Schriftgeleerden enzovoorts stammen wel af van Israel maar zijn geen Israel (van God). Hoe kun je hier heidenen van maken als de HELE Schrift laat zien wat Israel is? Daar moet wel een doctrine van mensen achter zitten.

28 minuten geleden zei sjako:

Om Gods volk nu een allergaartje te noemen vind ik nogal wat. Ik hoop dat jij ook bij dat allergaartje hoort, anders hebben wij een probleem. Israël is nog steeds de naam van Gods volk, aangevuld met de 'heidenen'.

Maar dat is wat jij doet Sjako, heidenen van de hele werel plus de Joden zijn volgens jou Israel, nou dat is een allergaartje wat geen grond vind in de Schrift. Maar je mag geloven wat je wilt. De vraag is natuurlijk waarom je zo graag Israel wilt zijn?

Aristarkos

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Aristarkos:

Er is vast wel een codex te vinden waar het niet instaat, maar is dat de goede? Als je op biblehub kijkt zul je zien dat ze practisch allemaal « en » hebben, dus je hebt hier geen argument.

Dat vereist dus enig onderzoekswerk.

16 minuten geleden zei Aristarkos:

Maar dat is wat jij doet Sjako, heidenen van de hele werel plus de Joden zijn volgens jou Israel, nou dat is een allergaartje wat geen grond vind in de Schrift.

Dat valt nog te bezien. De bijbel spreekt zowel over ’Israël in vleselijk opzicht’ (1Kor 10:18) als over het geestelijke Israël, dat uit personen bestaat die niet noodzakelijkerwijs van Abraham afstammen (Mt 3:9). Dus om tot Israël te behoren hangt het er niet vanaf of je een besneden Israëliet bent of niet. 

De profeet Hosea voorzei dat God de natie van het natuurlijke Israël ten gunste van deze geestelijke natie, waartoe ook niet-joden of heidenen behoren, zou verwerpen, want hij zou „tot hen die niet mijn volk zijn, zeggen: ’Gij zijt mijn volk’” (Ho 2:23; Ro 9:22-25). 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dient er geen onderscheid gemaakt te worden tussen enerzijds het lichaam van Christus (= de gemeente = de kerk = gelovigen uit zowel de Joden als de heidenen sinds Zijn hemelvaart) en anderzijds Israël als de Bruid?

Efeziërs 1:

22 En Hij heeft alle dingen aan Zijn voeten onderworpen en heeft Hem als hoofd over alle dingen gegeven aan de gemeente,

23 die Zijn lichaam is en de vervulling van Hem Die alles in allen vervult.

Efeziërs 5:

30 Want wij zijn leden van Zijn lichaam, van Zijn vlees en van Zijn gebeente.

31 Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn.

32 Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.

Hosea 2:

19 Ik zal u Mij tot bruid werven voor eeuwig: Ik zal u Mij tot bruid werven door gerechtigheid en recht, door goedertierenheid en ontferming;

20 Ik zal u Mij tot bruid werven door trouw; en gij zult de Here kennen.

Johannes 3:

29 Wie de bruid heeft, is de Bruidegom, maar de vriend van de Bruidegom, die erbij staat en hem hoort, verblijdt zich zeer over de stem van de Bruidegom. Deze blijdschap van mij nu is volkomen geworden.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei sjako:

Dat vereist dus enig onderzoekswerk.

Helaas vereist alles onderzoek, in de Schrift.

16 minuten geleden zei sjako:

Dat valt nog te bezien. De bijbel spreekt zowel over ’Israël in vleselijk opzicht’ (1Kor 10:18) als over het geestelijke Israël, dat uit personen bestaat die niet noodzakelijkerwijs van Abraham afstammen (Mt 3:9). Dus om tot Israël te behoren hangt het er niet vanaf of je een besneden Israëliet bent of niet. 

De profeet Hosea voorzei dat God de natie van het natuurlijke Israël ten gunste van deze geestelijke natie, waartoe ook niet-joden of heidenen behoren, zou verwerpen, want hij zou „tot hen die niet mijn volk zijn, zeggen: ’Gij zijt mijn volk’” (Ho 2:23; Ro 9:22-25). 

Paulus heeft het in 1 Cor. dus duidelijk tegen Joden hier, hij zegt « Ziet Israel, dat naar het vlees is; hebben niet degenen, die de offeranden eten, gemeenschap met het altaar? », dus het gaat hier over Israel, niet over heidenen die hebben niets met offeren en altaars te maken.

Waar begint Hosea mee? 1:1 « Het woord des HEEREN, dat geschied is tot Hosea, den zoon van Beeri, in de dagen van Uzzia, Jotham, Achaz, Hizkia, koningen van Juda, en in de dagen van Jerobeam, zoon van Joas, koning van Israel », geen heiden te bekennen. In v. 2:23 schrijft Hosea « En Ik zal ze Mij op de aarde (of het land, zelfde woord in Hebreeuws) zaaien, en zal Mij ontfermen over Lo-ruchama; en Ik zal zeggen tot Lo-ammi: Gij zijt Mijn volk; en dat zal zeggen: O, mijn God! », wanneer waren de heidenen « Lo-ruchama (niet ontfermt) » en « Lo-Ammi (niet mijn volk) »? Nooit, alleen over Israel word dit gezegd.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Bastiaan73:

Dient er geen onderscheid gemaakt te worden tussen enerzijds het lichaam van Christus (= de gemeente = de kerk = gelovigen uit zowel de Joden als de heidenen tussen Zijn hemelvaart en wederkomst) en anderzijds Israël als de Bruid?

Efeziërs 1:

22 En Hij heeft alle dingen aan Zijn voeten onderworpen en heeft Hem als hoofd over alle dingen gegeven aan de gemeente,

23 die Zijn lichaam is en de vervulling van Hem Die alles in allen vervult.

Efeziërs 5:

30 Want wij zijn leden van Zijn lichaam, van Zijn vlees en van Zijn gebeente.

31 Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn.

32 Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.

Hosea 2:

19 Ik zal u Mij tot bruid werven voor eeuwig: Ik zal u Mij tot bruid werven door gerechtigheid en recht, door goedertierenheid en ontferming;

20 Ik zal u Mij tot bruid werven door trouw; en gij zult de Here kennen.

Johannes 3:

29 Wie de bruid heeft, is de Bruidegom, maar de vriend van de Bruidegom, die erbij staat en hem hoort, verblijdt zich zeer over de stem van de Bruidegom. Deze blijdschap van mij nu is volkomen geworden.

Paulus schrijft in de tweede brief aan Timotheus 2:15 « Benaarstig u, om uzelven Gode beproefd voor te stellen, een arbeider, die niet beschaamd wordt, die het Woord der waarheid recht snijdt », dat gebeurd veel te weinig. Aangezien de kerken eind eerste, begin tweede eeuw Paulus compleet hebben verlaten (zie hun geschriften) en alleen « Jezus » en de 12 volgde is er van het recht snijden der Schrift niets terecht gekomen.

Dus denken alle mensen dat er maar 1 kerk is, terwijl de Schrift recht gesneden er meer laat zien. Niet alleen dat, er zijn ook voor die groepen andere dingen geschreven. Zoals een School bestaat uit leerlingen, maar die leerlingen niet allemaal in dezelfde klas zitten en dus ook niet dezelfde dingen leren, zo is het ook met de Schrift.

Paulus schreef nog een belangrijke zin in Filippenzen 1:10 « Opdat gij beproeft de dingen, die verschillen, opdat gij oprecht zijt, en zonder aanstoot te geven, tot den dag van Christus », nu is alles hetzelfde volgens de kerkleer, niet volgens de Schrift.

Dat de bruid uit Israel is, is correct maar dat is niet de enige groep in Israel. Er zijn ook de 144.000 van Openbaringen b.v.. Op een bruiloft zijn niet alleen de bruid en bruidegom, er zijn ook andere gasten zoals vrienden van de Bruidegom enz. In de Schriften worden ons 3 sferen van zegening geopenbaard:

  1. Kind van God — aardse sfeer
  2. Zoon van God — hemelse sfeer
  3. Volwassen man — over-hemelse sfeer

De meeste zien maar 1 sfeer die van de aarde, vandaar dat men Israel wil zijn, niet volgens de Schrift.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Aristarkos:

Dat de bruid uit Israel is, is correct maar dat is niet de enige groep in Israel. Er zijn ook de 144.000 van Openbaringen

De 144.000 zijn de bruid van Christus. De bruid van Israël ken ik niet.

4 minuten geleden zei Aristarkos:

Paulus schrijft in de tweede brief aan Timotheus 2:15 « Benaarstig u, om uzelven Gode beproefd voor te stellen, een arbeider, die niet beschaamd wordt, die het Woord der waarheid recht snijdt », dat gebeurd veel te weinig. Aangezien de kerken eind eerste, begin tweede eeuw Paulus compleet hebben verlaten (zie hun geschriften) en alleen « Jezus » en de 12 volgde is er van het recht snijden der Schrift niets terecht gekomen.

Is het dus je eigen theologie of zit hier ook een groepering achter?

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei sjako:

De 144.000 zijn de bruid van Christus. De bruid van Israël ken ik niet.

Zie de Schriften van de Heere, in het O.T. was Jehovah (Hij die later als Christus kwam) getrouwd met Israel zoals we o.a. lezen in Jer. 3:14 « Bekeert u, gij afkerige kinderen! spreekt de HEERE, want Ik heb u getrouwd, en Ik zal u aannemen, een uit een stad, en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion », Israel hoereerde echter tegen de heere en vernietigde zijn eerste verbond Jer. 31:32 « Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE ». In het O.T. vinden we dus duidelijk dat Israel en Jehovah getrouwd waren. Isa. 62:4 « Tot u zal niet meer gezegd worden: De verlatene, en tot uw land zal niet meer gezegd worden: Het verwoeste; maar gij zult genoemd worden: Mijn lust is aan haar! en uw land: Het getrouwde; want de HEERE heeft een lust aan u, en uw land zal getrouwd worden ». Met het verbreken van het eerste verbond is ook het huwelijk verbroken, echter de bruid zal uit Israel komen. Dit zien we b.v. in Mat. 25 de tien maagden, waar v. 1 zegt « Alsdan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien maagden, welke haar lampen namen, en gingen uit, den bruidegom tegemoet », het koninkrijk der Hemelen is voor Israel want Jezus ging allen tot de Joden, zoals beloofd in het O.T.. De 144000 zijn uit de geslachten Israels, Op. 12:5, 14:1, zij zullen de heidenen hoeden met een ijzeren roede, zij zijn de zoon van de in de woestijn gevluchte vrouw die vervolgt word, dat is volgens mij de bruid.

41 minuten geleden zei sjako:

Is het dus je eigen theologie of zit hier ook een groepering achter?

Is het geloven van Gods woord een « theologie »?

Aristarkos

bewerkt door Aristarkos
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei sjako:

De 144.000 zijn de bruid van Christus.

Binnen de JW wordt dit gezien als een vaststaand feit maar kun je uitleggen waar het op gebaseerd is? Welke tekst(en)?

38 minuten geleden zei sjako:

De bruid van Israël ken ik niet.

Aristarkos typte niet de bruid van Israël maar de bruid uit Israël.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Aristarkos:

Is het geloven van Gods woord een « theologie »?

Het lijkt me allemaal te complex om in je eentje dingen uit te gaan zoeken.

38 minuten geleden zei Bastiaan73:

Binnen de JW wordt dit gezien als een vaststaand feit maar kun je uitleggen waar het op gebaseerd is? Welke tekst(en)?

Ik zal het doen, maar niet hier. Ik zal er een topic van maken, of er is al een topic, maar dat weet ik even niet zeker.

39 minuten geleden zei Bastiaan73:

Aristarkos typte niet de bruid van Israël maar de bruid uit Israël.

Ja, dat ken ik uiteraard wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei sjako:

Het lijkt me allemaal te complex om in je eentje dingen uit te gaan zoeken.

Je hoeft ook niet alles alleen uit te zoeken er zijn meer mensen die de Schriften lezen en niet tegen anderen zeggen wat ze erin moeten lezen, maar ze zijn zeldzaam. Iedereen kan dit als hij werkelijk wil. Ja het kost heel veel tijd en studie (35 jaar), maar is God's woord dat niet waard? Begrijp me niet verkeerd, ik meen het wanneer ik zeg dat een ieder mag geloven wat hij wil, ik geloof God's woord zonder dat iemand me zegt wat ik moet geloven of moet lezen. Het is heel makkelijk om mee te beginnen, Israel is Israel en de heidenen zijn de heidenen. Dan word de Schrift een boek wat veel meer geeft dan het nieuwe verbond in Israel, waar dan van gedacht word dat Israel opeens « iedereen » is.

Wanneer je in de Schrift onderzoekt waar Israel vandaan komt, kom je terecht bij Gen. 32:32 « Toen zeide Hij: Uw naam zal voortaan niet Jakob heten, maar Israel; want gij hebt u vorstelijk gedragen met God en met de mensen, en hebt overmocht », dat is de stamvader van Israel, die twaalf zonen had die worden genoemd in Gen. 35, in v. 23 « De zonen van Lea waren: Ruben, Jakobs eerstgeborene, daarna Simeon, en Levi, en Juda, en Issaschar, en Zebulon » v. 24 « De zonen van Rachel: Jozef en Benjamin » v. 25 « En de zonen van Bilha, Rachels dienstmaagd: Dan en Nafthali » v. 26 « En de zonen van Zilpa, Lea's dienstmaagd: Gad en Aser. Deze zijn de zonen van Jakob, die hem geboren zijn in Paddan-aram ». Uit deze twaalf is het volk Israel gekomen, de twaalf stammen Israels, geen enkele heiden behoort hiertoe. Tenzij hij zich laat besnijden en de wet gaat volgen. Het eten van het Pascha valt daar dus ook onder « Als nu een vreemdeling bij u verkeert, en den HEERE het pascha houden zal, dat alles, wat mannelijk is, bij hem besneden worde, en dan kome hij daartoe, om dat te houden, en hij zal wezen als een ingeborene des lands; maar geen onbesnedene zal daarvan eten » Exo 24:8. Dat is Israel en aan hen zijn alle aardse beloften gedaan zoals Rom. 15:8 ook zegt « En ik zeg, dat Jezus Christus een dienaar geworden is der besnijdenis, vanwege de waarheid Gods, opdat Hij bevestigen zou de beloftenissen der vaderen », Israels vaderen, zo ook in Rom. 9:4 « Welke Israelieten zijn, welker is het zoonschap, en de heerlijkheid, en de verbonden, en de wetgeving, en de dienst van God, en de beloftenissen ».

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Aristarkos:

Je hoeft ook niet alles alleen uit te zoeken er zijn meer mensen die de Schriften lezen en niet tegen anderen zeggen wat ze erin moeten lezen, maar ze zijn zeldzaam. Iedereen kan dit als hij werkelijk wil. Ja het kost heel veel tijd en studie (35 jaar), maar is God's woord dat niet waard? Begrijp me niet verkeerd, ik meen het wanneer ik zeg dat een ieder mag geloven wat hij wil, ik geloof God's woord zonder dat iemand me zegt wat ik moet geloven of moet lezen. Het is heel makkelijk om mee te beginnen, Israel is Israel en de heidenen zijn de heidenen. Dan word de Schrift een boek wat veel meer geeft dan het nieuwe verbond in Israel, waar dan van gedacht word dat Israel opeens « iedereen » is.

Wanneer je in de Schrift onderzoekt waar Israel vandaan komt, kom je terecht bij Gen. 32:32 « Toen zeide Hij: Uw naam zal voortaan niet Jakob heten, maar Israel; want gij hebt u vorstelijk gedragen met God en met de mensen, en hebt overmocht », dat is de stamvader van Israel, die twaalf zonen had die worden genoemd in Gen. 35, in v. 23 « De zonen van Lea waren: Ruben, Jakobs eerstgeborene, daarna Simeon, en Levi, en Juda, en Issaschar, en Zebulon » v. 24 « De zonen van Rachel: Jozef en Benjamin » v. 25 « En de zonen van Bilha, Rachels dienstmaagd: Dan en Nafthali » v. 26 « En de zonen van Zilpa, Lea's dienstmaagd: Gad en Aser. Deze zijn de zonen van Jakob, die hem geboren zijn in Paddan-aram ». Uit deze twaalf is het volk Israel gekomen, de twaalf stammen Israels, geen enkele heiden behoort hiertoe. Tenzij hij zich laat besnijden en de wet gaat volgen. Het eten van het Pascha valt daar dus ook onder « Als nu een vreemdeling bij u verkeert, en den HEERE het pascha houden zal, dat alles, wat mannelijk is, bij hem besneden worde, en dan kome hij daartoe, om dat te houden, en hij zal wezen als een ingeborene des lands; maar geen onbesnedene zal daarvan eten » Exo 24:8. Dat is Israel en aan hen zijn alle aardse beloften gedaan zoals Rom. 15:8 ook zegt « En ik zeg, dat Jezus Christus een dienaar geworden is der besnijdenis, vanwege de waarheid Gods, opdat Hij bevestigen zou de beloftenissen der vaderen », Israels vaderen, zo ook in Rom. 9:4 « Welke Israelieten zijn, welker is het zoonschap, en de heerlijkheid, en de verbonden, en de wetgeving, en de dienst van God, en de beloftenissen ».

Aristarkos

Ik ken een heel volk die een reputatie heeft en een hele boel kennis en wijsheid heeft mbt de Bijbel.

Maar zo gauw als iemand Gods Woord aanvult of afbreekt dan is Gods wijsheid ver te zoeken.

Studeren is nodig maar van weinig waarde als je Zijn principes niet hanteerd, je zal wel altijd Zijn redding en offer kunnen ontdekken maar veel meer blijft speculeren.

De Bijbel geeft keer op keer die waarschuwing wat geld voor een ieder die Zijn Woord veranderd of anders weergeeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Raymond B:

Ik ken een heel volk die een reputatie heeft en een hele boel kennis en wijsheid heeft mbt de Bijbel.

Maar zo gauw als iemand Gods Woord aanvult of afbreekt dan is Gods wijsheid ver te zoeken.

Studeren is nodig maar van weinig waarde als je Zijn principes niet hanteerd, je zal wel altijd Zijn redding en offer kunnen ontdekken maar veel meer blijft speculeren.

De Bijbel geeft keer op keer die waarschuwing wat geld voor een ieder die Zijn Woord veranderd of anders weergeeft.

Wat wil je hier nu mee zeggen?

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Mullog:
11 minuten geleden zei Aristarkos:
20 minuten geleden zei Mullog:

En, is de handeling inmiddels bij je gedaan of heb je de daad al gepland?

Leuk!

Aristarkos

Serieus, ben je dit van plan? Want je geeft zelf aan dat dit een voorwaarde is, of heb ik het verkeerd begrepen

Automutilatie is niet iets waar je grapjes mee moet maken in bijzijn van degene die zichzelf dit aandoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Automutilatie is niet iets waar je grapjes mee moet maken in bijzijn van degene die zichzelf dit aandoet.

Je kunt toch gewoon langs een arts

1 uur geleden zei Aristarkos:

Welnee, ik ben toch geen Israeliet!

Aristarkos

Lijkt mij een geldige  reden ?

bewerkt door Mullog
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Mullog:

Je kunt toch gewoon langs een arts

Lijkt mij een geldige  reden ?

We hadden eerder geconstateerd dat het nieuwe verbond was voor:

Je bent Israel

De wet is je leven

YHWH ken je (het woord is Yada dat betekend intiem, niet kennen als van ik weet wie Hij is dat is da'at, beide wordt vertaald bij ons als kennen)

Wederom iets heel anders als wat er altijd werd beweerd, de vraag is ben je onder dit nieuwe verbond?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid