Spring naar bijdragen

Vrees


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Catootje Tromp:

De enige echte God gaf Zichzelf nog liever aan het Kruis dan dat Hij de mensen kwaad zou doen....

Zo begreep ik dat ook altijd, het is een verzoenende God over alle culturen heen. Is ook logisch aangezien God zich in alles manifesteert.

4 minuten geleden zei Catootje Tromp:

In Hem is geen duisternis.

Helder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 480
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik bedoel dat er ook externe invloeden zijn, ondermeer NLP van anderen naar jou of mij toe, die de geestestoestand veroorzaken. Ik kon bijvoorbeeld door specifieke suggesties in een opgevangen gesprek

Wat bedoel je precies met het woord "vrees"? De huidige, postmoderne gevoelswaarde bij het woord is angst. Het is natuurlijk nooit God's bedoeling geweest dat we angst zouden moeten hebben. Er staat n

Ik moet wel zeggen dat ik niet snel bekeer. Ik bekijk veel. Tijdens mijn bijbelstudie bij Jehova getuigen had de bijbel meer invloed op me dan de studie, ik heb me nooit aangesloten. Wel wil ik dichtb

6 minuten geleden zei TTC:

Zo begreep ik dat ook altijd, het is een verzoenende God over alle culturen heen. Is ook logisch aangezien God zich in alles manifesteert.

Helder.

1 Johannes 1,5  En dit is de boodschap die wij van Hem gehoord hebben en aan u verkondigen,  dat God licht is en dat in Hem in het geheel geen duisternis is.

?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Catootje Tromp:

1 Johannes 1,5  En dit is de boodschap die wij van Hem gehoord hebben en aan u verkondigen,  dat God licht is en dat in Hem in het geheel geen duisternis is.

Toch heel wat anders dan al die zwartgalligheid waarbinnen alle hoop en gezond verstand verdwenen is, dank Catootje. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Het godsbeeld JHWH in het Oude Testament valt dan ook beslist niet samen met dat van De Vader die Jezus bracht. Jahweh was het godsbeeld van een rancuneuze, wraakzuchtge, bloeddorstige, oorlogszuchtige godheid. Een voorchristelijke afgod uit Babyloniè, die gekerstend is door Jezus.  Niet voor niets is er onder de hemel geen enkele andere naam gegeven dan die van Jezus Christus waardoor wij zalig worden.   Geen Jahweh, ook geen Jehova. Alleen wie Christus kent, kent de Vader. 

Ben ik het niet met je eens. Jehovah moest vaak ingrijpen om Zijn volk te beschermen. Had Hij dat niet gedaan, dan was het volk Israël allang verdelgt geweest alvorens Jezus daaruit geboren kon worden. JHWH is de Vader van Jezus. Jezus noemt Hem zelfs de enige ware God. Jezus was het volmaakte evenbeeld van God. Zoals Jezus handelt zo handelt ook God, de Vader. Ken je Jezus, dan ken je ook God. Als je kijkt naar de wetten zoals in Leviticus of Exodus dan blijkt dat JHWH absoluut geen kwaadaardige God is. Denk bijv aan de sabbatwetten. Ook dieren mochten niet werken. Exodus 23:5 bijv laat zien hoe begaan God is met zelfs een ezel. Hoeveel meer zijn wij waard dan een ezel?

Exodus 23:5: Als je ziet dat de ezel van iemand die een hekel aan je heeft, bezweken is onder zijn last, dan mag je niet werkeloos toezien. Je moet hem helpen het dier te bevrijden.

24 minuten geleden zei Catootje Tromp:

en daarom luidt het in het Onze Vader: Uw Naam worde geheiligd!

Wiens Naam moest worden geheiligd? Die van de Vader, dus JHWH.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Wiens Naam moest worden geheiligd? Die van de Vader, dus JHWH.

Die van de Vader moest worden geheiligd, ontdaan worden van het onheilige godsbeeld dat van de voorchristelijke Babylonische oorlogsgod Jahweh is.  Men dient dan ook niet te getuigen van Jahweh/Jehovah maar van Christus. 

Daarom blijven Jehova's Getuigen (en mensen uit een aantal andere denominaties) altijd bang voor God. Er is geen behoud in Jehovah, enkel in Christus. En dat is geen slecht maar Goed Nieuws.

bewerkt door Catootje Tromp
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Ben ik het niet met je eens. Jehovah moest vaak ingrijpen om Zijn volk te beschermen.

Het gaat altijd over polarisatie en strijd Sjako, uiteraard zijn daar meerdere partijen voor nodig. Maar dat is niet hetzelfde als een verzoenende God, dat gaat over interculturele verbondenheid, over dat wat mensen gemeen hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Die van de Vader moest worden geheiligd, ontdaan worden van het onheilige godsbeeld dat van de voorchristelijke Babylonische oorlogsgod Jahweh is.  Men dient dan ook niet te getuigen van Jahweh/Jehovah maar van Christus. 

Daarom blijven Jehova's Getuigen (en mensen uit een aantal andere denominaties) altijd bang voor God. Er is geen behoud in Jehovah, enkel in Christus. En dat is geen slecht maar Goed Nieuws.

We zijn niet bang voor God. En Jezus was ook direct to the point als het er op aan kwam. Hij noemde de farizeeën addergebroed en dat hun bestemming Gehenna zal zijn. Maar doordat Jezus was gekomen hoefde God het volk niet meer zo te beschermen. De Messias was er immers al. Nu lag de focus op de redding van de mensheid. Je maakt een enorme fout door Jehovah niet als de enige ware God te zien. Jezus dacht daar echt anders over. 

Johannes 17:3 Dit betekent eeuwig leven, dat ze u leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

We zijn niet bang voor God. En Jezus was ook direct to the point als het er op aan kwam. Hij noemde de farizeeën addergebroed en dat hun bestemming Gehenna zal zijn. Maar doordat Jezus was gekomen hoefde God het volk niet meer zo te beschermen. De Messias was er immers al. Nu lag de focus op de redding van de mensheid. Je maakt een enorme fout door Jehovah niet als de enige ware God te zien. Jezus dacht daar echt anders over. Johannes 17:3 Dit betekent eeuwig leven, dat ze u leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus.

Wanneer gaat het over verzoening zonder polarisatie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei sjako:

We zijn niet bang voor God. 

Met JG in de familie en constant aan de deur (ik heb tegenwoordig een sticker op de deur om hen te weren) weet ik maar al te goed hoe bang ze werkelijk zijn. Zodra je hen in de kracht van Christus  antwoordt dat je reeds behouden bent, klampen ze je nog net niet helemaal vast uit angst, omdat ze onbekend zijn met de Rust van Christus en ze zich die zekerheid niet kunnen voorstellen.  Sommigen willen dan dolgraag ook die zekerheid en die rust en dan tappen ze uit een ander vaatje, dat je er toch over kunt praten en dat je hen dan toch ook kunt helpen (als zijnde "elkaar" te helpen), maar de zekerheid en de rust komen uit de persoonlijke vertrouwensrelatie met de Vader en is niet in slechts woorden overdraagbaar. Vooral niet als er toch aan de andere kant nog geindoctrineerd wordt. 

bewerkt door Catootje Tromp
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Wiens Naam moest worden geheiligd? Die van de Vader, dus JHWH.

Hoe meer ik lees, hoe transparanter het allemaal wordt.

Citaat

De opvatting dat gnosis zijn oorsprong vindt in het christendom werd enige tijd als achterhaald beschouwd. In de eenentwintigste eeuw zijn er toch weer enige publicaties verschenen met die opvatting. Die is gebaseerd op een opvatting dat gnosis gekenmerkt wordt door een tegenstelling tussen de goede God, de vader van Jezus Christus en de demiurg en boze engelmachten. Die opvatting inzake een dan gnostisch dualisme steunt onder meer op uitspraken in de brieven van Paulus. Sprekend over de wijsheid als 'Gods verborgen en geheime Wijsheid' stelt Paulus in Korintiërs 2: 'Geen van de machthebbers van deze wereld heeft die wijsheid gekend, zouden zij die wel gekend hebben dan zouden zij de Heer der Heerlijkheid niet gekruisigd hebben'. Met de machthebbers zouden hier geen menselijke heersers bedoeld zijn, maar demonische krachten. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Met JG in de familie en constant aan de deur (ik heb tegenwoordig een sticker op de deur om hen te weren) weet ik maar al te goed hoe bang ze werkelijk zijn. Zodra je hen in de kracht van Christus  antwoordt dat je reeds behouden bent, klampen ze je nog net niet helemaal vast uit angst, omdat ze onbekend zijn met de Rust van Christus en ze zich die zekerheid niet kunnen voorstellen.  Sommigen willen dan dolgraag ook die zekerheid en die rust en dan tappen ze uit een ander vaatje, dat je er toch over kunt praten en dat je hen dan toch ook kunt helpen (als zijnde "elkaar" te helpen), maar de zekerheid en de rust komen uit de persoonlijke vertrouwensrelatie met de Vader en is niet in slechts woorden overdraagbaar. Vooral niet als er toch aan de andere kant nog geindoctrineerd wordt. 

Onzin. Er zullen wel broeders en zusters zijn die het niet allemaal in perspectief zien, maar voor mezelf kan ik zeggen dat ik NIET bang ben voor God. Heb wel ontzag voor God, maar dat is wat anders. Er wordt wel dingen van je verlangt. En dat constant aan de deur zal wel meevallen denk ik. Hoogstens 2 tot 3x per jaar. 

Trouwens, wie is dan de Vader volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Onzin. Er zullen wel broeders en zusters zijn die het niet allemaal in perspectief zien, maar voor mezelf kan ik zeggen dat ik NIET bang ben voor God. Er wordt wel dingen van je verlangt. En dat constant aan de deur zal wel meevallen denk ik. Hoogstens 2 tot 3x per jaar. 

Waarom heb je nu toch zo'n angst, er wordt toch niet gezegd dat JHWH deze wereld niet geschapen zou hebben? Het is alsof je het ene voor het andere wil plaatsen om iets anders niet te moeten (h)erkennen, hoe ga je dan ooit kunnen versmelten met dat wat je al was van voor je geboorte?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

We zijn niet bang voor God.

Zoals het hier staat, wat betreft die wedergeboorte waar je schijnbaar angst voor hebt.

Citaat

In het hermetisme en de gnostiek is gnosis een religieus weten. Dat is nauw verbonden met zelfkennis. Een gedeelde overtuiging van gnostische stromingen is dat de mens in een staat van onwetendheid leeft, uitgedrukt als 'slaap' of 'dronkenschap'. De aarde en omringende hemelsferen zijn een soort gevangenis waarin bijvoorbeeld kwade krachten werkzaam zijn, en die de menselijke geest (pneuma) vervreemdt van het goddelijke, dat buiten de kosmos staat. Daardoor vergeet de mens zijn goddelijke kern en plaats van oorsprong in het buitenkosmische goddelijke. De gnosis werkt dan als een ontwaking of herinnering. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

De opvatting dat gnosis zijn oorsprong vindt in het christendom werd enige tijd als achterhaald beschouwd. In de eenentwintigste eeuw zijn er toch weer enige publicaties verschenen met die opvatting. Die is gebaseerd op een opvatting dat gnosis gekenmerkt wordt door een tegenstelling tussen de goede God, de vader van Jezus Christus en de demiurg en boze engelmachten. Die opvatting inzake een dan gnostisch dualisme steunt onder meer op uitspraken in de brieven van Paulus. Sprekend over de wijsheid als 'Gods verborgen en geheime Wijsheid' stelt Paulus in Korintiërs 2: 'Geen van de machthebbers van deze wereld heeft die wijsheid gekend, zouden zij die wel gekend hebben dan zouden zij de Heer der Heerlijkheid niet gekruisigd hebben'. Met de machthebbers zouden hier geen menselijke heersers bedoeld zijn, maar demonische krachten. (bron)

Uit hetzelfde artikel:

Citaat

In de gnostische mythologie staat dat in het pleroma een breuk plaatsvindt. Een van de goddelijke krachten, meestal Sophia, ook wel Pistis Sophia, wil uit zichzelf iets voortbrengen zonder de wetenschap van haar paargenoot en de Vader. Het gevolg is de misgeboorte van de demiurg, vaak Jaldabaoth genaamd. Die wordt door Sophia buiten het pleroma gestoten en wordt in de gnostiek vereenzelvigd met JHWH, de Hebreeuwse God van het Oude Testament. Hij heeft veel kracht aan zijn moeder onttrokken en dat stelt hem in staat de wereld en de mens te scheppen. De goddelijke wereld is echter in staat de mens te bezielen met een goddelijke vonk. De demiurg en zijn handlangers, archonten, trachten die vonk gevangen te houden in zijn lichamelijk omhulsel. De meeste gnostici hadden dan ook een negatieve waardering van het lichaam. Dat leidde bij sommige gnostische stromingen tot het bepleiten van rigoureuze vormen van ascese en afwijzen van seksualiteit en voortplanting.

Gnosis is in de gnostiek het resultaat van openbaring door een Verlosser. Het gaat daarbij nooit om vergeving van zonden, maar om het opheffen van onwetendheid. De verlosser kan Jezus Christus zijn. In de stroming van het sethianisme is dat Seth en er zijn gnostische teksten, zoals de Weergave van Seëm, waar dit weer een ander is. Als Christus wel de verlosser is, wordt vrijwel altijd het standpunt uitgedragen, dat de goddelijke Christus het lichaam van Jezus voor de feitelijke kruisiging verlaten heeft. In geschriften als de Gnostische Openbaring van Petrus wordt op die manier de kruisiging als een nederlaag voor de demiurg voorgesteld.

Over de wijsheid zoals beschreven in 1 Kor. 2:8, zie ook Kolossenzen 2:

Citaat

13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold,

14 Door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen:

15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Hoezo ben je niets??? Je bent juist heel kostbaar in Gods ogen. Je kan zelfs voor eeuwig leven.

Ik heb toch de rode geweigerd en gestopt met onderzoeken hoe diep dat konijnenhol is, ge komt uiteindelijk in de hel terecht. De weg naar beneden is een makkie, terug naar boven richting het licht een andere. 

En ja we zijn allemaal kostbaar, maar dat heeft geen invloed op God. 

4 uur geleden zei TTC:

Gaat onbewust wanneer angst voor vrijheid zich begint te manifesteren, dat is de paradox..

Er is geen paradox. Er is een situatie gaande op wereldschaal en er is nu een keuze. Ik heb daar gene schrik van, maar ik ga het kwade ook niet uitroepen of uitdagen. Als je op zee gaat check je ook het weer he, soms kan je er door en soms is het wijzer er rond te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Fundamenteel:

Er is geen paradox. Er is een situatie gaande op wereldschaal en er is nu een keuze. Ik heb daar gene schrik van, maar ik ga het kwade ook niet uitroepen of uitdagen. Als je op zee gaat check je ook het weer he, soms kan je er door en soms is het wijzer er rond te gaan.

Je kan die paradox niet zien, je geeft er expressie aan.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Angst is geen vrijheid. De angst de rug toekeren en iets anders gaan doen is vrijheid :)

Angst voor vrijheid, zo is bijvoorbeeld autoritarisme daar een vorm van. Je hebt Jezus de rug toegekeerd en nu zeg je hem te volgen, wie je nu precies volgt is volstrekt onduidelijk geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Angst voor vrijheid, zo is bijvoorbeeld autoritarisme daar een vorm van. Je hebt Jezus de rug toegekeerd en nu zeg je hem te volgen, wie je nu precies volgt is volstrekt onduidelijk geworden.

Huh? Andere golflengte, de huidige matrix is een creatuur van de duistere zijde, dat keer ik de rug toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Niet in je hart dan? Sorry, je hebt hem de rug toegekeerd, bijna vergeten.

Was wel,mijn eerste gedacht, maar ik wou niet melodramatisch overkomen. De middelen die jij wil toepassen, enfin waar je de macht legt, is de mensheid niet ter dienste. Ik heb Jezus als voorbeeld genomen, maar dat is niet gemakkelijk en natuurlijk lukt me dat niet altijd. Maar dat is niet gelijk aan de rug toekeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Was wel,mijn eerste gedacht, maar ik wou niet melodramatisch overkomen. De middelen die jij wil toepassen, enfin waar je de macht legt, is de mensheid niet ter dienste. Ik heb Jezus als voorbeeld genomen, maar dat is niet gemakkelijk en natuurlijk lukt me dat niet altijd. Maar dat is niet gelijk aan de rug toekeren.

De ene keer is het zus, de andere keer zo. Het is toch allemaal minder makkelijk dan de boekjes doen vermoeden, vind je ook niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid