Spring naar bijdragen

Christenen moeten het evangelie doorgeven


Aanbevolen berichten

 

1 uur geleden zei sjako:

Dat gebeurd alleen als de mensen niet thuis zijn, en wordt zeker niet aanbevolen. 

Ik krijg altijd persoonlijk een folder overhandigd. Een inhoudelijk gesprek heb ik niet met ze.

42 minuten geleden zei Appie B:

Sjako, gaan de JG nog wel langs de deuren? Ik zie ze af en toe passief met een folderrek bij de supermarkt staan zonder dat ze mensen aanspreken. Nogal een vruchteloze manier van evangeliseren heb ik het idee.

Bij ons komen ze nog wel aan de deur, maar ook dan vragen ze vooral of ze een folder mee mogen geven. Echt veel meer zeggen ze niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hangt een beetje van het niveau van de verkondiger af. Als je een pionier treft, dan zal je zeker een goed gesprek hebben. Niet iedereen is even goed in praten. Daar hangt gelukkig niet je band met Go

Dat heb ik al heel vaak uitgelegd hier en het is hier off-topic.  Dat dacht ik dus ook. Maar ik had het mis. Vergeet de factor heilige Geest niet. Er wordt niks meer van je gevraagd dan

51 minuten geleden zei Appie B:

Sjako, gaan de JG nog wel langs de deuren? Ik zie ze af en toe passief met een folderrek bij de supermarkt staan zonder dat ze mensen aanspreken. Nogal een vruchteloze manier van evangeliseren heb ik het idee.

Ja, volop. Tenminste in mijn gemeente. De stand werkt op zich best goed, maar is niet mijn favoriet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Gaitema:

Bij ons komen ze nog wel aan de deur, maar ook dan vragen ze vooral of ze een folder mee mogen geven. Echt veel meer zeggen ze niet.

Hangt een beetje van het niveau van de verkondiger af. Als je een pionier treft, dan zal je zeker een goed gesprek hebben. Niet iedereen is even goed in praten. Daar hangt gelukkig niet je band met God vanaf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Het kan alletwee. Het is een beetje raar dat je alleen in Israël eeuwig leven kan krijgen toch?

Dat lees jij er blijkbaar in, maar dat staat er niet: « En de heidenen God vanwege de barmhartigheid zouden verheerlijken; gelijk geschreven is: Daarom zal ik U belijden onder de heidenen, en Uw Naam lofzingen », de heidenen (wij) zullen delen in de belofte gedaan aan Abraham ruim voor de wet en het volk Israel.

2 uur geleden zei sjako:

Dus wordt er hier vaak voor aarde gekozen.

En onjuist, zoals bleek uit het citaat, de Psalm van David. David was koning van het Land.

2 uur geleden zei sjako:

Vergeet niet toen het geschreven werd de schrijver nog geen idee had hoe groot de aarde was.

God ook niet? Die heeft de schrijver geinspireerd.

2 uur geleden zei sjako:

Omdat Israël werd/wordt aangevuld met 'heidense' Israëlieten.

Ik snap dat je dat geloofd, maar het staat nergens in de Schrift, niet voor het land in ieder geval.

2 uur geleden zei sjako:

Deze heidense Israëlieten hebben dezelfde belofte gekregen als Abraham.

Heidense Israelieten bestaan niet, waar haal je dit vandaan? Heb je een Schrift?

2 uur geleden zei sjako:

Daarom zegt Jehovah dat hoewel ze in eerste instantie niet Zijn volk waren toch gerekend worden tot Zijn volk.

Niet over heidenen, dit kun je alleen geloven als je spiritualiseert. Welke tekst bedoel je?

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:
5 uur geleden zei Bastiaan73:

Stel dat ik nog nooit van de Bijbel en Jezus heb gehoord. Hoe zou jij dan de boodschap van het evangelie proberen over te brengen?

Hangt een beetje van de persoon af. We kijken naar de interesses van de persoon of waar de persoon mee zit. Wij stellen Gods Koninkrijk onder leiding van Jezus Christus centraal als oplossing en redding van de mensheid. Vaak doen we dat aan de hand van een traktaat. 

Voel je je vrij en gelukkig binnen de Jehovah's getuigen Sjako? En uit nieuwsgierigheid: ben je in een JG 'nest' geboren of later JG geworden?

8 minuten geleden zei Aristarkos:
2 uur geleden zei sjako:

Omdat Israël werd/wordt aangevuld met 'heidense' Israëlieten.

Ik snap dat je dat geloofd, maar het staat nergens in de Schrift, niet voor het land in ieder geval.

Hoe zie jij het enten van de heidenen in Romeinen 11 Aristarkos?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Bastiaan73:

Voel je je vrij en gelukkig binnen de Jehovah's getuigen Sjako? En uit nieuwsgierigheid: ben je in een JG 'nest' geboren of later JG geworden?

Hoe zie jij het enten van de heidenen in Romeinen 11 Aristarkos?

Het enten van de heidenen in Rom. 11 is om Israel tot jaloerheid te prikkelen. De olijboom zijn de Geestelijk voorrechten van Israel, aan hen was het woord Gods toevertrouwd zoals Rom. 3:2 ons leert « Vele in alle manier; want dit is wel het eerste, dat hun (de Joden) de Woorden Gods zijn toebetrouwd », niet aan de heidenen. Door het enten op de olijfboom kregen de heidenen ook deel aan Gods geschreven woord.

Dit is wat Paulus predikt met zijn Evangelie, de heidenen die aan deze roeping gehoor gaven waren wedergeboren — dus kinderen Gods — en werden via Paulus Evangelie tot het zoonschap verheven zoals Gal. 4:5 leert in het Grieks: « Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij het zoonschap verkrijgen zouden ».

Dit is het enten op de olijfboom, daarmee gaan echter niet de beloftes aan Israel gedaan over naar die groep die uit zowel Joden als heidenen bestaat, de beloften van het land blijven voor Israel.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Aristarkos:

Het enten van de heidenen in Rom. 11 is om Israel tot jaloerheid te prikkelen. De olijboom zijn de Geestelijk voorrechten van Israel, aan hen was het woord Gods toevertrouwd zoals Rom. 3:2 ons leert « Vele in alle manier; want dit is wel het eerste, dat hun (de Joden) de Woorden Gods zijn toebetrouwd », niet aan de heidenen. Door het enten op de olijfboom kregen de heidenen ook deel aan Gods geschreven woord.

Dit is wat Paulus predikt met zijn Evangelie, de heidenen die aan deze roeping gehoor gaven waren wedergeboren — dus kinderen Gods — en werden via Paulus Evangelie tot het zoonschap verheven zoals Gal. 4:5 leert in het Grieks: « Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij het zoonschap verkrijgen zouden ».

Dit is het enten op de olijfboom, daarmee gaan echter niet de beloftes aan Israel gedaan over naar die groep die uit zowel Joden als heidenen bestaat, de beloften van het land blijven voor Israel.

Aristarkos

Heb jij de indruk dat 'het originele Israël' (zo noem ik het nu maar even) inmiddels al enigszins tot jaloersheid is geprikkeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Heb jij de indruk dat 'het originele Israël' (zo noem ik het nu maar even) inmiddels al enigszins tot jaloersheid is geprikkeld?

Nee, het prikkelen werkte niet in Handelingen, de « jaloersheid » werd echt jalousie, de Joden waren niet blij dat de heidenen ook de gaves van de Heilige Geest kregen zoals we kunnen lezen in het verhaal van Cornelius. Nadat Paulus in Hand. 28:28 het Koninkrijk der Hemelen had gesloten, werd ± 10 jaar later Jeruzalem en de temple vernietigt en begon de langste Lo-Ammi periode, die nu nog steeds duurt. Nu is er niemand ingeent want de olijfboom is uitgehouwen Mat. 3:10 « En ook is alrede de bijl aan den wortel der bomen gelegd; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen ». En dat gebeurde, wat je ook kunt zien aan het totale gebrek aan gaves wat we nu hebben. Alle dingen die er toen waren zijn er nu juist niet.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Bastiaan73:

Voel je je vrij en gelukkig binnen de Jehovah's getuigen Sjako? En uit nieuwsgierigheid: ben je in een JG 'nest' geboren of later JG geworden?

Ja, het voelt als een warm nest. Ik heb wel een tijdje problemen gehad met m'n geaardheid, maar ik ben tot volle overtuiging gekomen dat dit de weg is. Ik ben veel later, zo rond m'n 24ste JG geworden na een Bijbelstudie.

3 uur geleden zei Aristarkos:

Door het enten op de olijfboom kregen de heidenen ook deel aan Gods geschreven woord.

Dus werden ze ook Gods volk. Paulus zegt geen onderscheid tussen Jood en Griek. Eén kudde onder één Herder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Ja, het voelt als een warm nest. Ik heb wel een tijdje problemen gehad met m'n geaardheid, maar ik ben tot volle overtuiging gekomen dat dit de weg is. Ik ben veel later, zo rond m'n 24ste JG geworden na een Bijbelstudie.

Dus werden ze ook Gods volk. Paulus zegt geen onderscheid tussen Jood en Griek. Eén kudde onder één Herder.

De weg.... dus als protestant of katholiek ben je gesjareld? :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Aristarkos:

Nu is er niemand ingeent want de olijfboom is uitgehouwen Mat. 3:10 « En ook is alrede de bijl aan den wortel der bomen gelegd; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen ». En dat gebeurde, wat je ook kunt zien aan het totale gebrek aan gaves wat we nu hebben. Alle dingen die er toen waren zijn er nu juist niet.

Dus eerst ent God de heidenen aan de Olijfboom Israël om ze tot jaloezie te prikkelen. Dat lukt niet, want de meerderheid erkent Jezus nog steeds niet en dan houwt God de hele boom om inclusief de heidense takken. Je klutst naar mijn gevoel nu wel heel veel teksten door elkaar. Die bomen uit Mat 3 zijn heel andere bomen dan de olijfboom. Dat er nu vrijwel geen gaves meer zijn, heeft een heel andere oorzaak. Ze zijn nu niet meer nodig. De Gemeente is opgericht. De gaves waren bedoelt om de jonge Gemeente te doen groeien en de mensen te overtuigen dat God met hun was. Omdat er nu geen gaves meer zijn wil niet zeggen dat de ware Gemeente niet meer bestaat. Dan zou alles voor niks zijn geweest.

2 minuten geleden zei Fundamenteel:

De weg.... dus als protestant of katholiek ben je gesjareld?

Ik was protestants, maar met een heleboel twijfels.

5 uur geleden zei Aristarkos:

Heidense Israelieten bestaan niet, waar haal je dit vandaan? Heb je een Schrift?

7 uur geleden zei sjako:

Dit zijn de heidense takken aan de olijfboom.

5 uur geleden zei Aristarkos:

En onjuist, zoals bleek uit het citaat, de Psalm van David. David was koning van het Land.

De meeste vertalingen zeggen toch ook echt aarde. Dit zullen ze toch ook niet verzinnen, denk je ook niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Dus eerst ent God de heidenen aan de Olijfboom Israël om ze tot jaloezie te prikkelen. Dat lukt niet, want de meerderheid erkent Jezus nog steeds niet en dan houwt God de hele boom om inclusief de heidense takken. Je klutst naar mijn gevoel nu wel heel veel teksten door elkaar. Die bomen uit Mat 3 zijn heel andere bomen dan de olijfboom. Dat er nu vrijwel geen gaves meer zijn, heeft een heel andere oorzaak. Ze zijn nu niet meer nodig. De Gemeente is opgericht. De gaves waren bedoelt om de jonge Gemeente te doen groeien en de mensen te overtuigen dat God met hun was. Omdat er nu geen gaves meer zijn wil niet zeggen dat de ware Gemeente niet meer bestaat. Dan zou alles voor niks zijn geweest.

En waarom antwoord jij vaak niet op mijn vragen? Als ik in jouw ogen een idioot ben die geen antwoord waardig is mag je dat gewoon zeggen hoor. Ik kan wel wat hebben en ik scheld anderen ook uit voor idioten. En dat er geen gaven meer zouden bestaan is volkomen on-Bijbels en aantoonbaar onjuist. Je bent zeer misleid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Ik was protestants, maar met een heleboel twijfels

Tot heden vind ik dat de beste kerk.  

Niets dwang, alles vrijwillig en geen angst verstoten te worden door jezelf te zijn. Protestanten vieren bv geen sinterklaas, maar wel kerst. Niemand keek me scheel aan omdat ik zei sinterklaas en zwarte piet wel te vieren. Uit geruchten hoorde ik dat Jehova Getuigen daar strenger in zijn en een vorm van controle over uitvoeren? De kerstboom en kerststal is hier echt wel cultureel erfgoed, hoe kan dat nu zonde zijn? 

Langs de andere kant vind ik het erg te lezen dat u zo worstelde met uw geaardheid en dat als slecht aanvoelde. Maar dat is tussen jou en God. Daar kan ik me van hier uit weinig bij voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:

Dus eerst ent God de heidenen aan de Olijfboom Israël om ze tot jaloezie te prikkelen. Dat lukt niet, want de meerderheid erkent Jezus nog steeds niet en dan houwt God de hele boom om inclusief de heidense takken. Je klutst naar mijn gevoel nu wel heel veel teksten door elkaar. Die bomen uit Mat 3 zijn heel andere bomen dan de olijfboom.

Welke andere bomen zijn dat dan volgens jou?

21 minuten geleden zei sjako:

Dat er nu vrijwel geen gaves meer zijn, heeft een heel andere oorzaak. Ze zijn nu niet meer nodig. De Gemeente is opgericht. De gaves waren bedoelt om de jonge Gemeente te doen groeien en de mensen te overtuigen dat God met hun was. Omdat er nu geen gaves meer zijn wil niet zeggen dat de ware Gemeente niet meer bestaat. Dan zou alles voor niks zijn geweest.

Dat is wat de kerken ons wijs willen maken ja, maar is dat ook zo? De zieken zijn nu beter af met de Pharmaceutische industrie? Ik dacht het niet. De vele misstappen in de kerken is omdat niemand de gave heeft om echt in iemands geest te kijken zoals Petrus in Hand. 5, alle misbruiken die hier uit voortvloeien? Ik dacht het niet. Zo kan ik door blijven gaan. Maar, zoals ik al zei, een ieder mag geloven wat hij wil.

27 minuten geleden zei sjako:

Dit zijn de heidense takken aan de olijfboom.

Ingeent wil juist niet zeggen dat je Israeliet word zoals ook blijkt uit de rest van de Schrift, de heidenen mochten b.v. niet in de tempel komen, de Joden wel. De heidenen mochten niet het Pascha eten, de Joden wel. De heidenen mochten niet besneden worden, de Joden moesten het. Het enten op de olijfboom is wat Paulus de Gemeente Gods noemt, niet « Geestelijk Israel », of « spiritueel Israel », maar een groep van Joden en Heidenen met de hogere Abrahamitische roeping, om te worden als de sterren des hemels. Die krijgen geen land maar het Jeruzalem dat boven is, Gal. 4:16, het Vader's Huis Joh. 14:2, die zullen de engelen gelijk worden Mar. 12:25. Het jammere van alle kerken — welke dan ook — is dat voor hen in de inspiratie alles hetzelfde is, dus uitermate simpel. Als men zou beseffen dat dit een grove belediging is voor God zou men misschien meer nadenken over Zijn woord der waarheid.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Aristarkos:

De heidenen mochten niet het Pascha eten, de Joden wel.

Het spijt me maar hier meen ik ook weer tegen te moeten ageren. Iedereen mocht het ongezuurde brood eten. De overlevering vertelt ons dat er een heel aantal Egyptenaren met Israel meeging. Die werden ook gewoon door God geaccepteerd als Zijn volk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Willempie:

Het spijt me maar hier meen ik ook weer tegen te moeten ageren. Iedereen mocht het ongezuurde brood eten. De overlevering vertelt ons dat er een heel aantal Egyptenaren met Israel meeging. Die werden ook gewoon door God geaccepteerd als Zijn volk.

Wie heeft het nou over ongezuurd brood? Exo. 12:48 « Als nu een vreemdeling bij u verkeert (dus geen Israeliet), en den HEERE het pascha houden zal, dat alles, wat mannelijk is, bij hem besneden worde, en dan kome hij daartoe, om dat te houden, en hij zal wezen als een ingeborene des lands; maar geen onbesnedene zal daarvan eten ».

Opletten voordat je ageert.

Aristarkos

bewerkt door Aristarkos
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Willempie:

Het spijt me maar hier meen ik ook weer tegen te moeten ageren. Iedereen mocht het ongezuurde brood eten. De overlevering vertelt ons dat er een heel aantal Egyptenaren met Israel meeging. Die werden ook gewoon door God geaccepteerd als Zijn volk.

En wat dacht je van de Proselieten, die volgens mij dezelfde rechten hadden als de natuurlijke Joden.

1 uur geleden zei Aristarkos:

Wie heeft het nou over ongezuurd brood? Exo. 12:48 « Als nu een vreemdeling bij u verkeert (dus geen Israeliet), en den HEERE het pascha houden zal, dat alles, wat mannelijk is, bij hem besneden worde, en dan kome hij daartoe, om dat te houden, en hij zal wezen als een ingeborene des lands; maar geen onbesnedene zal daarvan eten ».

Dit was de oude Mozaische wet, de oude wijn in nieuwe zakken.

9 uur geleden zei Fundamenteel:

Tot heden vind ik dat de beste kerk.  

 Niets dwang, alles vrijwillig en geen angst verstoten te worden door jezelf te zijn. Protestanten vieren bv geen sinterklaas, maar wel kerst. Niemand keek me scheel aan omdat ik zei sinterklaas en zwarte piet wel te vieren. Uit geruchten hoorde ik dat Jehova Getuigen daar strenger in zijn en een vorm van controle over uitvoeren? De kerstboom en kerststal is hier echt wel cultureel erfgoed, hoe kan dat nu zonde zijn? 

Langs de andere kant vind ik het erg te lezen dat u zo worstelde met uw geaardheid en dat als slecht aanvoelde. Maar dat is tussen jou en God. Daar kan ik me van hier uit weinig bij voorstellen.

Jammer dat je de studie hebt opgegeven, want dan waren al die vragen beantwoord. De protestantse kerk past de kerk aan aan de mens. Jezus heeft nooit gezegd dat het makkelijk is om op de smalle weg te lopen. Wij doen bepaalde dingen niet, zoals kerst en sinterklaas uit overtuiging, niet uit dwang. Het wordt gecompenseerd door een warme gemeente. We komen niets tekort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

En wat dacht je van de Proselieten, die volgens mij dezelfde rechten hadden als de natuurlijke Joden

Proselieten waren besneden, zoals Exo. 12:48 voorschrijft, dus geen heiden meer.

4 minuten geleden zei sjako:

Dit was de oude Mozaische wet, de oude wijn in nieuwe zakken.

Dat is tegen wat de Heere zei toen hij in het vlees was zoals Mat. 5:18 zegt « Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied ». Sinds the hemel en aarde nog lang niet voorbij zijn gegaan gaat ook de wet niet voorbij. Zoals b.v. ook Psa. 119:14 « Zo zal ik Uw wet steeds onderhouden, eeuwiglijk en altoos ». In het Hebreeuws staat voor de laatste drie woorden « olam va ed », dit betekent de olam en verder. Ook jij verwart de wet met de verbonden een fout die alle kerken maken.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Aristarkos:

Proselieten waren besneden, zoals Exo. 12:48 voorschrijft, dus geen heiden meer.

Dat zijn de Christenen in geestelijk opzicht nu ook niet meer.

1 uur geleden zei Aristarkos:

Ook jij verwart de wet met de verbonden een fout die alle kerken maken.

De Wet was een onderdeel van het Mozaïsche verbond. Maar het is waar dat er veel verbonden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

En wat dacht je van de Proselieten, die volgens mij dezelfde rechten hadden als de natuurlijke Joden.

Dit was de oude Mozaische wet, de oude wijn in nieuwe zakken.

Jammer dat je de studie hebt opgegeven, want dan waren al die vragen beantwoord. De protestantse kerk past de kerk aan aan de mens. Jezus heeft nooit gezegd dat het makkelijk is om op de smalle weg te lopen. Wij doen bepaalde dingen niet, zoals kerst en sinterklaas uit overtuiging, niet uit dwang. Het wordt gecompenseerd door een warme gemeente. We komen niets tekort.

Maar als ik kerstmis en sinterklaas wil blijven vieren en daar niet van af stap zou ik verstoten worden indien ik niet tot inkeer kom. Ook zou je als homofiel het risico lopen verstoten te worden indien je een relatie met een man hebt. 

Dat is allemaal veel vrijer in de protestantste kerk, er is echt genade en liefde van toepassing. Die liefde miste ik tijdens de bijbelstudie bij JG. Ik heb er wel veel aan gehad, de manier waarop die bijbelstudie in mijn leven kwam werd ook gestuurd door de hand van God. Want ik had een folder genomen, God iets gevraagd en 12h later had ik bezoek van een JG, toeval? Normaal laat ik nooit iemand in mijn privé, JG waren en zijn welkom. Maar hou het liever wat op afstand nu omdat ik me echt beter begin te voelen door de huidige ervaring. 

Ook ben ik stiekem blij wanneer rechters bepaalde ouders uit hun macht neemt zodat dokters een medische ingreep op hun kind kunnen uitvoeren. Ik denk dan altijd dat dit een beetje is zoals Jezus vs de schrifgeleerden die hun boeken tot de komma naleefden maar aan het geheel voorbij gingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar als ik kerstmis en sinterklaas wil blijven vieren en daar niet van af stap zou ik verstoten worden indien ik niet tot inkeer kom. Ook zou je als homofiel het risico lopen verstoten te worden indien je een relatie met een man hebt. 

Sterker nog, je zou geen Getuige kunnen worden. Maar het is niet zo dat ze domweg zeggen: dit mag niet meer en dat ook niet. Er wordt grondig op ingegaan waarom we dat niet meer doen. Dat hoort bij de levensovertuiging. 

36 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat is allemaal veel vrijer in de protestantste kerk, er is echt genade en liefde van toepassing.

Maar is vrijer ook perse beter kan je je afvragen. Als ik de weg vraag en iemand wijst naar rechts terwijl het links is, dan schiet je er ook niet veel mee op. Het is geen tennisclub. Je hebt als Getuige ook een bepaalde verantwoordelijkheid. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je broeders en zusters.

38 minuten geleden zei Fundamenteel:

Want ik had een folder genomen, God iets gevraagd en 12h later had ik bezoek van een JG, toeval? Normaal laat ik nooit iemand in mijn privé, JG waren en zijn welkom. Maar hou het liever wat op afstand nu omdat ik me echt beter begin te voelen door de huidige ervaring. 

Nee, dat is geen toeval. Ik maak het zelf heel veel mee. Volgens Openbaring wordt het predikingswerk geleidt door engelen. Hoe vaak ik hoor of zelf meemaak dit soort dingen... Ook de gelijkenis van de zaaier laat zien dat engelen in het spel zijn. Je werkt nauw samen met Gods geest en dat maakt het JG zijn zo mooi. 

51 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ook ben ik stiekem blij wanneer rechters bepaalde ouders uit hun macht neemt zodat dokters een medische ingreep op hun kind kunnen uitvoeren. Ik denk dan altijd dat dit een beetje is zoals Jezus vs de schrifgeleerden die hun boeken tot de komma naleefden maar aan het geheel voorbij gingen.

Je doelt waarschijnlijk op de bloedkwestie. Ouders willen altijd de beste medische zorg voor hun kind. Bloed is tegenwoordig steeds minder nodig. In onze gemeente is pas een oudere zuster van in de 80 geopereerd aan haar hart. Ze had kunstkleppen en die waren versleten. De operatie is zonder bloed prima geslaagd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei sjako:

Sterker nog, je zou geen Getuige kunnen worden. Maar het is niet zo dat ze domweg zeggen: dit mag niet meer en dat ook niet. Er wordt grondig op ingegaan waarom we dat niet meer doen. Dat hoort bij de levensovertuiging. 

Maar is vrijer ook perse beter kan je je afvragen. Als ik de weg vraag en iemand wijst naar rechts terwijl het links is, dan schiet je er ook niet veel mee op. Het is geen tennisclub. Je hebt als Getuige ook een bepaalde verantwoordelijkheid. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je broeders en zusters.

Nee, dat is geen toeval. Ik maak het zelf heel veel mee. Volgens Openbaring wordt het predikingswerk geleidt door engelen. Hoe vaak ik hoor of zelf meemaak dit soort dingen... Ook de gelijkenis van de zaaier laat zien dat engelen in het spel zijn. Je werkt nauw samen met Gods geest en dat maakt het JG zijn zo mooi. 

Voila, ik kan geen getuige worden omdat.... Dat terwijl Jezus zelfs bij tollenaars ging eten, tot zelfs bij mensen die christenen veroordeelden. Gedenk hoe Zacheüs en Paulus tot inkeer kwamen.

Het is niet perse vrijer in de zin dat ze alles goedkeuren, maar je voelt sterk aan dat de dominee de volle 100% voor zijn kudde gaat, en daarin staat Jezus eerst en niet de komma uit De Schrift, hoewel de bijbel wel het fundament van het geloof,blijft. Maar je ziet wel dat Jezus overal en altijd de genade voorop stelt. Het is niet omdat iemand homofiel bv zou zijn deze verstoten wordt. Wel is er een vorm van zelfloochening die als christen onvermijdelijk is, maar verstoten? Dat is zo onchristelijk, Jezus nam net degene op die iedereen anders had afgeschreven, echt alle klasses. De fariziërs keken er enorm op neer.

Ik,geloof,echt dat veel JG God met vol hart dienen en daar ook engelenwerk gaande is. En ergens ben ik me wel bewust hoe diep geworteld de duivel in onze wereld is,... Maar ik heb daar geen bekeringsdrang in dus die verantwoordelijkheden dan met vol hart nakomen zou me hypocriet maken. Ik ben nog niet eens christelijk gevormd, een katholiek kruisje op je voorhoofd en wat bijbelstudie op zijn 20e eeuw toen heeft het niet gedaan voor me. Dat “herboren” gevoel moet nog echt gebeuren hier.

 

bewerkt door Fundamenteel
Maar ik heb daar GEEN bekeringsdrang in dus....
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Fundamenteel:

Voila, ik kan geen getuige worden omdat.... Dat terwijl Jezus zelfs bij tollenaars ging eten, tot zelfs bij mensen die christenen veroordeelden. Gedenk hoe Zacheüs en Paulus tot inkeer kwamen.

Wat je zegt, ze kwamen tot inkeer. Dacht je dat ze nog dingen deden die met afgoden te maken hadden? Of dat ze immorele dingen deden? Het Getuige zijn brengt nu eenmaal verantwoordelijkheid met zich mee. Met je doop wordt als het ware je oude persoonlijkheid begraven en doe je de nieuwe aan.

7 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het is niet perse vrijer in de zin dat ze alles goedkeuren, maar je voelt sterk aan dat de dominee de volle 100% voor zijn kudde gaat, en daarin staat Jezus eerst en niet de komma uit De Schrift, hoewel de bijbel wel het fundament van het geloof,blijft. Maar je ziet wel dat Jezus overal en altijd de genade voorop stelt. Het is niet omdat iemand homofiel bv zou zijn deze verstoten wordt. Wel is er een vorm van zelfloochening die als christen onvermijdelijk is, maar verstoten? Dat is zo onchristelijk, Jezus nam net degene op die iedereen anders had afgeschreven, echt alle klasses. De fariziërs keken er enorm op neer.

Maar dat is bij de JG ook. Ik word toch ook niet verstoten? Er is een grote mate van vrijheid, maar er zijn grenzen. Bij groot kwaaddoen en daar geen berouw van hebben is de enige reden voor uitsluiting. Paulus gaf dat ook aan. Het is niet dat de JG dit verzinnen.

9 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat “herboren” gevoel moet nog echt gebeuren hier.

Dat herboren gevoel, in de zin van wedergeboren worden, krijgen de meeste mensen niet. Hierdoor zijn een heleboel mensen psychisch in de knoop geraakt, terwijl het iets heel anders is dan de meeste kerken leren. Wat je wel krijgt is een zeer innige relatie met God en Jezus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Wat je zegt, ze kwamen tot inkeer. Dacht je dat ze nog dingen deden die met afgoden te maken hadden? Of dat ze immorele dingen deden? Het Getuige zijn brengt nu eenmaal verantwoordelijkheid met zich mee. Met je doop wordt als het ware je oude persoonlijkheid begraven en doe je de nieuwe aan.

Maar dat is bij de JG ook. Ik word toch ook niet verstoten? Er is een grote mate van vrijheid, maar er zijn grenzen.

En in alle eerlijkheid, waarom zou kerstmis vieren en de kerstboom plaatsen nu zulk afgodderij zijn? Als ik de armen zou bestelen en gelovigen zou veroordelen dan ben ik zondig bezig. Maar als Jezus merkt dat wij Hem gedenken met kerst en de adventkaarsen branden is dat toch niet afgodderij? Kinneke Jezus in de stal afbeelden misschien wel. 

Jij wordt niet verstoten omdat je je aanpastte, nurture. Maar ik heb een nature die -denk ik- niet samengaat met JG. Ik leef een nogal geïsoleerd bestaan waar ik vrede heb met mensen maar paar keer om de zoveel tijd te ontmoeten. Een dagelijkse toewijding kan mijn geest niet aan, tenzij ik mijn autisme modus “on” zet, maar daar zou mijn geliefde niet mee gediend zijn. Ze houdt er niet van wanneer ik obsessief of fanatiek tekeer ga en dit duifke ga ik wel ringen he :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Dat zijn de Christenen in geestelijk opzicht nu ook niet meer.

Waar staat dit in de Schrift?

3 uur geleden zei sjako:

De Wet was een onderdeel van het Mozaïsche verbond. Maar het is waar dat er veel verbonden zijn.

Dat is het verschil, de Mozaïsche wet blijft, de verbonden om die wet te houden veranderen

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid