Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Op 13-2-2019 om 06:30 zei TTC:
Op 13-2-2019 om 00:20 zei Tomega:

Het systeem kan helemaal geen sabbatsjaar verwerken, als het systeem zelf geen fundamenten heeft. Dat was al eerder genoemd. 

Heb je daar wel enige kennis over?

Ik gaf je redelijke punten van kenbaarheid. Die spreken voor zichzelf. Heb je daar dan geen enkel begrip van?

Op 13-2-2019 om 06:30 zei TTC:
Op 13-2-2019 om 00:20 zei Tomega:

4. Geld is niets. Het bestaat bij de gratie van de economie of de materie waaraan het wordt gekoppeld. Zou het niet zonder zekere onderliggende waarde gemaakt mogen worden, dan stijgen alle bezittingen explosief in waarde.

Op basis van deze assumptie zou een volwassen dialoog moeten ontstaan, onmogelijk. Deze veronderstelling berust op niets, het is een manier van denken die slechts de malaise in de schijnwerpers zet. 

Als er twee personen zijn met een aanspraak op hetzelfde stukje grond dan zijn zij samen gerechtigden. Dan kan een derde persoon komen en zeggen, dat hij ook een aanspraak heeft. Wat wettigt dan die aanspraak van een derde? Logischerwijs uitsluitend toestemming van de twee gerechtigden. Daaruit volgt dat geld als aanspraak op het bestaande bezit, per definitie gekoppeld moet worden aan het bestaande bezit. Via de overheid kan dat ook, aangezien de overheid een rechtmatige aanspraak heeft op een deel van alle bezittingen via de belastingen. Maar waar de banken geld mogen maken, wordt geld een aanspraak op het bezit van het heden, met gebakken lucht uit de toekomst dat wordt betaald aan de banken. Want dat van die toekomst, moet nog worden bijeen gesprokkeld. 

De malaise is dat het systeem zichzelf letterlijk opblaast: steeds hoger wordt de lastendruk op het heden, van een steeds hoger bedrag dat nog in de toekomst moet worden verdiend. De aanspraken op afbetaling zullen nooit worden kwijtgescholden, want die vertegenwoordigen een aanspraak op het huidige maandinkomen. Maar wel is bespreekbaar elke toekomstige vermindering van nieuw te vormen aflossingen, om maar méér aanspraken op huidig inkomen te krijgen. En dat is waarom de rente nul mag zijn en zelfs negatief. Het belang ligt bij nieuw geld in het creëren van een nieuwe aanspraak op bestaand bezit, met als betaling een aanspraak op het bestaande plus toekomstige inkomen.

Een sabbatsjaar doet hier helemaal niets. Want de toekomstige aanspraak kan nu reeds worden verhandeld. Bovendien is het sabbatsjaar bedoeld om iedere weer zijn basispositie te geven van eigen stam en eigen bezit. Dat betekent dus voor de gemiddelde Nederlander een terugkeer naar helemaal niets. Niet eens aan aanspraak op een hypotheek blijft hem vergund, aangezien deze ook aan sabbatsjaareisen zal moeten voldoen. Het is gewoon een nieuwe vorm van haast religieuze chaos veroorzaken in een systeem dat in zichzelf al normloos en systeemtechnisch fundamentloos en uitzichtloos is.

Maar dat zijn dan weer mijn persoonlijke gedachten natuurlijk, die in die zin al net zo nuttig zijn als die mooie sabbatsgedachten van jou. De les is dat elk perfect en duurzaam systeem waardeloos is als er niet wettig mee omgegaan wordt. Terwijl zelfs het allerslechtste sytseem vrede en welvaart en een goede sociale verdelingsgraad oplevert, als de harten zich ondanks het systeem naar recht en welzijn en vrede gedragen. 

Dus: keert een land zich tot vrede en gewillige onderhoudende liefde, dan komt het met het systeem ook wel goed. Maar dat gaat dan allang niet meer over d eeconomie of het financiële systeem, maar over politiek en gezag en toeslagen/belastingen en recht en onderwijs en medische zorg en ouderenzorg en eigenlijk over echt alles wat er kan spelen in een land waarin alles wordt geregeld.

Dus zeg liever iets concreets, denk ik dan, waar we het over kunnen hebben, dan dat je jouw oplossing als een soort van geloof en bekeringsdoel in een mystiek gouden kader plaatst van een heerlijker toekomst.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 597
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat de wet aan de Joden is gegeven en niet aan de heidense « kerk ». We laten ons toch ook niet besnijden? We vieren het Loofhutten feest niet, noch het feest der eerstelingen. Zie Lev. 23 Arista

Het is de leer van de Bijbel niet van de JG. 

Het systeem kan helemaal geen sabbatsjaar verwerken, als het systeem zelf geen fundamenten heeft. Dat was al eerder genoemd.  1. Een lening is toestemming tot een aanspraak op bestaand bezit va

4 minuten geleden zei antoon:

Je wil het misschien niet zien,, ik geef gewoon antwoord en dat is weleens scherp als de vraag venijnig of kinderachtig is,wie wind zaait zal storm oogsten. wat jij doet en blijft doen is, of lijkt sterk op onderbuik gevoel uitdragen. Spelende of lopende zaken over  Bijbelse Kwesties daar neem ik de schrift voor. Sjako met zijn antwoorden ook idem dito, het is hier een Bijbels forum dus wij lopen lekker in de pas. ik zal het kort en duidelijk stellen waar ben je op uit wat wil je op dit Bijbels forum en wat verwacht je  ga daar eens over nadenken. Je vergist je zeer als we het over de Bijbel hebben dan hebben we het over God JHWH . dat je bedenkingen hebt tegen die God kan ik nog begrijpen , maar je kunt ze nu eenmaal niet verwarren. God heeft zijn woord onderinspiratie doorgegeven het een kan niet zonder het andere.

God voorziet de mensheid van hulpmiddelen om het rechtvaardige redelijke evenwicht te bewaren en/of herstellen wanneer dat noodzakelijk wordt. Gods Wereldregering kijkt hier op toe als een brave huisvader zonder dat corruptie in de rangen sluipt, een Jubeljaar verwijst naar dat tijdloos te beschouwen hulpmiddel. Er wordt rekening gehouden met het latente risico op herval in ego- en etnocentrisme door de periodiciteit van deze sociale maatregel zonder hiervoor de vrije wil te willen ondermijnen. Tegelijkertijd wordt hierdoor ook ruimte gemaakt voor spirituele groei, ten behoeve van de lang verwachte opname in een overkoepelende waarheid die de mensheid herenigt en verzoent. Technisch gezien zijn er geen restricties om een Jubeljaar effectief door te voeren, deze debatten zijn momenteel volop aan de gang op diverse fronten binnen onze hedendaagse samenleving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Tomega:

Als er twee personen zijn met een aanspraak op hetzelfde stukje grond dan zijn zij samen gerechtigden.

Er is maar een rechtmatige eigenaar en dat is God, dat is wat een Jubeljaar stelt.

Zojuist zei antoon:

Mooi verwoord TCC, maar het is niet de theologie van de Bijbel, het zou kunnen zijn dat de wens de vader van de gedachte is.

Je hangt ook een andere God aan, enkel onheil, moorden, wraak, polarisatie ... en diens meer. Het is niet onze God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:
14 minuten geleden zei Tomega:

Als er twee personen zijn met een aanspraak op hetzelfde stukje grond dan zijn zij samen gerechtigden.

Er is maar een rechtmatige eigenaar en dat is God, dat is wat een Jubeljaar stelt.

God is eigenaar van alles, nu en op elke dag. En namens God zijn er kerken en overheden die ook graag ontvangen om te beheren wat van God is, nu en elke dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Tomega:

God is eigenaar van alles, nu en op elke dag. En namens God zijn er kerken en overheden die ook graag ontvangen om te beheren wat van God is, nu en elke dag.

Ja, christenen schragen zich vandaag met z'n allen achter het idee van een Jubeljaar, in de eerste plaats door de onderlinge twisten achterwege te laten en de noodzaak volwaardig te (h)erkennen. Het is het begin van een bijzonder herstelproces, gedragen door een God die verzoening en vergeving als grondbeginsel kent.

RPUyD02.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Ja, christenen schragen zich vandaag met z'n allen achter het idee van een Jubeljaar, in de eerste plaats door de onderlinge twisten achterwege te laten en de noodzaak volwaardig te (h)erkennen. Het is het begin van een bijzonder herstelproces, gedragen door een God die verzoening en vergeving als grondbeginsel kent.

Er is geen andere jubel dan in Christus. De jubel in Christus leert geen welvaartsevangelie, maar leert een geestelijk koninkrijk waarin bezit van nul en gene waarde is, omdat immers God alles regeert en God alles laat medewerken ten goede aan zijn kinderen. Nu geloof ik direct dat weinig christenen zich veel aan de principes van christen zijn gelegen laten liggen. Maar dat neemt niet weg dat de normatieve boodschap is om het leven in te richten zoals bijvoorbeeld Frans Horsthuis deed.

Wat jij leert is inhoudelijk een herverdeling van bezit en banen. Wat een hebzuchtig gedoe. Wat een materiegerichte insteek. Wat een ingewikkeldheden, als je elke dag je bezit aan de armen kunt geven. Of is het dat je spreekt namens hen die hun bezit verloren hebben?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Tomega:

Er is geen andere jubel dan in Christus. De jubel in Christus leert geen welvaartsevangelie, maar leert een geestelijk koninkrijk waarin bezit van nul en gene waarde is, omdat immers God alles regeert en God alles laat medewerken ten goede aan zijn kinderen. Nu geloof ik direct dat weinig christenen zich veel aan de principes van christen zijn gelegen laten liggen. Maar dat neemt niet weg dat de normatieve boodschap is om het leven in te richten zoals bijvoorbeeld Frans Horsthuis deed. Wat jij leert is inhoudelijk een herverdeling van bezit en banen. Wat een hebzuchtig gedoe. Wat een materiegerichte insteek. Wat een ingewikkeldheden, als je elke dag je bezit aan de armen kunt geven. Of is het dat je spreekt namens hen die hun bezit verloren hebben?

Elk christen jubelt innerlijk bij het idee dat het eindelijk zo ver is, hij informeert zich dan ook gewillig om alert te blijven voor de vele valkuilen en obstructies die zich ongetwijfeld zullen manifesteren tijdens dit proces. Gelukkig is dit van tijdelijke aard, vergelijkbaar met de afkickverschijnselen van een drugsverslaafde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Elk christen jubelt innerlijk bij het idee dat het eindelijk zo ver is, hij informeert zich dan ook gewillig om alert te blijven voor de vele valkuilen en obstructies die zich ongetwijfeld zullen manifesteren tijdens dit proces. Gelukkig is dit van tijdelijke aard, vergelijkbaar met de afkickverschijnselen van een drugsverslaafde.

jij informeert je gelukkig gewillig om alert te blijven voor de vele valkuilen en obstructies die zich ongetwijfeld zullen manifesteren tijdens je proces van bewustwording van de feilen van het systeem en van je mogelijkheden en middelen om daarvan gewag te doen. Ik hoef je geen drugsverslaafde te noemen, om je toe te wensen dat dit proces je iets brengt.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Tomega:

Nu geloof ik direct dat weinig christenen zich veel aan de principes van christen zijn gelegen laten liggen. Maar dat neemt niet weg dat de normatieve boodschap is om het leven in te richten zoals bijvoorbeeld Frans Horsthuis deed.

Volgens Frans Horsthuis is het in orde om met de armen over elkaar niets te gaan doen, zolang je de aandacht maar op Jezus hebt gericht. Wat je doet zou dan niet belangrijk zijn. Wat heeft een ander daar nu aan? Ik krijg juist het vermoeden dat deze man een hekel heeft aan moeten, maar er zijn nu eenmaal zaken die moeten gebeuren lijkt mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Tomega:

jij informeert je gelukkig gewillig om alert te blijven voor de vele valkuilen en obstructies die zich ongetwijfeld zullen manifesteren tijdens je proces van bewustwording van de feilen van het systeem en van je mogelijkheden en middelen om daarvan gewag te doen. Ik hoef je geen drugsverslaafde te noemen, om je toe te wensen dat dit proces je iets brengt.

Ja, die obstakels worden spontaan duidelijk wanneer het in een open omgeving ter debat wordt gesteld, zelfs vakkundig beschreven in de vakliteratuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens Frans Horsthuis is het in orde om met de armen over elkaar niets te gaan doen, zolang je de aandacht maar op Jezus hebt gericht. Wat je doet zou dan niet belangrijk zijn. Wat heeft een ander daar nu aan? Ik krijg juist het vermoeden dat deze man een hekel heeft aan moeten, maar er zijn nu eenmaal zaken die moeten gebeuren lijkt mij.

Inderdaad. Dat is precies het verschil tussen de doe-het-zelvers en de gelovigen. Gelovigen denken dat ze kunnen bidden en dat ze verschil kunnen maken door een nacht bij Gods troon te verschijnen en te pleiten voor hetgeen hun bezig houdt. Doe-het-zelvers denken in termen van haalbaar en maakbaar en onderscheid willen maken. Dat zijn de Sauls die geloven, maar rekenen met de realiteit als echtere waarheid. Terwijl de gelovigen gevangen wordne geleid in boeien en tot martelingen, en dannog denken dat God de macht heeft en de regering instand houdt over alles.

Waarom denk je dat we moeten sterven en opnieuw geboren worden?
En overigens is er het 'ora et labora'. Maar: wie dat gebruikt als argument om niet alles van God zelf te verwachten, die heeft zijn doel als gelovige gemist.  

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Tomega:

Inderdaad. Wat heb jij concreet aan voorspaak bij God?

Jezus.

Maar Hij ontslaat mij niet van verplichtingen. En een goed werk is toch voornamelijk bedoeld om het de ander beter te maken.

7 minuten geleden zei Tomega:

Waarom denk je dat we moeten sterven en opnieuw geboren worden?

Wat heeft dat met de armen over elkaar gaan zitten te maken?

7 minuten geleden zei Tomega:

En overigens is er het 'ora et labora'. Maar: wie dat gebruikt als argument om niet alles van God zelf te verwachten, die heeft zijn doel als gelovige gemist.  

Bid en werk. De armen over elkaar lijkt mij daar niet onder vallen. De handen uit de mouwen steken daarentegen veel meer.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Ja, die obstakels worden spontaan duidelijk wanneer het in een open omgeving ter debat wordt gesteld, zelfs vakkundig beschreven in de vakliteratuur.

Bespaar me de vakkundigheden van gesloten vragen en antwoorden, als jij zelf er niet in slaagt om er in open bewoordingen over te spreken. Vertel eens iets wat je zelf vind van bezit en verdeling en systemen tot beheersing van bezit en verdeling. Wat ik van je krijg is vage kretologie over "Het sabbatsjaar".

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Tomega:

Bespaar me de vakkundigheden van gesloten vragen en antwoorden, als jij zelf er niet in slaagt om er in open bewoordingen over te spreken. Vertel eens iets wat je zelf vind van bezit en verdeling en systemen tot beheersing van bezit en verdeling. Wat ik van je krijg is vage kretologie over "Het sabbatsjaar".

Misschien kan je ons beter inlichten over welke specifieke obstakels het nu juist gaat, op die manier zouden we in een stroomversnelling kunnen komen waardoor het nog amper energie vergt om het systeem te transformeren. Vandaag is een Jubeljaar zelfs veel eenvoudiger dan vroeger, we zijn God dan ook dankbaar om ons tot hier te brengen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De armen over elkaar lijkt mij daar niet onder vallen. De handen uit de mouwen steken daarentegen veel meer.

Dat is schijn. Een ieder blijve in de roeping waarin hij is. Maar wat het verschil maakt is je hart en je gebed. En op die manier gaat alles een glans krijgen totdat zichtbaar wordt dat God is in alles in allen. Dat is alles wat er is met een heerlijker glans. Maar hoewel het goed is om heel je dag in het zweet te werken voor het goede, is het niet nodig. Toen Judas het geld aan de armen wilde geven, zei Christus: armen zullen er altijd zijn.

Het gaat er dus niet om dat we een hemel gaan bouwen van menselijkheden, Maar het gaat erom dat wij het sterven en het lijden ingaan op een zodanig lichtgevende manier dat er besef komt dat er iets anders moet zijn, en dat is dan veroorzaakt door het geloof van degenen die zeker weten dat er iets anders aankomend is.  

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Misschien kan je ons beter inlichten over welke specifieke obstakels het nu juist gaat, op die manier zouden we in een stroomversnelling kunnen komen waardoor het nog amper energie vergt om het systeem te transformeren. Vandaag is een Jubeljaar zelfs veel eenvoudiger dan vroeger, we zijn God dan ook dankbaar om ons tot hier te brengen. 

Gaat niet werken TTC. Mensen iets opleggen gaat averechts werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Tomega:

Toen Judas het geld aan de armen wilde geven, zei Christus: armen zullen er altijd zijn.

Judas werkte dan ook ook eigen belang. Verkeerde motieven wordt niemand mee geholpen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Gaat niet werken TTC. Mensen iets opleggen gaat averechts werken.

Het gaat niet over iets opleggen, het is het delen van informatie waardoor de elementen van beperkte- en/of begrensde rationaliteit overstegen kunnen worden. En sterker, op dat moment ontstaat een luxeprobleem, er zijn immers meerdere scenario's of opties te bedenken. Dit kan opnieuw tot tumult leiden waardoor het beoogde herstel naar de achtergrond wordt gedreven. En dat is nog iets heel anders dan de simplistische destructie van diegenen die een God aanhangen die enkel nog belust is op wraak en onheil.

3 minuten geleden zei Tomega:

Ik jou inlichten? Over wat dan? Het sabbatsjaar is niet mijn onderwerp, maar jouw onderwerp.

Je weet bijzonder veel over wat ik niet weet, daarom dat ik dacht dat je wel meer zou weten daarover.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid