Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei TTC:

Het gaat niet over iets opleggen, het is het delen van informatie waardoor de elementen van beperkte- en/of begrensde rationaliteit overstegen kunnen worden.

Maar als je een jubeljaar of sabatsjaar wil invoeren, hoe zie jij dan gebeuren dat dit zaken zou veranderen? Wordt het dan een verplichting of blijft het een vrijblijvende optie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 597
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat de wet aan de Joden is gegeven en niet aan de heidense « kerk ». We laten ons toch ook niet besnijden? We vieren het Loofhutten feest niet, noch het feest der eerstelingen. Zie Lev. 23 Arista

Het is de leer van de Bijbel niet van de JG. 

Het systeem kan helemaal geen sabbatsjaar verwerken, als het systeem zelf geen fundamenten heeft. Dat was al eerder genoemd.  1. Een lening is toestemming tot een aanspraak op bestaand bezit va

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:
1 uur geleden zei antoon:

Mijn vraag was ook eenvoudig , geloof lij in de Bijbel of niet, nog geen antwoord gehad, maar goed de prijzen dus, heel goed mogelijk dat het zo is, dat bestrijd ik ook niet, ik heb alleen voorgehouden, en ook andere Christenen dragen het op hun manier uit.

Welke andere christenen? Bedoel jij de mensen die ook jullie pseudobijbel geloven? Ik voel geen enkele verwantschap met jullie als Christen namelijk.

Wat is de definitie van een Christen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Maar als je een jubeljaar of sabatsjaar wil invoeren, hoe zie jij dan gebeuren dat dit zaken zou veranderen? Wordt het dan een verplichting of blijft het een vrijblijvende optie?

Er zijn veel verschillende opties te bedenken, veel hangt af van de bevolking maar op z'n minst wordt hen die keuze dan gegeven en uitgelegd op een correcte manier. In onze verbeelding, ten behoeve van het bijhorende bewustwordingsproces, kunnen we ons twee werelden voorstellen, dit maakt dat mensen beter kunnen kiezen uit de verschillende opties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Judas werkte dan ook ook eigen belang. Verkeerde motieven zijn niemand mee geholpen.

Dat neemt het argument niet weg dat het voor de armen beter is, dan voor kostbare olie.

Zo is ook het willen helpen van anderen om verschil te maken een verkeerd motief. Niemand blijft eeuwig leven. Armoede, ellende, lijden en dood zijn niet afgeschaft. Maar wat afgeschaft is, dat is de heerschappij van die zaken over het vlees. Elke gerichtheid op die zaken aanwakkeren of behartigen, werkt geestelijk averechts.

Stel dat christenen hun geld aan de armen geven. Dat is eenmalig. Hoe zouden zij dan nog nut hebben voor armoede bestrijding? Ze worden nutteloos. Maar wat de leer is, is dat de christenen elkaar ondersteunen in alles, maar ook in onbekommerdheid, en dat zij daarnaast zich niet bezig houden met materie en welvaart, maar met het geestelijke koninkrijk dat juist wars is van materie.

Onderbouwing:
1.  Mattheüs 6:24-29
Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten;
gij kunt niet God dienen en den Mammon. Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding?
Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven?
Wie toch van u kan, met bezorgd te zijn, een el tot zijn lengte toedoen?
En wat zijt gij bezorgd voor de kleding? Aanmerkt de leliën des velds, hoe zij wassen; zij arbeiden niet, en spinnen niet;
En Ik zeg u, dat ook Salomo, in al zijn heerlijkheid, niet is bekleed geweest, gelijk een van deze.

2. Jesaja 55:1-8
O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David.
Ziet, Ik heb hem tot een getuige der volken gegeven, een vorst en gebieder der volken.
Ziet, gij zult een volk roepen, dat gij niet kendet, en het volk, dat u niet kende, zal tot u lopen, om des HEEREN uws Gods wil, en om des Heiligen Israëls wil, want Hij heeft u verheerlijkt.
Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.
De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE,
zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.

Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Tomega:

Stel dat christenen hun geld aan de armen geven. Dat is eenmalig. Hoe zouden zij dan nog nut hebben voor armoede bestrijding? Ze worden nutteloos. Maar wat de leer is, is dat de christenen elkaar ondersteunen in alles, maar ook in onbekommerdheid, en dat zij daarnaast zich niet bezig houden met materie en welvaart, maar met het geestelijke koninkrijk dat juist wars is van materie.

Ik geloof niet in het hedendaagse sociaal evangelie en (politiek) activisme. Zonder de oproep tot bekering is dit een nutteloze bezigheid. Toch kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om iemand die dakloos aanklopt aan mijn deur, deze in zijn gezicht dicht te slaan. Wel zie ik het als een mogelijkheid om het evangelie te delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik geloof niet in het hedendaagse sociaal evangelie en (politiek) activisme. Zonder de oproep tot bekering is dit een nutteloze bezigheid. Toch kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om iemand die dakloos aanklopt aan mijn deur, deze in zijn gezicht dicht te slaan. Wel zie ik het als een mogelijkheid om het evangelie te delen.

De zaak is niet om harteloos te zijn. De zaak is niet om met papieren voorbeeldjes de weerbarstige praktijk te duiden en te reguleren.
Elke daad is een getuigenis van wat er in je hart leeft. De zaak is om je bewust te zijn van het perspectief: je kunt onderdak geven voor een nacht, terwijl je weet dat je dat niet je leven gaat volhouden, en door de mand vallen dat je niet gaat bieden wat de man nodig heeft en dat je inderdaad die man niet liefhebt als jezelf;  of je kunt een villa in de hemel bieden, die de man zelfs niet meer begerig doet zijn naar aardse rijkdom.

En wat de liefde aangaat, is er bovendien een verschil tussen je broeders en zusters met welke je één bent in Christus, en de wereld, met wie je nooit één zult zijn.
Maar zoals de zon opgaat over goede en slechte mensen, zo zal ook jouw/mijn handelen worden gevraagd tegenover goeden en ook tegenover slechten.

Met nog steeds een norm een een drijfveer van geestelijke rijkdom, en niet dat moreel gezien verfoeilijke van de mammon. 
Dat is althans de norm. Dat we schril afsteken bij die norm, hoeft ons niet te doen zoeken naar een nieuwe meer haalbare norm, maar is bedoeld om ons tot betere mensen te maken, dan we nu zijn.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Tomega:

De zaak is niet om harteloos te zijn. De zaak is niet om met papieren voorbeeldjes de weerbarstige praktijk te duiden en te reguleren.

Geef eens een voorbeeld van papieren voorbeeldjes?

5 minuten geleden zei Tomega:

De zaak is om je bewust te zijn van het perspectief: je kunt onderdak geven voor een nacht, terwijl je weet dat je dat niet je leven gaat volhouden, en door de mand vallen dat je niet gaat bieden wat de man nodig heeft en dat je inderdaad die man niet liefhebt als jezelf;  of je kunt een villa in de hemel bieden, die de man zelfs niet meer begerig doet zijn anar aardse rijkdom.

Daarom ook dat ik schrijf dat onderdak bieden hand in hand behoort te gaan met het delen (op wat voor wijze dan ook) van het evangelie. En dan mag de man best mijn bed met een lekkere warme deken en zachte kussen begeren. Mijn bank slaapt ook prima overigens.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
8 minuten geleden zei Bastiaan73:

Wat is de definitie van een Christen?

De definitie die ik er aan geef is: iemand die geloofd in het werk van Christus. Deze Christus kom ik niet tegen in de NWV.

Romeinen 3:21-26 in de NWV:

Citaat

21  Maar nu is buiten de wet om Gods rechtvaardigheid onthuld,s waarvan de Wet en de Profeten getuigen,t 22  en iedereen die geloof heeft, bereikt Gods rechtvaardigheid door geloof in Jezus Christus. Want er is geen onderscheid.u23  Alle mensen hebben gezondigd en bereiken niet de glorie* van God.v24  Het is een vrije gavew dat hij ze uit onverdiende goedheidx rechtvaardig verklaart op basis van de verlossing door de losprijs die Christus Jezus heeft betaald.y25  God heeft hem gegeven als offer voor verzoening*z door geloof in zijn bloed.aDat heeft God gedaan om te bewijzen dat hij rechtvaardig was toen hij in zijn verdraagzaamheid de zonden vergaf die in het verleden waren begaan, 26  en om te bewijzen dat hij in deze tijd rechtvaardig is,b ja, dat hij ook rechtvaardig zou zijn als hij mensen rechtvaardig verklaart die in Jezus geloven.c

Dit is toch -met alle respect- het werk van Christus in een notendop?

12 minuten geleden zei TTC:
15 minuten geleden zei Bastiaan73:

Wat is de definitie van een Christen?

Iemand die anderen ook een gelukkig leven wenst, en daar dan ook overeenkomstig naar handelt.

Dat is toch meer de definitie van de (prijzenswaardige en voorbeeldige) gulden regel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Daarom ook dat ik schrijf dat onderdak bieden hand in hand behoort te gaan met het delen (op wat voor wijze dan ook) van het evangelie. En dan mag de man best mijn bed met een lekkere warme deken en zachte kussen begeren.

Dat is goed en barmhartig van je. Maar ondertussen is jouw taak en roeping méér om de geestelijke nood te lenigen die niet wordt gewenst, dan om het vlees te vervullen. Er is geen concrete nood, tenzij het vriest dat het kraakt. Elke vervulling van het vlees, schept afstand tot de geestelijke norm.

En inderdaad: wie dat dan zegt en doet vanuit hebzucht en onwil om te delen, die spiegelt zijn eigen geestelijke ellende, en is beter af de boodschap aan zichzelf op te leggen. Dit soort voorbeelden scheppen een soort van papieren realiteit, waar de praktijk nogal van verwijderd kan komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Tomega:

Dat is goed en barmhartig van je. Maar ondertussen is jouw taak en roeping méér om de geestelijke nood te lenigen die niet wordt gewenst, dan om het vlees te vervullen. Er is geen concrete nood, tenzij het vriest dat het kraakt. Elke vervulling van het vlees, schept afstand tot de geestelijke norm.

Oke, dan zal het wel rustig zijn in hartje zomer en druk onder de brug bij jou. Eenzaam kun je in alle omstandigheden zijn wat mij betreft en ik wissel de deken wel om voor een laken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Oke, dan zal het wel rustig zijn in hartje zomer en druk onder de brug bij jou. Eenzaam kun je in alle omstandigheden zijn wat mij betreft en ik wissel de deken wel om voor een laken.

Sorry, het is niet mijn bedoeling om praatjes te verkopen. Ik wijs alleen op een insteek die afwijkend is van het oppervlakkige doen wat wordt gevraagd. Bijna heel het zendelingenwerk is zoetjesaan een zaak van wereldwijde armenondersteuning geworden. Dat is nooit de bedoeling van het evangelie geweest. Integendeel: wie gaat geloven, die heeft niet meer nodig dan dat, maar kan met minder af: hij krijgt ruimte doordat hij anders in het leven gaat staan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Tomega:

Sorry, het is niet mijn bedoeling om praatjes te verkopen. Ik wijs alleen op een insteek die afwijkend is van het oppervlakkige doen wat wordt gevraagd. Bijna heel het zendelingenwerk is zoetjesaan een zaak van wereldwijde armenondersteuning geworden. Dat is nooit de bedoeling van het evangelie geweest. Integendeel: wie gaat geloven, die heeft niet meer nodig dan dat, maar kan met minder af: hij krijgt ruimte doordat hij anders in het leven gaat staan. 

Geen punt. Ik geef je gelijk: het hedendaagse welvaarts en sociale evangelie met bijgaand politiek activisme is mij ook een doorn in het oog. Maar een Christen hoeft wat mij betreft ook niet onder een brug te gaan slapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Geen punt. Ik geef je gelijk: het hedendaagse welvaarts en sociale evangelie met bijgaand politiek activisme is mij ook een doorn in het oog. Maar een Christen hoeft wat mij betreft ook niet onder een brug te gaan slapen.

Wat ik me herinner van Frans Horsthuis, deed hij dat ook niet. Het principe dat hij ontdekte is dat hij méér aan geld en materie gehecht was dan hij wilde toegeven, en daarom een principiële keuze maakte om er bewust tégen te kiezen: ga met Christus zonder ballast. En dat schept een totaal ander leven en een totaal andere omgang met alles. Belangrijk is dat hij door zijn veranderde levensinstelling ook totaal andere ervaringen opdeed, en nog belangrijker is dat hij ontdekte dat hij dagelijks moest bidden om Gods hulp en ook dagelijks moest zien wat God zou doen en plaatsen op zijn weg, het gaf een hartelijke en levende relatie met God en een heel bewuste levenshouding in voortdurende onderzoeking ten aanzien van alles wat op zijn weg kwam. Eigenlijk kun je  ook (met een beetje inleving) heel het verschijnsel 'zigeuner' zien als een uitvloeisel van een dergelijke levensinstelling: leven van wat God op de dag zelf geeft; zoals de vogels in het veld. Moreel en sociaal totaal ongewenst, maar ondertussen wel vanuit een levensinstelling van vrijheid en gebondenheid aan niemand, dan God alleen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Tomega:

Wat ik me herinner van Frans Horsthuis, deed hij dat ook niet. Het principe dat hij ontdekte is dat hij méér aan geld en materie gehacht was dan hij wilde toegeven, en daarom een principiële keuze maakte om er bewust tégen te keizen: ga met Christus zonder ballast. En dat schept een totaal ander leven en een totaal andere omgang met alles. Belangrijk is dat hij door zijn veranderde levensinstelling ook totaal andere ervaringen opdeed, en nog belangrijker is dat hij ontdekte dat hij dagelijks moets bidden om Gods hulp en ook dagelijks moets zien wat God zou doen en plaatsen op zijn weg, het gaf een hartelijke en levende relatie met God en een heel bewuste levenshouding in voortdurende onderzoeking ten aanzien van alles wat op zijn weg kwam. Eigenlijk kun je  ook (met een beetje inleving) heel het verschijnsel 'zigeuner' zien als een uitvloeisel van een dergelijke levensinstelling: leven van wat God op de dag zelf geeft; zoals de vogels in het veld. Moreel en sociaal totaal ongewenst, maar ondertussen wel vanuit een levensinstelling van vrijheid en gebondenheid aan niemand, dan God alleen.

Ik durf zijn houding niet te ondersteunen. Hij blijft een RK priester met het oog op goede werken doen om je heil te verdienen, dan wel zichzelf te martelen voor hetzelfde doel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik durf zijn houding niet te ondersteunen. Hij blijft een RK priester met het oog op goede werken doen om je heil te verdienen, dan wel zichzelf te martelen voor hetzelfde doel.

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Welke andere christenen? Bedoel jij de mensen die ook jullie pseudobijbel geloven? Ik voel geen enkele verwantschap met jullie als Christen namelijk.

Ik begrijp je sentiment wel. Maar is dat sentiment wat het laatste woord heeft? Wel, als je dat nodig hebt om niet te struikelen en om te vallen, en om zuiver te blijven in je eigen leer. Maar niet als je zelf de weg kent en weet en ook in staat bent de verschillen te duiden. In alle gevallen, moet je ermee rekenen dat de satan het liefste wiggen drijft tussen degenen die zeggen dat Jezus Christus hun verlosser is. En diezelfde satan ziet ook het liefste dat één van de sekten die Christus dienen, de macht en de leiding krijgt over het geheel.  

Maar wij weten dat Christus niet gedeeld is, en dat de leer puntig is en scherp tot op het bot,
en wij weten dat de bergrede ons aanspoort om bij die leer over de liefde voor de hoogste God, ondertussen de broederschap en de naastenliefde niet te verzaken. Want daar is het waar de meest hoge normen en leerstelligheden komen op het niveau van je eigen vlees.

Het lijkt mij daarom dat haat en nijd niet nuttig of nodig zijn; hoewel het tegelijk wel zaak is om scherp te zijn op de eigen leer en de zuiverheid van alles wat wordt gezegd of gezwegen. Het oordeel is aanstaande voor eenieder die Christus verwerpt. De kennis en het vermanen is voor nu, want ook wij zijn aansprakelijk voor hetgeen verborgen blijft en niet openbaar wordt gemaakt. Maar het oordeel is pas dan; straks.

En zo zullen wij tegenover hen die Christus verwerpen of die de leer verloochenen scherp zijn en veroordelend. Maar tegelijk moeten wij ermee rekenen dat zij een aanspraak maken op wat ook wij als aanspraak nodig hebben. En dat waar ons de genade genoeg is, ook ons niet de ware leer en zuiverheid van geloof en hartelijkheid van barhartige genadewerken is beloofd of toegewezen. Dus, alle aanleiding om ook hen te behandelen zoals wij zouden willen dat wij behandeld worden als wij onverhoopt mochten dwalen: scherp, maar in een liefdevolle context van een horizon en toekomst waarvan er eenstemmigheid is dat er een scheiding zal zijn waarbij de een in de hemel komt en de ander in de hel. Dat is een lastig dilemma en dat vraagt zorgvuldige bewoordingen en benaderingen, als je bedenkt dat die plek in de hel, ook voor jou gereserveerd was.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
11 minuten geleden zei Tomega:

En diezelfde satan ziet ook het liefste dat één van de sekten die Christus dienen, de macht en de leiding krijgt over het geheel.

Kan een sekte Christus dienen?

Handelingen 5   [..] was de sekte der Sadduceën), [..]
Handelingen 15 [..] van de sekte der Farizeën, [..]
Handelingen 24 [..] van de sekte der Nazarenen. [..] welken zij sekte noemen, den [..]
Handelingen 26 [..] de bescheidenste sekte van onzen [..]
Handelingen 28 [..] wat deze sekte aangaat, ons [..]

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Tomega:

Handelingen 5   [..] was de sekte der Sadduceën), [..]
Handelingen 15 [..] van de sekte der Farizeën, [..]
Handelingen 24 [..] van de sekte der Nazarenen. [..] welken zij sekte noemen, den [..]
Handelingen 26 [..] de bescheidenste sekte van onzen [..]
Handelingen 28 [..] wat deze sekte aangaat, ons [..]

Over het algemeen wordt er dus in de Bijbel met het woord sekte een groepering aangeduid die de theologische basis van Gods Woord hebben verschoven naar hun eigen unieke buitenBijbelse ideeën over hoe het moet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Niet in de opstanding?

Ja daar ook. Maar als je bv moest kiezen tussen je geloof opgeven of sterven, dan zou een christen de dood kiezen. Want we mogen niet vrezen voor hen die ons vlees kunnen schaden. Vraag me wel dikwijls af of moord door zelfverdediging een doodzonde is en of je je gewoon moet laten vermoorden als christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja daar ook. Maar als je bv moest kiezen tussen je geloof opgeven of sterven, dan zou een christen de dood kiezen. Want we mogen niet vrezen voor hen die ons vlees kunnen schaden. Vraag me wel dikwijls af of moord door zelfverdediging een doodzonde is en of je je gewoon moet laten vermoorden als christen.

'Gewoon' moet laten vermoorden... ?

'Doodzonde' is een term uit de katholieke traditie, geen Bijbelse.

Mozes sloeg een Egyptenaar dood omdat deze een mede-Israëliet mishandelde.

Niet dat dat een vrijbrief is om maar aan het moorden te slaan uiteraard.

Ik denk dat iedereen in staat is te doden. Het hangt van de situatie af.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid