Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Zojuist zei Bastiaan73:

'Gewoon' moet laten vermoorden... ?

'Doodzonde' is een term uit de katholieke traditie, geen Bijbelse.

Hehe.

Ik geraak niet rondom de katholieke invloeden. Ik kreeg katholiek onderwijs, dat zit er onvermijdelijk in. Grootmoeder was katholieker dan de paus. En ik begrijp die exegese wel. Je hebt geboden en hoofdzondes. Al is de doodzonde zeker niet zwart wit.

Bv. Moord. De biecht zal anders verlopen bij een bankovervaller die een agent doodschiet dan een agent die handelde uit zelfverdediging. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 597
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat de wet aan de Joden is gegeven en niet aan de heidense « kerk ». We laten ons toch ook niet besnijden? We vieren het Loofhutten feest niet, noch het feest der eerstelingen. Zie Lev. 23 Arista

Het is de leer van de Bijbel niet van de JG. 

Het systeem kan helemaal geen sabbatsjaar verwerken, als het systeem zelf geen fundamenten heeft. Dat was al eerder genoemd.  1. Een lening is toestemming tot een aanspraak op bestaand bezit va

Het is hier weer hommeles. Een goede insteek van Bastiaan was, "hoe Christus te dienen"  Het antwoord staat in iedere vertaling en ook ingebed in het onze vader, of is er iemand die dat niet noemenswaardig vind, dacht het niet. Jehovah uw God dient gij te gehoorzamen in de eerste plaats. Het is onze vader let op onze, er is geen onderscheid, er zijn geen toegevoegde clausules waardoor iemand of deel van religie een pardon zou hebben, het is onze vader die wij en zijn koninkrijk op de eerste plaats moeten stellen boven al het andere . "Uw wil geschiedde,  uw koninkrijk kome" ook in de 10 geboden volgen we die routing de apostelen verwezen ook steeds naar dat koninkrijk.  Dat mensen hieraan een filosofie koppelen is voor hun eigen rekening, de schrift leert dat niet. Paulus waarschuwde voor menselijke redeneringen, dat is hier wel op zijn plaats. Ook zijn er nog meer verantwoordelijkheden aan Christenen gegeven, zoals het koninkrijk bekend maken en uitdragen, dicipelen maken en dopen, allemaal dingen die niet onder een afgescheiden groep geestelijken vallen , of onder betaalde predikanten, opgedragen Christenen dienen dat te doen.

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei antoon:

Het is hier weer hommeles. Een goede insteek van Bastiaan was, "hoe Christus te dienen"  Het antwoord staat in iedere vertaling en ook ingebed in het onze vader, of is er iemand die dat niet noemenswaardig vind, dacht het niet. Jehovah uw God dient gij te gehoorzamen in de eerste plaats. Het is onze vader let op onze, er is geen onderscheid, er zijn geen toegevoegde clausules waardoor iemand of deel van religie een pardon zou hebben, het is onze vader die wij en zijn koninkrijk op de eerste plaats moeten stellen boven al het andere . "Uw wil geschiedde,  uw koninkrijk kome" ook in de 10 geboden volgen we die routing de apostelen verwezen ook steeds naar dat koninkrijk.  Dat mensen hieraan een filosofie koppelen is voor hun eigen rekening, de schrift leert dat niet. Paulus waarschuwde voor menselijke redeneringen, dat is hier wel op zijn plaats. Ook zijn er nog meer verantwoordelijkheden aan Christenen gegeven, zoals het koninkrijk bekend maken en uitdragen, dicipelen maken en dopen, allemaal dingen die niet onder een afgescheiden groep geestelijken vallen , of onder betaalde predikanten, opgedragen Christenen dienen dat te doen.

Die indruk kreeg ik ook, het ging hier over het Sabbatsjaar maar dat wordt door een aantal steeds op zijspoor gezet. Zoiets wekt, net omwille van het maatschappelijke belang, argwaan. Mensen worden ahw gedwongen om in deze misleidingen mee te gaan, in regie van een God die schijnbaar valse voorwendselen gebruikt om elke vorm van intermenselijke progressie te fnuiken.

7 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik geraak niet rondom de katholieke invloeden. Ik kreeg katholiek onderwijs, dat zit er onvermijdelijk in. Grootmoeder was katholieker dan de paus. En ik begrijp die exegese wel. Je hebt geboden en hoofdzondes. Al is de doodzonde zeker niet zwart wit.

Denk je dan dat de RKK de enige zijn die een Jubeljaar tegenwerken? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Maar als je een jubeljaar of sabatsjaar wil invoeren, hoe zie jij dan gebeuren dat dit zaken zou veranderen? Wordt het dan een verplichting of blijft het een vrijblijvende optie?

Kunnen dit beter beoordelen door er ook de actuele toestand bij te betrekken, een Jubeljaar faciliteert het vermijden van een totale ineenstorting van de samenleving. Het is een alternatief voor alle onheilsberichten die gepromoot worden door de aanhangers van een God die angst en verderf blijft cultiveren.

Citaat

Het financiële evenwicht raakt steeds verder verstoord en het is slechts een kwestie van tijd voordat het punt is bereikt waarop er een correctie MOET plaatsvinden. De centrale bankiers beseffen heel goed dat er maar één alternatief is voor een plotselinge en pijnlijke correctie, namelijk een radicale overstap naar een andere reservemunt. Als dat gebeurt, zouden de Amerikanen hun tekorten in dollars niet meer kunnen financieren, waardoor de Amerikaanse economie met een schok zou worden geconfronteerd die vergelijkbaar is met die welke recentelijk tot de ineenstorting van de Argentijnse economie heeft geleid. Dit zou wereldwijde repercussies hebben. In de Economic Outlook 2005 van het IMF wordt erop gewezen dat het niet langer de vraag is of de wereldeconomie zich zal aanpassen, alleen hoe deze aanpassing zich zal voltrekken. Als er met de nodige maatregelen voor een geleidelijke aanpassing wordt getalmd, zal dat tot een abrupte correctie leiden. Zoiets zou deel uitmaken van het omslagpunt voor de volledige wereldeconomie, of deze omslag misschien zelfs uitlokken. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

 

Broeders en zusters,

na discussie met TTC werd ik bekend met het sabbatsjaar uit Leviticus 25:3-4: "Zes jaren zult gij uwen akker bezaaien, en zes jaren uwen wijngaard besnijden en de inkomst daarvan inzamelen. Doch in het zevende jaar zal voor het land een sabbat der rust zijn, een sabbat den Heere; uwen akker zult gij niet bezaaien en uwen wijngaard niet besnijden."

Tegelijk werden schulden kwijtgescholden en zelfs schuldslaven bevrijdt. Waarom dit de christenen kwalijk genomen wordt niet meer te belijden is mij wel een raadsel. Onze wereld maakt zoiets gewoon onmogelijk. Het systeem is zodanig ontworpen dat niet alle mensen zich aan de sabbat kunnen houden, laat staan een sabbatsjaar. Staat en Kerk is bovendien gescheiden, hoe zou zoiets er dan in de praktijk anno 2019 moeten uitzien? ? Er zijn christelijke gemeenschappen die bovendien niet anders doen dan evalueren, maar als het geen aandacht krijgt kunnen ze toch moeilijk dwang gaan uitvoeren?

 

Dit is de openings post, waarom christenen geen sabbat onderhouden is mijns inziens toch echt wel duidelijk gemaakt in een ander topic dat je nu echt nog wel weet, rest jouw inbreng om het te projecteren op deze tijd, niets op tegen  maar zeg dan niet dat Christenen of mensen die het niet met je eens zijn de boel  fnuiken. het topic kan dus gewoon 2 sporen hebben

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei antoon:

Dit is de openings post, waarom christenen geen sabbat onderhouden is mijns inziens toch echt wel duidelijk gemaakt in een ander topic dat je nu echt nog wel weet, rest jouw inbreng om het te projecteren op deze tijd, niets op tegen  maar zeg dan niet dat Christenen of mensen die het niet met je eens zijn de boel  fnuiken. het topic kan dus gewoon 2 sporen hebben.

Steeds probeer je hetzelfde te doen, Christenen onderhouden wel een Jubeljaar maar de essentie werd uit het mechanisme gehaald. Op deze manier wordt de bevolking niet correct ingelicht over wat het in werkelijkheid betekent, het is vandaag nog steeds even actueel en op verschillende fronten maken mensen dit aanhangig zodat er een beter begrip over gevormd kan worden. Het Heilige Jaar kent z'n oorsprong in het Jubeljaar.

mTN9f1O.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei antoon:

Het topic kan dus gewoon 2 sporen hebben.

Dat is zo, wetenschap zegt daarover niet iets anders dan wat je zelf altijd zegt, het wordt alleen veel duidelijker en in normale bewoordingen beschreven. 

Citaat
  • Evolutie (‘devolutie’) naar een totale ineenstorting of ‘breakdown’.

De waarden, wereldbeelden en ethiek van een kritische volksmassa in de samenleving bieden weerstand aan veranderingen of veranderen te langzaam, waarbij de gevestigde instituties te weerbarstig zijn voor een tijdig voltooide transformatie. Ongelijkheden en conflicten, samen met een verarmd milieu creëren onbeheersbare spanningen. De maatschappelijke ordening degenereert en valt ten prooi aan conflicten en geweld.

  • Evolutie naar een doorbraak of ‘breakthrough’

In de loop van de tijd verandert de geesteshouding van een kritische volksmassa in de wereld, waardoor de ontwikkeling van de samenleving wordt afgebogen naar een meer aangepaste modus. Naarmate deze veranderingen houvast vinden, ontstaat er een betere ordening van de maatschappij, die nu wordt gestuurd door aangepaste wereldbeelden, waarden en ethica. De economische, politieke en ecologische dimensies van de samenleving stabiliseren zich hierdoor tot een meer harmonieuze en duurzame modus.

 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Bastiaan73:

Dat is toch meer de definitie van de (prijzenswaardige en voorbeeldige) gulden regel?

Wordt hieronder ook bevestigd, als een wezenlijk verschil tussen autoritaire- en humanistische ethiek die de vrije wil van mensen niet ondermijnt.

Citaat

Bij autoritaire ethiek is de grootste deugd gehoorzaamheid aan de autoriteit, ongeacht diens bevelen, terwijl ongehoorzaamheid als grootste zonde wordt beschouwd. Het autoritaire geweten is het internaliseren van de (verwachte) wil van een externe autoriteit. Humanistische ethiek is gebaseerd op het principe dat de mens – individu en de samenleving – beslist wat de criteria zijn voor goed en slecht. Het humanistische geweten is een beschermer van de integriteit van het individu. De gulden regel – “Doe niet anderen aan, wat je niet zou willen dat men bij jou zou doen” – vormt een onderdeel van het humanistische geweten. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

En is de oorzaak dan het christendom of de verdeeldheid onderling? "Heers en verdeel" en de keizer zag dat het goed was. 

Wellicht spelen demonische krachten het christendom uit elkaar, het zou dan ook al bijzonder zijn dat christenen die destructieve krachten volwaardig (h)erkennen en terug tot verzoening komen. Het idee van een Jubeljaar werkt hierin neutraliserend, oprijzend uit het niets en dan ook niet gebonden aan allerhande opgelegde wetten die traditioneel het denken hierover kunnen belemmeren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Denk dat we ons zelfs de vraag kunnen stellen of binnen het Jodendom dat Jubeljaar wel gevierd werd, enig idee hierover?

Oh? Ook anno 2019 in Israël?

38 minuten geleden zei TTC:

Wellicht spelen demonische krachten het christendom uit elkaar, het zou dan ook al bijzonder zijn dat christenen die destructieve krachten volwaardig (h)erkennen en terug tot verzoening komen. Het idee van een Jubeljaar werkt hierin neutraliserend, oprijzend uit het niets en dan ook niet gebonden aan allerhande opgelegde wetten die traditioneel het denken hierover kunnen belemmeren. 

Je swanst ermee, maar het is waar. Mijn inziens is het Vaticaan geïnfiltreerd door demonen die geïntegreerd zijn. Dat wil dus zeggen dat de ziel van die mens niet meer functioneert door dat lichaam, maar een demonische entiteit. Je lijkt met een mens bezig te zijn, maar het is een demoon in persoon. Het Vaticaan scheurt het christendom ziender ogen af en het Bisdom volgt. Dan heb je nog flat earthers die zich laten misleiden. En dan heb je ook nog de gnosticisten die denken dat wijsheid uit zichzelf komt en niet uit de drie eenheid. Eigenlijk zou ik hier een ellenlange tekst op kunnen typen. Maar mijn touchscreen belet dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Fundamenteel:

Oh? Ook anno 2019 in Israël?

Passen ze het zelf toe binnen de eigen rangen? Dat zou het nog erger maken, niet?

25 minuten geleden zei Fundamenteel:

Je swanst ermee, maar het is waar. Mijn inziens is het Vaticaan geïnfiltreerd door demonen die geïntegreerd zijn. Dat wil dus zeggen dat de ziel van die mens niet meer functioneert door dat lichaam, maar een demonische entiteit. Je lijkt met een mens bezig te zijn, maar het is een demoon in persoon. Het Vaticaan scheurt het christendom ziender ogen af en het Bisdom volgt. Dan heb je nog flat earthers die zich laten misleiden. En dan heb je ook nog de gnosticisten die denken dat wijsheid uit zichzelf komt en niet uit de drie eenheid. Eigenlijk zou ik hier een ellenlange tekst op kunnen typen. Maar mijn touchscreen belet dat.

Gnostici ontkennen de drie-eenheid niet, het is daarin dat de grondslag hiervoor gevonden wordt. Maar dat is iets anders dan de verwarring die ontstaat wanneer JHWH als de allerhoogste God gezien wordt, dan wordt het spreken in halve waarheden die ook nog eens verschillende interpretaties toelaten. Maar dat is niet het onderwerp in dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Passen ze het zelf toe binnen de eigen rangen? Dat zou het nog erger maken, niet?

Israël is een seculiere democratie en geen theocratie. De regering legt dit niet verplicht op. Wel ontstaat er in Israël steeds meer belangstelling voor en zijn er boeren die hun land in het sabbatsjaar niet bewerken.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Israël is een seculiere democratie en geen theocratie. De regering legt dit niet verplicht op. Wel ontstaat er in Israël steeds meer belangstelling voor en zijn er boeren die hun land in het sabbatsjaar niet bewerken.

Dan hebben ze dat Jubeljaar ook niet overeenkomstig toegepast, mag ik dat zo begrijpen?

5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik kan de verbanden in uw brein niet rieken en ben niet alwetend. Wat wil je concreet duidelijk maken?

Het gaat nog altijd over hetzelfde, in de Bijbel wordt verwezen naar sociale correctiemechanismen met de vraag of dit wel wordt toegepast. En belangrijker, wat zijn de neveneffecten van het niet toepassen op de geschiedenis en de toestand zoals we die vandaag kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Dan hebben ze dat Jubeljaar ook niet overeenkomstig toegepast, mag ik dat zo begrijpen?

Het gaat nog altijd over hetzelfde, in de Bijbel wordt verwezen naar sociale correctiemechanismen met de vraag of dit wel wordt toegepast. En belangrijker, wat zijn de neveneffecten van het niet toepassen op de geschiedenis en de toestand zoals we die vandaag kennen.

Het ging over het sabbatsjaar in het jodendom deze keer, wat je christenen verwijt niet te doen. Daarom mijn vraag die Willempie concreet ingevuld heeft. Nu spring je weer terug in tijd ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Willempie:

Niet zoals dat in de Bijbel werd voorgeschreven. In de geschiedenis, duizenden jaren geleden, hebben ze het wel gedurende bepaalde periodes toegepast maar ook niet altijd. 

Ja, het idee is niet nieuw, ook atheïsten zijn hier zelfs mee bezig gezien het maatschappelijke belang.

Citaat

Hoge schuldenniveaus en kwijtscheldingsprogramma’s zijn van alle tijden. Zo’n 2000 jaar voor aanvang van onze jaartelling – ten tijde van de Egyptische farao’s en het koninkrijk van Mesopotamië – speelde dit ook al. Bekend is bijvoorbeeld de code van Hammurabi, koning van Babel, daterend uit 1762 voor Christus. In deze code is vastgelegd dat onder bepaalde omstandigheden schulden worden kwijtgescholden. (bron)

 

8 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het ging over het sabbatsjaar in het jodendom deze keer, wat je christenen verwijt niet te doen. Daarom mijn vraag die Willempie concreet ingevuld heeft. Nu spring je weer terug in tijd .

Ja, in het Christendom heeft men dat omgevormd tot Heilige Jaren, de essentie is hieruit verdwenen. Daarom dat ik me begon af te vragen of er geen externe invloed meespelen waarom dat zo gebeurt, op die manier komen we tot de oorsprong die in het Jodendom te vinden is. En dan zijn we nog altijd niet bezig hoe dit technisch werkt, denk dat hierover ook de grootste onenigheid bestaat.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei TTC:

Kunnen dit beter beoordelen door er ook de actuele toestand bij te betrekken, een Jubeljaar faciliteert het vermijden van een totale ineenstorting van de samenleving. Het is een alternatief voor alle onheilsberichten die gepromoot worden door de aanhangers van een God die angst en verderf blijft cultiveren.

Dan nog blijft de vraag staan of dit een verplichtend karakter zou moeten hebben of een vrijblijvende optie is. In beide gevallen gaat het niet werken want verplichtingen gaan mensen tegen in verzet en gaat averechts werken, want werkt schijnheiligheid in de hand. Vrijblijvend zullen de mensen voor hun eigen rijkdom kiezen en dit ten koste laten gaan van de minder bedeelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dan nog blijft de vraag staan of dit een verplichtend karakter zou moeten hebben of een vrijblijvende optie is. In beide gevallen gaat het niet werken want verplichtingen gaan mensen tegen in verzet en gaat averechts werken, want werkt schijnheiligheid in de hand. Vrijblijvend zullen de mensen voor hun eigen rijkdom kiezen en dit ten koste laten gaan van de minder bedeelden.

Dat is wat de mens verkiest, het kan een eenmalige ingreep zijn om het nadien weer te laten ontsporen. Als schijnheiligheid dominant is dan is het ook voorspelbaar wat er kan gebeuren, dit uit zich vooral in de niet toepassing en krachtdadige tegenwerkingen. En dat is wat we vandaag dan ook zien, mensen zijn helemaal niet de hoogte dat deze opties bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Dat is wat de mens verkiest, het kan een eenmalige ingreep zijn om het nadien weer te laten ontsporen. Als schijnheiligheid dominant is dan is het ook voorspelbaar wat er kan gebeuren, dit uit zich vooral in de niet toepassing en krachtdadige tegenwerkingen. En dat is wat we vandaag dan ook zien, mensen zijn helemaal niet de hoogte dat deze opties bestaan.

Volgens mij zijn ze wel op de hoogte van alternatieven maar willen ze er gewoon niet aan. Ik ben belangrijker dan de ander doet de mens de das om.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Ja, het idee is niet nieuw, ook atheïsten zijn hier zelfs mee bezig gezien het maatschappelijke belang.

 

Ja, in het Christendom heeft men dat omgevormd tot Heilige Jaren, de essentie is hieruit verdwenen. Daarom dat ik me begon af te vragen of er geen externe invloed meespelen waarom dat zo gebeurt, op die manier komen we tot de oorsprong die in het Jodendom te vinden is. En dan zijn we nog altijd niet bezig hoe dit technisch werkt, denk dat hierover ook de grootste onenigheid bestaat.

Het kind is lettelijk met het badwater weggesmeten. De verandering vind je dus niet bij degene die het met groot jolijt weg goten maar bij dat wat jij niet aanvaarden wil/kan. De voorweeën zijn begonnen, ... En dan moet Rusland nog beginnen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens mij zijn ze wel op de hoogte van alternatieven maar willen ze er gewoon niet aan. Ik ben belangrijker dan de ander doet de mens de das om.

Dan zal het scenario wellicht in de richting gaan zoals vorige keer, we kunnen echter niet zeggen dat God niet helpt.

1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Het kind is lettelijk met het badwater weggesmeten. De verandering vind je dus niet bij degene die het met groot jolijt weg goten maar bij dat wat jij niet aanvaarden wil/kan. De voorweeën zijn begonnen, ... En dan moet Rusland nog beginnen.

Dat blijkt zo, gelukkig dat een Sabbatsjaar een tijdloos concept is, steeds toepasbaar voor hetzelfde probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid