Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei TTC:

Dan zal het scenario wellicht in de richting gaan zoals vorige keer, we kunnen echter niet zeggen dat God niet helpt.

Dat blijkt zo, gelukkig dat een Sabbatsjaar een tijdloos concept is, steeds toepasbaar voor hetzelfde probleem.

“Je kunt de golven niet bedwingen, maar wel leren surfen.”

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 597
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat de wet aan de Joden is gegeven en niet aan de heidense « kerk ». We laten ons toch ook niet besnijden? We vieren het Loofhutten feest niet, noch het feest der eerstelingen. Zie Lev. 23 Arista

Het is de leer van de Bijbel niet van de JG. 

Het systeem kan helemaal geen sabbatsjaar verwerken, als het systeem zelf geen fundamenten heeft. Dat was al eerder genoemd.  1. Een lening is toestemming tot een aanspraak op bestaand bezit va

10 minuten geleden zei Fundamenteel:

Of je kan de wereld loslaten en je eigen sabbat beleven.

Dat kan je beter niet doen, het zou immers betekenen dat er ook over nagedacht zou worden en duidelijk wordt waarom zoveel mensen zich afwenden van dat wat anderen christendom plegen te noemen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar eigenlijk zou je wel willen toepassen wat die "wraakzuchtige" God wil? Je wilt dat ons geld beheerd wordt zoals in de bijbel? 

De man zei: ‘Ik houd me aan alle regels. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus zei tegen hem: ‘Als je volmaakt wilt zijn, ga dan naar huis. Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Dan zul je in de hemel een grote beloning krijgen. Als je alles weggegeven hebt, kom dan terug en ga met mij mee.’ - Matteüs 19:20-21

image.png

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Maar eigenlijk zou je wel willen toepassen wat die "wraakzuchtige" God wil? Je wilt dat ons geld beheerd wordt zoals in de bijbel? 

Geld en Pokémons zijn even reëel, aldus Stef Kuypers. En een Jubeljaar is te moeilijk?

Citaat

Ik ben informaticus van opleiding en informatici hebben een aparte kijk op de wereld: het klimaatprobleem is eigenlijk een softwareprobleem. Schrijf er een algoritme voor, klik op 'run' en als het algoritme runt, los je het probleem op. Maar als het over het klimaatprobleem gaat, blijft de runknop precies steken. Ik ben dan gaan kijken naar hoe dat komt en kwam uiteindelijk uit op ons geldsysteem. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

aldus Stef Kuypers.

Ik vind die gedachten van Kuypers nog niet zo raar. En hij zoekt ook een rechtvaardigende onderliggende waarde onder het geld. 
Tegelijk raakt hij aan de grenzen van zijn voorstellingsvermogen, waar hij nog niet geleverde arbeid beschouwt als waarde, die de genieter zowiezo wel zal gaan bewerken vanuit goedwillende werkzaamheidsdrang. Dat is wat optimistisch, maar belangrijker: systeemtechnisch rekent hij dus met terugbetaling. Dat is in wezen niet anders dan een bank die een honderdprocentfinanciering geeft, op basis van 15 tot zelfs 30 jaren toekomstige arbeid.
Een bank geeft wat dat aangaat méér levensruimte..., denk ik.

Heel zijn idee van levenswaarde, kun je bereiken door als overheid iedereen een consumptief krediet bij de overheid te laten opnemen van 6 maanden salaris. Ik vrees dat je dan met een simpele voorstelling van Hobbes versus Rousseau niet uitkomt.

Wel heel sterk vind ik het begin, met de verhoogde omloopsnelheid-stimulans. Bedenk dat het op dorpsniveau gebeurde. Dat maakt dat het verdelingseffect ook leidt tot een omloopsnelheid verhoging. maar dat effect bereik je alleen als de markt zó klein is, dat er onderlinge afhankelijkheid is, wat weer wordt bewerkt door de beperkte geldingsreikwijdte van de munt.

In wezen dus ook een betoog tegen vrije marktwerking en tegen geld dat geen onderlingende waarde heeft en tegen het vrij in de markt brengen van ongereguleerde ongelimiteerde geldbedragen. Lijkt me een getuigen van een gezonde blik en een prima uitgangspositie, om dan vervolgens onverminderd te blijven rekenen met de daarvan afwijkende realiteit. 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Tomega:

Tegelijk raakt hij aan de grenzen van zijn voorstellingsvermogen, waar hij nog niet geleverde arbeid beschouwt als waarde, die de genieter zowiezo wel zal gaan bewerken vanuit goedwillende werkzaamheidsdrang.

Waar precies vind je dat terug in z'n tekst? 

6 uur geleden zei Fundamenteel:

Nogmaals, ik wil dat invoeren. Ik ben daar echt uw tegenstander niet. Maar zoiets kan je in deze tijd toch alleen maar individueel praktiseren?

Het gaat om het collectief, over wat mensen niet weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Tomega:

In wezen dus ook een betoog tegen vrije marktwerking en tegen geld dat geen onderlingende waarde heeft en tegen het vrij in de markt brengen van ongereguleerde ongelimiteerde geldbedragen. Lijkt me een getuigen van een gezonde blik en een prima uitgangspositie, om dan vervolgens onverminderd te blijven rekenen met de daarvan afwijkende realiteit. 

Hier zie je waar het in essentie over gaat bij een Sabbatsjaar, bij dalende prijzen komt er spontaan neutraal geld vrij. Binnen een strikt inflatoire omgeving gelden andere wetmatigheden die de maatschappelijke spanning en onzekerheden verhogen.

IVGyvfL.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Tomega:

Heel zijn idee van levenswaarde, kun je bereiken door als overheid iedereen een consumptief krediet bij de overheid te laten opnemen van 6 maanden salaris.

Bij een Jubeljaar is dat niet van toepassing, het gaat dan om neutraal- of schuldenvrij geld. Doordenkend gaat het dus over de onthechting van geld en winstbejag, op deze manier wordt een transformatie van het nulsompsel naar het co-creatieve spel mogelijk gemaakt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Waar precies vind je dat terug in z'n tekst? 

Het gaat om het collectief, over wat mensen niet weten.

 Kuypers vertelt over het door hem ontwikkelde Sustainable Money System waarin o.a. een gegarandeerd inkomen centraal staat.

“Laat ons in plaats van geld te creëren vanuit schuld met rente een economische waardering geven aan het menselijk leven en een gegarandeerd inkomen vanuit dat perspectief zien. Je krijgt geld gewoon omdat je waarde hebt als mens. Intrinsiek. Je moet dat niet bewijzen, we weten dat dat er is.”

“Ik geloof in Rousseaus visie op de mens, we zijn in wezen goed. Als we allemaal ademruimte krijgen dan gaan we naar die intrinsieke waarde zoeken, omdat we betekenis zoekende wezens zijn.”

4 uur geleden zei TTC:

Waar precies vind je dat terug in z'n tekst? 

Het gaat om het collectief, over wat mensen niet weten.

Citaat

"Er is geen planeet B.”

De planeet zal in ellende vergaan. Het goede in de mens zal steeds worden tegengewerkt, al door die mens zelf die het goede zoekt, en daarnaast door vele zielen die ergens iets beter van willen worden. Beter is rust nemen in plan B, opdat plan C kan landen en vorm vinden in je hart. En wie weet; misschien zijn we het dan op onderdelen of structuren eens. Maar bedenk wel dat er vele gelovigen zijn die oprecht God willen dienen, en toch staan ze elkaar geregeld naar het geestelijke leven. Dat is geen zaak van die geloven, maar dat is een zaak van het hart en de verstandelijke beperkingen van de mens. Daarvoor hoef je geen gelovige te zijn; daarvoor moet je mens zijn. En opening van verstand en van hart en van mogelijkheden, is er voor allen, gelovig of niet, die grijpen naar de waarden en zekerheden die uitstijgen boven wil en gril van de mens. Want op hun pad gaan zij groei in recht enw aarheid en medestanders in christenen en misschien ook in Christus naast zich vinden.

En dat zeg ik tegen ongelovigen. Want voor christenen geldt vooral dat zij zich richten op God, gebod, recht en waarheid en zuiverheid, maar daarnaast ook op een eenduidige weg die van zichzelf getuigt dat het niet wordt gestuurd en geleid door menselijke waarden van filosofie en de grondwaarden van de mens. Maar een weg geleid door God, en gewezen en gelopen door Zijn kinderen. Dat wil zeggen: niet in ongelijke jukken met goddelozen.

En de mensen van goede wil zullen het goede ook op hun weg ontmoeten. In rijkdom en zegen hier voor wie het kunnen dragen zonder te vallen, en in beproeving en rijkdom en zegen in het toekomende, voor wie dezelfde eer en majesteit krijgen als degenen die de zegen hier ontmoeten, maar op een veiliger en heerlijker tijdstip. Sommigen zullen door het geloof rijk gezegend worden; en dan vallen. Anderen zullen door het geloof alles en zelfs de moed verliezen; en toch het hoogste winnen. De mens is een speelbal van zijn eigen ziel. En de ziel die rust vindt, die heeft een lijntje naar een ander perspectief en hogere waarden tot afstandneming van de dagelijkse bekommernissen. Terwijl de onrustige ziel alles relativeert en door het bos de boom des levens niet meer ziet. En daarom is deze laatste alinea in haar overwegingen ook ijdel.

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Tomega:

Kuypers vertelt over het door hem ontwikkelde Sustainable Money System waarin o.a. een gegarandeerd inkomen centraal staat. “Laat ons in plaats van geld te creëren vanuit schuld met rente een economische waardering geven aan het menselijk leven en een gegarandeerd inkomen vanuit dat perspectief zien. Je krijgt geld gewoon omdat je waarde hebt als mens. Intrinsiek. Je moet dat niet bewijzen, we weten dat dat er is.” “Ik geloof in Rousseaus visie op de mens, we zijn in wezen goed. Als we allemaal ademruimte krijgen dan gaan we naar die intrinsieke waarde zoeken, omdat we betekenis zoekende wezens zijn.”

Hij verwijst naar een mensgedreven samenleving met aangepaste waarden, normen en ethiek. Zoals je het zegt, de mens terug tot leven wekken.

11 minuten geleden zei Tomega:

De planeet zal in ellende vergaan. Het goede in de mens zal steeds worden tegengewerkt, al door die mens zelf die het goede zoekt, en daarnaast door vele zielen die ergens iets beter van willen worden. Beter is rust nemen in plan B, opdat plan C kan landen en vorm vinden in je hart. En wie weet; misschien zijn we het dan op onderdelen of structuren eens. Maar bedenk wel dat er vele gelovigen zijn die oprecht God willen dienen, en toch staan ze elkaar geregeld naar het geestelijke leven. Dat is geen zaak van die geloven, maar dat is een zaak van het hart en de verstandelijke beperkingen van de mens. Daarvoor hoef je geen gelovige te zijn; daarvoor moet je mens zijn. En opening van verstand en van hart en van mogelijkheden, is er voor allen, gelovig of niet, die grijpen naar de waarden en zekerheden die uitstijgen boven wil en gril van de mens. Want op hun pad gaan zij groei in recht enw aarheid en medestanders in christenen en misschien ook in Christus naast zich vinden. En dat zeg ik tegen ongelovigen. Want voor christenen gedt vooral dat zij zich richten op God, gebod, recht en waarheid en zuiverheid, maar daarnaast ook op een eenduidige weg die van zichzelf getuigt dat het niet wordt gestuurd en geleid door menselijke waarden van filosofie en de grondwaarden van de mens. Maar een weg geleid door God, en gewezen en gelopen door Zijn kinderen. Dat wil zeggen: niet in ongelijke jukken met goddelozen. En de mensen van goede wil zullen het goede ook op hun weg ontmoeten. In rijkdom en zegen hier voor wie het kunnen dragen zonder te vallen, en in beproeving en rijkdom en zegen in het toekomende, voor wie dezelfde eer en majesteit krijgen als degenen die de zegen hier ontmoeten, maar op een veiliger en heerlijker tijdstip. Sommigen zullen door het geloof rijk gezegend worden; en dan vallen. Anderen zullen door het geloof alles en zelfs de moed verliezen; en toch het hoogste winnen. De mens is een speelbal van zijn eigen ziel. En de ziel die rust vindt, die heeft een lijntje naar een ander perspectief en hogere waarden tot afstandneming van de dagelijkse bekommernissen. Terwijl de onrustige ziel alles relativeert en door het bos de boom des levens niet meer ziet. En daarom is deze laatste alinea in haar overwegingen ook ijdel.

Mooi gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:
2 uur geleden zei Tomega:

Kuypers vertelt over het door hem ontwikkelde Sustainable Money System waarin o.a. een gegarandeerd inkomen centraal staat. “Laat ons in plaats van geld te creëren vanuit schuld met rente een economische waardering geven aan het menselijk leven en een gegarandeerd inkomen vanuit dat perspectief zien. Je krijgt geld gewoon omdat je waarde hebt als mens. Intrinsiek. Je moet dat niet bewijzen, we weten dat dat er is.” “Ik geloof in Rousseaus visie op de mens, we zijn in wezen goed. Als we allemaal ademruimte krijgen dan gaan we naar die intrinsieke waarde zoeken, omdat we betekenis zoekende wezens zijn.”

Hij verwijst naar een mensgedreven samenleving met aangepaste waarden, normen en ethiek. Zoals je het zegt, de mens terug tot leven wekken.

Hij verwijst ernaar, maar past het dan materialistisch toe, alsof de mens waarde vertegenwoordigt. Dat is al net zo oud als de wereld en dat is precies waarom mensen in de gevangenis terecht kwamen als  er niet werd betaald, en waarom mensen als slaven werden verhandeld en waarom mensen zichzelf voor dertig jaar vastleggen aan een bank. Dus, wil je het werkbaar maken, dan moet je onmiddellijk de handel verbieden in wat je net hebt erkend waardevol te zijn. Wat een ratjetoe..

Logischer is om hetzelfde concept toe te passen, maar dan met een beroep op de slechtheid van de mens: niemand mag een mens verhandelen en niemand mag waarde toekennen aan een mens. Want de mens is het eigendom van God. En je geld regelen jullie maar buiten het eigendom van God om, stelletje mensmateriescheppende materialistische slechteriken. :-)

Maar los van dat alles, is best een idee als  jij en Kuypers een theoretische staatsgreep plegen, de banken nationaliseren, en het geld herstructureren tot het weer is gekoppeld aan het huidige bezit, bestaande uit de productiviteit van een vastomlijnde met een munt gewaarborgde economie en markt. Niet tot strikt protectionisme van de handel en diensten, maar wèl tot strikte bescherming van de lokale productiemiddelen en diensten, op een zodanige wijze dat wat van buiten komt, atijd via de lokale producenten gaat. En ook dat is oude koek, want dat regelden de gildes in het verleden. In een land dat een walhalla is voor nietsdoeners terwijl het leeft bij de gratie van hogere dijken, kunnen we ook rustig afwachten: de dijken breken vanzelf, op grond van de volkomen logische werking van een open markt met een wereldprijs van vraag en aanbod.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Tomega:

Hij verwijst ernaar, maar past het dan materialistisch toe, alsof de mens waarde vertegenwoordigt. Dat is al net zo oud als de wereld en dat is precies waarom mensen in de gevangenis terecht kwamen als  er niet werd betaald, en waarom mensen als slaven werden verhandeld en waarom mensen zichzelf voor dertig jaar vastleggen aan een bank. Dus, wil je het werkbaar maken, dan moet je onmiddellijk de handel verbieden in wat je net hebt erkend waardevol te zijn. Wat een ratjetoe.. Logischer is om hetzelfde concept toe te passen, maar dan met een beroep op de slechtheid van de mens: niemand mag een mens evrhandelen en iemand mag waarde toekennen aan een mens. Want d emens is het eigendom van God. Em je geld regel jullie maar buiten het eigendom van God om, stelletje mensmateriescheppende materialistische slechteriken. Maar los van dat alles, wil ik best met deze Kuypers een theoretische staatsgreep plegen, de banken nationaliseren, en het geld hestructureren tot het weer is gekoppeld aan het huidige bezit, bestaande uit de productiviteit van een vastomlijnde met een munt gewaarborgde economie en markt. Niet tot strikt protectionisme van de handel en diensten, maar wèl tot strikte bescherming van de lokale productiemiddelen en diensten, op een zodanige wijze dat wat van buiten komt, atijd via de lokale producenten gaat. En ook dat is oude koek, want dat regelden de gildes in het verleden. In een land dat een walhalla is voor nietsdoeners terwijl het leeft bij de gratie van hogere dijken, kunnen we ook rustig afwachten: de dijken breken vanzelf, op grond van de volkomen logische werking van een open markt met een wereldprijs van vraag en aanbod.

Je kan hem contacteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Tomega:

Wat een hypocriet ben jij. Jijzelf zegt dat we naar de buren moeten. Jij bent mijn buurman; Succes en sterkte met je kennis.

Je zegt dat je een staatsgreep wil plegen met Stef Kuypers, daarom dat ik zeg dat je hem kan contacteren. Ik ken hem al, als buurman.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:
3 minuten geleden zei Tomega:

Wat een hypocriet ben jij. Jijzelf zegt dat we naar de buren moeten. Jij bent mijn buurman; Succes en sterkte met je kennis.

Je zegt dat je een staatsgreep wil plegen met Stef Kuypers, daarom dat ik zeg dat je hem kan contacteren. Ik ken hem al, als buurman.

Theoretisch wil zeggen: in gedachten. Je buurman ken ik al via zijn schrjiverijen, en dat hij in goede handen is weet ik zeker; want ik ken toevallig zijn buurman.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Tomega:

Theoretisch wil zeggen: in gedachten. Je buurman ken ik al via zijn schrjiverijen, en dat hij in goede handen is weet ik zeker; want ik ken toevallig zijn buurman.

Nu de kerk nog natuurlijk, zij hebben een veel groter bereik dan enkelingen die de moeite doen om hierover na te denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Nu de kerk nog natuurlijk, zij hebben een veel groter bereik dan enkelingen die de moeite doen om hierover na te denken.

Mensen als jij geven precies het gevaar voor de kerk weer: de kerk is een perfect middel van marktpenetratie en manipulatie via de heersende gezagsstructuren en kennisbeheersing. Volgens mij was dit nu precies een van jouw hoofddrijfveren waarom je zo vaak zo kort door de bocht inhakt p geodebedoelende mensen die spreken vanuit gezag, of structuur, of kennis in dat systeempenetratiemiddel dat de kerk feitelijk is. dat is waarom de ekrk zo kwetsbaar is voor alle doelgroepen die hun pijlen richten op de kerk: humanisten, tolerantisten, feministen, homo's en alle andere groepen van zelfidentiteitsverlies, ministerie van onderwijs, goededoelenorganisaties,...

Verbeter de wereld liever, door jezelf te verbeteren en een levend licht te worden in deze wereld! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Tomega:

Mensen als jij geven precies het gevaar voor de kerk weer: de kerk is een perfect middel van marktpenetratie en manipulatie via de heersende gezagsstructuren en kennisbeheersing. Volgens mij was dit nu precies een van jouw hoofddrijfveren waarom je zo vaak zo kort door de bocht inhakt p geodebedoelende mensen die spreken vanuit gezag, of structuur, of kennis in dat systeempenetratiemiddel dat de kerk feitelijk is. dat is waarom de ekrk zo kwetsbaar is voor alle doelgroepen die hun pijlen richten op de kerk: humanisten, tolerantisten, feministen, homo's en alle andere groepen van zelfidentiteitsverlies, ministerie van onderwijs, goededoelenorganisaties,... Verbeter de wereld liever, door jezelf te verbeteren en een levend licht te worden in deze wereld! 

Het ging eigenlijk maar over de toepassing van een Jubeljaar, dit kan een eenmalige correctie zijn ten behoeve van het redelijke evenwicht en om hedendaagse spanningsvelden te neutraliseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Fundamenteel:

Schitterend ! 

De Duivel is een handig excuus.

Citaat

Geestelijke gezondheid wordt gekenmerkt door het vermogen tot liefde en creativiteit, door de bevrijding uit incestueuze bindingen aan groep en bodem, door vereenzelviging met de eigen persoon, gebaseerd op de herkenning van het eigen zelf als de ware oorsprong van de eigen machten en mogelijkheden, en ten slotte door het begrijpen van de werkelijkheid binnen en buiten ons, namelijk door ontplooiing van objectiviteitszin en redelijk denken. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid