Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Andere verklaringen

Citaat

Een andere verklaring die door kalotheïsten wordt gegeven, is dat zonder het bestaan van het kwaad er geen vrije wil voor de mensen zou zijn, en dat daarom het kwaad noodzakelijk is. Dit wordt het 'theodicee van de vrije wil' genoemd. Dystheïsten vinden dit echter een weinig overtuigend argument. "Stel dat dit waar zou zijn.", zeggen kakotheïsten dan: "Dit zou betekenen dat er in de hemel helemaal geen vrije wil zou kunnen bestaan, tenzij je gelooft dat het kwaad ook daar aanwezig is. Bovendien is deze stelling onwaar, omdat er wordt verondersteld dat er slechts een keuze bestaat tussen twee extremen. In de realiteit maken mensen in hun leven keuzes uit wel honderden of duizenden verschillende opties. Sommige goed, sommige misschien slecht. Maar zelfs al zou men alle negatieve keuzes elimineren, dan nog blijven er genoeg andere positieve keuzes over. Het kwaad is dan ook niet echt een noodzakelijkheid voor zaken als keuzevrijheid en vrije wil, en dus is er ook geen reden voor een goede God om het kwaad te scheppen." (bron)

Zonder kwaad kan goed niet bestaan, al is dat een subjectief in te vullen begrip. Jullie mening?

Link naar bericht
Deel via andere websites

moderatie:

Zie voor de beschrijving in ieder geval ook het begin van de Wikipedia-pagina:

Citaat

Kakotheïsme (Gr.: κακόθεϊσμός, v. κακό: boze, slechte + θεϊσμός: geloof in een persoonlijke God) is de theologische stelling dat er een God bestaat, maar niet helemaal goed of rechtvaardig is, maar eerder boosaardig en leugenachtig, of in meer extreme gevallen zelfs alleen het pure kwaad vertegenwoordigt. Kakotheïsme contrasteert met kalotheïsme of eutheïsme; de these dat God bestaat en alleen maar goed en rechtvaardig is.

Let op: Er ontstaat gauw verwarring rond de woorden kalotheïsme en kakotheïsme; het verschil is maar één letter maar dat is niet een typefout.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei TTC:

Andere verklaringen

Zonder kwaad kan goed niet bestaan, al is dat een subjectief in te vullen begrip. Jullie mening?

Klopt. Zonder links is er ook geen rechts. Zonder boven is er ook geen onder. Zonder voor is er ook geen achter. 

Goed en kwaad zijn echter relatief net als boven en onder. Geredeneerd vanuit Australië je waar ze rechtop staan hangen wij op de kop op. Vanuit ons geredeneerd staan ze in Australië op zijn kop. Ze kun je ook over goed en kwaad beredeneren dat het helemaal afhankelijk is van uit wie het ziet. Als Nederland wint van Duitsland,  roepen we dat we hebben gewonnen,  terwijl Duitsers zullen stellen 'nee, we hebben verloren'.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Klopt. Zonder links is er ook geen rechts. Zonder boven is er ook geen onder. Zonder voor is er ook geen achter. Goed en kwaad zijn echter relatief net als boven en onder. Geredeneerd vanuit Australië je waar ze rechtop staan hangen wij op de kop op. Vanuit ons geredeneerd staan ze in Australië op zijn kop. Ze kun je ook over goed en kwaad beredeneren dat het helemaal afhankelijk is van uit wie het ziet. Als Nederland wint van Duitsland,  roepen we dat we hebben gewonnen,  terwijl Duitsers zullen stellen 'nee, we hebben verloren'.

Correct, het is als biflatie, men vergeet enkel de andere kant.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Correct, het is als biflatie, men vergeet enkel de andere kant.

Nee, bij biflatie is er sprake van compenserende elementen die elkaar kunnen opheffen, er bestaat ook geen discussie over de status van die componenten.

Bij goed en kwaad is daarvan geen sprake,  er is al discussie over de vraag of iets goed of kwaad is, afhankelijk van welk standpunt je het bekijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee, bij biflatie is er sprake van compenserende elementen die elkaar kunnen opheffen, er bestaat ook geen discussie over de status van die componenten. 

Met je eens, die compensatie is perfect mogelijk maar betekent ook dat we de wereld voor dom kunnen verklaren, misschien daarom dat het christendom bestaat?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik zie het negatief door gelovigen aan te wijzen? Wat is dan het verschil tussen jou en mij? Jij versus christendom, ik versus staat.

Dat manipulatieve spelletje is onderhand wel transparant gemaakt, hadden het kunnen verwachten dat het ging gebeuren. Onze intuïtie heeft ons in ieder geval niet in de steek gelaten, hopen oprecht dat je snel tot inkeer mag komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Je hebt je rustig laten inpalmen, nu is het te laat omdat het enkel je reeds aanwezige denkpatronen maar gevoed heeft. Maar als je je goed voelt, des te beter.

Enkel je reeds aanwezige denkpatronen, ... is dat weer een belediging ? Ik heb me door niemand laten inpalmen. Ik geloofde dat al voor mijn bijbelstudie bij beide gemeenschappen. De kerk richt zich niet zo op de duivel als ik hoor, integendeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Fundamenteel:

Enkel je reeds aanwezige denkpatronen, ... is dat weer een belediging ? Ik heb me door niemand laten inpalmen. Ik geloofde dat al voor mijn bijbelstudie bij beide gemeenschappen. De kerk richt zich niet zo op de duivel als ik hoor, integendeel.

Succes

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 11-2-2019 om 18:59 zei TTC:

Andere verklaringen

Zonder kwaad kan goed niet bestaan, al is dat een subjectief in te vullen begrip. Jullie mening?

Ik hang voor het gemak het idee aan dat het kwaad bederf van het goede is. Dus goed kan prima zonder het kwaad bestaan. Het goede is de appel, als de appel rot is, is kwaad het bederf. 

Noem het Platonistisch, of Augustinus-iaans zo je wil. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Olorin:

Ik hang voor het gemak het idee aan dat het kwaad bederf van het goede is. Dus goed kan prima zonder het kwaad bestaan. Het goede is de appel, als de appel rot is, is kwaad het bederf. Noem het Platonistisch, of Augustinus-iaans zo je wil. 

Net zoals onkruid niet vergaat? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid