Spring naar bijdragen

Niet meer te redden?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Marieke587:

Deze pastor beweert dat er mensen zijn die niet meer te redden zijn. Hoe weerleg ik dat?

https://ifbtube.com/the-old-time-reprobate-doctrine-by-steven-anderson/

Dat zal niet meevallen, de meeste mensen hebben hun beslissing over de Schift al genomen. De link hierboven haalt als voorbeeld het verharden van Farao's hart door God aan. God heeft het gedaan zegt hij dus het was onmogelijk dat hij (Farao) het kon, is dat ook zo?

In het O.T. word Jehovah (God) als de almachtige gepresenteerd en word alles aan Hem toegeschreven. Ook dingen die Hij niet doet, zoals het verharden van Farao, laten we de teksten eens bekijken.

Je kent het verhaal, Mozes moest Farao vragen Israel te laten trekken, in Exo. 5:2 word ons de reden gegeven, we lezen daar « Maar Farao zeide: Wie is de HEERE, Wiens stem ik gehoorzamen zou, om Israel te laten trekken? Ik ken den HEERE niet, en ik zal ook Israel niet laten trekken ». We moeten niet vergeten dat de Farao's als goden werden behandelt en zichzelf ook als goden zagen, ze namen dus van niemand orders aan.

In Exo. 3:19 staat « Doch Ik weet, dat de koning van Egypte (Farao) ulieden niet zal laten gaan, ook niet door een sterke hand », aldus onze vertaling, terwijl Exo. 13:3 zegt « Verder zeide Mozes tot het volk: Gedenkt aan dezen zelfden dag, op welken gijlieden uit Egypte, uit het diensthuis, gegaan zijt; want de HEERE heeft u door een sterke hand van hier uitgevoerd; daarom zal het gedesemde niet gegeten worden », dus een regelrechte tegenstelling. Zo ook in v. 13:9 « En het zal u zijn tot een teken op uw hand, en tot een gedachtenis tussen uw ogen, opdat de wet des HEEREN in uw mond zij, omdat u de HEERE door een sterke hand uit Egypte uitgevoerd heeft » ook v. 13:14 « ... De HEERE heeft ons door een sterke hand uit Egypte, uit het diensthuis, uitgevoerd » zo ook v. 13:16 « ... want de HEERE heeft door een sterke hand ons uit Egypte uitgevoerd »

YLT (Young's literal translation) has in Exo. 3:19 « And I have known that the king of Egypt doth not permit you to go, unless by a strong hand » Nergens leert de Schrift ons dat God Farao — tegen zijn wil en hij was vanzelf onmachtig iets te doen — het hem onmogelijk maakte, doch dat Farao niet wilde.

Het maakt niet uit hoeveel bewijs we hebben in de Schrift, zij die de waarheid niet willen geloven, geloven het ook niet, maar dat is hun keuze, niet Gods raad. In het N.T. lezen we in 2 Pet. 3:9 « De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen ». Ik weet dat Petrus deze woorden tot the Joden sprak, maar het geld voor iedereen, God wil niet dat ook maar iemand verloren gaat, velen kiezen daar echter zelf voor. Dus de reprobate doctrine, is onschriftuurlijk.

Aristarkos

bewerkt door Aristarkos
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Marieke587:

Deze pastor beweert dat er mensen zijn die niet meer te redden zijn. Hoe weerleg ik dat?

https://ifbtube.com/the-old-time-reprobate-doctrine-by-steven-anderson/

Ik denk dat we dat oordeel beter aan God kunnen overlaten. Tegenover de Farao in Egypte staat de koning van Ninevé. In wezen gaat het over de uitverkiezing. Uitverkiezing bestaat wel en toch hebben alle mensen een vrije wil en kunnen voor of tegen God kiezen. God staat de vrije wil niet in de weg en indien mensen Hem aanroepen hoort Hij. Jezus is voor de gehele mensheid gestorven maar er zijn mensen die dit offer en aanbod tot verzoening rigoureus afwijzen. Er is een zonde die volgens de Bijbel niet wordt vergeven en dat is de zonde tegen de Heilige Geest. Het lijkt mij dat dit doelt op doelbewuste afwijzing en niet op iets dat je onbewust doet. Het kan best zo zijn dat er mensen zijn die niet meer te redden zijn. Er zijn zelfs mensen die zeggen niet eens gered te willen worden. Ik vraag me echter wel af wat een pastor met deze boodschap wil bereiken. Het is in ieder geval niet de boodschap van het evangelie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Marieke587:

Deze pastor beweert dat er mensen zijn die niet meer te redden zijn. Hoe weerleg ik dat?

https://ifbtube.com/the-old-time-reprobate-doctrine-by-steven-anderson/

Hoeft niet. Mooi aan God overlaten ?

De zonde tegen de Heilige Geest, komt er op neer dat iemand heel bewust God tegen werkt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Noel:

Waarom gaat het om een individu dat wel of niet gered zou kunnen worden? Mensen heb je volgens mij in paren, en wat de een te kort heeft, heeft de ander teveel, en die kan dus bijstaan

In de praktijk zijn mensen helaas niet altijd communicerende vaten.

Citaat

12 ... Indien een mens in het bezit is gekomen van honderd schapen en een ervan raakt verdwaald, zal hij dan niet de negenennegentig op de bergen laten en heengaan om het dwalende te zoeken?

13 En gebeurt het, dat hij het vindt, voorwaar, Ik zeg u, dat hij zich over dat ene meer verblijdt dan over de negenennegentig, die niet verdwaald waren.

14 Zo bestaat bij uw Vader, die in de hemelen is, de wil niet, dat een dezer kleinen verloren gaat.

(Mattheüs 18 NBG51)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid