Spring naar bijdragen

Is seks een basisbehoefte?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zal er ff rekening mee houden als ik uitgenodigd wordt om eens te komen eten... ik neem mijn eigen eten wel mee.

Haha, wel eens met een nymfomane een relatie gehad? Ik verzeker jou dat de man daarbij verbleken kan.

Heel eenvoudig gezegd: tijdens het masturberen ben je negen van de tien keer bezig met het verwekken en beantwoorden van uitsluitend lustgevoelens en lustgedachten, die weinig connectie hebben met de

55 minuten geleden zei Fundamenteel:

Waarom wel/waarom niet?

Er is volgens mij ook een verschil tussen man en vrouw, omdat de man meer testosteron aanmaakt. In feite zijn we slachtoffer van onze natuur en indien deze geen uiting krijgt gaan we onnatuurlijk doen. Daarom denk ik dat seks een basisbehoefte is (als we de piramide van Maslow er niet bij rekenen tenminste :)) 

Ik wilde nou net Maslow er bij gaan halen. Waarom mag die niet mee doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Appie B:

Die informatie is mij onbekend. Heb je een bron?

Moet wel nuanceren dat masturbatie dat kan voorkomen. Geen wonderen verwachten. Maar bekijk het als sport. Een sporter is gezonder dan iemand die nooit beweegt he?

Citaat

 Vaak masturberen, vooral tussen 20 en 50 jaar, vermindert het risico op prostaatkanker op latere leeftijd, zo blijkt uit een onderzoek van de Australische Cancer Council Victoria. Het onderzoek vergeleek ruim 1000 mannen met prostaatkanker en 1200 gezonde mannen. Twintigers die meer dan 5 keer per week ejaculeerden hadden een derde minder kans om op latere leeftijd een aggressieve vorm van prostaatkanker te krijgen. Een mogelijke verklaring is dat zaadcellen een kankerverwekkend effect kunnen hebben op de zaadleiders. Dat kan worden verkleind door die afvoerbuisjes regelmatig door te spoelen door te ejaculeren

https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1716

Prostaatkanker is behoorlijk goed te genezen, maar mijn grootvader is er toch aan overleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Is Seks een basisbehoefte?

Er is volgens mij ook een verschil tussen man en vrouw, omdat de man meer testosteron aanmaakt.

Ik lees dat enige verdieping in de materie ook hier geen kwaad kan voordat je verder gaat vanuit onkunde.
Testosteron is het mannelijk geslachtshormoon. Dat mannen dat meer aanmaken is nogal logisch.
Vrouwen maken weer andere stoffen aan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geslachtshormoon

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Waarom wel/waarom niet?

Er is volgens mij ook een verschil tussen man en vrouw, omdat de man meer testosteron aanmaakt. In feite zijn we slachtoffer van onze natuur en indien deze geen uiting krijgt gaan we onnatuurlijk doen. Daarom denk ik dat seks een basisbehoefte is (als we de piramide van Maslow er niet bij rekenen tenminste :)) 

Seksualiteit is voor iedereen anders, voor de meeste mensen is het een basisbehoefte. Voor een kleiner deel is het allemaal niet zo belangrijk. Belangrijkste is om een partner te hebben die seksualiteit ongeveer op dezelfde wijze beleefd. Daarom is het ook absoluut belangrijk om sex voor het huwelijk te hebben. Scheelt een hoop problemen en vreemd gedrag later.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Quest:

Seksualiteit is voor iedereen anders, voor de meeste mensen is het een basisbehoefte. Voor een kleiner deel is het allemaal niet zo belangrijk. Belangrijkste is om een partner te hebben die seksualiteit ongeveer op dezelfde wijze beleefd. Daarom is het ook absoluut belangrijk om sex voor het huwelijk te hebben. Scheelt een hoop problemen en vreemd gedrag later.

Neen zeker geen seks voor het huwelijk. Allemaal gemakkelijk praten, tot je dochters hebt. Dan is de kuis- en vroomheid geen overbodige luxe om mee te geven. Maar masturbatie als man moet toch kunnen? Ik zou met mezelf geen blijf geweten anders, maar ik ben daar heel vrij in opgevoed. Op mijn 13 zat ik al met meisjes op de kamer met de deur op slot. Mijn dochters hun slaapkamerdeur gaat daartegen er volledig uit. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Fundamenteel:

Neen zeker geen seks voor het huwelijk. Allemaal gemakkelijk praten, tot je dochters hebt. Dan is de kuis- en vroomheid geen overbodige luxe om mee te geven. Maar masturbatie als man moet toch kunnen? Ik zou met mezelf geen blijf geweten anders, maar ik ben daar heel vrij in opgevoed. Op mijn 13 zat ik al met meisjes op de kamer met de deur op slot. Mijn dochters hun slaapkamerdeur gaat daartegen er volledig uit. 

Goede voorlichting geven, hoe geforceerder je doet, hoe minder ze zich iets van je zullen aantrekken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei antoon:

Het is een vraagstuk waar je niet uit komt. Punt is we zijn zondig sex op een oorspronkelijke natuurlijke manier beleven zoals het bedoelt is, ik volgens mij niet meer toe te passen

Ik denk dat we moeten oppassen elkaar geen onnodige en ondraaglijke lasten op te leggen. Indien je niet langer wilt masturberen (of ermee wilt proberen te stoppen) is dat goed. Je zult dan ook ontdekken dat de seksuele energie wordt omgezet in iets hogers. Maar het is geen moeten. Het is mogen. Er is geen Bijbels verbod op masturbatie. We worden wel opgeroepen tot zelfbeheersing. Zelf ben ik trouwens niet in staat gebleken me op dat gebied te (blijven) beheersen, hoe zeer ik dat ook heb geprobeerd. Ik ben daar niet trots op maar schaam me ervoor. Ik zie het als een zwakte. Ik had het liever anders gehad. Maar als ik zwak ben is God machtig. En hoe meer wij zondigen, hoe meer God's genade zichtbaar wordt. Zoals Paulus ook al zei, is dit geen verontschuldiging om dan maar lekker te zondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Quest:

Goede voorlichting geven, hoe geforceerder je doet, hoe minder ze zich iets van je zullen aantrekken. 

Inderdaad goede voorlichting dat helpt volgens de statistieken in de VS veel meer dan jezelf forceren. Waarbij volgens zeggen (ik heb geen dochters) om juist als vader heel open te zijn over seks en beleving en wat de verschillen tussen man en vrouw op dat vlak zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk denk ik dat je er gewoon mee om moet gaan, af en toe toegeven aan je verlangens lijkt me niet verkeerd. Niet de hele dag "rukken'' dan krijg je een slijm beursontsteking in je bovenarm.  Vrouwen die veel last van bekkenbodem pijn hebben of erge menstruatiepijn wordt juist aangeraden om dan te masterberen. Het zorgt dat de verkrampte spieren ontspannen en de pijn afneemt.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Fundamenteel:

Waarom wel/waarom niet?

Er is volgens mij ook een verschil tussen man en vrouw, omdat de man meer testosteron aanmaakt. In feite zijn we slachtoffer van onze natuur en indien deze geen uiting krijgt gaan we onnatuurlijk doen. Daarom denk ik dat seks een basisbehoefte is (als we de piramide van Maslow er niet bij rekenen tenminste :)) 

Ja, seks is een basisbehoefte. Zoals ik het beleef is het iets lichamelijks dat buiten mijn wil om gaat. Ik word elke ochtend wakker met een erectie maar dat is niet mijn (wils)keuze. Ik vraag me ook af of we als mensen lichamen zijn of lichamen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Ja, seks is een basisbehoefte. Zoals ik het beleef is het iets lichamelijks dat buiten mijn wil om gaat. Ik word elke ochtend wakker met een erectie maar dat is niet mijn (wils)keuze. Ik vraag me ook af of we als mensen lichamen zijn of lichamen hebben.

Kwestie van hormonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Bastiaan73:

Ja, seks is een basisbehoefte. Zoals ik het beleef is het iets lichamelijks dat buiten mijn wil om gaat. Ik word elke ochtend wakker met een erectie maar dat is niet mijn (wils)keuze.

De welbekende ochtenderectie heeft echter niets te maken met seksuele behoeften, maar is een normaal verschijnsel dat meerdere keren per nacht voorkomt.

3 uur geleden zei Bastiaan73:

Ik vraag me ook af of we als mensen lichamen zijn of lichamen hebben.

De mens is een lichaam en is een ziel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Robert Frans:

De welbekende ochtenderectie heeft echter niets te maken met seksuele behoeften, maar is een normaal verschijnsel dat meerdere keren per nacht voorkomt.

De mens is een lichaam en is een ziel.

Net zoals sex en genegenheid een normale lichamelijke behoefte zijn, waarvan het goed is dat het voorkomt. Als lichamelijk behoeften ontzegd worden dan heeft dat altijd een negatief effect op de ziel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Quest:

Net zoals sex en genegenheid een normale lichamelijke behoefte zijn, waarvan het goed is dat het voorkomt. Als lichamelijk behoeften ontzegd worden dan heeft dat altijd een negatief effect op de ziel.

Klopt. Celibatairen noemen dat "huidhonger," de sterke behoefte om lichamelijke genegenheid te ontvangen. Ik denk ook niet dat je jezelf helemáál daarvan moet uitsluiten; alleen de meest vergevorderde mystici kunnen dat en dat is niet iedereen en dat moet je ook niet per se willen worden.
Een gebrek aan dergelijke liefdevol contact kan inderdaad frustraties opleveren en wellicht was dat wel een van de belangrijkste oorzaken van het misbruik destijds. Want net zoals bij een seksueel actief leven is ook bij een celibatair leven het belangrijk dat je weet wat je doet en hoe je eventuele problemen daarin op goede, verantwoorde wijze het hoofd kunt bieden. Dat je dus ook eventuele huidhonger met gezonde, liefdevolle genegenheid jegens elkaar het hoofd weet te bieden.
Uit verhalen van toen kun je niet zelden wel halen dat bijvoorbeeld het onderwijs op de seminaries destijds op zich prima tot heel goed was, maar het internaatleven zelf wel vrij liefdeloos. Niet per se gemeen, hardvochtig of strenger dan destijds normaal was (hoewel dat natuurlijk óók het geval was her en der), maar gewoon zonder die warme genegenheid. Dat is voor zowel kinderen als volwassenen niet de meest gezonde omgeving, denk ik dan.

Echter, die genegenheid kun je ook met elkaar delen zonder seksuele context. Ik denk dat daarom veel kloosterlingen toch gezamenlijk leven en priesters vanouds ook wordt aangeraden om zoveel mogelijk in gemeenschap met elkaar te leven.
Men kan veel broederlijke of zusterlijke warmte en liefde bij elkaar ervaren, ook op fysiek gebied, zonder dat men een seksuele relatie met elkaar onderhoudt. Dat vraagt misschien wat meer fijnzinnigheid en gematigdheid dan men gewend is, maar daar kan men dan natuurlijk wel in groeien.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Prachtig hoe elk mens weer verschillend is, met zijn verschillende behoeften, talenten en roepingen. Dat is wat mij betreft meest wonderlijke aan de Gods schepping. Het is alleen jammer dat we vaak niet volwassen genoeg zijn om in te zien dat wat we zelf ervaren niet naar een ander te kopiëren is. Al het gekonkel van mensen over dat ze het ware geloof aanhangen en het juiste pad gekozen hebben, zijn slechts een mantra om de eigen onzekerheid en ongeloof te verhullen.

Als iemand zichzelf liefde,genegenheid en gezondheid ontzegd terwijl dat niet zijn ware ik vertegenwoordigd dan is mijns inziens die persoon gedoemd een ongelukkig en gefrustreerd leven te leiden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Quest:

Prachtig hoe elk mens weer verschillend is, met zijn verschillende behoeften, talenten en roepingen. Dat is wat mij betreft meest wonderlijke aan de Gods schepping. Het is alleen jammer dat we vaak niet volwassen genoeg zijn om in te zien dat wat we zelf ervaren niet naar een ander te kopiëren is.

Precies. De een is geroepen tot het celibataire leven, de ander tot het huwelijk. Niet iedereen heeft dezelfde roeping; zo zal een priester niet elke man adviseren het priesterschap na te leven en zo zal niet elk echtpaar anderen adviseren te huwen.
Elke roeping kent naast haar zegeningen echter ook haar moeilijkheden; ieder huisje kent haar kruisje. Het celibaat kent haar moeilijkheden, maar het huwelijk ook. Dat is geen gebod, maar een gegeven dat eigenlijk alle mensen in het leven ervaren. Alleen de ene moeilijkheid is gemakkelijker te verdragen dan het andere.
Een roeping is dus niet iets wat je altijd vanzelfsprekend naleeft en je gemakkelijk afgaat, maar waarvoor je bij tijd en wijle ook je krachten en je gebed moet inzetten om die moeilijkheden zeg maar als offers op te dragen aan Christus.

Welke roeping je ook hebt, je zult altijd stukje en beetje daarin moeten groeien en niet meteen opgeven als het moeilijk wordt of als je natuur lijkt tegen te werken. Want als je volhardt, dan zul je steeds meer de zegeningen ervan ontvangen en zul je daadwerkelijk vanuit je vrije wil leven en niet vanuit enkel kortstondige verlangens.
Liefde is nu eenmaal ten diepste een akte van de vrije wil, het zelf genomen besluit altijd trouw te blijven aan je geliefde, niet enkel een gevoel.
Een roeping zonder enige offers is onbestaanbaar, vanwege onze zondige natuur en de gebroken wereld waarin we leven, maar wie liefdevol volhardt zal de moeilijkheden steeds minder als offers ervaren, maar steeds meer als mogelijkheden om verder te groeien in de roeping, in vrede met God en de naasten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Robert Frans:

Liefde is nu eenmaal ten diepste een akte van de vrije wil, het zelf genomen besluit altijd trouw te blijven aan je geliefde, niet enkel een gevoel.

Hoe vrij is onze vrije wil? Ik kom elke keer weer uit bij Filippenzen 2:

13 want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid