Spring naar bijdragen

Romeinen 8:19 Wie zijn de zonen van God die geopenbaard worden?


Aanbevolen berichten

8 uur geleden zei Bastiaan73:

Sorry Catootje maar volgens klopt je conclusie niet.

Hebreeën 2 (NBG):

 

Uit jouw tekst (en diverse andere Schriftplaatsen natuurlijk) blijkt dat wij Jezus zijn "broederen" zijn en zullen zijn.   Welnu, Jezus is behalve dat Hij tijdelijk als mens onder de engelen was gesteld,  een engel.  En wij dus zeker en wis ook.  Alleen Jezus had de erfzonde niet en wij wel. Wij zijn in opstand tegen God gekomen voordat we in het vlees terecht zijn gekomen en Jezus Christus gelukkig niet. 

Jezus is een Engel. En wat voor een.  Kijk maar:
 

Citaat

 

De Engel des Heren

 

In het Oude Testament komen we zeer geregeld de verschijning tegen van de “Engel des Heren”.

Deze bijzondere Engel is de openbaring van de Here Jezus vóór Zijn vleeswording in het Nieuwe Testament. Het bewijs van deze stelling kunnen we vinden in verschillende tekstgedeelten. Eén hiervan vinden we in Zacharia 3. Hier lezen we dat de hogepriester Jozua voor de Engel des Heren staat terwijl de satan hem aanklaagt. De Engel des Heren neemt het woord en zegt:


De Here bestraffe u, satan, ja de Here, die Jeruzalem verkiest, bestraffe u” (Zach. 3:2).

Opvallend is dat de Engel des Heren zichzelf Here (Jehova) noemt. Er is geen andere engel in de bijbel die dit kan. Alleen de Here Jezus kan dit over zichzelf zeggen, omdat Hij God is en behoort tot de tweede Persoon van de drie-eenheid. Nadat de Here Jezus in het vlees op aarde verschenen is, wordt nergens meer melding gemaakt van de Engel des Heren.

De bediening van de Engel des Heren is bijzonder en veelomvattend. Opvallend is dat er vele raakvlakken zijn met de bediening van de Here Jezus in het Nieuwe Testament. De Engel des Heren is dan ook een voorafschaduwing van Hem. We kijken naar zijn diverse activiteiten in het Oude Testament:

Hij openbaart de naam van de Heer

Op een dag nadert Mozes de berg Horeb en ziet een bijzonder vuur branden in een braamstruik. Als hij dichterbij komt, verschijnt hem daar de Engel des Heren (Ex. 3:2).

Toen de Here zag, dat hij het ging bezien, riep God hem uit de braamstruik toe: Mozes, Mozes! Vervolgens maakt God Zijn naam bekend: “Ik ben de God van uw vader, de God van Abraham, de God van Isaak, en de God van Jakob” (Ex. 3:6)

Het is de Here Jezus die aan Mozes de naam van de Here God openbaart en met deze naam wil Hij worden aangesproken van geslacht tot geslacht (Ex. 3:15).

Ook in het Nieuwe Testament is het de Here Jezus Zelf die door Zijn komst op aarde de openbaring van Zijn Vader is. Hij is zelfs de afdruk van Zijn wezen en de afstraling van Gods heerlijkheid (Hebr. 1:2,3).

Johannes zegt:

Niemand heeft ooit God gezien, de eniggeboren Zoon die aan de boezem van de Vader is, die heeft Hem doen kennen” (Joh. 1:18).

En Jezus zegt:

Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien”(Joh. 14:9).

Hij geeft de cruciale opdrachten, die leiden tot bevrijding

Zowel aan Mozes als aan Gideon, maar ook aan de ouders van Simson geeft de Engel des Heren opdracht om bevrijding te brengen voor Zijn volk. Mozes wordt geroepen om Israël te verlossen uit de greep van Egypte (Ex. 3:10), Gideon uit de macht van de Midjanieten (Richt. 6:12-14) en Simson van de Filistijnen (Richt. 13:2-5).

In het Nieuwe Testament geeft Jezus Zijn discipelen de opdracht om het evangelie te prediken en deze boodschap leidt tot verlossing van allen die door de duivel overweldigd zijn (Marc. 16:17,18).

Hij beschermt en redt op de meest kritieke momenten

Als koning Hizkia in een vreselijke strijd verwikkeld is met de koning van Assur en een brief ontvangt waarin wordt geëist zich over te geven, knielt Hizkia voor het aangezicht van de Here God en legt Hem de brief voor (2Kon. 19:14-19). Het antwoord op de smeekbede brengt de Engel des Heren. Hij slaat het leger van Assur met als gevolg, dat die nacht 185.000 mensen sneuvelen (2Kon. 19:35)

De Here Jezus belooft in het Nieuwe Testament altijd bij zijn volgelingen te zijn, tot de voleinding der wereld (Matt. 28:20). Hij is onze beschermer!

Hij is de voorbidder

De Engel des Heren doet voorbede voor Israël en bidt voor hun bevrijding (Zach. 1:12-17). In het Nieuwe Testament is Jezus de voorbidder in de hemel die bidt en pleit voor de heiligen.

Daarom kan Hij ook volkomen behouden, wie door hem tot God gaan, daar Hij altijd leeft om vor hen te pleiten”(Hebr. 7:25)

Hij is de vrijpleiter

Het is de Engel des Heren, die de hogepriester Jozua vrijpleit als de satan hem aanklaagt (Zach. 3:1-3). Hij is het die hem herstelt in de priesterlijke bediening en hem de plaats teruggeeft na jaren van moeite en strijd. De Here Jezus in het Nieuwe Testament is onze advocaat. Door Hem hebben wij een voorspraak bij de Vader (1Joh. 2:1,2).

Hij vertroost

De vrouw Hagar is de eerste die een ontmoeting heeft met de Engel des Heren. Afgewezen door Sarai, de vrouw van Abraham, zoekt deze slavin een weg in de woestijn. De Engel des Heren vertroost haar met de belofte dat zij een zoon zal baren en uit hem een groot volk zal voortkomen. Ook maant Hij haar terug te gaan naar haar meesteres en zich te onderwerpen (Gen. 16:7-14).

In het Nieuwe Testament maken we kennis met de geweldige openbaring van de Here Jezus als degene die vertroost. Hij is gekomen voor de gebrokenen van hart en biedt de gevangenen vrijlating (Luc. 4,18-19). Ook hier zien we hoe een afgewezen, schuchtere Samaritaanse vrouw een ontmoeting heeft met Jezus en levend water drinkt uit Zijn bediening (Joh.4).

Hij oordeelt hen die ongehoorzaam zijn

In 1Kronieken 21:1-30 zien we hoe de Engel des Heren optreedt om het oordeel uit te voeren. Ook biedt Hij uitkomst door David op te dragen een plaatsvervangend altaar te bouwen. Wanneer David, door misleiding, het volk begint te tellen zonder de betaling van de losprijs, komt de vloek over Israël (Ex. 30:18-30). De losprijs bestond uit een gewicht aan zilver voor elke Israëliet en is een verwijzing naar het verzoenende werk van de Here Jezus.

Wie geen gehoor geeft aan het reddende evangelie van Jezus Christus komt onder het oordeel. Niemand behoort tot de getelden als de zoenprijs niet is betaald en aanvaard.

Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren”(Joh. 5:22)

Jezus is de rechter over levenden en doden (Hand. 10:42).

Hij voorkomt dat ongegronde vloeken zijn volk treft

Als koning Balak van Moab het volk Israël ziet aankomen, huurt hij Bileam in om het volk te vervloeken. Zodra Bileam op weg gaat, ontbrandt Gods toorn en de Engel des Heren stelt zich op de weg tegenover deze dubieuze ziener die op zijn ezel op weg is het volk te vervloeken. De ezelin ziet de Engel des Heren met getrokken zwaard en weigert verder te gaan. Tot drie maal toe slaat Bileam het trouwe dier totdat deze begint te spreken. De boodschap die de Engel des Heren Bileam geeft is kort en bondig:

Alleen het woord dat Ik tot u zal spreken, zult gij spreken”(Num. 22:35).

Bileam doet zoals hem is geboden en de conclusie is duidelijk:

Want er bestaat geen bezwering tegen Jacob, noch waarzeggerij tegen Israël”(Num. 23:23).

Het is Jezus zelf die de vloek gedragen heeft en die Zijn naam geloven komen onder de vloek van de zonde uit en ontvangen om niet de zegen. Wie in Christus is, is vrij van de vloek, voor hem is er geen veroordeling (Rom. 8:1).

Hij bevestigt en is trouw aan het verbond

Als Abraham bereid is zijn zoon Isaak te offeren, roept de Engel des Heren tot de vader van alle gelovigen:

Abraham, Abraham! En hij zeide: Hier ben ik. En Hij zeide: Strek uw hand niet uit naar de jongen, en doe hem niets, want nu weet Ik, dat gij godvrezend zijt, en uw zoon, uw enige, Mij niet hebt onthouden” (Gen. 22:11-12).

Het antwoord op de bereidheid zijn zoon te offeren wordt beloond met de woorden van de Engel des Heren:

Ik zweer bij Mijzelf, luidt het woord des Heren: omdat gij dit gedaan hebt, en uw zoon, uw enige, Mij niet onthouden hebt, zal Ik u rijkelijk zegenen, en uw nageslacht zeer talrijk maken, als de sterren des hemels en als het zand aan de oever der zee, en uw nageslacht zal de poort zijner vijanden in bezit nemen. En met uw nageslacht zullen alle volken der aarde gezegend worden, omdat gij naar mijn stem gehoord hebt”(Gen. 22:15-18).

God Zelf heeft met Abraham een verbond gesloten en dit bevestigd in de besnijdenis (Gen. 15 en 17). Als het tijdperk van de Richters begint, is het de Engel des Heren die refereert aan het eeuwig durende verbond tussen God en Abraham (Richt. 2:1-2). Helaas luistert Israël niet naar God en schendt het verbond. Als een stuurloos schip dobbert het uitverkoren volk rond temidden van de natiën. Richters en koningen komen en gaan. Uiteindelijk wordt Israël verstrooid en Juda in ballingschap gevangen genomen en naar Babel afgevoerd.

De Here Jezus wordt geboren in Israël om het verbond te herstellen. Met het offeren van Zijn eigen bloed geeft Hij uiting van het nieuwe verbond waarin Jood én heiden verzoening kunnen ontvangen. Helaas wijst het Joodse volk de Messias af en komt een bedekking over hen als natie (Rom. 9,10 en 11). Het heil echter stopt niet maar strekt zich uit naar de heidenen. Het verbond van Zijn bloed is krachtig en roept de naties op om te komen tot het kruis en deel te krijgen aan de kracht van Zijn opstanding. De gemeente is het geheimenis, waardoor Gods liefde voor de mensheid wordt geopenbaard. Uiteindelijk zullen ook de Joden zien, wie zij doorstoken hebben en velen zullen het volmaakte bloedoffer van Jezus, de Messias, aanvaarden.

 

Met schriftelijke toestemming van de auteur overgenomen uit: Bert de Haan; Engelen, Gods elitetroepen; p. 39-45.

 

 

bewerkt door Catootje Tromp
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wie het zijn staat m.i. in vers 14: Griekse grondwoord van kinderen (zonen in andere vertalingen) is 5207. huios Wat voor antwoorden geven leraren binnen de JG op jouw vragen?

Alleen in de SV en de Lutherse vertaling staat 'schepsel'. Zie evt https://bible.hispage.nl/index.php?searchmethod=0&searchtext=&book=45&v[]=1&v[]=6&v[]=4&

Aha dus je vragen waren bedoeld om er uiteindelijk zelf antwoord op/uitleg aan te geven! Kun je niet gelijk de hele sluier optillen en heel Openbaring effe uitleggen?

4 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Uit jouw tekst (en diverse andere Schriftplaatsen natuurlijk) blijkt dat wij Jezus zijn "broederen" zijn en zullen zijn.   Welnu, Jezus is behalve dat Hij tijdelijk als mens onder de engelen was gesteld,  een engel.  En wij dus zeker en wis ook.  Alleen Jezus had de erfzonde niet en wij wel. Wij zijn in opstand tegen God gekomen voordat we in het vlees terecht zijn gekomen en Jezus Christus gelukkig niet. 

Jezus is een Engel. En wat voor een.  Kijk maar:

Engel betekent boodschapper, in die zin wordt Jezus aangeduid als Engel van God. Boodschapper van God dus. Dit betekent niet dat Jezus een engel is, een geschapen wezen. Jezus is niet geschapen maar maakt deel uit van de Drie-Ene God, die altijd was, is en zal bestaan. Letterlijk spreekt het OT over "Engel van JHWH", een theofanie; zelfmanifestatie van God.

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/EngelDesHeren.pdf

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sjako:
10 uur geleden zei Thinkfree:

Nee die klopt niet, je doet aan wishfull thinking waarbij jij jezelf en je mede getuigen boven de andere christenen zet. Weer een overeenkomst met de farizeeërs.

Jij doet precies hetzelfde door jou antwoord als enige waarheid te zien. Maar hier is het zo duidelijk. Snap dat dit pijnlijk kan zijn.

Nee juist niet, maar een antwoord die vol met hoogmoed zit en zichzelf boven zijn naaste zet is des duivels. 

Jullie antwoord bulkt van hoogmoed alleen al daaruit concludeer ik dit als gesis van een slang, die door hoogmoed gevallen is.

modbreak Trajecto: Dit klinkt als een belediging. Dat is niet toegestaan.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Uit jouw tekst (en diverse andere Schriftplaatsen natuurlijk) blijkt dat wij Jezus zijn "broederen" zijn en zullen zijn.   Welnu, Jezus is behalve dat Hij tijdelijk als mens onder de engelen was gesteld,  een engel.  En wij dus zeker en wis ook.  Alleen Jezus had de erfzonde niet en wij wel. Wij zijn in opstand tegen God gekomen voordat we in het vlees terecht zijn gekomen en Jezus Christus gelukkig niet. 

Sorry, maar hier is geen chocola van te maken. Adam en Eva waren menselijk alleen ze gingen niet dood. Onsterfelijk waren ze niet, dat is enkel God en ook Jezus nu. Dat de engel van de Heer Jezus zou kunnen zijn klopt. Hier hebben we het al eerder over gehad. Sommigen denken dat het Jehovah zelf is, maar dat is schriftuurlijk aangetoond dat dit niet zo is.

 

6 minuten geleden zei Thinkfree:

Nee juist niet, maar een antwoord die vol met hoogmoed zit en zichzelf boven zijn naaste zet is des duivels. 

Jullie antwoord bulkt van hoogmoed alleen al daaruit concludeer ik dit als gesis van een slang, die door hoogmoed gevallen is.

 

Nou ja, opgelucht?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Sorry, maar hier is geen chocola van te maken.

Voor jou niet nee, en voor geen enkele jg, want jullie moeten geloven dat jullie gezalfden de zogenaamde door jullie letterlijk genomen en geclaimde 144.000 uitverkoren foguren zijn die wel eens even zullen gaan regeren.  En dat is meteen de reden dat jullie de Heilige Drievuldigheid moeten afwijzen, want het wtg kan zich daar anders niet tussen wringen. Simpel zat. De loskoppeling en daarmee afwijzing van de Heilige Drievuldigheid is de eerste vereiste voor elke dwaling. 

6 uur geleden zei sjako:

Je slaat wartaal uit.

 

Je gaat in je gedragingen steeds meer lijken op de jg die aan onze deur blijven komen en verbolgen hatelijke gezichten trekken als je hun aan de deur vriendelijk doch kordaat afwijst. Jullie worden steeds lelijker in jullie gedrag en bejegening van mensen. Opvallend.

bewerkt door Catootje Tromp
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:
19 minuten geleden zei Thinkfree:

Nee juist niet, maar een antwoord die vol met hoogmoed zit en zichzelf boven zijn naaste zet is des duivels. 

Jullie antwoord bulkt van hoogmoed alleen al daaruit concludeer ik dit als gesis van een slang, die door hoogmoed gevallen is.

 

Nou ja, opgelucht?

Sorry, tis niet persoonlijk bedoeld.

Zalig zijn de nederigen van hart, een waar christen ziet zichzelf als de grootste zondaar die niets verdiend heeft en zal alle lof en eer ten alle tijde bij Jezus neerleggen.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Voor jou niet nee, en voor geen enkele jg, 

Ik vrees voor je, voor niemand niet op dit forum.

2 minuten geleden zei Thinkfree:

Sorry, tis niet persoonlijk bedoeld.

Zo komt het wel over. De sfeer is weer aardig aan verzieken op deze manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei sjako:

Kan je misschien to the point komen en de JG achterwege laten en op dit vers ingaan.

En dit antwoord moet ik serieus nemen? 

Je begrijpt er helemaal niks van. Jezus heeft het hier over de verrijzenis uit de doden, hier op deze aarde. Stel je bent na de dood van je man opnieuw getrouwd. Met wie ben je dan gehuwd in de Nieuwe Wereld? Met je laatste man of met je eerste? Met geen van hun legt Jezus hier uit. Want we zullen net als de engelen niet getrouwd zijn. We zijn nooit engelen geweest en we zullen het ook niet worden.

De enige die er niets meer van begrijpt, dankzij de leer van de jg, ben jijzelf. Ze hebben jou wijsgemaakt dat jij als voetvolk lekker door verdrukking moet maar dat 144000 wtg-gezalfden zullen worden opgenomen en zullen terugkeren om jullie na je opstanding als mensen te regeren. Nou, jij gelooft dat, u geschiede naar uw geloof.  

Zelf ben ik echter een kind van God. Ik weet mij gewenst, gewild en innig geliefd door God. En ik ben , net als mijn broeders en zusters gelovigen, met Christus gestorven en opgestaan.  En dat wordt nog fysiek geopenbaard. 

De persoonlijke relatie met God is een van de belangrijkste dingen die het christendom onderscheidt van alle andere religies. Gods Geest, de Geest, schakelt de mens in. Hij depersonaliseert de mens niet maar personaliseert juist. De Geest is erop uit dat de mens met Hem gaat samenwerken. Door het werk van de Geest wordt de mens mede-subject. 

Wat Christus gedaan heeft in zijn kruis en opstanding heeft Hij buiten ons, in onze plaats en ten bate van ons gedaan. Eens voor altijd. Wij mensen hebben daaraan niets bijgedragen en daar hoeft ook niets aan te worden toegevoegd. De Geest die het geloof wekt en ons met Christus verenigt, wil nu dat wij meedoen. Hij geeft ons deel aan Christus en zijn schatten en gaven, opdat wij zelf gaan deelnemen. Hij eigent ons het heil van Christus toe, met de bedoeling dat wij het ons gaan toe-eigenen. De Geest komt in ons wonen en werken, ontsluit in ons hart zin voor het evangelie om daar te werven voor onze instemming. Die instemming is voluit een acte van de mens. Het is een gewekte acte, waartoe de Geest de mens uitnodigt, aanzet, wint. Het geloof dat door de Geest gewekt wordt, neemt gestalte aan. Het komt in de mens tot uitdrukking.

De Geest sticht gemeenschap met Christus. Hij wil ons deel laten hebben aan Zijn schatten en gaven, en doet ons participeren in kruis én opstanding. Dat wil zeggen de Geest wil ons gelijkvormig aan Christus maken. 

De verwerving van het heil is in en door Christus eens voor altijd tot stand gebracht. Dát is het fundament. Waarop de Geest uit is, is dat wij dit waar laten zijn in ons leven en handelen. Het komt door de Geest in ons leven tot een zekere analogie, tot conformiteit met het sterven en opstaan van Christus. In 2Kor.4:10-11 verwoordt Paulus dit zo: "We dragen in ons bestaan altijd het sterven van Jezus met ons mee, opdat ook het leven van Jezus in ons bestaan zichtbaar wordt."

Het gaat om het gelijkvormig worden aan het beeld van de Zoon van God.

Dit is in ieder geval de descriptieve theorie die ik en met mij vele christenen én (voordien) andersgeloven die de Klop op de Deur hoorden en opendeden, in de prakijk, dat wil zeggen het leven, hebben ervaren en ervaren. En het feit dat ik geloof, is daar het bewijs van. Beter gezegd het gegeven dat ik geloof, is daar het bewijs van. Het is me gegeven, ik kan nergens op roemen, want ook het geloof van Christus is een geschenk. De vraag is, wie wil het geschenk ontvangen? Waar kan en mag Hij Zijn Hoofd neerleggen? Vaak eerder in de aan lager wal geraakte junk dan in de rijke jongeling op zijn kameel.

modbreak Trajecto: Offtopic. Je houdt een soort preek richting een JG. De bedoeling is echter om te discussiëren over het onderwerp en niet een aanval te openen door je eigen geloofsopvatting in een preek te pushen als het juiste geloof.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Je gaat in je gedragingen steeds meer lijken op de jg die aan onze deur blijven komen en verbolgen hatelijke gezichten trekken als je hun aan de deur vriendelijk doch kordaat afwijst. Jullie worden steeds lelijker in jullie gedrag en bejegening van mensen. Opvallend.

Kan het nog hatelijker? Dit kan dus echt niet. Je bent niet bepaald een aanwinst hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Kan het nog hatelijker? Dit kan dus echt niet. Je bent niet bepaald een aanwinst hier.

Pardon?  Beschik je nog wel over enig zelfreflecterend vermogen?  Kijk maar gewoon even naar het citaat dat je weglaat.  Je gedrag jegens iemand die de leer van het wtg niet volgt, vind ik buitengewoon ongepast. Mensen van wartaal betichten, omdat ze jouw visie niet volgen, en omdat je andermans visie niet begrijpt. Zwaktebod.

bewerkt door Catootje Tromp
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Catootje Tromp:

De enige die er niets meer van begrijpt, dankzij de leer van de jg, ben jijzelf. Ze hebben jou wijsgemaakt dat jij door verdrukking moet en dat 144000 Jehova's Getuigen zullen worden opgenomen en zullen terugkeren om jullie na je opstanding als mensen te regeren.  

Hiermee bewijs je dat je er niets maar dan ook niets van afweet. Misschien verwar je ons met iemand anders, maar dit geloven we niet.

1 minuut geleden zei Catootje Tromp:

Pardon?  Beschik je nog wel over enig zelfreflecterend vermogen?  Kijk maar gewoon even naar het citaat dat je weglaat.

Je bent al van het begin af aan aan het baschen en de sfeer aan het verzieken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

Hiermee bewijs je dat je er niets maar dan ook niets van afweet. Misschien verwar je ons met iemand anders, maar dit geloven we niet.

Je bent al van het begin af aan aan het baschen en de sfeer aan het verzieken. 

Je bent zeer snel aan het reageren en reageren, allemaal onderbuik. Je kunt nog helemaal andermans tekst niet rustig overdenkend gelezen hebben. Onmogelijk. Dat zegt al iets over je eigen insteek. Naast je lelijke beschuldigingen van wartaal, omdat andermans visie je niet zint.  Het past in het beeld. Jg die hier aan de deuren komen, doen ook zo. Zodra je zegt, ik ben al  behouden, worden ze verbolgen.  Dus nu hangt er bij meerdere huizen in onze straat een bordje aan de deur.  Niet aanbellen.

De Zoon is de Engel des Heren. Wij, gelovigen in de Heilige Drievuldigheid, worden aan Hem gelijkvormig. Ja, wij zullen dus ook Engelen zijn.   En wij zijn uit Hem voortgekomen (zie Joh.1), dus wij zijn het al, maar wij zullen - zo de Heer niet eerder komt - sterven als mensen, zoals Jezus heeft gezegd in de reeds door mij aangegeven Schriftplaatsen. Gij zijt goden, allen zonen des Allerhoogsten, nochtans zult gij sterven als mensen.

De visie van jg is een andere ja. Dat geeft jou niet het recht mensen van wartaal te beschuldigen. 

bewerkt door Catootje Tromp
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei sjako:
30 minuten geleden zei Thinkfree:

Sorry, tis niet persoonlijk bedoeld.

Zo komt het wel over. De sfeer is weer aardig aan verzieken op deze manier.

Zal wel komen omdat jij meer van een gesloten sfeer houdt dan anderen.?

Nee grapje, hoop dat je er om kan lachen in plaats van dat kleinzerig gedoe 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Engel betekent boodschapper, in die zin wordt Jezus aangeduid als Engel van God. Boodschapper van God dus. Dit betekent niet dat Jezus een engel is, een geschapen wezen. Jezus is niet geschapen maar maakt deel uit van de Drie-Ene God, die altijd was, is en zal bestaan. Letterlijk spreekt het OT over "Engel van JHWH", een theofanie; zelfmanifestatie van God.

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/EngelDesHeren.pdf

Ga maar gewoon alle genoemde Schriftplaatsen eens rustig na. De Engel des Heren is Christus Jezus in zijn pre-incarnate vorm. Het boodschapper zijn is slechts een van de vele functies van engelen in het algemeen, doch Dé Engel des Heren, daar is er maar 1 van.  Daarom spreken we ook van God de Zoon en niet alleen van de Zoon van God. 

bewerkt door Catootje Tromp
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Ga maar gewoon alle genoemde Schriftplaatsen eens rustig na. De Engel des Heren is Christus Jezus in zijn pre-incarnate vorm. Het boodschapper zijn is slechts een van de vele functies van engelen in het algemeen, doch Dé Engel des Heren, daar is er maar 1 van.  Daarom spreken we ook van God de Zoon en niet alleen van de Zoon van God. 

Een geschapen wezen kan geen deel uitmaken van de Drie-Ene God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei sjako:

Ben blij voor je. Ik kan overigens heel snel lezen en inzien wanneer iets onzin is. En dat mensen vroeger engelen waren is onzin. 

Jij mag dat absoluut niet geloven. Dat maakt het nog geen onzin. De Val is begonnen in de hemel.  In Adam en Eva was reeds kwaad aanwezig, aangezien zij kwaad dachten van God. Zonder deze kwaaddenkendheid zou de "slang" het nakijken gehad hebben.  Kortom, zij waren al gevallen voordien. Maar nogmaals, Jezus zegt het Zelf en de Schriftplaatsen zijn je al gegeven.  Jij hebt als jg sowieso een andere visie. Dat is genoegzaam bekend.

bewerkt door Catootje Tromp
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Catootje Tromp:

Jij mag dat absoluut niet geloven. Dat maakt het nog geen onzin. De Val is begonnen in de hemel.  In Adam en Eva was reeds kwaad aanwezig, aangezien zij kwaad dachten van God. Zonder deze kwaaddenkendheid zou de "slang" het nakijken gehad hebben.  Kortom, zij waren al gevallen voordien.

Ik mag alles, maar er is totaal geen basis voor je bewering. Adam en Eva hadden een vrije wil, dat is iets anders dan kwaad. Eva werd misleidt, misschien door onervarenheid. De kwaadaardigheid zat in satan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Een geschapen wezen kan geen deel uitmaken van de Drie-Ene God.

De Engel des Heren noemt zich God. Nogmaals, bedaar en lees eerst eens gewoon rustig wat er staat en pak je Bijbel erbij om het na te gaan.

1 minuut geleden zei sjako:

Ik mag alles, maar er is totaal geen basis voor je bewering. Adam en Eva hadden een vrije wil, dat is iets anders dan kwaad. Eva werd misleidt, misschien door onervarenheid. De kwaadaardigheid zat in satan.

Zij konden slechts misleid worden omdat ongerechtigheid cq kwaaddenkendheid reeds in hen was. God leidt niet zomaar in verzoeking.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Catootje Tromp:

De Engel des Heren noemt zich God. Nogmaals, bedaar en lees eerst eens gewoon rustig wat er staat en pak je Bijbel erbij om het na te gaan.

Maar daarom is het nog niet God. Dat zie je bijv goed in Exodus 23:20

Ik stuur een engel voor jullie uit om je onderweg te beschermen en je naar de plaats te brengen die ik heb klaargemaakt. Let op hem en doe wat hij zegt. Kom niet tegen hem in opstand — hij zal jullie overtredingen niet vergeven, want hij handelt in Mijn Naam.  Of letterlijk Mijn Naam is in hem.

Die engel of wellicht Jezus handelt dus in de Naam van Jehovah. De engel brengt dus 1:1 de boodschap van God over, maar is dus niet God zelf.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Dat geeft dus goed aan dat het om één gaat in de zin van hetzelfde doel, denkwijze etc, want hier gaat het om Jezus volgelingen die ook één moeten zijn met Jezus en Jehovah. 

De engel hier, waarschijnlijk Jezus in de gedaante van Michaël, sprak dus exact de woorden van God. Als je tegen de engel sprak was het alsof je tegen God zelf sprak.

1 uur geleden zei thom:

Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

 10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.

13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.

14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

Dat zijn dus de door God gezalfde Christenen. Zalven betekent dat ze deelnemen aan de zelfde erfenis als Christus en zijn daarom ook mede-erfgenamen met Christus. Vroeger werden er koningen en hogepriesters gezalfd wat dus in feite een vooruitwijzing was naar Christus. Ze werden dus mede-erfgenamen van Gods Koninkrijk en gaan daarom ook als koningen meeregeren over Gods Koninkrijk die ook wel het Israël Gods wordt genoemd, de natuurlijke Joden en de Christenen. Daarom zegt Jacobus in 1:1

Van Jakobus, een slaaf van God en van de Heer Jezus Christus. Aan de 12 stammen die overal verspreid zijn. 

En dat ging duidelijk niet over de natuurlijke Joden want in vers 2 noemt hij deze groep ‘mijn broeders’. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid