Spring naar bijdragen

Romeinen 8:19 Wie zijn de zonen van God die geopenbaard worden?


Aanbevolen berichten

19  De schepping wacht er vol verlangen op dat de zonen van God worden geopenbaard. 20  Want de schepping is onderworpen aan een zinloos bestaan, niet uit eigen wil, maar door degene die haar daaraan heeft onderworpen. Dat deed hij op basis van de hoop 21  dat ook de schepping zelf bevrijd zal wordend uit de slavernij van de vergankelijkheid en de glorieuze vrijheid van Gods kinderen zal hebben. NWV

Wat is de betekenis van deze Schrift? Wie zijn de zonen van God en hoezo worden die geopenbaard, wat is hier de schepping? Wanneer wordt de schepping zelf bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wie het zijn staat m.i. in vers 14: Griekse grondwoord van kinderen (zonen in andere vertalingen) is 5207. huios Wat voor antwoorden geven leraren binnen de JG op jouw vragen?

Alleen in de SV en de Lutherse vertaling staat 'schepsel'. Zie evt https://bible.hispage.nl/index.php?searchmethod=0&searchtext=&book=45&v[]=1&v[]=6&v[]=4&

Aha dus je vragen waren bedoeld om er uiteindelijk zelf antwoord op/uitleg aan te geven! Kun je niet gelijk de hele sluier optillen en heel Openbaring effe uitleggen?

11 uur geleden zei sjako:

19  De schepping wacht er vol verlangen op dat de zonen van God worden geopenbaard. 20  Want de schepping is onderworpen aan een zinloos bestaan, niet uit eigen wil, maar door degene die haar daaraan heeft onderworpen. Dat deed hij op basis van de hoop 21  dat ook de schepping zelf bevrijd zal wordend uit de slavernij van de vergankelijkheid en de glorieuze vrijheid van Gods kinderen zal hebben. NWV

Wat is de betekenis van deze Schrift? Wie zijn de zonen van God en hoezo worden die geopenbaard, wat is hier de schepping? Wanneer wordt de schepping zelf bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid?

Wie het zijn staat m.i. in vers 14:

Citaat

14 Want allen die door de Geest van God geleid worden, zijn kinderen van God.

Griekse grondwoord van kinderen (zonen in andere vertalingen) is 5207. huios

Citaat

5207 hyiós – properly, a son (by birth or adoption); (figuratively) anyone sharing the same nature as their Father. For the believer, becoming a son of God begins with being reborn (adopted) by the heavenly Father – through Christ (the work of the eternal Son). In the NT, 5207 /hyiós ("son") equally refers to female believers (Gal 3:28).

5207 hyiós - correct, een zoon (door geboorte of adoptie); (figuurlijk) iedereen die dezelfde aard deelt als hun Vader. Voor de gelovige begint het worden van een zoon van God met herboren worden ( geadopteerd ) door de hemelse Vader - door Christus (het werk van de eeuwige Zoon ). In het NT verwijst 5207 / hyiós ("zoon") gelijkelijk naar vrouwelijke gelovigen (Gal 3:28).

Citaat

Gal 3:28

Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.

Wat voor antwoorden geven leraren binnen de JG op jouw vragen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Leffe?

Nee, ik schreef iets op en dacht nadien: wat een onzin poot ik hier nu neer. Maar het liet me niet helemaal los. Er zitten een aantal verschillen in de NWV/NBG vertaling en de SV:

Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods. Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil, die het der ijdelheid onderworpen heeft; Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods. (Rom.8:19-21, SV)

Als nu met schepsel de schepping (in zijn algemeen: de hemel en de aarde) wordt bedoeld, dan vraag ik mij af waarom ze met opgeheven hoofd wacht tot ze vrijgemaakt wordt. Ze zal immers vernietigd worden door vuur op het eind.

Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, en worden ten vure bewaard tegen den dag des oordeels, en der verderving der goddeloze mensen. (2Pet.3:7,SV)

Dit lijkt tegenstrijdig, want waarom zou je hopen op vrijmaking als dat betekent totaal vernietigt te worden?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dit lijkt tegenstrijdig, want waarom zou je hopen op vrijmaking als dat betekent totaal vernietigt te worden?

Precies. Waarom zouden Christenen uitkijken naar zichzelf, want met de schepping wordt en een bepaalde groep Christenen bedoelt. De aarde wordt daarom niet tot een sintel verbrand, maar de maatschappij die onder satan staat wordt volledig weg gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nee, ik schreef iets op en dacht nadien: wat een onzin poot ik hier nu neer. Maar het liet me niet helemaal los. Er zitten een aantal verschillen in de NWV/NBG vertaling en de SV:

Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods. Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil, die het der ijdelheid onderworpen heeft; Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods. (Rom.8:19-21, SV)

Als nu met schepsel de schepping wordt bedoeld, dan vraag ik mij af waarom ze met opgeheven hoofd wacht tot ze vrijgemaakt wordt. Ze zal immers vernietigd worden door vuur op het eind.

Alleen in de SV en de Lutherse vertaling staat 'schepsel'. Zie evt

https://bible.hispage.nl/index.php?searchmethod=0&searchtext=&book=45&v[]=1&v[]=6&v[]=4&v[]=2&v[]=3&chapter=8&searchon=0&from=0&lock2a=0&lock2b=0&lock3a=0&lock3b=0&lock4a=0&lock4b=0&lock5a=0&lock5b=0&options=0&language=0

Oeps lange link ?

In andere Nederlandse vertalingen (incl. Naardense, Willibrord, Het Boek) 'schepping'.

In de King James Version staat 'creature', niet 'creation', dus hetzelfde als de SV.

Niet vreemd aangezien beide op de Textus Receptus zijn gebaseerd.

Het Griekse grondwoord is volgens https://biblehub.com/kjvs/romans/8.htm : 

G2937. ktisis

Citaat

Cognate: 2937 ktísis – properly, creation (creature) which is founded from nothing (this is also the sense of this term from Homer on); creation out of nothing (Lat ex nihilo). See 2936(ktizō) and 2939 /ktístēs ("the Creator") for lengthy discussion on "creation-facts."

Met Google vertaald:

Cognate: 2937 ktísis - correct, schepping (schepsel) die vanuit niets is gesticht (dit is ook de betekenis van deze term van Homerus); schepping uit het niets (Lat ex nihilo ). Zie 2936 ( ktizō ) en 2939 / ktístēs ("de Schepper") voor een lange discussie over "scheppingsfeiten."

In het oorspronkelijke Grieks zijn schepping en schepsel dus hetzelfde.

29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, en worden ten vure bewaard tegen den dag des oordeels, en der verderving der goddeloze mensen. (2Pet.1:7,SV)

Dit lijkt tegenstrijdig, want waarom zou je hopen op vrijmaking als dat betekent totaal vernietigt te worden?

Je bedoelt 2 Petrus 3: 7

Het Griekse grondwoord voor aarde is G1093. gé

Citaat

1093 gḗ – properly, the physical earth; (figuratively) the "arena" we live in which operates in space and time which God uses to prepare us for eternity.

The physical earth (1093 /gḗ) is the temporary, probationary place to live out moral preferences "through the body," i.e. asfree moral agents (cf. 2 Cor 5:1-10). In this way, God makes an eternal record of everything we do on the earth. Through faith, each scene of life becomes equally, eternally significant (cf. Mt 13:31,32,17:20; cf. also Lk 16:10; Lk 17:6; 2 Pet 1:1).

[The OT Hebrew term, 776 /asitía ("earth"), also refers to the physical earth as "God's arena" – "the physical theater" in which our eternal destiny freely plays out.]

Met Google vertaald:

1093 gḗ - correct, de fysieke aarde; (figuurlijk) de ' arena ' waarin we leven waarin we werken in ruimte en tijd die God gebruikt om ons voor te bereiden op de eeuwigheid .

De fysieke aarde ( 1093 / gḗ ) is de tijdelijke, proefplaats om morele voorkeuren "door het lichaam", dat wil zeggen als vrije morele middelen, uit te leven (zie 2 Kor 5: 1-10). Op deze manier maakt God een eeuwige registratie van alles wat we op aarde doen . Door het geloof wordt elke scène van het leven even , eeuwig belangrijk (zie Mt 13: 31,32,17: 20; zie ook Lk 16:10; Lk 17: 6; 2 Pet 1: 1).

[De OT Hebreeuwse term, 776 / asitía ("aarde"), verwijst ook naar de fysieke aarde als "Gods arena" - "het fysieke theater" waarin onze eeuwige bestemming vrijuit afspeelt .]

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Bastiaan73:

Alleen in de SV en de Lutherse vertaling staat 'schepsel'.

Daarom, en zoals ik het nu bekijk wordt met schepsel de mens bedoeld en niet schepping in zijn algemeen. Maar dan loop ik weer tegen een andere ogenschijnlijke tegenstrijdigheid aan: ik zie bitter weinig mensen vrijmaking verwachten van de dienstbaarheid der verderfenis. Het is de meesten wel best zoals het is immers.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Daarom, en zoals ik het nu bekijk wordt met schepsel de mens bedoeld en niet schepping in zijn algemeen. Maar dan loop ik weer tegen een andere ogenschijnlijke tegenstrijdigheid aan: ik zie bitter weinig mensen vrijmaking verwachten van de dienstbaarheid der verderfenis. Het is de meesten wel best zoals het is immers.

Romeinen 8: 22

Citaat

SV: Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen [als] in barensnood is tot nu toe.

HSV: Want wij weten dat heel de schepping gezamenlijk zucht en gezamenlijk in barensnood verkeert tot nu toe.

NBG: Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is.

NBV: Wij weten dat de hele schepping nog altijd als in barensweeën zucht en lijdt.

NWV: Want we weten dat de hele schepping tot nu toe samen zucht en pijn lijdt.

Naardense: Want wij weten dat heel de schepping mee-zucht en mee in barensnood is 
tot nu toe.

Willibrord: Wij weten immers, dat de hele natuur kreunt en barensweeën lijdt, altijd door.

De schepping/het schepsel is 'in verwachting'.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Bastiaan73:

Romeinen 8: 22

Hmm, ja. Ik geef tunnelvisie de schuld. Maar dan blijf ik het vreemd vinden dat de hele schepping met opgeheven hoofd wacht op de openbaring van de kinderen van God (Christenen dus) als dat betekent dat ze door vuur zullen vergaan. Hoe kan iets nou uitkijken naar zijn vernietiging?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hmm, ja. Ik geef tunnelvisie de schuld. Maar dan blijf ik het vreemd vinden dat de hele schepping met opgeheven hoofd wacht op de openbaring van de kinderen van God (Christenen dus) als dat betekent dat ze door vuur zullen vergaan. Hoe kan iets nou uitkijken naar zijn vernietiging?

Persoonlijk denk ik dat het duizendjarige rijk op de nieuwe aarde plaatsvindt en de oude aarde met het rijk  van het "beest" daarop inderdaad door  vuur vergaat. In Openbaring staat ergens dat een derde  van de sterren op aarde terecht zal komen. Dat zal me een partij vuur en explosie zijn dan. Als er een meteorietje door de lucht vliegt geeft dat al een vuurbal te zien en geknal, laat staan een derde  van de sterren.

bewerkt door Catootje Tromp
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Openbaring staat ergens dat een derde  van de sterren op aarde terecht zal komen. Dat zal me een partij vuur en explosie zijn dan. Als er een meteorietje door de lucht vliegt geeft dat al een vuurbal te zien en geknal, laat staan een derde  van de sterren.

Openbaringen vat alles door de gehele bijbel samen in symbolische/metaforisch spreken

De draak die 1/3 Van de sterren met zijn staart naar de aarde zweept=> staat voor de satan die 1/3 Van al de engelen misleidt heeft.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Daarom, en zoals ik het nu bekijk wordt met schepsel de mens bedoeld en niet schepping in zijn algemeen. Maar dan loop ik weer tegen een andere ogenschijnlijke tegenstrijdigheid aan: ik zie bitter weinig mensen vrijmaking verwachten van de dienstbaarheid der verderfenis. Het is de meesten wel best zoals het is immers.

Klopt, schepping staat hier idd voor de mens, en wel de mens die een vooruitzicht hebben op de bevrijding het zinloos bestaan van geboren worden en weer sterven. Die mensen kijken op naar de zonen van God die worden geopenbaard. Ik zal een tipje van de sluier optillen. Die schepping kijkt dus uit op de bevrijding. Die schepping is dus de groep die uitkijkt naar het herstel van de aarde, naar het ongedaan maken van satans daden. Mensen met een aardse hoop, want anders hoeven ze niet uit te kijken naar een bevrijding. Maar ze kijken uit naar de zonen van God, dus dat kan die groep niet zelf zijn.

Maar wie zijn dan die zonen van God? Het antwoord staat een paar verzen eerder.

Romeinen 8:14

Allen die door Gods geest worden geleid, zijn namelijk Gods zonen.  15 De geest die jullie hebben gekregen is er niet een van slavernij, wat weer tot angst zou leiden, maar van adoptie als zonen. Door die geest roepen we uit: ‘Abba, Vader!’  16 De geest zelf getuigt met onze geest dat we Gods kinderen zijn.  17 Als we kinderen zijn, zijn we ook erfgenamen — erfgenamen van God maar mede-erfgenamen met Christus — maar alleen als we samen lijden zodat we ook samen worden verheerlijkt.

Je ziet hier dus dat er twee groepen onderscheiden worden: de schepping of schepsel en de zonen van God die mede-erfgenamen met Christus zijn. 

13 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Persoonlijk denk ik dat het duizendjarige rijk op de nieuwe aarde plaatsvindt en de oude aarde met het rijk  van het "beest" daarop inderdaad door  vuur vergaat. In Openbaring staat ergens dat een derde  van de sterren op aarde terecht zal komen. Dat zal me een partij vuur en explosie zijn dan. Als er een meteorietje door de lucht vliegt geeft dat al een vuurbal te zien en geknal, laat staan een derde  van de sterren.

Nee, dat kan niet. Psalm 104:5 zegt U hebt de aarde op haar fundamenten gevestigd.Voor altijd en eeuwig zal ze niet van haar plaats worden gehaald.

pslam 78 staat Hij maakte zijn heiligdom zo duurzaam als de hemel,als de aarde, die hij voor eeuwig heeft gefundeerd.

De aarde vergaat niet, maar het satanische stelsel op deze aarde vergaat. De aarde wordt weer een paradijs zoals bedoelt voor de zondeval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

Klopt, schepping staat hier idd voor de mens, en wel de mens die een vooruitzicht hebben op de bevrijding het zinloos bestaan van geboren worden en weer sterven. Die mensen kijken op naar de zonen van God die worden geopenbaard. Ik zal een tipje van de sluier optillen. Die schepping kijkt dus uit op de bevrijding. Die schepping is dus de groep die uitkijkt naar het herstel van de aarde, naar het ongedaan maken van satans daden. Mensen met een aardse hoop, want anders hoeven ze niet uit te kijken naar een bevrijding. Maar ze kijken uit naar de zonen van God, dus dat kan die groep niet zelf zijn.

Maar wie zijn dan die zonen van God? Het antwoord staat een paar verzen eerder.

Romeinen 8:14

Allen die door Gods geest worden geleid, zijn namelijk Gods zonen.  15 De geest die jullie hebben gekregen is er niet een van slavernij, wat weer tot angst zou leiden, maar van adoptie als zonen. Door die geest roepen we uit: ‘Abba, Vader!’  16 De geest zelf getuigt met onze geest dat we Gods kinderen zijn.  17 Als we kinderen zijn, zijn we ook erfgenamen — erfgenamen van God maar mede-erfgenamen met Christus — maar alleen als we samen lijden zodat we ook samen worden verheerlijkt.

Je ziet hier dus dat er twee groepen onderscheiden worden: de schepping of schepsel en de zonen van God die mede-erfgenamen met Christus zijn. 

Nee, dat kan niet. Psalm 104:5 zegt U hebt de aarde op haar fundamenten gevestigd.Voor altijd en eeuwig zal ze niet van haar plaats worden gehaald.

pslam 78 staat Hij maakte zijn heiligdom zo duurzaam als de hemel,als de aarde, die hij voor eeuwig heeft gefundeerd.

De aarde vergaat niet, maar het satanische stelsel op deze aarde vergaat. De aarde wordt weer een paradijs zoals bedoelt voor de zondeval.

Lees je Bijbel maar opnieuw, want er staat gewoon ook dat ze door vuur vergaat , dat de elementen in het vuur vergaan. Van de oude materie blijft dus niets over. En dat de aarde als een dronken tor zal waggelen en wankelen.

De oude materie vergaat door het vuur en wordt niet opgelapt. En de mensen zullen in Christus geen zonlicht meer nodig hebben.

bewerkt door Catootje Tromp
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Thinkfree:
19 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Openbaring staat ergens dat een derde  van de sterren op aarde terecht zal komen. Dat zal me een partij vuur en explosie zijn dan. Als er een meteorietje door de lucht vliegt geeft dat al een vuurbal te zien en geknal, laat staan een derde  van de sterren.

Openbaringen vat alles door de gehele bijbel samen in symbolische/metaforisch spreken

De draak die 1/3 Van de sterren met zijn staart naar de aarde zweept=> staat voor de satan die 1/3 Van al de engelen misleidt heeft.

Als het letterlijk zou zijn dan zou één ster al genoeg zijn. Onze zon is een relatief kleine ster maar de Aarde past er meer dan een miljoen keer in!

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Lees je Bijbel maar opnieuw, want er staat gewoon ook dat ze door vuur vergaat , dat de elementen in het vuur vergaan. Van de oude materie blijft dus niets over. En dat de aarde als een dronken tor zal waggelen en wankelen.

De oude materie vergaat door het vuur en wordt niet opgelapt. En de mensen zullen in Christus geen zonlicht meer nodig hebben.

Echter staat er dat de hele schepping (muv de mens) zal vergaan. Dus ook de sterren...

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Bastiaan73:

Als het letterlijk zou zijn dan zou één ster al genoeg zijn. Onze zon is een relatief kleine ster maar de Aarde past er meer dan een miljoen keer in!

 

Een heleboel uitgedoofde sterrenkernen (stellar cores) zijn reeds op de zon terechtgekomen.  

7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Echter staat er dat de hele schepping (muv de mens) zal vergaan. Dus ook de sterren...

Er staat dat de schepping als een boekrol wordt opgerold.  Maar dat moet je in mijn optiek verticaal zien. Als je lichaam in een oogwenk wordt veranderd, dan treed je hier op aarde een dimensie binnen, die met stoffelijke ogen niet te zien is. Net zoals toen Jezus verdween. Dat is in mijn optiek de boekrol die dan is opgerold. Maar wat dan rest is de oude materie van de aarde. En ik denk dat die dus samen met alle andere elementen, inclusief sterren, vergaat, zoals de bijbel zegt in vuur.

Het klinkt misschien allemaal wat vreemd, doch in de wetenschap denkt men dat er minstens 10 dimensies zijn, ofschoon we er pas vier kennen (lengte, breedte, diepte en tijd). 

Maar goed, ik  ben een leek en kan alleen in jip en janneke taal weergeven hoe ik het bezie.

bewerkt door Catootje Tromp
Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry voor eventueel off topic maar volgens de wetenschap zal 'onze' zon uiteindelijk een rode reus worden en enorm uitdijen. De aarde zal worden 'opgeslokt' en dus door vuur vergaan.

6 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Een heleboel uitgedoofde sterrenkernen (stellar cores) zijn reeds op de zon terechtgekomen.

Kun je dit toelichten Catootje?

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Lees je Bijbel maar opnieuw, want er staat gewoon ook dat ze door vuur vergaat , dat de elementen in het vuur vergaan. Van de oude materie blijft dus niets over. En dat de aarde als een dronken tor zal waggelen en wankelen.

De oude materie vergaat door het vuur en wordt niet opgelapt. En de mensen zullen in Christus geen zonlicht meer nodig hebben.

Geloof me, die heb ik diverse keren gelezen. De aarde zal voor eeuwig bestaan staat er. Jesaja beschrijft een paradijsaarde en het vers dat we hier behandelen zegt dat die schepping ernaar uitkijkt. Openbaring zegt ook dat God straks bij de mensheid is n dat alle tranen worden gewist. Die aarde is perfect, alleen het stelsel wat er nu is niet.

Dat er meer dimensies zijn dan drie geloof ik ook wel. Wellicht is de hemel in een dimensie die wij niet kunnen zien.

14 minuten geleden zei Bastiaan73:

Als het letterlijk zou zijn dan zou één ster al genoeg zijn. Onze zon is een relatief kleine ster maar de Aarde past er meer dan een miljoen keer in!

Nee, het is dan ook symbolisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Bastiaan73:

Sorry voor eventueel off topic maar volgens de wetenschap zal 'onze' zon uiteindelijk een rode reus worden en enorm uitdijen. De aarde zal worden 'opgeslokt' en dus door vuur vergaan.

Kun je dit toelichten Catootje?

Doctor Claudia Albers kan dat uitstekend.  Ik heb een van haar artikelen eruit gepakt, maar ze heeft al veel meer gepubliceerd en staat allemaal op haar youtube kanaal.

 

 

bewerkt door Catootje Tromp
Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei sjako:

Ik zal een tipje van de sluier optillen.

Aha dus je vragen waren bedoeld om er uiteindelijk zelf antwoord op/uitleg aan te geven! Kun je niet gelijk de hele sluier optillen en heel Openbaring effe uitleggen?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid