Spring naar bijdragen

Romeinen 8:19 Wie zijn de zonen van God die geopenbaard worden?


Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei Bastiaan73:

Aha dus je vragen waren bedoeld om er uiteindelijk zelf antwoord op/uitleg aan te geven! Kun je niet gelijk de hele sluier optillen en heel Openbaring effe uitleggen?

Het is een best lastig vers, maar het laat wel heel duidelijk iets belangrijks zien. Maar wil niet gelijk alles uitleggen. Want waarom zou bijv de schepping uitzien naar de zonen van God als dit de vernietiging zou betekenen? En waarom de ‘schepping’ en de ‘zonen van God’.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wie het zijn staat m.i. in vers 14: Griekse grondwoord van kinderen (zonen in andere vertalingen) is 5207. huios Wat voor antwoorden geven leraren binnen de JG op jouw vragen?

Alleen in de SV en de Lutherse vertaling staat 'schepsel'. Zie evt https://bible.hispage.nl/index.php?searchmethod=0&searchtext=&book=45&v[]=1&v[]=6&v[]=4&

Aha dus je vragen waren bedoeld om er uiteindelijk zelf antwoord op/uitleg aan te geven! Kun je niet gelijk de hele sluier optillen en heel Openbaring effe uitleggen?

12 minuten geleden zei sjako:

Geloof me, die heb ik diverse keren gelezen.

Een jg mag niet afwijken van de doctrines van het wtg. Bovendien kan het beangstigend zijn als je leer ineens als een kaartenhuis instort. Daarom treed ik niet veel met jg's in discussie. Maar het zou mij niets verbazen als de gezalfden van het wtg hun onderaardse paleisjes ook al hebben gereserveerd, net als de rest van de eliten der aarde. Een jg zou de laatste zijn die daar achter zou komen.

bewerkt door Catootje Tromp
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Bastiaan73:

Aha dus je vragen waren bedoeld om er uiteindelijk zelf antwoord op/uitleg aan te geven! Kun je niet gelijk de hele sluier optillen en heel Openbaring effe uitleggen?

Daar ga ik niet mee akkoord en zal mij robuust verzetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei sjako:

Het is een best lastig vers, maar het laat wel heel duidelijk iets belangrijks zien. Maar wil niet gelijk alles uitleggen. Want waarom zou bijv de schepping uitzien naar de zonen van God als dit de vernietiging zou betekenen? En waarom de ‘schepping’ en de ‘zonen van God’.

In mijn optiek zijn wij zelf de zonen van God. Wij zijn zelf (deel van) de gevallen engelen, gevangen gezet in het stoffelijk lichaam,  en wij keren terug in het vaderhuis. 

bewerkt door Catootje Tromp
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Catootje Tromp:

In mijn optiek zijn wij zelf de zonen van God. Wij zijn zelf (deel van) de gevallen engelen, gevangen gezet in het stoffelijk lichaam,  en wij keren terug in het vaderhuis. 

Openbaring 21:7
Die overwint, zal alles beërven; en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn.

Wij zijn geen engelen ook geen deel dáárvan.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Thinkfree:

Openbaring 21:7
Die overwint, zal alles beërven; en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn.

Wij zijn geen engelen ook geen deel dáárvan.

Zeer zeker wel. Jezus zegt het Zelf. Gij zijt goden, nochtans zult gij sterven als mensen, Ps.82, 6-8.  En Luc.20,27-40 Jezus sprak tot hen: “De kinderen van deze wereld huwen en worden ten huwelijk gegeven, maar zij die waardig gekeurd zijn deel te krijgen aan de andere wereld en aan de verrijzenis uit de doden, huwen niet en worden niet ten huwelijk gegeven. Zij kunnen immers niet meer sterven omdat zij gelijk engelen zijn; en, als kinderen van de verrijzenis zijn zij kinderen van God. Dat de doden verrijzen, heeft ook Mozes aangeduid waar het gaat over de braamstruik, doordat hij de Heer noemt: de God van Abraham, de God van Isaäk en de God van Jakob. De Heer is toch geen God van doden maar van levenden, want voor Hem zijn allen levend.” Sommigen van de schriftgeleerden merkten op: “Meester, dat hebt Gij goed gezegd.” Zij waagden het dan ook niet meer Hem nog maar iets te vragen.

Je kunt uiteindelijk imho tot geen andere conclusie komen dan dat wij engelen zijn en ook weer worden. Net als Jezus trouwens, Die in het OT overduidelijk de Engel des Heeren wordt genoemd (en neen, dat betekent niet direct dat Hij Michaël is).

 

bewerkt door Catootje Tromp
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-2-2019 om 10:15 zei sjako:

19  De schepping wacht er vol verlangen op dat de zonen van God worden geopenbaard. 20  Want de schepping is onderworpen aan een zinloos bestaan, niet uit eigen wil, maar door degene die haar daaraan heeft onderworpen. Dat deed hij op basis van de hoop 21  dat ook de schepping zelf bevrijd zal wordend uit de slavernij van de vergankelijkheid en de glorieuze vrijheid van Gods kinderen zal hebben. NWV

Wat is de betekenis van deze Schrift? Wie zijn de zonen van God en hoezo worden die geopenbaard, wat is hier de schepping? Wanneer wordt de schepping zelf bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid?

 

Romeinen 8:19 sv

19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods

"De openbaring der kinderen Gods" is de terug komst van koning Jezus

"Het schepsel" is de vernieuwde schepping (herboren) Gods kinderen 

Zo moeilijk is het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Zij kunnen immers niet meer sterven omdat zij gelijk engelen zijn; 

Er wordt een vergelijking gemaakt.

Stel ik maak een vergelijking dat ons lichaam gelijk de bomen water op zullen nemen zijn we dan nu boom ?

Niet een optimaal vb: maar moet dacht ik tot het zelf goed nadenken aanzetten in plaats van het oeverloos water gooien in een vergiet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Zeer zeker wel. Jezus zegt het Zelf. Gij zijt goden, nochtans zult gij sterven als mensen, Ps.82, 6-8.  En Luc.20,27-40 Jezus sprak tot hen: “De kinderen van deze wereld huwen en worden ten huwelijk gegeven, maar zij die waardig gekeurd zijn deel te krijgen aan de andere wereld en aan de verrijzenis uit de doden, huwen niet en worden niet ten huwelijk gegeven. Zij kunnen immers niet meer sterven omdat zij gelijk engelen zijn; en, als kinderen van de verrijzenis zijn zij kinderen van God. Dat de doden verrijzen, heeft ook Mozes aangeduid waar het gaat over de braamstruik, doordat hij de Heer noemt: de God van Abraham, de God van Isaäk en de God van Jakob. De Heer is toch geen God van doden maar van levenden, want voor Hem zijn allen levend.” Sommigen van de schriftgeleerden merkten op: “Meester, dat hebt Gij goed gezegd.” Zij waagden het dan ook niet meer Hem nog maar iets te vragen.

Je kunt uiteindelijk imho tot geen andere conclusie komen dan dat wij engelen zijn en ook weer worden. Net als Jezus trouwens, Die in het OT overduidelijk de Engel des Heeren wordt genoemd (en neen, dat betekent niet direct dat Hij Michaël is).

Sorry Catootje maar volgens klopt je conclusie niet.

Hebreeën 2 (NBG):

Citaat

5 Want niet aan engelen heeft Hij de toekomende wereld, waarvan wij spreken, onderworpen.

6 Maar, iemand heeft ergens betuigd, zeggende: Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, of des mensen zoon, dat Gij naar hem omziet?

7 Gij hebt hem voor een korte tijd beneden de engelen gesteld, met heerlijkheid en eer hebt Gij hem gekroond,

8 Alle dingen hebt Gij onder zijn voeten onderworpen. Want bij dit: alle dingen hem onderworpen, heeft Hij niets uitgezonderd, dat hem niet onderworpen zou zijn. Doch thans zien wij nog niet, dat hem alle dingen onderworpen zijn;

9 Maar wij zien Jezus, die voor een korte tijd beneden de engelen gesteld was vanwege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor een ieder de dood zou smaken, met heerlijkheid en eer gekroond.

10 Want het voegde Hem, om wie en door wie alle dingen bestaan, dat Hij, om vele zonen tot heerlijkheid te brengen, de Leidsman hunner behoudenis door lijden heen zou volmaken.

11 Want Hij, die heiligt, en zij, die geheiligd worden, zijn allen uit een; daarom schaamt Hij Zich niet hen broeders te noemen,

12 En Hij zegt: Uw naam zal ik aan mijn broeders verkondigen, in het midden der gemeente zal ik U lofzingen;

13 En wederom: Ik zal op Hem vertrouwen, en wederom: Ziehier ik en de kinderen, die God mij gegeven heeft.

14 Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen,

15 En allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren.

16 Want over de engelen ontfermt Hij Zich niet, maar Hij ontfermt Zich over het nageslacht van Abraham.

17 Daarom moest Hij in alle opzichten aan zijn broeders gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en getrouw hogepriester zou worden bij God, om de zonden van het volk te verzoenen.

18 Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Een jg mag niet afwijken van de doctrines van het wtg. Bovendien kan het beangstigend zijn als je leer ineens als een kaartenhuis instort.

Kan je misschien to the point komen en de JG achterwege laten en op dit vers ingaan.

49 minuten geleden zei Catootje Tromp:

In mijn optiek zijn wij zelf de zonen van God. Wij zijn zelf (deel van) de gevallen engelen, gevangen gezet in het stoffelijk lichaam,  en wij keren terug in het vaderhuis. 

En dit antwoord moet ik serieus nemen? 

35 minuten geleden zei Catootje Tromp:

Zeer zeker wel. Jezus zegt het Zelf. Gij zijt goden, nochtans zult gij sterven als mensen, Ps.82, 6-8.  En Luc.20,27-40 Jezus sprak tot hen: “De kinderen van deze wereld huwen en worden ten huwelijk gegeven, maar zij die waardig gekeurd zijn deel te krijgen aan de andere wereld en aan de verrijzenis uit de doden, huwen niet en worden niet ten huwelijk gegeven. Zij kunnen immers niet meer sterven omdat zij gelijk engelen zijn; en, als kinderen van de verrijzenis zijn zij kinderen van God. Dat de doden verrijzen, heeft ook Mozes aangeduid waar het gaat over de braamstruik, doordat hij de Heer noemt: de God van Abraham, de God van Isaäk en de God van Jakob. De Heer is toch geen God van doden maar van levenden, want voor Hem zijn allen levend.” Sommigen van de schriftgeleerden merkten op: “Meester, dat hebt Gij goed gezegd.” Zij waagden het dan ook niet meer Hem nog maar iets te vragen.

Je kunt uiteindelijk imho tot geen andere conclusie komen dan dat wij engelen zijn en ook weer worden. Net als Jezus trouwens, Die in het OT overduidelijk de Engel des Heeren wordt genoemd (en neen, dat betekent niet direct dat Hij Michaël is).

Je begrijpt er helemaal niks van. Jezus heeft het hier over de verrijzenis uit de doden, hier op deze aarde. Stel je bent na de dood van je man opnieuw getrouwd. Met wie ben je dan gehuwd in de Nieuwe Wereld? Met je laatste man of met je eerste? Met geen van hun legt Jezus hier uit. Want we zullen net als de engelen niet getrouwd zijn. We zijn nooit engelen geweest en we zullen het ook niet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Thinkfree:

Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods

 "De openbaring der kinderen Gods" is de terug komst van koning Jezus

"Het schepsel" is de vernieuwde schepping (herboren) Gods kinderen 

Zo moeilijk is het niet.

Jou redenatie klopt niet. De schepping zijn oa Christenen, en die kijken niet uit naar een openbaring van zichzelf. Die kinderen van God zijn erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Jezus. Ze erven dus het Koninkrijk op een gelijke manier zoals Jezus die erft (mede-erfgenamen). In Openbaring zie je dat die mede-erfgenamen met Jezus zullen meeregeren als koningen. De gezalfde klasse dus, de wedergeboren Christenen die ook het Koninkrijk hebben geërfd . Die openbaring van Gods zonen zie je ook oa in 1Joh 3:2

2Lieve vrienden, we zijn nu kinderen van God, maar wat we zullen zijn, is nog niet geopenbaard. Wel weten we dat wanneer hij geopenbaard wordt, wij als hij zullen zijn, want we zullen hem zien zoals hij is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:
57 minuten geleden zei Thinkfree:

Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods

 "De openbaring der kinderen Gods" is de terug komst van koning Jezus

"Het schepsel" is de vernieuwde schepping (herboren) Gods kinderen 

Zo moeilijk is het niet.

Jou redenatie klopt niet. De schepping zijn oa Christenen, en die kijken niet uit naar een openbaring van zichzelf. Die kinderen van God zijn erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Jezus. Ze erven dus het Koninkrijk op een gelijke manier zoals Jezus die erft (mede-erfgenamen). In Openbaring zie je dat die mede-erfgenamen met Jezus zullen meeregeren als koningen. De gezalfde klasse dus, de wedergeboren Christenen die ook het Koninkrijk hebben geërfd . Die openbaring van Gods zonen zie je ook oa in 1Joh 3:2

2Lieve vrienden, we zijn nu kinderen van God, maar wat we zullen zijn, is nog niet geopenbaard. Wel weten we dat wanneer hij geopenbaard wordt, wij als hij zullen zijn, want we zullen hem zien zoals hij is.

Mag ik je vriendelijk adviseren dit stuk nog eens rustig met het volle verstand door te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei sjako:

Kan je misschien to the point komen en de JG achterwege laten en op dit vers ingaan.

En dit antwoord moet ik serieus nemen? 

Je begrijpt er helemaal niks van. Jezus heeft het hier over de verrijzenis uit de doden, hier op deze aarde. Stel je bent na de dood van je man opnieuw getrouwd. Met wie ben je dan gehuwd in de Nieuwe Wereld? Met je laatste man of met je eerste? Met geen van hun legt Jezus hier uit. Want we zullen net als de engelen niet getrouwd zijn. We zijn nooit engelen geweest en we zullen het ook niet worden.

Tsja, de doctrines van het wtg gaan dan aan flarden en je gezalfden hebben dan het nakijken.  Voor jou zou dat betekenen dat je niet gehoorzaam meer bent aan het wtg en dat kan natuurlijk niet. Doch als je het Lichaam van Christus überhaupt wilt ontvangen, dan zul je (weer) een engel zijn. Of je nu wilt of niet.  Christus is de Engel des Heeren.

52 minuten geleden zei Bastiaan73:

Sorry Catootje maar volgens klopt je conclusie niet.

Hebreeën 2 (NBG):

 

Ja hoor.  Mijn conclusie klopt uitstekend en de door jou geciteerde tekst ondersteunt die juist. Maar ik moet nu even weg, kom er later, deze avond, op terug. Hij heeft niet aan zomaar alle engelen onderworpen, maar (voorlopig) aan Christus. Die is de Engel des Heeren. Ik kom er later vandaag op terug met (bijbel) tekst.

bewerkt door Catootje Tromp
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Catootje Tromp:

Tsja, de doctrines van het wtg gaan dan aan flarden en je gezalfden hebben dan het nakijken.  Voor jou zou dat betekenen dat je niet gehoorzaam meer bent aan het wtg en dat kan natuurlijk niet. Doch als je het Lichaam van Christus überhaupt wilt ontvangen, dan zul je (weer) een engel zijn. Of je nu wilt of niet.  Christus is de Engel des Heeren.

Je slaat wartaal uit.

1 uur geleden zei Thinkfree:

Mag ik je vriendelijk adviseren dit stuk nog eens rustig met het volle verstand door te lezen.

Ja, en dan. Mijn verhaal klopt. De schepping en de zonen van God zijn twee aparte groepen. De één kijkt uit naar de ander. De zonen van God zijn door de geest gezalfde Christenen. De schepping zijn de mensen die een aardse bestemming krijgen. Zie daar twee groepen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Thinkfree:

Mag ik je vriendelijk adviseren dit stuk nog eens rustig met het volle verstand door te lezen.

Ja, en dan. Mijn verhaal klopt. De schepping en de zonen van God zijn twee aparte groepen. De één kijkt uit naar de ander. De zonen van God zijn door de geest gezalfde Christenen. De schepping zijn de mensen die een aardse bestemming krijgen. Zie daar twee groepen. 

Nee die klopt niet, je doet aan wishfull thinking waarbij jij jezelf en je mede getuigen boven de andere christenen zet. Weer een overeenkomst met de farizeeërs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Hmm, ja. Ik geef tunnelvisie de schuld. Maar dan blijf ik het vreemd vinden dat de hele schepping met opgeheven hoofd wacht op de openbaring van de kinderen van God (Christenen dus) als dat betekent dat ze door vuur zullen vergaan. Hoe kan iets nou uitkijken naar zijn vernietiging?

Omdat er geen sprake is van louter vernietiging. Nemen we een groter gedeelte uit Romeinen 8:

Ik ben er zelfs van overtuigd, dat het lijden van deze tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid waarvan ons de openbaring te wachten staat. Ook de schepping verlangt vurig naar de openbaring van Gods kinderen. Want zij is onderworpen aan een zinloos bestaan, niet omdat zij het zelf wil, maar door de wil van Hem die haar daaraan onderworpen heeft. Maar zij is niet zonder hoop, want ook de schepping zal verlost worden uit de slavernij der vergankelijkheid en delen in de glorierijke vrijheid van de kinderen Gods.
-Romeinen 8, 19-21, WV75

De schepping wordt in dit gedeelte dus niet totaal vernietigd, maar enkel door het vuur gelouterd van alle kwaad. Als hemel en aarde één worden na de wederkomst, wordt ook de schepping eeuwig en vernieuwd, omdat God dan onder ons woont. Geen dood meer, geen ziekte, geen kwaad, maar enkel geluk, liefde en vrede in God.
De loutering zelf mag dan veel lijden brengen, maar het is een vreugdevol lijden, omdat het dichter bij God brengt. Daarbij zegt Paulus ook dat het lijden niet opweegt tegen de heerlijkheid die daarna volgt. Zij die Christus volgen zullen daarom zelfs dit lijden prefereren boven alle genietingen van de wereld.
De dag des oordeels is dus een tijd van angst en boete, maar ook van hoop en bevrijding, want Hij gaat alle dingen nieuw maken.

Het mooie is dat hier gesproken wordt over de openbáring van Gods kinderen. We weten nu dus niet zeker wie dat dan zijn. Er zijn zeker aanwijzingen, maar het moet ons blijkbaar alsnog geopenbaard worden.
Bij het laatste Oordeel wordt blijkbaar pas echt voor iedereen duidelijk wie al die tijd werkelijk Gods kinderen waren, wie werkelijk met Hem geleefd hebben. Al het kwade en al het goede wordt volstrekt duidelijk; het graan en het onkruid zijn ten volle opgegroeid, duidelijk van elkaar te onderscheiden, gereed voor het Oordeel.
En ik vrees dat de uitkomst nog vele malen verrassender en schokkender zal zijn dan wij ons kunnen bedenken. Dat er mensen zijn die Hem volgden zonder dat zij het wisten en mensen die Hem meenden te volgen, maar uiteindelijk door Hem niet gekend blijken te zijn (vgl. Mt. 25,31-45).

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Robert Frans:

Omdat er geen sprake is van louter vernietiging.

Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden. (2Pet.3:12)

Hier staat toch echt dat alles zal vergaan (ophouden te bestaan) door het vuur.

https://www.encyclo.nl/begrip/vergaan

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:
6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Daarom, en zoals ik het nu bekijk wordt met schepsel de mens bedoeld en niet schepping in zijn algemeen. Maar dan loop ik weer tegen een andere ogenschijnlijke tegenstrijdigheid aan: ik zie bitter weinig mensen vrijmaking verwachten van de dienstbaarheid der verderfenis. Het is de meesten wel best zoals het is immers.

Klopt, schepping staat hier idd voor de mens, en wel de mens die een vooruitzicht hebben op de bevrijding het zinloos bestaan van geboren worden en weer sterven. Die mensen kijken op naar de zonen van God die worden geopenbaard. Ik zal een tipje van de sluier optillen. Die schepping kijkt dus uit op de bevrijding. Die schepping is dus de groep die uitkijkt naar het herstel van de aarde, naar het ongedaan maken van satans daden. Mensen met een aardse hoop, want anders hoeven ze niet uit te kijken naar een bevrijding. Maar ze kijken uit naar de zonen van God, dus dat kan die groep niet zelf zijn.

Hier een andere uitleg:

Citaat

Verwachting van de oude schepping

De hele schepping is dienstbaar aan de vergankelijkheid. De oude schepping is slaaf van de vergankelijke dingen. Ze kent geen vrede en geen vrijheid en is (nog) niet verlost. De verwachting van de oude schepping is gericht op de toekomst van Gods kinderen. Romeinen 8:19 zegt: “ ...met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden van de zonen Gods.” De schepping is dus in verwachting. Van wie? Waarop wacht deze schepping? Er staat: “op het openbaar worden van de zonen Gods.”

Velen denken dat deze schepping evolueert naar een betere wereld. Men heeft niet in de gaten dat er in de geestelijke, onzichtbare wereld een strijd plaatsvindt van de oude schepping, die plaats moet maken voor de nieuwe schepping. De ‘moeder’ moet sterven ter wille van ‘het kind’, zoals ook in het dagelijkse leven de moeder eerder sterft dan het kind. Of, zoals we leerden: ‘moeder Egypte’ moest ten onder gaan in de zee, terwijl de ‘kinderen Israëls’ daardoor juist gered werden. De oude schepping zal dus plaats moeten maken voor de nieuwe schepping. De vergankelijkheid moet het veld ruimen voor de onvergankelijkheid en de vrijheid.

Verwachting van de nieuwe schepping

In de nieuwe schepping is één persoon het stralende middelpunt: Christus! En een ieder die Hem toebehoort, is een nieuwe schepping. In 2 Korintiërs 5:17 staat: “Zo is dan, wie in Christus is, een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie het nieuwe is gekomen.” Zonder dat de schepping het beseft, is zij hoogzwanger. Zij is ‘in barensnood’. Een vrouw in barensnood heeft nog maar één verlangen: dat het kind geboren wordt. Zoals de Farao na negen plagen en tijdens de tiende plaag nog maar één verlangen had: dat het volk Israël uit Egypte zou uitgaan. Want het lijden was zwaar...

Wij hebben als gelovigen ook deel aan het lijden. Wij zijn namelijk met ons oude, nog niet verloste, lichaam verbonden aan de oude schepping. Daarom zuchten wij met deze schepping mee. Zo staat het in Romeinen 8: 22 en 23: “Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is. En niet alleen zij, maar ook wijzelf, wij die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf, in de verwachting van het zoonschap.” De schepping wacht met reikhalzend verlangen naar het openbaar worden van de zonen Gods. Eens zal het gesloten gordijn van de hemel worden weggerold. Dan zal de schepping zien en juichen vanwege de zonen Gods die openbaar worden gemaakt. De dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal voorbij gaan. Eindelijk zal de schepping kunnen leven. Nu is alles vruchteloos, omdat alles vergankelijk is. Straks zal alles vrucht dragen. De schepping zal tot eer van God zijn en tot lof van onze Here Jezus Christus. Met Hem zullen ook wij verheerlijkt zijn.

Verwachting van het zoonschap

De verwachting van het zoonschap heeft betrekking op de verlossing van ons lichaam. Die verlossing is noodzakelijk om met Hem in heerlijkheid te kunnen verschijnen. Dit is de bestemming die God aan ons leven gegeven heeft, zoals Paulus dit verwoordt in Kolossenzen 3: 3 en 4: “Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God. Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.” Zoeken wij de dingen die boven zijn? Daar waar Christus is? In Hem is ons leven. Van Hem is onze verwachting. Met Hem zullen wij openbaar worden met een verlost en verheerlijkt lichaam. Vol verwachting blijven wij uitzien naar “...de verschijning der heerlijkheid van onze grote God en Heiland, Christus Jezus.” (Titus 2:13)

Bron: https://www.amen.nl/artikel/130/vol-verwachting

Het viel me trouwens op dat de NWV de enige vertaling is die het woordje 'barensnood' (of 'barensweeën') weglaat. Enig idee waarom?

Citaat

Romeinen 8: 22

SV: Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen [als] in barensnood is tot nu toe.

HSV: Want wij weten dat heel de schepping gezamenlijk zucht en gezamenlijk in barensnood verkeert tot nu toe.

NBG: Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is.

NBV: Wij weten dat de hele schepping nog altijd als in barensweeën zucht en lijdt.

NWV: Want we weten dat de hele schepping tot nu toe samen zucht en pijn lijdt.

Naardense: Want wij weten dat heel de schepping mee-zucht en mee in barensnood is 
tot nu toe.

Willibrord: Wij weten immers, dat de hele natuur kreunt en barensweeën lijdt, altijd door.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Bastiaan73:

Hier een andere uitleg:

Bron: https://www.amen.nl/artikel/130/vol-verwachting

En niet alleen dit, maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven, zeg ik, zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing onzes lichaams. (Rom.8:23)

In het licht van dit vers zou je ook kunnen zeggen dat met schepsel de mens wordt bedoeld, specifiek de Christen. Wij wachten op de verlossing van dit lichaam. Ook de eerstelingen die de Geest hebben, zeggen van zichzelf dat ze wachten op de aanneming tot kinderen Gods. Dat moet wel met dit lichaam te maken hebben, want een Christen wordt elders in de Bijbel een nieuw schepsel genoemd.

Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. (2Kor.5:17)

Dat zal dan naar de geest bedoeld zijn neem ik aan.

Citaat

Het viel me trouwens op dat de NWV de enige vertaling is die het woordje 'barensnood' (of 'barensweeën') weglaat. Enig idee waarom?

Nee, maar daar kunnen we natuurlijk wel achter komen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. (2Kor.5:17)

Dat zal dan naar de geest bedoeld zijn neem ik aan.

Dat denk en geloof ik ook. Mooi gedeelte uit het evangelie volgens Johannes: het gesprek tussen de Here Jezus en de 'nachtdiscipel' Nicodemus.

Citaat

Johannes 3 (SV):

1 En er was een mens uit de Farizeen, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden;

2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.

3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, [nu] oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?

5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.

6 Hetgeen uit het vlees geboren is, [dat] is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, [dat] is geest.

7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

En Johannes 1:

Citaat

10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.

11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, [namelijk] die in Zijn Naam geloven;

13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Het viel me trouwens op dat de NWV de enige vertaling is die het woordje 'barensnood' (of 'barensweeën') weglaat. Enig idee waarom?

Ik vermoed omdat dit inderdaad aangeeft dat heel de schepping in barensnood is en er dus sprake moet zijn van een geheel nieuwe schepping die geboren zal worden. Dat strookt niet met hun leer omtrent de eindtijd, waarin toch vooral wordt verkondigd het behoud van de bestaande schepping.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Thinkfree:

Nee die klopt niet, je doet aan wishfull thinking waarbij jij jezelf en je mede getuigen boven de andere christenen zet. Weer een overeenkomst met de farizeeërs.

Jij doet precies hetzelfde door jou antwoord als enige waarheid te zien. Maar hier is het zo duidelijk. Snap dat dit pijnlijk kan zijn.

2 uur geleden zei Bastiaan73:

Het viel me trouwens op dat de NWV de enige vertaling is die het woordje 'barensnood' (of 'barensweeën') weglaat. Enig idee waarom?

Misschien omdat het om de pijn gaat en niet om de barensweeën. Misschien staat het in de kantlijn. Blijft het om twee groepen gaan 1 de schepping  en 2 Gods zonen.

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Hier staat toch echt dat alles zal vergaan (ophouden te bestaan) door het vuur.

Je moet niet uitgaan van één tekst, maar alle teksten beschouwen die hier over gaan. Tot nu toe heeft @Robert Frans het beste antwoord gegeven tot nu toe. Hij ziet in dat die zonen Gods een andere groep is en dat de aarde niet wordt vernietigd. De hemel en de aarde wordt inderdaad één Koninkrijk waarin alles nieuw wordt gemaakt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei sjako:

Tot nu toe heeft @Robert Frans het beste antwoord gegeven tot nu toe.

Ok quizmaster. Solliciteer anders eens bij stelletje pottenbakkers ofzo.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Misschien omdat het om de pijn gaat en niet om de barensweeën.

Ik ben geen vrouw maar barensweeën schijnen niet bepaald een fijn gevoel te zijn, bij wijze van understatement. Het gaat om een specifiek soort pijn.

Citaat

"hevige, tusschenpoozende pijnen die ’t baren voorafgaan."

https://www.ensie.nl/vandale1898/barenswee

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid