Spring naar bijdragen

Heeft God ...


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 103
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Amen! Het geluid van een scheet is voor mij een bewijs dat God humor heeft.    

Humor en de Bijbel is geen combinatie. Daar waar er eens iemand wordt betrapt op lachen (bv Sara of Hagar) heeft dat direct negatieve gevolgen. Echter, sommige gelovigen kunnen wel degelijk humor he

Er is maar één iemand die echt geen greintje gevoel voor humor heeft en dat is de duivel. Met hem valt niet te lachen en hij heeft een hekel aan spot. Voor humor heb je immers relativeringsvermogen no

31 minuten geleden zei Bastiaan73:

... humor?

Valse humor wekt een bepaald prettig gevoel van binnen op, een prettig/vredig gevoel is constant aanwezig in een perfecte natuur die leeft naar de vrede God 

satan imiteert  God in alles, echter Gods humor is zoveel meer dan een valselijk moment opname voor een goed gevoel ten koste van een ander.

In den hemel lacht men constant niet ten koste van een ander maar tot behoud Die elk moment meer wordt zo schrijft de bijbel

Constant geluk

Constant vrede

Constant perfecte humor

Constant naastenliefde

Constant God liefhebben boven alles.

Deze wereld is 90% verdriet met af en toe een glimp van den hemel.

Ja God heeft humor hij schiep het namelijk alleen is het een humor ver boven die van deze wereld.

Je moet nooit vergeten dat hij alles geschapen heeft alleen verkeerd alles in een gevallen staat.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Thinkfree:

Ja God heeft humor hij schiep het namelijk alleen is het een humor ver boven die van deze wereld.

God heeft ons geschapen naar Zijn beeld. Dus tenzij humor een gevolg is van de zondeval, heeft God gevoel voor humor. Maar ik kom het woord "humor" nergens tegen in de Bijbel en dat bevestigt m.i. des te meer dat het concept humor een bijzonder subjectieve aangelegenheid is. God weet van elk van Zijn kinderen wat deze humoristisch vind en waar deze hartelijk om kan lachen of een glimlach op zijn/haar gezicht kan laten verschijnen. Heeft God dan ook een subjectief gevoel voor humor? Is God ontvankelijk voor bepaalde humor terwijl Hij de grap van een van Zijn andere kinderen niet kan inzien en onbewogen blijft? Als God nu humoristisch is in de ogen van iemand, is Hij dat dan ook bij de ander? En zo niet, is God dan toch een subjectief Wezen?

Zo kan ik bijvoorbeeld lachen om dramaqueen Jona, terwijl de ander ernstig voor zich uit blijft kijken en zich wellicht afvraagt of ik me niet een potje moet gaan schamen omdat ik de ernst niet in zou zien van de situatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

God heeft ons geschapen naar Zijn beeld. Dus tenzij humor een gevolg is van de zondeval, heeft God gevoel voor humor. Maar ik kom het woord "humor" nergens tegen in de Bijbel en dat bevestigt m.i. des te meer dat het concept humor een bijzonder subjectieve aangelegenheid is. God weet van elk van Zijn kinderen wat deze humoristisch vind en waar deze hartelijk om kan lachen of een glimlach op zijn/haar gezicht kan laten verschijnen. Heeft God dan ook een subjectief gevoel voor humor? Is God ontvankelijk voor bepaalde humor terwijl Hij de grap van een van Zijn andere kinderen niet kan inzien en onbewogen blijft? Als God nu humoristisch is in de ogen van iemand, is Hij dat dan ook bij de ander? En zo niet, is God dan toch een subjectief Wezen?

Zo kan ik bijvoorbeeld lachen om dramaqueen Jona, terwijl de ander ernstig voor zich uit blijft kijken en zich wellicht afvraagt of ik me niet een potje moet gaan schamen omdat ik de ernst niet in zou zien van de situatie.

Als je effe lekker wil lachen is de Bijbel inderdaad niet de beste keuze, bij wijze van understatement. Het woord 'humor' komt idd niet voor in de Bijbel maar 'lachen' wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind die test van die Baäl-aanbidders door Elia wel enige humor hebben. 1Kon 18:27 Tegen de middag begon Eli̱a ze belachelijk te maken en zei: ‘Roep zo hard als je kunt! Hij is toch een god? Misschien is hij diep in gedachten of is hij zijn behoefte aan het doen. Of misschien slaapt hij wel en moet iemand hem wakker maken!’

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Bastiaan73:

... humor?

Als debatten over God al zo'n heisa teweeg brengen, wat moet het dan worden als het over de pensioenen gaat?

1 uur geleden zei Bastiaan73:

Als je effe lekker wil lachen is de Bijbel inderdaad niet de beste keuze, bij wijze van understatement. Het woord 'humor' komt idd niet voor in de Bijbel maar 'lachen' wel.

Of er mocht helemaal niet gelachen worden?

Citaat

Maar Sara ontkende het en zei: Ik heb niet gelachen; want zij was bevreesd. Maar Hij zei: Nee, u hebt wél gelachen.

 

9 minuten geleden zei sjako:

Ik vind die test van die Baäl-aanbidders door Elia wel enige humor hebben. 1Kon 18:27 Tegen de middag begon Eli̱a ze belachelijk te maken en zei: ‘Roep zo hard als je kunt! Hij is toch een god? Misschien is hij diep in gedachten of is hij zijn behoefte aan het doen. Of misschien slaapt hij wel en moet iemand hem wakker maken!’

Is gezien de ellende in de wereld niet bepaald om te lachen Sjako, mijn mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Humor en de Bijbel is geen combinatie. Daar waar er eens iemand wordt betrapt op lachen (bv Sara of Hagar) heeft dat direct negatieve gevolgen.
Echter, sommige gelovigen kunnen wel degelijk humor hebben. De Joodse humor bv is wereldberoemd, heb zelf ook nog boeken van Max Tailleur gelezen (die hing vroeger bij een tante van mij aan een touwtje op de WC).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Humor is vaak niet los te zien van spot en leedvermaak. Sarah lachte bij het horen van haar komende zwangerschap. 
Humor geeft een twist, een wending die onverwacht is, waardoor het vanzelfsprekende ineens een zodanig toaal ander beeld krijgt,
dat het niet passende in zichzelf grappig is. 

Als God lacht om de spotters, dan is het een heilige lach van spot voor de inspanningen van het kwaad.
Als het zwakke het sterke moet overwinnen, kun je dat zien als humor. Als het ongedachte gebeurt, is dat humor.
Eigenlijk is heel de schepping humor. En de heilsweg is humor: de dwaasheid van het evangelie, 
en de rijkdom en redding die de armen van geest staat te wachten, terwijl de geleerden en wijzen er geen zicht op krijgen.
Dat is humor. Maar; het is tragikomisch want het eerste en het beste en verstandigste, zoekt niet God's eer en majesteit.

Humor lijkt mij geen heilig begrip. Waar het vlees humor vaak beleeft als spot en leedvermaak,
is iets dergelijks in een meer geestelijke setting vooral blijdschap of vreugde.
In bijbelse termen is vreugde iets waar je hart van opspringt in blijdschap.
Maar ook tegenover het vallen van de vijanden. Dat is een vreugde die wel heel ver afstaat van humor.
Maar wel tot grote blijdschap leidt. Zoals in psalm 9 en psalm 28.

Zo is er ook blijdschap voor een rechtvaardige als hij recht doet; spreuken 31:17.
Maar humor wordt het pas als hij de verkeerde persoon aanspreekt, of een straf oplegt die een beloning is.

Het typische aan de bijbel is dat het geen boek is van luchtigheid,
maar een boek van diepe ernst en van de wetten van hemel en aarde, 
en van de veelbewogen geschiedenis van de mensheid.

Toch is het wel grappig aan Mattheüs 28:4,5 dat de wachten bevend van angst op de grond vallen,
terwijl de vrouwen die erbij zijn gewoon aangesproken worden. Dat is humor.
Maar meestal moeten wij de bijbel een handje helpen om er iets van humor in te brengen.
Dan gaat Mozes in z'n Eendje de berg op en komt Jozua met lof de stad in. 

Spreuken 17:22 Een blij hart zal een medicijn goed maken; 
maar een verslagen geest zal het gebeente verdrogen.

 

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Humor en de Bijbel is geen combinatie. Daar waar er eens iemand wordt betrapt op lachen (bv Sara of Hagar) heeft dat direct negatieve gevolgen.
Echter, sommige gelovigen kunnen wel degelijk humor hebben. De Joodse humor bv is wereldberoemd, heb zelf ook nog boeken van Max Tailleur gelezen (die hing vroeger bij een tante van mij aan een touwtje op de WC).

Over Joodse humor gesproken...

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is maar één iemand die echt geen greintje gevoel voor humor heeft en dat is de duivel. Met hem valt niet te lachen en hij heeft een hekel aan spot. Voor humor heb je immers relativeringsvermogen nodig, waarin je ook jezelf niet al te serieus neemt, en moet je liefde hebben voor het paradoxale.
Het kwade herken je dan ook aan het gebrek aan humor. Zodra mensen niet meer om zichzelf kunnen lachen en geen grappen over henzelf of hun doen en laten kunnen verdragen, maar alles wat zij zijn en waar zij voor staan uitsluitend bloedserieus nemen, worden ze vrij eng en staat de hoogmoed al op de loer.

Humor, religie en kunst hebben dan ook juist als gemene deler dat zij tegenstrijdigheden even opheffen door een totaal andere manier van denken, die toch logisch is. Het jodendom kent dan ook veel humor, maar bijvoorbeeld het katholieke geloof ook, soms zelfs nog vrij zwarte humor ook. Ik bedoel, een zekere Laurentius die levend gebraden werd tot patroonheilige maken van chef-koks, is wel heel, wel, pássend. Sowieso zitten er erg geestige patronages bij, zoals Bertrand van Aquilea, die patroonheilige is van hopeloze gevallen...
Ook in veel Middeleeuwse, vaak kerkelijke kunst kom je subtiele wenkingen en spot jegens gezagdragers tegen, inclusief geestelijken en de paus zelf, maar daarvoor moet je de achtergronden wel goed kennen. En tenslotte zijn er veel katholieke moppen over het geloof die vooral door katholieken zelf worden verteld.
Er heeft echter wel lange tijd een discussie gewoedt over de rol van humor en van lachen in het geloof; niet alle heiligen vonden lachen en zo plezier maken passen bij de strenge ascetische leefwijze die zij voorstonden. En ook vandaag de dag steekt die discussie hier en daar de kop op en zijn er gelovigen, ook christelijke, die absoluut geen humor over het eigen geloof waarderen.

Of God zelf humor heeft? Hij schiep de kat, Hij laat graag de mooiste dingen gemaakt worden door de meest vreemde mensen, Hij schiep Herman Finkers en Hij schiep de kat.
hqdefault.jpg

Of de Schrift humor heeft? Ook en wel vooral veel vooral subtiele, ironische en soms ook bijtende humor. Je moet alleen soms wat tussen de regels door lezen en ook wat van de Hebreeuwse taal en de bijbelse literaire genres kennen om die humor te ontdekken.
Hoewel ook niet altijd:

Deze woorden ontgingen David niet en hij werd zeer bevreesd voor Akis, de koning van Gat.
Daarom veinsde hij krankzinnigheid en stelde zich, toen ze hem grepen, als een gek aan. Hij maakte krassen op de stadspoort en kwijlde in zijn baard.
Toen zei Akis tot zijn hovelingen: `Jullie zien toch wel dat dit een waanzinnige is? Waarom brengen jullie hem bij me? Kom ik soms gekken te kort, dat jullie me die kerel gebracht hebben om bij mij te keer te gaan? Moet die in mijn huis?'

-1 Samuël 21, 13-15; WV75

Humor is natuurlijk niet dé hoofdmoot van Schrift en Kerk, maar wel wat erachter steekt: plezier in het ongerijmde en de ironie van het leven, liefde voor kunst, schoonheid en taal, gezonde nederigheid en relativering van de eigen rol in het geheel, het paradoxale als wegwijzer richting het Mysterie en soms ook juist het op veilige wijze kunnen uiten van bittere, droeve gevoelens over vreselijke dingen die gebeurd zijn.

Tenslotte dan ter aanvulling een prachtig stuk van Herman Finkers die juist ook hierover gaat:

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Ik vind die test van die Baäl-aanbidders door Elia wel enige humor hebben. 1Kon 18:27 Tegen de middag begon Eli̱a ze belachelijk te maken en zei: ‘Roep zo hard als je kunt! Hij is toch een god? Misschien is hij diep in gedachten of is hij zijn behoefte aan het doen. Of misschien slaapt hij wel en moet iemand hem wakker maken!’

Dat vind ik eerder spotten.

bewerkt door Truitje
Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Truitje:

Dat vind ik eerder spotten.

Nou, het was tegen Baäl een nepgod. Elia ging een uitdaging aan met die Baälaanbidders. Hoe hard ze ook riepen dansten etc er gebeurde niks. Toen ging Elia inderdaad spotten met Baäl. 

Toen ging Elia de uitdaging aan. Hij liet een altaar maken, liet de stenen nat maken. Na een gebed tot Jehovah liet God vuur uit de hemel neerdalen en verteerde het hele altaar. Dus zo bewees God dat Hij de ware God was. Dus zolang Baäl bespot wordt is er niks aan de hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Bastiaan73:

Als je effe lekker wil lachen is de Bijbel inderdaad niet de beste keuze, bij wijze van understatement. Het woord 'humor' komt idd niet voor in de Bijbel maar 'lachen' wel.

Toch waarschuwt de Bijbel ons voor een bepaald soort humor:

Zijt dan navolgers Gods, als geliefde kinderen; En wandelt in de liefde, gelijkerwijs ook Christus ons liefgehad heeft, en Zichzelven voor ons heeft overgegeven tot een offerande en een slachtoffer, Gode tot een welriekenden reuk. Maar hoererij en alle onreinigheid, of gierigheid, laat ook onder u niet genoemd worden, gelijkerwijs het den heiligen betaamt, Noch oneerbaarheid, noch zot geklap, of gekkernij, welke niet betamen; maar veelmeer dankzegging. (Ef.5:1-4, SV)

Het is maar wat voor definitie je geeft aan humor.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Nou, het was tegen Baäl een nepgod. Elia ging een uitdaging aan met die Baälaanbidders. Hoe hard ze ook riepen dansten etc er gebeurde niks. Toen ging Elia inderdaad spotten met Baäl. 

Toen ging Elia de uitdaging aan. Hij liet een altaar maken, liet de stenen nat maken. Na een gebed tot Jehovah liet God vuur uit de hemel neerdalen en verteerde het hele altaar. Dus zo bewees God dat Hij de ware God was. Dus zolang Baäl bespot wordt is er niks aan de hand.

In oudere religies in de Lavant was Baal (of  El) de voorloper van de Joodse god Jahweh.
De vroege Joden wilden hun god Jahweh onderscheiden van die oude god Baal en die werd, zoals we in de Bijbel vaak zien, als 'valse' god weg gezet. Daarbij werden dan wonderlijke daden aan Jahweh toegeschreven. Zoals jij nu aan haalt.
Eigenlijk precies hetzelfde dat de groep Joden die we nu kennen als eerste christenen, deden toen ze hun god wilden onderscheiden van de Joodse god: maar onze God is echt, kijk maar eens welke wonderen hij kan verrichten.
Tegenwoordig zien we dat weer terug bij mensen als gebedsgenezers e.d.
L'histoire se répète...

Om nú nog te lopen zeggen dat we Baal moeten bespotten is een beetje wereldvreemd hoor, er is niemand meer die deze god aanbidt.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Toch waarschuwt de Bijbel ons voor een bepaald soort humor:

Zijt dan navolgers Gods, als geliefde kinderen; En wandelt in de liefde, gelijkerwijs ook Christus ons liefgehad heeft, en Zichzelven voor ons heeft overgegeven tot een offerande en een slachtoffer, Gode tot een welriekenden reuk. Maar hoererij en alle onreinigheid, of gierigheid, laat ook onder u niet genoemd worden, gelijkerwijs het den heiligen betaamt, Noch oneerbaarheid, noch zot geklap, of gekkernij, welke niet betamen; maar veelmeer dankzegging. (Ef.5:1-4, SV)

Het is maar wat voor definitie je geeft aan humor.

Zoals je eerder typte, humor is subjectief. Ik vind Laurel & Hardy tijdloos grappig, het is onschuldige humor. Tegenwoordig is humor vaak harder. De tijdgeest?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid