Spring naar bijdragen

God als het radicaal andere (negatieve theologie)


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei WdG:

Toch zegen ik je. Het evangelie en een Christelijk forum zijn een mooie combinatie. Mocht je een vraag hebben, stel die gerust. Misschien komen we tot een goed gesprek, waarbij ik - nogmaals - de Godheid van Jezus niet TER discussie wil stellen. Graag begrip en respect daarvoor. En, inderdaad, Jezus Christus is de enige Weg. Dat geloof ik, dus die mening mag ik verkondigen. Jij trekt een conclusie, dat mag. Ik wil allerlei gesprekken aangaan, geen enkel probleem.

Toch sla ik je tweede zelfverhogende 'zegen' ook weer af. En je eventuele volgende ook.

Eén vraag heb ik: waarom je 'TER' niet gewoon als 'ter' typt.

Verder heb ik geen vragen aan jou. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 207
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lijkt mij uitermate saai...... voor God Profetieën zijn wel feilloos?  Dat is in tegenspraak met Want mensen hebben Christus gezien en hier wordt gesteld dat God nooit gezien is. 

10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. 12 Maar zovelen Hem a

Zoiets Willempie, het is als aannemen dat tijd bestaat zonder bewijs, het is aan het gemanifesteerde individu om dat te doorgronden. Op dat moment hebben we wel tijd en ruimte nodig, net zoals het zoe

3 uur geleden zei Sjofar:

Ja, denk ik ook. Het is inderdaad belangrijk om te beseffen dat het of JA is, of NEE wat betreft het kiezen voor Jezus. Of je kiest voor Hem, of je verloochent Hem. Neutraal blijven is geen optie.

Doet me altijd denken aan die verscheurende keuze waar Jezus ons voor stelde, minder makkelijk dan het lijkt op eerste zicht. In praktijk ontstaat dan veel twijfel en onrust omdat dan ook veel dient losgelaten te worden.

Citaat

Het is interessant om te zien dat, hoewel Jezus het heeft over de satan als “de overste van deze wereld” (Joh 14:30), Hij nooit verwijst naar de Satan als de andere meester tegenover God, die mensen kunnen kiezen om te dienen. Wanneer Jezus sprak van twee meesters die door mensen gediend kunnen worden, noemde Hij deze twee: God en de Mammon (Luk 16:13). In het christendom, over algemeen gesproken, hebben predikers de mensen altijd aangespoord te kiezen tussen God en de Satan. Jezus echter spoorde mensen aan te kiezen tussen God en de Mammon. Satan is een meesterintrigant. Hij weet dat als mensen verteld wordt te kiezen tussen God en de Satan niemand de Satan zal kiezen. Maar wanneer de keuze is tussen God en Mammon, dan weet Satan dat zelfs gelovigen het moeilijk zullen vinden om een beslissende keuze te maken. Satan weet dat de christenen hun eigen baan en hun eigen woonplaats enz. kiezen eerder op basis van hun eigen passie voor Mammon (bezit en geld) dan uit enig verlangen naar de bevordering van God Koninkrijk. Satan weet dat zulke gelovigen onbruikbaar zijn voor Gods doel, ongeacht de hoeveelheid godsdienstige activiteiten waar zij zich in mengen. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Sjofar:

Ik vermeldde het wel om duidelijk te maken dat ik slechts uit ervaring spreek, en niet kan zeggen hoe het allemaal precies werkt.

Heel herkenbaar je verhaal, vooral wat je vertelt over het vervuld zijn van de Geest.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei WdG:

Toch zegen ik je. Het evangelie en een Christelijk forum zijn een mooie combinatie. Mocht je een vraag hebben, stel die gerust. Misschien komen we tot een goed gesprek, waarbij ik - nogmaals - de Godheid van Jezus niet TER discussie wil stellen. Graag begrip en respect daarvoor. En, inderdaad, Jezus Christus is de enige Weg. Dat geloof ik, dus die mening mag ik verkondigen. Jij trekt een conclusie, dat mag. Ik wil allerlei gesprekken aangaan, geen enkel probleem.

Een zegen die uitgesproken wordt en waarin het woordje "ik" wordt verwerkt, wekt bij mij de indruk dat die mens zelf over die zegen beschikt en in staat zou zijn om die daadwerkelijk te geven. Maar het is God die de zegen geeft en bepaald of en wanneer deze wordt gegeven. Een zegen is geen automatisme immers, meer een sterk verlangen, een wens. In de Bijbel staat ze volgens mij ook altijd in de aanvoegende wijs vermeld.

https://taaladvies.net/taal/advies/term/1/aanvoegende_wijs/

Dat is vast niet voor niets het geval.

2 uur geleden zei Bastiaan73:

Toch sla ik je tweede zelfverhogende 'zegen' ook weer af. En je eventuele volgende ook.

En in wat huis gij zult ingaan, zegt eerst: Vrede zij dezen huize! (aanvoegende wijs!) En indien aldaar een zoon des vredes is, zo zal uw vrede op hem rusten; maar indien niet, zo zal uw vrede tot u wederkeren. (Luk.10:5-6, SV)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Bastiaan73:

Mooi zeg, helemaal volgens het Boekje! Hoe weet je nou zo zeker dat jij de Heilige Geest hebt ontvangen? Waar blijkt dat uit? En hoe weet je dat bij anderen?

Als je Jezus hebt aangenomen als Heer en Verlosser, mag je er zeker van zijn dat je de Heilige Geest ontvangen hebt. Ook ervaar je de Heilige Geest in je dagelijkse leven met God, zoals ik al eerder heb beschreven, en ook gelijkaardige ervaringen van medechristenen brengen bevestiging. Met of de ander wel of niet de Heilige Geest heeft ontvangen moet je beter niet te veel bezig zijn. Dan trek je namelijk ook in twijfel of hij of zij Jezus aangenomen heeft. Natuurlijk mag erover gesproken worden met die persoon als die dat wilt, maar je moet je focussen op je eigen relatie met God, en niet andere mensen gaan beoordelen.

4 uur geleden zei TTC:

Is er dan geen maatschappelijk nut of zo? Waarom zou iedereen er anders altijd over bezig zijn?

De Heilige Geest is voornamelijk voor jezelf en tot opbouw van de gemeente.

4 uur geleden zei TTC:

Heb je hierin dan geen grote verantwoordelijkheid, de Geest is immers in jou ervaren. Dan ben je er toch ook de expressie van in woord en daad, dat je hierin misschien niet geloofd wordt lijkt me een andere kwestie. 

De Heilige Geest helpt je te leven zoals God het wil. Toch kan een mens nog fouten maken, omdat de Heilige Geest niet je eigen keuzevrijheid afneemt, maar je laat zien wat goed is en wat niet, waar je dan alsnog zelf keuzes in moet maken.

1 uur geleden zei Nicky O:

Heel herkenbaar je verhaal, vooral wat je vertelt over het vervuld zijn van de Geest.

Dat je mijn verhaal herkenbaar vindt is ook een teken dat we beide de Heilige Geest ontvangen hebben.

bewerkt door Sjofar
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Sjofar:

De Heilige Geest is voornamelijk voor jezelf en tot opbouw van de gemeente.

Zo zie ik dat ook. Twee maanden na mijn doop ben ik door de kerk gevraagd of ik les wilde geven, de communievoorbereiding aan een groep van 25 kinderen. 2 middagen in de maand. Ik werk wel in het onderwijs, maar ik had totaal geen ervaring met lesgeven. Ik heb ja gezegd. 

Ik bereid mij nauwelijks voor en het lesboek heb ik weggelegd, want dat vond ik onbruikbaar door de vreemde opbouw.

Voor de les bid ik.. en ik stap erin en het gebeurt gewoon. Ik noem het Liefdeslessen. De vonken spatten eraf. Er zijn al veel ouders komen kijken. Ik bid samen met de kinderen, we discussiëren over Jezus, ik vertel ze mijn ervaringen en vaak raken de kinderen geëmotioneerd.

Dat is de Heilige Geest.

 

Openbaring 3:20-22

Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.  Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon. Die oren heeft, die hore, wat de Geest tot de Gemeenten zegt.

 

Ezechiël 36:26-27

En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Sjofar:

De Heilige Geest is voornamelijk voor jezelf en tot opbouw van de gemeente.

Is de gemeente niet de samenleving waarin je leeft? De Geest is zo gezien werkzaam op heel de aarde, zich manifesterend middels diverse individuen waaronder jij bijvoorbeeld die hierin dat voorrecht heeft ontvangen.

9 uur geleden zei Sjofar:

De Heilige Geest helpt je te leven zoals God het wil. Toch kan een mens nog fouten maken, omdat de Heilige Geest niet je eigen keuzevrijheid afneemt, maar je laat zien wat goed is en wat niet, waar je dan alsnog zelf keuzes in moet maken.

Ja, herval is mogelijk, en twijfel wellicht?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Een zegen die uitgesproken wordt en waarin het woordje "ik" wordt verwerkt, wekt bij mij de indruk dat die mens zelf over die zegen beschikt en in staat zou zijn om die daadwerkelijk te geven. Maar het is God die de zegen geeft en bepaald of en wanneer deze wordt gegeven. Een zegen is geen automatisme immers, meer een sterk verlangen, een wens. In de Bijbel staat ze volgens mij ook altijd in de aanvoegende wijs vermeld.

https://taaladvies.net/taal/advies/term/1/aanvoegende_wijs/

Dat is vast niet voor niets het geval.

En in wat huis gij zult ingaan, zegt eerst: Vrede zij dezen huize! (aanvoegende wijs!) En indien aldaar een zoon des vredes is, zo zal uw vrede op hem rusten; maar indien niet, zo zal uw vrede tot u wederkeren. (Luk.10:5-6, SV)

Ik beperk me tot de Bijbel:

 

Zegen hen die u vervloeken, en  bid voor hen die u belasteren.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

De Geest is zo gezien werkzaam op heel de aarde, zich manifesterend middels diverse individuen waaronder jij bijvoorbeeld die hierin dat voorrecht heeft ontvangen.

Ik denk niet dat het een voorrecht is, ik denk dat het een keuze is. Met heel de ziel, het hart en het verstand kiezen voor God, de 3-eenheid, die Liefde is.

Daar is een grote nederigheid voor nodig en een hart dat open staat. Ik geloof dat een hart pas open kan staan, als er weinig afleiding is. Pas dan kan er een krachtig innerlijk leven opbloeien.  Een eenvoudig leven leiden is noodzaak.

(een paar berichten eerder heb ik je een kleine getuigenis beschreven van het werk van de geest in de samenleving)

 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Nicky O:

Ik denk niet dat het een voorrecht is, ik denk dat het een keuze is. Met heel de ziel, het hart en het verstand kiezen voor God, de 3-eenheid, die Liefde is. Daar is een grote nederigheid voor nodig en een hart dat open staat. Ik geloof dat een hart pas open kan staan, als er weinig afleiding is. Pas dan kan er een krachtig innerlijk leven opbloeien.  Een eenvoudig leven leiden is noodzaak. (een paar berichten eerder heb ik je een kleine getuigenis beschreven van het werk van de geest in de samenleving)

Het is altijd romantisch om er verhaaltjes over te lezen, in praktijk merk ik er maar weinig van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Nicky O:

Ik denk niet dat het een voorrecht is, ik denk dat het een keuze is. Met heel de ziel, het hart en het verstand kiezen voor God, de 3-eenheid, die Liefde is.

Daar is een grote nederigheid voor nodig en een hart dat open staat. Ik geloof dat een hart pas open kan staan, als er weinig afleiding is. Pas dan kan er een krachtig innerlijk leven opbloeien.  Een eenvoudig leven leiden is noodzaak.

(een paar berichten eerder heb ik je een kleine getuigenis beschreven van het werk van de geest in de samenleving)

 

Dat geloof ik ook. Het gevolg van deze nederigheid is wel dat we de gerechtigheid Gods in Christus worden, dus, dat God onze zonden niet meer ziet. We mogen dus vrijmoedig met Hem wandelen, in de wetenschap dat Hij alles voor ons gedaan heeft en doet. We mogen (moeten) in alle opzichten op Hem vertrouwen: erop vertrouwen dat Hij ons voorziet, dat Hij ons geneest, dat Hij ons vrede, blijdschap en geluk geeft. God is Liefde, en, inderdaad, God is een Drie-ene God! Daarom is het van groot belang ook een relatie te hebben met de Heilige Geest! Daarom is het van belang te begrijpen dat de Heilige Geest een Persoon is, en, dat begrip kan men pas krijgen bij de wedergeboorte, waarbij ik geloof dat de wedergeboorte een keuze is. Ik ben het volledig met je eens!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei WdG:

Dat geloof ik ook. Het gevolg van deze nederigheid is wel dat we de gerechtigheid Gods in Christus worden, dus, dat God onze zonden niet meer ziet. We mogen dus vrijmoedig met Hem wandelen, in de wetenschap dat Hij alles voor ons gedaan heeft en doet. We mogen (moeten) in alle opzichten op Hem vertrouwen: erop vertrouwen dat Hij ons voorziet, dat Hij ons geneest, dat Hij ons vrede, blijdschap en geluk geeft. God is Liefde, en, inderdaad, God is een Drie-ene God! Daarom is het van groot belang ook een relatie te hebben met de Heilige Geest! Daarom is het van belang te begrijpen dat de Heilige Geest een Persoon is, en, dat begrip kan men pas krijgen bij de wedergeboorte, waarbij ik geloof dat de wedergeboorte een keuze is. Ik ben het volledig met je eens!

Is de Geest al in je gevaren WdG? Hoe voelde dat bij jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei TTC:

Hoe leg je de relatie met de vraag hier, ontgaat me even.

Ik heb die vraag aan WdG al vaker voorbij horen komen, het begint ietwat op cynisme te lijken. 

Vandaar de herinnering aan de bijbeltekst.

Maar wie de schoen past, trekke hem aan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Nicky O:

Ik heb die vraag aan WdG al vaker voorbij horen komen, het begint ietwat op cynisme te lijken. Vandaar de herinnering aan de bijbeltekst. Maar wie de schoen past, trekke hem aan. 

Het is een oprechte vraag omdat hij de schijn geeft dat de Geest in hem gevaren is, op dat moment kan - zoals Sjofar - gesproken worden vanuit ervaringskennis dat vaak heel anders blijkt dan het louter reciteren van spreuken en teksten die nu net naar dit proces verwijzen. In relatie tot het topic, op dat moment zou dat radicaal andere die Geest kunnen zijn. Tenzij iemand meent dat het nog iets anders is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei TTC:

Het is altijd romantisch om er verhaaltjes over te lezen, in praktijk merk ik er maar weinig van.

Het werk van de Heilige Geest romantisch?

Meen je dat serieus??

58 minuten geleden zei TTC:

in praktijk merk ik er maar weinig van.

Waar merk je weinig van in de praktijk?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Nicky O:

Het werk van de Heilige Geest romantisch? Meen je dat serieus??

Ik lees er veel romantische verhaaltjes over, het komt me meer over als een wensdroom dan dat het in praktijk zichtbaar wordt. Ik weet echter niet hoe je zelf die Geest ervaren hebt, er blijken veel gradaties in hoe mensen hier vervolgens mee omgaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-2-2019 om 17:04 zei TTC:

Naar het werk van Erich Fromm 'Gij zult zijn als Goden' heeft God een evolutie doorgemaakt doorheen de eeuwen, van de jaloerse God van Adam via de naamloze God van Mozes tot de God van Maimonides, van wie de mens enkel kan weten wat Hij niet is. Dit laatste vertaald zich tot de negatieve theologie (...)

Vraag voor het topic, is het op basis hiervan dan wel/niet mogelijk om ons God voor te stellen?

Misschien is 'de echte' god wel radicaal anders dan de bloeddorstige partijdige narcist uit de bijbel, die het nodig lijkt te hebben door iedereen aanbeden te worden en onschuldig bloed wil zien omdat 'ie anders bij het minste geringste jaloers en pisnijdig wordt. Misschien ook niet, dan zou de schepper van het oneindige uitdijende universum (of wellicht zelfs multiversum) zich druk maken om het reilen en zeilen op een insignificant zandkorreltje genaamd Aarde in een insignificant zonnestelseltje in een insignificant sterrenstelseltje genaamd de Melkweg. Of misschien hebben de atheïsten gewoon gelijk.

Elk volk heeft een godsbeeld, ook de Papoea pygmeetjes. Die ziet er dan wsl uit als een hele grote Papoea pygmee. Zelf kan ik godsbeelden moeilijk loskoppelen van het projectiefenomeen/-mechanisme in de mens.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Misschien is 'de echte' god wel radicaal anders dan de bloeddorstige partijdige narcist uit de bijbel, die het nodig lijkt te hebben door iedereen aanbeden te worden en onschuldig bloed wil zien omdat 'ie anders bij het minste geringste jaloers pisnijdig wordt. Misschien ook niet, dan zou de schepper van het oneindige uitdijende universum (of wellicht zelfs multiversum) zich druk maken om het reilen en zeilen op een insignificant zandkorreltje genaamd Aarde in een insignificant zonnestelseltje in een insignificant sterrenstelseltje genaamd de Melkweg. Of misschien hebben de atheïsten gewoon gelijk. Elk volk heeft een godsbeeld, ook de Papoea pygmeetjes. Die ziet er dan wsl uit als een hele grote Papoea pygmee. Zelf kan ik godsbeelden moeilijk loskoppelen van het projectiefenomeen/-mechanisme in de mens.

Het is in iedereen geval niet mijn God, dan zou het gaan over verzoening, vrede en harmonie onder alle volkeren. Niet polariserend dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Ik lees er veel romantische verhaaltjes over, het komt me meer over als een wensdroom dan dat het in praktijk zichtbaar wordt. Ik weet echter niet hoe je zelf die Geest ervaren hebt, er blijken veel gradaties in hoe mensen hier vervolgens mee omgaan. 

Het is moeilijk met het oog te zien, daarvoor is het nodig om getuigenissen te lezen.. denk ik. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit iemand ben tegen gekomen of gesproken heb, die er hetzelfde in staat als ik, maar ik ben pas een jaar geleden tot geloof gekomen. Dat is de reden dat ik me aan heb gesloten bij dit forum.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Nicky O:

Het is moeilijk met het oog te zien, daarvoor is het nodig om getuigenissen te lezen.. denk ik. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit iemand ben tegen gekomen of gesproken heb, die er hetzelfde in staat als ik, maar ik ben pas een jaar geleden tot geloof gekomen. Dat is de reden dat ik me aan heb gesloten op dit forum.

Heb je zelf God of de Geest gezien/ervaren dan? Interessant, zo krijgen we wat mensen met ervaringskennis bij elkaar, kan enkel de voortgang bevorderen.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Nicky O:

Zo zie ik dat ook. Twee maanden na mijn doop ben ik door de kerk gevraagd of ik les wilde geven, de communievoorbereiding aan een groep van 25 kinderen. 2 middagen in de maand. Ik werk wel in het onderwijs, maar ik had totaal geen ervaring met lesgeven. Ik heb ja gezegd. 

Ik bereid mij nauwelijks voor en het lesboek heb ik weggelegd, want dat vond ik onbruikbaar door de vreemde opbouw.

Voor de les bid ik.. en ik stap erin en het gebeurt gewoon. Ik noem het Liefdeslessen. De vonken spatten eraf. Er zijn al veel ouders komen kijken. Ik bid samen met de kinderen, we discussiëren over Jezus, ik vertel ze mijn ervaringen en vaak raken de kinderen geëmotioneerd.

Dat is de Heilige Geest.

Het is belangrijk dat de kinderen opgroeien met Bijbelles en dat ze leren hoe ze met God kunnen praten, want die kennis blijft hun altijd bij. Ikzelf heb daar de gave niet voor ontvangen, maar ik vind het prachtig om te zien of te horen hoe de Heilige Geest mensen gaven geeft voor kinderonderwijs in de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid