Spring naar bijdragen

God als het radicaal andere (negatieve theologie)


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei thom:
1 uur geleden zei Tomega:

Er is in de hel een levensboom geplaatst van eeuwig leven,
net zoals in het paradijs een boom was geplaatst van eeuwige dood.
Besef dat de mens onderhevig is aan natuurwetten, welke gedeeltelijk geestelijk zijn.

Ehhm...

Wat begrijp je niet?

- De levensboom is het levende water op de aarde die ik de hel noemde, die geldt als de boom des levens: wie daarvan eet zal eeuwig leven
- De boom van de eeuwige dood is de boom die in het paradijs werd geplaatst,
  waarvoor gold: ten dage dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.
- De stoffelijke natuurwetten van begin en einde, van vallen en opstaan, en van leven en sterven
  hebben geestelijke tegenhangers.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 207
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lijkt mij uitermate saai...... voor God Profetieën zijn wel feilloos?  Dat is in tegenspraak met Want mensen hebben Christus gezien en hier wordt gesteld dat God nooit gezien is. 

10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. 12 Maar zovelen Hem a

Zoiets Willempie, het is als aannemen dat tijd bestaat zonder bewijs, het is aan het gemanifesteerde individu om dat te doorgronden. Op dat moment hebben we wel tijd en ruimte nodig, net zoals het zoe

1 uur geleden zei Sjofar:

Ja, ik denk dat je door vrije wil ook de Heilige Geest zou kunnen kwijtraken als je dat zou willen. Ik denk niet dat God mensen die niet bij Hem willen horen er dan ook bijneemt. God wil echte liefde, en die kan niet gedwongen zijn.

Dan spreek je mi over een polariserende God, ben je zeker?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:
1 uur geleden zei Sjofar:

Ja, ik denk dat je door vrije wil ook de Heilige Geest zou kunnen kwijtraken als je dat zou willen. Ik denk niet dat God mensen die niet bij Hem willen horen er dan ook bijneemt. God wil echte liefde, en die kan niet gedwongen zijn.

Dan spreek je mi over een polariserende God, ben je zeker?

Nogmaals, ik zeg wat ik denk, en durf niet te zeker te zijn van mijn mening over andermans redding. Gelukkig is het God die oordeelt en hoeven wij enkel naar onszelf te kijken.

Wat polariserend zou zijn aan mijn stelling begrijp ik niet. God geeft juist vrijheid om te kunnen kiezen. De zondeval is ook gekomen door de vrijheid die God ons gaf. De boom van de kennis van goed en kwaad had Hij ook niet kunnen plaatsen. Dan zou de mens niet hebben kunnen zondigen, maar dan had de mens ook niet gekozen voor het gehoorzaam zijn, waardoor je ook niet van echte liefde kunt spreken. In echte liefde kies je voor de ander zonder daarvoor gedwongen te zijn, en zo mochten wij ook kiezen voor God. Ik denk daarom dat een mens ook kan kiezen voor het zich afscheiden van God als die dat zou willen, alleen zou ik niet begrijpen waarom je dat zou willen.

bewerkt door Sjofar
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Sjofar:

God wil echte liefde, en die kan niet gedwongen zijn.

Dat is lastig aangezien het letterlijk een gebod is:

Citaat

Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht.

Deuteronomium 6:5 (NBG51)

 

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Sjofar:

Nogmaals, ik zeg wat ik denk, en durf niet te zeker te zijn van mijn mening over andermans redding. Gelukkig is het God die oordeelt en hoeven wij enkel naar onszelf te kijken. Wat polariserend zou zijn aan mijn stelling begrijp ik niet. God geeft juist vrijheid om te kunnen kiezen. De zondeval is ook gekomen door de vrijheid die God ons gaf. De boom van de kennis van goed en kwaad had Hij ook niet kunnen plaatsen. Dan zou de mens niet hebben kunnen zondigen, maar dan had de mens ook niet gekozen voor het gehoorzaam zijn, waardoor je ook niet van echte liefde kunt spreken. In echte liefde kies je voor de ander zonder daarvoor gedwongen te zijn, en zo mochten wij ook kiezen voor God. Ik denk daarom dat een mens ook kan kiezen voor het zich afscheiden van God als die dat zou willen, alleen zou ik niet begrijpen waarom je dat zou willen.

Zoals je hier ook zegt, God laat jou kiezen. Het zegt niets over God als dusdanig zoals middels deze zinsnede 'Ik denk niet dat God mensen die niet bij Hem willen horen er dan ook bijneemt' gesuggereerd wordt. Hierdoor ontstaat een polariserende God die door het menselijke denken geschapen wordt, niet een God die polariseert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Bastiaan73:
1 uur geleden zei Sjofar:

God wil echte liefde, en die kan niet gedwongen zijn.

Dat is lastig aangezien het letterlijk een gebod is:

Citaat

Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht.

Deuteronomium 6:5 (NBG51)

 

Maar je bent alleen verplicht dat gebod te volgen wanneer je bij God wilt horen. God had net zo goed een soort van robotten kunnen maken die altijd doen wat God zegt, maar God wil dat wij voor Hem kiezen, net zoals Hij wil dat we er zelf voor kiezen om ons aan Zijn geboden te houden. De context van de geboden die God aan zijn volk gaf, is het verbond dat Hij sloot met Abraham. God zou Abraham en Zijn nakomelingen leiden naar het Beloofde Land. Door dat verbond werd God de Leider die voor het volk uitging. Als je van God houdt, hou je je ook aan de geboden waarvan Hij wilt dat wij ons eraan houden. En waarom wilt Hij dat wij ons eraan houden? Omdat dat voor ons welzijn het beste is. Waarom geeft Hij om ons welzijn, aangezien wij Hem verlaten hebben tijdens de zondeval? Omdat Hij van ons houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Willempie:

Het is een gebod voor diegenen die de Bijbel lezen en serieus nemen en God willen dienen. Joden spreken trouwens liever van woorden of richtlijnen dan van geboden. En dat getuigt m.i. van veel wijsheid.

Er is een combinatie mogelijk zonder te verstikken, een levendige vorm van religie dus.

Citaat

Negatieve en positieve theologie veronderstellen elkaar dus overal. God is tegelijkertijd een mysterie en een subject van begripsvorming. Helaas zijn er nog altijd negatieve theologen die dit niet zien. Zij kiezen voor een eenzijdige verabsolutering van de negatieve theologie. Het is echter onmogelijk om vanuit een voor elke kritiek onaantastbaar, absoluut standpunt uit te dragen dat niets van wat wij denken God is. Niemand kan zich namelijk de absolute waarheid over God toe-eigenen. Door te vertrekken vanuit een verbond tussen negatieve en positieve theologie wordt voorkomen dat men zich kritiekloos opsluit in zijn eigen waarheid. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid