Spring naar bijdragen

Wat de Bijbel afgoderij noemt


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei TTC:

Nee, daar zitten we middenin, zelfs geen pad voor nodig.

Mooi inzicht, maar de paden zijn op zich toch wel nodig? Misschien niet als bouwwerk, maar om de overige symmetrieen maximaal te houden?

Ach God, wat een abstractie...

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 424
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vergelijk de profetie van Daniël over de koning van het 4e wereldrijk in Dan. 11:36 in relatie tot de draak in openbaring (4e dier). Het is de engelvorst van Rome. Laten we eerst even kort vastst

Aldus spreekt de grote wet: om de kenner van het al-zelf te worden, moet u eerst kenner van het zelf zijn. Om de kennis van dat zelf te verwerven, moet u het zelf voor het niet-zelf, het zijn voor het

Het gaat over jou, wie Jezus volgt komt heel andere dingen te weten. 

Posted Images

40 minuten geleden zei Noel2:

Mooi inzicht, maar de paden zijn op zich toch wel nodig? Misschien niet als bouwwerk, maar om de overige symmetrieen maximaal te houden?

Symmetrie? In deze wereld is alles symmetrisch, het wil niet zeggen dat iedereen er zich goed bij voelt. Het gaat over ethiek, iets over mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Symmetrie? In deze wereld is alles symmetrisch, het wil niet zeggen dat iedereen er zich goed bij voelt. Het gaat over ethiek, iets over mensen.

Ik kan alleen vanuit een luxe-positie beschouwen. Dus ik weet niet of ik het goed zie. Dat voor mensen alle lijden tijdelijk is, is troost. Uiteindelijk is voorbij de grenzen kijken het enige dat het lijden in eeuwig perspectief zet. Dan blijft het maar terugkeren.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Ik kan alleen vanuit een luxe-positie beschouwen. Dus ik weet niet of ik het goed zie. Dat voor mensen alle lijden tijdelijk is, is troost. Uiteindelijk is voorbij de grenzen kijken het enige dat het lijden in eeuwig perspectief zet. Dan blijft het maar terugkeren.

Vanuit een luxepositie zou dat makkelijker kunnen zijn, de schok doorgaans groots wanneer daar ten diepste over nagedacht wordt. Bezin eer je begint, enige voorzichtigheid raadzaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zowaar nog eens fantastisch nieuws, als ik het zo bekijk dan zou Einstein wel eens de beste vriend van de onwetenden en onderdrukten kunnen worden, ik twijfel alleen of dat iedereen dat op dezelfde manier zal willen zien. Maar sowieso goed nieuws, zelfs deskundig onderbouwd met het prachtige studiewerk van de GGZ en andere disciplines. Of hoe hoop en wanhoop elkaar groeten in dezelfde kiem van psychisch lijden, net zoals vertrouwen en wantrouwen afhankelijk zijn van subtiele fluctuaties in onze manier van denken, wonderbaarlijk is het. Dit is precair, enige voorzichtigheid en/of diepere overweging lijkt me toch een goede raad om niet tot te voorbarige conclusies te komen, ervaring heeft immers geleerd dat zoiets vaak ook averechts kan uitpakken, maar hoop doet leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei TTC:

Zowaar nog eens fantastisch nieuws, als ik het zo bekijk dan zou Einstein wel eens de beste vriend van de onwetenden en onderdrukten kunnen worden, ik twijfel alleen of dat iedereen dat op dezelfde manier zal willen zien. Maar sowieso goed nieuws, zelfs deskundig onderbouwd met het prachtige studiewerk van de GGZ en andere disciplines. Of hoe hoop en wanhoop elkaar groeten in dezelfde kiem van psychisch lijden, net zoals vertrouwen en wantrouwen afhankelijk zijn van subtiele fluctuaties in onze manier van denken, wonderbaarlijk is het. Dit is precair, enige voorzichtigheid en/of diepere overweging lijkt me toch een goede raad om niet tot te voorbarige conclusies te komen, ervaring heeft immers geleerd dat zoiets vaak ook averechts kan uitpakken, maar hoop doet leven.

Waar heb je het in vredesnaam over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De wereld is een alomvattend woord. Ik zag het leven als een mysterie. Er was iets wat op het puntje van mijn tong lag, maar waarvoor ik nooit de woorden vond. Ja ik las veel van mensen die daar reeds ver in gevorderd stonden. Maar kon dat nooit voelen tot ik in het konijnenhol dook en via verandering van spijs op mystici botste. Mystici als Mckenna oa en het was alsof hij al mijn ervaringen kon samenvatten. Die man was een lopende encyclopedie en kon kennis echt aan elkaar breien waardoor de puzzel echt overzichtelijk werd. Ik las al zijn boeken en stond verbaasd hoe iemand zo kon inbrengen wat ik eigenlijk instinctief meekreeg en uitgefilterd werd door een bezoek aan het compleet andere. Op een punt ben je dan voor je het weet ruim een decennium bezig geweest met iets, dan kijk je over uw schouder en zie je hoe ver je verwijderd van alles en iedereen bent. Maar er is geen weg terug, je bent er in geworpen en what is seen can not be unseen. What is known can not be unknown. Ik was zeker niet in Christus op de hoogste piek van mijn bestaan en toen ik daarvan bekend werd gingen alle poppen aan het dansen. Nu is het the fight of my lofe de duivel te weerstaan en niet toe te geven aan de listigheden alom aanwezig in zijn wereld, dit koninkrijk van de mens waar ze opnieuw om ter hoogste torens bouwen. Babylon A.D. Het is net door dat te doorzien en toe Christus te keren we deze waanzin kunnen dragen. Niets lukt in “deze wereld” op eigen kracht zonder je ziel aan de duivel “te verkopen”. En we doen het gewoon allemaal, meelopen in diens onderdrukking en wegkijken eerder dan benoemen. Jezus benoemde en werd aan het kruis genageld. Vandaag is het niet veel anders. 

Staat gewoon, gewoon staan en weerstaan. Dan zult gij dat oogsten waar uw ziel niet onderdrukt kan worden. We zijn niet van “deze wereld”. Fts :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Fundamenteel:

Staat gewoon, gewoon staan en weerstaan. Dan zult gij dat oogsten waar uw ziel niet onderdrukt kan worden. We zijn niet van “deze wereld”. Fts

In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Na een zwaar bevochten ‘zoek en vind’ proces lijkt het me dat er heel wat derde orde veranderingen te vinden zijn in wat een aantal de ‘overkoepelende waarheid’ noemt, alsof het verzoenende impulsen zijn die er eigenlijk altijd al waren of zijn maar schijnbaar niet altijd gezien worden door de aanhoudende strijd die we leveren. En wie zich hier ten diepste bewust van is of kennis neemt, komt misschien zeer bedrogen uit. Het is ook op deze manier dat ik me pijnlijk bewust werd dat een aantal psychische ongemakken zich als normaal laten verklaren, het wil echter niet zeggen dat het leven daarom ook prettiger wordt. En dat is uitermate subtiel, als met blote voeten wandelen op een scheermes, kwetsbaar balancerend in zowel diep verdriet als megalomane hoop waarbinnen het vinden van een gulden middenweg een hachelijke oefening kan zijn. Uitermate dubbel en vaak leidend tot een innerlijk verwoestende tweestrijd, niet zelden opgemerkt binnen de veelheid aan symptomen zoals opgenomen binnen de DSM.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Noel2:

@TTC herkenbaar

het vraagt kracht om de tegengestelde als superieur te zien. Zij die houden van destructie. Die gaan winnen, en alternatief is leren verliezen.

Zoals je het zegt, het is als je kinderen zien verdrinken met een cuba libre in de hand, en daar een gepaste verklaring of houding voor vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Zoals je het zegt, het is als je kinderen zien verdrinken met een cuba libre in de hand, en daar een gepaste verklaring of houding voor vinden.

Eenzame positie, bewijst het eigen ongelijk.

Eerzame positie, bewijst het eigen gelijk.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Noel2:

Eenzame positie, bewijst het eigen ongelijk. Eerzame positie, bewijst het eigen gelijk.

Het lijkt logisch om te stellen dat een binnenweg een lange weg veel korter maakt, handig om weten is dan wel waar je naartoe wil en waar precies je je dan zou bevinden op deze weg. De stelling ‘je bent niet alleen’ krijgt hierdoor voor mij een aparte betekenis, zelfs al weten we misschien niet altijd zo goed waar we nu naartoe gaan. En alle wegen leiden naar Rome, zegt men.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Het lijkt logisch om te stellen dat een binnenweg een lange weg veel korter maakt, handig om weten is dan wel waar je naartoe wil en waar precies je je dan zou bevinden op deze weg. De stelling ‘je bent niet alleen’ krijgt hierdoor voor mij een aparte betekenis, zelfs al weten we misschien niet altijd zo goed waar we nu naartoe gaan. En alle wegen leiden naar Rome, zegt men.

Een wil beperkt de vrijheid. Dat is toch niet tragisch absurd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Noel2:

Een wil beperkt de vrijheid. Dat is toch niet tragisch absurd?

Dat is wat Erich Fromm bedoelt met angst voor vrijheid, net hierdoor kan die tragische absurditeit vorm krijgen of gezien worden. Redelijk paradoxaal wanneer we denken een vrije wil te hebben, het zit goed in elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Dat is wat Erich Fromm bedoelt met angst voor vrijheid, net hierdoor kan die tragische absurditeit vorm krijgen of gezien worden. Redelijk paradoxaal wanneer we denken een vrije wil te hebben, het zit goed in elkaar.

Evolutie maakt sterk(er) maar rancuneus. Dus ingrijpen is/was noodzakelijk. Met weer andere gevolgen in de tijd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei TTC:

In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn.

Waarom dan sociaal (willen) zijn met mensen die zich door het “kapitalisme” lieten vormen? 

(Al vind ik het kapitalisme nog steeds beter dan communisme) Maar alle systemen bedacht door de mens zullen corrumperen. Alle. Zelfs kerken als hiërarchie falen. We zijn te politiek correct gekneed. 

Ik heb meer zoiets van, bedien ze van hun eigen medicijn? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Noel2:

Evolutie maakt sterk(er) maar rancuneus. Dus ingrijpen is/was noodzakelijk. Met weer andere gevolgen in de tijd. 

Een derde concept is de ‘pragmatische waarheid’. Volgens dit concept is een ervaring ‘waar’ als deze ervaring het individu helpt om een probleem op te lossen of om een situatie meester te worden. Ervaringen of overtuigingen worden beschouwd als handelingen zoals alle andere handelingen, en ware ervaringen en overtuigingen zijn die ervaringen en overtuigingen die positieve consequenties hebben. Pragmatisten hebben kritiek op het correspondentieconcept van waarheid, omdat ze vinden dat dit weinig met het alledaagse leven te maken heeft. Zij willen een mensgerichte theorie en zeggen: iets is waar omdat het waarde voor iemand heeft. Dit concept is dus subject betrokken en probeert niet het subject uit te schakelen. Waarheid is hier valuatie: iets is waar als het samenhangt met onze belangen, iets is niet waar als het niet samenhangt met onze belangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei TTC:

Een derde concept is de ‘pragmatische waarheid’. Volgens dit concept is een ervaring ‘waar’ als deze ervaring het individu helpt om een probleem op te lossen of om een situatie meester te worden. Ervaringen of overtuigingen worden beschouwd als handelingen zoals alle andere handelingen, en ware ervaringen en overtuigingen zijn die ervaringen en overtuigingen die positieve consequenties hebben. Pragmatisten hebben kritiek op het correspondentieconcept van waarheid, omdat ze vinden dat dit weinig met het alledaagse leven te maken heeft. Zij willen een mensgerichte theorie en zeggen: iets is waar omdat het waarde voor iemand heeft. Dit concept is dus subject betrokken en probeert niet het subject uit te schakelen. Waarheid is hier valuatie: iets is waar als het samenhangt met onze belangen, iets is niet waar als het niet samenhangt met onze belangen.

Je gaat van individu en iemand naar "ons", alsof alle pragmatici dezelfde waarheid hanteren. Een moordenaar is ook een pragmaticus, maar ik betwijfel of zijn pragmatisme de jouwe is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei TTC:

Een derde concept is de ‘pragmatische waarheid’. Volgens dit concept is een ervaring ‘waar’ als deze ervaring het individu helpt om een probleem op te lossen of om een situatie meester te worden. Ervaringen of overtuigingen worden beschouwd als handelingen zoals alle andere handelingen, en ware ervaringen en overtuigingen zijn die ervaringen en overtuigingen die positieve consequenties hebben. Pragmatisten hebben kritiek op het correspondentieconcept van waarheid, omdat ze vinden dat dit weinig met het alledaagse leven te maken heeft. Zij willen een mensgerichte theorie en zeggen: iets is waar omdat het waarde voor iemand heeft. Dit concept is dus subject betrokken en probeert niet het subject uit te schakelen. Waarheid is hier valuatie: iets is waar als het samenhangt met onze belangen, iets is niet waar als het niet samenhangt met onze belangen.

en wat dan met ‘de’ waarheid dat je niet boven jouw belangen hoeft te staan, hoe rechtvaardig je die met geweten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid