Spring naar bijdragen
TTC

Wat de Bijbel afgoderij noemt

Aanbevolen berichten

De meeste mensen denken zelden dieper na over de neveneffecten van het zogeheten inflatiespook, ik was er in extreme vorm direct getuige van toen ik nog in Rusland werkte. De impact op mensen hun leven was van die orde dat ik er zelfs niet meer aan wil terugdenken, omwille van de pijn en het verdriet dat het terug in me zou kunnen opwekken. Maar het is een pijn en verdriet die niet zomaar verdwijnt door er niet aan te willen denken, het is door de jaren heen een diep weten geworden, een gewetenskwestie zoals een open wonde die niet geheeld kan worden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei TTC:

De meeste mensen denken zelden dieper na over de neveneffecten van het zogeheten inflatiespook, ik was er in extreme vorm direct getuige van toen ik nog in Rusland werkte. De impact op mensen hun leven was van die orde dat ik er zelfs niet meer aan wil terugdenken, omwille van de pijn en het verdriet dat het terug in me zou kunnen opwekken. Maar het is een pijn en verdriet die niet zomaar verdwijnt door er niet aan te willen denken, het is door de jaren heen een diep weten geworden, een gewetenskwestie zoals een open wonde die niet geheeld kan worden. 

Ook hier kan ik met je meevoelen. Ik ben er getuige van geweest in Afrika. Het is werkelijk verschrikkelijk. Mensen die hun hele leven hard hebben gewerkt en (verplicht) voor hun pensioen gespaard die op oudere leeftijd in diepe armoede vervallen. Hun spaargeld is gewoon als sneeuw voor de zon verdwenen. Gestolen eigenlijk want inflatie is in wezen een vorm van georganiseerde diefstal. Je kunt het een beetje met het volgende voorbeeld vergelijken. Ik leen honderd euro van Pietje en om Pietje te kunnen terugbetalen leen ik het van Jantje enzovoorts. Dat kan ik zo volhouden tot ik dood ga maar dan is mijn laatste schuldeiser wel de klos. Tot dat moment heb ik een fictief bedrag aan geld gecreëerd want Pietje en Jantje hadden het als een tegoed staan. Wel, dit gebeurt dus op grote schaal en welbewust, door banken en overheden. Het resultaat: Mensen die langs de weg liggen te creperen en dikke, ingevoerde Mercedessen die ze met honderdvijftig kilometer per uur voorbij scheuren. Als je dit op je laat inwerken kan het je zeer verdrietig maken. Dan richt ik mijn ogen maar op de mensen die anderen proberen zo goed als het kan te helpen. Want die zijn er gelukkig ook nog. Zelfs in het door en door corrupte Afrika zijn er mensen die niet corrupt zijn en dat is eigen een mooi wonder. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Willempie:

Ook hier kan ik met je meevoelen. Ik ben er getuige van geweest in Afrika. Het is werkelijk verschrikkelijk. Mensen die hun hele leven hard hebben gewerkt en (verplicht) voor hun pensioen gespaard die op oudere leeftijd in diepe armoede vervallen. Hun spaargeld is gewoon als sneeuw voor de zon verdwenen. Gestolen eigenlijk want inflatie is in wezen een vorm van georganiseerde diefstal. Je kunt het een beetje met het volgende voorbeeld vergelijken. Ik leen honderd euro van Pietje en om Pietje te kunnen terugbetalen leen ik het van Jantje enzovoorts. Dat kan ik zo volhouden tot ik dood ga maar dan is mijn laatste schuldeiser wel de klos. Tot dat moment heb ik een fictief bedrag aan geld gecreëerd want Pietje en Jantje hadden het als een tegoed staan. Wel, dit gebeurt dus op grote schaal en welbewust, door banken en overheden. Het resultaat: Mensen die langs de weg liggen te creperen en dikke, ingevoerde Mercedessen die ze met honderdvijftig kilometer per uur voorbij scheuren. Als je dit op je laat inwerken kan het je zeer verdrietig maken. Dan richt ik mijn ogen maar op de mensen die anderen proberen zo goed als het kan te helpen. Want die zijn er gelukkig ook nog. Zelfs in het door en door corrupte Afrika zijn er mensen die niet corrupt zijn en dat is eigen een mooi wonder. 

Investeer dan niet in geld maar ook in goederen. Edelmetalen of -stenen bijvoorbeeld. Of in heel veel nakomelingen... Risicospreiding lijkt mij altijd goed.

bewerkt door Kaasjeskruid

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Investeer dan niet in geld maar ook in goederen. Edelmetalen of -stenen bijvoorbeeld. Of in heel veel nakomelingen... Risicospreiding lijkt mij altijd goed.

Zelf heb ik in de hemel geïnvesteerd en niet in wereldse bezittingen. Ik kan niet sparen zolang er mensen om mij heen in nood zijn. Menselijkerwijze ben ik zeer onverantwoordelijk bezig geweest. Ik had rijk kunnen zijn maar bezit nauwelijks iets. Maar God heeft altijd in mijn behoeften voorzien en ik vertrouw er op dat Hij dat blijft doen en er niet zomaar ineens mee gaat stoppen. Ik vind het eigenlijk wel leuk en spannend om van Hem afhankelijk te zijn. Het dwingt je om heel basisch voor alles op Hem te vertrouwen, precies zoals Jezus dat aanbeval.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Zelf heb ik in de hemel geïnvesteerd en niet in wereldse bezittingen. Ik kan niet sparen zolang er mensen om mij heen in nood zijn. Menselijkerwijze ben ik zeer onverantwoordelijk bezig geweest. Ik had rijk kunnen zijn maar bezit nauwelijks iets. Maar God heeft altijd in mijn behoeften voorzien en ik vertrouw er op dat Hij dat blijft doen en er niet zomaar ineens mee gaat stoppen. Ik vind het eigenlijk wel leuk en spannend om van Hem afhankelijk te zijn. Het dwingt je om heel basisch voor alles op Hem te vertrouwen, precies zoals Jezus dat aanbeval.

Mag een christen rijk zijn in materieel opzicht?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Dat klopt, zelfs in de bijstand acht ik mij rijk.

Voedsel, kleding en onderdak. Als je daaraan geen gebrek hebt behoor je al tot de rijke minderheid op deze wereld. Wat heb je eraan om een half miljoen aan bezittingen te hebben als je dood gaat? Maar het gaat natuurlijk niet alleen om jezelf. Het kan zeer pijnlijk zijn om met echte armoede geconfronteerd te worden, vooral als je gaat beseffen hoe de armen worden bestolen en verdrukt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Voedsel, kleding en onderdak. Als je daaraan geen gebrek hebt behoor je al tot de rijke minderheid op deze wereld.

Maar wee u, gij rijken, want gij hebt uw troost weg. (Luk.6:24, SV)

Behoor ik mij dan aangesproken te voelen door dit Schriftgedeelte?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Maar wee u, gij rijken, want gij hebt uw troost weg. (Luk.6:24, SV)

Behoor ik mij dan aangesproken te voelen door dit Schriftgedeelte?

Het is een waarschuwing om ons vertrouwen niet op aardse bezittingen te stellen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Het is een waarschuwing om ons vertrouwen niet op aardse bezittingen te stellen.

Een christen kan en mag dus rijk zijn in materieel opzicht, zolang deze zijn vertrouwen er maar niet op stelt en verantwoordelijk omgaat met zijn rijkdom.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Een christen kan en mag dus rijk zijn in materieel opzicht, zolang deze zijn vertrouwen er maar niet op stelt en verantwoordelijk omgaat met zijn rijkdom.

Dat is wel hoe ik het begrijp, ja. Heeft ook alles te maken met goed rentmeesterschap. Anders is het pure afgoderij, om op het onderwerp van deze draad terug te komen. En die afgoderij is vooral in je eigen nadeel omdat afgoden je niet kunnen helpen als het erop aankomt. Ze kunnen zelfs verbrijzeld worden.

bewerkt door Willempie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Willempie:

Men zegt dat slapende honden wakker maken gevaarlijk is, het is een stelling die ieder op zijn/haar manier kan invullen maar het zegt niets over wat er kan gebeuren wanneer je ze laat slapen. Vanaf hier zijn er twee mogelijkheden, en naargelang keuze veel twijfel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Men zegt dat slapende honden wakker maken gevaarlijk is, het is een stelling die ieder op zijn/haar manier kan invullen maar het zegt niets over wat er kan gebeuren wanneer je ze laat slapen. Vanaf hier zijn er twee mogelijkheden, en naargelang keuze veel twijfel.

Ik denk helemaal niet dat het gevaarlijk is om deze zaken aan de kaak te stellen. Het helpt alleen zo weinig. De dieven lachen erom en de slachtoffers kunnen weinig of niets aan de situatie veranderen. De enige oplossing is een verandering van hart en ook daarom is het zo belangrijk om het evangelie te blijven uitdragen, in woord en daad. Dieven kunnen van hart veranderen zodat ze ophouden met stelen en de bestolenen kunnen hun zorgen bij God brengen in plaats van in de slachtofferrol te blijven hangen. God helpt iedereen die zijn vertrouwen op Hem stelt i.p.v. op afgoden.

bewerkt door Willempie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Ik denk helemaal niet dat het gevaarlijk is om deze zaken aan de kaak te stellen. Het helpt alleen zo weinig. De dieven lachen erom en de slachtoffers kunnen weinig of niets aan de situatie veranderen. De enige oplossing is een verandering van hart en ook daarom is het zo belangrijk om het evangelie te blijven uitdragen, in woord en daad. Dieven kunnen van hart veranderen zodat ze ophouden met stelen en de bestolenen kunnen hun zorgen bij God brengen in plaats van in de slachtofferrol te blijven hangen. God helpt iedereen die zijn vertrouwen op Hem stelt.

Evenzo mogen armen in materieel opzicht zich rijk weten door het evangelie. De echte armoede is niet materieel van aard, maar geestelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Willempie:

Ik denk helemaal niet dat het gevaarlijk is om deze zaken aan de kaak te stellen. Het helpt alleen zo weinig. De dieven lachen erom en de slachtoffers kunnen weinig of niets aan de situatie veranderen. De enige oplossing is een verandering van hart en ook daarom is het zo belangrijk om het evangelie te blijven uitdragen, in woord en daad. Dieven kunnen van hart veranderen zodat ze ophouden met stelen en de bestolenen kunnen hun zorgen bij God brengen in plaats van in de slachtofferrol te blijven hangen. God helpt iedereen die zijn vertrouwen op Hem stelt i.p.v. op afgoden.

Het is ook daarom dat ik biflaat geworden ben, het is beangstigend hoe weinig mensen daar iets van kennen.

bewerkt door TTC

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet alleen verbazingwekkend maar ook beangstigend, hoe eenvoudige ideeën telkens opnieuw verdwijnen als sneeuw voor de zon door ze in te bedden in een complexiteit die geenszins nog laat vermoeden dat consensus tot de mogelijkheden behoort. Nog erger wordt het voor wie zich hier ten diepste bewust van wordt, niet alleen eenzaam en machteloos toekijkend maar ook angstig om er telkens opnieuw door bevangen te raken. Nee, niet voor gevoelige kijkers, de pijn en het verdriet amper te harden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is zacht gezegd een vreemde waarneming, midden in deze wereld staan en toch in een andere wereld leven. Nochtans is het vrij eenvoudig te verklaren door kennis te nemen van wat systeemwetenschappers proberen te vertellen, door het toelaten van een aantal attractors is het immers mogelijk een ander wereldbeeld in ons bewustzijn te genereren. Maar dat maakt het leven ook enorm lastig, vrijwel continu hoor en zie je problemen die in je hoofd eigenlijk niet bestaan. Op deze manier wordt realiteit dan ook een zeer relatief begrip, afhankelijk van hoe we over iets denken en het wel/niet toelaten van beschikbare kennis.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Het is zacht gezegd een vreemde waarneming, midden in deze wereld staan en toch in een andere wereld leven. Nochtans is het vrij eenvoudig te verklaren door kennis te nemen van wat systeemwetenschappers proberen te vertellen, door het toelaten van een aantal attractors is het immers mogelijk een ander wereldbeeld in ons bewustzijn te genereren. Maar dat maakt het leven ook enorm lastig, vrijwel continu hoor en zie je problemen die in je hoofd eigenlijk niet bestaan. Op deze manier wordt realiteit dan ook een zeer relatief begrip, afhankelijk van hoe we over iets denken en het wel/niet toelaten van beschikbare kennis.

Op die manier maak ik het de vissen ook donders lastig: conditionering en de doorbreking daarvan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Op die manier maak ik het de vissen ook donders lastig: conditionering en de doorbreking daarvan.

Dat is ook wat de nieuwe GGZ bedoeld met derde orde veranderingen, het wordt steeds eenvoudiger.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Dat is ook wat de nieuwe GGZ bedoeld met derde orde veranderingen, het wordt steeds eenvoudiger.

Ik ben van mening dat conditionering bij dieren in orde is om gedragsverandering te bewerkstelligen. Bij de mens heb ik zo mijn grote twijfels. Het grote nadeel van conditioneren is dat als de conditionerende factor verdwijnt, het aloude gedrag weer tevoorschijn komt. Dus in hoeverre heb je dan met probleemoplossing van doen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik ben van mening dat conditionering bij dieren in orde is om gedragsverandering te bewerkstelligen. Bij de mens heb ik zo mijn grote twijfels. Het grote nadeel van conditioneren is dat als de conditionerende factor verdwijnt, het aloude gedrag weer tevoorschijn komt. Dus in hoeverre heb je dan met probleemoplossing van doen?

Als de expressie van onvoorwaardelijke liefde betekent dat we evolueren naar een harmonieuzer samenleving dan zal dat misschien toch niet altijd op applaus onthaald worden, dit is geen prettige gedachte maar mi ook niet zonder reden. Vergelijk het misschien met derde orde veranderingen die van nature radicaal zijn, ze ‘verwoesten’ bestaande referentiekaders om een nieuwe co-creatieve mindset te kunnen laten doorgroeien. Op deze manier kan onvoorwaardelijke liefde ook als vijandig gepercipieerd worden, niet omdat het zo is maar omdat het ons onder druk zet in de richting van het ondergelegen doel. Idealiter kan dit alles fluweelzacht verlopen maar dat is lang niet zeker, dit zou immers betekenen dat ook politiek zich plots schraagt achter deze co-creatieve tendens. Ik wil het graag hopen, zij het gereserveerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Als de expressie van onvoorwaardelijke liefde betekent dat we evolueren naar een harmonieuzer samenleving dan zal dat misschien toch niet altijd op applaus onthaald worden, dit is geen prettige gedachte maar mi ook niet zonder reden.

Wat is liefde en wat is onvoorwaardelijke liefde?

bewerkt door Kaasjeskruid

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat is liefde en wat is onvoorwaardelijke liefde?

Onvoorwaardelijke liefde laat meestal geen spaander van je heel, het proces van heiliging zoals je elders al eens opmerkte. Iets anders dan hartstocht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Onvoorwaardelijke liefde laat meestal geen spaander van je heel, het proces van heiliging zoals je elders al eens opmerkte. Iets anders dan hartstocht.

Ik vroeg niet wat het doet of hoe het werkt, maar wat het is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid