Spring naar bijdragen

Wat de Bijbel afgoderij noemt


Aanbevolen berichten

23 minuten geleden zei TTC:

Een aantal stelt dat perceptie belangrijk is, of de wijze hoe we naar iets kijken kan een wereld van verschil betekenen. Een perceptieverschuiving kan ook als schokkend ervaren worden voor wie plots iets ziet dat er eigenlijk altijd al was maar eerder niet opgevallen is, dit kan zelfs het ongeloof tarten en tot intense twijfel leiden. Nog erger wordt het wanneer anderen dat helemaal niet blijken te zien, zelfs niet wanneer je het kristalhelder presenteert. Op deze manier ontstaat het vermoeden dat psychische blindheid wel degelijk bestaat, als informatie die niet gevat kan worden zonder zelf ook doorheen dezelfde perceptieverschuiving te gaan. Naargelang het inhoudelijke kan dit leiden tot werkelijk tragische absurde situaties, zeker wanneer beide (of meerdere) partijen zich niet bewust zijn van wat er werkelijk aan de hand is. En zo kom je ook tot even absurde dialogen, als mensen die zeggen dat je dingen ziet die er niet zijn maar niet zien wat anderen zien, alsof het leven een illusoire goochelshow zou zijn.

Mooi verwoord zeg TTC.  

Dienovereenkomstig:

Jezus zei:
Laat hij die zoekt voortgaan met zoeken
totdat hij vindt
en wanneer hij vindt
zal hij geschokt zijn
en geschokt zijnde
zal hij zich verwonderen
en hij zal koning zijn over het Al.
En als koning zal hij zijn rust hervinden.

 Thomas Evangelie

(citaat van Thom geleend die het al eerder plaatste)

Allemaal gewoon IN deze aardse werkelijkheid aanwezig.

 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 424
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vergelijk de profetie van Daniël over de koning van het 4e wereldrijk in Dan. 11:36 in relatie tot de draak in openbaring (4e dier). Het is de engelvorst van Rome. Laten we eerst even kort vastst

Aldus spreekt de grote wet: om de kenner van het al-zelf te worden, moet u eerst kenner van het zelf zijn. Om de kennis van dat zelf te verwerven, moet u het zelf voor het niet-zelf, het zijn voor het

Het gaat over jou, wie Jezus volgt komt heel andere dingen te weten. 

Posted Images

En wie zijn nou de werkelijke gekken, dat zijn de lieden die alles demoniseren. Zij verafgoden zelf hun eigen leer. Dát is afgoderij. En zo zal men het Koninkrijk niet vinden.  En waarom niet, because we're living in a world of fools, breaking us down. Het Koninkrijk is op aarde en de mensen zien het niet (Thomasevangelie). Waarheid.

 

 

 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Een verbond kan daarom ook niet door één partij worden opgelegd.

Dat is ook niet gebeurd. Het oude verbond is bekrachtigd door Mozes en het hele volk.

Ja , Mozes riep de oudsten bij elkaar en deelde alles mee wat hem was opgedragen.  Het volk riep als door één mond "We doen alles wat U zegt". (Exodus 19)
Dictaat dus.

3 uur geleden zei sjako:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Daar wordt de deugd "wijsheid" als persoon opgevoerd. Nergens staat dat dit Jezus is. Als je dat wel doet is dat een nergens op gebaseerde eigen invulling.

Alle kerken, zover ik weet, zijn het er over eens dat het Jezus is.

'Voor zover jij weet' zijn alle kerken het er over eens dat het Jezus is. Voor zover ik weet denken alleen de Jehova Getuigen dat.

3 uur geleden zei sjako:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

"Denk niet, dat ik gekomen ben om de wet af te schaffen". (uit de tekst die bekend als 'bergrede' , volgens Matteus 5)

De kern van de wet is liefde. De wet van de Christus is de liefdeswet. De wet van de Christus omvat dus op een volmaakte manier de wet, maar niet op een wettische manier maar in je hart. Daarbij wordt je ook geholpen door de heilige Geest.

Allemaal leuk, maar het staat er niet. Er staat wel "Denk niet, dat ik gekomen ben om de wet af te schaffen".

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Waarom vind je dat, als blijkt uit die tekst, dat de mens zelf, in het hart, de verbinding aan kan gaan; de Tempel in zichzelf bewust wordt, ipv een uitwendige tempeldienst.

Verbond als verbinden. Dat is de ware Religie; her-verbinden.

Dat schreef ik bovenaan in hetzelfde antwoord waaruit je dit citaat hebt gehaald. 

16 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ja , Mozes riep de oudsten bij elkaar en deelde alles mee wat hem was opgedragen.  Het volk riep als door één mond "We doen alles wat U zegt". (Exodus 19)
Dictaat dus.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ja , Mozes riep de oudsten bij elkaar en deelde alles mee wat hem was opgedragen.  Het volk riep als door één mond "We doen alles wat U zegt". (Exodus 19)
Dictaat dus.

Nee hoor, ze hadden het niet hoeven zeggen. Vrije keuze.

40 minuten geleden zei Dat beloof ik:

'Voor zover jij weet' zijn alle kerken het er over eens dat het Jezus is. Voor zover ik weet denken alleen de Jehova Getuigen dat.

Dan denk je dat verkeerd. Dit is wat de Statenvertaling zegt:

30 Toen was Ik een 63Voedsterling bij Hem en Ik was 64dagelijks Zijn 65vermakingen, ite allen tijde voor Zijn aangezicht spelende,

63 Te weten die bij zijn voedster gedurig is. Alzo is de eeuwige Zone Gods, de zelfstandige Wijsheid des Vaders, van eeuwigheid onafscheidelijk bij Hem geweest, gelijk geschreven is Joh. 1:1: het Woord was bij God. Insgelijks Joh. 17:5: verklaar Mij met de klaarheid die Ik bij U had eer de wereld was. Doch het woord kan ook genomen worden voor dengene die zelf voedt, zijnde de overzetting aldus gesteld: En Ik ben bij Hem voedende, dat is, onderhoudende en regerende alle dingen, en voornamelijk Zijn kerk door Zijn Geest en Woord opkwekende en voedende. 

64 Hebr. dag dag; dat is, dagelijks, altijd. Zie Gen. 39 op vers 10, en onder, vers 34. 

65 Hiermede wordt door een figuurlijke manier van spreken te kennen gegeven de grote aangenaamheid van den Zone Gods bij Zijn Vader. Zie Matth. 3:17. Joh. 5:20; 8:29. Anders: en Ik ben een dagelijkse vermaking; te weten den schepselen door Mijn algemene en bijzondere weldaden. 

i Joh. 5:17. 

 

31 66Spelende in de wereld Zijns aardrijks, en Mijn vermakingen zijn 67met der mensen kinderen.

66 Te weten, doordat Zij Zich zeer wonderbaar en menigerlei vertoont in aller schepselen onderhouding en regering.

67 Te weten om die goed te doen, ten aanzien van het tegenwoordige en toekomende leven.

44 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Allemaal leuk, maar het staat er niet. Er staat wel "Denk niet, dat ik gekomen ben om de wet af te schaffen".

Dat is een kwestie van inzicht en andere teksten die hier wat over vertellen vergelijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-7-2019 om 13:22 zei sjako:

Nee hoor, ze hadden het niet hoeven zeggen. Vrije keuze.

Wat ik eerder mysterieus vind, als ik één woord in een tekst niet begrijp dan loop ik het risico dat ik de volledige tekst niet begrijp, op deze manier zou ik misschien iets kunnen missen dat ook m’n levensvisie en bijhorende aspiraties radicaal zou kunnen veranderen. Dit kunnen we benoemen als het spel der triggers, als gedeelde informatie die wel of niet wordt opgepikt waardoor ook verschillende zienswijzen op dezelfde realiteit kunnen ontstaan. In het verlengde ontstaat een wildgroei aan verschillende referentiekaders en meningen die niet zelden in conflict zijn met elkaar, als finaal een wereldomspannende mallemolen waarbinnen we toch een gelukkig leven trachten op te bouwen. De proef op de som maakt het snel duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei TTC:

als ik één woord in een tekst niet begrijp dan loop ik het risico dat ik de volledige tekst niet begrijp

 Begrijp je vrije keuze niet? Een voorbeeld zie je in Deut 30:19

Vandaag roep ik de hemel en de aarde op als getuigen tegen jullie, dat ik je het leven en de dood heb voorgehouden, de zegen en de vloek. En je moet het leven kiezen, zodat jij en je nakomelingen in leven blijven,  20 door Jehovah, je God, lief te hebben, door naar hem te luisteren en door aan hem gehecht te blijven, want hij betekent leven voor je en door hem zul je lang blijven wonen in het land dat Jehovah je voorvaders Abraham, Isaäk en Jakob met een eed heeft beloofd.’

Als we geen vrije keuze zouden hebben kunnen we God nooit uit liefde dienen, maar zouden we betekenisloze robots zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei sjako:

 Begrijp je vrije keuze niet? Een voorbeeld zie je in Deut 30:19 Vandaag roep ik de hemel en de aarde op als getuigen tegen jullie, dat ik je het leven en de dood heb voorgehouden, de zegen en de vloek. En je moet het leven kiezen, zodat jij en je nakomelingen in leven blijven,  20 door Jehovah, je God, lief te hebben, door naar hem te luisteren en door aan hem gehecht te blijven, want hij betekent leven voor je en door hem zul je lang blijven wonen in het land dat Jehovah je voorvaders Abraham, Isaäk en Jakob met een eed heeft beloofd.’ Als we geen vrije keuze zouden hebben kunnen we God nooit uit liefde dienen, maar zouden we betekenisloze robots zijn.

Als Jezus een tweeledige natuur had, welke van de twee had dan die vrije keuze?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Als Jezus een tweeledige natuur had, welke van de twee had dan die vrije keuze?

Wie zegt dat Jezus een tweeledige natuur had? Uit vrije wil is Hij als mens naar de aarde gekomen om als mens de plaats van Adam in te nemen en om die manier de losprijs te betalen. Alles uit vrije wil. Jezus op aarde was Dezelfde als Jezus in de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Wie zegt dat Jezus een tweeledige natuur had? Uit vrije wil is Hij als mens naar de aarde gekomen om als mens de plaats van Adam in te nemen en om die manier de losprijs te betalen. Alles uit vrije wil. Jezus op aarde was Dezelfde als Jezus in de hemel.

Je kan dit bij jezelf ook nagaan, door Jezus te volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei thom:

Als Hij als mens hier heeft rondgelopen, van vlees en bloed.. hoezo niet tweeledige natuur denk ik dan.

Omdat het menszijn tijdelijk was. Na Zijn opstanding kreeg Hij een opstandingslichaam. Hij werd als eerste veranderd, zoals Paulus zegt in een oogwenk. Jezus was overal de eerste in. Hij bezit nu ook geen menselijk lichaam meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:

Dus hebben wij ook een vrije keuze. We gaan voor wat de Bijbel ons leert of we gaan voor afgoderij en menselijke filosofieën en overleveringen.

Dat is wat de twee-naturenleer finaal dan ook stelt, wat je 'menselijk' noemt is een projectie die het mogelijk maakt voor de 'mens' om naar zichzelf te zoeken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-7-2019 om 08:52 zei sjako:

Hij heeft ze vervuld. Wij staan nu onder de Wet van de Christus, die een behoorlijke overlap heeft met de Mozaische wet. Maar spijswetten, feestdagen, sabbatten etc zijn nu niet meer geldig voor Christenen. Ze waren aan de Joden gegeven en niet aan de niet-Joden.

Wat iemand gelooft is niet altijd consistent en paraconsistente logica's kunnen worden gebruikt om het menselijke denken nauwkeuriger te omschrijven, het is een zin die we eenvoudig kunnen terugvinden op wikipedia maar wellicht jouw interesse niet geniet. Paraconsistente logica is nochtans zeer bruikbaar aangezien het contradicties niet verwerpt dan wel correct tracht te positioneren binnen de verschillende referentiekaders van waaruit gekeken kan worden. Het is ook op deze manier dat ‘open dialoog’ tot verzoening kan leiden, iets dat natuurlijk enkel kan lukken wanneer een dergelijke dialoog ook tot stand komt. Het mag denkelijk voor zich spreken dat hiervoor ook een serene en veilige omgeving adviseerbaar is, dergelijke oefeningen kunnen immers ook als schokkend ervaren worden door wat je dan te weten komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:

Dat is 1 Kor.15, Joh. 1 vers 4 en 5, 15. Joh. 17, Rom 8; waarin geschreven wordt aan de mensheid, om het tijdelijke te veranderen naar het eeuwige.

Het vleselijke lichaam zoals we het nu hebben is onderhevig aan verderf. Het gaat fout als je denkt dat je al een onverderfelijke 'geest' ofzo hebt. Paulus is duidelijk dat we een opstandingslichaam krijgen zoals het Hem behaagt. Zo zal een hemels opstandingslichaam anders zijn dan wanneer je een aardse opstanding krijgt. Ik denk persoonlijk dat we nog wel lijken op de 'oude' mens, alleen een jonge versie daarvan. Het zal een lichaam zijn dat eeuwig kan blijven leven. Er staat nergens dat het een geest of zo is dat voortleeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei sjako:

Het vleselijke lichaam zoals we het nu hebben is onderhevig aan verderf. Het gaat fout als je denkt dat je al een onverderfelijke 'geest' ofzo hebt. Paulus is duidelijk dat we een opstandingslichaam krijgen zoals het Hem behaagt. Zo zal een hemels opstandingslichaam anders zijn dan wanneer je een aardse opstanding krijgt. Ik denk persoonlijk dat we nog wel lijken op de 'oude' mens, alleen een jonge versie daarvan. Het zal een lichaam zijn dat eeuwig kan blijven leven. Er staat nergens dat het een geest of zo is dat voortleeft.

Wat je hier omschrijft staat ook gekend als de drie guna's, deze staan in wisselwerking met elkaar. Het zich bevrijden hiervan leidt ons tot de herinnering aan onze ware aard van waaruit ook de twee-naturenleer verklaard wordt. Kortom, dat wat Jezus ook al zei en voor iedereen toegankelijk is om te (her)ontdekken.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei TTC:

Wat je hier omschrijft staat ook gekend als de drie guna's, deze staan in wisselwerking met elkaar. Het zich bevrijden hiervan leidt ons tot de herinnering aan onze ware aard van waaruit ook de twee-naturenleer verklaard wordt. Kortom, dat wat Jezus ook al zei en voor iedereen toegankelijk is om te (her)ontdekken.

Maar twee-naturenleer of niet. Het blijft dezelfde Jezus, alleen was Hij een tijd als mens hier op aarde. Maar ik vind dat we nogal afdwalen. Het gaat over afgoderij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei sjako:

Maar twee-naturenleer of niet. Het blijft dezelfde Jezus, alleen was Hij een tijd als mens hier op aarde. Maar ik vind dat we nogal afdwalen. Het gaat over afgoderij.

Het gaat over jou, wie Jezus volgt komt heel andere dingen te weten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

Ik weet dan niet hoe je dit bovenstaande leest, want; een onverderfelijke 'geest' is Zijn Geest, en het krijgen is heiliging, een heling-proces; uw sterfelijk lichaam levend maken.

Door Zijn bloed.

De Heilige Geest is de Geest van de Vader. Door die Geest is Jezus weer uit de doden opgewekt. Jezus was dood en was in Hades, het gemeenschappelijke graf der mensheid (niet in een hel zoals de Statenvertaling beweerd). Jezus was de eersteling in alles, dus ook de eersteling die uit de dood werd opgewekt. Door Gods Geest wordt dus straks ons sterfelijke lichaam in de herschepping tot leven gebracht tot een onverderfelijk lichaam, ons opstandingslichaam. Mensen die dood zijn worden herschapen in de herschepping: de opstanding. Mensen die nog in leven zijn worden veranderd, in een oogwenk, met een lichaam dat in de hemel past, een geestelijk lichaam, of een lichaam dat op de aarde past: dat weten we niet precies, maar het zal goed zijn en onverderfelijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

De eerste mens Adam was Adam van Eva. De laatste Adam was Jezus Christus. Hij werd opgewekt tot een levendmakende Geest. Met dat geestelijke opstandingslichaam kon Hij door muren gaan (Jezus stond plots in hun midden terwijl de deuren gesloten waren), zich snel verplaatsen een ander uiterlijk aannemen etc. (Hij werd vaak niet direct herkend). 

46 Eerst hebben we een natuurlijk, aards lichaam, geboren uit onze moeder. Later krijgen we lichaam gemaakt door God, een geestelijk lichaam en dat zeker voor mensen met een hemelse hoop, de 144.000. Maar er is niks op tegen om een opstandingslichaam dat past op de aarde ook geestelijk te noemen.

47 De eerste mens wordt op een natuurlijke manier geboren, uit onze aardse moeder. De tweede mens is door God gemaakt door middel van de opstanding. God woont in de hemel. Dus komt de tweede mens uit de hemel. Dat die mens niet eerder in de hemel is geweest lees je in Johannes 3:13:

Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve Hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. 

Dus vóór Jezus is geen mens in de hemel geweest. De mens gaat er dan ook met een bepaald doel naar de hemel, om samen met Jezus Christus als koningen mee te regeren over het Messiaanse Koninkrijk.

Wat me trouwens weer opvalt is de enkel de SV zegt dat de twee mens de Heere uit de hemel is. nbg zegt: De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk, de tweede mens is uit de hemel. Dus hier probeert de SV doen voorkomen dat de tweede Mens hier Jezus is, maar dat is dus niet zo. Waarom ze 'de Heere' hebben toegevoegd? Omdat dit niet zou stroken met het geloof in een onsterfelijke ziel. Iets wat de Bijbel dus niet leert. 'de Heere' lijkt me dus weer een toevoeging (ik zal het netjes zeggen).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei thom:

Straks... is het moment van tot geloof komen. Vanaf dat moment wordt het Licht actief. Daarom is het geloof van Jezus Christus; dat is het Hem aanvaarden in jezelf.

Er staat dat de Geest die 'in u woont' je tot een onsterfelijk wezen zult maken. Je moet dus de Heilige Geest in je hebben. Dat kan enkel door naar de Waarheid te leven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid