Spring naar bijdragen

Waar komt "Vader, Zoon en Heilige Geest" vandaan?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 155
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De Oude Statenvertaling is m.i. ook een van de betere vertalingen. Het verstaan van de Bijbel is een geestelijk probleem, niet een taalkundig probleem. Ik denk dat het daarom van groot belang is de He

Je bedoelt natuurlijk als je jullie zelfverzonnen bijbel (de NWV) goed leest en uitlegt volgens de doctrines van het WTG in Brooklyn, New york. modbreak Trajecto: S.v.p. normaal redeneren; gee

Dat gaat niet met jou Sjako, we hanteren geheel verschillende boeken als we spreken over Bijbel. Meer dan langs elkaar heen lullen zal het nooit worden. En de Statenvertaling deugt volgens jullie op h

9 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja, maar jij vroeg waar ze vandaan komen. Bedoel je dan de drie eenheid of wie waar ze letterlijk vandaan komen, waaruit ze ontstaan zijn.

Je kan scrollen naar de eerste pagina, denk niet dat er al een consensus bereikt is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Misschien kun je dat snel even doorvertellen, ik denk dat nog niet iedereen op de hoogte is.

Waar God vandaan komt is niet te antwoorden. God kent geen begin noch einde, wat stellen we ons daarbij voor? De oneindigheid, maar hoe stel je je dat voor?

De Zoon is God in het vlees geboren uit de heilige maagd Maria.

De Heilige Geest is als synchroniciteit, waar we de hand van God merken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Robert Frans:

Of de verering van Maria afgoderij is, hangt erg af van in hoeverre je verering en aanbidding als een en dezelfde handeling ziet.

Psalm 119:2 zegt U komt alle eer toe, Jehovah. Het is niet juist Maria eer te geven zoals nu gedaan wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Psalm 119:2 zegt U komt alle eer toe, Jehovah. Het is niet juist Maria eer te geven zoals nu gedaan wordt. 

Eer je vader en je moeder. Dan zul je lang leven in het land dat Jehovah, je God, je geeft.
-Exodus, 20,12; NWV17

Er zijn dus ook volgens jullie bijbelvertaling verschillende vormen van eer: de exclusieve eer die God toekomt en de eer die je ouders toekomen, maar ook bijvoorbeeld je vrouw en je meerderen. En ik neem aan dat jullie ook je opzieners en ouderlingen als jullie herders respecteren en zo dus eren door gehoorzaamheid en achting.
Daar is dan ook niets vreemds aan en de liefde voor een dierbare kan zich ook uiten in foto's van diegene, liefdesverklaringen, vragen om hulp en gebed, zelf hulp bieden waar mogelijk en binnen een huwelijk ook het delen van elkaars diepste intimiteit.

Ja, de liefde voor Maria kan best ver gaan bij sommige katholieken. En bij een paar misschien wel té ver. Die hangen dan nogal aan allerlei vermeende verschijningen en openbaringen die door de Kerk in het mildste geval niet goedgekeurd worden en in het ergste geval afgewezen als ketters.
Maar voor veel katholieken is zij gewoon een onmisbare Moeder die deel uitmaakt van de Heilige Familie en die altijd naar Christus wijst. Zij is net zo vanzelfsprekend deelgenoot in hun geloofsleven als hun dierbaren op aarde.

Veel mensen vinden het misschien maar raar, al die kitscherige beelden, smartlapperige liedjes en al die soms erg uitbundige rituelen en gebeden rondom Maria. Maar als je gewoon rustig met haar omgaat, zoals met een goede vriend die je zo vaak geholpen heeft in je diepste nood, dan ontdek je dat het eigenlijk iets heel speciaals is om de Moeder van Christus te leren kennen en weet zij jouw relatie met Hem op bijzondere, tedere wijze te verdiepen.
Met Maria hoef je nooit bang te zijn, omdat zij nooit iets anders zal vragen dan samen met haar haar Zoon na te volgen. In de troostvolle wetenschap dat uiteindelijk álle nederige, onzichtbare mensen samen met haar verhoogd zullen worden en beloond op een wijze die wij ons nu niet kunnen voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Robert Frans:

Veel mensen vinden het misschien maar raar, al die kitscherige beelden, smartlapperige liedjes en al die soms erg uitbundige rituelen en gebeden rondom Maria. Maar als je gewoon rustig met haar omgaat, zoals met een goede vriend die je zo vaak geholpen heeft in je diepste nood, dan ontdek je dat het eigenlijk iets heel speciaals is om de Moeder van Christus te leren kennen en weet zij jouw relatie met Hem op bijzondere, tedere wijze te verdiepen.

Ik snap best wel dat Katholieke mensen het zo beleven. Maar je houd jezelf voor de gek. Jehovah wordt de hoorder van het gebed genoemd. God luisterd  naar al die miljoenen gebeden overal ter wereld. Wij bidden in Jezus naam. Daarmee erkennen wij Zijn rol als Middelaar.

Maria zal ondertussen wel een opstanding hebben gekregen in de hemel, maar een mens kan nooit al die gebeden horen. Daarvoor moet ze vergoddelijkt worden. Jezus is de enige Middelaar tussen God en mens. Ik zie geen enkele aanwijzing dat iemand met een hemelse opstanding gebeden kan verhoren of als Middelaar kan optreden. Ik zie ook de meerwaarde niet, want Jezus is al onze Middelaar. Daarmee beperk je toch Zijn rol als Middelaar?

Psalm 65:2 Hoorder van gebeden, tot u zullen alle soorten mensen komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei sjako:

Ik snap best wel dat Katholieke mensen het zo beleven. Maar je houd jezelf voor de gek. Jehovah wordt de hoorder van het gebed genoemd. God luisterd  naar al die miljoenen gebeden overal ter wereld. Wij bidden in Jezus naam. Daarmee erkennen wij Zijn rol als Middelaar.

Zou je denken dat Hij ook luistert en die gebeden ook inwilligt? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Fundamenteel:

Waar God vandaan komt is niet te antwoorden. God kent geen begin noch einde, wat stellen we ons daarbij voor? De oneindigheid, maar hoe stel je je dat voor?

Dat vroeg ik als kind al aan m'n ouders, als antwoord kreeg ik de opdracht om me proberen voor te stellen wat niets is. Veel eenvoudiger.

11 uur geleden zei Robert Frans:

Ja, de liefde voor Maria kan best ver gaan bij sommige katholieken. En bij een paar misschien wel té ver.

Heb soms de indruk dat zoiets niet enkel voor Maria geldt, ondertussen vergetend waar het echt om gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Maria zal ondertussen wel een opstanding hebben gekregen in de hemel, maar een mens kan nooit al die gebeden horen. Daarvoor moet ze vergoddelijkt worden. Jezus is de enige Middelaar tussen God en mens. Ik zie geen enkele aanwijzing dat iemand met een hemelse opstanding gebeden kan verhoren of als Middelaar kan optreden.

In Jezus zelf is er geen scheiding meer tussen leven en dood. Als wij hier op aarde verbonden zijn in Christus en de heiligen in de hemel verbonden zijn in Christus, dan ontmoeten we elkaar dus als het ware in Christus. Gebeden tot Maria of tot welke heilige ook worden dus uitsluitend verhoord in Christus en door Christus.

10 uur geleden zei sjako:

Ik zie ook de meerwaarde niet, want Jezus is al onze Middelaar. Daarmee beperk je toch Zijn rol als Middelaar?

Dat is weleens eerder hier uitgelegd, ook aan jou. Als jij voor mij bidt of ik voor jou, dan beperken we ook niet het Middelaarschap van Christus. Het gebed voor elkaar heeft áltijd meerwaarde en het gebed van een rechtvaardige vermag veel, aldus Jakobus. Dus hoeveel termeer dan het gebed van een heilige, die volmaakt met God verbonden in de hemel leeft?
De liefde tussen een man en een vrouw beperken niet de liefde tot God. De liefde voor je vader beperkt niet de band met je hemelse Vader. De gang naar de arts bij ziekte beperkt niet je erkenning van de opperste Geneesheer. Als je je leven zou geven voor je vrienden, dan beperk je daarmee niet het Offer van Christus.
Dus het gebed voor elkaar beperkt niet het Middelaarschap van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Robert Frans:

Als jij voor mij bidt of ik voor jou, dan beperken we ook niet het Middelaarschap van Christus. 

Ja, maar ik ben hier face to face met jou hier op aarde. Als ik voor jou bid, dan bid ik tot God in Jezus naam. Gebeden opzenden naar de hemel is van een ander kaliber. Alleen Jezus en God kunnen gebeden horen. Heiligen kunnen dat niet, tenminste daar zie ik geen aanwijzing voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-3-2019 om 09:36 zei Kaasjeskruid:

Op zich zie ik de relatie met dit onderwerp ook wel. Immers zou het voor sommigen zo kunnen zijn dat God uit Maria komt, wat m.i. onmogelijk is want God heeft altijd bestaan, al voordat de mens bestond, bestond Hij.

Dat God uit Maria komt klopt alleen omdat Jezus is geboren uit Maria, dat was de onbevlekte ontvangenis. Dat maakt Maria de moeder van God (de vleesgeworden Jezus). 

Maria is niet de moeder van God de Vader. Dat maakt haar dus een kind van God, de Vader. 

En mystiek gezien is zij de bruid van de Heilige Geest. Door haar heeft ook het paasmysterie kunnen plaatsvinden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Ja, maar ik ben hier face to face met jou hier op aarde. Als ik voor jou bid, dan bid ik tot God in Jezus naam. Gebeden opzenden naar de hemel is van een ander kaliber. Alleen Jezus en God kunnen gebeden horen. Heiligen kunnen dat niet, tenminste daar zie ik geen aanwijzing voor.

Wat is jouw wens dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Nicky O:

Dat God uit Maria komt klopt alleen omdat Jezus is geboren uit Maria, dat was de onbevlekte ontvangenis. Dat maakt Maria de moeder van God (de vleesgeworden Jezus).

Ook Jezus bestond al voordat Maria werd geboren. Hij maakt immers deel uit van de eeuwige Drie-Ene God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Nicky O:

Hij bestond, maar niet als onze Verlosser.

Vandaar mijn voorkeur voor Christotokos, Jezus Christus=Gezalfde=Verlosser.

20 minuten geleden zei Nicky O:

Maria was nodig voor het verlossingswerk.

Ze heeft een rol gespeeld in het gebeuren. Zoals zovele mensen.

20 minuten geleden zei Nicky O:

Dat maakt haar ook onze moeder.

Nee hoor, mijn moeder heet Gea.

20 minuten geleden zei Nicky O:

Door haar heeft onze redding kunnen plaatsvinden. Laat dat tot jullie doordringen.

Door Jezus heeft onze redding kunnen plaatsvinden, laat dat goed tot jou doordringen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is moeilijk met het verstand te bevatten, dat begrijp ik wel. Ik had er zelf ook moeite mee. Maar ik zeg dit omdat ik geloof dat Jezus wil dat wij haar ook zien als onze moeder.

Maar in Johannes staan ook wij onder het kruis en zijn die woorden ook tot ons gericht.

”Ziedaar uw Moeder.”

Ja, Maria is onze moeder, door de Genade van de Verlossing.

Dat stond al vast in het allereerste begin van de mensheid.

Na de zondeval sprak God die diepzinnige en allerbelangrijkste woorden van belofte en toekomst:

"Ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw, tussen uw kroost en haar kroost en zij zal u de kop verpletteren. "(Genesis 3,15)

Met deze woorden werd Maria de nieuwe Eva nauw betrokken met Jezus de nieuwe Adam bij het werk van de verlossing.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Nicky O:

Het is moeilijk met het verstand te bevatten, dat begrijp ik wel. Ik had er zelf ook moeite mee. Maar ik zeg dit omdat ik geloof dat Jezus wil dat wij haar ook zien als onze moeder.

Volgens mij wil Jezus dat wij haar zien als een zuster in het geloof.

En de schare zat rondom Hem; en zij zeiden tot Hem: Zie, Uw moeder en Uw broeders daar buiten zoeken U. En Hij antwoordde hun, zeggende: Wie is Mijn moeder, of Mijn broeders? En rondom overzien hebbende, die om Hem zaten, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders. Want zo wie den wil van God doet, die is Mijn broeder, en Mijn zuster, en moeder. (Mar.3:32-35, SV)

Geestelijk maagschap voor het vleselijke.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Nicky O:

Hij bestond, maar niet als onze Verlosser. Maria was nodig voor het verlossingswerk.

 Dat maakt haar ook onze moeder.

 Door haar heeft onze redding kunnen plaatsvinden. Laat dat tot jullie doordringen.

Maria werd uitverkoren omdat ze Godvruchtig was. Zij was in staat Jezus op te voeden. Het was echter een onbevlekte ontvangenis. Tegenwoordig zou je zeggen ze was draagmoeder. Haar DNA heeft denk ik geen rol gespeeld want dan was Jezus behebt met de erfzonde. Jezus was in alles het Woord van God als toen Hij in de hemel was, maar dan in het vlees. Jezus zelf heeft Zijn moeder nooit echt op een standaard gezet. Jezus was de Messias en Hij alleen heeft het verlossingwerk gedaan. Dat Maria daar een rol in heeft gespeeld is beperkt tot haar moederschap en de opvoeding. En we mogen haar daarvoor gelukkig prijzen, maar niet vereren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei TTC:
7 uur geleden zei Robert Frans:

Dus het gebed voor elkaar beperkt niet het Middelaarschap van Christus.

Mooi gezegd Robert Frans, voor wat precies zouden we dan bidden voor elkaar? Bidden we in sommige gevallen ook tegen elkaar?

3 uur geleden zei sjako:

Als ik voor jou bid, dan bid ik tot God in Jezus naam.

Mag ik vragen wat jullie dan (ongeveer) voor iemand anders bidden?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Bastiaan73:

Mag ik vragen wat je dan (ongeveer) voor iemand anders bidt?

Voor mensen die ziek zijn bijv, of ze de kracht mogen ontvangen om het te kunnen dragen. Of als iemand alleen door het leven de kracht om dit te kunnen. En zo zijn er wel meer dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid