Spring naar bijdragen

"Iedere geest die belijdt ...


Aanbevolen berichten

... dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God." (1 Johannes 4:2)

Ter overweging een aantal verzen waarin Jezus als zodanig wordt beleden. Echter...

Marcus 1:

Citaat

23 Nu was er in hun synagoge een man met een onreine geest, en die schreeuwde:

24 Ga weg! Wat hebben wij met U te maken, Jezus de Nazarener? Bent U gekomen om ons te gronde te richten? Ik weet Wie U bent, namelijk de Heilige van God.

Marcus 3:

Citaat

11 En telkens wanneer de onreine geesten Hem zagen, vielen zij voor Hem neer en riepen: U bent de Zoon van God!

Marcus 5:

Citaat

2 En toen Hij uit het schip gegaan was, kwam Hem meteen uit de grafspelonken iemand met een onreine geest tegemoet.

3 Hij hield in de grafspelonken verblijf, en niemand kon hem binden, zelfs niet met ketenen.

4 Hij was namelijk dikwijls met boeien en ketenen gebonden geweest, maar de ketenen waren door hem in stukken getrokken en de boeien verbrijzeld, en niemand was in staat hem in bedwang te houden.

5 En hij was altijd, nacht en dag, op de bergen en in de grafspelonken en hij schreeuwde en sloeg zichzelf met stenen.

6 Toen hij nu Jezus uit de verte zag, snelde hij naar Hem toe en aanbad Hem,

7 en met luide stem schreeuwde hij: Wat heb ik met U te maken, Jezus, Zoon van God de Allerhoogste? Ik bezweer U bij God dat U mij niet pijnigt!

Overigens staat in Mattheus 8: 28-33 hetzelfde verhaal maar daar betreft het twee bezetenen.

Zijn onreine geesten ook uit God? Of zijn onreine geesten oorspronkelijk uit God maar overgegaan naar de 'dark side of the Force' maar blijven ze Hem desondanks belijden o.i.d.? Hoe zien jullie dit?

N.a.v. https://skepticsannotatedbible.com/contra/of_god.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Bastiaan73:

... dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God." (1 Johannes 4:2)

Ter overweging een aantal verzen waarin Jezus als zodanig wordt beleden. Echter...

Marcus 1:

Marcus 3:

Marcus 5:

Overigens staat in Mattheus 8: 28-33 hetzelfde verhaal maar daar betreft het twee bezetenen.

Zijn onreine geesten ook uit God? Of zijn onreine geesten oorspronkelijk uit God maar overgegaan naar de 'dark side of the Force' maar blijven ze Hem desondanks belijden o.i.d.? Hoe zien jullie dit?

N.a.v. https://skepticsannotatedbible.com/contra/of_god.html

Heel eenvoudig! Het Bijbelcitaat gaat over mensen, niet over boze geesten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ehm... nee. 

 

Citaat

iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God

Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God; (1Joh.4:2)

Het beste leest men dit vers in de context van het voorgaande vers:

Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld. (1Joh.4:1)

Met geest wordt hier dus een menselijke leraar bedoeld.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Bastiaan73:

Zijn onreine geesten ook uit God? Of zijn onreine geesten oorspronkelijk uit God maar overgegaan naar de 'dark side of the Force' maar blijven ze Hem desondanks belijden o.i.d.? Hoe zien jullie dit?

Zo zou je het kunnen zeggen.

De demonen als zodanig zijn niet door God geschapen. De eerste die zichzelf tot een demon maakte, was satan de duivel , die de heerser werd over andere engelenzonen van God, die zich eveneens zelf tot demonen hadden gemaakt (Mt 12:24, 26). In de dagen van Noach materialiseerden ongehoorzame engelen zich, trouwden met vrouwen, brachten een bastaardgeslacht, Nefilim  genaamd, voort en dematerialiseerden zich weer toen de Vloed kwam (Ge 6:1-4). Na hun terugkeer in het geestenrijk kregen zij echter niet hun oorspronkelijke verheven positie terug, want in Judas 6 staat: „De engelen die hun oorspronkelijke positie niet hebben behouden maar hun eigen juiste woonplaats hebben verlaten, heeft hij met eeuwige banden onder dikke duisternis bewaard voor het oordeel van de grote dag” (1Pe 3:19, 20). In deze toestand van dikke geestelijke duisternis hebben zij nu nog slechts een beperkt werkterrein (2Pe 2:4). Hoewel het hun kennelijk niet meer wordt toegestaan zich te materialiseren, kunnen zij wel grote macht en invloed over de geest en het leven van mensen uitoefenen; zij kunnen zelfs bezit nemen van mensen en dieren, en de feiten tonen aan dat zij ook van onbezielde dingen zoals huizen, fetisjen en amuletten gebruik maken.

 Bron: inzicht in de schrift

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Bastiaan73:

Zijn onreine geesten ook uit God? Of zijn onreine geesten oorspronkelijk uit God maar overgegaan naar de 'dark side of the Force' maar blijven ze Hem desondanks belijden o.i.d.? Hoe zien jullie dit?

Ten eerste heeft God geen demonen, noch saten, geschapen. Hij schiep de engelen. Demonen zijn, zoals je weet, gevallen engelen. Maar, en dat is m.i. het allerbelangrijkste, het is de vraag "welke Jezus?", wat is "belijden?" en wat is "geloven?"

De duivelen geloven ook. Veel mensen geloven in Jezus. Echter, ze vertrouwen niet, er is geen sprake van een relatie. Ten tweede, en ga je teksten maar eens goed na, erkennen de duivelen niet dat Jezus God is. Dus drie zaken zijn belangrijk:

1. Jezus als God erkennen.

2. Jezus als Verlosser erkennen.

3. Vanuit die basis een relatie met Hem hebben.

Zonder Jezus als God te erkennen, kan men Hem niet belijden in de Bijbelse zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei WdG:

ga je teksten maar eens goed na, erkennen de duivelen niet dat Jezus God is.

Ik wil niet je boodschap ondermijnen, maar precies die voorbeelden ondersteunen dat Jezus in de hoedanigheid van Gods Zoon,
ook wordt erkend als Gods Zoon. Dat betekent dan dat Gods Zoon niet met een is-gelijk-teken staat naast God als God Zelf.
Maar wel als Gods Zoon. Niet aan Gods linkerhand en niet aan Gods voeten; maar aan Gods Rechterhand.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Tomega:

Ik wil niet je boodschap ondermijnen, maar precies die voorbeelden ondersteunen dat Jezus in de hoedanigheid van Gods Zoon,
ook wordt erkend als Gods Zoon. Dat betekent dan dat Gods Zoon niet met een is-gelijk-teken staat naast God als God Zelf.
Maar wel als Gods Zoon. Niet aan Gods linkerhand en niet aan Gods voeten; maar aan Gods Rechterhand.

Doch de Godheid van Jezus bevestigend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Doch de Godheid van Jezus bevestigend.

Godheid of goddelijkheid? Eén van de rare dingen die ik steeds weer zie, is dat christenen (ja) die het kerkdogma van de drievuldigheid niet (klakkeloos) omarmen er gelijk van worden beticht Jezus als gewoon een profeet of mens te zien en zelfs worden vergeleken met joden of zelfs met moslims. Maar veel christenen (ja) lezen en geloven gewoon wat er in God's Woord staat en dat is dus dat Jezus God's Zoon is. En dus goddelijk, aangezien Hij direct uit God voortkomt. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? En toch blijkt het van sommigen niet te mogen. Van katholieken kan ik dat nog het beste begrijpen omdat het kerkgezag daar een grote rol speelt en ja, het is nu eenmaal een kerkdogma. Verder stoort het me helemaal niet in mijn persoonlijk relatie met God en Jezus. Integendeel zelfs. Omdat ik de Bijbel nu beter meen te begrijpen dan toen ik nog in de kerkdogma's geloofde spreekt de Bijbel nu duidelijker tegen mij. Jezus is mijn Heer, Verlosser en Koning. En de bijbel bevestigt mij dat dit voldoende is. Maar ik zal nooit iemand aanvallen als die de kerkdogma's wel als absolute waarheid ziet, alleen al omdat ik dat voorheen zelf ook zo zag. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Tomega:

Ik wil niet je boodschap ondermijnen, maar precies die voorbeelden ondersteunen dat Jezus in de hoedanigheid van Gods Zoon,
ook wordt erkend als Gods Zoon. Dat betekent dan dat Gods Zoon niet met een is-gelijk-teken staat naast God als God Zelf.
Maar wel als Gods Zoon. Niet aan Gods linkerhand en niet aan Gods voeten; maar aan Gods Rechterhand.

Het gaat niet om "mijn" boodschap, Tomega. Ik ga uit van de Bijbel. Inderdaad, Jezus is de Zoon van God, maar Hij is ook God! Dat betekent dus dat God in het vlees gekomen is! De vraag betrof het belijden van de vleeswording van Jezus, en daarbij hoort de erkenning van de Godheid van Jezus. Waarom? Jij en ik zijn ook in het vlees gekomen, toch? Jij en ik zijn simpele mensen! Er zijn veel "Jezussen" die in het vlees gekomen is. Nu kan je dus denken dat iedere geest (persoon) die belijdt dat "Jezus" in het vlees gekomen is, uit God is. Dan is de knellende vraag "over welke Jezus spreken we?" Hebben we het over de voetballer die ook "Jezus" heet, of hebben we het over de "Jezus" uit de koran? Spreken we over een mens, die "toevallig" Jezus heet? Naar mijn mening spreken we over slechts een Jezus, en dat is God Zelf! En, iedereen die niet gelooft dat Jezus God is, spreekt dus over een andere Jezus. Dat mogen mensen geloven. Het is niet de Jezus waarin ik geloof! Ik geloof in Jezus, de Zoon van God EN God de Zoon! Ik belijd dat DEZE Jezus in het vlees gekomen is, mijn zonden gedragen heeft, voor mij gestorven is en opgestaan is uit de dood!

24 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Doch de Godheid van Jezus bevestigend.

Inderdaad. Jezus is God! Iemand die iets anders gelooft, gelooft in een andere Jezus. Dat kan een profeet zijn, een bekende voetballer, maar niet de vleesgeworden God, de Mens EN God Jezus Christus!

Overigens geloven ook veruit de meeste Christenen dit!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ter aanvulling 1 Johannes 4 (HSV):

Citaat

15 Al wie belijdt dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.

Jezus is niet God de Vader maar de Zoon, het Woord, de Logos van de Vader.

Toen God de Vader zei "Ik geef jullie mijn Woord" gaf Hij Jezus Christus.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Willempie:

Godheid of goddelijkheid?

Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was; Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn; (Fil.2:5-6, SV)

Gelijk aan God. Goddelijkheid met een hoofdletter dus.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei WdG:

En, iedereen die niet gelooft dat Jezus God is, spreekt dus over een andere Jezus. Dat mogen mensen geloven. Het is niet de Jezus waarin ik geloof! Ik geloof in Jezus, de Zoon van God EN God de Zoon!

Dat mag, maar je moet niet net doen alsof dit zo in de Bijbel staat, alsof de Bijbelse term "de Zoon van God" geen werkelijke betekenis heeft. Het is echt geen foutje hoor, dat Jezus in de Bijbel zo wordt genoemd.

 

14 minuten geleden zei WdG:

Overigens geloven ook veruit de meeste Christenen dit!

Dit klopt gedeeltelijk. Als je gaat doorvragen kom je er echter al snel achter dat het begrip "Drievuldigheid" op vele verschillende manieren door christenen wordt begrepen of geïnterpreteerd. Persoonlijk denk ik daarom dat de kerkdogma's meer verwarring scheppen dan duidelijkheid. 

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was; Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn; (Fil.2:5-6, SV)

Gelijk aan God. Goddelijkheid met een hoofdletter dus.

Gelijk aan God, aan de rechterhand van God. En God heeft alles aan Jezus onderworpen totdat....(wat Paulus leert). Goddelijkheid mag inderdaad wel met een hoofdletter hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Willempie:

Gelijk aan God, aan de rechterhand van God. En God heeft alles aan Jezus onderworpen totdat....(wat Paulus leert). Goddelijkheid mag inderdaad wel met een hoofdletter hoor.

Jij mag toch graag het schrijven van CS Lewis lezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Willempie:

Dat mag, maar je moet niet net doen alsof dit zo in de Bijbel staat, alsof de Bijbelse term "de Zoon van God" geen werkelijke betekenis heeft. Het is echt geen foutje hoor, dat Jezus in de Bijbel zo wordt genoemd.

Dat ontken ik ook niet, Willempie! Jezus is de Zoon van God EN HIJ is God de Zoon! Jezus is NIET geschapen. Jezus is eeuwig, en slechts God is eeuwig. Alleen om die reden al is Jezus God!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Inderdaad. En ik besef dat Lewis onvoorwaardelijk in het dogma van de drie-eenheid geloofde, net zoals heel veel andere prominente christenen die ik zeer hoogacht. Ik neem aan dat je hierop doelde. 

 

Citaat

Ik probeer hier te voorkomen dat iemand de werkelijk dwaze uitspraak doet die mensen vaak over Hem doen: 'Ik ben bereid om Jezus te accepteren als een groots moreel leraar, maar ik accepteer niet zijn claim dat Hij God is'. Dat is de éne uitspraak die we niet kunnen doen. Een man die niets meer was dan dat, een man, maar die het soort dingen zei die Jezus zei zou geen groots moreel leraar zijn. Hij zou ofwel een gek zijn - op het niveau van de man die beweert een gekookt ei te zijn - ofwel de Duivel van de Hel. Je moet een keuze maken. Of deze man was, en is, de Zoon van God; of hij was een gek of iets ergers. Je kan Hem opsluiten als een idioot, je kan naar Hem spugen en Hem als een demon opsluiten; of je kan aan zijn voeten neervallen en Hem Heer en God noemen. Maar laten we niet beginnen met die neerbuigende onzin over wat een groots menselijk leermeester Hij was. Hij heeft die optie niet aan ons opengelaten. Dat was niet zijn bedoeling.

(uit: Onversneden Christendom, oorspr. Eng. Mere Christianity, CS Lewis)

Volgens vele Christenen staat of valt het christelijk geloof met de erkenning van de Godheid van Jezus Christus. Wie dat ontkent staat logisch gezien dichterbij de Jehovagetuigen en de joden dan bij de Bijbel.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:

Dat ontken ik ook niet, Willempie! Jezus is de Zoon van God EN HIJ is God de Zoon! Jezus is NIET geschapen. Jezus is eeuwig, en slechts God is eeuwig. Alleen om die reden al is Jezus God!

Waarom vertelt de Bijbel ons dan dat Jezus de Zoon van God is? De term "God de Zoon" is trouwens on-Bijbels en zou ik om die reden nooit gebruiken.

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens vele Christenen staat of valt het christelijk geloof met de erkenning van de Godheid van Jezus Christus.

Ik begrijp wat je bedoelt. Zelf zou ik dan liever de term "Goddelijkheid" gebruiken. Mensen die menen dat Jezus niet de Zoon van God is missen de Bijbelse boodschap van het evangelie.

6 minuten geleden zei Bastiaan73:

Is wat Paulus leert niet goed volgens jou?

Juist wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Ik begrijp wat je bedoelt.

Dat betwijfel ik. Jezus de Zoon van God maakt samen met God de Vader en de Heilige Geest deel uit van God. Ze zijn samen één:

Ik en de Vader zijn één. (Joh.10:30, SV)

En de joden wilden Hem stenigen vanwege deze uitspraak. Wie dacht Hij wel niet wie Hij is, Zichzelf God makend!

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was; Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn; (Fil.2:5-6, SV)

Er waren geen hoofdletters in die tijd, dus dat is een interpretatie.

Hoewel hij in Gods gedaante bestond, heeft hij geen machtsgreep overwogen om aan God gelijk te zijn.  7 Nee, hij heeft alles opgegeven, heeft de gedaante van een slaaf aangenomen en is mens geworden.  

Denk dat deze vertaling duidelijker is.

29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens vele Christenen staat of valt het christelijk geloof met de erkenning van de Godheid van Jezus Christus. Wie dat ontkent staat logisch gezien dichterbij de Jehovagetuigen en de joden dan bij de Bijbel.

Volgens Jezus lopen maar weinig mensen op de smalle weg des levens, dus grote getallen zegt niks.

19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat betwijfel ik. Jezus de Zoon van God maakt samen met God de Vader en de Heilige Geest deel uit van God. Ze zijn samen één:

 Ik en de Vader zijn één. (Joh.10:30, SV)

En de joden wilden Hem stenigen vanwege deze uitspraak. Wie dacht Hij wel niet wie Hij is, Zichzelf God makend!

Hoe vaak is dit al uitgelegd hier. Lees een paar verzen verder en je ziet wat hier bedoelt wordt. Één in doel, gedachte, handelen. Heeft niks met de drieeenheid te maken.

Johannes 17:11 11 Ik ben al niet meer in de wereld, maar zij zijn in de wereld, en ik kom naar u toe. Heilige Vader, waak over hen ter wille van uw naam, die u mij gegeven hebt, zodat zij één mogen zijn zoals wij één zijn

Duidelijker kan niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

Hoe vaak is dit al uitgelegd hier. Lees een paar verzen verder en je ziet wat hier bedoelt wordt. Één in doel, gedachte, handelen. Heeft niks met de drieeenheid te maken.

Johannes 17:11 11 Ik ben al niet meer in de wereld, maar zij zijn in de wereld, en ik kom naar u toe. Heilige Vader, waak over hen ter wille van uw naam, die u mij gegeven hebt, zodat zij één mogen zijn zoals wij één zijn

Duidelijker kan niet.

En Ik ben niet meer in de wereld, maar deze zijn in de wereld, en Ik kome tot U, Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij. (Joh.17:11, SV)

De kanttekeningen geven over de woorden "opdat zij een zijn"  in dit vers de volgende uitleg:

Namelijk in geest, wil en liefde jegens elkander, gelijk Wij (Jezus en God de Vader) een zijn in wezen en wil.

Ik onderschrijf dit van harte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Waarom vertelt de Bijbel ons dan dat Jezus de Zoon van God is? De term "God de Zoon" is trouwens on-Bijbels en zou ik om die reden nooit gebruiken.

Een term die niet in de Bijbel voorkomt is niet per definitie on-Bijbels! Is de Bijbel on-Bijbels? Waar lezen we de term "Bijbel" in de Bijbel? Jezus is de Zoon van God EN Jezus is God. Ik ga dit niet eens ter discussie stellen. Als jij iets anders gelooft, mag je dit doen, Willempie. Je gelooft dan in een "andere" Jezus dan de Jezus waarin ik geloof en vele honderden miljoenen Christenen. Jezus eeuwig, niet geschapen. Hij is God. Wat heeft het met dit topic te maken? Alles. Immers, iedere geest die belijdt dat God in het vlees gekomen is, is uit God. Ik schrijf nu bewust God, waar Christus staat, om het onderscheid te maken! Niet iedereen die Jezus aanroept, is behouden. Het gaat wel degelijk om welke Jezus aangeroepen wordt! Welke Jezus is de juiste? De Jezus die ook als God aanvaard wordt! Jezus is mijn God en mijn Verlosser! Verder wil ik niet in discussie gaan over de Godheid van Jezus.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dat betwijfel ik. Jezus de Zoon van God maakt samen met God de Vader en de Heilige Geest deel uit van God. Ze zijn samen één:

Ik en de Vader zijn één. (Joh.10:30, SV)

En de joden wilden Hem stenigen vanwege deze uitspraak. Wie dacht Hij wel niet wie Hij is, Zichzelf God makend!

Absoluut! En, Christenen geloven dit, ook in dit forum. Ik weet zeker dat er hooguit tien personen in dit forum zijn die zichzelf Christen noemen en hetgeen jij schrijft ontkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei WdG:

Een term die niet in de Bijbel voorkomt is niet per definitie on-Bijbels! Is de Bijbel on-Bijbels? Waar lezen we de term "Bijbel" in de Bijbel? Jezus is de Zoon van God EN Jezus is God. Ik ga dit niet eens ter discussie stellen. Als jij iets anders gelooft, mag je dit doen, Willempie. Je gelooft dan in een "andere" Jezus dan de Jezus waarin ik geloof en vele honderden miljoenen Christenen. Jezus eeuwig, niet geschapen. Hij is God. Wat heeft het met dit topic te maken? Alles. Immers, iedere geest die belijdt dat God in het vlees gekomen is, is uit God. Ik schrijf nu bewust God, waar Christus staat, om het onderscheid te maken! Niet iedereen die Jezus aanroept, is behouden. Het gaat wel degelijk om welke Jezus aangeroepen wordt! Welke Jezus is de juiste? De Jezus die ook als God aanvaard wordt! Jezus is mijn God en mijn Verlosser! Verder wil ik niet in discussie gaan over de Godheid van Jezus.

Quotlalalala+not+listening+fedora+fedora

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid