Spring naar bijdragen

Wie kan de Heilige Geest voelen?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Nicky O:
14 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren. Daarom zijn onder u vele zwakken en kranken, en velen slapen. (1Kor.11:29-30)

Zichzelf een oordeel, oftewel die eet en drinkt zichzelf een straf. En reken er maar op dat het God is die straft.

Deze passage gaat niet over een gewone maaltijd. Deze passage gaat over de consecratie, het vleesgeworden brood, de hosti en het drinken van Zijn bloed, dat voor ons vergoten is.

Als we ontkennen dat dit Jezus zelf is, volgt er een oordeel.

Consecratie/transsubstantiatie is natuurlijk wel echt iets Rooms katholieks. Zonder het topic die kant op te willen laten gaan dien je te beseffen dat niet iedere gelovige die letterlijke interpretatie aanhangt. 'Vleesgeworden brood' had ik overigens nog niet eerder als woordcombinatie gezien.

M.i. gaat deze passage er niet om dat brood en wijn letterlijk Jezus worden (want dat is de katholieke opvatting) maar er symbolen voor zijn. In elk geval dient er met de nodige eerbied mee om te worden gegaan. Het onwaardige zit er in dat sommigen het avondmaal als een soort vreetfestijn en/of drinkgelag beschouwden, i.p.v. stil te staan bij het offer van Jezus Christus.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 661
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bedankt voor je vraag. Nee, ik was niet gelovig, ben ook niet gelovig opgevoed. Ik geloof dat ik de Geest heb ontvangen door genade. Ik kwam in aanraking met het geloof, ik raakte nieuwsgier

Je begrijpt dat niet omdat je de heiligheid Gods niet wil snappen. Ja, Jezus had kunnen weigeren dat gaf hij ook meerdere keren aan, als hij dat gedaan had was iedereen ten dode opgeschreven.

We sterven uiteindelijk allemaal aan de een of andere ziekte, die meestal het gevolg is van het verval van ons lichaam. Dit te ontkennen is niet wijs. Na je lichamelijke piek nemen je krachten langzaa

44 minuten geleden zei Bastiaan73:

dien je te beseffen dat niet iedere gelovige die letterlijke interpretatie aanhangt

Dat besef ik wel hoor. Met alle respect. Ik neem deze passage inderdaad wel letterlijk. 

Laten we terug gaan naar het thema of de ziekte van God komt.

Hoe denk jij daarover? 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Nicky O:

Dat besef ik wel hoor. Met alle respect. Ik neem deze passage wel letterlijk.

Ik weet dat katholieken dat doen. Klopt het dat 'de gewone gelovigen' (ter onderscheid van de priester) alleen de hostie dus het lichaam tot zich nemen en niet de wijn dus het bloed?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Bastiaan73:

Klopt het dat 'de gewone gelovigen' (ter onderscheid van de priester) alleen de hostie dus het lichaam tot zich nemen en niet de wijn dus het bloed?

Dat verschilt per kerk. Ik ga wel eens naar de H. mis in een klooster, en daar geven ze beiden. Helaas doen ze dat niet overal. Ik zal eens vragen wat daar de reden van is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Nicky O:

Deze passage gaat niet over een gewone maaltijd. Deze passage gaat over de consecratie, het vleesgeworden brood, de hosti en het drinken van Zijn bloed, dat voor ons vergoten is.

Als we ontkennen dat dit Jezus zelf is, volgt er een oordeel.

Komt de ziekte van God? Misschien.

Na de komst van Christus, in het hele NT wordt gesproken over genezing. Dat is een groot verschil met het Oude Testament. Dat is wel opvallend.

Toch zie ik wel dat mensen door hun ziekte anders naar het leven kijken, vaak dankbaarder zijn. Ook kunnen ongelovige mensen door hun onmacht of wanhoop zich ineens toch tot God richten. Het lijkt er dus op dat God eerder een ingang vindt bij iemand, door de ziekte. (Helaas dan maar zo, in deze verdorven wereld)  En dat is wel wat Hij graag wil.

God is Liefde. Ik denk dat het voor onze wereldse ogen kan lijken alsof ziekte duisternis en verderf is, maar ik geloof dat God daar met hele andere ogen naar kijkt.

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. (Joh.3:16, SV)

Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u. (Op.3:19,SV)

De liefde van God heeft zo zijn glorieuze lasten. Het gaat samen met berisping, tuchtiging en ernstige waarschuwingen van oordelen. Hij heeft tegelijkertijd een teder Hart en donder op Zijn Voorhoofd. Gods liefde is confronterend!

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Nicky O:

Laten we terug gaan naar het thema of de ziekte van God komt.

Hoe denk jij daarover? 

Het topic was eigenlijk 'wie kan de Heilige Geest voelen' maar is inderdaad die kant op gegaan.

Hoe ik daarover denk? Ik vind het moeilijk. Iemand die elke dag een pakje sigaretten of shag rookt moet niet raar staan te kijken als hij of zij op een dag longkanker krijgt en moet dan niet boos op God worden. Maar er zijn ook kinderen die kanker krijgen terwijl ze niks fout of ongezonds hebben gedaan. Wat daar de zin of het nut van is is mij niet duidelijk. Misschien gebeuren dingen ook gewoon zonder dat er een reden voor is. Voor zover ik mij God kan voorstellen zou Hij/Zij/Het dit allemaal kunnen genezen maar God doet dat blijkbaar vaker niet dan wel. Maar ook hier zijn andere meningen over; gelovigen in pinkstergemeentes roepen heel hard hallelujah en 'genees in de naam van Jezus' en geloven vervolgens dat e.e.a. ook daadwerkelijk gebeurt. Wishful thinking en de kracht van suggestie van dat moment denk ik dan. Over die kinderen die niets fout hebben gedaan en toch één of andere dodelijke ziekte 'krijgen' gaf o.a. Stephen Fry zijn mening en die vind ik toch wel erg sterk. En voor als WdG wederom gaat piepen en ook onderstaand filmpje bij Trajecto gaat rapporteren - net als het filmpje met Dick Swaab - nee het is geen 'propaganda' voor atheïsme; gewoon een sterke menselijke opvatting over bepaalde zaken die ik het delen waard vind.

 

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Bastiaan73:

Stephen Fry zijn mening

Is geen knip voor de neus waard met zijn gejammer over een sadistische God waarvan hij het bestaan ontkent. Beetje tekeer gaan tegen gedachtegangen gelijk aan geloof in kaboutertjes.  Hij heeft geen enkel objectief bewijs om zijn geloof in dat er geen God bestaat mee te steunen en vervalt in filosofisch gebeuzel waarvan het probleem van pijn en lijden wel de voornaamste is. Met zijn infantiele vaststelling van standaarden van goed en kwaad.

Er bestaat geen onschuldig lijden:

Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is; (Rom.3:23-24, SV)

De wereld ligt onder Gods vloek als gevolg van de zondeval zoals gelezen kan worden in Genesis.

En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens. (Gen.3:17, SV)

Leg die vinger dus maar bij jezelf en wijs er maar niet mee naar God, want dat gaat je meer dan je vinger kosten. Het lijden is er door eigen toedoen en God kan jou daarvan verlossen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Over welke God heb je het hier?

Over mijn God, die als sadist wordt weggezet door bovenstaande prutser.

1 minuut geleden zei TTC:

Hoe kan iemand jammeren over iets dat niet bestaat volgens de eigen mening?

Inderdaad, dan kan men beter zwijgen. Het raakt kant nog wal dat geleuter over zaken die niet zouden bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De wereld ligt onder Gods vloek als gevolg van de zondeval zoals gelezen kan worden in Genesis.

..lag onder Gods vloek, lieve Kaasjeskruid. God is naar de aarde gekomen om ons te redden, door Jezus, onze Heer. Satan heerst over de wereld, dat klopt, maar wij moeten ons richten op Hem, onze naaste liefhebben als onszelf en onze hoop richten op het hiernamaals. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Nicky O:

..lag onder Gods vloek, lieve Kaasjeskruid. God is naar de aarde gekomen om ons te redden, door Jezus, onze Heer. Satan heerst over de wereld, dat klopt, maar wij moeten ons richten op Hem, onze naaste liefhebben als onszelf en onze hoop richten op het hiernamaals. 

De onbekeerde wereld ligt nog immer onder Gods vloek en zal er aan ten onder gaan.

1 minuut geleden zei TTC:

Je kan moeilijk zeggen dat er geen lijden is in deze wereld, en continu oorlog is er ook. 

Door eigen toedoen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Is geen knip voor de neus waard met zijn gejammer over een sadistische God waarvan hij het bestaan ontkent. Beetje tekeer gaan tegen gedachtegangen gelijk aan geloof in kaboutertjes.  Hij heeft geen enkel objectief bewijs om zijn geloof in dat er geen God bestaat mee te steunen en vervalt in filosofisch gebeuzel waarvan het probleem van pijn en lijden wel de voornaamste is. Met zijn infantiele vaststelling van standaarden van goed en kwaad.

Er bestaat geen onschuldig lijden:

Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is; (Rom.3:23-24, SV)

De wereld ligt onder Gods vloek als gevolg van de zondeval zoals gelezen kan worden in Genesis.

En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens. (Gen.3:17, SV)

Leg die vinger dus maar bij jezelf en wijs er maar niet mee naar God, want dat gaat je meer dan je vinger kosten. Het lijden is er door eigen toedoen en God kan jou daarvan verlossen.

Gaan we nou dreigen of zo? En wil je beweren dat kinderen met kanker hebben gezondigd en dus niet onschuldig zijn?

Het valt me overigens op dat je in meerdere van je -van 0,0% tact of empathie getuigende- uitingen het woord infantiel gebruikt. Dat zegt iets over jouw referentiekader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De onbekeerde wereld ligt nog immer onder Gods vloek en zal er aan ten onder gaan.

Daar ligt onze taak ook..

5 minuten geleden zei TTC:

Of heeft God het zo bedoeld misschien, zou best wel eens kunnen, niet?

Nee, God heeft dit zeker niet zo bedoeld. Hij houdt zo veel van ons dat Hij ons een eigen keuze heeft gegeven. Daar ging het mis en blijft het mis gaan.

Ieder mens, iedere dag, heeft op ieder moment de keuze om voor Hem te kiezen. 

GOD IS LIEFDE 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Bastiaan73:

Gaan we nou dreigen of zo?

Loop toch niet zo te piepen man.

5 minuten geleden zei Bastiaan73:

En wil je beweren dat kinderen met kanker hebben gezondigd en dus niet onschuldig zijn?

Baby's en kinderen zijn van nature zondig en gaan op den duur onvermijdelijk zondigen. Mensen worden ziek omdat ze in een zieke wereld geboren worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Nicky O:

Nee, God heeft dit zeker niet zo bedoeld. Hij houdt zo veel van ons dat Hij ons een eigen keuze heeft gegeven. Daar ging het mis en blijft het mis gaan.

Straks ga je ook zeggen dat God het leven niet geschapen heeft, dan krijgen we weer van die karikaturale voorstellingen waarin elke logica ontbreekt en opgesmukt worden met verhalen die nog slechts als misleidende kronkelwegen van het dwalende ego gepercipieerd kunnen worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:
9 minuten geleden zei Bastiaan73:

En wil je beweren dat kinderen met kanker hebben gezondigd en dus niet onschuldig zijn?

Baby's en kinderen zijn van nature zondig en gaan op den duur onvermijdelijk zondigen. Mensen worden ziek omdat ze in een zieke wereld geboren worden.

Ik hoop niet dat jij van plan bent kinderen op deze wereld te zetten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Straks ga je ook zeggen dat God het leven niet geschapen heeft, dan krijgen we weer van die karikaturale voorstellingen waarin elke logica ontbreekt en opgesmukt worden met verhalen die nog slechts als misleidende kronkelwegen van het dwalende ego gepercipieerd kunnen worden

TTC waar geloof jij in?

2 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik hoop niet dat jij van plan bent kinderen op deze wereld te zetten

Bastiaan, pas op je woorden!!

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Straks ga je ook zeggen dat God het leven niet geschapen heeft, dan krijgen we weer van die karikaturale voorstellingen waarin elke logica ontbreekt en opgesmukt worden met verhalen die nog slechts als misleidende kronkelwegen van het dwalende ego gepercipieerd kunnen worden. 

Geloof jij niet dat wij een keuze hebben dan? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid