Spring naar bijdragen

Wie kan de Heilige Geest voelen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 661
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bedankt voor je vraag. Nee, ik was niet gelovig, ben ook niet gelovig opgevoed. Ik geloof dat ik de Geest heb ontvangen door genade. Ik kwam in aanraking met het geloof, ik raakte nieuwsgier

Je begrijpt dat niet omdat je de heiligheid Gods niet wil snappen. Ja, Jezus had kunnen weigeren dat gaf hij ook meerdere keren aan, als hij dat gedaan had was iedereen ten dode opgeschreven.

We sterven uiteindelijk allemaal aan de een of andere ziekte, die meestal het gevolg is van het verval van ons lichaam. Dit te ontkennen is niet wijs. Na je lichamelijke piek nemen je krachten langzaa

50 minuten geleden zei Nicky O:
2 uur geleden zei TTC:

het is en blijft God's creatie weliswaar.

Is er dan 1 iemand op dit forum die anders beweert? 

Ik.

De hele bewering  van TTC was namelijk:

2 uur geleden zei TTC:

Ik voel me maar weinig verbonden met het soort gedifferentieerd christendom dat continu elkaars kop eraf wil rukken, het is en blijft God's creatie weliswaar.

"Het"  in 'het is en blijft God's creatie' slaat dus op 'gedifferentieerd christendom'. En dat is een creatie van mensen. 

6 minuten geleden zei Nicky O:
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Hoezo zou ik 'de wereld willen overwinnen' , laat staan dat jij ik hetzelfde beeld hebben over wat dat betekent?

Als je geen eeuwig leven wenst, ben je vrij om Jezus niet als God te zien. Zeker.

Dat was mijn vraag niet. Mijn vraag was waarom ik 'de wereld wil overwinnen'. Wat daar dan ook mee wordt bedoeld.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat is er schattig aan een valse leraar die heel veel mensen rechtstreeks de afgrond in leid?

Dat hij alleen maar liefde predikt?
Het schijnt dat Jezus dat ook deed en dat de gevestigde Joden daarvan dachten dat hij hen ook rechtstreeks de afgrond in zou leiden. Dus ik zie niet zoveel verschil?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Nicky O:

Ik wil geloven dat hij een schat van een man is, die ook onwetend is, net als zovelen.

De arrogantie is wel megalomaan, geef ik toe.

1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Dat hij alleen maar liefde predikt? Het schijnt dat Jezus dat ook deed en dat de gevestigde Joden daarvan dachten dat hij hen ook rechtstreeks de afgrond in zou leiden. Dus ik zie niet zoveel verschil?

Denk persoonlijk dat het beter is allerhande polarisaties te cultiveren, anders is er straks misschien niets meer om zich aan vast te klampen.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Pindakaas is groen anders geel tenzij de onderkant vier zijden heeft, uiteraard.

Het begon allemaal met liefde, en zie nu!

4 minuten geleden zei Nicky O:

Het is niet voor niks dat ik Ying Yang roep.. het is om te kijken of jullie werkelijk Christus aannemen of misschien toch liever een beetje van Boeddhisme, beetje wetenschap, beetje Christendom en een beetje van maggie en een beetje van jezelf.

Het is altijd vreemd dat het steeds in dezelfde richting werkt, straks hebben we verschillende duale werelden die men maar niet uit elkaar krijgt.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Pindakaas is groen anders geel tenzij de onderkant vier zijden heeft, uiteraard.

Dat klopt. Mijn muizenklem heeft vier hoeken en als de pindakaas niet op tijd wordt opgepeuzeld door de muizen, dan slaat deze groen uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Nicky O:

Is Facebook niet leuk voor je?

Onderhand is de Geest dood, Jezus volgen een optie in die zin dat je ook bereid moet zijn om te sterven. Enkel dat laatste is minder aantrekkelijk, alsof we dat zouden kunnen oplossen door iemand een andere naam te geven.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Hoezo zou ik 'de wereld willen overwinnen

Hiermee zijn ons kostbare, rijke beloften gedaan, opdat u zou ontkomen aan het verderf dat de wereld beheerst als gevolg van de begeerte, en opdat u deel zou krijgen aan de goddelijke natuur.

2 Petrus 1:4 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:
18 minuten geleden zei Nicky O:

Is Facebook niet leuk voor je?

Onderhand is de Geest dood, Jezus volgen een optie in die zin dat je ook bereid moet zijn om te sterven. Enkel dat laatste is minder aantrekkelijk, alsof we dat zouden kunnen oplossen door iemand een andere naam te geven.

Ik ben je ook weer kwijt TTC. Dit kan ik nog enigszins volgen:

11 minuten geleden zei TTC:

Jezus volgen een optie in die zin dat je ook bereid moet zijn om te sterven. Enkel dat laatste is minder aantrekkelijk

Dit niet:

11 minuten geleden zei TTC:

'Onderhand is de Geest dood'

'alsof we dat zouden kunnen oplossen door iemand een andere naam te geven.'

:?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei TTC:

Zou het alvast bijzonder vinden dat je dit synoptische vraagstuk eventjes zou kunnen oplossen.

'Eventjes' oplossen kan ik het synoptische vraagstuk alvast niet. Het synoptische vraagstuk is niet voor niets een vraagstuk. Maar is dat vraagstuk relevant voor de betrouwbaarheid van de vier evangeliën? Die vraag vind ik belangrijk op van te voren te stellen. Hoe de beïnvloeding is gegaan binnen de drie evangeliën Mattheüs, Marcus, Lucas en bron Q (Johannes staat los van de drie andere evangeliën), zegt veel over het ontstaan van de evangeliën, maar niet direct over de betrouwbaarheid. Het is pas als er tijdens het ontstaan veranderd, verzonnen, weggelaten of dergelijke dingen gebeurd zijn, dat we de betrouwbaarheid in twijfel kunnen trekken. Een belangrijke vraag is dan: wat zijn de gelijkenissen en verschillen? Waardoor je je ook kan afvragen: wat zegt dat over de ontwikkelingen? En dan de vraag waarom het eigenlijk gaat: wat zegt dat over de betrouwbaarheid? Die laatste vraag is het belangrijkst, omdat je door betrouwbare evangeliën, ook het verhaal van Jezus dood én opstand betrouwbaar maakt.

Er zijn gelijkenissen en verschillen. De synoptische evangeliën hebben enerzijds dezelfde informatie, anderzijds details die afwijkend zijn, maar elkaar niet echt ernstig tegenspreken. De lijn die je door die drie evangeliën kan trekken, is hetzelfde bij elk van hen. Johannes is een ander verhaal, maar daarom nog niet fout. De accenten zijn anders, en ook betwijfel ik of de chronologie helemaal moet kloppen.

Wat heeft welk synoptisch evangelie wel of niet vergeleken met de andere evangeliën? Algemeen aanvaard is dat Mattheüs en Lucas zich baseerden op Marcus, bron Q, en nog elk op een andere bron of andere bronnen. Dat kan zijn, en dat maakt dat Marcus zich baseerde op bronnen en zo zijn evangelie schreef. Mattheüs en Lucas hebben deels informatie van Marcus die hun betrouwbaar leek overgenomen en deels nieuwe informatie verzameld en opgeschreven. Die nieuwe informatie haalden ze deels van dezelfde bron (bron Q) of bronnen (waarom niet?), en ze raadpleegden nog elk hun eigen aparte bron of bronnen.

Wat zegt dat over de betrouwbaarheid? Het doet de betrouwbaarheid van de synoptische evangelies echt geen schade. De overlapping en de diversiteit wijst juist op een groot aantal bronnen, wat het geheel betrouwbaarder maakt. Johannes is, zoals gezegd, een ander verhaal. Hij legt heel andere accenten en ook de chronologie is anders. Andere accenten is geen probleem, en of de chronologie iets uitmaakt? Over het algemeen niet. Of iets voor of na Jezus' dood plaatsvond is bijvoorbeeld toch wel handiger om chronologisch juist te vermelden. En als de namen van de evangelisten terecht zijn, heb je dus twee echte ooggetuigen die ook een evangelie hebben geschreven, een van een synoptisch evangelie en een van een niet-synoptisch evangelie: Mattheüs en Johannes. Marcus en Lucas stonden ook in goed contact met de twaalf apostelen van Jezus. Of het auteurschap per evangelie klopt wordt tegenwoordig erg betwijfeld, het is een discussiepunt. Maar de kans is wel groot dat de schrijvers zich in de kringen van twaalf apostelen en de mensen daarrond bevonden.

Echt opgelost heb ik het synoptisch vraagstuk nog niet, maar ik wilde wel aantonen dat het synoptisch vraagstuk de betrouwbaarheid van de evangelies geen schade aandoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Nicky O:
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

Hoezo zou ik 'de wereld willen overwinnen

Hiermee zijn ons kostbare, rijke beloften gedaan, opdat u zou ontkomen aan het verderf dat de wereld beheerst als gevolg van de begeerte, en opdat u deel zou krijgen aan de goddelijke natuur.

2 Petrus 1:4 

Hm, vaag hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Een eeuwig leven begeren is ook iets begeren, je kunt dus niet zonder begeerte.

Aan jou de keuze hoe je de vers interpreteert. Je kunt 'm ook met hart en ziel lezen in plaats van alleen maar met je verstand. 

De wereld overwinnen, daarmee wordt ook bedoeld dat de zonden worden vergeven, dat is een enorme bevrijding.

Denk maar eens na over je eigen zonden en hoe veel last je daarvan hebt. 

 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Nicky O:

Aan jou de keuze hoe je de vers interpreteert. Je kunt 'm ook met hart en ziel lezen in plaats van alleen maar met je verstand. De wereld overwinnen, daarmee wordt ook bedoeld dat de zonden worden vergeven, dat is een enorme bevrijding. Denk maar eens na over je eigen zonden en hoe veel last je daarvan hebt. 

Dan krijg je dit.

De kwetsbaarheid en de weerloosheid van De Ander roepen ons rechtstreeks op. De mens in nood is imperatief en treft ons als een bevel, uit de hoogte. Het naakte Gelaat is geen opwekking van medelijden, maar komt mij tegemoet als een gebod, als een eis tot rechtvaardigheid. De machteloosheid zelf is een bevel tot hulpverlening. Zo legt De Ander beslag op mijn vrijheid en grijpt mij in de kern van mijn zelfontplooiing. Geconfronteerd met de nood en de weerloosheid van De Ander voel ik mij als een beschuldigde, iemand die ten onrechte geniet van zijn bezit, zijn rijkdom, zijn rechten en zijn zekerheden. Deze authentieke schuldervaring mondt uit in het verlangen naar De Ander als zingever van mijn bestaan. De Ander heeft dus niet alleen een functie van zelfontplooiing van het Ik. De Ander is ook voorwerp van een verlangen als honger zonder einde, als een vuur dat nooit uitdooft. Hoe meer men zich immers inzet voor De Ander, hoe groter het appel op verantwoordelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei TTC:

Dan krijg je dit.

De kwetsbaarheid en de weerloosheid van De Ander roepen ons rechtstreeks op. De mens in nood is imperatief en treft ons als een bevel, uit de hoogte. Het naakte Gelaat is geen opwekking van medelijden, maar komt mij tegemoet als een gebod, als een eis tot rechtvaardigheid. De machteloosheid zelf is een bevel tot hulpverlening. Zo legt De Ander beslag op mijn vrijheid en grijpt mij in de kern van mijn zelfontplooiing. Geconfronteerd met de nood en de weerloosheid van De Ander voel ik mij als een beschuldigde, iemand die ten onrechte geniet van zijn bezit, zijn rijkdom, zijn rechten en zijn zekerheden. Deze authentieke schuldervaring mondt uit in het verlangen naar De Ander als zingever van mijn bestaan. De Ander heeft dus niet alleen een functie van zelfontplooiing van het Ik. De Ander is ook voorwerp van een verlangen als honger zonder einde, als een vuur dat nooit uitdooft. Hoe meer men zich immers inzet voor De Ander, hoe groter het appel op verantwoordelijkheid.

Ik begrijp volledig wat je zegt. Maar mijn ervaring is dat ik de Heilige Geest heb ontvangen na mijn bekering, precies zoals het ook in de Bijbel beschreven staat. En met mij zo veel anderen.  Deze Geest getuigt van een levende God die door de gelovige heen het Goede wil bewerkstelligen.

 

Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent? U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam.           

1 Korintiërs 6:19-20 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei TTC:

Dan krijg je dit.

Onmogelijk om God in het profane te plaatsen. Een onbekeerd mens kan men God niet in ontdekken. Het lijden van de joden staat niet gelijk aan het lijden van Christus, wiens offer hij overigens onvoldoende acht gezien de onveranderlijkheid van de wereld. Deze man snapt helemaal niets van God en van Jezus en probeert op fenomenologische wijze de vraagtekens te beantwoorden, hiermee vervallend in oeverloos filosofisch geklets.

Levinas gaat op een wereldse wijze om met zijn trauma en vertikt het om Jezus daarbij te betrekken en te aanvaarden als oplossing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Onmogelijk om God in het profane te plaatsen. Een onbekeerd mens kan men God niet in ontdekken. Het lijden van de joden staat niet gelijk aan het lijden van Christus, wiens offer hij overigens onvoldoende acht gezien de onveranderlijkheid van de wereld. Deze man snapt helemaal niets van God en van Jezus en probeert op fenomenologische wijze de vraagtekens te beantwoorden, hiermee vervallend in oeverloos filosofisch geklets. Levinas gaat op een wereldse wijze om met zijn trauma en vertikt het om Jezus daarbij te betrekken en te aanvaarden als oplossing.

Hilarisch is het, zelden gezien.

8 minuten geleden zei Nicky O:

Ik begrijp volledig wat je zegt. Maar mijn ervaring is dat ik de Heilige Geest heb ontvangen na mijn bekering, precies zoals het ook in de Bijbel beschreven staat. En met mij zo veel anderen.  Deze Geest getuigt van een levende God die door de gelovige heen het Goede wil bewerkstelligen.

Ja, verlevendiging is nog heel iets anders dan een dode religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid