Spring naar bijdragen

Wie kan de Heilige Geest voelen?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei thom:

Ik heb het vermoeden dat je dit alles verplaatst na het overlijden?

Nee, eigenlijk na je doop al.

1 uur geleden zei thom:

Of zie ik dat niet goed. Het lijkt vaak alsof je je hierin schikt, de slaaf van God.

Openbaring 7:3; Handelingen 16:17; Romeinen 6:22

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 661
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bedankt voor je vraag. Nee, ik was niet gelovig, ben ook niet gelovig opgevoed. Ik geloof dat ik de Geest heb ontvangen door genade. Ik kwam in aanraking met het geloof, ik raakte nieuwsgier

Je begrijpt dat niet omdat je de heiligheid Gods niet wil snappen. Ja, Jezus had kunnen weigeren dat gaf hij ook meerdere keren aan, als hij dat gedaan had was iedereen ten dode opgeschreven.

We sterven uiteindelijk allemaal aan de een of andere ziekte, die meestal het gevolg is van het verval van ons lichaam. Dit te ontkennen is niet wijs. Na je lichamelijke piek nemen je krachten langzaa

6 uur geleden zei sjako:

Tijdens het 1000-jarig Rijk krijgen de natiën een opstanding.

Het wordt steeds gekker. Hitler's 3e rijk komt terug en dat is God's wil? Ik heb je vreemde zaken zien beweren maar dit is wel erg zot. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

Dus zijn we nu sterfelijk, onze ziel kan doodgaan, maar we moeten onsterfelijkheid aandoen. Dat kan door het aanvaarden van het loskoopoffer van Christus. 

Geloof je wel dat door Christus te aanvaarden de eeuwigheid begint? Of kunnen we "straks" na dit aardse leven [op de nieuwe aarde?] ook nog sterven?

5 uur geleden zei sjako:

Openbaring 7:3; Handelingen 16:17; Romeinen 6:22

Breng geen schade toe aan de aarde, en ook niet aan de zee en de bomen, totdat wij de dienaren van onze God  aan hun voorhoofd verzegeld hebben.

????

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei sjako:

Volgens de Bijbel gaat de ziel toch echt dood hoor. De ziel die zondigt zal sterven, staat er. De ziel, de hele mens, kan wel degelijk verloren gaan. Maar God wilt niet dat er ook maar één mens, of ziel, verloren gaat. Daarom is Jezus voor ons gestorven. Het grootste offer door God zelf, Zijn eigen Zoon. 

Het blijft vreemd dat er mensen zijn die denken dat hun fouten kunnen worden goed gemaakt door een ander tot de dood toe te martelen. Kun je uitleggen wat daar moreel of ethisch aan is, want ik zie dat niet hoor? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei WdG:

Geloof je wel dat door Christus te aanvaarden de eeuwigheid begint? Of kunnen we "straks" na dit aardse leven [op de nieuwe aarde?] ook nog sterven?

Ik had hier al antwoord op gegeven dacht ik. Na je doop ben je als het ware een nieuwe schepping. Dat wilt niet zeggen dat je dan eens gered altijd gered bent. Dat zou raar zijn. Maar als het goed is zal je niet meer zondigen en als je zondigt dan wordt dat middels het zoenoffer van Jezus vergeven. Maar dat geldt niet voor alle zonden. Zonden tegen de heilige Geest worden niet vergeven bijv. Na Armageddon breekt er periode aan van 1000 jaar aan. Ik denk dat dit een overgangsperiode is. In deze periode wordt de hele mensheid geoordeeld en krijgen ze een opstanding. Allereerst krijgen de mensen die Jezus toebehoren een opstanding (in de hemel). Dat gebeurd zodra Jezus op de troon is gaan plaatsnemen, dus nu al.  De overige mensheid krijgt in de loop van de 1000 jaar een opstanding. In die 1000 jaar zal de aarde al tot een Paradijs worden gemaakt. Er zal geen oorlog, ziekte etc meer zijn. Aan het einde van die 1000 jaar wordt satan nog 1x losgelaten. Daarbij zal hij nog talloze mensen met zich meeslepen. Dus ja, in die 1000 jaar kunnen mensen nog sterven. Ook mensen die opstanding ter oordeel krijgen kunnen sterven. Pas als Hij het Rijk aan zijn Vader overdraagt dan heb je de volledige Nieuwe aarde. Dan heeft ieder mens onsterfelijkheid ontvangen. Ik hoop dat ik zo goed heb uitgelegd. @antoon, heb ik dit goed uitgelegd zo, want het is best moeilijke materie.

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het blijft vreemd dat er mensen zijn die denken dat hun fouten kunnen worden goed gemaakt door een ander tot de dood toe te martelen. Kun je uitleggen wat daar moreel of ethisch aan is, want ik zie dat niet hoor? 

Dat kan je enkel begrijpen wat heiligheid is voor God. God kan geen zonden tolereren. Adam, als eerste mens, had gezondigd en wel op een ernstige manier. Daardoor had hij zijn eeuwige leven verspeeld en daarmee ook die van al zijn nakomelingen. Dit kan ongedaan worden gemaakt als een volmaakt mens (vrijwillig) zijn leven zou geven voor die voor Adam. Maar ja, die was niet meer voorhanden. Elk mens had gezondigd. Daarom is Gods Zoon zelf, zonder zonden, als mens naar de aarde gekomen om als volmaakt mens, vrijwillig, te sterven voor de zonden van Adam en daarmee de hele mensheid vrij te kopen. Het heeft dus te maken met het rechtvaardigen van de Naam van Jehovah vanwege Zijn heiligheid.

Zie het als een directeur van een grote fabriek. De directeur (beeld voor Adam) drukt geld achterover waardoor de fabriek in financiële nood komt. De fabriek gaat failliet (de zondeval). Alle werknemers raken werkloos en raken hun huis kwijt (de mens gaat dood). Een goede man (beeld voor Jezus) krijgt medelijden met de mensen en betaald de schuld van de fabriek. Alle werknemers kunnen weer aan het werk dankzij die gift van die goede man. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Ik had hier al antwoord op gegeven dacht ik. Na je doop ben je als het ware een nieuwe schepping.

Mee eens

Citaat

Dat wilt niet zeggen dat je dan eens gered altijd gered bent.

Een discussiepunt. Immers, iemand die gered is, weet dat hij of zij gered is. Ik denk dat iemand die niet gered is, nooit gered was. Maar, wat mij betreft een detail.

Citaat

Maar als het goed is zal je niet meer zondigen en als je zondigt dan wordt dat middels het zoenoffer van Jezus vergeven.

Het bloed van Jezus reinigt ons van alle zonden. Behalve...

Citaat

Maar dat geldt niet voor alle zonden. Zonden tegen de heilige Geest worden niet vergeven bijv.

M.i. is de zonde tegen de Heilige Geest niks anders dan het afwijzen van Jezus als Verlosser. Zijn er dan nog andere zonden die niet vergeven kunnen worden?

Citaat

Na Armageddon breekt er periode aan van 1000 jaar aan.

Dat geloof ik ook.

Citaat

Ik denk dat dit een overgangsperiode is. In deze periode wordt de hele mensheid geoordeeld en krijgen ze een opstanding.

In het 1000 jarige rijk kunnen mensen geen keuze meer maken? De keuze is al gemaakt? Ik geloof dat het vooral een periode is waarin Jezus zal tonen Wie Hij is. Zijn Glorie zal overal zichtbaar zijn, inderdaad een Paradijs!

Citaat

In die 1000 jaar zal de aarde al tot een Paradijs worden gemaakt. Er zal geen oorlog, ziekte etc meer zijn. Aan het einde van die 1000 jaar wordt satan nog 1x losgelaten. Daarbij zal hij nog talloze mensen met zich meeslepen.

Ook dat geloof ik.

Citaat

Dus ja, in die 1000 jaar kunnen mensen nog sterven. Ook mensen die opstanding ter oordeel krijgen kunnen sterven.

Ik neig ernaar het ook hier mee eens te zijn.

Citaat

Pas als Hij het Rijk aan zijn Vader overdraagt dan heb je de volledige Nieuwe aarde.

Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Inderdaad.

Citaat

Dan heeft ieder mens onsterfelijkheid ontvangen. Ik hoop dat ik zo goed heb uitgelegd. @antoon, heb ik dit goed uitgelegd zo, want het is best moeilijke materie.

Uitsluitend de rechtvaardigen. De onrechtvaardigen ontvangen geen eeuwig leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

M.i. is de zonde tegen de Heilige Geest niks anders dan het afwijzen van Jezus als Verlosser. Zijn er dan nog andere zonden die niet vergeven kunnen worden?

Dat is niet helemaal waar. Er staan voorbeelden in bijv Handelingen 5. Bijv van Ananias  en Saffira. Ze hadden stuk land verkocht en ze vertelden Petrus dat dit de hele opbrengst was. Ze logen als het ware tegen de heilige Geest en terstond vielen ze dood neer. Een voorbeeld van een zonde tegen de geest. Deze twee waren al wel gedoopt, maar toch werden hun zonden niet vergeven.

1 uur geleden zei WdG:

In het 1000 jarige rijk kunnen mensen geen keuze meer maken? De keuze is al gemaakt? Ik geloof dat het vooral een periode is waarin Jezus zal tonen Wie Hij is. Zijn Glorie zal overal zichtbaar zijn, inderdaad een Paradijs!

Wij geloven dat wanneer mensen ter oordeel een opstanding krijgen dat niet direct betekent dat ze direct veroordeeld zullen worden. Denk bijv aan mensen die het evangelie nooit hebben gehoord of er nooit goed op hebben gereageerd. Die krijgen naar mijn opinie nog zeker een kans.

1 uur geleden zei WdG:

Uitsluitend de rechtvaardigen. De onrechtvaardigen ontvangen geen eeuwig leven.

Als ze onrechtvaardig blijven, ja. Een Hindoïst is bijv ook onrechtvaardig. Hij/zij voldoet niet aan Gods vereisten. Maar ik denk dat ze alsnog de kans krijgen de waarheid te aanvaarden. Het predikingswerk zal ook tijdens het 1000-jarig Rijk gewoon doorgaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei sjako:

Denk bijv aan mensen die het evangelie nooit hebben gehoord of er nooit goed op hebben gereageerd. Die krijgen naar mijn opinie nog zeker een kans.

Aan de Schepping kan je zien dat er een Schepper is. Het is zeer speculatief te denken of te geloven dat er nog een "tweede" kans is of komt. Ik vrees ook dat het niet Bijbels te onderbouwen is, hoe graag we het ook zouden willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Aan de Schepping kan je zien dat er een Schepper is. Het is zeer speculatief te denken of te geloven dat er nog een "tweede" kans is of komt. Ik vrees ook dat het niet Bijbels te onderbouwen is, hoe graag we het ook zouden willen.

En jouw onderschrift klopt eigenlijk nog steeds niet, ondanks bepaalde Bijbelvertalingen. Er worden in de Bijbel namelijk geen passages onderstreept. Op het moment dat jij woorden of passages gaat onderstrepen ga jij oordelen over wat meer of minder belangrijk is in God's Woord. Joden noemen dat heiligschennis en ik ben geneigd daarmee in te stemmen. Je zou ieder woord in de Bijbel moeten onderstrepen of niets. Je mag niet over God's heilige Woord oordelen.

2 uur geleden zei sjako:

Dat is niet helemaal waar. Er staan voorbeelden in bijv Handelingen 5. Bijv van Ananias  en Saffira. Ze hadden stuk land verkocht en ze vertelden Petrus dat dit de hele opbrengst was. Ze logen als het ware tegen de heilige Geest en terstond vielen ze dood neer. Een voorbeeld van een zonde tegen de geest. Deze twee waren al wel gedoopt, maar toch werden hun zonden niet vergeven.

Er staat dat ze werden weggenomen en niet dat hun zonde niet werd vergeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Je zou ieder woord in de Bijbel moeten onderstrepen of niets.

Er zijn zoveel mensen die iets uit de Bijbel onderstrepen. Ik veroordeel dat niet. Jij mag dat veroordelen. Prima, jouw keuze.

Citaat

Je mag niet over God's heilige Woord oordelen.

Iets benadrukken is iets anders dan iets "oordelen". We mogen zeker citeren. Of ga je nu als een politieman ieder citaat waar iets vetgedrukt, onderstreept, ... is, noemen? Dan heb je een behoorlijke taak te doen. Ik verklap je, beste Willempie, dat ik niet de enige ben die hier passage's onderstreep, cursief maak, vet maak, etc. Ik respecteer je mening dat onderstrepen van passaga's voor jou hetzelfde is als oordelen, maar, ik deel die mening niet.

7 minuten geleden zei Willempie:

En jouw onderschrift klopt eigenlijk nog steeds niet

Ik heb mijn onderschrift aangepast, zonder onderstrepingen, enz. Goed?

11 minuten geleden zei Willempie:

En jouw onderschrift klopt eigenlijk nog steeds niet, ondanks bepaalde Bijbelvertalingen. Er worden in de Bijbel namelijk geen passages onderstreept. Op het moment dat jij woorden of passages gaat onderstrepen ga jij oordelen over wat meer of minder belangrijk is in God's Woord. Joden noemen dat heiligschennis en ik ben geneigd daarmee in te stemmen. Je zou ieder woord in de Bijbel moeten onderstrepen of niets. Je mag niet over God's heilige Woord oordelen.

Ik geef een voorbeeld, Willempie, wat op hetzelfde neer komt:

8 uur geleden zei thom:

 

23 Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.

En dan Rom. 3

22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

 

Vet maken mag wel? Of is dat hetzelfde? Is dat oordelen? Wees consequent!

En, wil je meer voorbeelden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei thom:

Nee, maar je gaat niet vaak in op wat ik breng aan jou. Zoals de tekst uit Rom. 8 waaruit ik opmaak dat er continu de kans bestaat om zich uit deze schepping om te keren.

Continu, in plaats van één enkele keer en daarna nooit meer.

Ik ging op je in. Ik heb zojuist begrepen dat het heiligschennis is (volgens @Willempie) woorden uit de Bijbel te onderstrepen, omdat dit volgens @Willempie oordelen van het Heilige Woord zou zijn. Ik heb dus even gekeken hoe anderen dat doen. Jij was de eerste die me opviel. Je onderstreept niet, maar maakt wooden vet. Dat schijnt dus wel te "mogen". Ik ben niet zo op de hoogte van de Joodse regels, maar, ik pas me graag aan. Was dus even bezig met mijn onderschrift, die is nu aangepast.

Dan wat Romeinen 8 betreft. Toevallig las ik er net in: de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood. Wat is nu je concrete vraag? Excuses als ik niet altijd reageer...

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Dan moet je niet bij mij zijn WdG. Ik gebruik de teksten als studiemateriaal, niet als afgod snap je. Dus door Christus in relatie met het geloof van Christus, omdat daarin juist het Licht schijnt, omdat daarin het Licht schijnt.

Het was een voorbeeldje.

Citaat

En dan vraag je of ik je gemist heb? Sorry dat ik je stoorde in je slaap.

Geen probleem. Excuus aanvaard....

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei WdG:

Aan de Schepping kan je zien dat er een Schepper is. Het is zeer speculatief te denken of te geloven dat er nog een "tweede" kans is of komt. Ik vrees ook dat het niet Bijbels te onderbouwen is, hoe graag we het ook zouden willen.

Er komt een opstanding des levens en ter oordeel. Het zou vreemd zijn als je even een opstanding krijgt en vervolgens direct weer ter dood wordt veroordeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei sjako:

Dat kan je enkel begrijpen wat heiligheid is voor God. God kan geen zonden tolereren. Adam, als eerste mens, had gezondigd en wel op een ernstige manier. Daardoor had hij zijn eeuwige leven verspeeld en daarmee ook die van al zijn nakomelingen. Dit kan ongedaan worden gemaakt als een volmaakt mens (vrijwillig) zijn leven zou geven voor die voor Adam. Maar ja, die was niet meer voorhanden. Elk mens had gezondigd. Daarom is Gods Zoon zelf, zonder zonden, als mens naar de aarde gekomen om als volmaakt mens, vrijwillig, te sterven voor de zonden van Adam en daarmee de hele mensheid vrij te kopen. Het heeft dus te maken met het rechtvaardigen van de Naam van Jehovah vanwege Zijn heiligheid.

Zie het als een directeur van een grote fabriek. De directeur (beeld voor Adam) drukt geld achterover waardoor de fabriek in financiële nood komt. De fabriek gaat failliet (de zondeval). Alle werknemers raken werkloos en raken hun huis kwijt (de mens gaat dood). Een goede man (beeld voor Jezus) krijgt medelijden met de mensen en betaald de schuld van de fabriek. Alle werknemers kunnen weer aan het werk dankzij die gift van die goede man. 

Je gaat niet in op mijn vraag. Wat is er moreel en ethisch aan, dan er iemand moet worden gemarteld tot de dood, om de fouten van een ander te vergeven?
Ofwel, waarom kan de fout van Adam alleen ongedaan worden gemaakt door iemand te doden. Dat is moreel en ethisch toch volkomen waanzin?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Je gaat niet in op mijn vraag. Wat is er moreel en ethisch aan, dan er iemand moet worden gemarteld tot de dood, om de fouten van een ander te vergeven?
Ofwel, waarom kan de fout van Adam alleen ongedaan worden gemaakt door iemand te doden. Dat is moreel en ethisch toch volkomen waanzin?

Nee, dat is de heiligheid Gods, die heiligheid eist betaling. Het is waanzin van iemand, die dat niet wil inzien. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat is er moreel en ethisch aan, dan er iemand moet worden gemarteld tot de dood, om de fouten van een ander te vergeven?
Ofwel, waarom kan de fout van Adam alleen ongedaan worden gemaakt door iemand te doden. Dat is moreel en ethisch toch volkomen waanzin?

Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden. (Joh.15:13, SV)

Het is jou leven waar Jezus Zich voor heeft opgeofferd. Als jij dat niet wil accepteren, dan kost het je jou eigen leven. Zonde kan niet bestaan bij God, dus ook niet degene die zondigt. Je kan hoog en laag springen en vinden dat jij geen zondaar bent, maar je bent het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden. (Joh.15:13, SV)

Het is jou leven waar Jezus Zich voor heeft opgeofferd. Als jij dat niet wil accepteren, dan kost het je jou eigen leven. Zonde kan niet bestaan bij God, dus ook niet degene die zondigt. Je kan hoog en laag springen en vinden dat jij geen zondaar bent, maar je bent het.

En mijn vraag is dus wat er moreel/ ethisch aan is dat voor die fouten iemand anders wordt gemarteld tot de dood? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

En mijn vraag is dus wat er moreel/ ethisch aan is dat voor die fouten iemand anders wordt gemarteld tot de dood? 

Iemand die vrijwillig de schuld op zich wil nemen noemen wij een liefdevolle borg.

Gods heiligheid eist een heilig volmaakt offer, eenmaal gewassen in dat offer staat hij tussen jouw en God en ziet de allerhoogste jouw zonden niet meer.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Thinkfree:
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

En mijn vraag is dus wat er moreel/ ethisch aan is dat voor die fouten iemand anders wordt gemarteld tot de dood? 

Iemand die vrijwillig de schuld op zich wil nemen noemen wij een liefdevolle borg.

Gods heiligheid eist een heilig volmaakt offer, eenmaal gewassen in dat offer staat hij tussen jouw en God en ziet de allerhoogste jouw zonden niet meer.

Ik heb nooit goed begrepen waarom er überhaupt bloed moest vloeien om vergeving mogelijk te maken. Het maakt God tot een bloeddorstige god. En het is nog maar de vraag of het vrijwillig was van Jezus; had Hij ook kunnen weigeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid