Spring naar bijdragen

Wie kan de Heilige Geest voelen?


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Thinkfree:
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

En mijn vraag is dus wat er moreel/ ethisch aan is dat voor die fouten iemand anders wordt gemarteld tot de dood? 

Iemand die vrijwillig de schuld op zich wil nemen noemen wij een liefdevolle borg.

En ook al noem jij het vrijwillig en 'liefdevol', het is onbegrijpelijk dat mensen accepteren, ja zelfs verheerlijken, dat iemand anders is doodgemarteld om hun fouten goed te maken. Ik vind dat ziekelijk, immoreel, onethisch en barbaars.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 661
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bedankt voor je vraag. Nee, ik was niet gelovig, ben ook niet gelovig opgevoed. Ik geloof dat ik de Geest heb ontvangen door genade. Ik kwam in aanraking met het geloof, ik raakte nieuwsgier

Je begrijpt dat niet omdat je de heiligheid Gods niet wil snappen. Ja, Jezus had kunnen weigeren dat gaf hij ook meerdere keren aan, als hij dat gedaan had was iedereen ten dode opgeschreven.

We sterven uiteindelijk allemaal aan de een of andere ziekte, die meestal het gevolg is van het verval van ons lichaam. Dit te ontkennen is niet wijs. Na je lichamelijke piek nemen je krachten langzaa

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

En mijn vraag is dus wat er moreel/ ethisch aan is dat voor die fouten iemand anders wordt gemarteld tot de dood? 

Je mag je graag blindstaren op het dood gaan. Echter Jezus leeft en is opgestaan uit de doden. Zo is God ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Ik heb nooit goed begrepen waarom er überhaupt bloed moest vloeien om vergeving mogelijk te maken. Het maakt God tot een bloeddorstige god. En het is nog maar de vraag of het vrijwillig was van Jezus; had Hij ook kunnen weigeren?

Je begrijpt dat niet omdat je de heiligheid Gods niet wil snappen.

Ja, Jezus had kunnen weigeren dat gaf hij ook meerdere keren aan, als hij dat gedaan had was iedereen ten dode opgeschreven.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

En ook al noem jij het vrijwillig en 'liefdevol', het is onbegrijpelijk dat mensen accepteren, ja zelfs verheerlijken, dat iemand anders is doodgemarteld om hun fouten goed te maken. Ik vind dat ziekelijk, immoreel, onethisch en barbaars.

Zonder Gods heilige standaard bestaat er geen moraal. En uiteindelijk heeft God zijn eigen straf gedragen voor ons.

Dat afwijzen is puur kwaad

 

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Ik heb nooit goed begrepen waarom er überhaupt bloed moest vloeien om vergeving mogelijk te maken. Het maakt God tot een bloeddorstige god. En het is nog maar de vraag of het vrijwillig was van Jezus; had Hij ook kunnen weigeren?

Vreemde reactie. Ken je de Bijbel? God zou inderdaad bloeddorstig zijn, als Hij ons niet gered zou hebben. En, zelfs dan was het nog Zijn goede recht. Echter, God heeft ons zo lief dat Hij Zelf op aarde gekomen is, mens geworden is en de volledige straf op Zich genomen heeft, met als resultaat dat een ieder die het offer aanneemt, gered is. Hoe neem je het offer aan? Heel simpel? Jezus als Verlosser en God aanvaarden. En nee, Jezus had niet kunnen "weigeren". Immers, dan zou Zijn Plan waardeloos geweest zijn. Het was dus met voorbedachte rade dat God Mens werd.

33 minuten geleden zei Thinkfree:

En uiteindelijk heeft God zijn eigen straf gedragen voor ons. Dat afwijzen is puur kwaad

Inderdaad. Het is de enige zonde die niet vergeven kan worden. Alle zonden worden vergeven, behalve het afwijzen van Jezus Christus, onze God en Verlosser!

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

het is onbegrijpelijk dat mensen accepteren, ja zelfs verheerlijken, dat iemand anders is doodgemarteld om hun fouten goed te maken. Ik vind dat ziekelijk, immoreel, onethisch en barbaars.

Er zijn ouders die liever zelf gemarteld worden, dan dat ze hun eigen kinderen laten martelen. Is dat barbaars?

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Thinkfree:

Ja, Jezus had kunnen weigeren dat gaf hij ook meerdere keren aan, als hij dat gedaan had was iedereen ten dode opgeschreven.

18 minuten geleden zei WdG:

En nee, Jezus had niet kunnen "weigeren".

Dat was het dus niet vrijwillig. Vrije wil impliceert een keuzemogelijkheid.

Lucas 22 (HSV)

42 Vader, als U wilt, neem deze drinkbeker van Mij weg; maar laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden.

Jezus wilde het zelf dus niet. En terecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Bastiaan73:

Dat was het dus niet vrijwillig. Vrije wil impliceert een keuzemogelijkheid.

Lucas 22 (HSV)

42 Vader, als U wilt, neem deze drinkbeker van Mij weg; maar laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden.

Jezus wilde het zelf dus niet. En terecht.

Onzin. Jezus onderwerpt Zich vrijwillig aan de wil van Zijn Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Onzin. Jezus onderwerpt Zich vrijwillig aan de wil van Zijn Vader.

Door zijn eigen wil te verloochenen. Had hij een keuze volgens jou?

53 minuten geleden zei WdG:

Er zijn ouders die liever zelf gemarteld worden, dan dat ze hun eigen kinderen laten martelen. Is dat barbaars?

Moet er persé gemarteld worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Bastiaan73:

Door zijn eigen wil te verloochenen. Had hij een keuze volgens jou?

Ja.

3 minuten geleden zei Bastiaan73:

Moet er persé gemarteld worden?

Als onderdeel van het lijden ja. Dat martelen is al ontstellend in de ogen van de mens, laat staan het onvoorstelbare lijden van de hel. Ook dat heeft Hij geleden. Zodat wij dat niet meer hoeven te lijden als ook wij ons uit vrije beweging onderwerpen aan de wil van God die wil dat wij leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Bastiaan73:

Door zijn eigen wil te verloochenen. Had hij een keuze volgens jou?

HIJ had geen keuze. God is Liefde. Het was een pure Liefdesdaad. Het weigeren zou direct ingaan tegen God Zelf.

Citaat

Moet er persé gemarteld worden?

Kijk naar het Kruis. Daar hadden jij en ik moeten hangen! Barbaars? Nee, ik denk het niet. Iedere liefdevolle ouder zou lijden voor zijn of haar kind, wanneer daarmee voorkomen wordt dat het kind zelf lijdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Bastiaan73:

Dat heb ik ook heel lang geloofd. Nu denk ik daar anders over. Ik ben geen heilige maar ik heb niks gedaan waar ik de doodstraf voor verdien. Jij wel? 

Zeker heb ik die straf verdiend. Daarmee ben ik ook oneindig dankbaar dat ik een Verlosser, een Plaatsvervanger heb! Ik verdien(de) inderdaad de doodstraf. Uit mijzelf ben ik totaal niks. Dankzij God [Jezus] ontloop ik de straf. Dat betekent dat ik nu recht heb op [dat is iets anders dan verdienen!] eeuwig leven. Ik verdien niks, maar dankzij Hem, heb ik inderdaad het eeuwig leven ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei WdG:
30 minuten geleden zei Bastiaan73:

Dat heb ik ook heel lang geloofd. Nu denk ik daar anders over. Ik ben geen heilige maar ik heb niks gedaan waar ik de doodstraf voor verdien. Jij wel? 

Zeker heb ik die straf verdiend. Daarmee ben ik ook oneindig dankbaar dat ik een Verlosser, een Plaatsvervanger heb! Ik verdien(de) inderdaad de doodstraf. Uit mijzelf ben ik totaal niks. Dankzij God [Jezus] ontloop ik de straf. Dat betekent dat ik nu recht heb op [dat is iets anders dan verdienen!] eeuwig leven. Ik verdien niks, maar dankzij Hem, heb ik inderdaad het eeuwig leven ontvangen.

Uit nieuwsgierigheid: kom je uit een christelijk nest waarin je dit van kleins af aan is ingestampt (ik ben niks waard, ik verdien de doodstraf etc.) of ben je later tot geloof gekomen door evangelisatie o.i.d.?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Bastiaan73:

Uit nieuwsgierigheid: kom je uit een christelijk nest waarin je dit van kleins af aan is ingestampt (ik ben niks waard, ik verdien de doodstraf etc.) of ben je later tot geloof gekomen door evangelisatie o.i.d.?

Ik ben lange tijd atheist geweest, en een felle ook. Ik haatte alles wat met geloof en religie te maken had. Christenen waren in mijn optiek zeer hypocriete mensen. Ik ben tot geloof gekomen omdat de Bijbel antwoord gaf op diverse vragen, waar ik tot dan toe geen antwoord op had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik ben geen heilige maar ik heb niks gedaan waar ik de doodstraf voor verdien. Jij wel? 

God heeft de mens niet gemaakt om onafhankelijk van Hem te kunnen functioneren. Als men dat wel meent te kunnen, dan komt men bedrogen uit. Er is buiten God geen leven en iedereen die zijn eigen weg wil gaan komt uit op de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:
1 uur geleden zei WdG:

Kijk naar het Kruis. Daar hadden jij en ik moeten hangen!

Dat heb ik ook heel lang geloofd. Nu denk ik daar anders over. Ik ben geen heilige maar ik heb niks gedaan waar ik de doodstraf voor verdien. Jij wel? 

Omdat je de heiligheid van God niet wil snappen.? 

Je zegt zelf niet heilig te zijn, God is dat wel.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

God heeft de mens niet gemaakt om onafhankelijk van Hem te kunnen functioneren. Als men dat wel meent te kunnen, dan komt men bedrogen uit. Er is buiten God geen leven en iedereen die zijn eigen weg wil gaan komt uit op de dood.

Ja dit riedeltje ken ik onderhand wel. Kun je ook uitleggen wat 'met God leven' in de praktijk in zou moeten houden? Of leg je ook dat alleen uit aan andere christenen? Voor zover niet bekend: ook christenen gaan gewoon dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Bastiaan73:

Kun je ook uitleggen wat 'met God leven' in de praktijk in zou moeten houden?

Je afhankelijk opstellen van Hem.

1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Voor zover niet bekend: ook christenen gaan gewoon dood.

Fysiek gaat iedereen dood. Je ziel is echter onsterfelijk en brengt de eeuwigheid door bij God of bij satan, afhankelijk van de keuze die men maakt. De eeuwige dood wordt dan ook de hel mee bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ja dit riedeltje ken ik onderhand wel. Kun je ook uitleggen wat 'met God leven' in de praktijk in zou moeten houden? Of leg je ook dat alleen uit aan andere christenen? Voor zover niet bekend: ook christenen gaan gewoon dood.

Jij komt uit een gelovig huis?! Is jou ooit "geleerd" wat een leven met God betekent? Wat "wandelen met God" betekent, zoals bijvoorbeeld Abraham deed?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Thinkfree:
1 uur geleden zei Bastiaan73:
1 uur geleden zei WdG:

Kijk naar het Kruis. Daar hadden jij en ik moeten hangen!

Dat heb ik ook heel lang geloofd. Nu denk ik daar anders over. Ik ben geen heilige maar ik heb niks gedaan waar ik de doodstraf voor verdien. Jij wel? 

Omdat je de heiligheid van God niet wil snappen.? 

Je zegt zelf niet heilig te zijn, God is dat wel.

Pretendeer jij de heiligheid van God te snappen? Snappen = begrijpen = bevatten.

13 minuten geleden zei WdG:

Jij komt uit een gelovig huis?! Is jou ooit "geleerd" wat een leven met God betekent? Wat "wandelen met God" betekent, zoals bijvoorbeeld Abraham deed?

Nee ik kom niet uit een gelovig huis. M'n ouders waren van huis uit katholiek maar hebben dat zoals zovelen losgelaten toen ze beslissingen voor zichzelf gingen nemen.

Leg jij eens uit wat een leven met God in de praktijk betekent? En kun je dat ook buiten de bijbel om? Abraham had namelijk geen bijbel; alleen geloof en vertrouwen. Iets teveel wat mij betreft toen hij op het punt stond Isaak te offeren.

16 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
19 minuten geleden zei Bastiaan73:

Kun je ook uitleggen wat 'met God leven' in de praktijk in zou moeten houden?

Je afhankelijk opstellen van Hem.

En hoe doe je dat dan? Door je nergens voor te verzekeren o.i.d.? Of door geen gebruik te maken van wereldse voorzieningen? M.a.w. waaruit blijkt dat jij je in elk facet van je leven afhankelijk opstelt van God?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Bastiaan73:

En hoe doe je dat dan? Door je nergens voor te verzekeren o.i.d.? Of door geen gebruik te maken van wereldse voorzieningen?

Verzekeren is een goede zaak, in ieder geval je WA. Een ongeluk zit in een klein hoekje en de ander heeft recht op compensatie als er door jou toedoen schade ontstaat. Wereldse voorzieningen zoals een ziekenhuis zijn uitstekende faciliteiten om dankbaar gebruik van te maken indien nodig. Je moet gewoon bij alles wat je doet nadenken of het overeenstemt met wat God wil. Dat heet bewust leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

En mijn vraag is dus wat er moreel/ ethisch aan is dat voor die fouten iemand anders wordt gemarteld tot de dood? 

Je mag je graag blindstaren op het dood gaan. Echter Jezus leeft en is opgestaan uit de doden. Zo is God ook.

Ik staar me niet blind, ik stel er een vraag over.
En ik stel vast dat jij de vraag ontwijkt en over iets ander begint, dus kennelijk snap je goed waar de schoen wringt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Verzekeren is een goede zaak, in ieder geval je WA. Een ongeluk zit in een klein hoekje en de ander heeft recht op compensatie als er door jou toedoen schade ontstaat. Wereldse voorzieningen zoals een ziekenhuis zijn uitstekende faciliteiten om dankbaar gebruik van te maken indien nodig. Je moet gewoon bij alles wat je doet nadenken of het overeenstemt met wat God wil. Dat heet bewust leven.

Waarin verschilt dat dan van wat 'ongelovige' mensen doen, qua WA en ziekenhuizen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Thinkfree:
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

En ook al noem jij het vrijwillig en 'liefdevol', het is onbegrijpelijk dat mensen accepteren, ja zelfs verheerlijken, dat iemand anders is doodgemarteld om hun fouten goed te maken. Ik vind dat ziekelijk, immoreel, onethisch en barbaars.

Zonder Gods heilige standaard bestaat er geen moraal.

Verschillende mensen, verschillende morele standaarden. De standaard volgens welke het goed is om je kind te laten doden of iemand tot de dood toe te martelen om van je eigen schuldgevoel af te komen is niet de mijne. Wel die van jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid